Afval-race' in Montreux
Jan van Munsters
filmportret op tv
lm
lii
i
Nederlandse ploeg
Singing Europe 69
Marty Feldman duchtige concurrent voor Laesbeth List
Sport op
radio en tv
Zwartkijkers!
aangifte
formulier
Dan kijkt u
gerust!
en cjióteren
DINSDAG 29 APRIL 1969
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 6
(Door Nico Scheepmaker)
MONTREUX (GPD) Het televisie festival in Montreux krijgt iets weg van een afval
race. Nu „Liesbeth List" van Bob Rooyens zo goed ontvangen is vraagt de Nederlandse kolo
nie zich hier na elk programma alleen maar af: was het beter of was het slechter dan de Ne
derlandse bijdrage? Tot en met zaterdag (zondag was een vrije dag) waren de bijdragen ge
lukkig van minder kwaliteit.
Gelukkig althans voor Bob en Liesbeth, minder gelukkig voor het internationale televisieamusement,
dut hier toch ivel met feiten aantont dat niets zo moeilijk is als leuk, verrassend amusement te
creëren. Mijns inziens is er tot nu toe maar één programma geweest, dat het Nederlandse voorbij is
gestreefd: het BBC-programma met Marty Feldman als een knettergek mannetje dat van allerlei
beleef t in steeds weer andere personages.
U kent Marty wel, hy heeft een
grote haakneus en waanzinnige ogen,
die heel merkwaardig in hun kassen
Bitten. Hij heeft ook een paar keer
in David Frost-produkties meege
speeld. We zagen hem zaterdag als
6tuntman naar kantoor gaan, als
golfspeler, als koordirigent, als voet
baller die wordt voorgesteld aan de
prinses en als deelnemer aan een
versnelde busreis thema's die niet
bepaald nieuw zijn (zo'n versnelde
busreis is al door de Beatles in „Ma
gical Mysterie tour" gedaan, zo'n
golf parodie door tientallen anderen)
maar die door de manier waarop,
vooral door de bijzonder goed geco
deerde grappen, toch weer als nieuw
aandoen en in elk geval de kijkers in
hoge mate amuseren.
Onbegrijpelijk is het, dat we deze
serie, die in de winter van 1968-1969
zyn tweede reeks inging, nog nooit
te zien hebben gekregen, terwijl we
wel stuk gegooid worden met geza
pige programma's als ..The good old
days", en niet verstoken blyven van
series als „Kleine potjes hebben gro
te oren". De geruchten willen dat ook
de show van Tom Jones (met o.a.
Mireille Mathieu) een uitstekende
indruk op de officiële jury heeft ge
maakt.
Ik vraag me af waarom. Tom Jo
nes is een lekkere zanger, de Kootje
Prins van de lichte muze, die met
zijn olyfoliestem een publiek bereikt,
dat volgens de Sunday-Times van
enige tijd terug, voornamelijk be
staat uit wat oudere dames. Trou
wens ik vind zelf ook dat hij uiterst
smakelijk zingt. Maar de kleuren van
zijn show waren slecht, de decors wa
ren pover of smakeloos of afwezig
(wat nog het beste was) en de regie
had aan de medewerkers geen
sprankje inventiviteit vermorst.
Scandinavië
Maandag hebben we. in gezelschap
van o.a. Rudi Carrell en Lou van
Burg (geen belanghebbenden, alleen
maar belangstellenden) tien pro
gramma's voorgeschoteld gekregen
in Montreux en geen van die tien
was echt de moeite waard, 's Och
tends kregen we de officiële inzen
dingen van Finland, Noorwegen, De
nemarken, België en Joego-Slavië.
Deze Scandinavische ochtend
bracht vriendelijk vertier, het vrien
delijkst nog van de Noren, die zich
altijd beijveren hun programma's
vol te gieten met zelfspot, zonder dat
zij zichzelf daarmee de benen onder
het lijf vandaan schoppen.
Het onderwerp was eigenlijk de
componist Souza, wat weer de gele
genheid gaf wat zelfspot over Grieg
te ventileren. Alles bij elkaar lever
de het een warm applausje op, ook
al omdat de Engelse conference een
Franse ondertiteling had gekregen.
