sparen... verstandig en handig... tot 23 dec. hebt u de tijd ixpositie wereldberoemde Italiaanse fresco's Pierre Fournier meester cellist in Dvorakconcert Een Breughel voor f72.000 Uiting van dankbaarheid jn het Rijksmuseum Vertrouwde klank bij Residentie-Orkest Solti dirigent in Chicago Toneelexperiment in Den Bosch Spaart u met de Zilvervloot of het Premie Spaarplan? Dan weet u dat u de hoogste premie ontvangt wanneer u elk jaar het maximum-spaarbedrag inlegt. Inhalen verboden Als u in een bepaald jaar niet het maximum spaart, dan kunt u dit later niet meer inhalen, u krijgt dan niet de maximale belastingvrije premie. Kijk het even na Kan het nog? Maak het bedrag dan nu vol, tijdig vóór 't eind van het jaar. Het is uw eigen voordeel! Voor wie het nog niet weet Aan het Premie Spaarplan kunnen deelnemen zij die in Nederland wonen, tot de leeftijdsgroep van 21 t/m 59 jaar behoren en in het vorige jaar een belastbaar inkomen hadden van ten hoogste f. 15.000,-. Wie tussen de f. 25,- en f. 250,- per jaar spaart, verdient elk jaar een premie van 20%. Dat is f. 5,- tot f. 50,-. Belastingvrij. Met de Zilvervloot kunnen jongeren beginnen van 15 t/m 20 jaar (oud-militairen t/m 23 jaar). De inleg is ten hoogste f. 300,- en ten minste f. 30,- per jaar. De premie bedraagt 10% over inleg-plus-rente. Belastingvrij. Inlichtingen bij de vele aangewezen instellingen en bij het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid, afd. Voorlichting bezitsvorming, Postbus 51, Den Haag. kele op de tentoonstelling te zien zullen zijn. wordt dezelfde werkwijze gevolgd. Enkele van de fresco's die tentoon gesteld worden zijn „De heilige Pe trus de martelaar" van Fra Angeli- no, „Het wonder van de raaf en het vergiftigde brood" van een onbeken de meester en een halve kloostergang met 8 fresco's van Andrea del Sarto. In verband met de frescotentoonstel- ü>ng is het Rijksmuseum ook op nieuwjaarsdag geopend. ajSDAG 18 DECEMBER 1968 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 21 ADVERTENTIE AMSTERDAM (ANP) Een pa neel van Jan Brueghel en Johan Rottenhammer. afkomstig uit de j pastorie van de Mozes en Aaronkerk aan het Waterlooplein In Amster dam heeft gisteren op de kunstvei ling bij Mak van Waay aan het Ro- kin in Amsterdam f *2.000 opge- i bracht. Het kwam in het bezit van een Nederlandse particulier. f Een werk van Van Ravensteyn en A. Coosemans „Stilleven met een wijnglas" bleef in Nederlands bezit voor f74.000. Een stilleven uit de Hollandse school, in de manier van Jan Davldsz de Heem. maar vrijwel zeker gemaakt door Andries Bene- detti, een Antwerpenaar, die op het atelier van De Heem werkte, werd door een Nederlandse particulier voor f 66.000 gekocht. Een werk van Adriaen van Stalbempt. .Ruiters op een landweg", dat door een Neder lander tea beschikking was gesteld om geveild te warden ten bate van de Vereniging tot behoud van na tuurmonumenten, bracht f 52.000 op. Ook vele andere schilderijen gingen voor hoge prijzen van de hand. STERDAM (GPD) In het Rijksmuseum in Amsterdam deze week een tentoonstelling geopend van ongeveer rreldberoemde fresco's uit Florence en omgeving. Het nuseuni is de tweede plaats buiten Italië waar de door Italiaanse meesters op natte kalk gemaakte muurschilde- n te zien zullen zijn. New York heeft de wereldprimeur d. Duizenden hebben daar dagelijks de unieke collectie btigd. Eereplaats bijzondere karakter van de ex- wordt geaccentueerd door en- 1 naatregelen die men in het luseum heeft genomen. Men ten fresco van Piero Delia :esca 11439—1492dat waar- dijk de Heilige Julianus telt heeft voor de frescos een ere-plaats ingeruimd. De „ere-galerü" op de eerste ver dieping. waar vaste stukken hangen (tie men zeer ongaarne verplaatst, us leeggehaald. Ook heeft men de ga lerij verbouwd. Daarbij is er naar gestreefd het Italiaanse licht zo vol maakt mogeliik na te bootsen opdat de fresco's zo goed mogelijk uitko men. Het wonder van de raaf en het vergiftigde brood", in