jVIijii film gaat over eldendom Q In Cannes kent iedereen iedereen anders dan andere caballero tl VenMe koek LYRIEK IN ANDERSONS „IE' PJn Gina Lollobrigida aangeklaagd Nieuwe literaire radiorubriek vandaag en giótzren 25 stuks 1.75 j)AG 13 MEI 1969 C LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 (Van een speciale verslaggever) li erkent Lindsay Anderson. II dat. is slechts een neven-the- «t college is het symbool voor zaken. Mijn film gaat over liteit. over kameraadschap, .NES (GPD) De spits van de filmcompetitie in Can- eind vorige week door de twee zeer uiteenlopende per- ijkheden Lindsay Anderson en Pierre Etaix afgebeten. L \nderson was er de film „If", die in Nederland als aanval •t Engelse public school systeem al de nodige publiciteit gehad. aurlyk zit die aanval er wel verdraagt en definitief en bloedig re volteert, samen met twee vrienden en een meisje, die hem steunen in de afrekening met het systeem, de li zaKeniviyii mui gaai, vin meesters en de slaven. Een epos. ■haliteit. over kameraadschap, dat in vorm en inhoud een zeer sub- "adities en de zin ervan, maar tiele poëtische achtergrond kreeg, l over het heldendom. Het is Een vermenging van droom en wer- Ifeche film en niet in de zin j kelijkheid waaruit iedereen zijn lljuywood. Geen veroordelende eigen selectie kan maken. Tsntaire over het Britse op- j Lindsay Anderson gebruikt in jssysteem". „if" een techniek die stilistisch sterk t hij zelf public school gehad? doet denken aan het beroemde werk stuk „Zero de conduite" van Jean ff fcn na alle medewerkenden vigot. '[[film, we hebben uit onzeker- vraag, hoe vaak hij „Zero de conduite" zag, maakt hem spinnij- .spreken, datgene geaooa wat dig Hij reageert scherp: „Is dit een serieuze vraag of een belachelijke verdachtmaking? „Dan iets milder: „Vijf of zes keer en ik geef toe dat h up corruptie eu aw»*.- m,jjn benaderingswijze wel overeen- len film die pleit voor verzet ^omst vei*toont met Jean Vigot. Ik jBsysteem". li; hij zelf public school gehad? liet alleen, maar op de ca- na alle medewerkenden .[film, we hebben uit onze er- geput en om met Oscar Wil- jpreken, datgene gedood wat lebben". och een aanval? 1 aanval op tirannie en wille- Op corruptie en zwak- film die pleit voor verzet ~olutie." Glimlachend: „Maar ■■o en opnamen waren beëin- K>r de studentenrevolutie aan frame begon". 46-jarige Lindsay Ander- lakte in 1957 al filmgeschie- ,ls één van de drie regisseurs Britse Pree Cinema (samen irel Reisz en Tony Richard- ly maakte films als „Spor- :e" (1963), „Iedere dag be- Kerstmis" (1957) en „The bush" (1967). Hij regisseerde meel en schreef als criticus •ooraanstaande bladen. Een innige intellectueel, die arg- I staat tegenover zijn onder - Bijna agressief, met zijn ende haakneus en onderzoe- >iik. Willekeur is het epos van een senior - van een pubile school, die lekeur tenslotte niet langer kijk meer naai- de jeugd als Vigot dan als Godard. De jeugd in de film dat ben ik zelf. Het is mijn kijk op het leven met de ervaring die ik verworven heb". Kan „If" gezien worden al6 een politieke film over de jeugd van nu? „Ook als een politieke film. in zo verre je tegenwoordig altijd op po litiek terecht komt. Maar het is ge compliceerder. Het is onder andere een kwestie van het generatiecon flict. Eeuwig dus. Hiërarchie en traditie scheiden altijd de gene ratie. En de revolutie is dan ook ge richt tegen de leiders en de hand langers, in de film de leidende se nioren. Individuele vrijheid tegen over hiërarchie en traditie. En met dat laatste bedoel ik alles: bestuur, ouders en alle regeringsvormen. Om even terug te komen op de vraag de film gaat over het leven en het leven is politiek". Hoe heeft het Britse establish ment op „if" gereageerd? „Het Britse establishment is erg goed in het vermommen en verber gen van zijn kritiek. Maar de film is een topper". „If" is als epos enigszins de er fenis van Kipling van wie Anderson de titel leende. Maar het scenario is origineel en geschreven door twee Oxfordstudenten van wie David Sher man het leeuwendeel leverde. Het is Anderson's tweede lange film naast een aantal veelbekroonde .shorts". Op wat voor grond heeft hij zijn onderwerp gekozen? En waarom zulke lange tussenpozen? „Er is veel meer te doen dan film alleen. Maar dat is niet de werke lijke grond. Je kiest een onderwerp niet. maar het onderwerp kiest, zijn regisseur. Toen ik het scenario in handen kreeg zag ik plotseling IMS* ROME <GPD» De filmactrice Gina Lollobrigida is in Genua aan geklaagd wegens belediging vau de politie. De commissaris van politie heeft een aanklacht tegen haar in gediend bij de substi tuut-procureur van de republiek in die sta.d Lollobrigida is de voornaamste ac trice in de Amerikaanse film ..Goe denavond, mevrouw Campbell", een film die gemaakt is door de Ameri kaanse regisseur Meivin Frank voor United Artists. Het onderwerp gaat over een Italiaanse die in oorlogstijd een ver houding heeft met een geallieerde soldaat en hem vele jaren later in Italië weer ontmoet. Zij heeft een dochter en die dochter krijgt moei lijkheden met de politie over een ge stolen auto. Lollobrigida roept dan op een ogenblik uit: die stommelin gen van de politie, hetgeen is gericht tegen de agenten van de Italiaanse wegenpolitie. Dit is voor de commissaris aaniei- dine geweest tot bet indienen van een aanklacht. In Itallé is het uit spreken van een dergelijk woord te gen een agent inderdaad een strafbaar feit. In Amerika denkt men daal' kenneldk anders over Een scène uit „If', de opzien barende film van Lindsay Ander- son met o.a. Rupert Webster flinks) en Hugh Thomas fin bad). I de poëtische en profetische mogelijk- heden. Dat klinkt zwaar, maar on- j danks de humor in de film is „if" voor mij echt een voorspelling ge- j worden. Een soort magisch teken op de wand. Je komt dan ook niet ver met een intellectuele analyse. Poë- zie laat zich niet analyseren en de kryptische vorm van de film maakt het allemaal nog moeilijker". Anderson gebruikt afwisselend kleur en monochrome kleuren. Is dat. bewust en volgens een systeem? j „Er zijn voor het kleurgebruik geen intellectuele uitgangspunten aan te wijzen. Het kleurgebruik is j zuiver poëtisch. Ik wil ruimte schep pen, waarin alles kan gebeuren. Het is een dubbelzinnigheid en geen ver warring scheppend stilisme. Hoewel ik vrees dat de kritiek er geen goed woord Voor over heeft". Met prijsvraag voor dichters (Van onze rtv-medewerkster) HILVERSUM (GPD) De VARA- radio gaat met ingang van morgen een nieuwe radio-rubriek openen: „Letter-grepen", een literaire ru briek. waarvan de redactie meteen een doorlopende prijsvraag heeft uit geschreven voor dichters, die nog niet in boekvorm hebben gepubli ceerd. Voor lengte, onderwerp en genre voor de in te zenden gedichten gel den geen voorwaarden. Elke veer tien dagen wordt een wedstrijd ge houden, waarvoor men één gedicht mag inzenden. Men mag telkens meedoen, ook als men in een vorige wedstrijd een prijs heeft gewonnen. Gedichten, die daarvoor vol gens de jury in aanmerking komen, j kunnen bij niet-bekroning opnieuw worden ingezonden. De gedichten j moeten in de Nederlandse taal zijn I geschreven. De jury zal bestaan uit Alfred Kossmann. Reinold Kuipers en een derde jurylid, dat per kwartaal wordt uitgenodigd om een eenzijdige opstelling van de jury te voorko men. Voor het eerste kwartaal is dat Ellen Warmond. Elke veertien dagen zal een gedicht worden be kroond met een prijs van