De Denen hadden iets anders be
dacht: niet Souza hadden zij als on
derwerp gekozen, maar de compo
nist Gershwin. Zy hebben dit onder
werp zonder duidelijk zichtbare
grapjes keurig netjes in beeld ge
bracht en daarna naar Montreux ge
stuurd, opdat niemand zou kunnen
zeggen dat de Deense televisie weer
verstek had laten gaan, net als tij
dens het Eurovisie-songfestival.
De Finnen bleken nog het vin
nigst. Zy zonden, in zwart-wit, wat
symbolisch gezien natuurlijk een
beetje jammer was, een programma
met Miriam Makeba uit en onder
braken de songs voor korte .state
ments" van Miriam over het rassen
probleem. zy zei dat het altyd zin
had voor de negers om te vechten,
want of de blanken nu een meerder
heid of een minderheid zyn, zy de
len altyd de lakens uit. Een warm
applausje dus ook voor Miriam Ma
keba. en niet de minste kans op een
prijs.
De Joegoslaven moesten proberen
de slechte indruk van hun hors con
cours-inzending weg te nemen. Ge
noemde inzending was een vreemd
ratjetoe van sprekende schaakstuk
ken, oorlogsfilm, dans, dobbelstenen
niemand begreep er iets van, tech
nisch was het abominabel en na af
loop heerste er een ruzieachtige
stemming onder Joegoslaven,
waarby journalisten de officials ver-
wyten maakten dat zy zoiets hadden
durven inzenden.
Inderdaad was het onbegrypelijk
dat Joego-Slavië dat zulke uitsteken
de speelfilms maakt en vanuit Zag
reb zulke voortreffeiyke tekenfilms
de wereld instuurt, zo kon falen op
tv-gebied. Het enige positieve van
deze hors concours-inzending was,
dat ze slechts achttien minuten duur
de.
Helaas was het ook het enige po-
sotieve van de officiële inzending, die
slechts zestien minuten duurde. De
regisseur had op een onzalige dag
verband gezien tussen de schoonheid
van het menselyk lichaam en de
schone vormen van moderne ge
bruiksartikelen, dus wat kregen we
te zien? Ballet, afgewisseld door glas
werk en hyper-moderne telefoons.
Tenslotte België: .Komiek a
go-go". Een inzending van de Waal
se televisie, die geprezen mag wor
den om de beeldkwaliteit, de grote
zorg die eraan besteed was (kosten
noch moeite gespaard) en vooral om
de decors van Jacques d'Hondt, die
dan weer een Vlaming is. Het be
vreemdende was echter, dat het pro
gramma op den duur begon te ver
velen. Het was te weinig speels en
kreeg al gauw iets Duitserigs: veel
talent maar weinig wol. Daarmee
hadden we een magere ochtend ach
ter de rug.
Aanranding
De officieuze inzendingen konden
't middags weinig vergoeden. De
Duitsers hadden een programma in
gestuurd dat weieens iets met sati
re te maken gehad zou kunnen heb
ben als het niet op zo'n loodzware
manier gebracht was en de Tsjechen
hadden vyf liedjes op een aardige
manier aangekleed, zonder dat ik de
behoefte voelde opkomen de aanwe
zige Nederlandse tv-functionarissen
aan te sporen het te kopen. Die nei
ging had ik wel by ..Rape", (de aan
randing) van de Oostenrijkse tele
visie. een film van John Lennon en
Yoko Ono, die zaterdag vertoond
werd. De film van vtfftig minuten
wekte veel weer- en misverstand.
Ten onrechte, geloof ik.
Hoofdpersonnen waren een van
origine Hongaars meisje en de ca
mera. Uitgangspunt was: wat ge
beurt er met iemand die constant
gevolgd wordt door de camera? Hoe
reageert zy dan? De cameraman en
zyn geluidsman hadden het meisje
op straat met hun apparatuur „aan
gerand" dat wil zeggenbegonnen
haar te filmen, van dichtby, van wat
verderweg, maar aan één stuk door,
zonder antwoord te geven of te rea
geren op haar vragen en opmerkin
gen, ook niet toen zy byv. om vuur
vroeg om een sigaret aan te steken.
