KreaSivileil veer één dag BOKBQKBOr dek dék IH I 1 V BRAM VAN LEEUWEN, The sound of the exploding Harley mesjiens Waar swingt 't CENWICHT OUDEREN GEDICHTEN HEBBEN OOK IETS GEPRESTEERD rDAG 9 MEI 1969 HET HELE LEVEN KAN EEN BROK KREATIVITEIT ZIJN. I ONDER REDACTIE VAN: I IV HEIN ELBRINK, VfM/7 \\<U HENRIËTTE V/D HOEVEN, I j J henk de KAT. BERT PAAUW. '(»7 MET DEZE KEER DANK Cleidsch dagbTad A/, AAN ROB „TIJGER" DE NOOYER. A/5 GROTER DAN JE DENKT Ondergaand pamflet kregen we op ko- ninginned g in onze handen gestopt op dat onvergetelijke Step-inn festival: Voor het eerst is er in Leiden nu ook eens een mogelijkheid om je gevoelens die je hebt op kreatief gebied om te zet ten in daden. Maar het beroerde is dat dit maar voor één dag is. Daar komen we natuurlijk niet veel verder mee, want het duurt weer 365 dagen voor onze lie ve koningin weer jarig wordt. En dat duurt veel te lang. Een ander punt is dat je je kreativiteit ook op andere ma nieren kunt uiten dan door alleen maar wat te schilderen en pottebakken. wat je tenslotte alleen maar voor jezelf doet. t f Pom pom. perom pom pom. Hoor je ons nerveus vin ge rget rommel op tafel? Pom pom, perom pom pom. Zie je onze koel takserende blik? Ja, nee, nou geen uitvluchten! Je hebt alwéér geen agendaberichten opgestuurd hè?! Terwijl je toch wist dat Rocky and his flying Meteors zouden optreden in het parochiehuis. Terwijl je wist dat dompteur Saparani in clubgebouw Ons Doel een sjow weg zou geven met zijn springende padden. Waarom dan niet even een berichtje naar Witte Singel 1, een week voor de donderdagse plaatsing? Hè jongens, toe nou. Tenslotte wordt het LD in 6 van de 10 gezinnen gelezen. LEVEN IS SCHIJN. De zuilen van mijn albasten bestaan uit mijmering geboren, het lot: de drager van het gevreesde uur de vreugde: de konipg van leven zij zullen duelleren in mij tot ik verslagen ben totdat de zuilen tot as verpulveren? De mijmeringen voor eeuwig verwelkend. MORPHEUS IS MACHTIG. De zaag van slaap de adem van toen slaapt en sust naakt en wat rust verdienend al m'n schepen met geesten ladend zij vechten met de storm die ik blaas. Ik tracht de sluimer weg te vagen met de bezem van zonlicht de grachten van goten. hemelen van mijn jeugd zij verdienen mijn ogen can te zien waar ik sta. Ik slaap in de oksels van Morpheus' vrouw. Ton Jansen, De Genestetstraat 94 Leiden. jemonstreren en protesteren": dat is poordig het „alleen-zaligmakende" Dl, speciaal onder de jongeren. Al uet opgehitst door geheimzinnige, plandse machten, die voor ons land I goeds in de zin hebben, uiten zij jllig in de meeste gevallen „loze" kre- jgEen mens wordt er op den duur be- kotsmisselijk van poral de universiteiten en onlangs de Leidse gemeenteraad, hadden waar te verduren. Om maar niet te ;en van het oproerkraaiersschandaal msterdam op Koninginnedag, juist de indrukwekkende documentaire Cèderzijds" op de t.v. werd uitgezon- In Nijmegen en Tilburg nam het fellectuele" jeugdproletariaat of wat rvoor doorgaat, het heft in handen, .welijks droog achter de oren wilde «voorschrijven, hoe het nu allemaal geregeld moet worden. En in Am- lam ging een stelletje klungels de in de war schoppen, zo maar om de e geringste aanleiding wordt benut het „protest", behalve natuurlijk neer het linkse dictaturen bijv. de ..Nou kijk. ik vind het de enige motor waar romantiek van uit gaat. Het is een echte sex-motor. Hij rijdt altijd, maar je moet 'm wel met gevoel behandelen. Voor de rest is het net als met een vrouw: soms moet je haar flink op d'r donder geven". Rob Boogert legt uit waarom hij zo idolaat is van zijn 750 cc Harley David son, bouwjaar '39. type Liberator. Hij kan dat nou wel keurig gaan zitten for muleren: als je precies wilt begrijpen waarom al die jongens met hart en ziel verknocht zijn aan hun mesjienes met de grote sturen, dan moet je eens vragen of je een keertje mee mag rijden. Ga eens op dat panzadel zitten, laat de uit laat eens klappen. Voel die stabiliteit in de bochten en ervaar dat goddelijk vrije gevoel als je met je armen wijd over de weg dendert. Rob Boogert zegt: „Veel meisjes zijn knettergek op een