vijftig gul den. Dit gedicht zal in de rubriek „Lettergrepen" worden voorgelezen en van een toelichting worden voor zien door een van de juryleden. De bekroonde gedichten zullen, zo mo gelijk aangevuld met enig ander werk van de -betrokken auteurs, door de uitgeversmaatschappij Que- rido in Amsterdam worden uitgege- i ven. NEDERLAND 1 6.50 7.00 7.07 7.32 - 8.00 - 8.20 - 8.50 - 9.50 - 10.40 11.00 NEDERLAND II De fabeltjeskrant (NTS) Journaal (NTS) Kenmerk: wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving (IKOR/CVK/RKK) Nicholas Nickleby, tv-feuilleton (VARA) Journaal (NTS) Achter het nieuws (VARA) Mies en scène (VARA) Hadimassa: een show voor iedereen maar niet voor allemaal, in kleur (VARA) Galerie: presentatie nieuwe kunstwerken. In kleur (VARA) Journaal (NTS) Levende Wiskunde, teleac (NTS) ADVERTENTIE geef ze morgen eens wat anders mee bijvoorbeeld een dubbele plak Verkade Snijkoek met boter mals en kruidig 6.50 De fabeltjeskrant (NTS) 7.00 Journaal (NTS) 7.03 Kapitein Zeppos, tv-feuilleton voor de jeugd (NTS) 7.28 Scala: informatief programma (NTS) 8.00 Journaal (NTS) 8.20 Kleine potjes hebben grote oren (NTS) 8.50 Het Afrika van Larry Rivers, filmdocumentaire in kleur (NTS) 9.40 Ik vind dat...: interviews (NTS) 10.05 Verbinding met... Los Angeles: Uitreiking Aca demy Awards (NTS) 11.05 Journaal (NTS) Het journaal eindigde gister avond met het bericht dat de woning van de familie die mo del had gestaan voor de film „Mensen van goede wil" van Hans Koekoek, belegerd was door buurtgenoten, die van me ning waren dat het gezin via die film een verkeerd beeld had gegeven van de Haagse schildersbuurt. Vrouw en zeven kinderen moesten door de poli tie naar het bureau worden ge bracht uit veiligheidsoverwegin gen, de man weigex-de het huis te verlaten. Me dunkt dat deze agressieve belegering wel het slechtste bewijs was dat de schildersbuurt had kunnen ge ven van de bewering dat men anders is, minder primitief bij voorbeeld. minder emotioneel, of fatsoenlijker dan het gewraakte gezin. Waar blijven we trou wens. als iedereen the zichzelf la, zijn opvattingen kenbaar maakt, uit zijn huis moet wor den gejaagd omdat mensen uit zijn omgeving het niet met hem eens zijn? Dan zouden alle televisiekijkers nachtwerk heb ben. In Hier en Nu zagen we de gebroeders Marcus, die zich er over beklaagden dat hun oude moeder pas na dagen en dan nog dank zij een taktisohe ma noeuvre in het ziekenhuis kor. worden opgenomen, waar zy overleed omdat hulp te laat kwam. Een dokter had in het bijzijn van de zieke maar bij be wustzijn zijnde vrouw gezegd, dat ze zulke oude mensen maar niet meer opnamen. Wiens huis moet dan Ixelegerd worden? Dat van de betrokken arts of dat van de beide broers, die de medische stand in discrediet brachten? In „Internationaal Allerlei" dreef Herman Piet er de Boer de spot met de Nederlander in het algemeen. Moet nu het hele Nederlandse volk naar Amster dam-Noord om hem het leven zuur te gaan maken in zijn flat? Hij heeft al genoeg te lijden van de critici, hoewel ik moet zeggen dat er dit keer enkele aardige fragmenten waren, zo als dat op het politiebureau, de snikbui van Sylvia de Leur, het oude mannetje van Rijk de Gooyer, de man die in de drup zat, en nog wel wat. Het blijft alleen te betreuren dat Her man Pi eter en zijn medewerkers er maar niet in kunnen slagen goede pointes te bedenken, en als ze er dan eens een hebben („ik vind het flauw" van de I man die zojuist tot 99 jaar ge vangenisstraf werd veroordeeld), wordt hij meteen daarna weer een keer gebruikt en helpt hij ziohzelf met terugwerkende kracht alsnog om zeep. En toch, ik ben nu in Montreux geweest, ondanks alle kritiek op „Natio naal Allerlei" is het buiten kijf dat een goede selectie uit dit programma waarachtig nog een kans zou maken op een bronzen roos! M. 8. VOOR DINSDAG 13 MEI Hilversum 1, 402 ni. KRO: 18.00 Stereo: Mctropole Ork: amusementsmuz. 