ymfonie van tekst In muziek Herman van Veen stopt met televisie-shows Nederland is bezig zich te vergiftigen bndenlste itzending VANAVOND Veel reacties op Israël-pleidooi Bergman schreef morbide tv-stuk ew cfióteren H3DÏIÊI]! lEFDD^DDOD )AG 18 FEBRUARI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA I ii (Van onze correspondent) HILVERSUM (GPD) In maart voor de honderdste maal udio, het muziekprogramma voor kenners en liefhebbers. Nog »n wachten dus op dit radiojubileum, maar Dick van der ir, redacteur en presentator van het programma, wil er nu al sel over vertellen. en buitenbeentje"zegt hij van Audio. „We springen er wel jeleken met soortgelijke uitzendingen van andere omroepen, wat vorm betreft althans, opmerkelijk uit". Audio heeft sinds de eerste ending op 1 oktober 1966 een karakterverandering ondergaan. was eerst een niet te zivaar luisterprogramma, waarin het imair om de klassieke muziek ging met ivat commentaar als ver- ring. Nu is Adio een opinieprogramma met muzikale omlijsting. ben, of dat wij proberen een imita tie van de concertzaal te geven. Het is vanzelf zo gegroeid en ik ben bijzonder bly met deze formule van Audio. Ik noem nog een onder werp, dat we laatst breed hebben uitgemeten. De manier waarop we muziek tot ons nemen. Vroeger groeide dat van het luisteren naar muziek in de huiselijke kring gelei delijk uit tot het bezoeken van zaal- concerten. Maar dat was vroeger een bijzonder ongedisciplineerde boel. Er werd dwars door de muziek heengepraat, de mensen gebruikten - vaak hoorbaar - een hapje eten. er werd in en uit de zaal gelopen. Te gen het eind van de vorige eeuw werd daar een eind aan gemaakt. De grote podiumleeuwen, zoals Ne derland in Mengelberg er een had, brachten een concertzaal-cultuur tot stand. Het gekke is, dat men daar tegenwoordig weer van af wil. Jon ge componisten willen geen plechti ge, uitgestreken gezichten van con certbezoekers zien, men wil discus sie, reactie, kortom meer engage ment van het publiek. Hoe dat zo is gekomen? Dan geef een klein beetje historie, dan pijpt u het vanzelf. Audio was eerst zondagmorgenprogramma, dat in de veertien dagen tussen en twaalf te beluisteren was. konden toen onze subtitel „voor ïers en liefhebbers" niet hele- &1 waar maken. De kenners, waar persoonlijk altijd meer op heb ge- dan op de liefhebbers, kwamen nauwelijks aan bod. Maar ja, de grammaleiding vond, dat die idagmorgen meer gebaat was met wat diverterende uitzending en irin had men natuurlijk ge- Dus: licht verteerbare muziek- en een algehele opzet, die op de etste gemene deler mikte. Haar na een jaar zyn we op de idagavond (tussen kwart voor elf middernacht) overgestapt en toen iden we ons helemaal toespitsen de echt sterk geïnteresseerde mu iliefhebber, op de kennervakman, kregen uit de professionele hoek veel positieve reacties. Uiteraard Audio een uitgesproken minder- idsprogramma. Maar toch halen een luisterdichtheid van 150.000 nsen, wat voor een radioprogram- niet hoog is. maar voor een ra- iprogramma op dat uur helemaal !t gek. rrouwens je moet 75 Concertge- iwen tot de laatste plaats bezet- om dat aantal te halen. En als au eens denkt aan de kosten en teite, die nodig zijn om één zo'n icert voor tweeduizend mensen gelijk te maken, dan besef je, dat met radio toch wel heel wat kunt Jan Wisse Die karakterverandering van idio komt natuurlijk