De beelden van Vigeland zijn 'n machtig monument alfa „Fiesta Gitana" vol technische perfectie Wie was nu eigenlijk Ina Boudier-Bakker lentemode Concertgebouworkest vierde verjaardag Noors kunstenaar eeuw geleden geboren EL-MIOR Orgelconcerten in de Kloosterkerk voor iedere vrouw! Basketbalduel Leiden-Oxford Literaire kroniek door Clara Eggink Bernard Haitink Officier VRIJDAG 11 APRIL 1969 LETDSCH DAGBLAD PAGINA 21 ADVERTENTIE vanaf f 15.90 HERENMODE ONFEKTIE LEIDEN GANGETJE 6 DEN HAAG (ANP) In de Kloos terkerk in Den Haag zullen dit jaar tenminste twaalf concerten worden I gegeven, waarbij het orgel centraal staat. Het concertprogramma is opge steld door de Culturele Commissie Kloosterkerk in samenwerking met de stichting Pro Organo. welke stich- 1 ting een subsidie van de gemeente Den Haag heeft gekregen. De initia tiefnemers denken voor het komende seizoen nog over bijzondere uitvoerin- ren in de Kloosterkerk, b.v. van wer- cen voor koor, orkest en orgel. De concerten zullen op zaterdag avonden worden gegeven, het eerste op 19 april, het laatste op 20 decern» ber (kerstconcert). Bij vier concerten zal het orgel worden bespeeld door Gerard Akkerhuis, bij de overige door Wim van Beek. Albert de Klerk, Charles de Wolff, Jet Dubbeldam, Jan Welmers, Louis Toebosch en mo gelijk door Olivier Messiaen, die hier toe is uitgenodigd. Aan de concerten zal voorts medewerking worden ver leend door de trompettist Arend van der Knaap, de fluitist Koos Verheul, de alt-mezzo Elisabeth Cooymans, het Rotterdams Kamermuziekensemble en de bariton Bernard Kruysen. HILVERSUM (GPD) Van daag precies honderd jaar gele den werd niet al te ver van de Noorse hoofdstad een jongetje geboren, dat later de meest bi zarre schepping zou maken die ooit een beeldhouwer heeft ver eeuwigd. Zijn leven lang heeft hij in een groot park in Oslo beelden en beeldengroepen geschapen, die nu een wonderlijk geheel vormen. In steen en brons staan die schep pingen van hem daar, stuk voor stuk gewijd aan de mens, in al zijn vreugde en verdriet. Honder den beelden en reliëfs, in een park dat 850 meter lang is, met terrassen, bekroond door een fontein en daarachter, hoog naar de hemel priemend, een zuil uit één stuk graniet, 17 meter, be dekt met 121 stenen lichamen. Deze Gustav Vigeland moet be zield zijn geweest van een bijna on tembare scheppingsdrift. Veertig jaar heeft hij aan deze beelden gewerkt. Waar is de kunstenaar die dit eve naart? Wie heeft zo'n geweldig oeuvre als hij? Zijn beelden, groepen en reliefs munten uit door de sublie me beheersing van het materiaal en door het artistiek inzicht. Zeker, het zijn allemaal naturalistische beelden, maar dan van zeer hoge kwaliteit. Natuurlijk toont het ene beeld meer inspiratie dan het andere, terwijl men ook niet kan verwachten dat gedu rende al die jaren de aandacht altijd even fel gespannen was. Wel kan men in de kwaliteit van het werk een zekere ontwikkeling opmerken. Opleiding Vigeland werd op 11 april 1869 in Mandal geboren. Mandal is het zui delijkste stadje van Noorwegen, aan de kust. Het is ook nu nog een klein plaatsje, met alleen maar wat oude huisjes. Vigeland vandaar de naam is een klein dorpje dichtbij. Even verder ligt het zuidelijkste punt van Noorwegen: Kaap Lindesnes met de oudste vuurtoren van dit land, in 1655 gebouwd. Het landschap is er ty pisch zuidnoors, ruig maar zeker ook lieflijk. In deze omgeving groeide de jonge Gustav op. Hij leerde er het vak van schrijnwerker, dat ook zijn vader en andere familieleden beoefenden. Zijn jeugd was niet gemakkelijk. Vaak was schraalhans keukenmeester. De mo gelijkheden voor ontwikkeling waren niet groot. Hij leerde van zijn vader tekenen, van de ooms beeldsnijden uit hout. Om zijn algemene ontwikke ling en zijn leesvaardigheid te ver groten las hij elke