De rol van het BED in het mensenleven Vanouds plek van huwelijkliefde geboorteinspiratie sterven, vlucht en vlooien ZATERDAG 22 MAART 1969 LD EXTRA i Gegevens onder andere ontleend aan het door Carla Catalani vlot en goed gedocu menteerd geschreven boekje „Het bed", een uitgave van C. A. J. van Dishoeck - Bussum. (f7,25). Schilderij van Jan Steen: Slaapkamer scène. (Museum Bredius, Den Haj Mary Wortley Mantagu stierf berustend en alleen „Het was allemaal heel interessant" en grote Franse geschied- en letterkundige Josej Ernst Renau zei „Ik heb mijn taak volbracht sterf gelukkig. Hemel en aarde blijven bestaan' Misdaad In de mythologie en in de misdaad speelde bed eveneens een grote rol. Toen Odysseus rugkeerde van zijn zwerftochten, kende vrouw Penelope hem niet meer en moest hij identiteit bewijzen door hun huwelijksbed te schrijven, dat hy zelf had gemaakt. In deze mythologie komt de herbergier van Prokn voor, die de nare gewoonte had kleine reizl| uit te rekken op een zeer lang bed en grote n gers in een te klein bed te stoppen, waarna hun uitstekende ledematen afhakte. Deze „hl werd op zijn eigen manier door Theseus g« in het korte bed. Een even moorddadig bed, hadden in de zei tiende eeuw Jarman en zijn vrouw, de eigen van de herberg „De Ooievaar" in Colebrook, hadden een bed vastgespijkerd op een valluik geopend kon worden in de keuken. Midden in nacht maakte Jarman het luik los en viel dei per in een vat kokende vloeistof voor het sU van likeur. Zy schijnen zo zestig gasten, wier zittingen zij dan de hunne konden noemen, fl. het leven te hebben beroofd, voordat men greep en ophing. Reis ijl Veel uitvinders hebben zich op het bed gew j pen. Vooral nadat in het begin van de negenti de eeuw de springveren matras werd gebru g Op de Londense wereldtentoonstelling in 11/ werden allerlei bedvondsten getoond, waarop bed van Robert Watson Savage. Dit bed had grootste belangstelling omdat het een oplos had voor de moeilijkheden waar de meeste m sen mee worstelenhet opstaan. Eerst ging wekker. Hielp dit niet. dan ging automatisch matras omhoog tot een hoek van 45 graden, i dat een soort robot de lakens wreed had weg trokken. In 1900 kwamen voor de eerste maal bedkast piano's die een bed verborgen en bedden i wasgemak voor. Uit de Ver. Staten kwam matras met ritssluiting, die men doormidi kon delen na een echtelijke ruzie. Men g treincoupé's als slaapwagens inrichten. Het e ste slaaprjjtuig was in 1857 voor Keizer Napol III, gebouwd door de Parys-Orleans spoorweg In 1876 maakte het slapen in een trein een p sprong met de oprichting van de Compagnie ternationale des wagon-lits et des grand expr Europeens in Brussel. Hiermee was aan een langen op reis te slapen of te rusten voldaan, de oudheid kende men reeds het draagbed en draagstoel. Kardinaal Richelieu ging toen hij en invalide was in zijn eigen, massale bed, dragen door zes sterke mannen op reis. De vr wen en meisjes van lichte zeden die de Romei legers begeleidden, lieten dubbele bedden a dragen totdat Keizer Domitianus dit verbood. Fraaiste Tenslotte nog iets over wat men het fraaiste I L tot nu toe noemt. Het werd in 1959 door de fix Slumberland getoond. Het meubelstuk ka liefst f 25.000, maar daarvoor had men dan wel iets. Het bad twee matrassen, die elk in ie re gewenste stand gebracht konden worden, t wijl de temperatuur afzonderlijk geregeld I worden. De nachtkastjes bevatten aan de in zijde een telefoon, een scheerapparaat en bandrecorder voor het dicteren van brieven opdrachten. Zyn echtgenote had een zilvfl theeseries, een automatische theemachine een massage-apparaat in haar kastje. In Ie kastje zat ook een radiotoestel en aan het voeti einde stond een televisietoestel. Met een schal bord kon men contact houden met de overige mers en de verlichting, de televisie en de goh nen bedienen. De lakens en slopen waren w op ieder bed, maar de sprei was van nerts. De firma vond, hoe vreemd het klinkt heel kopers voor haar vinding en dit terwijl miljoe» mensen op onze aardbol nog geen bed hebben slapen als hun voorouders op de