„IK HOUD VAN DIT HUIS, NU AL
Werkgevers ontkennen hogere winsten in '69
Pierangeli werkt in koud Wassenaar vlijtig aan come back
LOOD VAN
BENNEKOM
WEER VRIJ
Aanvaller gepakt
SATERDAG 12 APRIL 1969
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 7
(Van onze
speciale verslaggever
WASSENAAR „Wüten-
hoeven", de statige villa op
de hoek van de Bloemcamp-
laan en de Beukenhorstlaan
in Wassenaar, maakt een
verlaten indruk. Het riante,
wit geschilderde herenhuis
met zijn rieten dak, ligt er
ogenschijnlijk verlaten hij.
Maar in de deftige villa, gro
tendeels verscholen achter
een metershoge, dikke muur
en omringd door hoge bo
men, gonst het op het ogen
blik van bedrijvigheid.
Een Italiaanse filmploeg
heeft enkele dagen geleden
in „Wittenhoeven" zijn in
trek genomen. Om in het
statige huis en de grote tuin
de binnen-opnam en te ma
ken voor de speelfilm „Addio
Alexandra", een Italiaans-
Nederlandse co-productie.
Die film, waarvan de kosten
zijn begroot op driehonderd
duizend gulden, speelt zich
voor tweederde af in Wasse
naar en eenderde (de buiten
opnamen) in Rotterdam en
aan het idyllische Zuidhol
landse riviertje De Vlist. Als
alles volgens het draaiboek
verloopt, worden de opnamen
over vier weken afgesloten in
de studio's in Rome.
Na drie dagen draaien
maakt de van een op safari
zijnde ambtenaar van Bui
tenlandse Zaken gehuurde
Wassenaarse villa een chao
tische maar sfeervolle indruk.
De woonkamerwaar de
meeste opnamen ivorden ge
maakt, is tot een geïmprovi
seerde studio omgebouwd
zonder daarbij overigens het
karakter te veranderen. Ca
mera's staan her en der ver
spreid opgesteld tussen op
de grond liggende rollen
films. Onder de hitte van de
spotlights bladert hier en
daar evenals in de gang bij
de trap de verf van de mu
ren. In de overige kamers en
de keuken staat het meubi
lair, temidden van allerlei
materiaal, opgeslagen. De so
ber ingerichte slaapkamer op
de eerste verdieping steekt
bij dat alles schril af.
„Addio Alexandra" is een
Italiaans-Nederlandse co
productie van de in Rome ge
vestigde maatschappij Inter
continental Arts SLR. waar
van twee Nederlanders overi
gens de producers zijn: de
Rotterdamse assurantie-ma
kelaar J. N. de Wit en de-
oud-Hagenaar Roel Bos (28),
die onder zijn Italiaanse film-
naam Glenn Saxon ook een
van de drie hoofdrollen ver
tolkt. De vooral uit de vijf
tiger jaren bekende Italiaan
se filmster Annamaria Pie-
rangeli (36) debuteerde op
15-jarige leeftijd in „Demain
il sera trop tard" met Vitto-
rio de Sica en Louis Maxwell
en maakte meer dan zestig
films, waarvan „Teresa",
„The light touch", „Some
body up there likes me",
„SOS Pacific" en „The angry
silence" de bekendste zijn
en de Franse actrice Colette
Descombes (23) zijn de overi
ge hoofdrolspeelsters.
„Addio Alexandra" is de
eerste productie van de In
ternational Arts SRL. Het is
de bedoeling dat de film in
september of oktober
Glenn Saxon: Hopelijk op
het festival in Venetië"
wordt uitgebracht.
(Foto LD, Holvast)
Door Cees Onvlee)
WASSENAAR .Addio Alex
andra" wordt niet „zomaar" een
film. „Addio Alexandra", waar
voor op het ogenblik in Neder
land de opnamen worden ge
maakt. moet meer worden dan
een film-alleen. Het moet een
come-back worden, het begin van
een nieuw filmleven, een door
braak en een succesvol debuut.
Een come-backvoor de vooral
uit de vijftiger jaren bekende Ita
liaanse filmster Annemaria Pieran-
geli (36), die na ruim zestig films te
hebben gemaakt door het mislukken
van een nieuw huwelijk van het wit
te doek verdween om haar volle aan
dacht aan haar twee kinderen te
kunnen schenken.
Een nieuw filmleven: voor de Ha
genaar Roel Bos (28). die vijf jaar
geleden naar Italië trok om daar vol
gens het aloude showbusiness-
sprookje als Glenn Saxon een door
vele vrouwen in de Latijnse landen
hartstochtelijk aanbeden Western
heid te worden, maar die na negen
commercieel geslaagde films een ge
heel ander, artistiek imago wil cre
ëren.