Harley. Als individuen kennen ze je niet. wel als eigenaar van die gele of paarse Harley." Rob Boogert is één van de 20 leden van de Club 750 Leiden. Een club van Harleyrijders met een bestuur, leden en donateurs. Deze laatste groep bestaat voor een groot deel uit meisjes. Trou wens. onder de leden van de club zijn ook meisjes die zo'n zwaar monster on der zich hebben. Ei- is zelfs één lady bij, die gauw van haar motor af moet glijden als ze stopt, omdat de mesjien haar an ders vermorzelt. Ze kan niet eens met, haar voeten bij de grond. Goed, de jongens zién er woest uit. maar ze zijn volgens Rob Boogert toch ook weer met zo hells als ze lijken. ..De image in Leiden is een totaal verkeerde. De jongens hebben al een paar jaar ge probeerd om de Harleys te presenteren in de taptoe op 3 oktober. Bij de 3-ok- tober vereniging kregen we altijd nul op het rekest. Als je de mensen hoort dat tuig. die nozems. Wij maken nooit ruzie! Maar we hebben het al een paar keer bij de hand gehad dat we met een stuk of 5. 6 jongens van de club ergens aan kwamen en dat we er toen niet in mochten, blijkbaar omdat we er te wild uitzagen. Ja. wat wil je. Op de motor zit je in het leer. en als ze dan die grote laarzen en helmen zien ,De club is op het ogenblik een beetje aan het verwateren omdat we geen vast punt meer hebben waar we bij elkaar kunnen komen. We hebben 5 maanden in een oud vies hok gewerkt dat. we hele maal zelf hebben opgeknapt. We hebben er zelf licht in aan moeten leggen, nieu we sloten moeten aanbrengen en er een deur in moeten zetten. Die garage kostte f 110 per maand. Dat konden we natuur lijk niet meer opbrengen. We zitten nu dus zonder sleutelruimte." De club werd 8 maanden geleden op gericht met als doel „het kopen, onder houden en restaureren van Harleys." Er is een werkelijk schitterend clubblad, dat ..The king of the road" heet. En ergens willen de jongens door middel van de club zich aansluiten tegen de monopolie positie van de importeur van Harley-on- derdelen. Een nieuwe Harley Electra Glide bijvoorbeeld kost f 11.000. Dus als je eens met een toertrip van de club mee wilt Het komt er alleen te weinig uit. Op je werk en je school is van boven al ge regeld wat je moet doen. En door de ge hele maatschappij wordt je gedwonger. niet om kreatief te zijn, nee, maar om zoveel mogelijk te konsumeren. Of dat nu in d#> vorm is van brommers of autoos kopen, pils drinker: of naar konserten luisteren, het "enige wat is toegestaan, is dat alles maar in je op te zuigen. Zo ontstaan er allemaal mensjes waarvan je precies hun gedrag kunt voorspellen. En dat heeft helemaaj niets met kreativiteit te maken. Het wordt daarom tijd dat we ons hier tegen gaan verzetten en zelf gaan bepa len waar we behoefte aan hebben er. zelf gaan zorgen dat die behoefte bevre digd wordt. Dat is kreativiteit en die kreativiteit moet met ons hele gedrag verweven zijn. Die kreativiteit moet niet alleen gericht worder, op schilderen en pottebakken. Nee. maar op alle aktivi- teiten waar je bij betrokken bent en bij betrokken wilt zijn. Dat is dan zowel bij je vrienden, je school, je werk, je stad. je samenleving en noem maar op. In al die aktiviteiten moet je trachten jezelf te zijn. zelf bepalen wat en hoe gedaan moet worden. Dat kan je doen en moet Je eigenlijk zoveel mogelijk doer: met an deren, die ook jouw mening zijn toege daan. Dat betekent dat je zelf in al je aktiviteiten een stuk kreativiteit aan de dag moet leggen. NIET dat je anderen je baas, jé leraar, je ouders, kroegbaas, bromfietshandelaar, grammofoonhande laar moet laten bepalen wat goed voor je is. ■^jèt-Unie of Cuba betreft. Wie zou- eei»daar eigenlijk achter zitten? Als fens een magistraat is, die tegen die igijttgheid zijn stem verheft of waar- jiwend de vinger opsteekt tegen de minderheidsgroepen en hen van jcistósche" methoden beschuldigt, dan de hel pas goed los en worden de ïn plotsklaps faliekant omgedraaid, let. heeft er véél van. dat de Neder- ders en vooral de jongeren onder hen. tegenstelling tot de oorlogstijd toen senheid was. onderling hopeloos ver- eurd zijn, zodanig als ik