,Le grand amour" is een film
die geschiedenis gaat maken
ïk
Jlumor
8
L
Andrea Domburg in
„De blanke slavin
Sin
toezie
,1'
"TERRE ETAIX WORDT ALS KOMEDIANT MISKEND, MAAR
Handje bezeerd.
Flinkerd zijn.
Mama heeft jodium.
Zonder pijn.
betadine
jodium
Geen geld,
geen
Nipkov-schijven
DONDERDAG
(SPAO 14 MS! 1<WB
IETOSCH DAGBLAD
PAGINA S
(Van onze speciale verslaggever)
!ANNES (GPD) De komedie is een miskend filmgenre. Chaplin. Laurel en Hardy,
iter Keaton en al die andere filmkomieken hebben natuurlijk hun bewonderaars, maar
p tegenwoordige komediefilmers hebben het moeilijk. Jaques Tati redt het bij de kritiek
fOTUg wel dank zij z'n intellectualisme, maar de twee andere grote komedianten Jerry Lewis
Pierre Etaix worden als amusante, talentvolle clowns beschouwd, die als cineasten te
"-rwaarlozen zijn.
)eze houding is nog eens scherp naar voren gekomen bij de presentatie van Pierre Etaix' derde
ige speelfim ,£.e grand amour" op het festival van Cannes. ,£.e grand amour" is door de meer-
rheid van de kritiek met een superieure minachting ontvangen. Aardig amusement of simpel,
iar wel grappig. Het zijn uitlatingen die duidelijk maken dat de criticus het spoor bijster is.
IuWant juist humor en poëzie zijn twee onvervreemdbare elementen van de cinema. Er is geen
\e\e grote cineast aan te wijzen die niet minstens superieur is in een van deze elementen. En
werkelijk grote filmers bezitten humor en poëzie in overvloed.
if
grand amour" is een film die
iedenis gaat maken. Een ele-
lire film met een simpele lief-
«hiedems. door Etaix geplaatst
iet kader van een dag-
i waarin alles mogelijk is. De
zijn klein, stil en vaak op
I fcrsnelheid. De humor en poë-
I o overal en meestal verwissel-
re Etaix speelt zelf de hoofdrol
e avonturier, die door zijn hu-
achter het directiebureau te-
is gekomen. Annie Fratellini,
de hij binnenkort gaat trou-
j| speelt in 'Le grand amour" zyn
en Nicole Calfa de jonge
ante secretaresse, die de aan-
is voor veel speelse dromen.
Te Etaix en Annie Fratelini.
ïer pure clowns, die allebei de leer-
iruin van het circus hebben gehad
liddd^rby bijzonder muzikaal zijn.
ijdo* me
met ze zitten te praten, ma-
e de indruk van twee verliefde
ren (41 en 33 jaar). Spontane
H te mensen.
j I zijn geen droevige clowns",
Annie Fratellini. We hebben
's ®plezier in het leven. Pierre is in
B ligelijkse leven helemaal geen
kt mens. hij is lief en leuk". Ze
jj|f naar hem. Pierre Etaix (voor
Jerst in zijn leven op weg naar
Mwelijk): „Ik ben op haar ogen
aar oprechtheid gevallen. Ze is
een geweldige vrouw en een prach
tige actrice".
Annie Fratellini: „Ik ben geen
echte actrice, ik ben een clown. Maar
als ik een goeie regisseur heb. kan
ik alle typen maken. De moeilijkheid
is dat ik niet denk als een actrice.
Ik kruip niet pardoes in een andere
huid".
Annie Fratelini: „Hij heeft alles
op papier staan. Geen improvisaties
voor de camera. Wel praten we alles
wat ik doen moet van te voren door,
en hij vraagt mij hoe ik het zou
willen doen".
Annie Fratellini heeft gefilmd met
Louis Malle (Zazie dans le metro),
René Clair (Tout l'or du monde» en
Pierre Granier Deferre (La meta
morphose de cloportes)Gaat ze
voortaan ook op het witte doek met
Pierre Etaix door het leven?
„Geen flauw idee. Voorlopig heb ik
een grote toernee met m'n dixland-
orkest en er zijn plannen voor üv-
show. We willen trouwens ook sa
men een theatershow opzetten".
Annie Fratellini maakte ook drie
shows voor de Nederlandse televisie.
Zijn er soms meer plannen?
