J EXPOSITIES VAN FRANSEN EN DE BOER Mysterieuze tekeningen- effectvolle schilderijen Fernando Arrabal om zeep gebracht Frans-Spaanse avond met Oralia Dominguez comfortabel economisch Orkestmusici willen salarisverhoging van tenminste 40 procent Leids Kamerkoor in de Johannes Passion DAF44 ruim - Wellicht fusie van de bonden NERVEUS BEROEP Haalt Bona Stars nog wel een punt? Okker in New York zevende geplaatst VRIJDAG 7 MAART 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 19 LEIDEN In het trappenhuis van de Academie exposeert deze maand de jonge Leidse kunstenaar Georges Fransen zijn pentekeningen. Zijn werk is voor het overgrote deel zeer recent. Byna alles heeft hy in de pe riode van de laatste twee maanden gemaakt. De weinige „oude" werken (van '68) rekent Fransen tot een ab soluut verleden. Toch is het goed dat ze er hangen. In de jongste tekenin gen ziet men nu duidelyker een in de oudere werken ontbrekende lo gica: als Fransen een vogel (bijna in elke tekening komt er een voor) tekent in zijn vlak, voelt men dat die alleen daar kan staan waar hij staat. Het merkwaardige is dat zijn teke ningen zich by uitstek lenen voor talloze persoonlijke interpretaties, terwijl Fransen voor zyn werk geen enkele maar dan ook absoluut geen enkele verklaring kan (of wil) geven. „Tekeningen maken is voor mij een vorm van expressie, net zo als voor een ander gitaarspelen. De enige raad die ik de mensen misschien kan geven, is alles was betrekkelijker te zien en zich te bezinnen op dingen als tijd en ruimte". Voor de toeschou wer misschien nuttige raadgevingen, maar niet genoeg om het vele raad selachtige te verklaren. Waarom blijken zijn landschappen bij nadere beschouwing uit lichamen en ledematen te bestaan? Wat bete kenen de vogels, zijn ze symbolen van vrijheid? Hoewel Fransen iedereen de raad geeft wat meer naar vogels te kijken, geeft hij geen derecte verkla ringen. Daarom is de enig mogelijke conclusie dat zijn kunst, met de schijnbare symboliek en mét de uit gekiende vlakverdelingen toch zuivere gevoelskunst is. Fransen verklaart niet omdat hij weet dat gevoelens niet te verklaren zijn en ze boven dien van persoon tot persoon ver schillen. Het gaat er niet om wat hij erin legt, maar wat u er uit haalt. Op persoonlijke ervaringen berusten ook de pastelkleurige „meditaties". kleine eenkleurige tekeningen. Fran sen werkt nooit met verschillende kleuren in één vlak. j Het geëxposeerde is overigens ver rassend goedkoop. Voor enkele tien tjes kunt u (tot 28 maart) een I Fransen uitzoeken en er thuis alles i uithalen wat er in zit. Hessel de Boer Als een schilder die eens lessen heeft gehad van Hessel de Boer ex- I poseert, wordt die altijd even in de catalogus of bij de personalia ver meld. Hij is immers een van de gro ten van wat we het Nederlandse laat-impressionisme zouden kunnen noemen. Het idool van hen die geen raad weten met hard-edge of minimal art, maar een meester op zijn gebied. De expositie van zijn recente olie verven in Galerie van der Vlist laat zien dat men met één materiaal toch zoveel verschillende kanten op kan. Door de verf dik of dim op te bren gen, door soms het dook te laten doorschijnen, weet hij totaal verschil- j lende effecten te bereiken. Zo'n onge- looflijke beheersing heeft hij over zijn materiaal dat hij in een landschap of een portret elke willekeurige stemming kan weergeven, afhanke- Een schilderij van Hessel de Boer, dat bij Van der Vlist te zien is. (Foto LD/Holvast) ADVERTENTIE 0-50 km in 6 seconden 123 km/u 1 prijs 5.325,(incl. BTW 5.964, Stuur mij informatie over DAF33. DAF44, DAF44 Stationcar. DAF55. DAF55 Coupé. DAFS5 Stationcar. (Onderstrepen wat u wenst.) w Adres: B ,Tuin der lusten" bij Studio Ujk van bijvoorbeeld lichtval of dik te van de verf. De Boer, geboren in Haarlem, verraadt zijn Haagse tijd niet. Vaak zien we de stad waar hij de Koninklijke Academie bezocht in zijn werk terug De grote belangstel ling voor de bij Van der Vlist geëx poseerde doeken toont weer aan dat de