Zuid-Afrika heeft groot
gebrek aan filmsterren
a©
Record belangstelling
voor de 'Gouden Roos'
DEN UILS VUILE
ONDERBROEK MAG
sr*1™ ,um- ntb'
Nog geen
televisie
vandaag
IDEAAL LAND VOOR PRODUCENTEN
Rejwrtages
Apollo9
REGERING WIL
NIET KIEZEN
Sonny en Cher
hebben n baby
en gióteren
I programma f
Uitwijzing was
een vergissing
WOENSDAG 5 MAART 1969
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA S
KAAPSTAD (GPD) Zuid-Afrika noemt zich een ionge
staat en het zou dus voor de hand liggen dat een eigen film
industrie in dit land van recente datum is. In dit geval gaat
Zuid-Afrika echter prat op een eerbiedwaardige ouderdom. Het
filmjournaal „African Mirror" is niet „die oudste nuusrolprent
ter wêreld" maar wel op één na de oudste.
„African Mirror" begon in 1913 te draaieneen jaar na Pathé
News". Een hervertoning van het oudste materiaal toont generaal
Smuts aan het westelijk Iront (1915), generaal Louis Botha, terug
kerend van Versailles (1919) en een man die in 1920 een ivilde char
leston danst op het dak van een rijdende auto. „African Mirror" be
roemt zich op een prestatie, die niet geëvenaard is. Het journaal
heeft behalve de Engelse, 'n versie in het Afrikaans, „Ons Nuus", en
beide worden nu verenigd tot een tweetalig kleur en journaal, dat in
de Zuidafrikaanse bioscopen wordt vertoond.
dat het tweetal het liet afweten. Zou
hiertoe misschien het feit hebben
bijgedragen, dat de plaats van de
handeling de barre Namibwoes-
tyn op 48 kilometer van het gloeiend
warme Swakopmund was?
Op het gebied van documentaire
films hebben de Zuidafrikaners reeds
jaren lang een goede naam. De
„Three wise men of the world", een
in opdracht van de regering gemaak
te film over land en volk, zeden en
gewoonten, geschiedenis, industrie,
en verkeer, is een kunstwerk dat in
de Verenigde Staten, zo verwend op
dit gebied, een triomftocht maakte.
De film is vervaardigd door Jamie
Uys, een van de belangrijkste per
soonlijkheden op dit terrein in Zuid-
Afrika.
Uys heeft in eigen land grote faam
verworven door zyn speelfilms, o.a.
„Dingaka". Deze film toont eerst het
diabolische aspect, dat mensenlevens
kost en diepe ellende veroorzaakt.
Het tweede deel toont de ervarin
gen van de plattelands-Bantoe, die
in de grote mijns tad aankomt om
dochtertje te zoeken en die totaal
de dader van de rituele moord op zijn
ontworteld raakt doordat hij met in
heemse misdadigers in contact komt
en van kwaad tot erger vervalt.
Ofschoon de blanke hoofdrollen
worden vertolkt door bekende figuren
als Juliet Prowse (o.a. bekend door
haar vele verlovingen, waarbij een
met Frank Sinatra) en de manlijke
tegenspeler Stanley Baker is, een ge
routineerd acteur, toch worden beiden
volkomen weggespeeld door de Bantoe
Ken Gampu, een natuurtalent.
In de oude tijd wedijverde Johan
nesburg met Hollywood. Toen de
zwijgende films aan de lopende band
werden vervaardigd, werd Zuid-Afri
ka bekend door „Stolen favourite",
„King Salomon's mines", „Alan Quar-
termain", „Prester John" en „De
Voortrekkers". Uit dat verleden komt
ook wat romantiek naar boven: de
schone ster Mabel May huwde I. W
Schlesinger, groot, verziend zaken
man, die het Mirrorjournaal ter we
reld bracht en die met de „African
Broadcasting Company" de radio in
Zuid-Afrika introduceerde.
