Joker: wrang spel over bedr i j f sverhoudingen kamsteeg Forse filmversie Romeo en Julia Bejaarde dreigt in gedrang te komen Consciëntieus concert Collegium Musicum R CentrumLeidse Schouwburg In volle Zuiderkerk Aafje Heynis in opera rol Stars-R'dam Zuid: interessant duel Akkoord over pensioenen in Italië Negen maanden t.b.v. voor dubbele moord PAGINA 10 EVEN LEZEN! VAN FRANCO ZEFFIRELLI 99 De dag van de wraak BARBARELLA GUNFIGHTERS GROTE STILTE TWEE DODEN DOOR DIGOXINE Dr. ZJIVAGO PAASVEE IN LEIDEN "Hl' ags ten. [IJDAG 14 FEBRUARI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 18 Prijzen blijven stijgen ien „gewoon" toneelstuk kregen groene kaart-houders van K. en zij die via bedrijven en instellin- m geabonneerd zijn, gisteravond de schouwburg door toneelgroep jentrum niet voorgezet. Maar wel co stuk. dat menigeen, de één jarschijnlijk meer dan de ander, ^gelijkheden van herkenning zal ebben gegeven. Daarbij moest dan aanmerking worden genomen, dat jonge Duitse schrijfster Gerlind einshagen haar ervaringen heeft gedaan in het Berlijnse bedrijfs- ;ven van kort na de oorlog; dit was ngetwijföld vaak rauwer dan de jdendaagse sfeer in Nederland, [aar toch, in de op het eerste oog vrij willekeurig opvolgende telden van wat er zo al aan per- Donlijke gevoelens, nauw verbor en tegenstellingen, schijnbare wel- ülendheid en geforceerde vreugde een feestje naar voren kan ko en. was veel waarvan wij konden ggen. dat het naar waarheid en et een scherpe en toch ook bewo- n blik was waai-genomen. In de rtallng van Peter Oosthoek, die Dl de regie had, waren veel typisch tderlandse uitdrukkingen opgeno- Met de poëtische eenvoudige nordkeus van de schrijfster teza- en werd hierdoor een zeer directe aiing bereikt. Over de inhoud van het stuk kan en eigenlijk weinig zeggen. Men aakte een personeelsfeest mee, met estneuzen. drank en versnaperin- n en bij voortduring bleek, dat er issen de mensen geen contact be- ond. Ieder was van eigen persoon- te aangelegenheden en belangen rvuld en de tegenstelling tussen wg en laag in de hiërarchie kwam larvoren: door de regie werd dit ngeduid in wat zich link* en rechts het toneel afspeelde. Tussen de eeds tegengestelde groepen door woog zich de hoofdfiguur, een jon. man, een „Streber", die bezig is th naai- de top te werken en aan e de leiding van het feest is fvertrouwd. Uiteindelijk wordt deze »n door geen van de partijen ge- cepteerd. Gerlind Reinshagens experimen- ?1 aandoende werkwijze toonde aan, men door middel van toneel ngen kan overbrengen, zonder dat Piet Römer daarvoor een bepaalde duidelijke in trigue nodig is. De vorm waarin zü haar beeld van mensen in een be drijf gegoten had, was origineel en deed fris aan. Centrum beschikt over de krach ten om een dergelijk, wat ongewoon modem stuk wat spel betreft goed tot zijn recht te laten komen. En de regisseur had er. in een hoogst een voudig décor van tafels en banken, die naar behoefte verplaatst wer den, alles uitgehaald wat aan ensce nering mogelijk was. Bewondering hadden wij voor de prachtige be heerste wijze, waarop Piet Römer de hoofdfiguur Hendrik Hofman, eer tijds boekhouder, nu rechterhand van de directie, gestalte gaf. In talrijke fijne nuanceringen toonde hjj de man, die alleen voor zich zelf werkte, van ieder vervreemd raakte en aan het slot eenzaam achterbleef. De twee directeuren werden kundig weergegeven door Frans Vorstman en Peter Aryans. Aan hun zijde traden ook op Elisa beth Hoytink als een zwijmelende secretaresse en Ferd Sterneberg als een oud geworden ingenieur. De scène, waarin deze zijn opgekropte gevoelens luchtte jegens de verlei delijke arbeidster Rosa, gespeeld door Marja Kok. vormde een hoogtepunt in de vertoning. Van de vele ande ren, die tot de „feestvreugde" bij droegen, mogen nog speciaal