REGIE-CURSUS TV: RITTERE NOODZAAK lir .□oa Lenny Kuhr naar het Eurovisie-songfestival Butzelaar laat deelnemers buitelen en spartelen SIMCA1000 AUTO BIERMAN N.V. MET 'DE TROUBADOUR' Bekroonde film en gióteren DONDERDAG 27 FEBRUARI 1969 PAGINA 5 ADVERTENTIE j „HU heeft een grammofoon. Dus?" Een platenbon is altijd raak! Definilief einde (Van onze correspondent) HILVERSUM (GPD) Studio Santbergen in Hilversum is eigenlijk al vanaf het eerste begin dat was eind 1966 een klein stukje NOS, lang voordat de NOS ook nog maar in de verste verte 'n feit kon worden. Want in Santbergen beschikken zowel de NTS als de NRU over een eigen opleidings-instituut waar cursisten worden opgeleid voor diverse functies bij de technische diensten van de NTS en de NRU en in de program masector van de omroepen en de NTS. Het meest spectaculaire deel van al deze opleidingen is de z.g. regiecursus voor hen die programmatisch iets met televisie van doen hebben. Want zo'n cursus is bittere noodzaak: televisie is uiterst volwassen geworden en zonder een goed georganiseerde opleiding is televisie heden ten dage ondenkbaar, zeker nu de gestelde eisen steeds hoger worden in verband met de snelle technische ontwikke lingen en het steeds frequenter gebruik van kleurentelevisie. Werd er in 1962 al een aarzelend begin gemaakt door middel van be drijf scursussen in kasteel Groene- veld in Baarn. studio Santbergen is fcoch beslist een zeer grote stap vooruit geweest en eigenlijk uniek in Europa. De cursisten beschikken hier voor hun lessen over een echte. met de laatste technische vindingen uitgeruste televisiestudio en het ac cent wordt hier zowel gelegd op de praktijk als op de theorie. Aan het hoofd van de cursus voor regisseurs en regie-assistentes staan op het ogenblik Wim Smit, jarenlang opnameleider en naderhand pro grammacoördinator. en Frits Butze- laar, acteur en regisseur van vele dramatische producties. In het algemeen wordt deze cur sus gevolgd door mannen en vrou wen. die reeds bij de omroepen en de NTS werkzaam zijn, en wegens gebleken bekwaamheden worden uit genodigd deze opleiding te volgen. Het aanbod is groot te groot eigenlijk, zodat men besloten heeft om volgend jaar de opleiding te splitsen. Er komen dan twee gespe cialiseerde cursussen, elk van 4% maand. Op het ogenblik duurt de re gieopleiding 7% maand, maar de klas, voor zover men hier van klas kan spreken, telt zestien regisseurs en zeven regieassistentes en dat is een wat te onoverzichtelijk geheel. Want behalve de theorie komt hier namelijk veel praktijk aan de orde, waarbij toch eigenlijk het accent op het laatste zou moeten vallen. En met de huidige stand van bezetting is het haast onhaalbaar om iedere cursist een groot aantal praktijk beurten te geven. Specialisatie Volgend jaar gaat men werken met maximaal acht aankomende re gisseurs per cursus gedurende 4% maand en dan komen er tevens twee gespecialiseerde cursussen: een cur sus elektronische opname en een cursus film. Wie de elektronische kant kiest krijgt wel een kleine op leiding film( i. v. m. film inlassen e. d.) en diegene die film kiest krijgt ook een stuk elektronica erbij (i.v.m. interviews e.d.) De secties moeten zelf de door hun aangewe zen mensen selecteren voor één van beide richtingen. Deze splisting zal, zo verwacht men, veel beter en efficiënter werken, met als resul taat een beter rendement. „Op deze manier aldus Frits But- zelaar, hopen we kans te krijgen op