Sindsdien is er heel wat filmmate
riaal verbruikt. Er waren tal van rol
prenten bij, die men maar liever moet
vergeten. En verscheidene veroverden
wereldprijzen. Een merkwaardige bij
zonderheid voor dit televisieloze land
is, dat een half jaar geleden het re
clamebureau Lindsay Smithers, in sa
menwerking met de bekende Killar-
ney Studios in Johannesburg 't heeft
klaargespeeld de Amerikaanse Clio-
onderscheiding te veroveren, welke
het equivalent is van de commerciële
Oscar. Het was de beste commer
ciële televisiefilm van het jaar.
Cinematografie is niet eenvoudig
en niet goedkoop. Bierbrouwer Alfred
H. Heineken uit Noordwijk, die tel van
filmprodukties financierde, heeft eens
opgemerkt: „Gezien de kleine markt
is film in Nederland geen lekkere
zaak. Er zijn weinig mensen te vin
den die met plezier een paar hon
derdduizend gulden verliezen". Dat
geldt ook voor Zuid-Afrika. Maar het
vraagstuk ligt hier wat anders en
vooral moeilijker. In dit voor de blan
ken tweetalige land, waar vooral de
Afr.kaans sprekenden op de bres staan
voor de verdediging van hun taal te
gen het Engels, zijn twee versies van
elke film nodig. Nu de blanke rege
ring zich inspant om de niet-blanken
eigen volks- en taalbewustzijn bij te
brengen, zulen er echter van films die
het regime ook voor de niet-blanken
geschikt acht versies moeten worden
gemaakt in Bantoe-talen, dus Zoe
loe-. Sotho-, Xhosa- en andere taal
versies.
En nog iets: Afrikaans- en Engels
sprekende blanke groepen groeien
naar elkaar toe (ondanks de „ver
krampte" pogingen om Afrikaans te
doen domineren). Maar er zijn nog
gevoeligheden, die ook in de bioscoop
wereld tot incidenten leiden. Zo werd
kort geleden in Zuid-Afrika de film
„Majuba" gelanceerd, die de verplet
terende nederlaag van de Engelsen
tijdens de Boerenoorlog bij die plaats
in beeld bracht en die historisch vol
komen juist is. Al spoedig kwamen er
bij de Engelstalige kranten woedende
ingezonden stukken binnen
Ideaal
Zuid-Afrika is een ideaal land voor
filmproducenten. Volgens de veteraan
uit Hollywood Vincent Price heeft dit
gebied 't potentieel om een van 's we
relds vooraanstaande filmproduce.
rende landen te worden. Rolprenten
kunnen hier n.l. tegen 'n fractie vain
de Hollywoodse kosten worden ge
maakt. Er zijn technisch uitstekende
studio's, het natuurschoon is majes
tueus en de geschiedenis van het land
met zijn veelheid van rassen biedt
zowel uit historisch als uit sociaal en
anthropologisch oogpunt stof voor
nieuwe, interessante onderwerpen.
Dat aan dit potentieel zo weinig door
Zuid-Afrika zelf is geprofiteerd, komt
onder andere omdat de filmindustrie
vroeger in de handen van vreemde
lingen was. Een andere reden is de
vroegere parochiale uitkijk van de Af
rikaner en zijn, tot voor kort, primi
tieve smaak. Het is niet toevallig, dat
Juist in de laatste tijd waarin de Afri
kaner bewust wordt van zijn plaats
in de wereld en in het grote zaken
leven. men nu ook enkele zeer goede
Afrikaanse speelfilms heeft zien ver
schijnen
Buitenlandse celluloidmagnaten heb
ben de mogelijkheden wel ingezien en
hebben hier interessante films ver
vaardigd. Het had onlangs weinig ge
scheeld, of de Zuidafrikanen zouden
Elizabeth Taylor en Richard Burton
hebben mogen ontvangen. Zij zouden
de sterren zijn in de film „Sands of
the kalahari" .Er werden al voorbe
reidingen getroffen voor ingrijpende
verbouwingen van een hotel om aan
de eisen van het temperamentvolle
echtpaar tegemoet te komen. Maan
den lang bleef alles wat onzeker, tot-
Berg
De toeschouwer, die geboeid naar de
film kijkt, heeft geen flauw idee van
de moeilijkheden, welke Jamie Uys
bij de opnamen moest overwinnen.
