Kunst op Schiphol if'scheid van Wiegman Leonore ter Laan verkoopt ephurn en Streisand beste filmactrices in Hollywood uitgereikt kunst" „Troilus" in het Holland Festival Eens komt de dag dat ook U een Omega horloge zult bezitten. 0AO 15 APRIL 1969 LETDSCH DAGBLAD PAGINA 17 Edouard Georg, Frans schilder en graficus, is in Zuid-Frankrijk, op 75-jarige leeftijd overleden. Sindo 1964 was Georg president van de Franse vereniging van schilders etsers. LLYWOOD (AP/AFP/Reuter) Amerikaanse Academie voor »nst heeft gisteren de jaar- Osrars toegekend. De onder ingen voor de beste vrouwelij- ofdrollen gingen voor het eerst geschiedenis van de academie twee filmsterren. Katherine (59) voor haar rol 'in „The i the winter" en naar Barbra (27) die de hoofdrol speel de film „Funny Girl." Het was de Oscar voor Katherine Hep. Britse musical ..Oliver" kreeg al elf onderscheidingen, waar die voor de beste film van het De Oscar voor de best-» acteur aar Cliff Robertson voor zijn „Charly." De onderscheiding ten tweede rol kreeg Jack Al- n, éie in „The subject was speelde. Eenzelfde prys Ruth Gordon voor haar rol ln aary's baby." Russen kregen een Oscar voor film in een vreemde taal. taiog en Vrede." de duurste gemaaKc. De Oscar werd in tgst genomen duor de grote in deze film. Loedmilla Awal- gedeelde Oscar voor de beste was overigens een enorme ting. Dit is slechts eenmaal gebeurd en wel in 1932 toen March („Dr. Jekyll and mi- en Wallace Beery („The werden uitgeroepen tot de acteurs. Het Russische filmsterretje i'.lla Awaljewa, die de Oscar ie beste buitenlandse film 59 en Vrede) in ontvangst nemen. Foto links: Leonore ter Laan in de ,Mt shop" op Schiphol. Foto rechts: Werk van he dendaagse Nederlandse kun stenaars op Schiphol: beel dende en toegepaste kunst, maar ook goede industriële vormgeving van eigen bodem. ..Als je niets van moderne kunst weet. mis je een heleboel in je leven", zegt Leonore ter Laan. Ze spreekt uit erva ring: in „Art shop" op het nieuwe Schip hol, die ze (met drie assistenten) be heert, leeft ze dag-in dag-uit tussen „eigentijdse Nederlandse kunst". Aan luchtreizigers die uit Nederland iets an ders willen meenemen dan het traditio nele, onpersoonlijke en vaak lelijke „souvenir" verkoopt ze werk van Neder landse kunstenaars. Terwijl ze een blauwgetinte kristallen vaas opzü zet voor een niet meer zo jonge, zeer be daard pratende Amerikaan, zegt ze: „Je treft hier werk van mensen met een grote naam. maar ook van veelbelovende jongeren. De col lectie is echt representatief voor de moderne Nederlandse kunst. Voor de beeldende en toe gepaste kunst, maar ook voor de goede indus triële vormgeving". Leonore ter Laan klein, beweeg lijk. virtuoos haar aandacht verde lend als op zeker ogenblik zes ver schillende zaken die aandacht opeisen noemt zichzelf een tikje spottend knieën" voor de kunst: „Ik kreeg het gevoel dat ik enorm veel gemist had voordat de confrontatie in het mu seum me wakker schudde. Toen is eigenlijk de basis voor dit werk al ..kunstmoeder" van het project dat Art shop heet en in deze vorm uniek in de wereld van de luchtha vens is. ..Alleen het vliegveld Orly bij Parijs heeft een kunstgalerie. Maar dat is een heel andere opzet". Ze is dit werk begonnen met de rotsvaste overtuiging dat lang niet alle buitenlandse toeristen zo graag „de eeuwige molen en de be schilderde klomp" als aandenken uit Nederland