„Hamlet
Dora
Bry
in
an
oude remise en
als keukenmeid
Pak nu het
extra dat
andere
missen
FILTER
PALLMALL
Eerst koffie drinken
dan toneel gaan zien
TONEEL-SAFARI
OF
Publiek gaal
toneelprijs
toekennen
GOED VOOR 25 x EXTRA GENOEGEN.
25 voor 1,75
pOKDERDAG 17 APRIL 1969
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 19
r (door Simon Koster)
10NDEN (GPD) Het is altijd
reer een heel probleemeen keus
•oor zeven of acht avonden te
{oen uit de meer dan veertig
Vorstellingen, die er in de Lon-
jense schouwburgen en schouw-
iurgjes te zien zijn. Bekende na-
ten van toneelschrijvers oude
oj nieuwe vormen lang niet al-
Iiji een garantie voor een belang
de opvoering en nog veel min-
ierkan men afgaan op de teksten
ran de reclameborden aan de
theatergevels, borden vol schette-
ttnde citaten uit recensies
taarbij de enkele geciteerde
voorden soms moeizaam zijn op
dist uit een overigens zeer on
lustige kritiek. Gelukkig is het
tel zo, dat de kwaliteit van de
icteursprestaties in Londen ge-
toonlijk zo goed is, dat ze het
iechtste stuk vaak nog geniet-
Uur maken. En wie in het West
nd rondwandelt, hoeft niet lang
urder te zoeken als een bepaald
toneelstuk hem niet loktwant er
dak naast, of aan de overkant, is
icel weer een andere schouw
burg
Voor de interessante opvoering van
fit voorjaar, vooral uit een oogpunt
tan theatervernieuwing, moet men
deze keer echter niet in het West
End zijn, maar in het meer afgele
gen buurtje Chalk Farm, waar re
gisseur Tony Richardson een leeg
staande locomotievenremise heeft
gehuurd om er een reeks voorstel
lingen van „Hamlet" in te geven.
Het gezelschap, dat hij daarvoor
heeft gevormd, heet Free Theatre,
ten naam die verwijst naar Richard -
sons streven om het schouwburgbe
zoek kosteloos te maken. Als een stap
in die richting heeft hy een revolu
tionaire verandering gebracht in de
toegangsprijzen: de helft van het
«rntal plaatsen kost slechts twee en
zen halve shilling (een gulden tien),
naar terwille van het financiële
jvenwicht moet het publiek op de
overige plaatsen aanzienlijk meer
betalen, tot zelfs vijf pond sterling
(44 gulden), toe, verreweg de hoog
ste toegangsprijs in heel Londen.
.Voorlopig moeten de rijke toeschou
wers de arme maar subsidiëren", is
RJchardsons uitgangspunt.
De bijna honderd jaar oude, ron
de ijzeren remise, waarin vroeger
locomotieven op draaischijven wer
den gerepareerd, is voor de „Ham-
let"-opvoering min of meer volgens
oud- Griekse amfitheaterprincipes
ingericht. Het platform waarop ge
speeld wordt, beslaat bijne de hele
vloeroppervlakte en wordt aan drie
kinten omgeven door tamelijk pri-
Bitieve tribunes voor het publiek.
Langs de achterkant van het plat
form hangen zwarte gordijnen, het
flilge décor. Maar tegenover deze
uiterst sobere aankleding staat een
bijzonder weelderige kostumering en
een geraffineerd spel met lichteffec
ten. In de regie van Richardson
heeft de opvoering sterk het karak
ter van een „volks-Hamlet" gekre
gen: ongecompliceerd, zonder zwa
re intellectuele problematiek of psy
chologische scherpzinnigheden, maar
warmbloedig en dramatisch zo ge
makkelijk aansprekend dat men het
tekort aan subtiliteit er graag voor
vergeeft.
