De „SPIJKER" eens bekende versclnjnin op de Nederlandse wegen Nyree Dawn Porter speelt graag „slechte vrouwen" - rollen Moderne auto gelijkend op de Gouden Koets" ZATERDAG 16 NOVEMBER 1968 LD EXTRA DE SPIJKER is een auto van eigen bo dem, die dan al lang niet meer op de Ne derlandse wegen een dagelijkse verschij ning is, maar die altijd nog meetelt als er bijzondere prestaties geleverd moeten worden. Dan doet zo'n oudje het nog Bij de onlangs gehouden rit van hoogbe jaarde vihicles van Amsterdam naar Pa rijs en terug was ook een Spijker 1906 van de partij. En hij liet het er niet bij zitten. Waren er aan deze rit prestatieprijzen verbonden geweest, dan was dit eigendom van de KNAC, gestald in het Automuseum in Driebergen, zeker een der eerste ge weest. De coureur, de KNAC-medewerker, de heer H. Stemmer, heeft er een prettige tocht mee beleefd zonder narigheid. In het verre verleden heeft deze Neder landse auto ook al eens een geweldige prestatie geleverd. Dat was in de zomer van 1907 toen Spijker meedeed aan de monster-race PekingParijs. De start vond plaats op 10 juli van dat jaar in de Chinese stad. De Hollandse wagen kwam toen als tweede aan in de „lichtstad", na Prins Borghese. Er is een aardige anecdote aan verbonden. De Spijker-auto werd bestuurd door een zekere Charles Godard. Toen deze in de Franse hoofdstad arriveerde, werd hij meteen in de gevangenis gezet wegens op lichting van het Nederlandse consulaat. Op valse gegevens had hij ons consu laat in Peking n.I. „een poot uitgetrok ken" van maar liefst 2100 dollar, een in die tijd fiks bedrag. DE „Spijker" is een befaamde auto, waarbij de fabrikant voor zijn tijd alles in het werk stelde om die faam zo wijd mogelijk te ver breiden. Met een glimlach beziet men de „Spij kers-catalogus van 1912. Natuurlijk zijn het omslag en de kopjes in de tekst in de „Jugendstil", de hevig gestyleer- de vormen met houterige tierelantijnen, ty perend voor de „fin de siècle" en 'n jaar of tien daarna! Al dadelijk ziet men, nog vóór de Inleiding als directeur vermeld, de voormalige avia- teur" Henri Wijnmalen, de koene held", die zó maar in één uur in z'n eentje van Rotter dam naar Amsterdam vloog in een „aero plane", een machine, geconstrueerd van en kele spanten, bespannen met zeildoek en voortgedreven door een klein motortje. Toen een tweetal Leidse hengelaars in 1911 aan de kant van de Haarlemmertrekvaart voorbij Oud-Poelgeestargeloos zat te vis sen, werden zij opgeschrikt door een myste rieus gebrom hóóg (wel 100 meter!) in de lucht en toen de twee Leidenaren verschrikt opsprongen, vloog daar net Wijnmalen boven hun hoofden, op zijn weg naar Amsterdam. Een toen adembenemendgezicht! Daar ging me die waaghals Wijnmalen! Toch vond hij het veiliger op de grond te blij ven, zodat men hem reeds een jaar daarna, dus in 1912. vermeld vindt als directeur van de Spijkerfabriek! Wel zal tot zijn benoeming hebben bijgedra gen, dat de volledige naam van de fabriek, gesticht door de broers Spijker, was: NV Ne- derlandsche Automobiel- en Vliegtuigfabriek „Trompenburg", doch feitelijk specialiseerde men zich alléén op de autofabricage. T rompenburg In de „Inleiding" met wéér een kop in Ju gendstil" leest men „Te zeggen dat de naam Spyker evenveel roem voor ons land heeft ingeoogst als die van den grooten zeeheld Tromp, naar wien de fabriek Trompenburg genoemd werd, is zeker niet vrij van over drijving. Toch heeft hetgeen op de plaats vervaardigd is, waar eens Tromp's woon plaats stond, zich eene reputatie naar ver houding verworven. In