,We moeten, samen met de tv, naar nieuw soort produktie' Sebastiaan deelde handtekeningen uit Filmfestival Cannes krijgt nieuwe opzet Filmmaniak Rob - Skoop - du Mee: Produkties Vakmanschap is meesterschap en gisteren PAUS OVER DE LIJDENDE KERK Familieberichten DONDERDAG 3 APRIL 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 AMSTERDAM (GPD) De stapels foto's, tijdschriften en paperassen her en der verspreid in de kamers van filmrecen- cent en mede-Skoop-oprichter Rob du Mee (34), en het enthou siasme waarmee hij lange tijd over film praat, laten er geen twijfel over bestaan dat hij een „filmmaniak" in hart en nieren is. Rob du Mee maakt de indruk een vriendelijk mens te zijn. Hij wil liever over z'n vrij korte loopbaan als producent praten dan over het roerige bestaan van het door hem geredigeerde film blad. Op het voorstel met Skoop te beginnen en het daarna eventueel over andere zaken te hebben, sputtert hij echter nau welijks tegen. Wat vindt hij van de kritiek die Skoop doorlopend treft? „We hebben geprobeerd een formule te vinden die wisselt met de ontwikkeling van de Nederlandse film. Een blad van men sen die zich met film bezighouden en bestemd zowel voor vakmensen als voor de gewone bioscoopbezoeker, die er lichtgevende informatie in kun nen vinden". Is die actualiteit in Skoops infor matie soms niet ver te zoeken? „Ik vind actualiteit een zeer relatieve zaak. Het heeft weinig zin te schrij ven over films die hier pas over een jaar komen. Actualiteit is een zaak voor de dag- en weekbladen. We heb ben een produktietyd van twee maanden en als wij nieuws brengen heeft de krant het meestal al gehad. Het moet dus niet alleen een week belangrijk blijven, het moet een schakel zijn in de ontwikkeling van de filmgeschiedenis. Buitenlandse filmbladen hebben natuurlijk ac tueel nieuws. Ze baseren het in de eerste plaats op eigen produktie, want er worden in behoorlijke mate films Rob du Mee werd als zoon van de directeur van de Am- sterdamse Rialto-bioscoop in l 1935 in Amsterdam geboren, t Hij woont op een steenworp afstand van die bioscoop, V aan het Sarphatipark. Hij t brak tweemaal uit het film- V vak. Een aantal jaren stu- t deerde hij geschiedeniseen y aantal maanden diende hij y het vaderland. Verder heeft y hij zich z'n hele leven met y film bezig gehouden. In 1959 y produceerde en regisseerde y hij z'n eerste filmpje„Mo- y reelsepark"Rob du Mee y maakte ook documentaires y en schreef diverse scenario's, r Op zijn filmproduktielijst J staan „De verloedering van J de Swieps" (Erik Terpstra J Monsieur Hawarden" (met J Ellen Vogel), een Belgische J co-produktieen „Het com- promis" (Philo Bregstein). ADVERTENTIE gemaakt. Dat hebben we hier niet, althans te weinig". Waren er kortgeleden geen plan nen om het blad commerciëler te maken? „Dat is nooit de bedoeling geweest. We hebben subsidie gevraagd omdat we deze formule willen handhaven. Commercieel vertaal ik door lees baar. We mikken niet op een pu bliek van honderdduizend lezers, om dat je dan 'n totaal ander soort blad krijgt. Het blijft een blad voor men sen die bij het filmbedrijf betrokken zijn voor de sterk geïnteresseerde schrijvers over film. Degenen die er voor schrijven, zitten vaak te dicht op het vak en dreigen onleesbare ar tikelen te produceren omdat het te gespecialiseerd is. We houden onszelf zoveel mogelijk voor het ook interes sant te maken voor de gewone bio scoopbezoeker, maar dat betekent niet dat we een soort Lach gaan ma ken. We hebben de dubbele oplage van de meeste