Hij heeft 5.000 Bantoe-figuranten
gebruikt, een hele stam. De opnamen
werden vervaardigd bij een (voor
Bantoes heilige) berg in Transvaal
en Uys moest de hoofdman plechtig
beloven dat hij in die omgeving geen
enkele slang zou doden, want die slan
gen. .zijn de voorvaders van de stam.
De voorwaarde is nagekomen.
Toen de apparatuur bij de berg
kwam aanrijden, wachtte daar een
deputatie van opgewonden Bantoe-
vrouwen. Zij begonnen te huilen en
te weeklagen en de leider van de ex
peditie moest plechtig bezweren, dat
hy de heilig berg.niet zou wegne
men. noch verschuiven! Uys heeft
niet aan de berg gepeuterd.
In Johannesburg nam hij nog 300
Bantoes extra aan voor stamdansen
en- gevechten. Voor zover hem be-
kend, waren het allen Xhosa. Later
j bleek, dat er een aantal Baqa tussen
zaten, aartsvijanden van de Xhosa.
Toen er een tweegevecht met stokken
I zou worden gedraaid en de regisseur
om wat meer actie vroeg, sprong er
plotseling een Baqa naar voren, die
een van Xhosa begon af te tuigen.
Binnen een paar minuten was er een
algemeen handgemeen. De leider had
de grootste moeite, een bloedbad te
voorkomen. Niettemin was er een
schedel opengekloofd en een tweede
man werd met ettelijke gebroken rib
ben weggedragen.
Een andere goede door en door
Zuidafrikaanse filmer is Emil Nofal,
nu al 28 jaren in het vak. Hij begon
met camerawerk en redigeren en
maakte later tal van documentaires,
welke onderscheidingen in Berlijn.
Brussel. Venetië en San Francisco
verwierven. Vervolgens ging Nofal
speelfilms maken. Zijn voorlaat
ste film. „Wild Season", is een epos
uit het harde vissersleven in Zuid-
west-Afrika. Men vindt er in zekere
zin Herman Heyermans' thema in
terug „de vis wordt duur betaald".
Tussen de woedende zee, de barre
woestijn en de Benguela-zeestroom
speelt zich dit drama af, waarin na
tuurlijk een „love story" verwerkt is.
Het drama van de visser, die telkens
z'n leven u-aagt. goed verdient en dan
het geld tussen z'n vingers door laat
glippen. Het drama ook op diepzee-
trailers van kleine reders, wier be
staan wordt bedreigd door grote vis-
serijconcers. die enorme fabrieks-
schepen uitrusten.
Maatstaf
Dirk de Villiers, producent van de
Afrikaanse film ..Jy is my liefling",
heeft de stelling geponeerd dat Zuid
afrikaanse rolprenten niet met inter
nationale maatstaf gemeten mogen
worden. Emil Nofal neemt terecht
een diametraal tegenovergesteld
standpunt in: „Wij moeten compe
teren, zoals andere Zuidafrikaanse
produkten. Of onze koopwaar is goed
genoeg, of hy is het niet".
De NTS brengt morgen recht
streekse uitzendingen van de vlucht
van de Apollo 9.
Morgen wordt de reportage van 19.50
tot 20.25 uur via Nederland 1 uitge
zonden.
De reportage op vrij den wordt van
19.50 tot 20.35 uur via Nederland 2
uitgezonden.
Donderdag 13 maart zendt de NTS
van 15.30 tot plm. 16.40 uur via Ne
derland 1 een rechtstreekse kleuren-
reportage van de landing van de
Apollo-9 uit. Deze reportage wordt
vanaf 15.00 uur voorafgegaan door
een inleidend programma.