de oertijden van het automobielisme, tegen 1895, verscheen de eerste Spyker op den weg en sindsdien zijn kosten noch moeite gespaard om de wagens te doen profiteeren van de laatste vorderin gen der techniek, en zoo uit te rusten, dat De Spijker 13/30 PK Sport Torpedo met vijf zitplaatsen. aan alle redelijke eischen eener verwende clientèle tegemoet gekomen ivordt. Hieraan, zoomede aan eenige spr eekivoor delijk gewor den eigenschappen, waaronder wij in de eer ste plaats de onverwoestbaarheid en het hou den van den weg wenschen te noemenis hoofdzakelijk het succes van den Spyker te danken". Na nog eens geappeleerd te hebben aan de monstertocht PekingParijs, waaraan een Nederlander (Ir. Stephan) deel nam op een Spijker-chassis, gaat de directie enthousiast door. „Ook op het gebied van koetswerk heeft de fabriek eene benijdenswaardige reputatie en zijn onze laatste modellen carrosserieën een sprekend bewijs, dat de specialisten, welke het kunstige houtsnijwerk voor de Gouden Koets vervaardigden met de vele sierlijke krullen, eveneens in staat zijn chassis en car rosserieën tot een harmonieus geheel te ver werken". denkt men zich éven in: een auto gelijkend op de Gouden Koets! Maar tsja, niet iedereen kon „een automo biel besturen" en nog veel minder was hij in staat een reparatie zélf te verrichten, zo dat de directie in de voormelde inleiding ver telde, dat dit herstellen vrijwel niét behoef de, daar „somtyds het demonteeren van een of meerdere stukken bij een Spijker vrijwel onnodig was", zó oersterk en solide was het fabrikaat. Aan het eind hiervan wordt op de ze oersterkte nog even terug gekomen. Bladert men verder, dan ziet men een foto van het indrukwekkende (Jugenstil!) hek werk, dat toegang gaf tot het hoofdgebouw De vier cilinder-motor met een boring van 90 millimeter en een slag van 140 millimeter. met een portier, die zó weggelopen kon zijn van de feodale „Bank of England" te Lon den! Dorpssmid reparateur Bij de chassis-uitrusting wordt vermeld een „oliecontróleur" en een „Houder voor 2 re servewielen achter aan het chassis gecombi neerd met de kofferdrager, een voldoend aantal verwisselstukken" (men was dus niet zo héél zeker dat er geen mankement kon ontstaan!dat mócht men, ondanks de hoog geroemde constructie tóch „panne" krijgen, dan kon een of anderedorpssmid langs de weg, aan de hand van een door de fabriek bij de wagen gevoegde reparatie-aanduiding de boel min of meer repareren! TjSSZ, Stroomlijn Dat was dus de éérste Nederlandse autofa- briek, die het toch niet kon bolwerken, zodat zij omstreeks 1920 werd opgeheven. Er toas geen werken tegen de van Rijkswege gesub sidieerde auto fabrieken, zoals in Frankrijk en elders. Maar nog in 1940 reden er in Londen „Spij- ker"-taxi's, wel een bewijs hoé onverwoest baar de wagens van dit merk waren, ook al moesten de onderdelen in later jaren speciaal gemaakt worden, daar natuurlijk elke „Spij ker-stock niet meer bestond! Overigens wel in de lijn liggend van het feodale Engeland! Foto boven: De Spijker 13/30 PK Limousim s, met zes zitplaatsen. Bloemenvaasjes en hot- V dennet ontbraken niet. Bekleding in echt It- est der. drap cotelé en moquette. Erg luxueu r< dus! Een aardige bijzonderheid: In LEIDEN-otn- streeks-1910 reed maaréén auto, 'n ker van de heer Hoogenstraten, de fabrikaufrr van de bekende conserven, toén nog in Lei den gevestigd DRS. DOLF SCHNAA1 Irene uit de Forsyte Saga De hoofdingang van de fabriek „Trompen burg", bewaakt door een portier, die zo weg. gelopen kon zijn van de feodale Bank