willen meenemen en dat buitenlanders vaak nietszeggende souvenirs kopen omdat de tiid ont breekt om op zoek te gaan naar een origineel en bovendien voor dit land representatief kunstvoorwerp, dat echt niet onbetaalbaar hoeft te zün. „Zo'n klein origineel bronzen beeldje kost ongeveer honderd gulden. Maar we hebben ook beeldhouwwerk van drieduizend gulden. Iedereen moet hier iets kunnen vinden in een prijs die hem past, zowel de kleine parti culiere koper als de grote verzame laar". Leonore ter Laan is niet „zo maar" in de kunst gestapt. Ze werkte in het Stedelijk Museum, deed er (in bibliotheek en documentatie-afde- ling) een forse hoeveelheid kennis op en ging bovendien definitief „door de gelegd". Het begrip „confrontatie met kunst" bleef haar bezig houden, ook toen ze daarna (ruim tien jaar lang» op Schiphol in de import en verkoop van boeken werkte. Met de plannen voor het nieuwe Schiphol kwam het idee weer boven: „Zo'n luchthaven leek me een uitstekend verkooppunt. Je moet tenslotte het ideële met het commerciële combineren. Bovendien dacht ik dat je met dit werk iets es sentieels toevoegt aan de image van 1 een moderne en mooie luchthaven als Schiphol. Na overleg met de wet houder van kunstzaken van Amster dam heb ik toen aan de directie van de luchthaven gevraagd of in het winkelcentrum van het nieuwe t Schiphol zo'n permanente ver- kooptentoonstelling kon worden gerealiseerd. Als promotie van de Ne derlandse kunst. En als verstrooiing voor de toerist". Het kón en daarom kunnen bui tenlanders op Schiphol nu achttien uur per dag kennis maken met het werk van ongeveer honderdvijftig Nederlandse kunstenaars van deze tijd. Op de uitgestrekte lichte gale rij boven de wachtkamer vinden ze schilderijen en gouaches, etsen en li tho's. tekeningen en aquarellen. Beeldhouwwerk (van klein tot groot», maar ook wandtapijten en pottebak- kerswerk, handgemaakte sieraden en kristal. Alles wordt geselecteerd en geprijsd in overleg met bet Stedelijk Museum van Amsterdam. Een jonge Japanner koopt een paar fijnbewerk- te houten doosjes, de Amerikaan krijgt zijn kristallen vaas. vakkun dig ingepakt, straks in California thuisbezorgd, want aankopen worden desgewenst over de hele wereld ver zonden. De kopers: veel Amerikanen, voor al de „Amerikaanse intellectueel" is een grote klant. Zuidafrikanen, maar ook vrij veel Nederlanders, die hier 'n origineel relatiegeschenk voor hun buitenlandse relaties kopen. Passa giers. die niet in de gelegenheid zijn om iets van Nederland te zien. om dat ze alleen maar op doorreis op Schiphol zijn en reizigers die hier op de valreep van het vertrek uit Ne derland toch nog kennis maken met moderne Nederlandse kunst. „We krijgen hl?r twee categorieën bezoekers", zegt Leonore ter Laan. ,£>e ene groep noem ik de eeuwige giechelaars. Je kunt je dan ergeren, je kunt ook de moeite nemen om ze met de neus op moderne kunst te drukken. Ja. een mooi opvoedend taakje, maar het is altijd de moei te waard om het te proberen. De educatieve kant van dit werk vind ik heel boeiend. De andere groep? Dat zijn mensen die het geweldig vinden om met deze eigentijdse kunst kennis te maken. Van zulke mensen krijg in heerlijke brieven". Binnenkort krijgt ze er nóg meer werk by. De expositie wordt uitge breid met een collectie antiek waar in uitsluitend leden van de vereni ging van handelaren in oude kunst in Nederland vertegenwoordigd zul len zijn. „Dat betekent dus", zegt Leonore ter Laan. „dat bezoekers hier verantwoord antiek zullen vin den tegen verantwoorde prijzen. Al le stukken worden onder certificaat verkocht". Bij dit alles verkoopt ze Holland op haar eigen manier: Ik laat de buitenlanders zien dat Ne derland ook een fijn besneden profiel heeft en niet alleen de gangbare 1 kaaskop". 