Zy zyn zelfs tot in het huis waar
zy logeerde, binnegedrongen, hebben
haar niet met rust gelaten (dwz de
camera heeft haar niet met rust ge
laten), ondanks haar smeekbeden
tenslotte om te verdwynen. De film
duurde vyf tig minuten en was een
kortere versie van de film van vyf
kwartier, die John Lennon en Yoko
Ono gemonteerd hadden uit zeven
honderd meter materiaal dat in drie
dagen was gefilmd.
Na afloop voelden nogal wat men
sen zich .genomen", met name
wantrouwde men het uitgangspunt
dat het meisje van niets wist, dus
niet geacteerd had. Anderzijds vond
men dat de film te weinig variatie
vertoonde om te boeien. Maar het
een sluit het ander nu eenmaal uit.
Inderdaad zei Eva Majlath op den
duur niet veel anders meer dan
„Wollen Sie bitte gehen" e.d., maar
dat is nu eenmaal de realiteit: zon
der script zyn de mensen zelden
vindingrijk, zeker niet als zy niet ze-
ADVERTENTIE)
Typerend voor nèt iets kwieker werken is King.
Elke King pepermunt is namelijk een „rondje energie
waardoor u nèt iets sneller reageert. Omdat King
stimuleert en activeert. Natuurzuivere King
houdt monden fris en mensen monter.
ker weten wat er precies gaande is.
Ik heb Eva Majlath gevraagd of
zy inderdaad niet wist met wie zy
te maken had. Zy zei dat ze in het
begin wel gedacht had dat t ergens
voor was. de televisie of zoiets (in
het begin was ze ook wat verlegen-
gevleid*, maar dat ze op den duur
werkeiyk in paniek was geraakt,
vooral omdat haar tegenstrevers
steeds maar volhardden in hun zwy-
gen.
Op Koninginnedag, zullen zowel
via de radio als de televisie extra
sportprogramma's worden uitgezon
den.
In NTS-Sport, dat van 22.20 tot
22.50 uur via Nederland 1 op et
scherm komt, worden de volgende
sportgebeurtenissen onder de aan
dacht gebracht:
de voetbalwedstryd AjaxF.C.
Twente en TelstarDWS;
de waterpolowedstryd Neder
landRusland in Utrecht:
de hockeywedstryd VenloLa
ren in Venlo.
In het nationaal programma dat
door de NRU wordt uitgezonden via
Hilversum II zullen 's middags
rechtstreekse reportage flitsen wor
den gegeven van de voetbalwedstrijd
Ajax—F.C. Twente vanuit het sta
dion in Amsterdam. Voorts zal aan
dacht worden besteed aan:
de voetbalwedstryd Telstar—
DWS;
de amateurinterland voetbal
NederlandSchotland
de hockey- en korfbalcompeti
tie.
De NTS begint haar uitzending
op Koninginnedag (30 april) om
10.20 u. op Nederland 1 met een na
mens de regering uit te spreken ge-
luk wens van de minister president i
P. J. S. de Jong.
Direct daarna, om 10.25 uur, wordt J
tot ongeveer 11.30 uur een recht
streekse reportage in kleur uitgezon
den van het défilé in de tuin van
paleis Soestdyk, waar vele Nederlan
ders de jarige vorstin hun hulde
kunnen brengen.
ADVERTENTIE
LOENERSLOOT/ROTTERDAM
(GPD) Regisseur Lies Westen
burg en Cameraman Jaap Buys
hebben voor de VPRO een in
kleuren geflimd portret gemaakt
van de jonge kunstenaar Jan van
Munster. De filmimpressie van de
niet-alledaagse maker van ob
jecten is vanavond te zien op Ne
derland 2. De film is tevens de in
troductie van een expositie, die
Van Munster heeft bij Galerie
Mickery in Loenersloot.
Van Munster, die met zyn engel
achtige gelaat deze week de voorpa
gina's van twee omroepbladen haalt,
houdt zich de laatste tyd intensief
bezig met de produktie van bevruch
tingsmachines. zaaddozen, medische
tafels e.d.
