Matt Helm opnieuw op het oorlogspad Stuyvesant 25 LUXURY LENGTH Stuyvesa Nieuwe Sellers in oude slapstick King Size Films Leiden Gestoei met kleding in TZoete zonden >AG 4 APRIL 1909 LE1DSCH DAGBLAD PAGINA II (ADVERTENTIE) TRIANON De nieuwe Matt Helm is er weer. De liefhebbers van 't hypermoderne spionage verhaal kunnen het hart weer ophalen, wanneer Dean Martin het ditmaal opneemt tegen De Vernielers. Gezegd moet wor den, dat de titel de film eer aandoet. Terloops worden muren opge blazen, worden spiksplinter nieuwe limousines „total loss" gereden en wordt er bijzonder slordig met dameskleding om gesprongen. En dat allemaal voor de goede zaak. Matt Helm, superagent van de spionageor- ganisatie ICE neemt het op te gen een meervoudig miljonair in Denemarken, die het nodig vindt om in een van de vele ka mers van zijn kasteel voor een miljard gulden aan goud op te slaan, afkomstig van een trein- roof om op die manier de posi tie van de dollar en het pond aan het wankelen te brengen. Een dergelijke missie kan al leen door superagent Matt Helm worden vervuld. Niet alleen slaagt hjj erin met enkele wel gemikte vuistslagen, en volgens het boekje uitgevoerde worpen een kleine legertje leden van de Deense bende om zeep te hel pen. maar ook heeft hy ruim schoots tijd om te genieten van de enorme hoeveelheid vrouwe lijk schoon, die op allerlei onver wachte plaatsen mepstal schaars gekleed tevoorschijn springt Zo is er bijvoorbeeld Elke Sommer, de hoogblonde Duitse, die -teun zoekt bij de miljonair maar die ook weer voor het goede doel eet van het tweede Dean Martin-walletje, al gebeurt dat dan met een pistool onder het. kussen Verder is er nog Nahcy Kwan, de bruinogiee schoonheid die met vier potige knapen uit het land van de rijzende zon het kasteel .vrij waren van ongewenst bezoek Maar Dean Martin zou Matt Helm niet zijn, wanneer hij ze niet één voor één de kraaien mars liet blazen. Hy gebruikt Een treffende situatie voor Matt Helm (Dean Mar tin). Een dreigende revolver werkt storend tijdens een amoureus avontuurtje. daarvoor methoden, die ook in het boekje van zijn collega Ja mes Bond 007 voorkomen. Voor de handige knutselaar noemen we een camera die traangas verspreidt, hankie pankies 'ge perfectioneerde handgranaten en niet te vergeten.zijn char me. Het spektakelstuk, dat in felle kleuren breed op het witte doek wordt uitgemeten, is een amusant stukje van het Leidse paasfilmmenu". LIDO Sellers is in al zijn films steeds weer dezelfde d.w.z. een moderne komediant, die in belangrijke mate geïn spireerd is door de oude slap stick-draaidoos. Wat hij ver toont is een mengelmoes van Oliver en Stan-, Chaplin- en Harold Lloyd-werk. En omdat Sellers in al zijn films domi neert lijken die dan ook als twee druppels water op die uit de dertiger jaren. Zo ook The Party, waarin Sellers een onhandige Indiase filmster speelt die in het kei zerrijk van de film. Hollywood, tijdens een feest van een film moloch de zaak danig in de war weet te sturen. Zonder al te veel moeite kan men in deze film al de invloeden van de oude komieken ontdekken. De onhandige, nooit lachende inne mende dwaas (Harold Lloyd), de sociale kritiek (niet mals op het filmwereldje) (Chaplin) en het gave tot in het absurde doorgevoerde gooi- en smijt werk (Stan en Oliver). Sellers heeft dit alles natuurlijk niet bewust bij de „oude meesters" gestolen. Wat van hem zo'n knappe komiek maakt is dat hij het allemaal zo goec' op een eigen manier verwerkt heeft. Zijn procédé mag dan altijd hetzelfde zijn gebleven, hy heeft toch een bepaalde ontwik keling ondergaan. Het hoogte punt van die ontwikkeling zou dan zijn geweest „De Rose Panter," waarna (ook in Casi no-Royale een Bond-persifla- ge) niets meer zou zijn veran derd. Aan deze redenering lijkt The Party wel een eind te ma ken. Vo >r het eerst na de Rose Panter staat Sellers zelf weer centraal in de film d.w.z. hij is op zichzelf niet belachelijk, maar door zijn omgeving die bp zijn naïviteit belachelijk rea geert: Sellers is als het ware het vergrootglas waardoor de karikaturale aspecten van Hol lywood scherpere contouren krijgen. Wat dat betreft lijkt deze film, die toch al door en door Amerikaans (kleur, mu ziek, fotografie, decor) is wel veel op sommige Lewis-produk- ten. Concluderend kunnen we van The Party zeggeneen nieuwe Sellers met het oude gooi- en smijtwerk. au Op vrijersvoeten CAMERA Tet Leidse filmpubliek kan maar geen ge noeg krijgen van de Fran se filmkomiek Louis de Funès. Drie weken in Luxor waren nog niet voldoende en nu draait de film al weer voor de tweede week in het Hogewoerd-theater. Op Vrijersvoeten laat de Funès zien als Franse gendarme in de Franse badplaats Sant Tropez. Jungle Book LUXOR „Jungle Book" van Walt Disney is aen gezellige tekenfilm voor het hele gezin. Ook de kleintjes zullen genieten van de grappige momenten die er in voorkomen. Het verhaal over het Mensen-jong Mowgli, dat door de wolven wordt op gevoed is ontleend aan „Jungle Book" van de Britse au teur Rudyard Kipling. Deze in 1936 