'Ome hele me m n Keesje heeft leven achtervolgd' Persconferentie aan een bruidsbed De veilige manier van sparen Rijkspostspaarbank altijd safe! -RADIOREGISSEUR WILLEM VAN CAPPELLEN, Toneelensemble gearresteerd John en Yoko blijven in hun kamer ew cjióteren WOENSDAG 26 MAART 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 DEN HAAG (GPD) Hij lijkt op een zojuist gepensioneerde zeeman met zijn trui met col, onder een nonchalant gedragen colbertjasje. Zijn gezicht, een beetje gebruind, heeft nog maar weinig rimpels. Zijn ogen tintelen wanneer hij vertelt. En zijn bewegingen zijn nog soepel. Toch wordt Willem van Cappellen, de eerste Nederlandse radio-regisseur, volgende maand tachtig jaar. Bovendien is het 1 april veertig jaar geleden dat Van Cappellen bij de VARA in dienst trad en voordrachtskunste naar, acteur, hoorspelregisseur en schrijver werd. Nauwelijks in dienst van de Vereniging van radio amateurs (VARA) begon hij al met een kinderuurtje. Uit dit programma vloeiden de avonturen van Ome Keesje voort, waarvoor hij zelf de tekst schreef. Ome Keesje kwam 17 jaar lang wekelijks via de radio in de Nederlandse huiskamers. Een figuur waar Willem van Cappellen nu nog een beetje onder gebukt gaat. „Ik zou oorspronkelijk bouwkun dig tekenaar worden. Ik volgde vier jaar tekenonderwijs, maar kreeg er genoeg van en zwaaide over naar spraak- en voordraohtkunstles- sen. In de jaren twintig ging ik als ambtenaar bij de PTT in Den Haag werken. In die jaren was een vaste rijksbaan het definitieve einde en ik Het is soms net alsof hij niets an ders in zijn leven heeft gedaan. Toch bewerkte en regisseerde hij stukken van Herman Heijermans, Vondel Ib sen en Hugo en speelde hij diverse rollen o.m. in de „Brand in de Jon- Jan", ook de serie „De mens en zijn liefhebberijen" is van zijn hand evenals „Teun de Klepperman". Willem van Cappellen bijna tachtig jaar drukte er ook nog de voetstappen van mijn vader mee. kon het beter?" Voordrachten In Zijn vrije tijd hield van Cappel len voordrachten, ook voor de radio. ,jk had tenslotte zoveel werk, dat ik bij de PTT een half jaar onbetaald verlof kreeg. Toen weer eens voor een paar maanden en tenslotte voor een jaar. Toen de Avro en de Vara mij bijna gelijktijdig benaderden koos ik de Vara, omdat het ook ln de lijn van mijn overtuiging lag. Alles werd vroeger live gedaan. In blikken van programa's, daarvan had men nog nooit gehoord. Het ging allemaal ontzettend primitief. Ik moest eens een hoorspel regisseren waarin een schip in kruiend ijs te recht kwam en tenslotte geheel in elkaar gedrukt werd. Nachten heb ik wakker gelegen, over de vraag hoe wij dit geluid na konden bootsen. Na heel wat doorwaakte uren had ik het. Ik frommelde een stukje cel lofaan voor de microfoon in elkaar en liet tenslotte gelijktijdig met de angstkreten van de acteurs en ac trices een lucifersdoosje stuik knijpen Hadden wij een echo-effect nodig, dan werd de fietsenloods, die aan de studio grensde ontruimd en hield de portier de komende en gaande man tegen. Via de loods kregen wij dan de echo-effecten. Toen ik een paar weken met dat kinderuurtje bezig was, bleek mij dat in een gezin van vader, moeder en twee kinderen te weinig gebeurde om interessant te zijn. Ik liet dus een oom uit Amerika overkomen met de