Een doorbraak: voor de Franse
actrice Colette Descombes <23). die
vooral het laatste jaar in dramati
sche rollen naar voren is getreden
en in Italië als een „coming-star"
wordt beschouwd.
Een debuut: voor de in Rome ge
vestigde filmmaatschappij Intercon
tinental Arte ARL. waarvan twee
Nederlanders de "ducers zijn: de
Rotterdamse assurantie-makelaar J.
N. de Wit en.Roel (Glenn Saxon)
Fijn
Lood van Bennekom na zijn
vrijlating.
BERLIJN (DPA) —De 22-jarige
Nederlandse fotograaf Lood van
Bennekom. die sinds april vorig jaar
degens mensensmokkel in een Oost-
berlynse gevangenis zat opgesloten,
is gisteren op vrije voeten gesteld.
Van Bennekom heeft zijn straf van
toee jaar en negen maanden dus
niet uitgezeten. Een lid van de Ne
derlandse militaire missie haalde Van
Bennekom gistermiddag in oost-Ber-
Ujn af.
Ruud Sternau. evenals Lood van
Bennekom tot twee jaar en negen
maanden gevangenisstraf veroor
deeld, werd op 20 maart vervroegd in
vrijheid gesteld. Van Bennekoms va
der wachtte in West-Berltfn op zijn
zoon Zy zouden vanmiddag op
Schiphol aankomen.
Olie op strand
van Texel
TEXEL (ANP) De olievlek, die
tevoren was waargenomen in zee
voor de kust ter hoogte van Petten,
is gisteren aangespoeld op het stand
van Texel. Bij paal 11 en 12 vormde
zich een olielaag op het strand van
een paar meter breed en enkele cen
timeters dik. De oliekoek is opge
schept door personeel van de ge
meentelijke diensten van Texel en
met vrachtauto's afgevoerd.
„Ik vind het fijn, heerlijk, om weer
voor de camera's te staan. Om weer
te werken. Het is hard werk, zwaar,
dat wel. maar het geeft een enorme
voldoening Ann:m a P u-
geli niet al te groot, erg slank, le
venslustig; gekleed in een bruine
coltrui met daarover een panterach-
j tige mini-overgooier uit zich tem-
j peramentvol in rad Italiaans en vlot
Engels. Voorzichtig haar haar schik
kend, stelt zij bedachtzaam: „Een
come-back? Ja en nee. Elke film is
immers een come-back".
En over haar rol: ..Het is een
fijne rol, ik geloof er in. Anders
i had ik het ook nooit gedaan. Deze
rol is trouwens voor mij geschreven.
Ik geloof in mijn rol. Ik geloof ook
in deze film. Of het een succes
wordt? Het kan een succes wor
den
Voor Roel Bos. die vyf jaar gele
den na een onbegrepen acteurscar-
I rière in Nederland, waarvoor hij op
de Arnhemse toneelschool de basis
had gelegd, naar Italië vertrok, om
daar als Glenn Saxon „Ze wilden
me eerst Sean Jackson noe
men, maar met die naam wilde ik
geen film maken" een Western
heid te worden, moet „Addio Alex
andra" een keerpunt in zijn storm
achtige, welhaast sprookjesachtige
carrière worden.
Genoe»
Roel Bos. gebruind, sportief figuur,
blondachtig haar en met een gezicht
a la Ronny Tober over het waarom
van die metamorfose: „Ik heb ge
woon genoeg van al die westerns,
van al die louter commerciële films
Ik heb er nu negen gemaakt,
ik weet nu wel dat ik het kan. Dat
ik indiaantje kan spelen, met pisto
len kan zwaaien, dat ik zo'n zwijg
zaam type kan zyn met een sigaar
en een pistool. Ik wil nu wel eens
iets anders. Ik geloof dat ik ook
meer kan. Dat wil ik met deze film
bewijzen".
Vol flair en zelfverzekerd zijn op
komst in Italië analyserend; „Als je
aankomt, denk je alleen maar aan
een agent om er in te komen. Je
denkt zelfs niet aan een hoofdrolle
tje. Ik heb een hoop geluk gehad.
Vla via kwam ik in tv-spots.