literaire tijdschriften. Dat bewijst dat er een publiek is dat er belangstelling voor heeft". Crisis Hoe groot is de oplage? „In de losse verkoop gemiddeld tweeduizend en een evengroot aan tal abonnementen, maar dat neemt de laatste maanden sterk toe. Skoop is begonnen als een noodza kelijke hobby, als een pamflet van een aantal leerlingen van de film academie, ter begeleiding van een beweging in Nederland die we toen vergeleken met de Franse Nouvelle Vague en de Engelse New Cinema. Het was de mededeling van het be staan van een aantal jonge cineasten dat aan de slag wilde. Dat verschijn sel herhaalt zich nu met Skrien. Als pressiegroep heeft Skoop het laatste jaar gezwegen. Die taak is deels overgenomen door Skrien. De Europese film maakt trouwens op het ogenblik een ernstige crisis door, die zich relecteert in de kwa liteit van de films. Op welke crisis doelt Rob du Mee? „Bijna alle festivals zijn vorig jaar in de soep gelopen. Een land dat werkelijk in een extreme crisis ver keert zoals Amerika, maakt juist enorm veel goeie film. Hoe meer moeilijkheden een land heeft, des te beter worden de expressievormen. De zaken hebben zich in Nederland op een iets kalmer vlak afgespeeld. Ze wisten niet of ze nou commercië le dan wel kunstfilms moesten ma- ken. Vorig jaar zijn hier een aantal maatschappelijke bewegingen ge weest die te vaag: waren om positief te werken op de creatie van films. Provo heeft een aantal jaren geleden - De Fabeltjeskrant (NTS) - Journaal (NTS) - De jonge onderzoekers II (VARA) - Journaal (NTS) - Achter het nieuws (VARA) - Twee eenakters van Slawomir Mrozek: Het mar telaarschap van Pjotr O'Hey; In volle zee (VARA) 10.40 Journaal (NTS) NEDERLAND II 6.50 De Fabeltjeskrant (NTS) 7.00 Journaal (NTS) 7.30 De Fllntstones, tekenfilm In kleur (KRO) 8.00 Journaal (NTS) 8.20 Gewijde muziek (KRO) 8.27 Het evangelie van Mattheüs, film (KRO) 10.40 Het versleten kleed, III: programma over de pas toor en de crisis in zijn ambt (CVK/IKOR) 11.10 Journaal (NTS) een van de beste Nederlandse speel films opgeleverd: Jozef Katus van Wim Verstappen) en ook Paranoia «van Adriaan DitvoorstDat is een goed voorbeeld van een maatschap pelijk verschijnsel dat positief op film werkt". Toekomst Hoe ziet Rob de Mee Nederland in de toekomst als filmland? „We moeten hier doen wat alle filmproducerende landen doen. In samenwerking met de televisie een nieuw soort produktie opbouwen. Amerika bijvoorbeeld, daar is een hele generatie van producenten en regisseurs opgekomen, die bij de te levisie ervaring hebben opgedaan. Eventueel in samenwerking met het ministerie moeten jonge Nederlan ders tv-films en documentaires ma ken die eventueel ook voor de bio scoop bruikbaar zijn en stukken re gisseren, zowel voor tv als toneel". Dat het wat Rob de Mee betreft niet alleen bij een plan blijft, bewijst de mededeling dat hij zijn volgende speelilm «naar Tim Krabbé's thril ler ,De werkelijke moord op Kitty Duisenberg") door Eimert Kruidhof laat regisseren. VATICAANSTAD (Reuter) De Paus heeft gisteren op een al gemene audiëntie tegen duizend paaspelgrims gezegd, dat de kerk in vele landen te lijden heeft van autoritaire regeringen, door ge loofsafval van r.