Michel Block: Jan Pasveer heeft 't druk ideale Mozart Wie van de twee is de vakkundigste spaarder? Olga Kr ij to va en Marko Fondse kregen Nijhoff-vertaalprijzen DIRIGENT VAN UITGEREIKT IN DEN HAAG pONDEHDAO 30 JANUARI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 11 Rotterdams Orkest o.l.v. Fournet (Door Th. J. Hannema) I rectte kreeg ik dus van Beintema. t rtan Do,Qtt, A1 &auw had ik elke avond een koor, Leiden Jan Pasveer (35), ge- maar u moet niet vergeten dat in .t boren in Coevorden, bekwaam iand der blinden één oog koning is! koordirigent, gehuwd met een Avondjes met koorzang en toneel hem altijd inspirerende vrouw en I doorbrak met solisten en het was vader van drie muzikale kinde- eigenl"k voor dat *r m muzikale kmde Drente concerten gegeven werden ren, komt na een tv-bespreking ai gauw verdiende ik er wat méér in Alphen aan den Rijn naar Lei- mee dan op de bank waar ik moest den om er met zijn Chr. Oratori- werker* um Vereniging „Con Amore" Mendelssohns „Elias" in te stu- LEIDEN De in zijn intenties steeds hoog grijpende Jean Fournet zwaaide gisteravond met sober gebaar, dat een sum mum aan uitdrukkings- en gevoelsoverdracht waarborgt, weer eens de scepter over het Rotterdams Philharmonisch Orkest op het vierde concert der K. en O. meesterserie. deren. Hij is een druk bezet man: di- Mijn basis was echter nog véél te wankel. Toen ik in 1950 mijn koorlei dersdiploma behaalde dirigeren was voor mij alles! solliciteerde ik in 1953 voor een aanstelling tot recteur van de muziekschool „De organist aan de geref. kerk in Zaan- Zaanstreek" 1100 leerlingenin dam: ik ben gereformeerd en miin Zaandam, behalve dirigent van j geloof heeft mij dikwijls over veel Con Amore" ook van oratorium verenigingen in Haarlem en Heemstede, voorts bekend radio spreker op de zondagmorgen en verzorger van tv-uitzendingen. Ondanks al die veelzijdige en veeleisende werkzaamheden is hij graag bereid een gesprek te voe ren. Hoe voltrok zich zijn snelle car rière? ..Gevolg van héél hard werken. Ik kom uit een arm gezin, waar geldverdienen bittere noodzaak was. Ik had een enorm zware jeugd. Va der had een kolenhandel, maar was zestien jaar ziek. Ik had als jongen een kranten- en een petroleumwijk. Daarnaast was ik altijd bezeten van het orgel. Toen er eindelijk één in huis kwam om door te verkopen, heb ik mij uitsluitend door zelfstudie op het orgelspel toegelegd. Na enke le jaren kreeg ik les van Hendrik Zwart. Op mijn zestiende kreeg ik mijn eerste koor. Misschien heb ik m'n grote liefde voor muziek van moeilijke dingen heen geholpen. In die tijd werd het al drukker en druk ker. Ik reisde heen en weer van Drente naar Zaandam, waar ik een volledige orgellespraktijk kreeg. Toen ik twintig was moest ik in dienst, volgde de officiersopleiding en werd luitenant bij de Verbin dingsdienst. Voor 't eerst ging ik wat verdienen. Kocht van m'n ge spaarde geld een vleugel. Maar ik voelde muzikaal ver boven m'n stand te leven. Daarom ging ik koordirectie en schoolmuziek stude ren bij de nu 76-jarige Henri Ge- raedts in Bergen op Zoom. oud-on derdirecteur van het Conservato rium in Den Haag. Deze heeft een enorme invloed op me gehad. Hij gaf me de brede basis, die ik zo hard nodig had. Harmonieleer, con trapunt, ja. wat niet al. Hij zei al tijd: je mag geen muzikale hobby's hebben, je moet je vak tot in fines ses kennen. Ik heb dan ook bij hem mijn eenzijdigheid verloren. Na vier I jaar muzikale vorming deed ik mijn grootvader geërfd. Die was staatsexamen koordirectie B en horlogemaker en zilversmid, maar j schoolmuziek. Maar van één gulden leidde ook zangkoren in Gasselter- vijftig voor een lesuur kon je toch nyveen. niet leven. In 1958 