dag in de Bijbel, of in de boeken van Dante en Home ros. Hierdoor werd. zo deze al niet aanwezig was, de kiem gelegd van (ADVERTENTIE) Op en top Italië! Licht en gracieus lentepumpje. In blauw, beige en zomers- wit. Zeer chique pnmn met elegante hak. Modieuz slingband. Geheel leer gevoerd. Mauw leuke vlechtpump mei makkelijke wandelhak. In room- en blauw chroomleer. Den Haag Spuistraat 14, Leiden Haarlemmerstraat 53 Rotterdam .Schiedam Vlaardingen Dordrecht Breda Tilburg het heroische element in zijn karak ter. De vader merkte dat zijn zoon op merkelijk meer talent bezat dan wie ook in de familie. Daarom besloot de familieraad tenslotte het financiële offer te brengen: de jongen ging op 15-jarige leeftijd in de leer bij de beeldhouwer Fladmo in Oslo. Het was opmerkelijk hoe zijn talent zich toen ontplooide. Vijf jaar later (1889) zond Fladmo hem naar de beeldhouwers Bergslien en Skiebrok, die destijds de beroemdste van geheel Noorwegen waren. Bü dit tweetal leerde Gustav twee jaar lang tot ook zij moesten erkennen de inmiddels meerderjarig geworden knaap niets meer mee te kunnen geven op het artistieke pad. Ervaring Gustav moest alleen nog wat inter nationale ervaring opdoen. Gelukkig kwam er wat geld voor hem los. Hij reisde naar Kopenhagen, waar hij in het atelier van professor C. G. V. Bis sen mocht werken. Na een jaar kwam hij terug. Iedereen stond er versteld van hoe de jonge kunstenaar zich had ontwikkeld. Het was geen vraag meer of hij opnieuw zou gaan rei zen. Hij moest, zo vond men, zich ver der bekwamen in Frankrijk en in Italië. Het „heimwee naar het zui den", door zoveel Scandinaviërs al er varen, had ook hem gegrepen. In 1892 was hij in Parijs, waar hij in het atelier van Auguste Rodin werkte. Als Gustav Vigeland voorgoed te rugkomt (in 1902), werkt hij, om in zijn levensonderhoud te voorzien, aan de restauratie van de kathedraal van Trondheim, waarvoor hij de beelden maakt. Ook ontwerpt en maakt hij standbeelden, zoals dat van Beetho ven. Maar tegelijkertijd werkt hij de conceptie uit van een groot beelden park dat hij wil scheppen in het des tijds aan de rand van Oslo gelegen Frognerpark (het heet nog steeds zo, hoewel men U in de Noorse hoofd stad beter de weg wyst als U naar het Vigelandpark vraagt). In het jaar 1906 stelt hij een ma quette van dit beeldenpark ten toon. Men wordt enthousiast voor het idee en stelt hem in staat er aan te wer ken. De eerste schets voor de fontein, waar zes man met moeite een grote schaal omhooghouden, was reeds in 1900 gemaakt. De laatste groep werd in de jaren 19341936 gemodelleerd. In de tussenliggende jaren is heel het beeldenpark met de grote fontein, de brug, het terras en de granietzuil ont staan. De fontein werd in 1914 opge richt en sindsdien is het werk ge staag voortgegaan. U moet het zelf gezien hebben om het overwedigende van dit gehele oeuvre te kunnen begrijpen. Stel U voor: een groot park, waar achter de I ingang een brede laan ligt. onder-1 broken door een brug. een fontein,] I een terras met daarbovenop ronde trappen, bekroond door de zuil, en j dan nog een afsluitende beeldengroep 1 geheel aan de achterkant van het park. Alles vól beelden en beelden- j groepen, nauwkeurig overdacht, stuk Verwachtingsvol kijkt de jeugd het leven tegemoet een van de motieven van Vigelands indrukwekkende beeldencollectie. voor stuk meesterwerken. Deze beel den zijn naakten. Het is één overwel digende hymne aan de schoonheid van het menselijk lichaam. Flamenco-dansen in Leidse Stadsgehoorzaal LEIDEN Steeds meer Neder landers brengen hun vakantie in Spanje door. Dat betekent dat steeds meer Nederlanders zich gaan interesseren voor de fla menco-kunst. Tegenover dit ver- heugende verschijnsel staat ech ter dat de flamenco-dans com merciëler wordt naarmate het toeristische bezoek