„Nog niet concreet. Maar ik denk
dat ik in de toekomst nog wel terug
kom naar Nederland. Ik vond het
overigens erg fijn om bv-werk in
Nederland te kunnen doen".
Belaagd
Pierre Etaix wordt ondertussen
door drie ouwe dametjes belaagd om
handtekeningen. Het is typerend dat
de jonge generatie ook op de pers
conferentie geen belangstelling
heeft voor het werk van Pierre
Etaix. Revolutie heeft geen tijd en
plaats voor poëzie en humor. Zijn
collega Jerry Lewis, die net als Etaix
alles zelf kan en meestal doet (re
gisseren, produceren, acteren, achter
de camera staan en monteren) noemt
Etaix „de grootste en helaas ook
meest miskende komediant van het
witte doek".
„Een compliment dat ik graag re
tourneer", zegt Etaix, die zich even
heeft losgewerkt van zijn bewon
deraarsters.
Welke levenservaringen zijn voor
Etaix als filmer het belangrijkste
geweest? „Het circus, het clown-zijn.
En niet alleen voor de film, maar
voor mijn hele leven. Ik ben
er enorm door verrijkt. Je werkt er
met eerlijke, eenvoudige mensen, die
een grote liefde hebben voor hun
vak en voor het publiek".
Hoe vindt Etaix het dat hij als ac
teur wel eens wordt vergeleken met
Buster Keaton?
„Als ze ran me zeggen dat ik een
tweede Buster Keaton ben, dan kan
ik in de muziek ook wel zeggen dat
de sol een tweede si is en bij de
kleuren dat groen het nieuwe blauw
is. Sommige kinderen verwarren ook
links met rechts en de koksjongen
het zout met de suiker".
Is hij zich bewust van het feit. dat.
zijn filmhumor een sterk poëtische
inslag heeft?
„Als er poëzie in mijn films zit,
ben ik daar niet shculdig aan". Hij
grinnikt. .Poëzie en humor is ge
loof ik inherent aan elkaar. Mis
schien zijn het ook wel de dichters i
die de poëzie in mijn films zien".
i
„Onzin
„Le grand amour" is de eerste
film van Pierre Etaix, die naar Ne
derland komt en ook de eerste die
hy met Amerikaans geld (20th Cen
tury Fox) heeft gemaakt. Wat denkt
Pierre Etaix van de kansen van „Le
grand amour?"
„De competitie interesseert me niet.
Dat het publiek lachte en blij was
bij de vertoning is de werkelijke be
kroning. Wat is een film met prij
zen en zonder publiek? Ik geloof
trouwens niet dat de ene film persé
beter is dan de andere. Ze zijn wel
verschillend. En juist daarom is een
competitie onzin".
Pierre Etaix wordt door zyn toe
komstige vrouw meegesleept naar
buiten. „Sorry, ik moet gaan. O ja,
myn volgende film ga ik waarschijn
lijk samen met Jerry Lewis maken.
Een soort dubbelportret moet het
worden: de verwarringen van een
Amerikaan in Parijs en een Frans
man in New York"
An 7i ie> Fratellini, de
toekomstige vrouw van Pierre
Etaix speelt in „Le grand amour"
een van de hoofdrollen. De arties
te, die ook met Louis Malle heeft
gefilmd („Zazie dans le metro"),
geniet in ons land vooral bekend
heid door haar optreden voor de
televisie.
we Nederlandse speelfilm
ÏSTERD4M (GPD) Een
we Nederlandse film en nog wel
leur, dat Is het grote nieuws dat
Jonge Amsterdamse filmprodu-
Gysbert Versluys gisteren be-
1 maakte. Voorlopige titel: „De
ke slavin". In de hoofdrollen:
fea Domburg, Ryk de Gooyer,
Duitse artiesten Gunther Unge-
tr, Karin Feddersen en Mariene
n en de in Frankrijk werkende
eriandse actrice Vicka Borg.