De NRU zal enkele rechtstreekse
reportages uitzenden van experimen
ten tijdens de vlucht van de Apollo-
9 en de landing. Op vrijdag 7 maart
wordt van 15.40 tot 16 00 uur via Hil
versum 1 rechtstreeks verslag gedaan
van de experimenten met het maan
landingstoestel LM. Op donderdag 13
maart wordt om 15.30 uur via Hilver
sum 2 een direct verslag gegeven van
de landing van het ruimteschip.
De Bantoe-acteur Gen Kam-
pu in Jamie Uys' nieuwste film
„Dingaka".
Enofal en de mededirecteur van
zijn maatschappij Rautenbach zien
hun werk als een kwestie van kunst
en sociaal geweten. Nofal wil de men
sen een spiegel voorhouden om hen
te doen denken en zo iets van de
waarheid te doen ontdekken. Zijn
volgende film, die bijna gereed is,
„Katrina", heeft een rassenprobleem
als basis.
Er kan in dit verhaal niet worden
gesproken over Zuidafrikaanse film
sterren, omdat.zij niet bestaan.
Men werkt evenals in Nederland met
goede toneelacteurs, die echter niet
altijd goede filmacteurs zijn. En
men werkt bovendien in het rijk van
de Zuidafrikaanse cinema, veel met
lieve gezichtjes en met vreemdelin
gen.
Leden
Koninklijk Huis
DEN HAAG (GPD) De regering
voelt er niets voor zich uit te spre
ken over dev raag wie liid zijn van
het Koninklijk Huit. „Over die vraag
verschillen de geleerden van m e-
ning", aldus premier De Jong gis
termiddag bij de behandeling van de
begroting van Algemene Zaken in de
Eerste Kamer.
.De ene groep kiest voor een dui
delijke uitspraak .de ander verkiest
geen uitspraak. De regering kiest
voor niet kiezen", formuleerde het
de minister-president. Na aandrang
uit de senaat was de heer De Jong
echter wel bereid dit probleem voor
te leggen aan de commissie Grond
wetherziening.
Vooral de socialistische woordvoer
der mr. De Niet en de antirevolutio
nair mr. De Gaay Fortman toonden
zich voorstander van een duidelijke
omschrijving van de leden van het
Koninklijk Huis. De heer De Niet I
wees op de rechtsonzekerheid door I
het ontbreken van zo'n omschrij- I
j ving: „In de strafwetgeving wordt i
verscheidene malen gesproken van
i „leden van het Koninklijk Huis",
terwijl niemand precies weet wie
dat zijn".
NTS zendt Liesbeth List show in
HOLLYWOOD (AP) Het zin
gende echtpaar Sonny en Cher zijn
gisteren de trotse ouders geworden
van een flinke baby. Het is het eerste
kind van Sonny en Cher die in 1963
in het huwelijk traden Sonny en
Cher hebben nog geen naam voor
hun dochtertje kunnen uitkiezen.
Tot dusver hebben zich reeds 27
televisie-organisaties uit de gehele
wereld aangemeld voor deelneming
aan het Concours om de Gouden
Roos van Montreux, dat van 24 april
tot 1 mei voor de negende maal
wordt gehouden. Dit betekent, dat de
belangstelling voor dit concours voor
amusementsprogramma's nog nim
mer zo groot is geweest.
*Tot voorzitter van de internatio
nale jury van het concours is oe-
noemd Hans Solvhoj, directeur-gene
raal van de Deense radio en televi
sie. Voor Nederland is in de jury
aangewezen Warry van Kampen,
hoofd van de afdeling Amusement
van de VPRO-televisie en voorzitter
van de NTS-werkgroep Amusement.
Ook dit jaar weer zal een interna
tionale persjury onder voorzitter
schap van Otto Pünter zich over de
kwaliteit van de programma's uit
spreken en de beste inzending met de
z.g. Persprijs bekronen. Deze pers
jury heeft een niet onbelangrijke
functie. Zy kan namelyk de beslis
sing van de internationale jury van
vakmensen onderschrijven, maar ook
corrigeren, hetgeen al enkele malen
is geschied.