-katholieken en vooral door kritiek op het kerke, lijk gezag. De kerk wordt gekrui sigd door de verontrustende, on handelbare en vernietigende re bellie van priesters, onderwijzers en leken tegen de traditie, de in- j terne samenhang in het kerkelijk I gezag, aldus de Paus. (ADVERTENTIE) „Morgen is zij jarig. Wat moet ik geven?" Een platenbon is altijd raak! Kruidhof regisseert al jaren Mai- gret voor de VARA-tv. „Verder staan er wat korte films op stapel. Een van Nouchka van Brakel en een van Albert Seelen. Of ik doorga met films importeren hangt af van het succes van films die door mij naar Nederland zijn ge haald, maar nog niet zyn uitge bracht. Het enige probleem dat ik met Skoop heb is geldgebrek. Zodra dat opgelost is draait het allemaal wel. We hebben een full-time hoofdre dacteur-producent nodig. Iemand die zich volledig aan het blad kan wij den. Het hoofdredacteurschap is het punt niet zozeer, maai- de produktie ervan en daar ontbreekt het geld op het ogenblik voor. Die subsidie is nodig, zodat de commercie niet de overhand krijgt over de artisticiteit. We moeten op korte termijn geld zien te vinden, anders is het blad tot ondergang gedoemd. Ik ben zelf tijdelijk hoofdredacteur, maar wat ambitie betreft is er geen sprake van „willen". Ik had er al lang vanaf willen zijn. Het is een vreselijke be lasting voor me ik moet 't gewoon 's-nachts doen. Nu wordt de indruk gewekt dat ik een soort dictator van Skoop ben. maar het absolute tegen deel is het geval". Wat is Rob de Mee zelf van p> i voor de toekomst? „De laatste tien jaar heb ik me op verscheidene terreinen van film be zig gehouden. Dat kan ik mentaal en fysiek niet meer aan. Ik heb het gedaan omdat ik een all-round op- Op de foto v.l.n.r. regisseur I Harry Kumel, cameraman Eduard i van der Enden en co-producent Rob du Mee, die Monsieur Ha- warden" met Ellen Vogel maakte. leiding wilde hebben. Ik ga me nu I als producent op de lange speelfilm I concentreren. Maar produceren is j nog gevaarlijker dan schrijven. I I Op Nederland I twee eenacters van de Poolse auteur Mrozek: „Het martelaarschap van Pjotr O' Hey" en „In volle zee". Aan deze opmerke lijke toneelgebeurtenis werken ar tiesten als Piet Römer, Enny Meu nier, Lex van Delden, Bob de Lange en Cor van Rijn mee. Aanvang 20.45 uur op Nederland II „Het Evan gelie van Mattheüs", een speelfilm uit 1964 van Pier Paolo Pasolini (regie en scenario) naar het Evang- gelie volgens Mattheüs In de hoofdrollen: Enrique Irazo- qui, Margherita Caruso, Susanna Pa solini, Marcello Morante en Mario Soera te. Muziek: J. S. Bach, W. A. Mozart, Webera, S. Prokofjev en Luis E. Bavalov. (ADVERTENTIE) „Wat breng ik voor de gastvrouw mee?" Een platenbon is altijd raak U zult moeten toegeven dat ik niets teveel gezegd heb, toen ik aankondigde dat de woens dagavond weer geen school voorbeeld van perfecte coördi natie zou opleveren. De om roepverenigingen gaan nog steeds van de gedachte uit, dat de kijkers alleen naar hün avondje-uit kijken en dat het hen weinig interesseert hoe het andere net ei-uit ziet. Wat doen ze dus? Zij „componeren" een evenwichtig programma. met eerst iets opvoedends, daarna iets toneelachtigs, en als toe gift iets actueels. Dus: eerst de soep, daarna de warme prak en tenslotte het puddinkje toe Maar televisie met twee netten is nu eenmaal geen diner. Er zijn nu eenmaal mensen, die zich liever een indigestie eten aan twee lappen vlees met aardappels dan dat zij ook een puddinkje eten. In een rusthuis voor ouden van dagen is zo'i» eet-anrchie na tuur ijk onduld baar, maar wij tv-kijkers leven nu eenmaal niet in een tv-rust huis en mogen zelf kiezen wat we willen. Dus kiezen we (bij voorbeeld) Peyton Place en de speelfilm „Die Brücke" of we kiezen Wet-stryd en de literaire ontmoeting met Gcrrit Kou we- naar. Helaas, dat bleek niet moge lijk, want de hoofdfilm en