18.19 Ultz. van D'66 18.30 Act. 19.00 Stereo: Licht ensem ble met sol. 19.45 Zoekend geloven, godsdienstige lez. 20 00 Stereo: Bel Canto: opera aria's 21 15 Ondervragin gen, hoorsp 22.05 Stereo: Klass gram- muz. 22125 Overweging 22.30 Nws. 22.38 Parlementair overzicht. 22.45 Meded. 22.50 De zingende kerk. muzi kale lez. 23.05 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorge praat. 23.30 Stereo: Licht gev pl.progr 23.55-24.00 Nws Hilversum 2, 298 m. AVRO: 18.00 Nws. 18 11 Radiojourn 18.25 Stereo: Promenade Ork. en klein radiokoor: mod. muz. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Trefpunt: discussierubr. voor actuele zaken. 19.30 Nws. 1.935 Vergeet 't maar: gezellig gram.pl.- progr. en een stripverhaal 21.00 Ste reo. Pianorecital (gr.): klass muziek 21.30 Hiering: een progr. voor Jonge mensen 22.05 Muze zonder make-up: cabaretprogr. 22.30 Nws 22.38 Radio journ. NRU: 22.55 Stereo: Muz. van deze eeuw (opn.) 23.55-24.00 Nws. W OENSDAG 14 MEI Hilversum 1 ,402 m. NCRV7.00 Nw«. 7.10 't Levende woord Als dat zou kunnen: verz.pl.progr. (8.30-8.32 Nws 9.00-9.10 Gymn. voor de huisvr.) 9.35 Waterst. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Stereo: Promenade-ork amusementsmuz. 10.30 Voor de vrouw 1100 Nws. 11.02 Discogram: muzikaal wedstr.progr. 11.45 Act. 11.55 Meded. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wfj van het land 12 26 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12 41 Act. 13.00 Raden maar. 13.15 Ondernemend) NCRV: 14.00 Sym- fonieork van de Deense Radio: mod muz. (opn.) 14.35 Nederl. Kamerork met zangsol: klass muz. 15.00 In 't zil ver: progr. voor oudere luisteraars 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Voor de Jeugd 17.00 Twien-Popradio: lichte gram- muz. voor t(w)ienere Overheidsvoorl 17.60 Vast en zeker, een progr. van het ministerie van Sociale Zaken en Volks j gezondheid met korte Inform over de I eoc. verzekeringen. Red.: Claude Bel- j loni en Herman van der Hoeven Hilversum 2. 298 m.— VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Stereo: Dag licht Van dev oorpag.) dag VARA: 8.00 Nws. en act. 8.20 Ste reo; Dag Woensdag: licht pl.program ma (8.30-8.36 Van alle markten thuis). 9 00 Licht gev. muz.prgr. (opn.) 9.40 Schoolradio 10.00 Lichte gram.muziek 10.30 Voor de vr. 11.00 Nws. 11.02 RVU Aan de barre, door N Sickens de Wal 11.32 Stereo: Klass. muz. (gr 1145 Stereo: Iolanthe. opera van Sullivan (le akte gr) 12.00 Gram.muz. 12.54 Voor het platteland 13.00 Nws 13.11 Act. 13.20 Licht orgelspel. 13.45 Ge sproken portret 14.00 Voor de kindereD 15.00 Stereo: Pianorecital: klassieke en seml-klass. muz. 15.15 Stereo: So praan en piano: mod. lied. 15.40 Ste reo: Altviool en plano: mod. muziek. 16.00 Nws. 16.02 Sociëteit Zestig min. voor boven de zestig NRU: 17 02 Oude liedjes VARA: 17.20 Voor de jeugd. 17.55 Meded. Hilversum 3. 240 m. en FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, ang. zing: lichte vokale muz. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeel platen met kritisch commentaar NRU 11.00 Nws 11.03 Muz. lez. (12.00-12 02 Nws.) AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Act 13.06 Zet 'm op: licht pl.progr. (14.00- 14 02 Nws.). 15.00 Nws 15.03 Arb vit. populair verz pl.progr 16.00 Nws 16 03 Gimmick: licht pl.progr. 17.00 Nws 17.02 Act. 17.05-18.00 Toppoppology pop- en countrymuz TELEVlSIEPROG.t.RAMMA'f Nederland I NTS/NOT: 11.00-11.50 Schooltelevisie NCRV: 17.00-17.35 Voor de kinderen NTS: 18.50 In kl.: De Fabeltjeskr. NTS 19.00 Journ. NTS: 19.07 Scala: Inform, progr. NTS: 20.00 Journ. 