De 30-jarige kunstenaar die zyn
atelier in Rotterdam heeft werkt de
laatste jaren uitsluitend met kunst
stoffen na de thema's voortplanting,
vruchtbaarheid en groei als beeld
houwer in steen vorm te hebben ge
geven. Nu pruttelt in „cleane" kom
men een soort grenadine, kunnen be
zoekers hun handen steken in rub
beren handschoenen en met hun
vingers poederen in het bloedsurro-
gaat. Via gaten in een plastic koepel
over een medische tafel kan men een
injectiespuit pakken of de verband-
schaar grypen. Een vreemde sensa
tie. In andere koepels wentelen
vruohtsymbolen langzaam rond, al of
niet gevoed via aan plastic slangen
gekoppelde spuiten of het infusie-re
servoir.
Jan van Munster houdt zich bezig
met de supermens van de toekomst,
buiten het lichaam gekweekt in de
retorten en couveuses van het la
boratorium. de menselyke kweek,
waarmee de Italiaan. Petruccl al
opzienbarende resultaten boekte.
Westenburg heeft Van Munster en
diens fascinerende uit de operatie-ka
mers getilde oeuvre gevangen in een
reeks beelden, waarmee hy knap het
computerachtige en pseudo-weten-
schappelyke schetst.
Van Munster is één van de elf
kinderen uit een gereformeerd pre
dikantengezin. Hy groeide op in Gor-
kum, ook wel de bakermat der fat
soenrakkers genoemd. Hoe staat Van
Munster in het algemeen tegenover
kunst?
„Kunst, ik geloof er niet in. Ik ge
loof alleen maar in dingen maken.
Beeldende kunst bestaat voor my
niet meer. Een ding, dat is goed of
slecht. Je kan het beeldende kunst
noemen, maar dan moet je een be
paalde grens kunnen trekken: dit is
„kunst", dat is „toestand", dat is
.environment". Kunst voor het volk
bestaat niet. Wat Pierre voor de te
levisie doet is wel goed om dat ene
procent dat geïnteresseerd is op peil
te houden. Je kan wel zeggen pro
beer een groot publiek te trekken.
Gans byvoorbeeld. Hy heeft er erg
hard aan getrokken, maar het is de
ene flop na de andere geworden.
Toen ik een jaar geleden nog van
die stenen beelden maakte was ik
AMSTERDAM (ANP) Ne
derland zal op het eerste fes
tival Singing Europe '69, dat
van 4 tot en met 9 juli in het
Kurhaus in Scheveningen wordt
gehouden, worden vertegen
woordigd door de zangeres Hen-
ny Vonk, de zanger Ben Cramer
en de muzikale attractie „Dou
blé Swing Duo", bestaande uit
Beer Bussu en Jan-Anne
Drenth. Zoals bekend komt Ne
derland op dit festival op 6 juli
in de eerste ronde uit tegen de
ploegen van Spanje en Honga
rije.
De zangeres Henny Vonk,
wier leeftijd door ploegleider
Herman Stok angstvallig ge
heim wordt gehouden, is in Pa
ramaribo geboren, zy won in
1965 een derde prys op het jazz-
concours van Loosdrecht en
heeft daarna in vrywel alle
Nederlandse jazzclubs opge
treden. Meer bekendheid heeft
zy echter verworven als dichte
res onder haar ware naam
Henny Tjang Ayong. Als zo
danig verwierf zij in 1965 met
haar bundel Puinruimen" de
Herman van Kuilenburgprys.
De 21-jarige Ben Cramer ie
al een geroutineerd festivalgan
ger. Hij maakte vorig jaar deel
uit de ploeg in Knokke en won
daarna op het songfestival in
Innsbruck de eerste prys.
Het „Doublé Swing Duo" werd
gevormd na de voorstellingen
serie van „Anatevka", waarin
Beer Bossum (27 jaar) en Jan-
Anne Drenth (28 Jaar) een rol
hadden.
misschien „in". Ik verkocht voor ka
pitalen, m'n laatste tentoonstelling
in steen verkocht ik in R'dam voor
25.000 gulden. Dat was hier nog nooit
gehaald. Toen had ik dus een hoop
geld om te experimenteren. Als ik in
steen was doorgegaan was ik ryk ge
worden. Had ik een huis kunnen la
ten bouwen met een groot atelier er
aan. Ik heb vreeelyk moeten vech
ten met m'n steen, maar opeens vond
iedereen het goed. Heel gek, want
vóór die tyd kreeg je twee. drie regels.