of England. Wat de wielen betreft: „Afneembare draad- wielen, 6 in getal, worden bij het chassis geleverd. Afgezien van hun uiterst gemakke lijke verwisselbaarheid en groote sterk te, brengen deze wielen een niet onbelang rijke bandenbesparing met zich door hun minder gewicht en door hun beter afkoelings- vermogen. Alle wielen loopen op rijkelijk be meten rollagers". Maar zodoende kon men dan ook wel een snelheid van45 K.M. per uur halen! O, zo! NYREE DAWN PORTER is 32 jaar, heeft asblond haar en groene ogen. Ze draagt minirokken en ziet er helemaal uit als een jonge vrouw van deze tijd. Toch zeggen de pro ducers van film en tv dat zij „een Victo riaanse verschijning" is. Haar glooiende schouderlijn en delicate bouw maken haar geknipt voor het dragen van de kleding die bij dat tijdperk past. Nyree, van afkomst Nieuw-Zeelandse, is in één slag beroemd geworden door haar ver tolking van de rol van Irene in de inmid dels al legendarisch geworden tv-serie The Forsyte Saga. Toen ze tien jaar geleden (als „Miss Cinema of New Zealand") naar Europa kwam, kostte het haar de grootste moeite om een passende rol te vinden. „Producers en re gisseurs zijn altijd huiverig van iemand met een titel als Miss Cinema", zegt Nyree. „Het heeft me veel moeite gekost om ze ervan te overtuigen dat ik werkelijk actrice was". Dat was niet meer nodig toen de blonde Nieuwzeelandse, na een heleboel kleine rol letjes bij televisie en toneel, door de BBC werd uitgekozen voor de moeilijke rol van Irene in de Forsyte Saga. Van de ene dag op de andere werd zij voor producers en re gisseurs een fel-begeerde topster. Het bete kende voor haar niet alleen roem, maar ook financiële zekerheid en de vrijheid om zelf haar rollen uit te kiezen. ll dat je iemand terugschrijft wanneer hij J een aardige brief heeft geschreven". De 32-jarige Nyree vindt het niet zo heel er om ouder te worden. „Eens moeten we alle maal oud worden", zegt ze. „Ik geloof dat j ga alleen maar moet hopen dat de rimpels r een rijk en vol leven op de interessant plaatsen komen, en dat de dingen die je ai uiterlijke „verpakking" verliest, van binnt. gecompenseerd worden. Het lijkt me met a erg wanneer je boven en beneden de tal" wat gevulder wordt, wanneer de taille zeil1 maar goed blijft. Zo'n vorm is tenslotti karakteristiek voor vrouwen, en bovendies14 erg aantrekkelijk voor mannen: ze krijgea I zin om hun arm er omheen te leggen". „Moederrol" Nyree Dawn Porter is getrouwd met di Nieuw-Zeelandse acteur Bryan o'Leary. „Gf- 1(1 lukkig getrouwd',' zegt ze zelf. Ze houdt vai t katten, zou er wel een dozijn willen hebba n wanneer ze er ruimte voor had, maar heel Mysterie bewaren Over de carrosserieën nog éven: „Bij het ontwerpen onzer standaard carrosserieën voor ons 13/30 P.K. chassis hebben wij er naar gestreefd het „stream line" idee zoo veel mogelijk door te voeren zonder aan het comfort, dat heden verlangd wordt, te kort te doen. Wij hebben ons hierbij niet uitslui tend laten leiden door hetgeen andere car- rossiers reeds te zien gaven, doch nieuwe banen gezocht en gevonden". Bij de limousines valt het óns van déze tijd, op dat de bouw geïnspireerd was niét op de vloeiende lijnen van nü (ondanks wat de di rectie als „vloeiende lijnen" vermeldt! zónder uit-stekende delen, doch op de ouderwetse rijtuigen, de vigilantes: hóóg van bouw en de zitplaats van de chauffeur als bij een koetsier, buiten het interieur, doch daarover hierna. En buiten de wagen even eens de uitstekende lantaarns óók al gelijk aan de vigilantes en andere