ge noemd worden Wim van den Heuvel als de lasser Haks, antipode van HofmanKarin Haage als een manke administratrice en Dries Krijn als portier. Een sipeciaJe functie ver vulde Jacques Commandeur als de feestfotograaf. tevens informator. Lodewijk de Wijs. In een overvol seizoen mocht dit stuk tot de interessante n'euwe ver schijningen gerekend worden. D. KOEKEBAKKER. LEIDEN De begaafdheid van door de trompet en Hindemiths/ de Haarlemse dirigent André Kaart contrapuntisch vermogen, vierden die de laatste jaren de scepter hoogtij. Het was bewonderenswaar- j zwaait over het „Collegium Musi- dig hoe zuiver de instrumenten (fluit cum" (Leids Studentenkoor en or- j klarinet, hobo, fagot, basklarinet, kest), manifesteerde zich opnieuw trompet en hoorn) op elkaar waren Première van Julius Caesar tijdens het gisteravond onder grote belangstelling gegeven concert in de Zuiderkerk. Dit zowel wat de uitge zochte repertoire-keuze als de uit voeringspraktijk betreft. Kaart speurt steeds naar muzie- ken, waarvan de speelbaarheid voor amateurs binnen hun mogelijkhe den ligt wat niet inhoudt, dat er geen moeilijke passages zijn te over winnen tevens naar composities waarvan de waarde zodanig is, dat zü I een ereplaats op het programma afgewogen. De blaasinstrumenten voorliefde onder de voor jonge DEN HAAG (GPD) Vier KVP- ers in de Tweede Kamer, de heren Maenen, Van der Ploeg, Weljters en Boot, hebben minister Rool- vink (Sociale Zaken) schriftelijk gevraagd, wat hij denkt te doen voor de bejaarden, weduwen en invaliden, die in moeilijkheden dreigen te komen nu de kosten van levensonderhoud in de maand januari al met 3,5 procent zijn ge stegen. ZU willen weten welke maatregel de minister voor deze inkomensgroe pen in petto heeft. De vier KVP-ers j vragen de minister ook een overzicht j te geven van de sinds 1 januari tot j stand gekomen loonsverhoging, duurtetoeslagen en verhogingen van de sociale uitkeringen. Zü willen weten hoeveel bejaarden en andere uitkeringsgerechtigden nog voor hun levensonderhoud zyn aan gewezen op uitkeringen krachtens de büstandswet en hoeveel mensen zich door de hogere kosten van het le vensonderhoud noodgedwongen tot deze wet zullen wenden. Ook verlangen zy een overzicht van de getroffen maatregelen op het gebied van de zogenaamde verlengde ziekengelduitkering, die de minister heeft toegezegd. De vrouwenbond van het Neder lands Verbond van Vakverenigingen heeft gisteren een telegram gestuurd aan de minister van Economische Zaken, met de volgende inhoud: „De vrouwenbond van het NVV is verontrust over de snelle prüsstü- gingen die het levenspeil van de Ne derlandse werknemersgezinnen en met name die van de lagere inko mensgroepen steeds meer aantasten. Zü dringt erop aan, gebruik te ma- generatie bleek overduidelük, even als het feit, dat zü in betrekkebjk korte tüd daarop veel kan presteren. In één woord: een onverwacht kra nige prestatie. Tot besluit: het reeds eerder in Leiden uitgevoerde Requiem van I Herman Strategier in de zaal aan- j wezig waarin de aeolische toon aard domineert. Het is een homma- I ge aan de op 3 mei 1945 in het con- I ken van de prüzenwet en derhalve een algemene prijzenbeschikking uit te vaardigen". NVV-voorzitter Kloos sprak zich al eerder uit voor een algemene prijs- j stop in ons land. kunnen Innemen. Dat is ook dit- centratiekamp Neuengamme overle- maal het geval geweest. In tegenstelling tot andere concer- DEN HAAG (ANP) De Neder- !Vt I wdse Operastichting heeft in hei- ÏW0I Ircustheater in Scheveningen de rners *ra „Julius Caesar" van Handel in k-remière gebracht. Het talrüke pu- üek toonde met een ovationeel ap- zich ingenomen met deze pro onder muzikale leiding van Hupperts en in de regie van r tiezc toóolf Hartman, wij1 Voorstellingen van ..Julius Caesar' eHaS 111611 nog volgen in het Circusthea- i tel. in de stadsschouwburgen van Osterdam en Utrecht en in de Rot toestt rdamse Schouwburg ar uil maakt van de uit 1922 daterende 32296. Hiitse versie, die de kunsthistoricus r. Oskar Hagen maakte van de nruif van Nioclaas Haym. Dit houdt Phi L dat onder meer het büna vüf uur f' 495<- urende werk tot ongeveer de helft 32296. gereduceerd, de partü van Caesar •antie! 