Pey ton Place begonnen allebei om negen uur, terwijl ook Wet- strijd en Kouwenaar samenvie len. Wat was het voor de AVRO nu voor moeite geweest eerst Peyton Place uit te zenden en daarna Kouwenaar? Maar nee, de omroepvereni gingen maken zich wel druk om klanten te winnen via hun om roepbladen of voetbalkaartjes, maar als het eenvoudig kan, via de natuurlijke weg van de programmering, geven ze om de een of andere raadselachti ge reden niet thuis. Het programma over Gerrit Kouwenaar had zijn aardige en minder geslaagde kanten. Ik vond het bijvoorbeeld erg aar- 'Totaal' filmfeest dig om Kouwenaar het gedicht over de afbraak van het Paleis voor Volksvlijt nog eens te ho ren opzeggen, nadat hij dat al eerder in een VPRO-program- ma van Huib de Vries had ge daan, ik schat een kleine twee jaar geleden. Mijn bezwaar te gen het programma was. dat het iets dreuteligs had. Ik ken Kouwenaar. dus vind ik het ont zettend leuk hem zijn krant te zien lezen, en ik neem zelfs aan dat iedereen graag wil weten hoe iemand met een snor ma- caronie eet. maar dreutelig werd het daardoor wel. af en toe. Erg aangrijpend daarente gen vond ik het begin, waarin mensen op straat werden aan geklampt met de vraag wat poëzie was? Zo eens per half jaar word ik als tv-criticus ge confronteerd met het feit, dat vanzelfsprekende dingen voor de ene mens. voor de andere mens iets heel raadselachtigs kunnen hebben. Wie had bij voorbeeld ooit gedacht, dat er heel wat mensen zijn die geen idee hebben wat dat is: poëzie? „Zo geleerd ben ik niet hoor." zei een mevrouw. Een ander dacht dat het hetzelfde was als „polizei." Wat de laatste onder vraagde zei ben ik helaas ver geten. ik weet alleen dat het de befaamde graficus Anton Hey- boer was die zoveel woorden in naar lang zo schadelijk niet. Tenslotte een woord van lof voor de reportage die mr. Hil- termann maakte over de be strijding van heroïne in het Newyorkse Harlem, in dit ge val met methadon, wat ook weer een opiumprodukt is, maar lan gzo schadelijk niet. Hiltermann vervulde een be scheiden rol op de achtergrond, cameraman Piet Verlaag maakte frappante straatbeelden en bewees een voorstander van eerlijke filmjournalistiek te zijn door ons even te laten zien dat hij vanuit een autoraam de overkant filmde. N. S UTRECHT «GPD) Het vijftien- daagse filmfestival van Cannes (8 tot 23 mei) krijgt dit jaar een volle dig nieuwe opzet om moeilijkheden te voorkomen, die vorig jaar leid den tot een debacle en gewelddadi ge protesten. De organisatie wil een totaal fes tival waarin ruime plaats is voor zo wel de art-film en de commerciële film als de undergroundcinema. De talloze filmtheaters van Cannes zijn uitgenodigd dagelijks non-stop door te draaien en er is een theater ge- ADVERTENTIE) Hèt cadeau per brief: Een platenbon is altijd raak! reserveerd voor uitsluitend under- grounfilms. Vreder zal er een nationale film dag komen met geselecteerde toppro- dukties uit alle landen. De organisa tie heeft reeds meer dan tweehon derd films voor de competitie in de filmmarkt. waar nog 29 films van Semame de la Critique (week van de kritiek) bijgevoegd worden. Om ook de grote producenten en handelaren tevreden te stellen, zal een verdubbelde aandacht aan de publiciteit worden gegeven. Er komt een dagelijks tv programma over Cannes dat vermoedelijk via Euro visie zal worden uitgezonden. Dat zelfde geldt voor de feestelijke slot- avond met prijsuitreiking die zal worden georganiseerd in de stijl van de Oscar-uitreiking. AMSTERDAM (GPD) Het is wat als je amper