aan Spanje toeneemt. Het strekt de Haagse platenimporteur Herbert da Silva tot eer. dat hij elk jaar opnieuw veel moeite doet om een keur van flamenco-artiesten bijeen te brengen voor een tournee door Europa. Dat hij met zijn Fiesta Gitana de ene keer wat beter slaagt dan de andere, behoeft geen verwondering te wekken. Het twaalfde zigeunerfcest, dat op het ogenblik in ons land volle zalen trekt, voldoet zeker aan redelijke eisen, hoewel het de verwachtingen niet overtreft. De nadruk wordt na melijk gelegd op de „samengestel de" dans. hetgeen moeilijk is voor dansers en danseressen die gewend zijn om solistisch op te treden. Het flamenco-gezelschap van dit jaar liet zich gisteravond zien in de Stadsgehoorzaal, waar het door een opgetogen K. en O.-publiek luid i werd toegejuicht. Aan passie heeft het de dansers en danseressen op deze .Leidse" avond niet ontbroken. In hun ongeremdheid openbaarde zich evenwel een zeldzame techni sche perfectie. Zeker, er kwamen af en toe wat theatermaniertjes aan te pas. maar een door fel schijn werper licht gevangen gehouden po dium is nu eenmaal wat anders dan een Andalusisch dorpsplein of -kroeg. De meeste bewondering ging uit naar Curro Velez, die een bril- jante danstechniek en een volledige llchaamsbeheersing paart aan een groot expressief vermogen. Zijn op treden werd zelfs bij de moeilijkste zapateado's gekenmerkt door een I nobele houding en een verbluffende precisie. Van de danseressen trok Carmen Cassarubios, wier interpre tatie van de flamenco-dans voort- i komt uit de klassieke school, de j meeste aandacht. Vooral haar arm- bewegingen waren van een grote stijlzuiverheid. Als voordrachtskun- stenaresse voldeed Carmen Cassaru bios veel minder. Haar loflied op de beroemde Carmen Amaya klonk nogal theatraal en had wat Mij be treft achterwege kunnen blijven. Een verrassing daarentegen was het stemgeluid van Naranjito de Tri ana, die gespecialiseerd bleek te zijn in de oerzangen van de flamenco zo als de soleares en La Cana. Hoewel het bij de pure flamenco-zang niet zozeer op de kwaliteit van de stem aankomst, ontpopte deze Andalusi- sche artiest zich als een zanger met een zeer zuivere en verdragende stem. Trouwens ook de gitaristen El Poeta (de dichter) en Lis Amador hadden een zeer belangrijk aandeel in het welslagen van de voorstel ling. Maandagavond as. volgt er, eveneens onder auspiciën van K. en O., een tweede optreden van de Spaanse dansgroep in de Leidse Stadsgehoorzaal PIETER C. ROSIER Carmen C asarrubios ster-danseres van Fiesta Gitana LEIDEN The Bona Stars zou den dit weekeinde voor de basket- balcompetitic de laatste wedstrijd spelen en wel tegen SVE. Dit duel is een week verzet in verband met de ontmoeting LeidenOxford. Aan deze uitwisseling nemen voor het eerst basketballers deel. Zaterdag avond om kwart over acht wordt in de Vijf-Meihal deze stedenontmoe- ting gespeeld. Het Leidse team is samengesteld uit. jeugdspelers van 1621 jaar van Bona Stars, Blitz en Essor. Opstelling: J. v. Berge Henegou wen, C. v. Diest, H. v. Haasteren, M. de Jong. C. Droogh en H. Bosse van Bona Stars. Grobbe en Schultz van Blitz en C. Verhoeks en R. Betcke van Essor. Coach is C. den Hollander. Programma Vijf Meihal: zater dagavond: 18.45: TBS 2Vodo 2, Blitz—Jumpers 2; 20.15 uur: Leiden —Oxford. Vrijdagavond: 18.50 uur: Jumpers 2—TBS 4 (dames), 20.10 uur: Jum pers—TBS 3 (dames). Ik heb zo'n vermoeden dat vooral veel jongeren op de vraag wie nu eigenlijk Ina Boudier-Bakker was niet of nauwelijks een antwoord we ten. In de eerste plaats is men tegen woordig geneigd alles wat niet van vandaag of op zijn hoogst gisteren is, op een hoop te gooien en zoal niet met de gemeente-reiniging mee te geven dan toch naar de bibliotheken te verwijzen en te bestemmen voor de enkele specialist die er zich om