ook omdat de nponist-muziekjournalist Jan Wis- sinds 1 oktober 1967 samen met de redactie voert. Hij zit ook in vak. maar dan op een andere mier. en we vullen elkaar prach- aan, vind ik. Wisse is meer de nstructieve en ik de praktische m. Op de zondagmorgen zonden we e uit. Nu nemen we de vrijdag n tevoren op. Wat de presentatri- betreft, is er wat verloop bij idio geweest. Na Willy Brill en irina Wemelsfelder hebben we nu ly Verbiest-Den Haring, die hoor- flactrice is geweest en de goede raliteiten van haar voorgangsters zich verenigt. Een naar onze me- ing voortreffelijke Audio-gastvrou wen programma voor de grammo- onplatenliefhebber, de discofiel, in wij nooit geweest, al denken ve il dat misschien. Natuurlijk bespre - n we wel grammofoonplaten sn we nog op de zondagochtend en, deden we dat drie kwartier ng maar erg lief voor platen is udio nooit geweest. Ik persoonlijk bruik liever eigen opnamen, om it er in de technische perfectie ffl de plaat een groot gevaar is. Op Nederland I „Vijftig jaar la ter". een programma over „de meest omstreden diersoort uit het heelal": de vrouw. In dit programma «aanvang half tien» wordt aandacht geschonken aan het. feit, dat een halve eeuw ge leden kiesrecht werd verleend aan de Nederlandse vrouw. Daarna «aanvang kwart over tien» „Hadimassa", de show voor iedereen maar niet voor allemaal. Auditief bezighouden met uitzendingen over klassieke muziek. Dick van der Meer (33), kwam elf jaar geleden na een zeer korte amb telijke functie bij de overheid stage lopen bij de KRO. Hij werd belast met het samenstellen van klassieke grammofoonplatenprogramma's. La ter ging hij zich algemeen voor de „Audio", zegt hij, „is een volko men auditief programma. Het ge sproken woord is er het belangrijk ste in, maar de muziekfragmenten wil ik zo functioneel in het geheel plaatsen, dat woorden en muziek ook werkelijk een geheel vormen. DICK VAN DER MEER grammofoonplaat viel van haar voetstuk Ik probeer door een gevarieerde samenklank tot een ideale vorm voor Audio te komen. Die ideale vorm is voor mij een symfonie van tekst en muziek". „Ik geef niemand de schuld, alleen me zelf" HILVERSUM (GPD) Herman] Herman van Veen zegt verder nieti van Veen heeft besloten voorlopig i zo bar veel van televisie te houden. geen televisieshows meer te maken ..Het is koud en kil werk en boven- De twee uitzendingen met de groep i dien was de aanpak volledig ver- Pan's People gaan dus niet door. De keerd. Ik heb in beide shows zwaar 1 cabaretier heeft dit schriftelijk aan beneden mijn eigen niveau gewerkt de VARA medegedeeld. Zijn beken tenis is eerlijk: „Ik ben een theater- artiest en nog lang geen t.v.-artiest, Ik heb het villen proberen, maar ik ben de mist ingegaan. Voorlopig i heb ik genoeg van televisie. Mis- Daar kwam een Herman van Veen uit te voorschijn die met mij niets teit gevallen net als met Ajax en met Verkerk het geval was. Iedereen dacht na al die verhalen: nou komt ie maar ik kwam niet er werd van mij het onmogelijke verwacht en dat kon ik uiteraard niet waar maken. Mijn eerste show bar slecht ontvangen, was ook Op Nederland 2 in „Denkbeeld" «.aanvang 20.50 uuri een discussie rond de vraag ..Heeft bidden nog zin?" In deze uitzending zal een aantal kijkers vragen over dit onder werp stellen aan vertegenwoordigers van vyf religieuze groeperingen en een atheïst. Leidenaars moeten