negerknecht Bill, maar ook daar liep ik mee vast. Toen voerde ik een oud eigenwijs baasje in de strip: Ome Keesje, een man die allerlei onpeda gogische dingen zei. Binnen een paar weken was dat kereltje populair. Maar na een paar jaar hing die Ome Kees mij toch wel meters de keel uit. Zelfs het feit dat hij na Han Hollander de grootste luisterdicht heid had. deed mij niets meer. Ik liet hem dus ziek worden. Steeds ernstiger. Maar juist toen ik hem wilde laten doodgaan, riep het. Vara- bestuur mij op het matje. Die ouwe baas van jou schijnt nogal ernstig ziek te zijn hè?, vroegen ze. Inder daad. antwoordde ik. heel ernstig ook. Wat heeft hij? Mazelen, zei ik. Blijft hij nog lang ziek? vroegen ze belangstellend. Ik denk wel dat hij er tussen uit gaat. antwoordde ik waar heidsgetrouw. Ik had de sterfscène al in mijn hoofd. Die ouwe baas móét beter worden, zeiden ze beslist en zo bleef Ome Keesje nog veer- tien jaar leven Er is geen radiofiguur in Europa.1 die het zolang heeft uitgehouden als hij. Misschien kwam dat ook wel doordat de acteurs en actrices met zoveel plezier elke week meewerk ten en ik geen moeite had iets te schrijven. Waaraan het succes van Ome Keesje te danken was, weet nie mand. Van Cappellen: „Je kan suc ces nooit van tevoren bepalen. Was dat wel zo, dan waren alle schrij vers van liedjes, boeken of hoorspe len schatrijk en dat zijn ze beslist niet. Het publiek is grillig, met te peilen. Ome Keesje heeft mij mijn hele leven achtervolgd. Niet dat ik mij voor hem schaam, allerminst, maar ik denk toch eigenlijk veel lie ver aan „De ellendigen" van Victor Hugo, een serie van tien hoorspelen die ik heb geregisseerd en die ik een van mijn hoogtepunten uit mijn re gie-carrière vind. Ik kijk geregeld naar de televisie, al neem ik mijn bord eten niet op mijn knieën voor een uitzending, zo ver ben ik niet. Ze doen goede en minder goede dingen, smaak is rela tief. Ja. ik zou wel eens voor de te levisie willen optreden, maar ik dring er niet op aan. Toen ik zevenenzestig jaar werd, j ben ik gepensioneerd door de Vara, toen ik zeventig was vroegen zy mij j NEW YORK. (DPA) In een kleine schouwburg in New York is een toneelgezelschap in zijn geheel plus alle technische en artistieke medewerkers gearresteerd wegens onzedelijke opvoeringen. In het door I de gearrersteerde toneelspelers opge- I voerde stuk, CHE geheten (waarmee de Cubaanse guerrillaleider Che Gue vara bedoeld is), bestaat de climax i uit een onverbloemde sexuele daad j tussen twee toneelspelers. I Het stuk is enkele malen onge- stoord in zyn geheel opgevoerd tot dat maandagavond op rechterlijk bevel de arrestatie van alle betrok kenen werd verricht. terug te komen om literaire mati nees te verzorgen. Daarna ben ik voorgoed weggegaan. Zonder af scheid te nemen. Ik houd niet van afscheid nemen en zeker niet twee, driemaal, zoals sommigen doen. Wanneer ik soms het rumoer om een of ander programma hoor, dan denk ik, wat verandert er toch wei nig in de wereld. Want men rea geerde toen net zo op mijn „Teun de Klepperman" als een paar jaar ge leden op „Zo is het." Stapels boze brieven kreeg ik. Zondag 20 april is Willem van Cappellen tachtig jaar. „Geen bijzondere dag" zegt hij zelf. „Want oud worden is geen verdien ste." ADVERTENTIE Ezijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht. Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden. (Van onze correspondent) John Lennon, de rijk, geworden\ nozem uit Liverpool, zei gister-1 niddag „Dank U" tegen bijna honderd journalistenfilmers en fotografen, die naar zijn grote bed m de presidentiële suite van het Amsterdamse Hilton-hotel had- ien willen komen. Vriendelijk Waaiend, in een witte pyjama, hruid Yoko Lennon-Ono tegen tjn schouder gedrukt. Ook zij in ien witte pyjama. In die suite: toto's, bloemen, ivierook- en si- farsluiers, handgeschreven tck- ten met veel „peace" erin en veel mensen. Mensen, die wilden ho- en dat John Lennon nog steeds iprookjes vertelt. Uitvoerig ingaand op alle vragen, hechts pauzerend voor het kinder lik aandoende stemmetje van zyn freede vrouw, begon de eens tot ill na goddelijke hoogten gestegen lens uit donker Liverpool aan een •an de merkwaardigste persconfe renties ooit in dit lage land ge- touden. Terwijl pakweg twintig kleine kin- feren vanaf de bloembakken van het Bil ton-hotel naar boven bleven kij ken en slechts twee witte vlekken de ramen zagen (ze zaten te ver 'eg om het woord „peace" te kun nen lezen), schoven tussen half twee twee tientallen genodigden door fe draaideuren. Na de „dag-dagjes" via twee liften Sar boven. Tiende verdieping Wie leen perskaart kon tonen, kon zich ill de smachtende kinderen voor het Sbouw scharen. Op „10" twee ka- ••ers met enkele stoelen, drank en zoutjes. Toen de mededeling van Bovema's Johan Boskamp: „Eerst de filmende mensen, dan de fotografen ln twee ploegen en dan de journa listen. Verdeeld in groepen". Een aantal goedgeschouderde he ren van Hilton bewaakte de deur, die toegang tot het trapportaal en dus verdieping „9" gaf. Daar, zo wist iemand, bevond zioh de buit. Nadat de film ere waren verdwenen door de deur naai- de „spreekkamer" („de volgende graag") dijde het tot wach ten gedoemde peloton zich tot in het toilet uit. De eerste berichten van beneden kwamen na een kwar tier: „het stinkt er" en „ze liggen ln bed". Na drie kwartier, de versperringen weg voor de eerste groep schrijvers Op weg naar een Beatle in bed, die wel zo ongeveer „lens" geflitst en geknipt moest zijn, dacht men. Helemaal niet waar. Achter de deur (Johan Boskamp: „heren wilt u op verzoek van John Lennon ont spannen doen en op de grond gaan zitten") een soort opgefleurde zie kenzaal. Klasse één super. John en Yoko Lennon, de handen al uitge stoken, als twee zieken, die eindelijk weer familie mogen ontvangen. De journalisten zakten door de knieën pakten papier en potlood en luister den naar de boodschap. „We liggen in bed vanwege de vrede. Dat is onze manier van pro testeren. Amsterdam heeft fyne mensen en veel vibratie. NEDERLAND I 5.00 Voor de kinderen (KRO) 6.50 De Fabeltjeskrant (NTS) 7.00 Journaal (NTS) 7.07 Scala: informatief programma (NTS) 8.00 Journaal (NTS) 8-20 Uitzending Boerenpartij (NTS) 8.30 Uitzending Socutera (NTS) 8.35 Inburgeren: Hoe lang duurt voorlopig? Programma over gedetineerden (NTS) 9.00 Dinner at eight, speelfilm (NTS) 10.45 Samenvatting voetballen NederlandLuxemburg (NTS) 11.05 Wereldkampioenschappen ijshockey AmerikaTsjecho-Slowakije (NTS) 11.35 Journaal (NTS 11.40 Openbaar Kunstbezit, m kleur (NTS NEDERLAND II 6.50 De Fabeltjeskrant (NTS) 7.00 Journaal (NTS) 7,03 MIK: muzikaal amusementsprogramma (KRO) 8.00 Journaal (NTS) 8.20 De Reporter, tv-feuilleton (KRO) 9.05 Zelf doen: adviezenrubriek (KRO) 9.40 Brandpunt (KRO) 10.05 Journaal (NTS) „De zachtmoedige" van Dos- tojewski is een korte novelle, die hy in 1876, vyf Jaar voor zyn dood, schreef als een on derbreking van zijn „Dagboek van een schryver". dat van po litieke, culturele en filosofische aard was. Een zelfde werkwij ze dus als later Multatuli toe paste. die „Woutertje Pieter- se" als onderdeel van zijn idee- en schreef. In zijn inleiding tot „De zachtmoedige" vraagt Dos- tojewski de lezers van het tijd schrift „De Burger" om verge ving voor het feit. dat hij hun deze keer niet het dagboek in zijn gewone vorm aanbiedt, maar in de plaats daarvan een gewoon verhaal. „Maar deze vertelling heeft my werkelijk het grootste deel van de maand in beslag genomen", voegt hy eraan toe. ,Jk noem deze ver telling fantastisch", gaat hy ver der, „ofschoon ik haar toch ook voor reëel houdt. Stelt u zich eens een man voor. wiens vrouw voor hem dood op tafel ligt. Zy heeft zich een paar uur geleden uit het venster ge gooid. Hij is nog helemaal de kluts kwijt. Hy loopt in zyn kamer op en neer en doet zijn best zyn gedachten op één punt te concentreren. Een reeks van herinneringen dry ft hem uit- eindeiyk met onweerstaanba re kracht naar de waarheid, en die waarheid verheft op beslis sende wijze zyn geest, en hart. Zie hier het thema. Het verhaal duurt met zijn onderbrekingen en hiaten wel enige uren. de vorm is in de hoogste mate ver ward en hy spreekt nu eens met zichzelf, om zich dan weer tot een onzichtbare toehoorder, als tot een rechter, te wenden. Zo geschiedt het ook in de werke lijkheid. Als een stenograaf hem hoorde en al zyn woorden da delijk opschreef, zou alles er wat minder gepohjst uitkomen dan nu by my het geval is, maar ik geloof dat de psychologische structuur dezelfde zou zyn ge bleven. Deze gedachte aan een stenograaf die alles zou hebben opgetekend (waarna ik met het schryven zou zyn begonnen) noem ik het fantastische in deze vertelling. Iets soortge lijks overigens is al vaker in de kunst toegepast, byvoor- beeld door Victor Hugo in zyn meesterwerk „de laatste dag van een ter dood veroordeelde". Ik laat het hierby, trouwens, dit was slechts een samenvat ting van het voorwoord. Die ge dachte van een stenograaf is in zoverrre interessant, dat Dosto- jewski, door schuldeisers en tydnood gedwongen, in 1866 een stenografie in dienst nam, aan wie hij zyn roman „De speler' dicteerde en met wie hy vervol gens trouwde. Tien jaar later draaide hij dus de rollen om: niet de schryver dicteerde de roman, maar de romanfiguur dicteerde «zogenaamd) via de stenografe de roman aan de schryver! In zon geval is er natuurlyk meer dan ooit spra ke van een monoloque interieur met alle nadelen van dien voor een tv-bewerking. De Russen konden weinig anders doen dan de verhalende stem begeleiden met overeenstemmende beelden af en toe onderbroken door di- rekt gespeelde scènes. Men had zich wel enkele vryheden ver oorloofd, maar alles binnen de strikte grenzen van de traditio nele eerbeid die Russen koeste ren voor hun klassieke litera tuur. Tenslotte dit: in „Studenten haver" kregen we voor de ver andering Engelse studenten te zien, die de spot dreven met ge loof en Churchill. De gedachte, dat Engelsen per definitie gees tiger zyn dan Nederlanders werd hier gelogenstraft. Maar het is wel een uitstekend idee om ook buitenlandse studenten in „Studentenhaver" te laten optreden. N.S. >OOR WOENSDAG 26 MAART Hilversum 1, 402 m VARA: 18.00 Nws. 18.16 Act. 18.20 Ultz. van de CPN van Nederl. 