welke reden dan ook in wenst te verdiepen. Ten tweede is er een onoverzienbare hoeveelheid nieuw werk van nieuwe schrijvers, waarin en dat ligt voor I de hand de hedendaagse lezer zich gemakkelijker herkent dan in werk van voor de tweede wereldoorlog. Of deze redenen van afwijzen ge grond zijn. ja of nee, wil ik daarlaten. Ik constateer alleen de gang van zaken. Het is, gezien de wel heel ster ke veranderingen die er in de laatste jaren zijn opgetreden, begrijpelijk dat iemand op het ogenblik niet direct naar een roman of novelle van Ina Boudier-Bakker grijpt als hij iets wil lezen. Zelfs niet als hij of zij iets wil lezen dat ouder is dan dertig jaar. Deze schrijfster (18751966) toch staat bekend als een „dames-schrijf ster", blijkbaar het meest verfoeilijke dat een mens die schrijft zijn kan. Een schrijfster bovendien voor „da mes". Nu ik dit werk na jaren ik beken het weer hier en daar her lezen heb. krijg ik eens te meer de indruk hoe ten onrechte dat begrip „dame" en dan in de afkeurende zin van het woord, gebruikt is. Zeker, haar hoofdpersonen zijn veelal vrou wen en lijdende vrouwen op de koop toe. In gedachte nemend dat Ina Boudier-Bakker in het begin van deze eeuw is gaan publiceren, moet men niet verbaasd zijn over het soort van problemen waaraan haar vrouwen lij den. De tijd van haar jeugd was de tijd van de vrouwenemancipatie. De tijd waarin de vrouw openlijk haar geestelijke en zedelijke vrijheid be gon te krijgen. Dat dit dus een tijd van conflicten was, zal niemand ver wonderen. Want al was het niet zo dat alle vrouwen zich opeens op uni versitaire studie wierpen of zich in een onzedelijk leven stortten, er hing in de lucht een stemming van onlust, van protest, van realisatie, ook bij hen die in hun binnenhuizen bleven. Ina Boudier-Bakker heeft zich zeker niet aan de kant van de emancipatie in extenso geschaard. Dat kan men lezen in haar essay „De moderne Vrouw en haar Tekort". Maar juist daardoor verstond zij zo goed het vage conflict, het hangen tussen vrouw-en-moeder en het andere le ven. waarin de gemiddelde vrouw gewikkeld was. En om nog even terug te komen op dat woord „dame": het merkwaardige is dat zij dat zelf gewoonlijk met een lichte hoon gebruikt. En dat terwijl dat woord voor haar toch nog de oor spronkelijke betekenis gehad moet hebben van niet anders dan „een be schaafde vrouw". In deze zin was zij zelf een dame en als zij in haar werk voor één ding oog had dan was het wel voor de beperking die dat woord later gekregen heeft en niet ten on rechte soms. Dat het langzamerhand een soort scheldwoord geworden is, moet zij ook nog meegemaakt hebben. Ina Boudier-Bakker Nu vindt men het eigenlijk alleen nog op een bepaalde deur waarvan de te genhanger „Heren" heet; kenmer kend voor wie even nadenkt. Men heeft Ina Boudier-Bakkei ver weten dat zij enkel en alleen over haar eigen klasse kon schrijven. Dit lijkt mij een eigenaardig verwijt, want dat deed iedere sociaal bewogen schrijver min of meer, dat zich be palen tot een bepaalde klasse. De een koos de materieel misdeelden, een an der zag en beschreef de eenzaamheid bij de gegoede middenklasse. Men kan zeggen dat deze groep van Ina Bou dier-Bakker niet interessant of be langrijk is. Maar die zo spreken ver geten dat zij met deze afwijzing de zelfde beperking toepassen die zij de schrijfster verwijten. Want deze mid denklasse heeft, speciaal in Neder land, een machtige en grondige in vloed gehad en heeft die eigenlijk nog. Wie verder kijkt dan zijn neus lang is. zal zien dat de normen van burgerschap nog steeds de overheer sende zijn. Alweer, ik constateer al leen en wat Ina Boudier-Bakker be treft: zij heeft haar burgers en bur geressen heus niet verheerlijkt. Zeker, in haar milieus, in haar spreekwijze, in haar moraal is veel aan te wijzen dat de