elf jaar oud bent, een tv- en filmpersooniykheid wordt genoemd, een moeder hebt. die een niet onbelangrijke actrice was en zich nu wijdt aan het schrijven van kinderfeuilletons. En daarnaast nog te horen krygt, dat je in het open baar je mond niet open mag doen: „kleine jongetjes praten niet". Sebastiaan. het Franse jongetje uit de ook hier bekend geworden tv-se- rie (Belle en Sebastiaan), is samen met zijn moeder Cecile Aubry in Ne derland. Gistermiddag bezochten moe der en zoon het Amsterdamse Flora- theater. Dit speciaal ter gelegenheid van de première van de film „Sebas tiaan vindt een vader", een kleuren- vervolg op de zwart-wit-produk- tie ,3elle en Sebastiaan". De eerste Nederlandse voorstelling werd opgeluisterd door een kleine 500 kinderen, die na afloop van de feestelijke middag handjes mochten schudden met het kleine Franse idool, dat zijn vakanties doorbrengt met acteren. Sebastiaan, in het dagelijkse leven Mehdi geheten, vond al die belang stelling een beetje eigenaardig '..c'est dróle"). de tekeningen, die zijn Nederlandse vriendjes en vrien dinnetjes voor hem maakten erg mooi en de kusjes van de twee mi ni-gastvrouwtjes van deze middag wel leuk. Grote belangstelling voor het evenement kon hij echter niet opbrengen. Eerder voor een flesje prikkelllmonade, dat wegens het ge drang en zyn druk-kwebbelende moeder, zyn neus voorbijging. Bede len hielp niet veel. Het liefst zat hij in Dourdan. waar hij woont en naar school gaat en speelt met vrien dinnetjes, die hem veelvuldig op het tv-scherm zien. Mehdi: „Ze vinden het vaak VOOR DONDERDAG 3 april Hilversum I, 402 m. AVRO: 18.00 Nws. 18 18 Radiojour. 18.20 Ultz. van de Anti Revolutionaire Party. AVRO: 18.30 Stereo: Licht lnstr ens. 18.50 Gespr. brief. 18.55 Voor de kinderen 19.00 Tout a tol: Lnf. progr. uit Parys. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Mens en By bel. radiocatechese. 19.40 Memo: nieuwe literatuur. AVRO: 20.05 Stereo: Brabants orkest en solis te: mod. en klass. muz. 21.45 Stereo: Koorzang: klass lied. 22.00 Gonk sa tirisch progr. 22.30 Nws. 22.38 Radio- Journ. 22.55 Venster op de hedendaag se muz muz lez. 23.30 Stereo: Muz voor middernacht: licht pl. progr. 23.55 -24 00 Nws Hilversum II. 298m. NCRV: 18.00 Tijd vry voor muz. in vrye tijd: koorz. en koperork gew. muz. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Spectrum nws uit de prot. chr. organisaties. 19.20 Leger des Heils- kwartier (opn.). 19.35 Johannes Pas sion. Bach, door klein studentenkoor van de vrye Universiteit m.m.v. voc. en instr solisten 2140 Stereo: Klass. planomuz. (gr 21.50 Kerkorgelconc.: oude muz. 22.20 Avondoverd. 22.30 nws. 22.38 Parlementair dagoverz. 22.45 On voorzien!: de sluitpost van de dag. 23.55-24.00 Nws VOOR VRIJDAG 4 APRIL Hilversum I, 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo: Lichte gramm VPRO: 7.54 Deze dag AVRO 8.00 Nws 8 11 Radlojourn 8.20 Stereo: Lichte gram. muz. (8.30-8.33 De groenteman). 8 50 Morgenw IKOR: 9.00 Morgenge bed. NRU 9 30 Gram. muz 9.35 Wa- terst. 