In de afgelopen vier jaren echter
heeft de persjury dezelfde beslissing
genomen als de hoofdjury. De Gou
den Roos en de Persprijs werden na
melijk in 1965 toegekend aan het
Finse programma „The Cold old
Days", in 1966 aan het Franse pro
gramma „L'Arroseur arosé", in 1967
aan het Engelse programma „Frost
over England" en in 1968 aan het
Spaanse pogramma „Historias de la
frivolidad".
De NTS zendt het door Rob Royens
gemaakte kleur enprogramma rond
Liesbeth List in. Dit program
ma werd op 11 februari j.l. door de
AVRO uitgezonden. Buiten mededin
ging wordt uitgezonden een compila
tie in kleur van het NCRV-program-
ma Farce Majeur.
NEDERLAND 1
6.15 -
7.00
7.05
7.15
8.05
8.30
8.40
8.45
9.10
10.35
10.40
11.00
11.15 -
NEDERLAND 1
6.50
7.00
7.03
8.00
8.20
9.00
9.50
1025
10.30
Herhaling AjaxBenfica (NTS)
De Fabeltjeskrant (NTS)
Journaal (NTS)
Herhaling AjaxBenfica (tweede helft) (NTS)
Journaal (NTS)
Uitzending PSP (NTS)
Uitzending Stichting Socutera (NTS)
Inburgeren: Wet-strijd (NTS)
Brief van een onbekende vrouw, speelfilm (NTS)
Journaal (NTS)
Nabeschouwing AjaxBenfica (NTS)
Heropening Nieuwspoort (NTS)
Openbaar Kunstbezit (NTS)
I
De fabeltjeskrant (NTS)
Journaal (NTS)
Muziek-Mozaiek (AVRO)
Journaal (NTS)
Zes critici op zoek naar een schrijver: literaire
gesprekken (AVRO)
De Saint, tv-film in kleur (AVRO)
Televizier (AVRO)
Journaal (NTS)
Teleac: Universiteit en Hogeschool, economie
(NTS)
In .Kieuwspoort" zagen we
gisteren gedresseerde apen die
kokosnoten plukten uit hoge,
ongetwijfeld veel wind vangen
de bomen. zy kwamen in de
plaats van een interview over de
verhoging van de broodprijs,
van commentaar op recente uit
latingen door Berkhouwer en
Van der Spek, van een interview
met Vondeling over het congres
van de PvdA. en reacties daarop
van Lankhorst en Aarden. Re
den van hun vervanging door
gemelde apen, was het uitvallen
(een uur voor de uitzending)
van een camera, terwijl een
tweede ook al op het punt stond
uit te vallen. De oorzaak van al
le malaise zocht men in KRO-
kringen in de omstandigheid dat
Brandpunt-commandant Gry-
pink gisteren zijn debuut zou
maken als interviewer.
Tommy Cooper, met wie de
KRO gisteren de avond begon,
vermag mij altijd zeer te ver
maken, wat voornamelijk aan
zijn persoonlijkheid te danken is,
want zijn teksten zijn meestii
gebaseerd op oude of voor de
hand liggende grappen. Ik heb
me gisteren ook uitstekend ge
amuseerd met .kleine potjes
hebben grote oren", dat leuker
was dan de eerste aflevering die
me een beetje was tegengeval
len. De NTS liet ons verder
naar Adamo luisteren. Ik vraag
me af of BelgiëNederlands, dat
dit programma eerder uitzond,
de teksten heeft ondertiteld.
Hier gebeurde het in ieder ge
val niet, typisch weer zo'n geval
van onnadenkendheid of luiheid
want Adamo sohrijft nu eenmaal
verstaanbare teksten, die voor
ons alleen maar onverstaanbaar
zijn omdat we toevallig de Fran
se taal onvoldoende beheersen.
Wat we nu hoorden was instru
mentale muziek, voortgebracht
door enkele instrumenten plus
een menselijke stem.
Later op de avond kregen we
nog eens Franse chansons te ho
ren, eveneens zonder ondertite
ling, maar dat was vergeeflijk,
omdat het programma gister
avond gemaakt was. We zagen
Ajax-bestuurders in een Parijs
oafé-chantant. waar we na de
zang van een blondine en haar
grootmoeder ook nog een strip
tease mochten meebeleven, zij
het op het laatst een beetje van
uit de verte, zodat ik u over de
details niet nader kan inlichten.