volgde dan ook Op m'n vijftiende was ik aange- gelukkig mijn benoeming tot leraar steld als organist in de hervormde muziek bij het middelbaar onderwijs kerk van Oosterhesselen. een jaar I in Amsterdam en in 1960 tot direc- later kreeg is er e enkoor bij in teur van de muziekschool in Zaan- Nieuwe Krim. Toen heb ik een koor- 1 dam. Zangles heb ik nog gekregen leiderscursus gevolgd in Hoogeveen van Jaap Stroomenberg. pianoles j een zware selectie deelnemen aan van Beintema uit Leeuwarden. Tel- van Cor Kee en celloles van Corrie de dirigentencui-sus van de NRU on- JAN PASVEER religieuze achtergrond kennen en ik werd aangenomen. Hij is van die tijd af altijd een goed vriend van my geweest. Twee jaar geleden mocht ik bundel". De altijd hard werkende Jan Pas veer. zoals gezegd hevig gestimuleerd door zijn religieuze achtergrond, ein digt het gesprek abrupt: „En nu moet ik toch echt naar de repetitie. Ze zitten daar beslist al lang op me sen gevolgd bij Jaap Spaanderman, te wachten eveneens een enorm pedagoog. kens vanuit Coevorden dertig kilo meter fietsen naar Hoogeveen. Ja, ik heb altijd hard moeten aanpak ken, om er bovenuit te komen Mijn eerste ondergrond voor kooi'di- Jansen. In 1960 stond er in Mens en der leiding van Jean Fournet, van Melodie een advertentie van Con wie ik ontzaglijk veel heb opgesto- Amore. Men zocht een dirigent als i ken. Op het slotconcert dirigeerde ik opvolger van Simon C. Jansen. Tij- de Vijfde Symfonie van Henk Ba- dens de proefdirectie leerde ik hem I dings. Daarna heb ik nog directieies- ADVERTENTIE) Natuurlijk spaar je. Maar krijg je nou de hoogste lente? Het is gek, maar ik weet het werkelijk niet. Man, hij de Amro Bank krijg ik zes en een kwart procent. Je kan daar kiezen uit vijf spaarmogelijkheden. Hoe langer je je geld laat staan, hoe meer rente je krijgt. Ze hebben ook een spaarrekening waarvan je dagelijks geld kunt opnemen. Daarop krijg je vier procent lk ben blij datje het vertelt. „Uw lezingen voor de xadio heb ben sterk de aandacht geti-okken". „Ja gelukkig wel. Eerst die over di- verse bekende oratoria, daarna die onder de titel Schriftnoten en „De Bybel in notenschrift gevangen. Nu die over de liturgie, speciaal de func tie van de kerkmuziek in de litur gie. Zij gaan uit van het Convent van Kerken. In 1960 vroeg men mij als kerkmusicus mee te wei-ken aan de gereformeerde werkgroep voor li turgie. Ook ben ik betrokken geweest by de samenstelling van de orde van dienst, die door de Synode van de Ge reformeerde Kerken is aangenomen. Deze berust op vier motieven: het schriftuurlijke (wat zegt de bijbel ervan), het oeucumenische (hoe is het in andere kerken gesteld en hoe is het historisch gegroeid)het pasto rale (hoe functioneert het in de ge meente) en het confessionele (wat zegt de eigen belijdenis over de samenstelling van de orde). Voor my persoonlijk komt er nog het estheti sche motief bij. De lezingen over de liturgie duren tot Pinksteren. Daar na ga ik weer verder met Schriftno ten. Het Convent van Kerken zendt ook tv-diensten uit. Daarmee willen wij experimenteren met de nieuwe orde van dienst. Men heeft mij ge vraagd als adviseur voor deze „live" diensten op te treden, samen met dr. G. N. Lammens, die voorzitter is van j de Gereformeerde Jeugdorganisaties. ■V' Aan deze diensten neem ik deel als cantor. Op 23 maart komt er des >y '""/V* - - ||||gi 7" J JH| avonds van vijf tot zes een dienst j uit Alphen aan den Rijn en op 4 Ie! april (Goede Vrijdag» hoogstwaar- itaESPBfc schijnlijk één uit het Groene Kerk- SM je is Oegstgeest. Zij staan onder re- JftÊ gie van Nico Bogaart. Ik heb op- Mfll dracht gekregen vier programma's JSÊSÊrr SÊSe «Hl met solokantates van