om 21.40 uur kijken naar „Studentenhaver", in welk cabaretprogramma o.a. zullen optreden het Wiegewaai-ensemble. de <B»leye Nar(r) en Peter de Jongh. In „Verbinding met ziet U om 22.05 uur fragmenten van een gran- diooes carnavalsfeest in Mainz. HILVERSUM GPD» De reac ties op het gesprek dat Willem Duys in zijn zestigste Vuist, afgelopen za terdag, met ds. J. W. van der Hoe ven heeft gehouden over het pro bleem Israël en de verantwoordelijk heid van de gehele christenwereld, beginnen van alle kanten los te ke rnen. Ofsohoon de posterijen op de maandagen bepaald geen overweldi gende activiteit aan de dag leggen, zijn er toch al vele honderden reac ties binnengekomen op het adre3 postbus 24 in Baam. Daarbij zyn vele brieven met bemoedigende woorden, brieven ook waarin alle steun aan ds. Van der Hoeven wordt toegezegd, en brieven van mensen, die bezig zijn met handtekeningen- lijsten Kwamen er na de radio-uitzending al vele reacties binnen, de t.v.-uit- zending heeft gezorgd voor iets dai tj op een sneeuwbaleffect gaat lyken. Tot nu toe zijn die reacties alle j jj zeer positief. Ze komen zowel uit j kerkelijke als uit onkerkelijke krin gen. „De ritus" STOCKHOLM (GPD) De Zweedse televisie zal op 25 maart de wereldpremière brengen van Ing- mar Bergmans laatste (film) werk .Rriten' (De ritus), dat speciaal dooi hem voor de televisie werd vervaar digd. De film wordt door de Zweedse avondbladen omschreven als ,een stuk vol sex, geweld en sadisme, een schok voor de argeloze tv-kyker'. De 112 minuten durende film zal worden voorafgegaan door een in leiding van Bergman zelf. In een NEDERLAND I 6.56 De fabeltjeskrant (NTS) 7.00 Journaal (NTS) 7 07 Kenmerk, informatierubriek over kerk en samen leving (CVK/IKOR/RKKi 7 32 Nicholas Nickleby, tv-feuilleton (VARA) 8.00 Journaal (NTS) 8.20 Achter het nieuws (VARA) g.50 Nooit een onvertogen woord, tv-feuilleton (VARA) 9.30 Vijftig jaar later, een programma over de eman cipatie-strijd van de vrouw ARA 10.15 Hadimassa: een show voor iedereen maar niet voor allemaal, in kleur (VARA) 10 50 Journaal (NTS) 11 oo Teleac: Noten en tonen (NTS) NEDERLAND II 6.50 De fabeltjeskrant (NTS) 7.00 Journaal (NTS) 7 03 De Vrijbuiters, tv-feuilleton voor de jeugd (NTS) 7.28 Scala, informatief programma (NTS) 8.00 Journaal (NTS) 8.20 Kleine potjes hebben grote oren, tv-feuilleton (NTS) 8.50 Denk-Beeid: programma over geestelijke stromin gen in onze samenleving (NTS) 9.40 Studentenhaver: cabaretprogramma (NTS) 10.05 Verbinding met... Mainz: carnavalsprogramma in kleur (NTS) 11.05 Journaal (NTS) Het leek zo goed te gaan. Wel iswaar waren de eerste twee ritten van H. P. de Boer met zijn prorgamma „Nationaal Allerlei" nauwekjks bemoedi gend te noemen, maar in de derde rit verbeterde hij zijn per soonlijk record zienderogen, zo dat de ganse natie gisteren vol vertrouwen zijn vierde, wie weet wel beslissende rit tegemoet zag. Het werd een bittere ontgoo cheling. De eerste ronde zette hij al erg langzaam in (met de wegenwacht, geen wonder dat het publiek zo akelig onecht lachte», daarna volgden enkele misslagen, en tenslotte had het meer weg van Fighting Mack die door zichzelf buiten de ring werd geslagen, dan van een schaatser die een paar keer on deruit gleed. Ik besef dat deze manier van kritiseren net zo gemakkelijk is en zeker niet leuke dan wat Herman Pieter in zijn vierde aflevering