belangstelling voor deze traditio nele kunst bijzonder is. Voor wat Hessel de Boer betreft is dit alles behalve betreurenswaardig. Dick Bloemendaal Een van Georges Fransens pentekeningen in het Academie- I gebouw. (Foto LD/Holvast) j AMSTERDAM (GPD) „De tuin der lusten" is het aller nieuwste werk van de nu 37- jarige Spaans-Franse schrijver Fernando Arrabal. Met de opvoe ring daarvandeze week in De Brakke Grond, heeft de toneel groep Studio dus een wereldpre mière gegeven, waaraan de be wonderaars van Arrabal hun hart kunnen ophalen. Want dit nieu we stuk zal men een Arrobal in het kwadraat" kunnen noemen, een voortdurende opeenhoping, herhaling en verheviging van de elementen die voor deze schrijver de essentie van het toneel uit maken: erotiek, religie, ceremo nieel, sadisme en offerande. Maar er blijkt tevens uit, dat Ar rabal hiermee tocht slechts over een beperkt geestelijk arsenaal be schikt. dat aan alle kanten vervaar lijk begrensd en bedreigd wordt door de doodsvijand van de serieuze thea terkunst: het ridicule. De figuren waarmee deze „Tuin der lusten" is bevolkt, zijn een be roemde actrice die samenwoont met een soort aapmens en bovendien in een geheim kastje het monster van Frankenstein bewaart., en twee tot vlees geworden jeugdherinneringen, het meisje Miharca en de jongeman Te loc. De actrice. Lais, wordt tussen een lange reeks telefoongesprekken met bewonderaarsters uit een televisie studio door, gefolterd door de her inneringen aan haar opvoeding in (Van onze correspondent) AMSTERDAM (GPD) De or kestmusici willen een drastische financiële herwaardering van hun beroep. In een brief aan de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk drin gen vijf bonden, waarin de musici verenigd zijn, erop aan de sala rissen op te trekken tot die van het niveau van leraren van con servatoria. In de praktijk komt dit neer op een salarisverhoging van 40 tot 70 procent. De heer K. Schouten voorzitter van het Orkesten-Verbond, zei gis termiddag in Amsterdam dat de vijf betrokken bonden een fusie overwe gen. Doel is te komen tot een bond die de belangen van de musici krach tiger zal kunnen behartigen. De fu siebesprekingen zullen zeer binnen kort beginnen. De betrokken organisaties zijn be halve het Orkesten-Verbond, de Al gemene Bond van Kunstenaars, de Bond van Christelijke Kunstenaars in Nederland, de Nederlandse be roepsvereniging voor Muziek-drama- tische Kunst en de Nederlandse Ka tholieke Bond van Musici. Samen vertegenwoordigen zij ongeveer 1100 van de rond 1800 orkestmusici in ons land. In de brief aan de minister wordt de optrekking van de salarissen tot het niveau van leraren aan conser vatoria een minimum genoemd De opleiding van orkestmusteus en mu ziekpedagoog liggen op een gelijk waardig niveau, maar dp musici wor den bij de uitoefening van hun be roep zwaarder belast dan de leraren. Gewezen wordt op een onderzoek van het Duitse Max Planck-instituut, dat deze zwaardere belasting aantoont. De musici vragen een basissalaris van 13.100 gulden per jaar, dat via veertien periodieke verhogingen kan oplopen tot 25000 gulden per jaar. Voor verschillende orkestleden is in het voorstel var. de musici voorzien in een functietoelage. Men wil het op het ogenblik gehanteerde systeem van salarisgroepen voor verscbilende orkestleden laten vallen In de brief wordt ook aangedron gen op de instelling van een overleg orgaan. waarin de musici recht streeks met de overheden overleg plegen over hun primaire arbeids voorwaarden. UTRECHT (ANP Zestig procent van alle gezondheids klachten van orkestmusici zijn van psy c h isc h - nerveuze aard. Dit is gebleken uit een onder zoek onder ruim 1400 orkestmu sici, dat werd ingesteld door een wetenschappelijk team van het Max Planck-Instituut voor ar beidsfysiologie in Dcrtmund. De resultaten van dit onderzoek hebben de vijf samenwerkende kunstenaarsorganisaties in Ne derland bekendgemaakt aan de minister. Zij hebben de ervarin gen met .mensen onder de dwingende dirigeerstok' als bij lage