Bach te ver- MJjV zoi'gen en deze vanuit het medium «MnijfHÉS televisie te benaderen. We zullen proberen daarvoor de beste Neder- landse solisten aan te trekken. De diensten moeten eenvoudig zijn, maar toch hoog muzikaal be- JB F Bachs manne^ikoorItSlUitend Jongens e I in waarheid een „meesterconcertDirigent Jean Fournet rechts Naar aanleiding van myn radio- want naast Fournet was daar nor en pianist Michel Block. u,uendin?en héb Vontkend vee. andere meester aan het woord. Foto LD.Holvast, goede reacties gekregen, o a. van <J®. Amerikaanse piani. ventief. in een rjjk instrumentaal Ignace de Sutte, priester uit het Bel- Mlchel Block. coloriet geschreven Passacaglia, be- gische Sint Niklaas, dé autoriteit Diens verdroomd en ingetogen, staande uit variaties op een thema voor kerk- en schoolmuziek in dat technisch zowel als geestelijk vol- van acht maten, geen sprake. Doch land Hij heeft mij door deze uit- maakt Mozartspel in het één jaar reeds kondigt, de latere meester, die zendingen leren kennen en een van voor diens dood geschreven Concert hier nog chromatisch en melodisch miin nieuwe kerkliederen opgeno- m Bes <K.V. 595) werd tot een open- onder de invloed van de neo-roman- men in een. door hem uitgegeven I baring tiek staat, zich reeds aam Fournet Blocks uitgesproken zuiver stijlbe- dlt bondige, naai hoge cli- sef. gevoel voor doorzichtige klana- ma*en voerende opus. waarin de va- kleur bezonken evenwicht en klaa. natles °P dudr onherkenbaar toucher waren precies de elementen. en mtmondt m de stilte, waarom dit geiijpte en verstilde con cert vraagt. Zelden zal men het zó diep geconcentreei-d en met zulk een innerlijke rust hebben horen voor- dragen in een opvatting, welke de En in z'n autootje koerst hij in het kamermuziek zeer na stond. Daai- expressief verklankt. Na de pauze de wereld van Beet hoven: diens Zesde Symfonie, de „Pastoi-ale". Beethoven vervuld van de natuur rond Wenen. In 1803 kwam deze symfonie in Heiligenstadt avondlijk duister naar het repetitie- door groeide een ideale Mozart op. ^^«rluke^^ering lokaal. in elk détail superieur gehanteero heeIt aan deze heerlijke omgeving door een pianist, die dit van onuit- t sprekelijke schoonheid vervulde con- cei't superieur neerzette en tot een DEN HAAG (ANP) De ambas- j onvergetelijke gebeurtenis met het Wiesental, de Kahlenberg en Gi*inzing in het rond, wordt toch wel steeds opnieuw het meest gegrc- maakte P611 door de -Szène a® Bach" („Bij 'de beek"), waar Beethoven zijn ge- sadeur van de Ver. Staten in Neder- Het was alsof hy magnetisch con j d j t land. William Tyler, zal morgen de t«t "Kt^on «d.1Deze Pastorie. hcS menigmaal ook tentoonstelling ..Contemporary Ame- a(a™P™lle zaal. Het leektwn. gehoord 5ehoort nog steeds tót de rican Sculptors, Painters and Gra- «toot iM volkommi dom de - onverwoestbare s<,heppingen. waar- phic Artists" in Nijmegen openen. ™nr« weU« J Ptelke„niale een n.euw publiek De tentoonstelling wordt gehou- heeft men hem beluisterd Helaas Zl®h °or?!. ^fanil.eer den in „De Waagkon het orkest er niet in slagen een- uitgebalanceerd klinkt als dlt on- Deze tentoonstelling is een com- zelfde absolute fijnzinnigheid bv hovmTS ze^'Sr^i^el'^Un hei binatie van de tentoonstellingen „28 voortduring te realiseren, mede ah H^ v^de l^ h^ wkè Contemporary American Gmphic gevolg van een naar ons gevoel nog ^tTet mp^Z van" jïT^nen Artists" en „8 Amencan Sculptorste z» are bezetting. i weereave dle doortrokken and Paintei*s", welke verleden jaar in de Rijkacademie van Beelden Kun sten in Amsterdam te bezichtigen waren. De collectie omvat onder meer werken van de schilder Fairfieüd Porter, wiens werken verleden jaar werden geëxposeerd in