meer individuele begeleiding. Klas sikaal onderricht is hier eigenlijk een onding, je moet de mensen naar hun persoonlijkheid en naar eigen geaardheid begeleiden. Nu blijven we teveel aan de technische kant en natuurlijk is het hier wel een be drijfsopleiding. maar aan de andere kant is regisseur geen vak, het is een soort expertise. De methodiek is te leren, al moet je natuurlijk wel een planning kunnen maken. Het intermediaire waarom het hier gaat is echter de inhoud van een programma. Heb je een bepaal de boodschap, dan is -de opname techniek eigenlijk een peuleschil. Het is zo fijn om de mensen juist daarin te begeleiden. Begrijp me goed, begeleiden is wat anders dan vormen. Die vorming hebben de mensen al als ze hier komen, maar wij leren ze hier die kennis om te zetten in beelden, zodat er een opti male communicatie ontstaat. We zfjn als het ware de intermediaire voor de communicatie. Want zeker met die sterke ontwikkeling naar kleur is het toch wel zaak om je ideeën goed op het beeld te laten komen. Wim Smit en ik kennen te levisie allebei van een volstrekt an dere kant en het is dan ook goed samenwerken: we vullen elkaar uit stekend aan. Dan hebben we nog Marjan Brouwer, die onze vaste re gie-assistente is en volstrekt onmis baar. Een soort „talenscouts" zijn wij hier bij tijd en wijle ook: soms komt hier iemand binnen met een bepaalde, door zijn sectie voorbe doelde richting en die blijkt zich dan ineens geweldig en vaak ook in een andere richting te ontwikke len. Dat vinden we fantastisch. Het tegendeel komt helaas ook voor". Niets van het door de cursisten ge maakte werk wordt uitgezonden. „Ze moeten hier vrij kunnen buite len en spartelen. Hier moeten ze hun fouten kwijt. Wat soms te gek lijkt, blijft achteraf best haalbaar. Want het medium is geweldig, ook al is het soms beperkt. Maar in die beperkingen kun je een klungel zijn maar soms ook een grootmeester". ADVERTENTIE) „7s>. m morgen jarig en woont ver weg". Een platenbon per brief is altijd raak Op Nederland 1 een toneelspel dat belangrijk genoeg is om er met span ning naar uit te zien. De Avro zendt namelijk om negen uur „Of mice and men" uit, één van de meesterwerken van de eind vorig jaar overleden Amerikaanse auteur John Steinbeck. Ook in dit stuk wordt het leven en de hartstochten beschreven van de kleine man van het platteland gedu rende de crisisjaren. In het kader van de VARA-zater dagmiddagconcerten, wordt op 1 maart a.s. in het Concertgebouw in Amsterdam een uitvoering gegeven van Arthur Honegger's „Le Roi Da vid", waarin de grote en veeleisende partij van de Ver haler wordt ver tolkt door de beroemde Franse ac teur Jean Marais. Aan de uitvoering van „Le Roi Da vid", gecomponeerd door de enige jaren geleden overleden Franse com ponist Arthur Honegger. werken ver der mee het Groot Omroepkoor en het Ormroeporkest. Het geheel staat onder leiding van Roberto Benzi. ADVERTENTIE Vier deuren. Lage prijs. Verbeterde, uitmuntende wegligging, goedkoop ip onderhoud. Blijvend hoge inruilwaarde. Nu ook in 'spécial' uitvoering met topsnelheid van 145 km. Belt u ons voor een proefrit. STATIONSWEG 11-17 - LEIDEN TEL. 01710—40447 FRITS BUTZELAAR - individuele begeleiding COLORADO SPRINGS (ANP» Aan het tijdperk van Loedmilla Be- loesova en Oleg Protopopov is defini tief een einde gekomen. In de nacht van woensdag op donderdag zag het Russische paar, dat vier keer wereld kampioen werd en twee Olympische medailles