Jan Brusse had er overigens
een slecht programmaatje van
gemaakt, van top tot teen geën
sceneerd, en het eerste antwoord
van scheidsrechter Machin ver
taalde hij ook erg halfbakken,
vermoedelijk omdat hii Dlotra-
ling de Franse term ADO—FC
Köln niet kon thuis brengen.
Iets dergelijks overkwam advo
caat Judd twee uur eerder. Die
scheidsrechter had zich overi
gens mooi door Ajax laten in
pakken. ik neem aan dat Otto
Gloria furieus zal zijn als hij
het hoort. Een ongehoord feit
immers, dat een scheidsrechter,
niet eens als gast van een thuis-
spelende club. met het bestuur
van één van de clubs naar een
café gaat. Zijn oogjes schoten
ook zo schichtig heen en weer,
dat het mij bijzonder aange
naam zal verrassen als hij mor
gen een scheidsrechter met
overwicht zal blijken te zfjn. We
kregen via Herman Kuiphof die
mij erg afleidde by de chansons,
minder gelukkig by de striptea
se) nog wat gesprekjes met spe
lers. Van Praag en Michels.
waarbij het opviel dat er maar
één Ajacied is tegen wie hy U
zegt: Vasovic.
Michels deed sterk aan Strauss
denken, de Duitse minister van
Financiën. Niet in de eerste
plaats uiteriyk: maar beiden
waren even onwillig by het be
antwoorden van vragen. Strauss
maakte in „Denkbeeld" zelfs de
Indruk, alsof hy in een soort val
gelopen was: men had hem ge
vraagd een nieuw bankgebouw te
openen, en toen werd hy opeens
geconfronteerd met twee buiten
landse Journalisten die hem soms
recht op de man af iets vroegen.
Hy zei (Spiegel-affaire) dat zy
de feiten nog maar eens moes
ten bestuderen alvorens domme
vragen te stellen, of hy gaf op
andere punten onwillige ant
woorden. Op my maakte hy niet
zo'n briljante indruk, als hy by
een vroegere gelegenheid blijk
baar op Brugsma's partner, de
i Engelsman Ascherson had ge-
maakt.
N.S.
Chanowski verliest kort geding
C> O
AMSTERDAM «ANP) Thys Cha
nowski heeft het kort geding verloren
tegen de platenmaatschappy N.V.
Dureco, die een plaat heeft uitge
bracht met een liedje op de herken
ningsmelodie van de Fabeltjeskrant
(„Hallo meneer de uil") en een daar
op gelykende tekst. De produktie-
maatschappy van Chanowski. die de
Fabeltjeskrant voor de NTS verzorgt,
had gevraagd Dureco te veroordelen
tot onmiddeliyke stopzetting van de
distributie van de plaat en terug
neming van de reeds gedistribueerde
platen. De president overwoog in zyn
uitspraak dat de tekst van Dureco. in
zyn geheel beschouwd, zo zeer naar
onderwerp, inhoud en styi van de
tekst van Chanowski verschilt, dat
deze zonder twyfel als een nieuw oor-
spronkelyk werk moet worden aange
merkt. Hieraan doet niet af dat de
eerste vier woorden van beide teksten
nagenoeg geiyk zyn. De vier woorden
van Chanowski's tekst zyn niet een
schepping en niet een nieuw oor
spronkelijk werk. Chanowski komt
hierop geen auteux-srecht toe en van
een schending hiervan is volgens de
president geen sprake.
Naar het oordeel van de president
valt niet zonder meer in te zien dat
door het in de handel brengen van
de plaat met Dureco's tekst (Hallo
meneer Den Uil, je onderbroek is
vuil) het kinderprogramma van Cha
nowski zou worden neergehaald of
dat daardoor aan kinderen illusies
zullen worden ontnomen. Dit volgens
de president temeer omdat beide lied
jes aanmerkeiyk verschillen nog
daargelaten het verschil tussen het
spelen van een grammofoonplaat en
een t.v.-uitzending. Er kan dus niet
worden gezegd, aldus het vonnis, dat
Dureco's gedrag onrechtmatig is Je
gens Chanowski.