fsbert Versluys, nog maar nau-
jks de filmacademie ontgroeid,
■t de zaken op een zeer profes
te wijze voorbereid Hy is niet
s in de Nederlandse filmwereld
st traditie is geworden begonnen
20 goedkoop mogelijk te filmen,
daarna eens naai- financiers te
(en, maar bewandelde de weg zo
dat in andere landen gebruike-
ls. Een directielid van Cityfilm
exploitante van o.a. de City-
®open m Amsterdam en Den
ig en Lumiere in Rotterdam
..Wy
hebben in de loop der ja-
Fer Wel vijftig ideeën voor films
gelegd gekregen. Maar Versluys
7(®0 met een voortreffelijk gedo-
l^enteerd Plan- een compleet sce-
en een volledige reeds gecon-
^werde cast. wy hadden hierin
®el vertrouwen dat we een
sloten om de film in Ne-
)>*and uit te brengen"
(ADVERTENTIE)
Nog belangryker is het contact
dat Versluys heeft met de in Am
sterdam gevestigde Duitse filmma
kelaar Schmeding. Deze verzorgde
niet alleen een contract voor verto
ning in 600 theaters in Duitsland,
Oostenrijk. Zwitserland en Enge
land, maar ook het geld. De film
wordt vrijwel geheel met Duits ka
pitaal gefinancierd, aangevuld met
geld uit het Nederlands Produktie-
fonds. Over de kosten laat Versluys
zich niet uit, over het scenario even
min. ,Het wordt een film voor het
grote publiek, maar het verhaal is
niet belangrijk. Het is wel erg origi
neel."
Het draaiboek is van René Daal
der en Harry Kümel. De eerste heeft
ook de regie. De technische staf be-
staat uit jonge mensen uit Neder
land, België en Engeland.
Op de Canarische Eilanden zyn
enkele scènes al gefilmd. Andere
buitenopnamen zullen volgen in Am
sterdam en in Hamburg. De binnen
opnamen zullen plaats hebben in de
Cinetone-st-udio's in Amsterdam.
„Onze opzet is geheel nieuw," al
dus Gysbert Versluys. „Om tot een
grote en goede produktie te komen,
moet je Nederland als filmcultuur
land vergeten. Je moet het ruimer
zien, Europees denken. Ik geloof in
internationale produkties."
Als de opnamen en montage vol
gens schema verlopen zal „De blan
ke slavin" in het najaar in de
bioscopen komen.
AMSTERDAM (GPD) - Finan
ciële moeilijkheden zyn er de oor-
zaak van dat het uitreiken van de
Nipkov-schyven en de zilveren reis-
microfoons aan diegenen, die op het
gebied van televisie en radio iets
uitzonderlijks hebben gepresteerd
tot het verleden gaat behoren.
De Nipkov-prijs is in 1961 inge
steld op initiatief van Hans Kellei
Henk Schaafsma en Han Hoeksti a
namens de gezameniyke tv-criticl
Tien leden telde deze groep de laat
ste tyd nog en deze tien konden niet
langer uit eigen contributie en uit.
eigen portemonnee de niet onaan
zieniyke kosten van de zilveren
sohyven en de zilveren microfoon.;
van de zaalhuren en de drankjes by
elkaar krijgen.
Elf sohyven zyn er in de loop van
deze acht jaar uitgereikt (o.a. aan
Erik de Vries) en twee keer een
zilveren reismicrofoon (o.a. aan Ge
rard Hulshof voor zyn werk op Hil
versum 3).
ANDREA DOMBURO
VOOR WOENSDAG 14 MEI
Hilversum 1, 402 m.
NCRV: 18.00 NCRV-Vocaal Ensem
ble met orgel: geestelijke liederen
18.30 Nws. en weerpraatje. 18.41 Act
NRU19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10
Gastcollege: Planning en voorspel
baarheid lez. Morele Herbewapening
19.50 Indonesië anno 1969, lez. NRU:
20.00 Stereo: Radio Filharmonisch Ork
en sol.: mod. muz. (20.25-20.45 Her
denkingsjaar Erasmus lez.) 21.30
Een wet voor de weerlozen, radiodo
cumentaire. 22.10 Storing, een populair
progr. over elektronika NVSH: 22.20
Sextant, radioweekblad van de NVSH
NRU: 22.30 Nws. 22.38 Parlementair
overzicht. 22.45 X. een sprong in het
duister 23.55-24.00 Nws.
Hilversum 2, 298 m.
VARA: 18.00 Nws 18.11 Act. 18.20
Uitz. van de BP 18.30 Stereo: Klink
Klaar, zonder nonsens. 19.30 Nws.