won, de poging de macht te heroveren mislukt. Evenals in Gar- misch Partenkirchen waren bij de wereldkampioenschappen in Colora do Springs de jonge Irini Rodnina en Alexej Oelanov, die na de ver plichte figuren reeds leidden, de sterksten. Voor de Protopopov's. die jarenlang het paarrijden hebben be heerst en de nederlaag in Garmisch gedeeltelijk te wijten aan verander de opvattingen van de klir, op re vanche belust waren, was zelfs de tweede plaats niet weggelegd. In de kiir .waarin Loedmilla enkele keren een sprong zag mislukken, werden zij ook voorbijgestreefd door hun land genoten Tamara Moskwina en Alexej Misjin, die hun kür bijna foutloos en in hoog tempo uitvoerden. 1. en wereldkampioenen Irina Rod nina/ Alexej Oelanov (Rus.) 9/421,1; 2. Tamara Moskwina/Alexej Misjin (Rus.) 23/410,9; 3. Loedmilla Beloe- sova/Oleg Protopopov (Rus.) 410,5; 4. Cynthia Kaufman/Ronald Kauf man (Vst.) 36/405. (ADVERTENTIE) „HU was geweldig blü met m'n cadeau" Een platenbon is altijd raak! (Van onze r.t.v.-medewerkster) DEN HAAG (GPD) Lenny Kuhr, 19 jaar, ontdekking van Vara-regisseur Nico Knapper, zal ons land gaan vertegenwoordigen op het Eurovisie-songfestival in Madrid met het door haar gecom poneerde liedje „De troubadour", waarvoor David Hartsema de tekst schreef. Uiteraard en ook dat is lang zamerhand traditie geworden wa ren slechts weinigen uit de jury en uit de zaal het met deze keuze eens. Het liedje van Lenny Kuhr, luidde de algemene mening, is in zyn soort bijzonder fraai, maar niet geschikt om te kunnen concurreren tegen wat in Madrid gebracht zal worden. Dick van Bommel, zelf één van de Nederlandse juryleden van de werk groep amusement van de NTS, for muleerde zijn verbazing als volgt: „Ik vind het onbegrijpelijk. Voor mij hadden maar drie mensen de kans: Rob de Nijs, Connie Vink met haar verrukkelijke gimmick van die toe teraar en Anneke Grönloh. Op het moment dat je Anneke zag binnen komen. voelde je ineens het verschil met al die anderen. We dachten dat die internationale jury (bestaande uit vijftien leden uit alle landen), die de woorden van liedjes niet kon ver staan, zou letten op de muzfek zo zal het straks in Madrid immers ook gaan. Je verwacht dan ook dat die jury het liedje zal kiezen dat de bes te muziek, smaak en gimmick heeft. Maar we zijn voor de zoveelste keer bedrogen uitgekomen". Echter, Lenny Kuhr. tot voor kort een volslagen onbekende, heeft ge wonnen met een zelfgecomponeerde creatie. Ze begeleidt zichzelf in Trou badour met een gitaar en ze heeft bovendien de steun van nög een gi tarist, zodat we in plaats van uilen naar Athene gitaarmuziek naar Spanje zullen brengen. Lenny is door Nico Knapper ontdekt op een audi tie van Phonogram. Nico. regisseur manager van Herman van Veen, bracht Lenny al gauw in contact met Hei-man. Bij hem heeft ze dan ook lange tijd opgetreden. Lenny zit een jaar in „het vak". Ze woont in Eindhoven en is ver loofd met wie wil ze niet zeggen, echter niet met haar begeleider Piet Sauer, dat kon er dan wel af. Haar favoriete artiesten-zijn Barbara en Nina Simone. En wat het festival be treft: ze had zichzelf wel enige, maar niet de hoogste kansen gegeven. Ze dacht dat Dave (Levenbach is zijn achternaam, al wordt die nooit ge noemd) de winnaar van dit festival zou zijn. Wat haar kansen betreft in Madrid op 29 maart: „Ik heb geen idee maar ik doe mijn best". En dat is toch in elk geval meegeno men. Lenny Kuhr tijdens haar op treden