De president wees de vordering van
Chanowski af en veroordeelde hem
tot de kosten van het geding f 250,-.
Joris Ivens:
ROME (AFP) De Nederlandse
cineast Joris Ivens, die van de Itali
aanse autoriteiten het bevel heeft ge
kregen t' land te vei-laten. heeft gis
teren op een persconferentie in Rome
verklaard de uitwyzing een zwaarde
re slag voor „de individuele vrijheid
en de vrijheid van meningsuiting"
dan voor hemzelf te vinden.
De heer Ivens was in Florence als
gast aanwezig op het „Festival der
Volkeren", een festival voor docu
mentaire films met sociale Inslag,
toen hem zaterdag het bericht be
reikte dat hy voor maandagavond
Italië moest verlaten. De Nederland
se cineast zou in Rome van vrienden
hebben vernomen dat het uitwy-
zingsbevel was ingetrokken en dat de
Italiaanse minister van Binnenlandse
Zaken had verklaard niets van de
zaak af te weten. „Het hoofd van de
politie heeft my toen laten weten dat
ik in Italië kon biyven". aldus Ivens.
De cineast zei graag bevestigd te wil
len zien dat de hele zaak een vergis
sing was geweest.
Ivens. die onlangs in Lao6 een film
heeft gemaakt over de oorlog aldaar,
verzekerde op de persconferentie dat
de Amerikaanse bombardementen op
dat land „even gewelddadig en wreed j
zyn als die op Vietnam"
„De film die ik over Laos heb ge
maakt, moet de muur van stilte j
slechten waarmee dat land wordt I
omringd", zo stelde hy. 1
VOOR WOENSDAG 5 MAART
Hilversum 1, 402 m.
VARA: 18.00 Nws. 18.16 Act 1850
Uttz. van de BP. 18.30 Stereo: VARA's
Popshow. 19.05 Stereo: Licht vocaal
en Instrumentaal ensemble met zang-
sol. 19.30 Nws. 1955 Bultenl. week
overzicht. 19 45 Pop en Avant-garde
muz. 20.10 Het oproer kraalt: Rebelse
liedjes van altyd en overal. 20.35 Vra-
genvuur. 21.00 Plaats gevonden:
regionaal amusementsprogr. 22.00 Ste
reo: Jazz-muz. 22.30 Nws. 22.40 me-
ded. 22.42 Act. 22.55 Contrasten: mod.
en klass. muz. (opn.)23 55-24 00 Nws.
Hilversum 2. 298 m.
NCRV: 18.00 Geesteiyke lied. (gr.
en opn.). 18.30 Nws. en weerpraatje.
18.46 Act. NRU: 19.00 Openbaar Kunst
bezit. 19.10 Veertig Plus: serie ultz.
t.g.v. de Boekenweek 19.40 Stereo:
Kamerork. Pleter Hellendaal: mod.
muz. (opn.) 20.00 Wel en Wee. Inclu
sief btw. klankbeeld. 20.15 Stereo:
Concertgebouwork., koren en sol.: se-
ml-klass. muz. (In de pauze: De glim
lach der stilte, literair progr.). NVSH
22.20 Sextant, radlowcekbl van de
NVSH. NRU: 22 30 Nws 22.38 Parle
mentair overzicht 22.45 Stereo: X, een
spiong ln het duister. 32.55-24.00 Nws.
VOOR DONDERDAG 6 MAART
Hilversum 1. 402 m.