van Nationaal Aller lei presenteerde, daarom zie ik maar van verdere vergelijkingen In dit genre af en zal ik pro beren de fouten op te sporen. „Over dit vierde programma zyn we echt dik tevreden", heeft H.P. verklaard, en dat lijkt me een van de redenen van de mislukking: gebrek aan zelfkritiek. De kern van alle humor is het verrassingselement Daaraan vooral ontixrak het gisteren. Het gebeurde wel drie, vier keer dat ik kort na het begin al met mijn klompen kon aanvoelen wat het eind zou zijn. en dat mag natuurlijk niet. De gagwriter kan zijn grap in een flits geboren zien worden (dat zijn vaak de beste», maar over het algemeen is het bedenken van grappen een moeizaam wik ken en wegen van mogelijkhe den. een „brainstorm" van een of meer mensen die geneigd zullen zijn de allereerste ge dachte te verwerpen, omdat dat ook de meest voor de hand lig gende is die ledereen al Biet aankomen. De fout van de meeste grap pen was. dat de pointe de logi sche voortzetting wa« van de aanloop, welliswaar met het lachtgasmasker van de pointe voorgehouden. maar, zonder het verrassingselement dat een goede pointe dient te kenmer ken. Aan de presentatie lag het in de meeste gevallen niet. even min als de vorige keer trouwens, toen Nationaal Allerlei wel slaagde en een betrekkelijk hooe percentage goede, zo goed als nieuwe grappen bevatte. VOOR DINSDAG 18 FEBRUARI Hilversum 1, 402 lil. AVRO: 18.00 Nws. 18 16 Radiojourn. beste geven, en dat kan ik alleen1 maar in het theater. Ik moet het i schien ben ik over vier jaar zover. hele t.v.-vak nog leren. Gelukkig dat ik een reeks programma's op heeft het publiek me niet in de j mijn nek kan nemen nu kan 'k steek gelaten. De zalen zijn nog vol- het echt nog niet. Je moet gewoon Ier dan vroeger. Misschien ben ik eerlijk zijn tegenover jezelf". in het gat van de te grote publici- TV-programma over verontreiniging te maken heeft.. Ik moet zuinig zijn slecht: mijn tweede show was veel op mijzelf. Ik moet het publiek het j beter, maar daarin deed ik niet meer dan zestig procent van dat wat ik werkelijk kan. Het kwam gewoon niet over. Ik geef niemand de schuld, alleen mezelf. Het was mijn idee. Goed dat is nu niet gelukt., het is in elk geval een goede les voor mij geweest. Ik begin nu tenminste, na enig vallen, mijn eigen mogelijkhe den en beperktheden te leren ken nen. Wat de VARA betreft, die heeft op mijn weigering uitstekend ge reageerd en dat vind ik bijzonder plezierig". ten Decept ie HILVERSUM (GPD) Leo Moen, die voor de NCRV-televisie al vele voortreffelijke documentaires heeft gemaakt, snijdt in vier kleurenfilms een belangrijk en ook veel bespro- j ken probleem aan, dat merkwaar- j dig genoeg het grote publiek volsla gen onverschillig laat: dat van de lucht-, water- en grondverontreini- ging. Moen laat in treffende, sobere en bijzonder verontrustende beel den Zien, dat Nederland hard bezig is zichzelf te vergiftigen. Industrieën werk en welvaart verschaffende lo- We hebben daar in Audio onlangs n gehele uitzending aan gewijd. instituten van onze economie verschil tussen live en plaat fbben we daar aangetoond en dat voor de discofleien, naar ik aan- wel een deceptie geweest. De fcmmofoonplaat is van haar voet- gevallen. Voor mensen, die pe- platen in de kast hebben. «et het luisteren naar die uitzen- ing van Audio een grote teleurstel de hebben betekend. zen hun afval in water en lucht, au to's pompen giftige dampen in onze longen. 