gisteravond in het Schs- veningse Circustheater. ADVERTENTIE „Ik weet niet waar ze van houdt" Een platenbon is altijd raak! ROTTERDAM (ANP» De film „Niet genoeg" die de Nederlandse re gisseur Wim van der Velde heeft ge maakt over het wereldvoedselpro bleem. heeft op het negende inter nationale televisiefestival in Monte Carlo de eerste prijs de „Gouden Nimf" gewonnen. Volgens de jury heeft de film van Van der Velde het best bijgedragen aan het ideaal van de internationale vrede. „Niet genoeg" had als cameraman Ed van der Enden en werd geprodu ceerd door Bert Haanstra. De film verwierf vorig jaar prij zen op het negende internationale festival voor industriële films in We nen en op het vierde internationale festival in Chicago. NEDERLAND I 6.50 7.00 7.07 7.31 8.00 8.20 900 10.30 10.55 11.00 NEDERLAND II De fabeltjeskrant (NTS) Journaal (NTS) Julia, tv-feuilleton, in kleur (AVRO) Maandelijkse advies- en informatierubriek (INFO) Journaal (NTS) Sportpanorama (AVRO) Muizen en mensen, tv-spel van John Steinbeck (AVRO) Televizier (AVRO) Journaal (NTS) Tcleac: Groenteteelt onder glas (NTS) 6.50 De fabeltjeskrant (NTS) 7.00 Journaal (NTS) 7.03 Scala: informatie programma (NTS) 7.30 Het spook en mevrouw Muir, tv feuilleton in kleur (TROS) 8.00 Journaal (NTS) 8.20 Programma-overzicht (TROS) 8.23 The Pentagle: Engelse folkgroup (TROS) 8.35 De dief van Washington, tv-feuilleton in kleur (TROS) 9.25 Deze maand: actuele kroniek (TROS) 10.20 Kenmcrk-Laat: rubriek over mensen en meningen die de kerk onderweg ontmoet (IKOR/CVK/RKK) 10.50 Journaal (NTS) Zowel de KNVB als de televi sie hebben gisteren een erg slechte beurt gemaakt. De KNVB weigerde toestemming voor een rechtstreekse uitzen ding van de Europa-Cupwed strijd Manchester United-Rapid Wien, omdat in Deventer een wedstrijd gespeeld werd van het Nederlands jeugdelftal. In derdaad zouden er minder toe schouwers naar die wedstrijd zijn gekomen als Manchester United—Rapid Wien wel was uitgezonden, dan zouden er bij voorbeeld slechts 500 in plaats van 2.000 mensen zijn gekomen, maar mag dat een reden zijn de kijkers zo'n Europa-Cupduel te onthouden? In dit geval niet, juist in deze dagen niet nu het Nederlandse publiek, voetbal- koortsig als het is, op zo'n over stelpende wijze zijn trouw aan Ajax bewijst. En Ajax is op het ogenblik het Nederlandse voet bal. Nu zal de KNVB antwoor den, dat hij wel toestemming gegeven heeft de wedstrijd la ter uit te zenden, bijvoorbeeld na half elf. Vooropgesteld dus, dat ik het hoogst overdreven vind geen toestemming voor een rechtstreekse reportage te geven vanwege een, nauwe lijks publiek trekkende wed strijd van jeugdelftallen in De venter zelf, zou het de KRO op Nederland 2 niet. misstaan heb ben van de nood een deugd te maken en de wedstrijd dan maar later uit te zenden, als bandopname. Richard Schoon hoven heeft echter uit principe geweigerd, omdat wedstrijden die rechtstreeks kunnen, ook rechtstreeks moeten, een gul den televisieregel, die ik theo retisch erg mooi vind en van harte onderschrijf, maar waar je praktisch weinig aan hebt. Hoe vaak gebeurt het niet, dat programma's best rechtstreeks hadden gekund, maar een uit gestelde uitzending kregen, met name sport op zondagmiddag: trouwens, 90 procent van de tv- programma's is tevoren op de band opgenomen. Het argument dat men door toe te geven aan de KNVB-eis een precedent zou scheppen, houdt ook geen stand. Precedenten worden geschapen en