Dat was het begin. Toen werd ik ge
vraagd voor foto-romans. Die zijn
in Italië waanzinnig populair. Het
was allemaal niet wat ik eigenlijk
wilde, maar na een maand of acht
was ik enorm populair. Had ik een
enorme naam. Ik werd een commer
cieel produkt. Toen kwamen de eer
ste films: Westerns uiteraard: Vaya
condi06. gringo, Django shoot first
Toen kwam ook Kriminal. Ik was
een door-en-door slechte man. Een
misdadiger. Maar bovenal een mooie
jongen. Die met veel vrouwen naar
bed ging. Die film werd wèl direct
door de katholieke filmkeuring afge
raden. Maar toch misschien juist
daarom deed hy 't byzonder
goed.
Van al die commercie heel,
Glenm Saxon nu genoeg. .Niet meer
dan twee van die films hebben my
enige voldoening geschonken. Arti
stieke voldoening. Daarom heb ik
vorig jaar myn eigen maatschappij
gesticht. Om wèl voldoening te krij
gen. Addio Alexandra" is de eerste
film, die wordt gemaakt. Een film
van een geheel ander genre: serieus
dramatisch. Een film. die mij vol
doening moet schenken zal schen
ken.
Doorbraak
„Addio Alexandra" moet voor de
derde hoofdrolspeelster, Colette Des
combes. de definitieve doorbraak
naar de top, naar de glamour wor
den. De tengere, nog wat kostschool-
meisjesachtige melancholieke Fran
se actrice, die vooral in Italië een
grote toekomst wordt voorspa is
zich van die druk welbewust, zy
blyft zoveel mogelyk achteraf,
enigszins onzeker ook. omdat zy
nauwelyks een week geleden voor
de rol van Elizabeth, de vrouw die
met Stefano een gefrustreerd uit
zichtloos leven bjdt. werd aangetrok
ken.
Of dat geen bezwaar 16? Hoofdrol
speler/co-producer Glenn Saxon „wy
hebben lang naar Elizabeth gezocht.
Naar een actrice, die haar op-en-top
kon uitbeelden. Naar die persoonlyk-
heid hebben we lang uitgekeken. Tot
wjj met Colette in contact kwamen.
Ei- hoefde toen niet lar.g meer te
worden gepraat: zy was het type,
dat we zochten. Zy voelde ook direct
voor de rol, ze geloofde er in. Dat is
het allerbelangrijkste
En over de aanpassing: „Ze hoort
er by. Aanpassen was niet moeilyk.
Ze ls anders dan Annemaria. heel
anders. Per slot van rekening is ze
een Frangaise. Maar ze kunnen toch
byzonder goed met elkaar opschie
ten. Ik trouwens met haar ook".
Colette Descombes zelf: „Het eni
ge probleem was en is nog een
be-tje de taal. Er moet Engels wor
den gesproken. Als het erg snel gaat
kan ik het soms nog niet helemaal
volgen. Ik heb nog enige tyd nodig
om het voor mezelf te vertalen. Ik
kan nog niet Engels denken. Maar
ook dat zal wel vlug lukken
Drie ton
Voor de Italiaans-Nederlandse
filmmaatschappy Intercontinental
Arts SRL wordt .Addio Alexandra"
het eerste product. Een film, waar
mee bewust naar een combinatie
van artisticiteit en commercie is ge
zocht. Roel Bos daarover: .Deze
film is op artistieke wyze op de com
mercie gericht. De mensen moeten
er iets van meenemen. Iets van zich
zelf in herkennen. Het probleem van
het huweiyk, dat dreigt te misluk
ken, is een probleem, waarmee dui
zenden echtparen kampen. Maar
het is niet louter artisticiteit- An
ders is de film ook te beperkt. De
film is dus bewust ook commercieel
getint. Er zit veel erotische hande
ling in het verhaal, maar wel op een
functionele wyze. We hebben niet
de bedoeling niet zomaar bloot te la
ten zien. Met onze cast. rolbezetting
is de distributie ook verzekerd. Pie-
rangeli is een naam. die in veel lan
den nog altyd wat betekent. En ik
lig goed in de markt in Italië, Span
je, Zuid-Amerika. het Midden-Oosten
ook. Ik heb er een ogenblik over ge
dacht om me in deze film weer Roel
Bos te noemen. Maar wat schiet ik
daar mee op? Al6 Glenn Saxon ken
nen de mensen mij. A's G'enn Saxon
kryg ik ook geld los. Die naam zegt
wat".
Voor .Addio Alexandra" is een
budget van drie ton beschikbaar. Of
dat niet (te) weinig is?
Glenn Saxon: „Zoiets moet je re
latief zien. Het is een karakter-film.
Ei- zyn maar drie hoofdrollen. En
er zyn geen figuranten. Er worden
geen opnamen gemaakt in Stock
holm. Parys, Londen. Milaan, We
nen of waar dan ook. Dat kost altyd
geld. Bii ons gaat het juist om het
isolement".