het Ameri kaanse paviljoen op de Biennale in Block richtte evenwel deze avond voor Mozart een onvergankelijk mo nument op, dat de opgetogen toe juichingen volkomen verdiende. Het concert was ingeleid met het reeds eerder hier gehooide eer ste opus van Anton von Webern, een van de mentors van de twaalf- was van de idyllische sfeer en de puur verheven stemming zij het onderbi'oken door het boerenfeesten en het onweer waarvan deze sym fonie doortrokken is. Het oi'kest wist zich hier gestimu leerd door een dirigent, die wara ia van elk vals effectbejag en die Beet- Venetië, en de beeldhouwer Robert toon techniek Daarvan is echter inhoven op dezelfde indrukwekkend» White. deze in hoge mate intelligent en in- j eerde als Block het Mozart had j gedaan. Een avond om met een ster aan te tekenen. Th. J. Hannema, Ja, zo'n bank is handig. Je kunt er ook geld lenen, en bijvoorbeeld je verzekeringen regelen. Makkelijk hoor. DEN HAAG (GPD) De Mar- tinus Nijhoffprijs voor vertalin gen van proza en poëzie, inge steld door het Prins Bernhard- fonds. is voor 1969 uitgereikt aan mevrouw Olga Krijtova voor haar vertalingen in het Tsjechisch van een aantal Nederlandse romans, én aan Marko Fondse voor zijn vertalingen uit het Russisch van klassieke en moderne werken in onze taal. Prof. mr. W. F. de Gaay Fortman reikte als voorzitter van het Prins Bernhardfonds de oorkonden en dn geldprijzen in de Haagse raadzaal aan de beide bekroonden uit. Wat betreft de uit Bohemen af komstige. en in Praag wonende me vrouw Krijtova. die in 1956 met d" Nederlandse televisieregisseur Hans J Krijt is gehuwd, werd in he: jury-i-apport de nadruk gelegd on haar veelzijdigheid en haar aan dacht voor onze lettei-kunde. Aan de boeken die eerder in het Tsjc j ohisch zijn verschenen, voegde zi I een omvangrijke en zeer uiteenlo- pende verzameling eigentijdse wer- I ken toe. Haai- eerste vertaling was I „De onrustzaaier" van Willem G. van Maanen. Zij werd gevolgd door wer I ken vaai Arthur van Schendel, zes J romans van Theun de Vries, roman. van Johan Fabricius, Herman Teir- I linck. Jan de Hartog. novellen va\ Jan Wolkeis, prof. Jacob Presser en I anderen. Bijna al haar werken zyi, 1 voorzien van een uitvoerige inleiding waarin het volledige oeuvre van de auteur wordt behandeld. Naast pu- blikaties over onze letterkunde in tijdschriften, vertaalde zij voor de Tsjechische radio gedichten, o.a. van Huygens en Bredero. Op het gebied van vertalingen in het Nederlands kwam de jury una niem tot het oordeel, dat de Nij hoffprijs dit jaar moest worden toe gekend aan Marko Fondse. Hij pu bliceert reeds zes jaar lang briljante vertalingen, en zijn werk behoort tot de ci-eatieve kunst. Fondse (pseudo niem voor Martinus Cornelis van Dijket, studeerde Slavische filologie te Beograd, Utrecht en Amsterdam Hij verbleef geruime tijd in Joego slavië, Rusland en Griekenland Na de staatsgreep in Griekenland ves tigde hij zich in Rome. Buiten en kele verspreide vertalingen van memygriekse poëzie, legde hy zich vinjwel uitsluitend toe op vertalin gen uit het Russisch. Hy vertaalde klassieken als Gogolj, Tolstoj, Dos- tojewski, maar dooi'slaggevend waren voor de jury zyn vertalingen van moderne schrijvers als Majakowski, Abram Terts. Koeznetsow en Boel- gakow. Hij debuteerde in 1963 met een verzamelbundel: ..En Rusland, dat ben jij". In 1966 bleek zijn weer- Wilt u ook een sigaretje, schijnt Marko Fondse na afloop van de plechtigheid aan Olga Krijtova te vragen. Rechts op de foto prof. mr. W. F. de Gaay Fort man. die de Nijhoff-prijzen uit reikte. gave van Majakowski's „Een wolk in broek", een prestatie van de eerste orde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 11