0 tem, wel een deceptie geweest. De jn de tweede aflevering morgen- immofoonplaat is van haar voet- avond op Nederland 2. 19.20 uur) 1 uk gevallen. Voor mensen, die pe- van Moens serie, die hy de titel J ïdure platen in de kast hebben. „Zelfbehoud" heeft gegeven, worden fcoet. Via* inistArAn naar Hip uiteen- en^ele voorbeelden getoond van ver regaande verontreiniging. Een wisselwerking tussen publie ke onverschilligheid en gebrek aan voorlichting van de kant van over heid en industrie is in Vlaardingen I te zien. Daar heeft zich een vereni- i ging van verontrusten gevormd, die poogt de mensen die voorlichting te geven, die zij niet van fabriek en u» hgemeente tawen Deze vereniging heeft slechts 600 leden: op een be volking van 75.000! Er zijn heus wel oplossingen te Een hele uitzending aan één the- a wijden, doen we trouwens wel *er. We hangen het nieuws, dat manifesteert, op aan een alge- Ken probleem. Met andere woor- en, we hollen niet meer achter het ieuws aan, we geven geen nieuw- i* apart meer, maar projecteren «e tegen de achtergrond van een Alomvattende problematiek. Dwe laten actualiteit en aneaaoie vinden voor de cumulatie van ver P elkaar inhaken. Dat noem ik wer- ontreinigingen. waarmee de Ne- «Hjk opinie. Het heeft, dacht ik, derlander zichzelf onbewust aan het Whig zin als een programma als vermoorden is. Die oplossingen kos- >EN (Qdio plaatjes netjes achter elkaar ten echter geld en dat is het pro- een aantal regeringsvertegenwoordi- K die de mensen thuis ook heb- I bleem. Nederlanders willen alles gera. doen als het geld opbrengt, niets als het centen kost. Leo Moen laat een paar oplossin gen zien. In auto's kunnen apparaat jes worden ingebouwd, die er voor zorgen dat de motor minder «giftige» koolmonoxyden vrijgeeft..Misschien heeft dit apparaatje een kans in Ne derland omdat het namelijk sterk brandstofbezuinigend werkt. Nog een oplossing: Moen laat een asfaltfabriek zien. die een zuiverings installatie bezit, die 79 procent van het fabrieksafval wegfiltert. Bij de investeringskosten heeft men ge woon 15 procent gereserveerd voor deze zuiveringsinstallatie. De fabriek maakt winst, zodat er geen redenen voor andere industrieën is om niet dit voorbeeld te volgen. Een groot deel van de ontstane situatie is aan de mentaliteit van de Nederlanders zelf te wijten. Leo Moen besteedt in zyn derde pro gramma aandacht aan de manier waarop een mentaliteitsverandering zou kunnen w orden bewerkstelligd. Het begin moet volgens hem bij het onderwijs liggen. Leo Moen heeft in de eerste drie programma's bewust officiële in stanties niet aan het woord gelaten. Op deze wijze heeft hij scherper stelling kunnen nemen. Het officiële wederwoord verwacht hy in afleve ring vier, waarin over de problema tiek zal worden gediscussieerd door industriëlen, natuurbehouders «biolo gen, kunstenaars, onderwijsmensen) geïnteresseerde leken, jongeren en HERMAN VAN VEEN in het gat van de publiciteit - commentaar zegt hij ervan overtuigd -8 25 Hoe helpen ondernemers zich- _jiri j. zelf?, lez. 18.30 Zingen geblazen: lied- nodige op-jesprogr 18 50 Parls VOUB parie 18.55 schudding teweeg zal brengen. Voor de kinderen 19.00 Trefpunt: dis- cusslerubr. voor act zaken. 