19.35 Stereo: Licht vocaal en Instru
mentaal ensemble met zangsol. 20.00
Vragenvuur: een bekende Nederlan
der beantwoordt vragen van Jonge
mensen. 20.20 Franse chansons 20.40
Buitenl. weekoverzicht. 20.50 Stereo:
Dlxlelandmuz. 21.20 Letter-grepen: li
terair progr. 21.50 Stereo: Metropole
ork. 22.30 Nws 22.38 Act. 22.55 Stereo:
Jeugd en muz. 20 Jr. Nationaal
Jeugdork. met zangsol: seml-klassie-
ke muz. 23.55-24.00 Nws
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA
(Over de 4e IQn) van 18 - 20 uur.
Ouv. „Der Opernball" (Heuberger)
Ork. Hermann Hagestedt, Die Post im
Walde (Schöffer) Franz Willy Neuge-
bauer, Ork. Franz Marszalek. Der
Karneval ln Venedlg (Neugebauer) ld.
Wals uit „Die Puppenfee" (Bayer) Or
kest Hermann Hagestedt. Intermezzo
„1001 Nacht" (Strauss) id An der
V/eser Pressel) Franz Wiily Neuge
bauer, Orkest Franz Marszalek, Be-
hut dlch Gott Nessler» id„ Ballszenen
(Hellmesberger) Ork. Hermann Hage
stedt, O Donna Clara Petersburskl)
Ork. Malando. Es war einmal eln Mu-
sikus (Schwarz) id„ Des fllles il en
pleut (Seghers) les 3 Menestrels. I)
n'y a plus d'aprés (Béart) id„ Aubade
a'olseaux Pegurl) Yvette Horner. Es-
camillo (Goldberg) ld.. Dans l'eau de
la claire fontaine (Brassens) Georges
Brassens, Le temps passe (Brassens)
id.. Espoirs perdus (Morelll) Gilbert
Roussel, La migliavacca (arr. Angel)
ld„ Le tango de l'assassin (Bonllay)
Les 3 menestrels. Quand tu n es pas la
(Bécaur) ld.. Eln Spanische Tango
(Rotter) Ork. Malando. Regentropfen
(Palm) id.. Oh look at me now (Bush-
kin) Nancy Wilson. George Shearing
Quintet, The nearness of you (Carmi-
chael) ld„ You are there (Walter) id..
Born to be blue (Tormé) id.. Blue Lou
(Sampson) id.. I cover the waterfront
(Green) Cannonball Adderley, Orkest
Richard Hayman. A foggy day (Gersh
win) id,. I've never been ln love before
(Loesser) Id.. Black and blue (Razaf)
Louis Armstrong All Stars. Ain't mis-
bchavln' (Razaf) id., The house of the
rising sun (arr. Byrd) Charlie Byrd
Trio, Ring them harmonics (Betts) Id.
VOOR DONDERDAG IS MEI
Hilversum 1. 402 m.
KRO: 8.00 Nws. 8 10 Stereo: Badl-
nerie: klas6. gram .muz 9.00 Nws.
Aansluitend: verkeersinform. 9.15 Ste
reo: Klass. kamermuz. (gr). 10.00
Eucharistieviering. 11.00 Nws. Aan
sluitend: verkeersinform. 11.02 Stereo
Aubade: klass. en mod. gramjnuz.
11.55 Meded. waarin verkeersinform.
NCRV: 12.00 Los-Vast: gev program-
ma (12.15 Boekbespreking 12.26 Meded
t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12 41
Act. waarin verkeersinform.) 13.59
Evt. verkeersinform. 14.00 Stereo: The
KUlma Hawaiian* Show. 14 30 Stereo:
Lichte gram.muz. 15.00 Flitsen van
bondsdagen: indrukken van de Jaar
lijkse bondsdagen van de kerkelijke
minder, een progr met meer inform,
over mensen en dingen die minder op
de voorgrond treden (16.00 Nws. en
cvt. verkeersinform.). 16.30 Langs de
lijn: sportulslagen en -beschouwingen.
Aansl.: evt. verkeersinform. 17.00
Vonken onder de as: progr. over Ne
derlandse volksverhalen en volksge
bruiken Aansl. evt. verkeersinform.
17.30 Tóerlsmo: toeristische informa
tie uit binnen- en buitenl. Aansl. evt.
verkeersinform. NCRV: 17.45 Sportact
17.59 Evt. verkeersinform. 18.00 Tijd
vrij voor muz. in vrije tijd: koorzang
met instrumentale begeleiding: gees
telijke liederen. 18.30 Nws. en weer
praatje. 18.41 Act., waarin evt. ver
keersinform. 19.00 Stereo: Lichte ork-
muz. (gr.). 19.15 Stereo: Muz. van het
Leger des Hells (gr.) 19.30 Evt. ver
keersinform. 1931 Kerkorgelconcert:
klass muz. 20.00 Evt verkeersinform.
