euwenoud itueel Bestsellers voor de confectie een schijnbeeld „Image lode van het reverfde oog: Hier nog wat Spaans IEEDS IN EGYPTE Jarige Azalea Anclerszijn KOM ER ACHT-ER MOEDERLIJKE Rli iTDRDAO M FEBRUARI 1969 LD EXTRA S slechts 22 cm lang, wat overeenkomt met de span van een doorsnee vrouwenhand. Maar met een enkele druk op de knop wordt het een re genscherm van normale grootte. De kleine Ko bold wordt geleverd als dames- en herenmodeL jcht Jaar geleden keek men als Neder landse in Londen de ogen uit wan- 's ochtends de werkende meisjes uit voorsteden de Londense binnenstad Die jonge vrouwen wa- vrijwel allemaal met oogmake-up en het was één en al blauwe en oogleden wat de Big Ben sloeg. Nederland deed men op dat moment nog t zo uitbundig aan oogmaquillage, maar ty- i ns de afgelopen jaren is de kunst van het ver- laien van de kijkers ook hier behoorlijk inge- irgerd. Veel vrouwen voelen zich tegenwoordig nder oogmaquillage maar kaaltjes en het as- rtiment doosjes, stiften en flesjes met oogmake- in alelrlei kleuren wordt steeds groter. Toch is er (alweer!) niets nieuws onder de zon. mode heeft alleen maar voor de zoveelste keer [uw leven bezorgd aan een eeuwenoud ritueel in de historie van de schoonheidsverzorging eler op keer tot een rage is uitgegroeid. Er zijn i» geweest dat „geverfde ogen" het kenmerk 1 ren van de slechte vrouw die het fraaiversier- oog alleen maar op zondige doelwitten liet Hen. Zo'n periode werd vroeg of laat wel weer door een tijdperk waarin het als top- mt van verfijning en smaak gold wanneer de en overdadig met „schmink" waren bewerkt. bi er? i- Met een topper in miniatuur kan een paraplu modeontwerper uit Aken op de internatio nale voorjaarsbeurzen in Parijs en Brussel zijn opwachting maken. Hij schiep de kleinste auto matische zakparaplu ter wereld, „Super-Mini- Koboki" genaamd, ki elkaar geschoven is hij BESTSELLERS uit de Parijse mode. creaties die door de confectiefabrieken over de gehele wereld ijlings zullen wor den nagemaakt, worden volgens onze mo deredactrice ongetwijfeld: Balmain's met een zwart lint afgebiesde jurken en zijn mantels met rugceintuur tjes met ronde, opgestikte zakken. Dior's van voren geplisseerde en van achteren gladde rokken in combinatie met driekwart, kraagloze, jasjes met korte mouwen. Courrèges met poederdonsjes gegarneer de zwarte mousseline avondjurken en zijn jurken, pakjes en mantels met schuin opgestikte zakken in een andere kleur stof. Chanel's Chanel-pakjes van beige gabar dine. Givenchy's japonnen met overslagsluiting op de rug. De Spaanse ontwerpster Mitzou, de enige die voor haar creaties uitsluitend suède en nappa gebruikt, heeft haar collectie voor voorjaar en zomer getoond. Op de foto hier naast een van haar mannequins in een ja pon van donkerblauw suède met goudbor duursel. Laroche's mantelpak japonnen met inge haalde ceintuurs. Patous V-hals-jurkjes met lange mou wen, een zeer strak bovenlijfje en een wijd-uitwaaierende plissé-rok, zijn man tels met een vetersluiting. Lanvin's japonnen met aangerimpelde rokken, zijn vakantiepantalon met wijd geplisseerde pijpen, zijn uitsluitend met één brede ceintuur sluitende jassen. Yves Saint-Laurent's zwarte tuniek - broekpakken pantalons met wijd uit lopende pijpen in combinatie met korte tuniekjurken zijn pakjes, bestaande uit een klokrok, waarover een lang jak met lange mouwen en een ronde hals wordt gedragen. Veel lange kettingen en sjaals. Cardin's plissé-jurkjes met etagerokken met omkrullende randen en zijn ensem bles met pied de cocq's. Molyneux's namiddagjaponnen met ruches afgezette overslagsluiting aan de linker voorkant. Ricci's rokken, bestaande uit vier of meer losse panden, die alleen aan de taille band zijn vastgezet. Zijn V-hals-jurkjes met knoopsluiting op de