de 15de eeuw in het klooster van de si naasappelbomen in Florence ge schilderd door een onbekende meester. Aanvankelijk was het de bedoeling de tentoonstelling vandaag reeds te openen. De aankomst van de fresco's is echter vertraagd door een „lang zaamaan-actie" in de haven van New York. Het schip waarop de fres co's de overtocht maakten is later vertrokken en is gisteren pas in ons land aangekomen. De opening is in verband hiermee uitgesteld tot vrij dag. De fresco's blijven tot begin maart in het Rijksmuseum Daarna gaan zij naar Londen en vervolgens terug naar Italië. LEIDEN Willem van Otterloo heeft gisteravond met zijn Residentie Orkest bepaald geen ontdekkingsreis door de mu ziekliteratuur gemaakt: het is bij het oud-vertrouwde, het door en door gekende gebleven. Althans voor de regelmatige con certbezoeker. Spectaculair Het inrichten van de expositie be looft een spectaculair gebeuren te worden. Verschillende fresco's zijn zo groot dat zij niet door de museum deuren kunnen. Om deze toch naar binnen te krijgen zal gebruik ge maakt worden van het vluchtluik, dat in geval van nood gebruikt kan worden om „De Nachtwacht" buiten het museum te brengen Met de tentoonstellingen van de fresco's in New York, Amsterdam en Londen wil Italië zijn dankbaarheid tot uiting brengen voor de hulp die na de overstroming van Florence In 1966 is geboden. Wat Amsterdam en Londen betreft komt daarbU dat de hoofddirecteur van het Rijksmuseum, dr. A. F. E. van Schendel, met En gelse collega's in 1964 al geprobeerd heeft een expositie van fresco's In zijn museum te organiseren. Het plan kon toen In verband met een ver bouwing van het Rijksmuseum niet direct worden uitgevoerd. De fresco's die in het Rijksmuseum tentoongesteld worden zijn voor een deel na de ramp van 1966 van mu ren van kloosters, kapellen en kerken gehaald Met andere was dit al voor de overstroming gebeurd om dat. zij tekenen van verval gingen tonen. Nieuwe methode Dit afnemen van fresco's kan pas sind6 vrü kort met succes gedaan worden. Btf het vervaardigen van fresco's maakten de schilders eerst een ondertekening tSinopia» op een eerste laag kalk. Op een tweede laag kalk werd terwijl deze nog nat was de schildering aangebracht. Men haalt de fresco's nu van de muren door er een doek tegen te plakken. Men gebruikt hierbij 'ÜQi met een hechting die groter is dan de hecht ing tussen de twee kalk la gen. Wanneer men het doek van de muur aftrekt komt de muurschilde ring mee. Het doek met de muurschildering wordt vervolgens op "n vezelplaat of op plastic geplakt waarna het doek weer van de muurschildering gehaald wordt door de lijm op te lossen. Voor ondertekeningen, waarvan er ook en- Wie de meesterlijke instrument» - tor Hector Berlioz bewondert hoeft daarom nog niet ingenomen te zijn met de ouverture „Le carnaval ro- mai", ontleend aan zijn weinig suc cesvolle o pera „Benvenuto Cellini", waarin hij de uitbundigheid schil dert van het kleurrijke Romeinse Carnaval, afgewisseld door de gevoel volle melodie van oe beroemde lief desscène uit dje eerste acte tussen de twee hoofdfiguren Benvenuto Celli ni en Teresa. Al dit rumoerig en feestelijk gedoe, triviaal versierd met de rimbam van triangel, tamboerijn, bekkens en pauken verhindert in tussen niet dat, ondanks briljante CHICAGO iAP» George Soltl is benoemd tot eerste dirigent van het Symphonie-orkest van Chicago met ingang van het 79ste seizoèn, dat in september 1969 begint. De 56- jarige Solti. die sinds 1962 verbon den ia aan het Royal Operaahouse Londen, volgt Jean Martin on op. Tot eerste gastdirigent in Chicago is benoemd Carlo Maria Giulini van de Romeinse Opera Jean Martinon is thans dirigent van het Franse Nationale Symphonieorkest. DEN BOSCH (GPD! De Bo*- sche schouwburg-directeur Luc van Gent wil volgend Jaar op 2 april een interessant experiment nemen in bet Casino. Bezoekers, die op die dag getuige willen zyn van een nog nader uit te zoeken toneelstuk, hoe ven bij