19.30 Nws Het is een morbide, zwartgallig 19.35 Vanavond; gev. progr 22.30 Nws stuk over een groep artiesten van 22.38 Radiojourn NRU22.55 stereo: Zwitserse nationaliteit, die ui een van deze eeuw «opn.23 55-24 00 land, dat aan België of Nederland W8 doet denken, moeilijkheden krijgt H"*®rMiin i, >»8 m. met de landeliike censuur Het vu KRO 18.00 Stereo: In de volksmond met oe lanaeiUKe cenauur M« v»- volkslledjesproKr. 18.19 Dra. van D-68 riete-nummer van de artiesten wordt t8 30 NWs i846 Act. 19.05 Licht en- I als een schending van de openbare semble en sol (opn.). 19.40 Concilie- eer besohouwd en de groep wordl KSÏÏL 19,15 eclcyen god». voor h« gerecht gebracht. Tijden* de langdurige verhoren wordt als mannen onderweg, hoorsp 22.30 Nws. het ware een geestelijke sectie ver- £2 38 Parlement 22 45 Overweging 22 50 De zingende kerk. muz lez. 23.05 nent op de groep, cue tenslotte Uit- I Konteksi magazine waarin op de dln- een-valt, maar daarna wraak neemt j gen wordt doorgepraat 23.30 Night- op de rechter. 1 watch: Jazzmuz. 23.55-24.00 Nws. De Zweedse sterren Ingrid Thulin. Gunnar. Björnstrand en Erik Heil. bekend uit andere Bergman-films, vervullen ook in deze film de be- VOOR WOENSDAG 19 FEBRUARI Hilversum 1, 402 m. vara: 7.00 Nws en ochtengymn. 7.2C Soc strijdl. 7.23 Stereo: Lichte langrykste rollen. Bergman zelf ver- gram muz 17.30-7.35 Van de voorpag tolkt de rol van een priester die vpro: 7 54 Deze dag vara 8.00 een biecht afneemt Nws- en act 820 Stereo- Lichte gram een Dieent aineemt. muz (8 30-8.35 Van alle markten Televisie behoeft meer zelfkritiek ROME «AP» Het nieuw opge richte Internationale Omroep-Insti- tuut (IBI) heeft de nieuwsmedia, en vooral de televisie, opgeroepen can meer zelfkritiek te plegen en de aan dacht gevraagd voor de gevaren die verbonden zyn aan het buitensporig de nadruk leggen op acties in de uit zendingen. Deze verklaring werd uitgegeven aan het slot van een bijeenkomst die in Bellagio bij Milaan achter geslo ten deuren gehouden werd. Het IBI telt vooraanstaande journa listen en communicatiespecialisten uit vele landen, o.a. de Verenigde Staten, Engeland. Zweden, Japan Chili, West-Duitsland. Frankrijk, Ni geria en Australië. De zetel ia in Rome. In de verklaring wordt er by de te levisie-journalisten op aangedrongen 'wen. aldua het IBI thuis, praatje voor de huisvr.) 9 00 j Stereo Weena Filharmonisch Ork en sol.: klass muz. (gr.). 9.36 Wateret. 9 40 Schoolradio. 10.00 Lichte gram- muz. 10.50 Voor de kleuters. 11 00 Nwi kamermuz. (gr.). 12.00 Stereo: Klass. kamermuz. (gr.). 12 00 Stereo: Klas planomuz. (gr t. 12.21 Voor het plat teland. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.29 Stereo; Walsork. 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Franse chansons 13.45 Gesproken portret. 14.C0 Voor de kinderen 16.00 Stereo: Planorecital: semi-klass en mod. muz. (opn.). 15 40 Stereo: Radiokoor: mod. koorliederen 16.00 Nws. 16 02 Sociëteit: Zestig min. voor boven de zestig. NRU: 17.02 Ou« de liedjes. VARA: 17 20 Voor de Jeugd 17.55 Meded. Hilversum 9, 298 m. NCRV: 7.00 Nwe. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoorlich te muz met nws. en act. TROS 8OO Nws. 8.11 Als dat zou kunnen: verz.pl. progr. (8.30-8.32 Nws.; 9.00-9.10 Gymn. voor de huisvr). 9.40 Voor de kleuter» 9.55 Stereo: Populair klass. muziek^ (opn. en gr.). 