En toen opeens hele lange verhalen.
Ik ben eigeniyk alleen wat m'n
materiaal betreft omgeschakeld. Het
idee, het onderwerp is hetzelfde ge
bleven. Bevruchting, ontkieming, het
zaad, je kunt het doorvoeren tot de
bevruchtingsmachine van Huxley.
Daar gaat de film van Lies Wes
tenburg ook over. Medische tafels en
zo. En dan komen er dingen met ge
luid by en elektronische toestanden.
Het is meer een synthese waarmee
ik bezig ben, het kunstmatig samen
gestelde en hoe het er over twintig
jaar by een gynaecoloog zou kunnen
uitzien".
Kijkgeld betalen
moeten we allemaaL
Dat staat in de wet
Wees verstandig
en vraag een
aan. Dat doet u zo:
Schrijf uw naam
en adres achter op
een lege envelop en
stuur die - zonder
postzegel - aan
NEDERLAND
6.50 -
7.00 -
7.07 -
8.00
8.20
8.30
8.50
9.30
10.20
10.25
10.40
11.00
NEDERLAND
6.50 -
7.00 -
7.03 -
7.28 -
8.00 -
8.20 -
9.40 -
10.05 -
10.45 -
WOENSDAG
I
De fabeltjeskrant (NTS)
Journaal (NTS)
Kenmerk: wekelykse informatierubriek over
kerk en samenleving (IKOR/CVK/RKK)
Vrijdag de dertiende: programma over verschil
lende vormen van bijgeloof (VPRO)
Journaal (NTS)
Uitzending van de ARP (NTS)
- Filmportret van Jan van Munster, in kleur
(VPRO)
- Bluf, tv-film (VPRO)
- Cinema, 'n programma over films en filmmakers
(VPRO)
- HIRO-magazine (I1IRO)
- Vanuit Nederland (HIRO)
- Journaal (NTS)
- Teleac: levende wiskunde (NTS)
II
- De fabeltjeskrant (NTS)
- Journaal (NTS)
- Kapitein Zeppos, tv-feuilleton voor de jeugd
(NTS)
- Scala, informatief programma (NTS)
- Journaal (NTS)
- Kleine potjes hebben grote oren, tv-feuilleton
(NTS)
- Denk-Beeld, internationaal schakelinterview met
prominenten uit het geestelyk en maatschappe-
1 ijk leven (NTS)
- Operatie Piste: filmreportage over het
dresseren van roofdieren (NTS)
- Verbinding met. Montreux: Gala variété
programma (NTS)
- Journaal (NTS)
NEDERLAND I
10.20
Gelukwens (NTS)
10.25
Reportage Soestdijk: défilé in
kleur (NTS)
5.00
Voor de kinderen (AVRO)
6.50
De fabeltjeskrant (NTS)
7.00
Journaal (NTS)
7.07
Scala: informatief programma
(NTS)
8.00
Journaal (NTS)
8.20
Uitzending Stichting Socutera
(NTS)
8.25
Wet-Stryd (NTS)
8.50
Les Saltimbanques, variété-programma (NTS)
10.20
Sport (NTS)
10.50
Journaal (NTS)
NEDERLAND II
6.50 De fabeltjeskrant (NTS)
7.00 Journaal (NTS)
7.03 Muziekmozaïek (AVRO)
8.00 Journaal (NTS)
8.20 WederzUds:v film van Gerard Rutten. opgedra
gen aan Koningin Wilhelmina (AVRO)
10.00 Televizier (AVRO)
10.30 Journaal (NTS)
10.35 Teleac: Universiteit en Hogeschool, Wiskunde
en Natuurkunde (NTS)
Het waa u waarschijnlijk al
eerder opgevallen dat er een
paar in het oog springende ver
schillen zyn tussen kranten en
televisie, maar het programma
van gisteravond vestigde by na
luguber de aandacht op de rol
die het begrip „Tyd" by beide
media's «peelt. In die tyd
door mensen die lang op een
definitie ervan hebben zitten
broeden ongeveer omschreven
als de doorgaande verandering
van nu in toen voltrok zioh
onder meer een optreden van
Buck Owens met zijn country-
en westernmuziek, de Spaanse
burgeroorlog, een tour de chant
van Serge Lama, de bombarde
menten van de geallieerden op
Beriyn. Wat zich uitstrekt over
een periode van ruwweg 35
Jaar, werd gisteravond binnen
2H uur in de huiskamer ge
bracht. Met de plicht voor wie
het volgen wilde, het binnen die
tyd ook in zich op te nemen.