20.01 Stereo: Dag Winter: gev. progr.
22 20 Avondoverdenking 22.30 Evt ver
keersinform. 22.31 Nws 22.38 Parle
mentair overzicht 22.45 Meded. en evt.
verkeersinform. 22.50 Onvoorzien: de
sluitpost van de dag. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum 2. 298 m.—
AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Radiojournaal
8.20 Stereo: Lichte gram.muz. levt.
onderbroken voor verkeersinform).
8.35 Nederl. Koorfestival 1969. CVK:
.900 Geref. kerkdienst (Vrijgemaakt).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Lichte gram.muz. 11.00 Nws. 11.02
Operette-varia (gr.). 11.30 Rondom 12:
speciaal progr. voor de vr. 12.30 Top
pers van toen (gr.). 13.00 Nws. 13 10
Radiojourn. 13.30 Stereo Residentie
ork. en sol.: mod en klass muz. 15.15
Het verkeer in vroeger tijden, klank
beeld. 16 00 Nws. 16.02 Radio aan -
veilig uit, gev. progr. voor automobi
listen. (Om 17.00 Voor de jeugd 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.20 Ultz. van de
ARP 19.30 Nws IKOR: 19.35 Kerk ver
af en dichtbij 19.40 Mens en Bijbel ln
de theologische studie NRU: 22.30 Nws
AVRO: 22 40 Radiojourn.) 23.55-24.00
Nws.
Hilversum 3, 240 m. en FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van
weggeweest: muz van toen voor luis
teraars van nu (gr.). 9.30 Zzzoef
instrumentaal progr. 10.00 Nws. 10.03
Muz. bij de koffie (11.00 Nws.). NRU:
12.00 Nws. 12.02 Felix Meurders. KRO:
13.00 Nws. 13.02 TNT: lichte platen.
14 00 Nws. 14.02 Pop-In: licht pl.progr
15.00 Nws. 16.02 Holster: pop- en
countrymuz. 16.00 Nws 16 03 10RRR-
rrr. hitparade 17.00 Nws 17.02-18.00
Draaljljofdraailk: verz.pl.progr.
VOOR VRIJDAG 16 MEI
Hilversum 1, 402 m.
KRO: 7 00 Nws 7 10 Het levende
j woord 7.15 Badlnerie: klass en mod
gram.muz. (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50
'Overweging 8.00 Nws.). 8.30 Nws 8.32
I Voor de huisvr. (9.00-9.10 Gymn voor
dehuisvr.) 9.35 Waterst 9 40" Schoolra
dio 10.00 Stereo Aubade: klass en
mod. muz 11.00 Nws. 11.02 Voor de
zieken 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf
tot twee: gev. progr. (12.22 wy van
het land 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00 Ra
den maar 14 05 Schoolradio 14.30
Stereo: Muslësta licht gev muz.progr
(opn.). TROS: 15.00 Mensen als U en
ik. Profiel van een volk Portugezen.