1101 6611 bas-bariton in plaats van Vraai m castraat-mezzo-sopraan wordt ;nbui« (zongen en de orkestratie is aange- ast en gemoderniseerd, m-ordi ^igsolisten waren Barry McDa- ïdig T Uel als Julius Caesar, Aafje Heynis iat. f Cornelia, de vrouw van Pompejus, 'htsi laus Lange als haar zoon Sextus. ^Éerard van Loon als de Romeinse Curio, Rachel Yakar als Pieter van den Berg als Bert Bijnen als zijn ig vi^adsheer Achillas en Hubert Waber b Cleopatra's vertrouweling Ni- taus. Medewerking aan de uitvoering inden het Utrechts Symfonie het Nederlands Operakoor en (t Nationale Ballet. Op de foto de zangeres Rachel fekar als Cleopatra. riet ti fefcest, den broer van de componist. Th. J. Hanneroa LEIDEN De Bona Stars speelt voor het eerst sinds vijf weken wee: naars krtjgen in de Vijf Meihal Rot terdam-Zuid te bekampen. De wed strijd belooft aantrekkelük te wor den. want de beide ploegen ontlopen elkaar niet veel. Weliswaar wonnen de Stars de eerste wedstrijd, maar dat de Rótten-dammers tot uitsteken de verrichtingen in staat zijn bleek vorige week, toen koploper Blue Stars pas in de slotfase afstand van de ten, waarin de solist pas halverwe ge aan bod komt, was de opening voorbehouden aan de fluitist Jaap Westbroek (talentvol leerling van Koos Verheul), die met fraaie toon- geving het fluitconcert in D van Haydn voordroeg. Muzikaliteit, vir tuositeit en de vereiste diepgang speciaal in het verstilde Adagio. perden zün tot in détail beheerste interpretatie. Vermoedehjk betrof het hier een jeugdwerk van Haydn, waarin reminiscenties aan grote voorgangers sterk merkbaar waren: de typische Haydnstül kwam ten minste slechts zelden ter sprake. Het orkest verzorgde de begeleiding fün- zinnig geheel in overeenstemming met de van veel inzicht getuigende directie. Westbroeks spel houdt grote belof ten in: met zulk een eminent leer meester staan hem bü het rüpen der jaren nog veel successen te wachten. Schubert heeft heel wat missen, al of niet voor liturgisch gebruik ge- j schreven. De uitgevoerde in G be-Het «tïte damarteBÖ hoort zeker niet tot de minste, on- i danks het feit, dat Schubert deze op jeugdige leeftüd schreef. Zeker is. dat hü zich hier in religieus opzicht nauw verwant voelde met de geeste lijke opgaaf, hoewel ook zün roman tische gevoelens zich op melodieuze wüze doen gelden. Koor en orkest gaven büjk van een opmerkelük on derling begrip. Jammer dat de man- nelüke koristen het in aantal sterk moeten afleggen tegenover de vrou- welüke, met een onevenwichtige stemverhouding tot gevolg De solo- partüen werden vertolkt door de sopraan Erica Grefe, wier glan zende toongeving de reeds. er varen zangeres verried, de nog te zwak zingende tenor Fons Orie en de warm getimbreerde bas Lode- wük Meeuwsen, die bü voortgaande studie zeker nog wel meer de aan dacht zal vragen. Na de pauze een speels en onderhoudend ..Septet voor zeven blazers" van Hindemith, ui termate vernuftig en spiritueel in polytonale taal geschreven. De knap pe variatietechniek, o.a. gebaseerd ROME (Reuter) De Italiaanse regering is tijdens besprekingen met de ambtenarenorganisaties in begin sel akkoord gegaan met een verho ging van de basispensioenen van 65 procent tot 73 k 74 procent van de basissalarissen, met terugwerkende eens een thuiswedstrüd. De Leide- j kracht tot 1 januari van dit jaar. Met een dergelyk akkoord zou een belangrijke stap gezet zün