1DEN Galerie Van der 'Botermarktheeft deze ui een bijzondere tentoon- "8 Voor het laatst in zijn tën leven exposeert hier na- ik de nu 83-jarige Matthieu p.an. Wiegman vormde na Weiding aan de Amsterdam- Bdemie. met mensen als Fi- i Leo Gestel en Jan i van Ijnen, de „Bergense School" tonkrjjk, waarheen hü in 1922 maakte hij verscheidene •dülderingen in kerken, die de regering hem nog niet zo Weden liet restaureren. In die hij reeds sterk de invloed K&nne en de Fauves onder - Terug in Nederland resulteer- P indrukken in een stijl die ex otische, kubistische en veel ^•elementen bevat. Tot op het heeft Wiegman aan drie hei- Ocipes vastgehoudenorde- en eenvoud. Dat deze h bjjna alle olieverven en *0 een overheersende rol 1*11 geenszins zeggen dat de hierdoor saai of minder «ttelijk u zijn. Hiervoor "legman te veel te vertellen 1 een leven voor nodig 0111 worden." zegt hij. Aan blij- !°eh wel het meest karakte- van Wiegman's werk, heb- jw schilderijen niets ingeboet ^ell hij later bewust meer ele- Ingevoegd. De religie is een (ADVERTENTIE) belangrijke rol gaan spelen, later zelfs de mystiek Zijn streven naar „harmonie, evenwijdig aan de na tuur" vindt u sterk terug in zün Spaanse landschappen. Deze overzichtstentoonstelling, die een voor de galerie ongewoon groot aantal werken omvat, geeft een uit stekende indruk van Wiegman's om vangrijk oeuvre. Tot mei kunt u bü w»C Cf***» galerie van der Vlist nog afscheid nemen van deze eerbiedwaardige kunstenaar. DICK BLOEiMENDAAL De Royal Shakespeare Company uit Stratford-upon-Avon heeft in- grijpende wijzigingen moeten door voeren in het speelplan voor het ko mendzomerseizoen. Als gevolg hier van zal in plaats van ..Much ado about nothing" dat door een reeks \an omstandigheden van het reper toire is afgevoerd „Troïlus and Cressida" worden gespeeld, zowel in het Holland Festival als in het Ald- wych-theater in Londen. „Troïlus and Cressida" is een van de grootste successen van het Strad- ford-seizoen in 1968 geweest. De voorstelling werd geregisseerd door John Barton, wiens „The Hollow Crown" in het verleden eveneens in het Holland Festival is vertoond. „Troïlus and Cressida" werd in 1959 in een vertaling van Bert Voeten en regie van Johan de Meester als Nederlandse Toneelmanifestatie in het Holland Festival opgevoerd. De hoofdrollen ln de komende En gelse voorstelling worden gespeeld door Sheila Allen. Helen Mirren, Allan Howard, John Kay, Bernard Lloyd, Richard Moore, Patrick Ste wart, David Waller en Michael Wil liams De eerste voorstellingen zün vanaf 30 juni in Den Haag: daarna volgen voorstellingen in Rot terdam. Amsterdam, Nümegen en Eindhoven. Als U een Omega als geschenk ontyangt wordt U geëerd met de glans van een prachtig hor loge en de schittering van een beroemde naam. Dan weet U dat iemand véél om U geeft. Daarom is het zo intens fijn een Omega te krijgen. VAN ROSSUM DU CHATTEL jjjf EN DRIESSEN BREESTRAAT 96 - LEIDEN - TEL 01710-20092

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 17