10.30 Voor de vr. 11 00 Nws. 11.02 Discogram: muz. wedetr - progr 1145 Act. KRO: 12 00 Van twaalf tot twee: gev progr. (12.22 WIJ van het land; 12.26 Meded t.b.v. land en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00 Raden maar; 13.15 Ondernemend). NCRV: 14.00 Stereo: Radio Kamerork klass. en mod. muz. 14.40 Stereo: Ra dio Kamerork. klass. en mod muziek 1440 Stereo Radiokoor: klass. en mod. koorl. 16.00 In 't zilver: progr. voor oudere luisteraars. 16.00 Nwn, 16.02 Stereo: Voor de Jeugd. 17.00 Voa* de tieners. Overheldsvoorl.: 17.50 O. en W. - Het schriftelijk onderwiis ltl Nederland. Vraaggesprek van Nico v Vliet met mr. M D van Wolf eren. dr« W. G. F. Wynla en F Rotshulzen. Hilversum 3. 240 ni. en FM NCRV: 9.00 Nws 9.02 Zing. zfcng, zing: lichte vokale muziekjes. 10.00 10.03 Mengelmuze: nieuwe lang- Nws. speelplaten met commentaar. 10.30 Big Band en Soft Swing uit de USA. NRU: 11.00 Nws. 1103 Muz. - lez.t I het laatste Intern, nws. op het gebied - VRO Nederland I (ADVERTENTIE) Welkom op het GRASSO-SCHIPI Er is. bij ons aan boord, héél wat te beleven op het gebied van de efficiënte persluchttechniek! GRASSO-specialisten presenteren u een alles omvattend programma. LAATSTE NIEUWS OVER HET GRASSO-SCHIP HET IS IN LEIDEN 20 FEBRUARI HAVEN expositie geopend van 10.00 tot 22.00 uur 'S-HERTOGENBOSCH om in de presentatie van het nieuws methoden te gebruiken welke geen excessen stimuleren in het gedrag van deelnemers of kijkers en dat meer moet warden gedaan om be grip te kweken voor de dieper liggen de ooreaken van de problemen. De gedelegeerden waren het er I van de lichte'muz. (T2.ÖÖ Nws") AVR echter over eens dat hoe de televisie 13 00 Nws 13 03 Radiojourn 13.06 Ze* bij relletjes waren be- ftoo" WiT?.°°po?ïïi trokken dan ook mag hebben uitge- \erz.pl.progr 16 00 Nws 16 03 Gim- beeld als te laken In hun actie of i mlck llcht 8ev P' progr 17.00 Nwa te rechtvaardigen - de grote zwy- 17 02 RadloJ°urn- .06-18.00 Popmus. gende meerderheid van de kijkers TELEX IHIEPROGRAMMA'8 vyandig reageerden op degenen die zy het provoceren van geweld verwij- ten. NTS NQT; 11.00-11.50 Schooltelovi- De statistiek in vele westelijke lan- ren'^nts* 18^0°Inkf l^Fifl^ltjeskT den bewyst dat de meeste mensen de NTS: 19.00 Journ. NTS: 19.07 Sc«ia.t Celevisie als hun voornaamste en jdform progr. NTS. 20.00 Journ 2C20 accurata nieuw*™ beechou- &ÏTÏ. S^t^eSTS3! •»'«»- tot oride ln de politiek: discussies. 2100 De Gewetenlozen (The harder they fall), speelfilm (Rijkskeuring: 18 Jr.), 22.45 Journ. 22.50-23.05 Openbaar Kunstbezit N B Indien de voetbalwed- siiijd Benflca-AJax kan worden ultge- zonden wordt het progr als volgt.: Vanaf 21.00 uur. 21.00 Playboy play- girl, playtime: een parodistisch show- progr. 21.40 Rep voetbalwedstr Ben- flca-AJax (22 30-22.45 Pauze). 23.30 Journ. 23.35-23.50 Openbaar Kunstbe zit. Nederland II NTS18 50 In kl De Fabeltjeekrant NTS: 19.00 Journ NCRV: 19 C3 Vo- caal ensemble met begeleiding 19 20 j In kl.: Documentair progr. over lucht, en watervervulling NTS: 20.00 Journ. NCRV: 20.20 Bureau Bristol TV-feull- leton. 21.10 I. kl Wie Is. Walter Oroplus? fllmrep. 21 40 Act.rubr. 22 05 1 Gewijde koorzang. NTS; 22 10-22 16 Journ. On» GRASSO-SCHIP is een varende showroom. Er zijn demonstraties en films. Let op de juiste datumNoteer de ligplaats Vandaag nog beslissen: ik wil die GRASSO-BOOT niet missen! met grassoas wolle kracht vooruit!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5