nooit, voor {elijk gehouden had. Het wordt hoe ?er hoe moeilijker van een „Neder- ise democratie" te spreken. Het ge- dat er in een ordelijke maatschappij J» onherroepelijk moet zijn, wordt meer aangevreten en uitgehold •r jeugdige, kankerende wroeters, die 3 gevoelens van onbehagen of onlust ytfde rotste manier botvieren. •p de oudere generatie? lie is zo bang als een wezel om haar *gers te branden of voor „behoudend" worden aangezien. Dat zou immers eigen hachje of de partij kunnen iaden? Tóch zou het goed zijn als t zij eens haar mond flink opendeed en zich niet volkomen in een hoek liet drukken. Er is in onze huidige schijn- democratie immers nog altijd tijd voor het „vrije" woord? Of ga ik me daarin langzamerhand vergissen? Natuurlijk is het juist als ook de jeugd zegt wat zij op haar hart heeft, maar het moet niet gaan op een manier, waar voor ieder weldenkend mens zich diep schaamt. Wie uitgerekend op Konin ginnedag zo schaamteloos te keer gingen, behoren tot het ellendigste soort. Twee van hen trachten voor de t.v. hun hou ding nog te verdedigen en verraadden meteen hun walgelijke mentaliteit: je ging er bijna van overgeven Bij dit al wil ik eindigen met een vro lijke noot en denken aan het volgende grapje, dat ik dezer dagen hoorde: „een man zegt tegen z'n vrouw: ik ben er vóór de stemgerechtigde leeftijd te ver- H lagen. Dan kunnen de kinderen ons niet overal de schuld van geven". Dat „schuld geven aan de ouderen" is nu aan de orde van de dag. Het is haast ongeloofwaardig, maar heus. die ouderen hebben óók wel iets goeds gepresteerd. Al zul je dat nooit uit. de mond van die kinder-belhamels horen OOM THEO NAAR AANLEIDING van 2 stukjes in het LD van 25 april wilde ik het een en ander daaraan toevoegen. De stukjes van Oom Theo en de verhandeling over werkkampen vertonen zulke grote gebre ken dat de functie van een dagblad wordt ondermijnd. Naar mijn mening dient een dagblad om informatie te ver schaffen en dan wel zo dat vele gezichts punten behandeld worden. Oom Theo verschaft geen informatie maar laat zijn persoonlijke aversie tegen drugs de vrije loop. Hij schuift de grootste informatie op zij met: „Nu mogen psychiaters of andere deskundigen op dit gebied ge wetensvol verklaren dat marihuana to taal onschuldig is maar en geeft dan zijn eigen visie. Deze manier van schrij ven als „ik zal het wel even zeggen" doet mij als een bepaalde vorm van hoogmoedswaanzin voorkomen. Het is bovendien jammer dat onze „Oom" hele maal niet tot een vergelijking komt tus sen roken-alcohol-drugs. Tevens de ge gevens over de door onder invloed van alcohol verkerende mensen begane mis daden als schiet-, steek- en doodrij-par- tijen en die van de drug-gebruiker. Bo vendien dat alcohol, vrij te koop is, drugs zijn verboden. Dat iemand die onder in vloed van alcohol een ander doodrijd», dezelfde straf kan krijgen, als hy die drugs gebruikt. Men kan zich bovendien Want meestal komt dat er op neer dat Iwat zij goed voor jóü vinden goed voor henzelf blijkt te zijn! Op die mar.ier wordt je belazerd doordat je dingen gaat doen waarvan je zelf denkt dat het goed voor jezelf en anderen is. maar intusser: allerlei vreemde figuren helpt door in hun straatje te werken. En dat heeft helemaal niets met kreativiteit te ma ken. Kreativiteit is zelf bepalen met anderen waar je behoefte aan hebt en je daar naar gedragen en niet door allerlei instanties die jou wel eer.s zullen zeggen wat goed voor je is. VOLG NOOIT EN TE NIMMER LEI DERS EN ANDERE BESLISSERS! WEES KREATIEF OP JOUW MA NIER! I 1 Comitee Leefbaar Leiden afvragen of men het recht heeft om iemand zyn vrije wil en keuze in te per ken. Ook als het gaat onder het mom: ,.wy doen het om jullie bestwil". <Dan zou men ook tabaksartikelen moeten verbieden en een kind kan ze kopen». Maar dient niet een ieder voor zich zelf de keus en verantwoording te heb ben over wel of niet gebruiken. Voor een keuze is uitgebreide informatie nodig. Op de manier van Oom Theo heeft dat wei nig zin en had hij zich beter aan zijn eigen leus kunnen houden praat er niet over. Ten aanzien van de werkkam pen vind ik dat dit