weer vergeten, elk geval kan apart bekeken worden. Bo vendien vergeet men, dat voet bal de eerstmalende is, omdat de tv. geen wedstrijd kan uit zenden zonder dat er gevoet bald wordt, terwijl er wel ge voetbald kan worden zonder dat de tv. het uitzendt. De KRO heeft door zijn star re houding de kijkers niet al leen een aantrekkelijk pro gramma onthouden (en het KRO-programma van gister avond kon een voetbalwedstrijd best gebruiken), maar ook een actualiteit. Men schijnt verge ten te zijn dat geldt zowel voor de KNVB als voor de KRO) dat Manchester United of Rapid Wien misschien de eerstvolgende tegenstander van Ajax is (als Ajax van Benfica wint,) en het is dus een absur de situatie dat wel België een rechtstreekse uitzending zag en dat Duitsland zich niet te mooi achtte voor een samenvatting van 50 minuten na elf uur des avonds en dat Nederland niets zag. Met al hun mooie principes hebben de KRO en de KNVB gisteren in gelijke mate geblun derd. Er waren gelukkig twee com pensaties. Ten eerste de film •Het veld van eer", waarmee Stanley Kubrick als 29-jarige zijn eerste wereldfaam ver wierf. Ongetwijfeld een film die klassiek zal blijven, een film, die ik met stijgende woede en gebalde vuisten (ook voor de derde keer) heb gadegeslagen. Van geheel andere aard was het songfestival. Gelukkig maar. In tegenstelling tot. vroe ger was er nu een internationa le Jury, ik weet, niet precies hoe samengesteld, vermoedelijk uit ambassadepersoneel en gastar beiders met gevoel voor mu ziek. Tot eer van die jury moet warden gezegd, dat zij dezelfde drie liedjes bovenaan plaatsten als Ik. Ik geloof dat we vrede kunnen hebben met winnares Lenny Kuhr, wier liedje nog het grootste percentage „eigen geluid" herbergde. Op de twee de plaats kwam Conny Vink, op de derde plaats Dave, die ik van plaats zou hebben omge wisseld, zonder dat ik geloof dat zy in Spanje meer kans ge had zouden hebben dan Lenny Kuhr. in wie ik ook geen grote kanshebster zie. Opvallend was, dat geen van de tien liedjes werkelijk de gedachte opriep, dat je het voor het eerst hoor de. Het decor van Freek Bias- lot was overigens uit de kunst, de lichteffecten deden het goed, de muziek van Frans de Kok deugde, Pim Jacobs als pre sentator deugde ook en Dolf van de Linden zat midden in de zaal, wat weer eens iets an ders was. N.S. VOOR DONDERDAG 27 FEBRUARI Hilversum 1. 402 m. VPRO: 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn 18.20 Ulta. van de VVD 18.80 Stereo: Licht Instrumentaal ensemble (opn.). 13.50 Gesproken brief. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Knipperlicht, progr. voor alle weggebruikers. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Avondgebed. AVRO: 20.05 Ste reo: Radio Filharmonisch ork. en zangsol.: klass. en seml-klass. muz. 21.35 Russische roulette, hoorsp. 22.30 Nws. 22.38 Radiojourn 22.55 Ik hoor, lk hoor wat U niet hoort: lez met gram.pl. 23.30 Stereo: Bas en plano: klass lied. (opn.) 23.55-24.00 Nws. Hilversum 2. 298 ni. NCRV: 18.00 Tijd vrij voor muz. en vrije tijd: oude koormuz. en fanfare - muz. 18.30 Nws en weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Spektrum: nwe. uit de pro testants chr. organisaties. 19.20 Stereo Muz. van het Leger des Hells (gr.). 1935 Country and Western muz, 20.00 Stereo: SU de Strandjutter, serlehoor- sp, 2035 Stereo: SteTavond: gev. pro gr. 21.40 Lichte grammuz. 21.50 Kerk orgelconcert. klass. seml-klass en mod. muz. (opn.). 