binnenkomst van de schouw burg geen cent te betalen. Het geld hoeft pas op tafel te komen als de toneelliefhebbers ook na de pauze het stuk nog willen zien. Luc van Gent heeft tot dit expe riment besloten enerzijds, omdat er vooral by het moderne repertoire nogal eens mensen zyn, die de zaal bij de pauze verontwaardigd verla ten, omdat het stuk hun niet aan staat, anderzijds, omdat hy het Bos sche publiek op deze manier over de drempelvrees van het experimentele en geëngageerde toneel heen wil helpen. passages naar ons gevoel niet meer dan een hol. op uiterlijk effect ge richt spektakel is ontstaan, dat moei lijk meer kaai boeien. Ebt alles is ze ker Berlioz niet op z'n best, hoe zeer het orkest ook trachtte te maken, wat van deze schitterende, maar toch voor het huidig oor verbleekte wereld te maken viel. Beheerste Fournier Van deze wereld uit 1843 naar die van de Dvorak uit 1895: een sprong van je-welste! Met een onvergelijkelijk zangerig spelend cellist als de grijze meester Pierre Fournier wordt het beluiste ren van Dvoraks celloconcert in b kJ t. opus 104 een puur en verheffend genot. De keuze voor waardevolle cello concerten is beperkt, maar dit van Dvorak behoort nog steeds tot de uitverkorenen, ondanks de lengte van het derde deel, dat haast niet to een eind kan komen. Maar daarvóór is men volledig in de ban geweest van de melodische pracht en de be wogen lyniek van het Adagio, dat tot de meest verheven inspiraties van de componist gerekend mag worden. Dvorak geeft bovendien de cellist alles wat hém toekomt. Aan wie zou dit beter zijn toever trouwd dan aan deze superieur en beheerst spelende Pierre Fournier, die de wereld nog steeds verbaast door zijn ongeëvenaard draagkrach tige toon. zelfs in het tederste pianis- semo reikend tot in de verste uit hoeken van de /.aal en wiens virtuoos techniach kunnen werkelijk boven alle lof verbeven is? In harmonieuze sameuwerking met bet orkest heeft Fournier zijn hnog- opvoerde en nog immer ongebroken reputatie opnieuw bevestigd en met zyn grandioos spel de harten van het auditorium tot opgetogenheid gebracht. Een opmerking: waarom Fournier het nodig acht in de momenten waarin hy niet speelt, met zijn stok mee dirigeren moet, speciaal in de langdurige Inleiding is ons niet duidelyk. Dat werkt afleidend en sto rend. het lijkt ons totaal overbodig. Ovationeel applaus, waarin Four nier die met de vermaardste orkesten en dirigenten ter wereld optrad. Van Otterloo en het orkest terecht harte lijk liet delen. Al* afsluiting Beethoven* Zevende Symfonie. „Sieges-symfonie", „Apotheose van de dans". Nieuw leven". „Nieuwe I liefde" of hoe men dit dithyr&mbi- sche. dynamische werk. waarin het Allegretto vervuld is van Italiaanse welluidenheid en het Menuet van een verdiepte Mozartgeest getuigt, ook wil noemen. Zo ooit dan komt I men tot de overtuiging dat het Beet- hovens veelzijdige menselijkheid is, waaraan hy zyn macht over de men sen te danken heeft. Hier staat de Beethoven, de man nelijke- moedige, die ondanks tegen slag, zorg en verdriet, toch altijd een volmondig „Ja" tot het leven sprak en als zodanig een voorbeeld voor j tallozen is. Met als suggestieve cli max het overweldigend tumult van de meeslepende finale, waarin het sterke ritme de drager der poëtische De cellist Pierre Fournier. (Foto LD/Holvast) gedachte is Maai- het wijdingsvolle, in een melancholiek waas gehulde Allegretto, in hevig contract tot de uitbundigheid der andere delen, be tekent toch voor ons hèt allesovertref fend hoogtepunt. Geen wonder, dat het tijdens de eerste uitvoering her haald moest worden. Met geestdrift heeft men zieh aan dit machtig-hartstochtelijke opus ge wijd, met grote nadruk de waarde van het ritme als oerelement van de bouw dezer magistrale symfonie geopenbaard en het geleid naar de vervoerende, orgiastische climax, waarin fantasen extase ongebrei deld hoogtij vieren. Een indrukwekkend besluit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 21