In overeenstemming daarmee is
$e radicale maar nergens onverant
woorde) bekorting tot een voorstel
ling van slechts twee uur en drie
kwartier, terwyl 'n volledige „Ham
let" zeker vier uur zou duren. De ti
telrol wordt magnifiek gespeeld door
Nicol Williamson: geen tengere, dro
mende, aarzelende prins, maar een
uit zijn evenwicht geslagei. man, by
»ie «in overeenstemming met de
Hamletintcrpretatie van prof. Do-
ii
3
Première in Den Haag bijna afgelast
DEN HAAG «ANP» De
Haagse Comedie zal zaterdag
de première van het toneelspel
.Marya'vande Russische schrij
ver Isaak Babel in de Konink
lijke Schouwburg kunnen bren
gen in de vorm waarin regisseur
Carl van der Plas en decor- en
kostuumontwerpers Pat Andrea
en Walter Nobbe het oorspron
kelijk hadden gewenst: zonder
pauze tussen de taferelen. Rond
de pauze hadden zich problemen
voorgedaan, die tenslotte zelfs
de vraag deden ryzen of de pre
mière zaterdag zou doorgaan. De
zakelyke leiding van de Haagse
Comedie zag zich namelijk ge
plaatst voor het probleem, dat
haar contracten met de Konink
lijke Schouwburg (waarvan het
gezelschap huurster is) en met
de exploitant van de buffetten
in de schouwburg een voorstel
ling zonder pauze onmogelijk
maakten. De twee decor- en kos
tuumontwerpers dreigden daar
op om, indien tegen hun artis
tieke opvattingen omtrent het
stuk in toch halverwege gepau
zeerd zou worden, hun bijdra
gen aan de uitvoering van
„Marya" terug te trekken. Er is
nu een oplossing gevonden,
waarbij het toneelspel zonder
onderbreking zal worden ge
speeld. en de bezoeker vanaf
half acht een uur voor de
aanvang van de voorstelling
in de Koninklijke Schouwburg
op de koffie kunnen komen.
tre gaat. Het is een toneelbewerking
van „Watch and Ward", de eerste
roman (verschenen in 1871) van de
Amerikaanse schrijver Henry James,
van wiens verhalen er de laatste tijd
al verscheidene door Engelsen zijn
gedramatiseerd. Die eerste roman
werd destijds in Amerika als .sho
cking" beschouwd omdat daarin de
liefde van een man van middelbare
leeftfjd voor zijn nog-onvolwassen
pleegdochter wordt beschreven. Nu
kan men hoogstens vertederd glim
lachen om de amoureuze onhandig
heden van Roger Lawrence, die met
zijn gevoelens voor het meisje geen
raad weet en die maar niet beseft
dat zijn beeldschone buurvrouw al I
lang ongeduldig op een aanzoek van j
hem wacht. Tot die dame zich laat
inpalmen door zijn eigen neef en ad
vocaat, en hijzelf (onder invloed van
alcohol en chantage) met behulp van
een bedrieglijke kaarttruc niet alleen
'n louche afperser het huis uitjaagt
maar daardoor tevens het hart van
zijn pleegdochter verovert, iets dat
hem met al zyn edelmoedige gestes
niet was gelukt.
Een vrij sentimentele, maar toch
ook wel geestige en charmante ko- j
medie. die vooral veel dames van
rondom de middelbare leeftijd naar
het Duchess Theatre lokt. Dames
vormen trouwens in Londen een
aanzienlijk deel van het schouw-
burgpibliek, vooral bij matinees. Het
stuk bevat overigens een aantal goed
geschreven speelrollen en onder re
gie van Malcolm Farquhar worden I
die, met name door Tony Britton al-» j
de onhandige pleegvader en Dinah
Sheridan als zijn kokette, wereldse
buurdame, in een delicate fijn ge- j
nuanceerde styl gespeeld.
minimale eisen voldoen. Dora Bryan
speelt al die rollen (die elkaar vaak
bliksemsnel opvolgen) met onstui-
ming elan. Een avond puur amsue-
UTRECHT (ANP) Centrums
vriendenkring heeft vorig jaar de
Cor Hermus-prys ingesteld Deze
i prijs wordt om de twee jaar toege-
i kend aan één van de jongere acteurs
of actrices van de toneelgroep Cen
trum. Hierbij worden twee doelein-
den nagestreefd. Een daarvan is het
Utrechtse publiek aan de toneelgroep
te binden, die in de nieuwe toneel-
I constellatie naast Haarlem ook
Utrecht als standplaats heeft. Voorts
wordt de prijs verstrekt in de vorm
van een reisbeurs, die het de be
kroonde mogelijk moet maken zyn
of haar kennis in het buitenland te
j verryken.
Om een zo groot mogelijk publiek
mentstoneel wat het stuk betreftDora Bryan in twee van haar bij de toekenning van de prijs te be
niet van bijzondere betekenis, maar j acht rollen als solliciterende huis- trekken is een stembiljet toegestuurd
door het spel van Dora Bryan toch houdster in Ronald Millars blij- aan alle houders van couponboekjes,
wel 'n uitschieter, zelfs voor Londen, spel „They don't grow on trees"J Deze biljetten kunnen worden gede-
In het kader van de weekeinde-
uitwisseling tussen de drie grote to
neelgezelschappen komt de Neder
landse Comedie op vrijdag 2 en za
terdag 3 mei voorstellingen verzor
gen in de Koninklyke Schouwburg
in Den Haag. Op vrydag 2 mei zal
„Biografie" van Max Frisch worden
gespeeld (met Ellen Vogel, Han
Bentz van den Berg. Guus Oster.