gevoed bij een brief, waarin gevraagd wordt om een her waardering van de maatschap pelijke positie van de orkest- miusicus. De „maatgebonc'en" arbeid van de orkestmusicus leidt tot een verhoging van de polsslag, hetgeen volgens de onderzoekers uitsluitend een psychische oor zaak heeft. De geluidsterkten in het orkest zijn over het alge meen zo groot, dat zij voor de musicus een aanzienlijke neuro- vegatieve verzwaring kunnen betekenen. Een verzwarende factor is ook dat de diensten ongeregeld zyn en daarbij nog meestal in de avonduren vallen, waarin het „li chamelijk apparaat' op rust en ontspanning is ingesteld. Bij het tweede lustrum (Door Th. J. Hannema) LEIDEN Op 11 maart zal het Leids Kamerorkest, opgericht 19 sep- tember 1959, in verband met zijn I tienjarig bestaan wederom een Kit- voering geven van Bachs Johannes Passion, het oratorium waarin het zich bij uitstek gespecialiseerd heeft. Tot nu toe zijn daarvan negen uit voeringen gegeven, t.w. zes maal on der de onvergetelijke directie van wijlen Willem Mizée, één maal on der die van de Arnhemse dirigent Leo Pappeniheim en twee maal onder de huidige dirigent Bernard Schuurman, j cantor van de Sint Laurenskerk in Rotterdam, dirigent In Enschede en leraar fluitspel aan de muziekschool hi Wageningen. In verband met het tweede lustrum van dit exclusieve uit 26 vocalisten 8 sopranen, 7 alten, 5 bassen en 6 tenoren bestaande Leids Kamer koor, is een al evenzeer exclusief aantal solisten aangetrokken. Deze zijn de sopraan Annette de la Bije. de bas Max van Egmond (Christus- partij) zo juist uit Amerika terug gekomen, waar hij groot succes had de tenor Chris van Woerkom (Evangelist), de alt Elisabeth Cooy- mans, de bas Cor Niessen (aria's) en de tenor Ruth Pos (aria's). Tyn van Eyk bespeelt het klavecimbel. Jan Welmers het orgel en Hans van den I Bijlaard de gamba. De begeleiding van het als in Baohs tyd kleine koor, waarvan de leden een zeer strenge selectie hebben ondergaan, is toevertrouwd aan het Residentie Ka mer Orkest. De uitvoering van het Leids Kamer orkest, dat oi,. medewerking verleen de aan het concert ter gelegenheid van de openingsplechtigheid van de gerestaureerde Sint Laurenskerk met het „Te Deum" van Hendrik An- driessen, belooft opnieuw een concert voor fijnproevers te worden. Het eigenlijke jubileumconcert zal op een nader te bepalen datum in het najaar plaatevinden met een pro gramma van geestelijke en wereld lijke werken, waarin speciaal de capella-kwaliteiten van het koor naar voren zullen treden. Zulks met medewerking van instrumentale so listen, ln het bijzonder blazers. Vermeldenswaard is nog, dat de te nor Chris van Woerkom, indertijd wonend in Oegstgeest en thans in Antwerpen, waar hij ook vele jaren aan de opera meewerkte, op het ko mende concert voor de achtste maal als solist bij het Leids Kamerkoor optreedt. Wie de prestaties van dit selecte koor. dat de Johannes Passion ook meermalen in Wassenaar en Hazers- woude ten gehore bracht, in de herinnering heeft, zal zich ook dit maal met vreugde opmaken om de komende uitvoering te beluisteren. Marielle Fiolet een streng r.-katholiek weeshuis. In haar puberteit hebben haar nog on begrepen lesbische verhouding tot Miharca en haar romantische aan bidding van Teloc toen een beslis sende rol gespeeld. Het stuk bestaat voornamelijk uit de visioenen die zich daaruit aan Lais opdringen en waarin liefde en haat. tederheid en marteling, aan trekking en vernietiging elkaar voortdurend afwisselen. Een soort gelijke verhouding van haat-liefde is er tussen Lais en haar aapmens, die daar tussendoor met mathema tische regelmaat aan de beurt komt en misschien een griezelig effect moet hebben maar dat niet heeft en alleen maar lichtelijk belachelijk wordt. „De toeschouwers zullen Arrabal niet intellectueel moeten ervaren, maar sexueel, panisch, met kippe- vel, steeds op het scherp van de snp- de wankelend: poëzie en gruwelijk heid. het duister libido van de mens en de bloemen en vogels, plotseling om en om", heeft