Isolement
Waarom dat isolement, die sfeer
van eenzaamheid, juist in Nederland
gezocht?
Glenn Saxon: „Het is uiteraard op
myn voorstel gebeurd. We zochten
een land met een wat melancholieke
sfeer. Het had ook by voorbeeld Bel
gië of Denemarken kunnen zyn.
Maar beslist niet Italië. We zochten
eigenlyk een land met een somber
imago, w aarvan niemand precies
weet. welk land het eigenlyk is. Zo'n
isolatie als by de Grote Stilte van
Bergmann. We zochten ook een ty
pisch Nederlands huis. Een levend
huis. Ik heb wel veertig villa's be
keken. voordat ik dit vond. Dit huis
is niet te groote en niet te klein. Het
is een ingeleefd huis een huis met
karakter".
Flegmatieke Annemaria Pierange-
li„Ik houd van dit huis, nu al.
Na een paar dagen voel ik my hier
al helemaal thuis. Waarom? Het is
zo anders. Anders als in Italië. Ik
zou hier graag willen wonen. In dit
huis, in Holland ook. Als ik nog eens
een keer trouw, trouw ik misschien
met een Hollander. Het is hier wel
erg koud. maar de mensen zyn toch
allemaal zo warm
Temperamentvolle Annemaria over
de werksfeer: „Het is geweldig ik
heb het vroeger dikwyis anders mee
gemaakt. Ruzie en nayver. wy. Co-
lette, Glenn en ik liggen elkaar erg
goed. Misschien, omdat we alle drie
verschillen, anders zyn. In de film
en daarbuiten, in werkelykhedd. Mis
schien kunnen we daarom zo goed
met elkaar op schieten".
Probleem
„Addio Alexandro" is het verhaal
van een jong. gefrustreerd Italiaans
echtpaar, dat al een jaar met elkaar
overhoop ligt. Alaxandra. een jonge
Italiaanse vrouw van een Hollands
zakenman, nodigt vol ontwetendheid
Elizabeth en Stefano voor een week
einde uit en moet daarvoor uitein
delijk h aar tol betalen Voor de
(moeizaam) hervonden harmonie.
Eenzaam en in geestelijke moeiiyk-
heden biyft zij tenslotte achter.
Glenn Saxon: „Het is een moderne
film, dat ook een modern probleem
behandelt. Het echtpaar leert na een
jaar-vol-agressie het eigen huweUjk
weer kennen, de eigen moge-
üjkheden. Dat alles door een oudere
vrouw, die daardoor onbewust wordt
geruïneerd. Dat is de hele psycho
logische iyn: wy winnen of verlie
zen. Hoeveel huweiyken dreigen
hierdoor niet stuk te lopen? Misluk
ken inderdaad ook? De enige uitweg
is de scheiding, wy hebben gepro
beerd een andere uitweg te vinden.
Ten koste van een ander, dat wel
„Slachtoffer" Pierangeli vragend:
„Ik blyf alleen achter. Wat moet Je
dan doen? Ik probeer nog iets van
het leven te maken. Het leven, dat
door God is geschonken. Het leven,
dat zo mooi kan zyn, dat je toch
altyd steeds weer een kans geeft. Dus
waaa-om niet verder leven, zo goed
als je kunt?"
Glenn Saxon: .Annemaria kan
Pierangeli en Roel Bos tij
dens de opnames.
haar rol erg goed begrypen. zy i«
zo'n rijpe vrouw .zy heeft ook veel
meegemaakt in haar leven".
Annemaria. na het mislukken van
drie huweiyken gescheiden levend en
alleen zorgend voor haar twee kin
deren nadenkend: „Deze film zou
myn eigen leven kunnen zyn. Het
lijkt, er soms veel op. Ik ben een
paar maal getrouwd geweest, in ie
der geval te vaak. Ik weet wat het is.
omdat ik zelf met het probleem ben
geconfronteerd. Daarom is deze rol
voor mij misschien niet zo moeilyk.
Daarom speel ik 'm misschien zo
graag. Ik houd van ernstige film6,
ofschoon ik ook erg dol ben op dan
sen. op zingen".
Glenn Saxon: .De rol van Alexan-
I dra is net als die van Stefano voor
my speciaal door Enzo Battaglia
I voor Annemaria geschreven. We heb-
I ben over de opzet van de hele film
ook met de grote Italiaanse scena-
j rio-schrijver. Guido Leonel gepraat.