AVRO: 7jOO Nws. 7.10 Ochtendgvmn
20 Stereo: Lichte gram muz. VPRO:
754 Deze dag AVRO: 8.00 Nws 8.11
Radlojourn. 850 Stereo: Lichte gram.
muz (8.30-8.33 De Groenteman). 850
Morgenwydlng. 9.CO Stereo: Mod ka-
mermuz. (gr.) 955 Waterst 9.40
Schoolradio 10.00 Voor de kleuters
10.10 Arb.vlt. (gr (11 00-11.02 Nws
1150 Planorecital: klass. muz. 11.55
Beursber 12.00 Stereo: Promenade-
ork. en zangsol: populair klass. muz.
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
12 29 Mod. platteland 12.34 Toppers
van toen (gr 13.00 Nws 13.11 Ra
dlojourn 18.30 t Muzikantenuur: I.
Blazers van de Kon. Militaire Kapel:
mod. en klass muz.: n. Wees Strijk
trio: klass. muz in Stereo Om-
roepdubbel kwartet Volkslied IV
Stereo: Pianorecital klass. muziek.
14.30 't Is historisch: progr over ge-
sdhled. en archeologie. 15.00 Voor de
zieken. 16.00 Nws. 16 02 Van vier
tot vijf: radioprogram ln een Notedop
17.00 Lichte ark muz met sol 1750
Voor de Jeugd. 17.55 Meded.
Hilversum 2. 298 m.
KRO: 7.00 Nws. 7 10 Het levende
woord. 7.15 Badlnerle: mod. en klass.
muz. (gr.). (750 Nws.; 7.32 Act.; 7.50
Overweging; 8 00 Nws). 850 Nws.
8.32 Voor de hulsvr (9.00-9.10 Gymn.
voor de hulsvr.). NRU: 10.00 Wat
heeft dat kind?, pedagogische lezing.
10.20 Stereo: Muz. uit de Barok
(opn. en gr.) KRO: 11.00 Nws. 1102
Voor de zieken. 11.55 Meded. NCRV:
12.00 Los-Vast: gev progr. (12.15
Boekbespreking.; 12.26 Meded. tbv
land- en ttilnb. 12.3C Nws 12 41 Act.)
14.00 Stereo: Lichte ork.muz. (gr
14.15 Stereo: Lichte gram.muz. 1455
Stereo: Seml-klass. kamermuz (gr.)
15.00 Herv. mlddagd. NRU: 15.30 Meer
over minder, een progr met meer In
form. over mensen en dingen die min
der op de voorgrond treden (16.00-
16.02 Nws,). NCRV: 17.45 Sportact.
Hilversum 3, 240 m. en FM
NCRV: 9.00 Nws. 9 02 Onder de
hoogtezon: voor de zieken 9 40 Zzzoef
instrumentaal progr. 10.00 Nws. 10 03
Muz bij de koffie: licht plprogram.
(11.00 Nws.). NRU: 12 00 Nws 12.03
Fel lx Meurders. KRO: 13.00 Nws.
13.03 Act. 13.08 TNT: licht pi progr.
14 00 Nws 14.03 Pop-In. 15.00 Nws.
15 03 Holster: Pop- en countrvmuz.
16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr. hitpa
rade. 1700 Nws. 17 02 Act. 17.07-18.C0
Draaljyofdraallk: verz.pl.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NTS 'NOT: 1055-1150 en 14.00-14.50
Schooltelevisie NTS: 18.60 In kl De
Fabeltjes kr NTS: 19 00 Joum TROS
19.07 In kl.: JAM: non-stop-action-pop
-colour-Show. NTS: 20 00 Joum TROS
20 20 Volpone. comedle (ln samenwer
king met Toneelgroep CentrumNTS
2255-22.40 Joum 23 00-23 3C Teleac
Groenteteelt onder glas (les 5 -herh.)
Nederland II
In W E* Fabel tjeekr.
NTS. 19.00 Joum 10 03 Scala: Inform,
progr. KRO; 19.30 In kleur De Fllnt-
atones, tekenfilm NTS: 20 20 Joum.
««O Rep TV-feullleton.
21.10 Brandp 21.30 Het Concertge
bouwork o.l.v. Bernard Haltlnk Frag
menten uit Roméo en Juliette. Beilloe
RO/R'tK: 22.10 Ontmoetingen ln het