Het verwerken kan later gebeu
ren. hoewel zich vandaag weer
andere zaken aandienen.
By de krant is het mogelyk
om na het lezen van een repor
tage uit Biafra even „gedachte
loos" in de koffie te roeren en
dan pas door te bladeren naar
de beursnoteringen of de strip.
Televisie vraagt onmiddellyk
omschakelen van country naar
cordoba, van Dordrecht naar
Kurfürstendamm. Er wordt van
kyker en lezer geëist om in wei
nig tyd veel te verwerken, an-
derzyds vraagt de consument
een stortvloed aan informatie,
of eerder nog om een brand
glas waarmee wat zich in de
tyd afspeelde kan worden sa
mengedrongen in de overzichte-
ïykheid van minuten. Daarom
is het mogelyk dat zoals gis
teravond de Spaanse burger
oorlog en de straatgevechten in
het Beriyn van 1945 elkaar
overlappen.
Wat betreft het NCRV-pro-
gramma, de door Helmuth An-
dics geschreven semi-documen-
taire over de stryd die van 1936
tot 1939 in Spanje werd uitge
vochten, het was Duits werk
van zo hoog niveau dat Jef Last
en dr. A. L. Constandse bereid
waren er commentaar op te le
veren.
Tegeiykertyd toonde de TROS
beelden van een geteisterd Ber
iyn anno 1945: de Berliner
Philharmoniker werkte een pro
gramma af voor een gehavend
publiek, de stofwolken van de
bombardementen hingen in de
straten. Göbbels injecteerde tot
de laatste dagen zyn gehoor
met leugens. De TROS is niet
altyd even gelukkig met de
programmakeuze, maar de aan
koop van „Cities at war," waar
in de geschiedenis van Lenin
grad (14 mei) en Londen (5 ju
ni) zullen volgen, vormt een
gunstige uitzondering daarop.
Ad. Int.
JAN VAN MUNSTER
VOOR DINSDAG 38 APRII.
Hilversum 1, 402 m.
AVRO: 18.00 Nws. 18 16 Radlojourn.
18.25 Zing met ona mee: liedjesprogr.
18.50 Paria vous parle. 18.55 Voor de
kinderen. 19.00 Trefpunt: discussieru
briek. 19.35 Vanavond: gev. program
ma 22.30 Nws. 22.38 Radiojourn. NRU.
22.55 Signaal muziek van eigen tijd
(opn.) gedeeltelyk stereo 23.55-24.00
Nws.
Hilversum 2. 298 m.
KRO: 18.00 Stereo: Volks!18.19 Uit
zending van D'66 18.30 Nws. 18 46 Act
19.05 Licht ensemble met sol. 19.40
Conclllepostbus 19.45 Zoekend geloven.
Godsdienstige lez. 20.00 Stereo: klas
sieke orkestmuziek (gram.). 20.15
Collage II: Retournons a la nature,
spel met muz. en tekst. 21.30 De vrede
klaagt, monoloog 22.30 Nws. 22.38 Par
lementair overzicht. 22.45 Overweging
22.50 De zingende kerk; muzikale lez.
i 23.05 Kontekst: magazine waarin op
de dingen wordt doorgepraat. 23.30
Jazzmuz. 23.55-24.00 Nws.
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Soc. strijdt. 7.23 Stereo: Lichte
gram.muz. (7.30-7.35 Van de voorpag.)
VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws
en act. 8.20 Stereo; Lichte gram muz
(8 30-8.35 Van alle markten thuis,
praatje voor de hulsvr.). 9.00 Stereo:
Klass. gram .muz. 9.35 Waterst. 9.40
Lichte gram muz. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vr. 11.40
Stereo: Londens Symfonie Ork.: popu
lair klass. muz 12.21 Voor het platte
land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.29 Stereo: Licht gr .muziek.
13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Franse
chansons. 13.45 Gesproken portret
14.00 Voor de kinderen. 15.00 Stereo:
De Stem des Volks; het Gew. Ork. Z-H
orgel en zangsol klass en mod. muz.
15.40 Stereo: Fluit en piano: mod. muz
16.00 Nws. 16.02 Sociëteit Zestig min.
voor boven de zestig: voor oude luis
teraars. 17.02 Oude liedjes. 17.20 Voor
de Jeugd 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.16
Act. 18.20 Uitz. van de BP VARA: 18.30
Stereo: VARA'6 Popshow. 19.05 Stereo
Licht Instrumentaal en vocaal ensem
ble met zangsol. 19.30 Nws. 19.35 Bul-
tenl. weekoverzicht. 19.45 Cornetten
trommels en trompetten: studie-week
end voor Jeugdige blazers. 20.10 Ste
reo; Cabaretprogr. 20.40 Vragenvuur
2100 Plaats gevonden: licht progr
22.00 Stereo: Jazz-ensemble 22.30 Nws
22 38 Meded. 22.40 Act. 22.55 Stereo-
Contrasten, muz. voor kenners en lief
hebbers 23.55-24.00 Nws
Hilversum 298 m.
NATIONAAL PROGRAMMA: 7.00-
24.00 Gev. progr. met rep. en op de he
le uren nws. en act.
Hilversum 3, 240 m. en FM
NCRV: 9.00 Nws 9.04 Zing. zing.
zing!: lichte vokale muz. 10.00 Nws
10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeel
platen met kritisch commentaar. 10.30
Swingln' softly: big band en soft swing
uit de USA. NRU: 11.00 Nws 11.03 Mu-
ziek-lez. (12.00-12.02 Nws.) AVRO
13.00 Nws. 13.03 Act. 13.06 Zet m op:
licht pl.progr. (14.00-14.02 Nws 15.00
Nws. 15.03 Popularls: gram.pl.progr
met populaire Nederl. opnamen. 16.00
Nws. 16.03 Gimmick: licht pl.progr
17 00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00 Top-
poppology: pop- en countrymuz.
VOOR DONDERDAG 1 MEI
Hilversum 1. 402 m.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.16 Badinerle: klass. en mod,
grammuz. (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50
Overweging 8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.32
I Voor de hulsvr. (9.00-9.10 Gymn. voor
de hulsvr, 9.35-9.40 Waterst.). NRU-
10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogisch
praatje. 10.20 Stereo; Muz. uit de Ba
rok en Pre-klass. periode (gr.). KRO;
11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55
Meded. NCRV: 12.00 Los-Vaat gev
progr. (12.15 Boekbespreking 12.26 Me
ded. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws
12 41 Act.). 14.00 Stereo: Licht instru
mentaal kwartet. 14 20 Stereo: Licht
vocaal ensemble. 14.30 Stereo: Plano
recital: lichte mod. muz. 15.00 Herv
middagdlenst. NRU: 15.30 Meer over
minder. Inform progr. (16.00-16.02
Nws). NCRV: 17.45 Sportact.
Hilversum 2. 298 m.
VARA: 7.00 Nws. en ochtengymn
7.20 Soc. strydl. 7 23 Stereo: Lichte
grammuz. (7.30-7.35 Van de voorpag.)
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nws en act. 8.20 Stereo: Lichte gram
muz. 9.00 Stereo: Klass muz. (gr.).
9 40 Schoolradio 10.00 Stereo: Lichte
gram.muz. 11.00 Nws. 11.02 Voordracht
1130 Vragen om vryheld. klankbeeld
(12.27-12.30 Meded t bv. land- en tuin
bouw) 13.00 Nws. 13.11 Act. 13 20 Ste
reo: The Duke, 70 Jr.: VARA-dansork
en sol. 14.00 Stereo: Radlophllharmo-
nsch Ork. met sol. mod. en klass. muz.