onvolledig is of per tinente onwaarheden bevat. Zo wordt in de meeste kampen geen zakgeld ver schaft maar een inschrijfgeld gevraagd in Nederland vaak f30. in het buiten land meer». De juniorkampen staan vaak alleen maar open voor 16-18 jarigen. Men werkt er minder en betaalt een hoger inschrijfgeld. Over het algemeen werkt men voor kost en onderdak. Sommige organisaties houden zich ook bezig met ontwikkelingshulp. Ikzelf begin deze zo mer aan mijn derde kamp en kan een ieder die niet bang is om te werken, zijn talen te spreken, verder enig sociaal ge voel heeft, aanraden dit te doen. Het is een bijzonder aangename ervaring. JAN VERVER stukje uit Hitweek zelf. een fragmenta risch gedeelte gedachtenflarden uit een «verklaring bfj het verdwijnen" dat je misschien een beetje wegwijs maakt Maar het beste kun je Aloha gewoon een paar keer kopen, als je wilt weten wat er nou allemaal aan de hand is. „Hitweek begon 3 jaar geleden te ver tellen dat deze krant niet lang zou be staan als de lezers er niet zelf in gingen schrijven. De krant bestaat nu nog steeds en nog steeds stroomt de kopij binnen. Op de één of andere mar.ier is er toch een image rondom Hitweek ontstaan die eigenlijk niet meer kan. Er zijn zeer veel mensen die denken dat Hitweek een soort wekelijkse Muziek Ekspres is" „De vragenlijst die we enkele weken geleden hebben geplaatst is een groot succes geworden. Honderden lijsten heb ben we binnengekregen. De eerste resul taten hebben onze mind geblowd. De Hitweeklezers willen een totaal andere krant. We moeten met deze krant stop pen. Er moet een nieuwe krant komen. Er kan een andere krant komen. Wat er verandert kun je in deze krant zien. Lees de artikelen eens. Steeds meer lie den in dit land kunnen zich nauwelijks lekker voelen als ze aan hun toekomst in „de maatschappij" denken. Als ze rond zich kijken dan worden ze of misselijk of bedroefd of ze barsten in een hyste- ries gelach uit. De grote scheuring in de popmuziek heeft erg veel duidelijk ge maakt". „Het is duidelijk dat Hitweek moet verdwijnen. Dat er een nieuwe krant moet komen. Geen popkrant met alge mene artikelen, maar een krant met uit stekende pop. Maar we willen geen krant. We willen een medium waardoor we elkaar beter leren kennen. Waardoor we vrienden van elkaar kunnen worden. Of hebben we elkaar niet hard nodig?" We weten niet of je Hitweek wel eens ist- Als dat zo is, dan hoeven we niks ier te zeggen. Dan heb jij ook de afge ven weken dat innerlijke trillende ge-i el gehad, iedere keer dat je je 60 sent- f er voor neer lei. Zit dat in de lente, is er écht iets aan 't broeien, een ïtnming die 't ook in de winter uit- "nidt? Wat ons betreft wij hebben nog nooit sterk de indruk gehad dat er nu wer- 'lijk wat voor de deur staat. Het is oeilijk te omschrijven. In de 4 jaar die TOWeek nu bestaat, is die krant uitge lid van puur popblad tot, ja, tot een ortement vertolker van alom levende ïrust- en gelukzalige gevoelens. Ho, stop. We doen 't niet ook. We a'van géén analyse geven van dat krank- hnige Witheek. Kom er zelf maar ach- ,]eT- Probeer vooral de nummers van de f5*kte 5 weken te bemachtigen, sla de Ptikelen over bv. de kommune nog eens dié bij ons een heleboel hebben los- f geslagen. Dan begrijp je misschien waar om het hele Witheeklezerskorps op zo'n ontzaglijk fijne manier in de war is. Hitweek oude stempel is met ingang van vorige week donderdag opgedoekt. In plaats van een weekuitgave wordt het een 2-wekelijks blad. Iets duurder, veel beter. Nou ja, dat is. onzin natuurlijk. Niemand weet precies wat 't voor een krant gaat worden. Vast staat, dat-ie Aloha gaat heten. Ach, wat doet 't er toe. Het voornaamste is. dat iederéén de krant maakt. Voor allen, door allen, pre cies. Het lijkt wel of we aandeelhouders zijn zeg, met ons pleidooiend geschrijf voor Hitweek. Maar zijn we dat ook niet? De krant is toch ook een beetje van ons? En van jullie? De niet-Hitweek-lezers zullen na het doorlezen van bovenstaand stukje wel totaal de kluts kwijt zijn, de rode draad hebben verloren. Daarom volgt hier een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 29