20.20 Uitzen ding van de PvdA 20.30 Ultz. Stichting Socutera. NTS: 20.35 Inburgeren: Fluoridering en Indexcijfers: gespr. 21.00 People against O'Ha ra (De straf zaak OUara). speelfilm (Rijkskeuring 14 jr.) 22.40 Journ 22.45-23 35 Rep Basketbalwedstr. Nederland-Roemend te Haarlem Nederland II NTS: 18.50 In kl. De Fabeltjeskrant NTS: 19 00 Journ. TROS: 19.03 Progr - overzicht 19.06 ln kl.: De dief van Washington. TV-feuilleton NTS: 20 00 Journ. TROS: 20.20 Anjeraktle 20.30 Steden in puin: Leningrad, documen taire film (produktie van Granada Te levision) 21.25 In kl Lulu en The Hollies 21.35 Sportlight: Cricket NTS: 22.15-22.20 Journ. i Cannes wordt op het ogen- het jaarlijkse filmfestival ge ien. Dus moet er ook een Miss ice Cinema worden gekozen, keuze was niet eenvoudig, t er lopen tijdens het festival heel wat mooie meisjes aan de Riviera rond. De titel ging uit eindelijk naar de zestienjarige Sylvie Cavallo. die graag bereid bleek om in het zwembad voor de fotografen te poseren. Van onze speciale verslaggever CANNES (GPD» Een dag met matige film geeft ruimte voor den ken en praten. Maandag was zo'n dag in Cannes. Het festival werd gisteren bepaald door cocktails, recepties en de traditionele gardenparty voor de pers. waar steeds minder schrij vende journalisten komen omdat de belangrijkste sensatie meestal een naakte juffrouw op een paard is. Tussendoor werd er. zij het wat wa zig. naar films gekeken o.m. was er het debuut van Dennis Hopper als regisseur, een jonge, wat irritante acteur die altijd in de schaduw heeft gestaan van de jongens van de Ac tors Studio, eerst James Dean en later Marlon Brando, Paul Newman en Peter Fonda. „Easy Rider" van Hopper is het zoveelste motoravontuur van het Amerikaanse witte doek. Een odys see van twee hippie-achtige figuren, die in zoveire tegengesteld zijn aan „De wilde engelen" dat ze liefde en bloemen zoeken geen geweld. Maar daar blijft het ook steken. Hoofdi'ol- speler Peter Fonda <ook producent van de film) heeft gedacht na „The trip" en ,.De wilde engelen" onder regie van Roger Cormam kan ik het zelf ook. Mis. Hij komt niet verder dan imitaties van iets dat langzamerhand visueel en auditief een filmjargon is geworden. En in dit jargon verdrinkt de aanzet van een belangwekkende kritiek op de Amerikaanse samenle ving. De coktailparty naderhand ln aan wezigheid van Peter Fonda (zwetend in de zon met brillantinehaar en een motor voor de deur van het festival paleis) en Dennis Hopper was dan ook een matte aangelegenheid. De ma kers waren niet erg mcedeclzaam en alles wat ik van Fonda kreeg na een kritische opmerking over het feit dat hij de laatste jaren alleen maar motorduiveltje heeft gespeeld, was een schouderophalen. Opvallend is dat onder de champagne iedereen iedereen kent. Ik kreeg een schouderklopje van de Duitse regisseur Volk er Schlöndorff, die nog exact wist dat we twee jaar geleden in Venetië over „Der junge Törless" hadden gepiaat. Hy is in Cannes voor zyn nieuwe film over de rebel Michael Kohlhaas, die in de competitie zit en volgens ingewijden hoge ogen gooit. Schlöndorff gaf ook Wim Ver stappen een schouderklopje en sprak hem vervolgens aan met Pim (de la Parra Hetzelfde overkwam Wim enkele mi nuten later by Albert Johnson, de directeur van het San Francisco film festival: een scherpzinnige joviale neger, die waarschijnlijk de enige bui tenlander is die onze Nederlandse filmgeschiedenis op zijn duimpje kent. Hij praat zowel over „De Jantjes" als over de nieuwe Scorpio- j film ..Obsessions" alsof hy de pro- I dukties heeft bijgewoond (ADVERTENTIE) Toneelspeler en TV-acteur Huib Rooymans

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5