16.00 Nws 16.02 Ons Strydl. declama-
torlum. 16.45 Stereo: Vibrato, gram.
pl.progr. voor stereo-liefhebbers. 17.25
Nog even omkijken naar de SDAP
klankbeeld 17.55 Meded.
Hilversum 3, 240 m. en FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Onder ds
hoogtezon: progr. voor de zieken. 9 40
Zzzoef. lichte Instrumentale muz.
1000 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie.
(11.00 Nws NRU. 12.00 Nws. 12 03
Felle Meurders. KRO: 13.00 Nws. 13 03
Act. 13 08 TNT: lichte platen 14 00
Nws. 14.03 Pop-in. 15.00 Nws 15.03 Hol
ster: pop- en countrv-muz. 16.00 Nws
18.03 lORRRrrr: hitparade 17.00 Nws
17.02 Act. 17.07-18.00 Draaijijofdraallk
verz.pl progr.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NTS/NOT: 11.00-11.50 en 14.00-14.50
Schooltelevisie NTS: 18.50 In kl.' De
Fabeltjeskr. NTS: 19.00 Journ. VARA:
19.07 Oelpan Agol, amusementsprogr.
van de Israëlische tv. NTS: 20.00 Jour
naal VARA: 20.20 Achter het nws. 20.45
De pioniers van Tolpuddle TV-spel.
22.25 Ik houd van zwart wit; film over
de Belgische houtsnyder Frans Mase-
reel. NTS: 23.15-23.20 Journ.
Nederland II
NTS: 18.50 In kl.: De Fabeltjeskrant
NTS: 19.00 Journ. 19.03 Scala: inform
progr. KRO: 19.30 In kl.: De Flinstones
tekenfilm NTS: 20.00 Journ. KRO:
20.20 De Reporter. TV-feullleton. 21 10
Brandpnt. 21.40 A'dams Kunstmaand-
ork met sol.: klass. en mod muzek.
KRO RKK: 22.07 In kl Nieuwe Kar
dinalen. samenvattende rep van de
plechtigheid te Rome NTS: 22.40-22 45
Journ. 23.00-23.30 Groenteteelt onder
glas (les 12 herh.).
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA
(Over de 4e l(Jn) van 18-20 uur.
Ouv „Leichte Kavallerle" (Suppö)
Ork Hermann Hagestedt; Sel ..Der
fidele Bauer" (Fall) Benno Kusche,
Heinz Hoppe. Heinz Maria Llns. Horst
Nikola, Wolfgang Matoschat. Brigitte
Fassbaender, Wolfgang Eber. Sonja
Knlttel, Fritz Wunderllch. Koor en Or
kest o.l.v Carl Michalskl; Ouv. ..Die
schóne Galathée" (Suppé) Orkest Her
mann Hagestdt: La montana (Algue-
ró) Los Espanoles; Granada (Lara) ld;
My blue heaven (Donaldson) Orkest
Horst Wende; On a slow boat to China
(Loesser) id.; Samba fantastlco (To
ledo) Los Espanoles; Kanlmambo
(Fonseca) id.; Whispering cha cha
Schönberger) Ork Horst Wende;
Charmalne cha cha (Rapée) ld.; O
Ymltto6 (Hadzldakls) Los Espanoles;
Mustapha (Azzam) Id Mister Sand
man (Ballard) Orkest Horst Wende;
Blue skies (Berlin) ld.; Romantica
(Rascel) Los Espanoles; Marina (Gra-
nata) Id.; Social call (Lewis) John Le
wis. Milt Jackson. Perce Heath. Con
nie Kay: Cue nr. 9 (Lewis) Id A cold
wind Is blowing (Lewis) ld.; I remem
ber Clifford (Golson) Milt Jackson.
Art Farmer. Benny Golson. Tommy
Flannagan. Paul Chambers, Connie
Kay; Whisper not (Golson) Id.: After
noon in Paris (Lewis) Id.; Blues for
Dlahann (Jackson) id.