op de weg naar herstel van de arbeidsrust in Italië. De bonden hadden tachtig procent geëist, ter ondersteuning waarvan vorige week een algemene staking werd gehouden. De rege ringsdelegatie. onder leiding van premier Rumor, hield aanvankelijk vast aan zeventig procent, zodat Rotterdammers kon nemen. De beste sprake is van een compromis, aldus kansen voor de Stars liggen in hei. deze kringen. Er zou alleen noe hanteren van een snelle break om op die manier de lange gebroeders van Bona Stars speelt tegen het onderaar. staande Basket Boys. De wedstrüd mag de Leidse dames geen al te grote moeilükheden opleveren. OpstellingC. Pley, P. de Jong, P van Tuyll van Serooskerken, P. Ruy- senaars, B. van Cleef, R. Wallaart, H. stol, H. van Manieren. Programma: Vüf Meihal: 6.45 TSB 1 (dames)Basket Boys; Essor 1— Blitz 1; 8.15 Bona StarsRotterdam Zuid. Verder: 3.00 Jumpers bTBSa. TBS 5Jumpers 3; 4.00 TBS 4— Vodo 3; 7.00 Te Werve—TBS 4 (da mes); 8.15 EssoTBS 2 (dames). Kalkoenen verbrand In Achter berg, gemeente Rhenen, zün gister avond bü een brand 2500 kalkoenen omgekomen. Het hok, waarin de die ren zaten, raakte door een defect aan de verwarmingsinstallatie in brand. De brandweerkorpsen van Achterberg en Rhenen, die het vuur bestreden, konden niet voorkomen dat het hok volledig uitbrandde. Naar voorlopige schatting bedraagt de schade ongeveer f 25.000,-. over detailkwesties moeten gesproken BREDA (ANP) De rechtbank in Breda heeft een 28-jarige Nederlan der uit Poppel (België) wegens dub bele doodslag veroordeeld tot negen maanden gevangenisstraf met aftrek van het voorarrest en terbeschikking stelling van de regering. De officier van justitie had veertien dagen ge leden een jaar met aftrek en terbe schikkingstelling geëist. De man wurgde in de nacht van 21 op 22 juni van het vorige jaar in zün woning in Poppel zün vrouw en doodde zün tweejarig zoontje met een limonadeflesje. Daarna ging hü de grens over en meldde hü zich in Oos terhout bij Breda bij de politie. Ver dachte werd grotendeels verminderd toerekeningsvatbaar geacht. ADVERTENTIE CAMERA In geen verhaal slaat het noodlot bitterder toe dan in dat van Julia en haar Romeo. Het is het wereldbe roemde verhaal van de twee jonge gelieven die door eeuwig durende vyandschap tussen him ouders in het ongeluk wor den gestort. Het drama, ook van de Capulets en de Monta gues, dat als Shakespeares eerste treurspel bekend zal blyven. Shakespeares onvergan kelijk toneelwerk wil de deugd haar eigen trekken, de schan de haar eigen beeld en de tijd de afspiegeling van haar eigen karakter tonen. Uit dit treurspel vocral blükt Shakespeares onovertroffen kennis van het menselijk karak ter en zün meesterschap over de taal. Het verfilmen van een theaterstuk ais „Romeo en Ju lia" is een hachelüke onderne ming, Nadat in 1935 de befaam de filmregisseur George Cukor (met Norma Shearer en Leslie Howard als de gelieven» en in 1953 de Italiaan Renato Castel- lani zich er aan hadden ge waagd. staat nu Franco Zeffirel- 11 borg voor het succes in de bioscoopzaal. In deze derde film versie van ..Romeo en Julia" on derkent men onmidriföllük d'e opera-regisseur Zeffirelli. Het is ook de Zeffirelli van „The ta ming of the shrew" met Eliza beth Taylor en Richard Burton in de hoofdrollen. In tegenstel ling tot deae wat wulpse en stormachtige feeks, is „Romeo en Julia" meer het hartstoch- telüke drama. Zeffirelli zelf zegt dat hij deze tegenstelling met opzet koos om het contact in Shakespeares oeuvre te belich ten. Wat onder zün leiding na jarenlange voorbereidingen tot stand is gekomen, is een su- perromantisch kleurenprodukt, groots gemonteerd en tot in de perfectie uitgewerkt. Een werk stuk dat in filmisch opzicht over tien jaar verouderd zal zün zon der echter zün artistieke waar de te