mens van heden vreemd is, maar het was nog niet zolang geleden dat deze houdingen en verhoudingen de gangbare waren en men vindt er de sporen nog allerwege van terug. Maar naast dat verouderde, beter er achter, zit het diepere wezen van dit werk dat werkelijk van alle tijden is. Voor wie belangstelling heeft: een paar jaar geleden is er een soort bloemlezing verschenen getiteld .Boe ket uit het werk van Ina Boudier- Bakker" «Van Kampen Amsterdam) waarin geen fragmenten van haar werk zijn opgenomen maar komplete romans en novellen o.a. haar mees terwerk „De Straat". De schrijver Hans Edinga heeft de ze biografie ..Tien Huizen, duizend le vens" genoemd. Een juiste titel, hoe wel die even doet denken aan de ti tel „De tienduizend Dingen" van Ma ria Dermout. Het boek is deugdelijk werk waarin men het leven van de schrijfster volgen kan, althans voor zover zij er iets over los heeft willen i laten. Zij was wat haar persoon be-1 treft een gesloten mens, die het niet nodig vond haar intieme zaken aan de grote klok te hangen. Ondanks haar gevoel van eigenwaarde was zij in wezen bescheiden. Deze biografie geeft met de schrijfster als middel punt, bovendien een goed tijdsbeeld waarin b.v. haar vriendin en evenknie Top Naeff een grote rol speelt. Per soonlijk vind ik het wat jammer dat de auteur zich sterk heeft laten lei den door die overmaat van verbor genheid die de beschrevene ongetwij feld toegejuicht zou hebben. Daar echter dit boek nu geschreven is. meen ik dat Edinga zich mogelij k wat meer persoonlijk had kunnen engage ren, zijn eigen gedachten gerust, had mogen uitspreken. Hij was m.i. vrij geweest zijn conclusies te trekken uit wat hij zag en hoorde en had zo doende de figuur van de schrijfster misschien wat meer kunnen uitdie pen. Want wat ik zie als de diepe grond van al haar werk, de funda mentele eenzaamheid van het indi vidu die bijna al haar sujetten tot on gelukkige mensen maakt, moet toch zijn oorsprong gevonden hebben in de schrijfster zelf, waar en hoe dan ook. Maar misschien eis ik teveel bij een werk over iemand als Ina Boudier- Bakker en er is werkelijk voldoende om te waarderen. Het werk is geïllustreerd met vele foto's die over het algemeen meer roerend of amusant dan indrukwek kend zijn. Hans Edinga: Tien Huizen, dui zend Levens. (Het leven van Ina Boudier-Bakker), P, N. van Kam pen, Amsterdam. AMSTERDAM (ANP) Met een gala-avond, waarbij Prinses Margriet ^n Pieter van Vollenhoven als gas ten aanwezig waren, heeft het Con certgebouworkest gisteravond in eigen huis zijn tachtigste verjaardag gevierd. De heer dan 2.000 aanwezi gen waren getuige van een perfecte vertolking van de ouverture Die Weihe des Ha uses van Van Beet hoven onder leiding van Bernard Haitink. Een verrast auditorium vernam tijdens de pauze van minis ter-president De Jong dat de Ko ningin de 40-jarige dirigent heeft benoemd heeft tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De zaal beloonde dit met een staande ova tie. De ouverture waarmee de feeste lijke avond werd geopend, werd tachtig jaar geleden eveneens ge speeld. toen het Amsterdamse Con certgebouw plechtig werd ingewijd. Als solist trad op Yehudi Menuhin, een graag gehoorde gast in het Con certgebouw snds hij hier in 1932 on der leiding van Willem Mengelberg op 16-jarige leeftijd voor het eerst optrad. De Deens-Amerikaanse muzikale kunstenaar Victor Borge. die tien jaar geleden de wereld verbaasde met een geheel nieuwe muzikale hu mor, zorgde na de pauze voor een goed stuk amusement, waaraan het orkest zijn willige medewerking gaf. Zowel de opbrengst van de recette als de tijdens de pauze gehouden loterij zijn geheel bestemd voor de restauratie van het gebouw. „Officier" Haitink in gesprek met de minister-president.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 27