15.30 Spotlight op Harry Belafonte
16.00 Film-Memo. 16.30 Boem! pop
show 16.55 Stereo: lene mlene muze
nws. over underground en weslcoast
music. 17.15 Sportkompas. 17 45 Act
Hilversum 2. 298 ra.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtengymn
7.20 Stereo: Lichte gram.muz. 8 00
NEDERLAND I
5.00 Voor dc kinderen (NCRV)
6.50 De fabeltjeskrant (NTS)
7.00 Journaal (NTS)
7.07 Scala: Informatief programma (NTS)
8.00 Journaal (NTS)
8.20 Uitzending van de PvdA (NTS)
8.30 Uitzending Socutera (NTS)
8.35 Inburgeren: Fluoridering en indexcijfers: gesprek
ken (NTS)
9.00 People against O'Hara, speelfilm (NTS)
10.40 Journaal (NTS)
10.45 Basket balwedstrijd Nederland—Roemenië in Haar
lem (NTS)
NEDERLAND II
6.50
7.00
7.03
7.06
8.00
8.20
8.30
9.25
9.35
10.15
De fabeltjeskrant (NTS)
Journaal (NTS)
Programmaoverzichl (TROS)
De dief van Washington, tv-feuilleton, in kleur
(TROS)
Journaal (NTS)
Anjeraktie (TROS)
Steden in puin: Leningrad, documentaire (TROS)
Lulu en de Hollies, in kleur (TROS)
Sport light: Cricket (TROS)
Journaal (NTS)
NEDERLAND
6.55 -
7.00 -
7.03 -
7.43 -
9.30 -
9.55 -
10.30
10.55
NEDERLAND II
6.55
7.00
7.03
7.30
8.00
8.16
8.40
9.10
9.40
10.10
10.40
De fabeltjeskrant (NTS)
Journaal (NTS)
Piste: variétéprogramma (KRO)
Uitzending Manchester UnitedAC Milan (NTS)
Brandpunt, in kleur (KRO)
Concert door het Concertgebouworkest o.l.v. Ber
nard Haitink (KRO)
Gamma (KRO)
Journaal (NTS)
De VARA ls blijkbaar van
plan ernst te maken met de
suggestie van Rengelink, dat de
hoeveelheid informatie terugge
drongen moet worden ten gun
ste van het amusement. In het
begin liep het nog even uit de
hand. Achter het Nieuws
gebruikte zeven minuten te veel
om ons te laten kennismaken
met de Pool Kornecki. na
de oorlog opgenomen in de Pool
se generale staf. maar allengs
op meer zijsporen gezet omdat
hy Jood is. Met grote verbitte
ring sprak hij over het anti
semitisme dat onder het mom
van anti-zionisme opnieuw be
zit heeft genomen van Polen.
Eerder hadden we al een uiter
mate levendige reportage gezien
over de woede van de arbeiders
wier fabriek in Krommenie zal
worden gesloten. Allemaal in
formatie dus, zeven minuten te
veel.
Toen kwam Mies-en-Scene
dat een renaissance beleef
de met een uitstekende afleve
ring waar alles in zat.
Het begon met het men
selijke actualiteitje: Peter van
Lith, wielrenner met prothese
(de actualiteit van de Haagse
schildersbuurt, heb ik me laten
vertellen viel niet te „coveren",
ie bewoners waren niet te be
reiken en filmer Hans Koekoek
wou niet). Daarna André Vol-
ten, die als laatste een kubus
had geleverd voor de geslaagde
totempaal. Vervolgens Elsje de
Wyn en daarna het eerste
hoogtepunt: Marty, de Engelse
komiek die al beschouwd wordt
als een soort vijfde Marx-bro-
ther. Hij was persoonlijk in
Frascati aanwezig en verraste
Mies, regisseur Timp en de ca
meraman met een crazy one-
man-show, door met zyn hoofd
op Mies' schoot te gaan liggen
Nederlandse zinnetjes van Mies
na te brabbelen, een bloem aan
het publiek aan te bieden, het
spiekblaadje van Mies voor de
camera te houden en tenslotte
tikkertje te gaan spelen met de
cameraman, met als resultaat
dat hy zelf tenslotte achter de
camera stond en de cameraman
ervoor, zodat we diens gezicht
ook eens zagen. In dit verband
verdient zowel de cameraman
grote lof voor de soepelheid
De fabeltjeskrant (NTS)
Journaal (NTS)
Sport (NTS)
Laterinformatief programma voor jonge men
sen (VPRO)
Journaal (NTS)
Berichten uit de samenleving (VPRO)
Help Yourself: muzikale show, in kleur (VPRO)
Frankryk, mei 1968, filmreportage (VPRO)
Venster op de wereld (VPRO)
Programma gewijd aan Karl Barth (CVK/IKOR)
Journaal (NTS)
en cfióteren
waarmee hij het spel meespeel
de. als regisseur Timp die de
rondfladderende Marty uit
stekend in leeld hield. Mies zelf
tenslotte, nog altyd schor, bleek
Marty ondanks al zyn caprio
len Mies is van nature niet
zo aanhalig) uitstekend aan te
kunnen. Daarna zagen we een
fragment van de show die Mar
ty ten onrechte een zilveren in
plaats van een gouden roos
in Montreux opleverde.
In de stoel zat tenslotte prof.