grond, gehuld dierenvellen, by een vuurtje of in houtas, of door armoede in een deken of zelfs dat eens moeten wikkelen en op de kale grond pen. Mocht u door al deze bedgeschiedenissen s -anekdotes slaperig zijn geworden, in dat g^ wel te rusten Hendrik VIII van Engeland werd uitgehuwelijkt aan de veel oudere weduwnaar Koning Lodewijk XII van Frankrijk, vond de formele huwelijks voltrekking in Londen plaats. Bij afwezigheid van de Franse koning stapte Louis de Longue- ville, gehuld in een nachthemd met purperen kousen, naast de bekoorlijke zestienjarige Mary in bed. Hij moest de kous van zijn rechterbeen afstropen en met zijn ontblote been onder het la ken het been van Mary aanraken. Het huwelijk werd hiermee voltrokken verklaard. Deze han deling werd een „bedding" genoemd. Over de „bedding" van de tienjarige prinses Mary Stuart van Engeland en de 14-jarige prins Willem III van Oranje zijn vellen vol geschre ven. Het formele huwelijk werd in de kamer van de Engelse vorstin gesloten waar een blauw flu weel paradebed stond. De jonge prins kwam in nachthemd op pantoffels binnen, gaf zijn twee neven, de prinsen van Wales, een kus en zei hen goedenacht. Daarna kuste hij de prinses drie maal en ging naast haar liggen in het bijzijn van alle groten van Engeland en de vier afgevaar digden van de Staten van Holland. Na drie kwar tier mocht de prins uit bed komen en kreeg ge knield de zegen van de Koning van Engeland, die hem daarna naar zyn slaapkamer bracht, waar bij bleek dat Prins Willem een van zijn pantof fels kwijt was. Hetzelfde ritueel maakte de Franse kroonprins en de Spaanse infanta mee. Gravin De Montella hield een oogje in het zeil, nadat de gordijnen waren dichtgetrokken rond het bed. Zij rappor teerde dat de kinderen elkaar niet eens aanke ken, maar lagen te snoepen. Dood Over het sterfbed van verschillende beroemdhe den ia veel bewaard gebleven. De verzameling beroemde laatste woorden is talrijk, al is het de vraag of de stervenden er enig idee van hadden dat de later geciteerde woorden hun laatste zou den zyn. Velen stierven met de naam van hun ge liefde op de lippen. Lord Chesterfield bleef heer tot het laatste ^moment toen hy zei „laat een stoel voor Dayrolles brengen." Adam Smith zei „Ik geloof dat wij ons gesprek ergens anders moeten voortzetten" en Oscar Wilde „Ik sterf zoals ik geleefd heb, boven myn stand." Lady Middeleeuws draag bed. (Pentekening van E. Viodlet-Le Due.). „Profecto enim vita vigilia: leven is wakker zijn", was een van de stelregels van de Romeinse schijver Plinius de Oude (23-79 n. Chr.). Misschien dat de meeste Romeinen daarom altijd voor dag en dauw opstonden. Maar zelfs zij, die men kort-slapers kan noe men, brengen toch ongeveer een derde deel van hun leven hori zontaal door en voor de meesten gebeurt dit in bed. Het bed is onverbrekelijk verbonden met ons leven, Guy de Mau passant noemde het bed in zijn gelijknamige boek: „De poort van het leven, maar ook de deur die achter alles gesloten wordt. Want kraam- en doodsbed staan aan het begin en het einde van ons leven". De historie van het bed houdt nauw verband met de zeden, ge woonten, kunstzinnige, sociale, hygiënische en seksuele opvattin gen van een bepaalde tijd, terwijl heel vaak hoogte- en diepte punten van ons leven zich in de beslotenheid van de slaapkamer afspelen. Maar in latere eeuwen ging men zich weer steeds meer kleden, wanneer men naar bed gig. Vooral de nachtkousen- en sokken en de slaapmuts ble ven attributen die zich tot ver in de negentiende eeuw handhaafden. In 1866 adviseerde „The Englishwoman's domestic magazine" jonge meis jes zelfs om met hun corsetten aan te gaan sla pen. Zy konden op deze manier „hun aantrekke lijke vormen door moeder natuur geschonken behouden." Door de weinige hygiëne, de weelde rig met damast en satijn beklede staatsiebedden, de donzen dekens had ongedierte, als vlooien en wandluizen vrij spel in de bedden. Luizen De meeste mensen gaan naar bed om te slapen, maar uit de geschiedenis van het bed blijkt, dat men en- nog heel wat meer in kan doen dan sla pen, ziek