22.20 Avondovérden- king. 22.30 Nws. 22.38 Parlement 22.45 Onvoorzien, de sluitpost van de dag. 23.55-24.00 Nws VOOR VRIJDAG 28 FEBRUARI Hilversum 1, 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Llclhte grammuz. VPRO: 7.54 De ze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8 11 Radio journ. 8.20 Stereo: Lichte grammuz (830-833 De groenteman) 8.50 Woor delijk.. vandaag de dag. NRU: 9.00 Stereo: Voor kleine bezetting Oude. klass. en mod kamermuz (9.36-9.40 Wateret.). AVRO: 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arb.vit. (gr (11.00- 11.02 Nws.). 11.30 Stereo: Oude. seml-klass. en mod. Spaanse kamermuz (opn.). 11.55 Beursber. NRU: 12.00 Blik op de wereld; Inform, progr. over de proble men van Europese Integratie. 12.26 Meded t.b.v. land- en tulnb. Over- heidsvoorl 12.29 Uitz. voor de landb. NRU: 12.39 Stereo: Lichte gram muz. 12.49 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act 13 20 Voor de middenstand 13.25 Stereo: Klass. kamermuz (gr.) NRU: 14.10 Toerismo: toeristische inform, uit bin nen- en bultenl. 14,30 Poëzie op punt.: wedstr. ln het voordragen van luchti ge poëzie. 15.00 Klein chanson. VPRO 16.02 Nws. 16.02 Thuis: progr. voor thuiszittenden. 16.45 Hedendaagse ka- mermuz. (opn.) 17.40 Inform achter gronden en commentaar. Hilversum 2, 298 m. KRO: 7.00 Nws 7.10 Het levende woord 7.15 Badlnerie: klass en se ml-klass. muz. (gr (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 730 Overweging; 8.00 Nws.). 8.3C Nws. 8.32 Voor de hulsvr. (9.00- 9.10 Gymn. voor de hutsvrouw). 9 40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade: Seml-klass en mod. orkmuz. (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Meded. 12.00 Van twaal tot twee: twee; gev. progr. (12.22 WIJ van het land; 12.26 Meded. t.b v land- en tvtln bouw: 12.30 Nws 12.41 Act 13.00 Raden maar) 14.05 Schoolradio 14 30 Stereo; Muslëstalicht gev muz - progr. TROS: 15.00 Mensen als U en lk. Profiel van een volk Indianen. 15.30 Stereo: Proefdraaien: nieu we ltcfhte gram.pl. met commentaar 16.00 Nws. 16 02 Stereo: Metropol» Ork. en sol.: lichte muz. 16.3C Boem'; pop-show. 16 55 Stereo; Iene Mlene Muze; nws. over underground en west- coast mtizlc 17.15 Sportkompas 17 45 Act. Hilversum 8, 240 m. en FM VARA. 9.00 Nws 9.02 Klink-Klaar, zonder nonsens (10.00 Nws.) NRU 11.00 Nws. 11.03 Micro-notltles. VPRO 12 00 Nws. 12.03 Agent OOO. 13.00 Nws 13.03 Hans Kemna 13.30 Help TROS: 1400 Nws. 14.03 Lynx (of Los) AVRO 15.00 Nws 15.03 Muz. Boetiek (16 00 Nws.). 17.00 Nws 17.02 Radiojournaal 17.0518.00 Indekraamtepas verzoek- progr TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NTS/NOT 11.26-1130 Schooltelevi sie NTS: Onder voorbehoud: 16.00 Apollo 9; Inleiding over de lancering pim. 1630-plm 17.15 Onder voorbe houd. In kl.: Lancering Apollo 9. 18.50 In kl.: De Fabeltjeskr. NTS 19.00 Journ KRO: 19.07 Kopduel, sportquiz NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 Brandp 21.00 De Drie-Sterren-Show 21 42 In kl.: Gunsmoke, TV-feullleton NTS 22.32-22.37 Journ. 23.00-23.30 Teleac: En France avec Nicolas (les 16). Nederland II NTS. 18.50 In kl De Fabeltjeskr. NTS: 19.00 Journ. 19.03 Scala: Inform progr VPRO: 19.30 Boeken - Burgers en Buitenlui, film NTS 20.00 Journ en weeroverzicht VPRO: 20.20 In kl The smnll rebellion, film. 21.05 Cine ma. 21.45 Monterey Jazz Festival 22.10 Blikopener: kunstkroniek. NTS. 22.55-23 00 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5