Lode wijk de Boer. LEIDEN Bona Stars heeft de laatste drie wedstrijden in de basket balcompetitie op niet mis te verstane wyze verloren. De pessimisten voor spellen dat de Leidenaars ook in de nog drie resterende wedstrijden, thuis tegen Flamingo's en SVE en morgen uit tegen Landrust, geen punt zullen halen. Van Landrust werd destijds in een nogal ongelukkige thuiswedstrijd verloren. Sedertdien is Landrust ver sterkt met oud-international Freek Witte. Daar staat tegenover dat Bona Stars morgen weer de beschikking heeft over Pieter van Tuyl, die aan het eind van het voor hem zo pech- volle seizoen nog wel iets zal willen laten zien. Van de overige ere-divisiewedstry- den beloven de Haagse en Amster damse derby's SuvrikiArgus AgonWilskracht volop spanning. Verder staat de halve finale beker strijd tussen Flamingo's en Blue Stars op het programma. De dames van Bona Stars gaan vanavond op be zoek bij Rowic om uit te maken wie recht heeft op de tweede plaats achter het ongeslagen Juventus. Opstelling TBS-heren: C. Pley, H. Stol, P. v. Tuyl van Serooskerke, P. Ruijsenaars, B. v. Cleef, P. d. Jong, R. Wallaart, H. v. Mameren, A. d. Jong. Programma: vanavond: 8.00 Rowic —TBS 1 (dames); morgen Vijf Mei- hal: TBS bArgos b, TBS aJum pers a, 8.00 TBS 4 (dames)—Te Wer- ve, TBS 2 (dames)—Alphia: 9.15 TBS 3 (dames)Jumpers 1. TBS 3Argus 2. 3.00 Jumpers 5—TBS 5, 7.00 Suvri ki 2—TBS 2. Vodo 3—TBS 4: 9.30 LandlustBona Stars. regisseur van de voorstelling, ge zegd. Uit de opvoering wordt wel over duidelijk dat daarnaar gestreefd is. Het gewenste resultaat, zowel wat het kippevel als de rest betreft, blijft echter uit. Allereerst omdat Arrabals poëzie van de bloemen en de vogels meer op het niveau staat van de „bloemetjes en vogeltjes" uit ouderwetse poezie-albums en eerder ln een kinderoperette thuis zou horen. Voorts omdat de hier g epresen- teerde gruwelijkheid, die men met adembenemende beklemming zou moeten ondergaan, zo weinig de visionaire kracht van de door Arra bal en Lodewijk de Boer nagestreef de Jeroen Bosch heeft, dat ze eer der herinnert aan kermisachti ge griezelfilms uit de tijd van „Dra- cula". Bovendien blijkt uit de regie van Lodewijk de Boer duidelijk dat hij zich kritiekloos heeft overgege ven aan de fantasieën van Arrabal en deze op de meest voor de hand liggende wijze heeft trachten te rea liseren: de zogenaamd poëtische scènes, dus heel lief en kinderlijk, de gruwelijke met heel veel melo dramatisch gedoe en drakerig ge schreeuw. Daarmee heeft hij Arra bal echter niet gediend, maar juist op zijn zwakste punt onthuld en hem zodoende om zeep gebracht. In de rol van de grote actrice Lais toonde Mariëlle Fiolet boven dien, dat zij wel over een flinke do sis talent beschikt maar zelf nog geen grote actrice is. Willeke van Ammelrooi) legde een indrukwekkende acrobatische be weeglijkheid aan de dag, maar be dierf haar rol door een vervelend kindertoontje en een kleinburger lijke uitspraak. Carol van Herwynen had mooie momenten als Teloc. zo lang hij zich niet door de regie tot een wild maar leeg vertoon had laten opzwe pen. En Ad van Gessel maakte van de aapmens wat er van zo'n rol nu eenmaal te maken valt. De film- en diaprojecties, waarvan ook deze opvoering van Studio rijke lijk was voorzien, waren technisch weer zo slecht en schoten artistiek zo tekort, dat ze die opvoering meer stoorden dan ondersteunden. NEW YORK (ANP) De Austra lische professional Tony Roche is als eerste geplaatst bij het open tennis toernooi van Madison Garden in New York, waar voor 25.000 dollar aan prijzen te verdienen is. Roche is bo ven Rod Laver geplaatst, die alge meen als de sterkste tennisser ter we reld wordt beschouwd. Roche is ech ter 23 jaar, Laver 29. Voor Tom Ok ker is de zevende plaats ingeruimd. De plaatsing ziet er als volgt uit: 1. Roche, 2. Laver, 3. Ashe, 4. Gimeno, 5. Newcombe, 6. Graebner, 7 Okker, 8. Santana. Atletiek Een verzwakte Russi sche atletiekploeg zal zaterdag en zondag deelnemen aan de Europese indoorkampioenschappen