zyn of liefde bedrijven. Zo deed de Romein het meeste werk liggend op zijn lectus; stoelen of zetels kwamen bij hen bijna niet voor. Na zyn overwinning op de Perzen hield Alexan der de Grote een audiëntie op een gouden rust bed. Lodewyk de Vrome gebruikte bij rechtzit tingen een staatsiebed, terwyl de Franse konin gen in de 14de eeuw half liggend op hun bed in alle waardigheid en majesteit hun ministers ont vingen, terwijl zy op een „lit de justice" recht spraken Vluchten Heel wat mensen gaan naar bed uit andere dan bekende redenen. In tijden van crisis is het bed een ideale plaats om zich terug te trekken om de loop der gebeurtenissen af te wachten. Joseph P. Fanning een beddenfabrikant zei in het week blad „Time" (12 december. 1947) dat hij de enor me verkoop van bedden verklaarde doordat de mensheid huiselijkheid en internationale compli caties ontvluchtte in het veilige bed. Moeilijkheden ontvluchtte ook generaal Baldome- ro Esperarto „de hertog der overwinning" in de Carlistenoorlog. Wanneer er iets mis ging kroop hij in bed. Goethe ging, toen de Franse schrijfster Madame De Stael Weimar bezocht, en hy haar niet wilde ontmoeten, naar bed. Madame wilde koste wat koste toch de Duitse schrijver spreken en Goethe moest haar aan.zyn sponde ontvan gen. Gabrielle d'Annunzio, de Italiaanse dichter en politicus, gebruikte zijn bed om inspiratie te vin den voor zyn werk en ook Churchill ging, com pleet met sigaar, vaak naar bed wanneer hy over een probleem wilde nadenken. De Franse schilder Fantin-Latour werkte met jas aan, sjaal om, hoed op en handschoenen aan in bed. De be roemde Engelse dagboekschrijver Samuel Pepys las in bed, maakte er ruzie met zijn vrouw, hield er zijn geldzaken bij, maakte muziek of liet zijn haar kammen door zyn kamermeisje Debb. Hij maakte zich zelfs vrolijk om de wandluizen die hem gezelschap hielden. Ongedierte Ongedierte vond in vroeger tijden altijd een heer lijk onderkomen in de bedden. Vooral in tijden dat men niet zo luchtig gekleed als wy naar bed ging. De manier waarop bijvoorbeeld de Romein se naar bed ging moet voor vele echtgenoten een ware remedie tegen de liefde zyn geweest, een „remedia amoris" om met Ovidius te spreken. Zij hield in bed al haar kleren aan, haar „beha" (mamillare», „corset" (capetum), en lenden- schort en één of twee tunieken. In koude nachten ook haar mantel. Maar ook haar man ontkleedde zich nauwelijks. Hij deed slechts zyn mantel uit. In de middeleeuwen kwam het tegenovergestelde voor. Op veel afbeeldingen kan men zien dat sla pers geen nachtkleding droegen. Zy wikkelden zich naakt in hun lakens en bonden een doek om het hoofd. Priesters lieten vrouwen zelfs beloven, dat zij zonder toestemming van haar echtgeno ten niet in een nachthemd mochten slapen. plaatsvervangers, dan gingen de eigenaars zelf naar bed en konden ongestoord slapen. Bedden hebben de vreemdste vormen gehad. In de zeventiende eeuw bijvoorbeeld waren de bed den van de burgerij in ons land eenvoudige hou ten staketsels met vier stijlen. Waren de bedgor dijnen gesloten, dan waren het net rechthoekige houten dozen. Ook erg geliefd, vooral in de noor delijke Nederlanden waren de alkoof bedden, in het zuiden het Franse bed met veel stof. Bur gers sliepen in hoge bedsteden ook wel „coetsbed- den" genoemd, waarin men met een trapleer moest klimmen. Overigens, op oude schilderijen en poppenhuizen kan men duidelijk zien wel ke vorm het bed ook had dat het bed het cen trale punt was waaromheen het familieleven zich afspeelde. In Frankrijk overheerste de stoffeerder lange tijd de meubelmaker. Het bed zelf was nauwelijks te zien, door de overvloed van vaak kostbare stof fen. Vooral bij de rijken, die goud- noch zilver draad spaarden en onder de bedhemel kleurige AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA schilderingen lieten aanbrengen. Lodewijk de XIV had vierhonderddertien bedden in zijn paleis in Versailles, die alle een naam hadden naar de hemeltableaus. Zo was er de „Sabijnse maag denroof," de „Roof van Persefone" of de „Triomf van Venus." Onder de