18 30 Stereo: VARA's Popshow. 19.05 Ste reo: Kinderkoor met planobegelledlng 19.30 Nws. 19.35 Bulten] weekover zicht. 19.45 Stereo: Pianorecital: mod. muz. 20.10 Stereo: En dan heb Je een NAVO. 21.00 Bij Dorus op visite, ca- baretprogr. 21.25 Country en Western muz. 21.45 De tyd verandert de mens Hebt u al rond gekeken? Het echtpaar Lennon lui en de presidentiële in Na het huwelijk in Gibraltar eni (John is voor de tweede, Yoko voor de ohaos in Parys zoekt dit eciit- de derde keer getrouwd j paar rust in een dure Amsterdams» j John„Je houdt ook geen reke- I ontspannen i kamer „Dit is een gebeurtenis, wij ning met een vliegtuigongeluk". Kin- „Nee, maar Je ruikt het". Yoko: gaan niet daar buiten" deren? „Wij zullen er geen vermij- suite van het Hilton-hotel in Am- „En als er geen vibratie is, dan j Ah; dit huwelijk zou stranden, zou- i den. Misschienn wordt het wel een brengen wy dat". I den dan uw ideeën veranderen? Amsterdams kind". sterdam. chanson: Uedjesprogr. 20.40 20 Jaar Bh Dort .25 Coui s thd vei erandert de tyd: rubr. over ontwik Relingen in maatschappij en wetenschap. 22.15 Stereo: Nederland se chansons. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Mod. ork.wer- Hllversum 2. 298 n». NCRV: 18.00 Oude gewijde muz. (gr.). 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. NRU" 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Gastcollege; Wat, Is massacom municatie. lez. 20.00 Gev. gram muz. 20.25 Rep. van de voetbalwedstrijd NederlandLuxemburg. NVSH: 22.20 Sextant, radioweekbl. van de NVSH: 22.30 Nws. 22.38 Parlementair over zicht. 22.45 Stereo: X. een sprong ln het duister. 23.55-24.00 Nws. GRAMMOFOONPLATEN PROGRVMM V (Over de 4e HJn) van 18-20 uur Sel. „Grafln Marlza" (Kalman) Sa ri Barabas. Erwin Zlpser, Rupert Gla- wltsch Rudolf Schock. Guggt Lowlnger Fritz Helfer. Ingeborg Andersen. Koor en Orkest o.l.v. Frank Fox. Malaguena (Lecuona) Manuel and his Music of the Mountains. The singer not the song (Green) ld. Amor que acabou (Feltosa) Lulz Bon- fa. Lalo Schlfrln. Oscar Castro Neves Ilha de coral (Bonfa) ld.; Quebra mar (Bonfa) ld.; Carnival (Bonfa) Ma nuel and hls Music of the Mountains; Gardens ln Iblza (Aldrich) ld.; Adeus (Bonfa) Lulz Bonfa. Lalo Schlfrln. Os car Castro Neves; Chora tua trlsteza (Neves) Id.; Bossa nova cha cha (Bon fa) ld Al dl la (Donlda) Manuel and his Music of the Motintains; Bon nolte (Gordon) id.: It might as well be spring (Rodgers) Ike Quebec. Freddie Roach. Milt Hlnton, A1 Harewood; A light reprieve (Quebec) id.; Easy- don't hurt (Quebec) Id.; Blues to Be- chet (Coltrane) John Coltrane, Steve Davis. Elvin Jones; Mr. Syms (Col trane) Id. met McCoy Tyner; Counter clockwise (Stitt) Gene Amnions. Son ny Stltt. John Houston, Charles Wil liams. George Brown; Blues up and down (Stltt/Ammons) Id. VOOR DONDERDAG 27 MAART Hilversum 1. 402 ni. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn 11.55 Beursber. 