rechterschouder en zijn shantung-overalls. JJngaro's geplisseerde kostschooljurkjes met pastoorskraag. Ja *°rc De ,,modc van bet geverfde oog" is duizenden ren oud. In de Egyptische tijd begonnen de k duwen er al mee; zwaar-aangezette. donkere [nkbrauwen en diepgroene oogleden waren de k woonste zaak van de wereld. De voorloper van Pe: eyeliner bestond trouwens ook al, want zwarte r P ndgn om de ogen waren onmisbaar. En de lat pnake-u» van Cleopatra staat in de twintigste luw model voor de oogmaquillage. npj m Ook de Griekse en Romeinse dames kliederden a ar hartelust met ingrediënten die de wenk- uj, auwen en oogleden de nodige nadruk moesten ven. Zelfs de binnenkant van de ogen werd met )E5 arte make-up behandeld. De dichter Ovidius ukt in zijn „Kunst der vrijage" de Romeinse eisjes op het hart, dat zij niet moeten schro- m m de kale einden van hun wenkbrauwen by tekenen en de ogen te omlijnen „met een dun sgje as of saffraan, dat gevonden wordt aan oevers van de heldere Cydne". In de daarop volgende eeuwen gedroeg de oog- (ike-up zich als iedere tak van mode: grillig, eens was het „dernier cri" om de wenkbrau- m zwaar aan te zetten, dan weer werden ae illedig weggeschoren en vervolgens met een stift eer op de kale huid getekend. Wufte vrouwtjes eden eeuwen geleden hetzelfde wat nu jonge rouwen doen als ze een avondje uit gaan: ze aakten de oogleden met goudkleurig poeder op. Al doende leerde men. Prentjes uit de Franse jd laten zien dat de wenkbrauwen toen al sier- 1c en met zorg werden by getekend, al werd er ag weinig aandacht besteed aan de individuele orra van het gezicht: alle vrouwen kijken lich- n i lijk verbaasd onder iets-opgetrokken wenk- i auwen uit. Maar misschien was dat toen de pi- mte manier van kijken. In 1969 worden mascara, wenkbrauwstift, oog- r ifciaduw en namaakwimpers weer gehanteerd als ijfentwintig, vyfhonderd of tweeduizend jaar ge- te! tien. al gebeurt het nu waarschijnlyk met meer ste! Het oog heeft al eeuwenlang steeds iets anders gewild. Op het ogenblik ivil het: lan- geopvallende wimpers, schaduw in zachte kleuren en daarboven een wenkbrauivlijn die natuurlijk en vooral niet opvallen moet zijn. smaak en raffinement. De wenkbrauw wordt niet langer zwaar geaccentueerd, maar is gereduceerd tot „passende omlijsting": het oog domineert. Voor hoe lang? Misschien loopt de volgende generatie vrouwen weer met kale oogleden. Het oog heeft immers al eeuwenlang steeds iets anders gewild. Sedert een jaar of tien overheerst „de image" ons leven. De image-builders verdienen goud omdat zij eerst feilloos de smaak van het publiek peilen en dan degene die door hen gevormd moet worden, precies bij die smaak weten aan te passen. Wil het volk een „ster ke man" als premier? Goed hoor, ive zub- len wel even een sterke man produceren door zijn image volgens voorschrift deskundig op te bouwen, hem zijn haarstijl, kostuums stemgeluid, gebaren voor te schrijven en in te studeren het volk kan precies krijgen wat het hebben wil. Een artiest die mislukt, wijt dit niet aan zijn geringe talent of capaciteiten, maar aan zijn foutieve image. Politici, kunstenaars, on derwijzers, directeuren, vakbondleiders en sprèkêrs-in-het-openbaar piekeren dag en nacht over hun image en verwarren die ima ge met hun persoonlijkheid. Aangezien de we reld voor wie zij optreden precies hetzelfde doet, blijft de schade beperkt tot de onover zichtelijke chaos waarin we leven. ADVERTENTIE Voor liefhebbers van kamerplanten dit be richtje: De Azalea is (officieel) deze maand pre cies honderdvijftig jaar oud. In 1819 werd de Azalea voor het eerst gepresenteerd op een land en tuinbouwtentoonstelling in België. Teveel namaaksieraden, armbanden en kralen zyn „dodelijk" voor het uiteriyk van een vrouw, vindt de in Amerika geboren