laatste sliep Madame de Main tenon korte tijd, maar al spoedig verveelde deze opwindende schildering haar en liet zy deze vervangen door „Abrahams offer," waaronder zy de Franse koning haar gunsten bewees. Van de 25 soorten bedden die het paleis telde was het lit a colonnes het meest geliefd. Het bed met zijn rechthoekige hemel en rondom sluitende gordijnen bood het meest beschutting in de tochtige slecht verwarmde vertrekken en tegen inkijk. Toen Lodewyk XV regeerde verving men veel schilderingen aan de bedhemel door spiegels „miroirs indiscrets." die vaak naar beneden vielen, waarbij de slapers ernstig ge wond kónden raken. Ontvangsten In die tijd nam het bed in het gezelschapsleven een grote plaats in. Iedereen vond wel argumen ten om op de vreemdste tijden naar bed te gaan. Saint Simons' vrouw ontving de dag na haar hu welijk „toute France" op bed, en bij vele andere huwelijken brachten niet alleen de bruid, maar ook haar moeder en zusters de huwelijksreceptie op bed door. Mademoiselle de Fontanges, een van de favorieten van Lodewijk XIV ontving ter gele genheid van het feit dat zy de titel gravin had ge kregen, de gelukwensen voor haar horizontale verdiensten op bed. Ook haar beschermer kwam haar feliciteren temidden van een waarderend publiek. Het kraambed en doodsbed staan nu aan het be gin en einde van ons leven, maar vroeger was dit heel vaak anders. Toen sloeg de dood heel vaak in het kraambed zijn slag en werden moe der of kind, maar ook vaak beiden het slachtof fer. De sterfte in het kraambed was zo groot, doordat het daar krioelde van ongedierte en men doodsbang was voor frisse lucht. De deuren en ramen bleven potdicht ook wan neer er tientallen mensen in de kraamkamer aanwezig waren. Een vorstin aan het Franse hof kon niet alleen bevallen. Haar gehele hofhouding moest er by aanwezig zijn. Toen Lodewijk XV werd geboren was het kraamvertrek gevuld met tweehonderd mensen, die de tijd kortten m et dansen. De enige hygiënische maatregel was. dat een lakei aan de deur moest letten of de adem of de geur van de binnenkomende gasten geen gevaar voor het kraamvertrek opleverde. Toen het koninklijke kind op het punt stond gebo ren te worden, werden de gasten hierop door de verloskundige attent gemaakt en na de geboorte werd de baby getoond, zodat iedereen het ge slacht kon vaststellen. Deze maatregel nam men nadat na de geboorte van James Francis Stuart in Engeland, wilde geruchten circuleerden, dat deze Stuart geen echte Stuart was, maar een in een beddepan naar binnen gesmokkelde baby. Het gebeurde inderdaad wel dat bij een koninklij ke miskraam, snel naar een plaatsvervanger werd gezocht als troonopvolger, uit politieke re denen. Liefde Over het bed en de liefde zijn boeken vol ge schreven. Waarschijnlijk is er na zoveel eeuwen nog maar weinig nieuws te vermelden over „het bed der verleiding" of het „liefdesnestje." Veel vorstelijke huwelijken werden in bed of liever na het bed voltrokken, ten overstaan van de gehele hofhouding. Toen Mary Tudor, zuster van De staatsiebedden in liet paleis van Koningin Victoria waren een waar dorado voor wandlui zen. Tijdens de regering van deze vorstin adver teerde een bekende firma, dat zy de eer genoot „bugdestroyers to her majesty" te zyn. Tot aan het einde van de negentiende eeuw kwam men in Londen advertenties tegen van „bug traps." van tenen gevlochten „valletjes" voor luizen, die nu nog in het museum van pestology in Londen te zien zijn. Had de cimex lectualarius (wandluis; zich tegoed gedaan, dan kroop hy tussen de sple ten van de mandjes om daar het voedsel te ver teren. 's Ochtends werden de luizenvalletjes naar de tuin gebracht, uitgeschud en het ongedierte met de voet vertrapt. Hindoes van ''e kaste die het doden van ieder levend wezen verbood, had den het moeilijker. Maar hierop vonden slimme lieden iets. Rijke Hindoes huurden arme mensen, die tvat bloed konden missen en voor betaling in hun van wandluizen vergeven bedden gingen sla pen. Hadden de cimex zich tegoed gedaan aan de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 12