overleden schrijver, kreeg mede voor deze werken in 1907 de Nobelprijs voor literatuur. Mowgli leeft volgens deze boeken en dus ook in de film sinds zijn geboorte tussen de dieren in het oerwoud. Tien jaar lang hebben allen hem ge accepteerd. Maar als de tijger Shere Khan, in het oerwoud is terug gekeerd, vinden Mowgli's vrienden het beter, dat hij naar de mensen gaat. De jongen voelt zich echter beter thuis by de dieren. Op een dag krijgt ech ter toch zijn menselijke natuur de overhand en keert hij het oerwoud de rug toe Dit „Jungle Book" heeft maar weinig gemeen met de oor spronkelijke versie. De makers van de film hebben vele zeer sterke momenten uit het boek ongebruikt gelaten. Nergens ko men wij in de film b.v. zijn broeders, de wolven tegen. Juist aan de momenten, die ons zo veel over de dierenwereld kun nen leren, is men voorbij ge gaan. Slechts Baloe, de beer en Braghera, de pante* komen enigszins tot hun recht. De swingende apen, in hun witte paleis maken veel goed. De mu zikale nummers zijn uitstekend. Het is een komisch gezicht aan het eind van de film panter en beer samen weg te zier swingen. STUDIO Een kleurrijk plaatjesboek met hier en daar wat naakte prentjes. Zo- zou men de film kunnen karakteri seren, die -deze week in het Steenstraat-theatertje draait. Het gaat hier om een Oosten rijks-Italiaanse co-produktie, die met wat Franse pikanterie is ge lardeerd. Er gebeuren in deze film allerlei ingewikkelde, Fey- deau-achtige dingen, die echter, in tegenstelling tot de stukken van de Parijse klucht-schrijver, de aandacht nauwelijks gevan gen houden. Het is om in toneel termen te blijven, een soort „spel der vergissingen", waarbij nogal flink met kledingstukken wordt gestoeid. Maar het is ook een vermoeiend en slaperigma- kend spel, dat niet zo heel erg spitsvondig in elkaar is gezet. Enfin, er komen gelukkig wel wat vrolijke tafereeltjes in voor met de pittige Pascale Petit en de Hongaarse actrice Terry Tor- day in de hoofdrollen. Het ver haal speelt zich af in de tijd dat Napoleons broer Jerome koning van Westfalen was. Plaats van handeling is een herberg in Giessen aan de Lahn. Een Fran se gouverneur niet vies van een seksueel avontuurtje, wordt er door de meisjes danig in de ma ling genomen. Deze meisjes moeten het namelijk doen voor komen alsof de herberg een ero tisch pretpaleisje is. De gouver neur mag er vooral niet achter komen dat hij zich in een ver- zetshaard van Rijnlandse stu denten bevindt! Kortom, er volgt dan een aanéénschakeling van zeer ongeloofwaardige si tuaties. Zo gaat er bijvoorbeeld een terechtstelling niet door om dat alle soldaten van het garni zoen hun broek kwijt zijn. En dat is dan weer het gevolg van allerlei vrouwelijke listen. Ge noeg echter over de inhoud van het verhaal, dat zich trouwens moeilijk laat navertellen. O ja, nog even dit: de film heet in het Duits 'Die Wirtin von der Lahn en in het Nederlands „De zoete zonden van sexy Suzanne". En dat laatste zegt eigenlijk al ge noeg. Afrekenen REX „De grote afreke ning" is een film in het overbe kende western-genre en daar van bepaald niet de slechtste. Het duurt even voor de spanning en de intrige zich in het verhaal dringen, maar als dat eenmaal is gebeurd is de story bepaald onderhoudend. Hoofdfiguur is weer zo'n onverschrokken pis- toolheld, die sneller dan wie ook zijn wapen uit de holster trekt en dan terstond feilloos raak schiet. Hjj komt in contact met een wat vreemde zakenman, die hem probeert te overreden sena tor te worden, maar hem eerst tot taak geeft de moordenaar (een Mexicaan) van een jong meisje op te sporen. Het lijkt een peuleschilletje voor de pis toolacrobaat te zijn. Da' is het by nader inzien niet. De Mexi caan glipt hem steeds, soms op de meest grillige manier, door de vingers. Tenslotte merkt de pistoolman. dat er een en ander niet klopt in het verhaaltje dat men hem destijds heeft opge dist. „De grote afrekening" (een ta melijk stijve vertaling van het nogal geladen Amerikaanse „The big gundown") heeft een pakkend en niet al te cliché- aohtig slot PETER STUYVESANT Er is een nieuwe wereld van filtersigaretten. De fascinerende wereld van Luxury Length. Veel langer dan King Size. 100 mm. lang! Het wereldmerk Peter Stuyvesant geeft als Europa's bekendste filtersigaret de toon aan daarom is er ook in Nederland Peter Stuyvesant Luxury Length, de "Gouden Peter Stuyvesant". In de luxueuze lengte van 100 mm. Geniet van de superlange, elegante Peter Stuyvesant in zijn gouden verpakking. Koop vandaag nog de "Gouden Peter Stuyvesant". U geniet zoveel me'ér. 20 Luxury Length 1.75 PETER STUYVESANT RICH CHOICE TOBACCOS KING SIZE De filtermarkt groeit, en groeit snel. En om aan de steeds stijgende vraag van de kwaliteitsbewuste roker te voldoen, is Peter Stuyvesant nu in 25 King Size verpakking. In de befaamde kwaliteit van Europa's bekendste filtersigaret. Peter Stuyvesant. nu 5 sigaretten me'e'r. Peter Stuyvesant, u geniet zoveel méér. 25 King Size 1.7;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 15