Urenlang. Hy gaf ons een enorm
goed kritiek. Daarom: .als de
film net zo goed wordt als het sce
nario. wordt het een werkeiyk goe-
j de film
BERGEN OP ZOOM (ANP) Op
zyn werk in Vlissingen is een 21-
jarlge man uit Roozendaal aange
houden ,die heeft bekend de dader
te zyn van de poging tot beroving
I en aanranding van een oude dame
in Roozendaal. Het slachtoffer, een
1 76-jarige mevrouw had een vry goed.
signalement kunnen geven van de
jongeman die haar op eerste paas
dag in de gang naast haar woning
had aangevallen.
VAKBONDEN KREGEN NUL OP REKEST IN DE STICHTING VAN DE ARBEID
DEN HAAG (GPD) De werk
gevers hebben in de Stichting van
de Arbeid duidelijk gemaakt, dat
zij er niets voor voelen om twee
procent van de kosten, die de
werknemers voor hun sociale ver
zekeringen betalen, voor hun re
kening te nemen. De vakbewe-
men om de werknemers een
men om de wehknemers een
1 loonsverbetering te bezorgen ter
compensatie van de sterk geste
gen prijzen.
I Bovendien baseerde de vakbewe-
j ging het voorstel op de overweging.
dat de winsten van de ondernemin
gen in 1968 met één miljard gulden
extra zyn gestegen en op de ver
wachting. dat het bedryfsleven ook in
1969 minstens een miljard méér
winst zal maken dan nu wordt aan
genomen.
I werd aangenomen, dat de pryzen dit
j jaar ondermeer als gevolg van de
j invoering van de b.t.w. met 5*4
procent zouden sty gen. Ongeveer
I één procent van die prysstyging zou
worden veroorzaakt door verruiming
i van de winstmarge. Volgens de laat-
I ste prognose zullen de pryzen in
11969 echter met 7 procent sty gen
en aangezien die sty ging niet veroor
zaakt wordt door een verhoging van
de arbeidskosten kan de styging uit
sluitend op rekening komen van een
verhoging van de winstmarges. Voor
dit jaar betekent dat, dat de onder
nemingen 1 Vz procent meer winst zul
len maken. Dat is anderhalf procent
van 70 miljard is 1 miljard.
De werkgevers bestrijden die be-
I rekening. Zy becyferen, da/t de
prysverhoging. die op rekening van
het bedryfsleven wordt geschreven,
vry wel geheel veroorzaakt wordt door
een styging van de arbeidskosten,
zodat men de extra-prysstyging niet
Winstberekeilingtoe kan schrijven aan een toene-
j ming van de winstmarges.
Voor 1969 komt de vakbeweging als i Daarby komt. dat de werkgevers er
volgt op dat bedragaanvankelyk nog lang niet van overtuigd zyn, dat
de pryzen in 1969 met 7 procent zul
len stygen, vooral nu de regering
een algemene prijsetop heeft aange
kondigd.
Geen extra winst
Met andere woorden: de onderne- j
mers geloven niet in een extra winst
van een miljard over dit jaar en i
zyn dan ook niet bereid de werkne
mers daarvan reeds op de voorhand
te laten profiteren door een deel van
hun sociale verzekeringskosten over j
te nemen.
De werkgevers hanteren nog een j
ander argument by hen weigering.
„We hebben een vrye loonpolitiek:
voor 1969 zyn door de partyen in de
bedryfstakken by collectief contract
afspraken gemaakt waarin de posi
ties zorgvuldig zyn vastgesteld. Het
gaat niet aan deze afspraken achter
af te doorbreken".
De onderhandelingen in de Stich
ting van de Arbeid zyn afgelopen.
Er zal géén nieuw gesprek volgen.
Na afloop van het overleg zei NKV-
voorzitter Mertens: „Juist dat be
treuren wy zeer: het feit. dat de
werkgevers er niet meer op terug
willen komen".
De weigering van de werkgevers
zal de rust in het bedryfsleven niet
ten goede komen. De heer Kloos.
voorzitter van het NVV. drukte het
nog voorzichtiger uit: „Ik durf niet
te voorspellen, dat de rust in het
bedryfsleven gehandhaafd zal bly-
ven". NW's tweede voorzitter De
Boon was nogal vaag: .De vakbe
weging zal gepaste maatregelen moe
ten nemen".
De heer De Boon. die gisteren nog
verklaarde, dat de vakbonden „in
verzet zullen komen als geen rede-
lyke compensatie voor de werkne
mers zou worden gevonden", was nu
minder openhartig. Gevraagd naar
wat hy onder gepaste maatregelen
verstaat, reageerde hy: .Dat kun
nen alle maatregelen zyn".
De grote tegenspelers in d.
Stichting van de Arbeid: werkge
verswoordvoerder ir. Bosma en
werknemersvoorzitter Kloos
(rechts).