Mimi Boesnach e.a>. op zaterdag 3
mei „Alles voor de tuin" van Edward
Albee met in de belangrijkste rollen
Ank van der Moer. Elisabeth Ander
sen, Guus Oster en Maxim Hamel.
poneerd in een stembus die door de
gemeente Utrecht beschikbaar is ge
steld.
De uitslag van de telling zal zo
spoedig mogelijk bekend worden ge
maakt. Het ligt in de bedoeling dat
de prys wordt uitgereikt na een
voorstelling waarin de betrokkene is
opgetreden. Het hangt dus van de
uitslag van de stemming af welk
stuk dat zal zyn. De prijsuitreiking
zal in elk geval plaatshebben in de
tweede helft van mei, omdat Cen
trum dan nog met het gehele lopen
de repertoire in Utrecht komt.
ADVERTENTIE
Knap spel
Minder fyn, maar niet minder
knap spel. in een heel ander genre, is
te zien in Ronalds Millars "They
don't grow on trees" (Prince of Wa
les Theatre), een blijpsel dat dicht j
in de buurt van een klucht komt
Het gaat over een by uitstek heden- i
daags probleemhet gebrek aan I
huishoudelijke hulp. Dat probleem
is bijzonder nijpend in het gezin van
de opera-componist Roger Lennox,
wiens tweede vrouw, Ruth, niet het
flauwste benul heeft van de
kookkunst, zodat het echtpaar na het
Im_ plotselinge vertrek van de huishoud-
W Wilson i 'dè~nadrulTvooral komt I ster. het gevaar^ loopt te verhonge-
liggen op het besef dat zyn oom
Claudius hem van het recht op de
troonopvolging heeft beroofd. Wil
liamson toont in zijn Hamlet in de
eerste plaats de door deze beroving
rernederde mens. die voortdurend
cynisch spot met zyn vernedering en
zyn onmacht om zich daarvoor te
*reken. Het Deense hof. in pronke
rige zestiendeeeuwse kledij, bestaat
voor het grootste deel uit onbe
schaafde protsers, rondom een Clau
dius, die een proleet van een koning
k en zich in het koninklijke gewaad
nooit erg op zijn gemak voelt. Tus
sen deze wufte maar weinig adellij
ke hoftroep, met de bebrilde Hora
tio als enige intellectueel, staat Wil
liamsons Hamlet als een getergde,
nerveuse, modern- voelende man,
trillend van hartstocht en zich
machteloos verwekend tegen de in
triganten om hem heen.
Dat deze ongewone „Hamlet"-op-
t'oering nogal wat opzien heeft ge
baard en in Engelse toneelkringen
wn onderwerp van veel discussie is.
al niemand verbazen.
Conventioneel
Een comedie in conventionele styl,
maar het aanzien toch bepaald wel
ren. Maar gelukkig voor het echt- i
paar (en nog meer voor de schry- j
ver) wordt die rol gespeeld door de 1
fameuze blijspel-actrice Dora Bryan,!
want deze heeft nog acht andere pij
len op haar boog in de vorm van 1
acht andere rollen, waarin zij de
vrouwen uitbeeldt, die naar de va
kante positie komen solliciteren.
„They don't grow on trees" over
treft in dit opzicht nog enigszins
„Dc brand in de Jonge Jan", het j
„monologenspel" van Heijermans.
waarmee Henri de Vries destijds in
zeven verschillende creaties stad en
land afreisde. Maar dit is geen mo
nologenspel, want al die rollen van
Dora Bryan zijn verwerkt in een
lange reeks uitbundig komische si
tuaties rondom het echtpaar Lennox
en een zonderlinge vriend des huizes,
die als directeur van een bureau voor
huishoudpersoneel voortdurend voor
verse aanvoer van sollicitanten moet
zorgen. En, al groeien ze niet aan
de bomen, hy weet ze toch wel te
vinden, zy het dan dat de ene dade
lijk na aankomst ziek wordt en het
bed niet meer uit komt, de andere
een revolver en een onwettig kind
van een Maf ia-leider meebrengt, een
derde juist uit een psychopatenasiel
blijkt te zijn ontsnapt, een vierde
Ward is A Boston Story" van Ro- door de zedenpolitie wordt gezocht
•ais Oow, 'dat in het Duchess Thea- en de overigen al evenmin aan de
Dit is het! Dat extra waarop u wachtte. Het extra dat
gewone filters missen. Het grote, grote extra genoegen van
nieuwe Pall Mall Extra. De eerste filtersigaret met
alle extra's. Sublieme tabakken. (En die proeft u dan ook!).
Plus vijf king size filters extra Goed voor 25 x extra genoegen.
Wees de anderen vóór! Pak het extra dat andere filters niet hebben.
Betaal gewoon 1,75-en pak zo'n pak met 25 extra goeie sigarettea