9 40 Voor kleine bezetting: mod. kamermuz AVRO 10.00 Voor de kleu- I ters 10 10 Arbeldsvlt (gr.) (11 00-11.02 Nws.) 1130 Kerkorgelconc.: klass en mod. muz. 11.55 Beursber. NRU: 12.00 Blik op de wereld lnf progr. over ontwikkelingswerk 12.26 Meded. t.b.v land- en tulnb. Overheidsvoorl.: 12.29 I Ultz. voor de landb. NRU: 12 39 Stereo vreemd. Sommigen zyn zelfs een beetje jaloers". Met Mehdi's filmcarrière is het voorlopig nog niet gedaan. Moeder Aubry hoopt- dit jaar nog te begin nen met het derde deel van de serie, die ze speciaal voor haar zoontje schrijft. Een zoontje, dat nu nog zijn Sebastiaan met zijn moeder Cecile Aubry) na de voorstelling van Mehdi's nieuwste film in hèt Amsterdamse Flora-theater mond moet houden als grote mensen praten, maar over een tijdje zelf zal beslissen, dat hy „beslist geen ac teur" wil worden. «overgenomen uit andere kranten» i Geboren: Marius Geert Meylof, z. v De JongeZweeds. Wageningen. Saskia Paulina, d v. Oosterwyk—Van der Boon, Nieuwerkerk a. d. IJssel j Getrouwd: A. W. L. Verhulst en S. M. Palche, Zandvoort. Overleden: mevr. wed. M. S. Lin deman «83». Vreeland; D. Cornelis- sen «72). Katwoude; S. P. P. de Man «61). Laren: I. van Gelder <72). Am sterdam: H. van AkkerveekenOer- lemans «53i. Vught. E. A. Quist— Vaandrager '78), Rotterdam; mej J. Keemink (471. Rotterdam: J. S. J Joosten—Baay (69), Den Haag Lichte gram muz 12 49 Recht en slecht, praatje 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20 Stereo: Mod. gew. muz. (gr). 14.00 Wikken en wegen: consu- mentenrubr 14.10 Stereo: Licht lnstr ens. NRU: 14.30 De toekomst van de Nederlandse stad, lez. 15.00 Klein chanson. VPRO: 16 00 Nws. 16.02 Thuis progr. voor thuiszittenden. 16 45 Stereo New York Fllharm ork. en solisten (gr.): mod. muz. 17 40 Inf achtergr. en commentaar. Hilversum II. 298 m. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badlnerle klass. muz (gr) (7.30 Nws.. 7 32 Act. 7.50 Overweging; 8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8 32 Voor de huls- vr. <9.00 Gymn voor de hulsvr.) 9 40 Schoolradio. 10 00 Aubade: klass en mod. orkestwerken (stereo) 11.00 Nws 11.02 Voor de zieken. 11.55 Meded. 12 0 Meditatie. 12.05 Van twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wy van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.41 Act. 13.00 Raden maar. 14.00 Sterven een gewin, godsdienstig progr t.g.v. Goede Vrijdag. TROS: 15.00 Mensen als u en lk: profiel van een volk: Ttbetanen. 15.30 Spotlight op Danny Kaye. 16.00 Nws. 16.02 Film- memo. 16.30 Boem!: pop show 16.56 Stereo: Iene mlene muze nws. over underground en westcoaat music. 17.15 Act. IlllY III. 24» m VARA: 9.00 Nws. 9 02 KUnk-klaar. zonder nonsens. (10 00 Nws.) NRU: 11.00 Nws. 1103 Micro-notities VPRO: 12 00 Nws. 12.03 Agent 000 13 00 Nws. 13.03 Hans Kemna. 13.30 Help TROS: 14.00 Nws. 14.03 Lynx (of los», AVRO: 15 00 Nws. 15.03 Muziek Boetiek (16 00 N W8.17 00 Nws 17 02 Radiojour 17.05-18.00 Indekraamtepas: verzoek- pl. progr. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I AVRO 10.30 plm 12.15-14 00 plm 16.00 Matthaus-Passion. oratorium v Bach, ultgev door leden van het Re- sldentle-ork.; koor van de Nederland- sche Bachver en solisten. NTS: 18.55 In kleur: De Fabeltjeskrant 19 00 Journ. AVRO: 19 03 In kl: Julia, TV feuilleton. 19 28 In kleur: Onze vrien den de dieren, fllmrep. over de vogels 19.50 In kleur: Doe progr. over Strom boll. NTS 2000 Journ 20 16 Trumpets of the Lord, musical 21 35 Voor de vuist weg NTS 22 50-22 55 Journ. Nederland II NTS: 18.55 In kleur De Fabeltjes krant. 19.00 Journ 19 03 Scala lnf progr. NCRV 19 30 Tweekamp, quiz tussen studententeams NTS 20 00 Journ NCRV. 20 16 Sterren van de toekomst: presentatie van veelbeloven de Jonge musici. 20.40 Een zekere Ju das. TV-spel. 21.55 Act rubr. 22 20 Dit ls het laatste uur, het eerste uur der doden. muz. en voordr. t.g v Goede Vrijdag. NTS: 22.45-22 50 Journ (ADVERTENTIE) ..HU houdt van muziek. Dus?" Een platenbon is altijd raak!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5