12.00 Stereo: Licht In strumentaal ensemble met zangsol. 12.26 Meded. t.b.v, land- en tulnb. 12.29 Pauzetheater: Uedjesprogr. 13.00 Nws. 13.11 Radlojoum. 13.30 Stereo: 'I Muzikantenuur: I klavecimbel en fluit: kl&^s. muz. II. Alt en plano: mod. lied.; III. Strykkwartet: klass. i muz. 14.30 't Is historisch; program ma over geschied en archeologie 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Inleiding tot muz begrip, muz. lezing 16.20 Stereo: Meestere op de Cel (IV) klass. en seml-klass. muz 17.00 Jeugd en ritme: muz. voor de Jeugd. 17.30 Voor de .jeugd. 17.55 Meded. Hilversum 2. 298 m. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badlnerie: klass. en mod muz. (gr.). (7.30 Nws. 7.32 Act; 7.50 Overweging: 8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de hulsvr. (9.Ó0-9.10 Gvmn. voor de hulsvr.) NRU 10.00 Wat heeft dat kind?: pedagogische lez. 10.20 Muz uit de Barok (gr en opn.). KRO, 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Me dedelingen. NCRV: 12.00 Los-Vast: ge varieerd progr. (12.15 Boekbespre king; 12.26 Meded t b v land- en tuin bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act. 12.50-13.10 Middagpauzedlenst)14.00 Stereo: Lichte muz. (opni. 14.25 Stereo: Pia norecital: Seml-klass. en mod muz (opn.). 15.00 Herv. mlddagdlenst. NRU 15.30 Meer over minder: een progr. met meer Inform, over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden (16.00-16.02 Nws.). NCRV: 17.45 Sportact. Hilversum 3. 240 m. en FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Voor de zie ken. 9.40 Zzzzoef. Instrumentaal progr. 10.00 Nws. 10.03 Muz bi) de koffie. (11.00 Nws.) NRU: 1200 Nws 11.03 1 eliv Meurders. KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 1308 TNT: licht pl.progr. 14.00 Nws. 14.03 Pop-In. 15.00 Nws. 15.03 Holster: Pop- en Countrvmuz. 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr. Hitpa rade. 17.00 Nws. 17.02 Act 17 07-18.00 Draaljyofdraallk: verz.pl. TELEVISIEPROGRAMMA'S NTS: 18.60 In kl De Fabeltjeskr. NTS: 19.00 Journ. 19.03 Scala: Inform, progr. NCRV: 19.30 Horen en zien- progr. over verschijnselen ln de mod muz. NTS: 20.00 Journ. NCRV: 20 20 Rodeo: presentatie amateurs ln de lichte muze. 21 10 KykK(jk een pro gramma uit het leven gegrepen 22 00 Avondsluiting. CVK IKÖR: 22 05 Het versleten kleed IIprogr. over de en de crlsls in zi)n ambt. NTS: 22 50 In kl Wereldkampioenschap IJshockey: ZwedenCanada. 23.20— 23.25 Journ. Nederland I «»"<-/■ i .w nws. i.iu vucmenagvmi 7.20 Lichte gram muz. VPRO: 7.54 De ze dag. AVRO 8.00 Nws. 8 11 Radlo- Journ. 8.20 Lichte gram muz. (8.30- 8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Stereo: Mod gewijde muz 9.35 c-r.- NTS. 18.50 In kl De Fabeltjeski 7 In k. Voor de kleuters. 10.10 Arb.vlt (gr) (11 00-11.02 Nws 11,30 Stereo: Ra dio Kamerork.: klass. en mod. muz. 'O-™ iu Ki ut ra Del t NTS: 19.00 Journ. AVRO 19.07 in ki 1 TV-teuilleton 19 30 Info: maan delijkse advies- en Inform.rubr NTS- 20.00 Journ. AVRO 20.20 AVRO's inorama. 2045 De Leeuwerik ooóc"~7lf£?ïi: sEel van Jean Anoullh. 22.25 AVRO s Televlzler NTS 22 50- 22.55 Journ. 23.00-23.30 Teleac Groen- 1 ttteelt onder glas (les 8 - herh ».uu ötereo. Mod gewijde muz Sportpanorama 20 45 De Leeuwerik

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5