verliezen. Sommige scènes de eerste ontmoeting tussen Romeo en Julia op het feest van de Capulets en het noodlottige tweegevecht tussen Romeo en Julia's jaloerse neef Tybalt op het marktplein van Verona zün zelfs monumentaal te noe men. Zeffirelli, die in 1966 in New York de wereldpremière van Samuel Barbers opera .An thony and Cleopatra" leidde, heeft duidelük een zwak voor het uiterlüke effect. Dat mag theatertechnisch ge zien een pluspunt betekenen, op het witte doek komt het brede gebaar over het algemeen niet tot zün reoht. Filmcamera's ple gen nu eenmaal scherp te regis treren! Weinig subtiel dus deze Zeffirelli's verdienste dat hü met de verfilming van „Romeo en Julia" (en die van de Ge temde Feeks) in brede kring be langstelling wekt voor Shakes peares werk. Zeffirelli's Romeo is de 17-jarLge Leonard Whiting, zün Julia de 15-jarige Oli via Hussey. Wat dit jeugdige tweetal presteert, is zondermeer LIDO .De dag van de wraak" kan men plaatsen in de rij van betere westerns. De hoofdpersoon is ditmaal geen beschermer van onderdrukte armen, maar een wreker can persconlüke redenen. De „ge rechtigheid" gaat in deze film, evenals in vele andere wild westfilms, een lange en vaak moeizame weg, gemarkeerd door vele doden als gevolg van schietduels. Hoofdrolspeler Ted Barnett (Montgomery Wood), onschul dig wegens moord veroordeeld, ontsnapt na enkele jaren uit een dwangarbeiderskamp. Zijn enige doel is de moord op zün rüke vader te wreken. Daarvoor trekt hü naar zün ge boorteplaats, waar hü, gehol pen door zün oude vrienden, één voor één de handlangers van de moordenaar van zün vader uit de weg ruimt. Niet lang daarna kruist zün weg die van de dader op last van de grootgrondbezitter, smokkelaar en tiran Ccbb de sheriff Douglas. Ook deze ontkomt niet aan het succesvolle pistool van Barnett. Zün enig overgebleven slachtoffer is Cobb, die alles op alles zet om de ontsnapte Bar nett te laten hangen. Dit gelukt hem ook büna. Evenwel had hü niet gerekend op een vroeger liefje van Barnett, dat de bewü- zen van de schuld van Cobb aan de rechter overlevert. Dit betekent het einde voor Cobb. die daarop in een massaal vuur gevecht het onderspit moet del- verbazlngwekkend. Het geduld van de regisseur zal ongetwü- feld „eindeloos" zün geweest, maar toch.Om op deze leef tüd met zoveel tedere melancho lie een liefdespaar als Romeo en Julia te spelen, daar moet wel een behoorlüke dosis talent aan te pas komen. Beiden hebben bovendien het voordeel zeer fo togeniek te zün. Kortom, zü zün als 's werelds bekendste liefdes paar in deze nieuwste Zeffirelli- film bü zonder geloofwaardig. Niet onvermeld mogen blü- ven de namen van Pat Heywood als de voedster en van Milo O'Shea als broeder Lorenzio. Eindconclusie: een film die ruimschoots aandacht verdient! LUXOR In het theater aan de Steenstraat draait alles deze week opnieuw om Barbarella. het interplanetaire sex-idool. Jane Fonda is in de Frans-Ita liaanse co-produktie van Roger Vadim en Dino de Laurentis gemaakt naar het veel gelezen stripverhaal Barbarella van Jean Claude Forest <Le Terrain Vague) de schaars geklede kampioen-astronaute, die de planeet Aarde moet redden van de ondergang. Iets, waar zü na tuurlijk in de sprookjesachtige science-fiction in slaagt. REX Cowboyfilms zün een tijdlang uit d)e gratie geweest bü de cinefielen. De laatste jaren evenwel valt er onmiskenbaar een herwaardering voor de wes tern te constateren. Hiertoe heb ban enkele uitstekende produk- ties in dit genre bijgedragen, die vooral van Italiaanse makëlü zün. De herwonnen populariteit ls voor een groot deel te danken aan de relativerende houding van de cineasten tegenover hun onderwerp. Zo ontstonden films waarin de acteurs- revolvervechters telkens weer met een soepele gretigheid de wapens trekken, maar waar