Presser, die zei dat hij als mi
nister van buitenlandse zaken
in zijn autootje zou stappen en
naar Soestdyk zou ryden om
tegen de Koningin te zeggen: ik
heb de verantwoording, u gaat
nu naar Athene, voor U zullen
de Grieken toch nog wel eer
bied hebben, en U zegt dan dat
U niet teruggaat voordat U
Theodorakis meekrijgt. Als mi
nister van Justitie zou hij de
de Koningin aanraden het
COC koninklijk goed te keuren
en als minister van onderwijs
zou hij de studenten recht op
meepraten geven, omdat hetzelf
de verzet wat nu bestaat Inder
tijd bestond tegen het vrouwen
kiesrecht wat we nu ook heel
gewoon vinden.
Inmiddels was het 22 03 uur
geworden van haar eigen 60
minuten had Mies er 66
opgebruikt en zy en Pres
ser werden zonder pardon uit de
ether gedraaid. Presser behoor
de kennelijk niet tot het amuse
ments gedeelte, de beurt was
aan Hadimassa. Ik vind toch
dat dit niet juist is, ook al moet
iedereen er naar streven op tijd
te werken. Mies-en-Scene is
echter een rechtstreeks pro
gramma, dan moet de VARA
er maar een bandopnamen van
laten maken waar net zoveel in
kan worden weggesneden dat de
60 minuten stipt volzitten.
Hadimassa vulde overigens
precies zijn 35 minuten, met
weer een bijzonder sterk pro
gramma. Een keuze uit de bes
te onderdelen zou in Montreux
ongetwyfeld een gouden of zil
veren roos winnen. De fabeltjes-
krant-ziekte, de breinstorm en
de klisjeemannetjes waren
de hoogtepunten maar de rest
was ook uitstekend. (Nederland
2 bleek later ook 15 minuten te
zyn uitgelopen.
Nws 8.11 Radiojourn. 8.20 tereo:
Lichte gram muz. (8.30-8.33 De groen
teman» 8.50 Morgenwijding NRU: 9 00
Stereo: Berlioz in woord en muz. (I)
AVRO 10.00 Voor de kleuters 10.10
Arb.vlt populair verz.pl.progr.
(11 00-11 02 Nws 11.30 Stereo Klank
juwelen (gr 11.55 Beursber. NRU:
14.30 Aspecten van de kamermuziek
mod. en klass. muz 15.10 Gitaarmuz.
(gr.). 15.20 Psychologische aspecten
van het rouwproces, lez. 15.50 Spelen
met taal VPRO: 16.00 Nws 16.02 Thuis
progr. voor thuiszittenden 16 45 Ra-
dlophllharmonlsch ork. met sol. klass.
en mod. muz. 17.40 Inform.: achter
gronden en commentaar. 17.55 Meded.
Illlve
»mi 3, 240 r
en FM—
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Lichte gram -
muz. (10.00 Nws). NRU: 11.00 Nws.
1103 Mlcro-notlties VPRO: 12.00 Nws
12.03 Agent 000 13.00 Nws. 13.03 Hans
Kemna 13.30 Help TROS: 14 00 Nws.
14 03 Lynx (of Los). AVRO: 15 00 Nws
15.08 Muz. Boetiek. 16.00-1602 Nws.
17 00 Nws. 17.02 Act. 17 05-18 00 Inde-
kraam tepas: vera.pl.progr.
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
Nederland I
NTS NOT: 9.45-11.50 en 14.00-14.50
Schooltelevisie NTS: 18 50 In kl De
Fabeltjeekrant. NTS: 19.00 Journaal.
NCRV: 19.07 Twlen: maandelijks ma
gazine voor tieners en twens. NTS:
20 00 Journ. NCRV: 20 30 Act-
rubr 20 45 In kl Cinderella Rockefel-
la; Esther en Abl Ofarlm. zang 21.20
Bureau Bristol. TV-feullleton. 22.10
Farce Majeure, satirisch progr. 22 30
Koorzang: geesteUJke lied. NTS: 22 40
Journ 22.45-22.50 Olympla's Tour door
Nederland: samenvatting van de van
daag verreden etappe. 23.00-23.30 Te-
leac: En France avec Nicolas (les 26)
Nederland II
NTS 18.50 In kl.: De Fabeltjeskrant
NTS: 19.00 Journ. 19.03 Scala: inform
progr. AVRO: 19.30 Info: maandelijk
se advies- en lnform.rubr. NTS: 20.00
Journ. AVRO 20.20 Peyton Place. TV-
feullleton. 21 05 In kl.: Love you madly
rep. gewijd aan Duke Ellington tgv
70e verjaardag 2140 AVRÓ's Te-
zljn
levlzler NTS: 22.30-22.35 Journ.