paarderijtuigen. Terwijl „elke auto in iedere desgewenste kleur kan worden, geschilderd." Spuitwerk bestond toen nog niet! Nu wilt u natuurlijk deze „hoogst-moderne" wagens wel eens verder bezien, waarbij ver meld wordt dat twee strapontins (kleine op vouwbare stoeltjes die in de bodem verzin ken kunnen) zijn ingebouwd, terwijl in elk portier (dus 4» een portefeuille is aange bracht. „Wat een luxe. wat een comfort!!" Maar voor óns-van-1968 is het wel typerend voor die tijd, dat van de vijf modellen er vier waren met de chauffeursplaats buiten het interieurZo'n man kan best in de kou en de tocht zitten!" Een sociale menta liteit van vóór 1914! Door het Hof werden enkele landaulet-limou- sines „voorzien van plafonnier, spreekbuis, springgordijnen" aangeschaft, ter gedeelte lijke vervanging van de rijtuigen met twee of vier paarden bespannen. In haar woning in Londen zegt Nyree met een lachje: „Het spelen van de rol van een werkelijk slechte vrouw: dat geeft me de meeste voldoening en dat vond ik het dank baarste werk. Maar ik accepteer geen naakt scènes, zelfs niet als ze beter betaald zouden worden. Ik wil ze alleen spelen, wanneer het naakt absoluut essentieel is in dat gedeelte van het verhaal. Ik geloof namelijk dat een vrouw het mysterie van haar sex niet prijs moet geven. Ze moet geheim houden wat ze heeft. Dat kan, artistiek en dramatisch ge zien, in een toneelstuk een belangrijk hulp middel zijn bij het wekken van een bepaalde spanning. Alles onthullen lijkt mij even on dramatisch als wanneer echtgenoten elkaar in de badkamer zien zonder iets aan". Nyree Dawn Porter heeft heel wat „slechte vrouwen" gespeeld, van de rol van Nadya Fe- derova in Tsjechows „Het duel" tot die van een neurotisch, aan drank en verdovende middelen verslaafd Hollywoods sex-symbool in „The Gamblers". Haar grootste prestatie heeft zij tot nu toe echter geleverd als Irene in de Forsyte Saga. een rol waarin zij in een periode van zes maanden moest „uitgroeien" tot een lieve, gedistingeerde, grijsharige da me. „Irene kroop in mijn huid en nam volledig bezit van me", zegt Nyree. „Ik heb nooit ge dacht dat dit ooit met mij zou gebeuren. Da gen en dagen nadat de serie afgelopen was, liep ik rond als een slaapwandelaarster, me zelf afvragend „wie ben ik?" Ik kreeg veel aanbiedingen, maar kon niet beslissen. Top - fanmail Door haar rol in de Forsyte Saga kreeg Ny ree Dawn Porter formidabele zendingen fan mail te verwerken. Mannen, vrouwen en kin deren van zeven tot zeventig jaar schreven haar brieven. De stroom van epistels werd zó groot dat Merle Porter, Nyree's 21-jarige zuster haar baan als steno-typiste in Lon den opgaf om secretaresse van haar beroem de zusje te worden. „Als iemand mij schrijft, vind ik het onhebbelijk om niet te antwoor den", zegt Nyree. „In Nieuw-Zeeland houden we nog iets in ere dat sommige mensen te genwoordig ouderwets vinden. Dat is hoffe lijkheid, en hoffelijkheid betekent onder meer Nyree Dawn Porter q er (noodgedwongen) maar eentje: de zwtf schoonheid Lolita. Ze zal nog twee stuk# spelen en dan hoopt ze in haar privé-lev® een heel bijzondere „rol" te krijgen: die wj de gelukkige moeder van een baby. „Ik gfiW dat mijn leven dan pas volkomen vollef j gevuld zal zijn", zegt Nyree, van wie ton# B critici zeggen dat ze met het grootste gen - t overstapt uit een dramatische rol naar sophisticated blijspel. Dat is een van o eigenschappen die haar in de voorste n j, van Britse toneel- en tv-speelsters heeft ip, bracht. n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 10