bij je ieder ogenblik verwacht dat ze zich op de knieën gaan slaan van het lachen, om scha terend op het bioscooppubliek te wüzen. Als twee van de bekendste voorbeelden van dergelüke luchthartige fiümkost noemen we .A fistful of dollars" en „The good, the bad ant the ugly". Bei de rolprenten zün de resultaten van een zoeken naar varian ten op een onderhand tot in den treure herhaald zwart-wit the ma. „The gunfighters of Red Ri ver". deze week Iin Rex, is zo'n cliché-matige film. Bü het zien ervan vraag je je af volgens welk scenario de regisseur ge werkt heeft. Waarschünlük he lemaal geen. De film sukkelt vüf kwartier lang naar het einde als een taai mengsel van wat kus jes. kegels en keihard knokken de knuisten. De slotscène treft de küker even onverhoeds als die voor de filmmaker moet zün op gedoemd. Uit alles krijgt men de indruk dat er inderhaast maar een ontknoping is aangeflanst. „The gunfighters" bieden wei nig ldjkgenot. Hun snelheid in het pistool trekken is zo verbluf fend, dat revolvergevechten met één schot worden beslist. Olivia Hussey (15) en Leo nard Whiting (17) als Julia en Romeo. STUDIO De Grote Stilte, weer een week geprolongeerd, geldt ais één vfcn de belang rijkste werkstukken van de Zweedse regisseur Bergman. Zoals Bergman in een gesprek met een andere Zweedse filmer Vilgot Sjöman verklaarde, vindt min in deze (film in het Zweeds Tystnaden geheten) de sleutel tot vele andere van zün werk stukken uit een periode die WJ oa. met Het uur van de wolf afsloot en die men het beste zou kunnen kenschetsen als zün re- ligieuse periode. De Grote Stilte heeft nauwe - lüks een concreet verhaal. Het thema is dat van mensen die temidden van "n grote leegte in eens beseffen dat zü alleen staan, heel misschien voor het aangezicht van een goddelük wezen dat zü niet kennen. Berg- mams stijl, die toch al sober genoemd kan worden, past zich daarbij volledig aan de gegeven aan: hij gebruikt opzichzelf staande donkere beelden die een vierde dimensie krijgen door het geluid dat op enkele uitzonderingen na geheel ont breekt. Bergmans lievelingsac trice Gunnel Lindlbloan speelt in De Grote Stilte de hoofdrol op de bekende knappe eigen ma nier. OEGSTGEEST, Geversstraat 30, telefoon 51940 LEIDERDORP, v. d. Valk Boumanweg 2, telefoon 0171042041 KATWIJK. Tramstraat 67. telefoon 01718—5141 LISSE, Gladiolenstraat 39, telefoon 025303045 NOORDWTJKERIIOUT. Dorpsstraat 38, telefoon 02533—2012. v"y :,v- .7 DEN HAAG (ANPi Naar aan leiding van de berichten dat het ge neesmiddel Digoxine uit de roula tie is genomen werd meegedeeld dat in een ziekenhuis in Veenendaal twee patiënten zijn overleden. Het vermoeden is gerezen dat het ver- moedeUjk te wüten is aan het ge bruik van deze tabletten. Nader on derzoek heeft uitgewezen dat de fout die is gemaakt bü de fabricage van de digoxine tabletten lag. Dat heeft ertoe geleid dat een partü tabletten I in de handel is gebracht waarvan I de werking op het hart ongeveer I tweemaal zo sterk is als normaal. TRLANON David Leans verfilming van Boris Paster- naks roman ,Dr. Zjivago" doet het zelfs in de tweede ronde in Leiden uitstekend. Het langduri ge kleurrüke filmièche spekta kel is alweer de vierde week ingegaan. Het moet gezien, Da vid Lean heeft veel in zün film gelegd, wat een groot publiek kam aanspreken. Daar heeft hü zich ook wel op gericht. Van Pasternak is niet zo büster veel overgebleven. Voornamelük de amoureuze verwikkelingen. Maar mooie plaatjes kan Lean maken. Mede dankzü Omar Sjarif, Geraldine Chaplin em Julie Christie, die de hoofdrol len vertolken. LEIDEN De Paas vee tentoonstel- ling van de V.E.B.O. wordt dit Jaar op vrüdag 21 maart gehouden. De burgemeester, mr. GC. v.d. Willigen zal de tentoonstelling ope nen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 15