voor da mes en heren in Belgrado. Onder de atleten en atletes, die thuis moeten biyven bevinden zich drie Olympi sche bronzen medaille winnaars, na- meiyk de kogelstoter Eduard Goets- jin, Tatjana Talsjeva, de ver- springster, en de kogelstootster Na- dezjda Sjizjova. LEIDEN Dat het zelfs in het nuchtere Holland op een koude avond in maart warmbloedig en temperamentvol kan toegaan heeft het vijfde concert in de K. en O. Meesterserie van het Resi dentie-Orkest in de propvolle Stadsgehoorzaal op deze Frans- Spaanse avond bewezen. Althans na de pauze. Daarvóór werd de aandacht opge ëist door de poëtische, lyrische taal van César Franck met de orkestrale delen (dn* zonder koor) uit diens on- vergelykelyk „Psyché-gedioht". in het verder verloop uitlopend op een vervoerende sty ging, waarin ook Eros zyn woord meespreekt. Met zulk een enorm orkest-apparaat als waarover Van Otterloo de scepter zwaaide, is de mystieke sfeer waarvan de aanvang getuigt, moei- ïyk te realiseren: in feite werd daar aan dan ook maar ten dele voldaan Franck: de grote orgelmeester is ook in deze nartituur, waarin twee zielen uiteindelijk het volmaakte geluk vin den, duidehjk hoorbaar. Ravel was vertegenwoordigd met de statige strakke en hoofse „Pavane pour une infante défunte", waarin de ty- pisch-Spaanse, weemoedige rouw- stemming domineert. Maar ook met zyn subK^mn liederencyclus Shéhé- razade, met meesterschap geïnstru menteerd. Zy werd gezongen door de Mexicaanse sterk naar het alttimbre neigende mezzo-sopraan Oralia Do minguez, wier perfeote beheer sing van het subtielste pianissimo, en stemmingsvolle, voordracht sterk de aandacht trokken. Het contact met het auditorium zou echter véél hechter zyn geweest, Indien men had kennis kunnen nemen van de prachtige teksten van Tristan Kling- sor (pseudoniem)dat deze niet ver strekt zyn, is betreurenswaardig. De ze liederencyclus behoort zeker zo wel wat de geestelijke als de muzi kale waarde betreft, tot de meest verhevene, die wy kennen. En Ra- vel heeft er zich met waar meester schap in verdiept. Oralia Dominguez kon zich na de pauze vocaal veel méér laten gelden in Manuel de Falla's ,E1 Amor Bru- ja" („De liefde als Tovenaar"): lie deren en orkestrale fragmenten, waarin de warmbloedigheid in alle heftigheid domineert. De Andalusiër De Falla heeft het Andalusische zi- geunerfeest met de losbarstende, we reldvermaarde vuur dans in alle mo- geiyke felheid en facetten gekarak teriseerd. De passievolle Flamenco met talrijke Moorse invloeden, de opzwepende ritmiek: alles heeft er toe bygedragen. dat deze suite als ballet triomf op triomf heeft beleefd Maar ook in de concertzaal ont komt men niet aan de biologerende felheid van deze brandend-geëmotio neerde muziek. De merkwaardige stem van Oralio Dominguez leende zich uitmuntend voor deze typische volksliederen, waarin het weergeven van de sfeer veel sterker geldt dan schoonheid van de zang. Het orkest volgde haar, evenals in Ravels Shé- hérazade op de voet en muntte uit door de rake en preciese vertolking van de talloze markante en coloris- tische détails, waarvan beide weer galoos gecomponeerde partituren ver vuld zyn. Aan het eind een climax of mis schien toch een anti-climax?. Het is maar hoe men het opvat. De muren van de stadsgehoorzaal sidderden onder het geweld van De Falla's meeslepende suite uit „El som brero de tres picos" „De driekante steekhoed"), gebaseerd op een bur lesk badletgegeven. Deze drie oer- geestige dansen voeren geleide lijk naar steeds heviger tumult jn een fantastishc-fasicnerende instru mentatie, waarvan De Falla het uit- zonderl-yk geheim bezat. Van Otter- loo dirigeerde het werk met overrom pelend dwingende kracht. Hy zette alle orkestregisters wfjd open ln uitbundige explosies. Maar voor ons persooniyk was het, alsof we plotse ling ln een vroiyk. evenwel al te luidruchtig kermisgewoel waren te recht ""lomon.Het applaus was even frenetiek als de muziek zelf Th. J. Hannema

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 19