modelontwerper Bill Blass. „Al die kralen, kettingen en ringen maken van een meisje een herdruk van ieder ander meisje". Zijn advies, afgedrukt in Woman's Own: een vrouw die ziet dat al haar vriendin nen meedoen aan de kettingenrage, moet eens proberen om helemaal geen sieraden te dragen. Ze moet wel zorgen dat haar make-up en kapsel perfect zyn. Het resultaat? Juist: zo'n vrouw valt op doordat zy „anders" is- charmant en hartelijk en geestig, dan einde lijk thuis te komen, je naaste familieleden van de image af te roerpen en je af te rea>- geren in het tegendeel: foeterend, gekwetst, onbegrepen en zuur door het huis te stam- pen, de wereld te verloeken, je beklag te doen over stapels onbelangrijks. En om daarna, uitgeraasd en uitgerust, over te gaan tot het normale leven, tot een rede* lijk gesprek, tot even ontspannen keuken* meidenromannetje lezen, tot gewoon melig kassiekijken. Gewoon de accu opladen vooé de volgende onvermijdelijke imagevertoning, Henk heeft, geloof ik, meer personality dart Adriaan, niet?" vraagt tante Alie. Ze snapt het niet. Zij ziet alleen de buitenkant, de ge* daanteverwisselingen bij Henk. En altijd het* zelfde gezicht dezelfde kalmte bij Adriaan. Maar met karakter heeft dat niets te ma* ken. Adriaans gelijkmatigheid komt voort uit het feit dat zijn „image" hem niet interes seert en hij geivoon zichzelf is: of hij n% werkt, op het podium staatthuis een plaat draait, in de bioscoop zit of met iemand praat: hij is altijd Adriaan, nooit een illusie, Henk, wiens kleur verandert met zijn omge ving en die alleen thuiskomt om uit te razen en uitte rusten, moet zijn persoonlijkheid nog ontdekken. Zijn image is kant en klaar; hij is er trots op. Over zijn karakter heeft bij zijn hoofd nog niet gebroken. Dat komt hope lijk later wel. THEA BBCKMANN 1- emmer 2. schoenveter van man S. paraplu 4. vlag 5. staart van hond 6. jasje van man rechts 7. bril man links 8. mond van jongetje uw handen vi ayen erom Maar wat is een image? Niets, gewoon niets. Een schijnbeeld, een illusie. Gekke wereld is dit", grinnikte Adriaan op een dag. Je weet eigenlijk nooit precies of je met een persoonlijkheid of met een image staat te praten. Bij de gewone mensen valt het nog wel eens mee, die gedragen zich ta melijk natuurlijk. Maar hoe hoger iemand op de maatschappelijke of publieke ladder staat, hoe minder hij kennelijk zichzelf mag blij ven. Hij moet iets gaan voorstéllen. En nu vraag ik me al jaren af: waarom moet dat?" „Het zal wel een kwestie van vraag-en-aan- bod zijn", meende ik. Misschien beleven we nog eens dat mensentypes een marktnote- ring krijgen. Overigens lijkt 't me erg ver moeiend om voortdurend iemand anders te zijn. Je moet van nature dan wel een leeg, onbetekenend mannetje zijn om een indruk wekkende image aan te trekken, en het jar- renlang vol te houden „Pas op, laten ze je niet horen", grijnsde Henk. „Zeg jij maar niets. Als hier in huis iemand aan zijn image gesleuteld heeft, ben jij het ivel", snauwde ik. „Da's waar", viel Adriaan in. „Daarom heb ik ook succes en Adriaan niet", sloeg Henk terug. „Ik iveet precies hoe ik mensen voor me moet innemen, hoe ik kan maken dat ze mij accepteren en waar deren. Maar die broer van mijpoeh!" „Ook dat is waar", gaf ik toe en Adriaan snoof hooghartig. Het probleem interesseerde mij. Ik dacht na over Henk: buiten de deur zo populair, thuis dikwijls onuitstaanbaar. Waarom? Waarschijnlijk omdat hij thuis wil uitrus ten. Het moet heerlijk zijn om, als je uur na uur de fijne, vlotte jongen bent geweest, Paco Rabanne, de Parijse cou turier, die zijn oud beroep van ga rage-monteur uitleeft in de mode, vindt dit „avondhoedje" een pas sende omlijsting voor de oogmake- up voor een winteravondfeest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 11