NTED et verhaal van James „La Musica": stroom van emoties of f10.000,- en voor u FBI Vooru f1.000,- Reliëfs en gouaches van Karei Appel Twee kleine kereltjes roeien samen de wereld rond evoluon BY THE „LANGZAAM MAAR ZEKER RAAKTE IK ERBIJ BETROKKEN. IK WIST NIET DAT ER IEMAND VERMOORD MOEST WORDEN.' door Ifilliam B. Huie ANE „Theater" speelde: FORD MUSTANG '0 J DANSSCHOOL AUTOBAND ACAPULCO eindhoven Morgen: Op het spoor van King Advocaat Ray verdedigde ook Ruby DRIVE-IN BIOSCOOP de bank waar ook zich thuis voelt IAG 1? NOVEMBER 1968 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 8 via zijn advocaat twee met James Earl Ray had en naar Chicago, Ottawa, Los Angeles, Bir- en Alabama was gereisd _iëren wat Ray me verteld ik tot de volgende conclu- len; komplot om Martin Luther vermoorden bestond al op 1967, acht maanden voor jri op 4 april 1968; ty raakte zonder zijn medewe- oi»i8 augustus 1967 in Montreal kompiot betrokken en han- I had fcarna in opdracht van de sa ri afraders, 23 maart 1968- nog geen daeJèken voor de moord waarvan c^fotouldigd wordt, wist Ray niet [komplot tot een moord zou dat het gericht was tegen het verhaal van de Odyssee in Windsor in de Canadese willen hervatten. In van Windsor ontmoette 11 augustus 1967 om drie uur zijn voortdurend verlichte «levtsie-apparatuur bewaak- Memphis schrijft Ray over loeting: wilde dat ik onderweg naar tweemaal de Ameri- tussen Windsor en De- smokkelwaar zou overste- vermoed dat hij dacht dat erg zou opvallen in mijn ou- i Plymouth. Raoul kwam een lr na mü het stadion van f binnen. Hij droeg een ak- q zei kom mee. Onderweg grens stopten we. Raoul drie pakjes tevoorschijn en ie achter de rugleuning van ig van mijn wagen. We re- een eindje in de richting toen liet ik hem eruit. Hij hjj met een taxi de grens ig. Ik kwam goed door de en in Detroit nam hij de ran mij over. Toen reden we busstation van Detroit waar binnen ging, nadat hij me ïad dat ik weer terug moest laar het station van Windsor op hem moest wachten. Ik [eveer een minuut of tien in lion gewacht toen hij in een iveerde. Daarna volgde de- rocedure, behalve dat hij me opdracht gaf via een andere aar Dftroit te rijden. witte Ford Mustang 1966 met rode bekleding die ongeveer 18.000 mijl had gereden. Het enige wat me aan die wagen niet aan stond was de kleur. Raoul vond het ook niets, maar hij zei dat ik 'm toch maar moest ne men. Op zijn verzoek gaf ik Raoul een stel sleutels en hij noteerde mijn huisadres. Weer zei hij me dat hij me zou schrijven over nieuwe in structies en gaf me 500 dollar om van te leven en nog eens 500 dollar cm een camera en wat spullen te kopen". (Ray weet nog steeds niet waarom hem gevraagd werd die fo to-uitrusting aan te schaffen). Toen ik het verhaal van Ray con- troleerde, ontdekte ik in Birming ham dat in de ochtend van maandag 8 augustus 1967 Ray als Eric S. Galt een kluis bij de Birmingham Trust National Bank in de binnenstad huurde. De bank hield een journaal bij van elke keer dat de kluis ge opend werd. Volgens dit journaal is de kluis niet geopend direct nadat Ray hem huurde, wel echter 's mid dags om 2.32 uur toen Ray vijf minu ten in de kluis bleef. Verder blijkt uit dit journaal dat de kluis achtereen volgens op 5 september van 1,52 tot 1 58 's middags, op 21 september van 11.04 tot 11.08 's ochtends en op 28 september van 10.16 tot 1019 's och tends. voor Ray geopend werd. Ray kwam dus maar vier keer in die kluis. Volgens Ray gebruikte hij de kluis om ei zijn identiteitspapie ren, Raouls telefoonnummer in New Orleans en een beetje geld in te be waren. Bankbedienden sloten op 13 december '67 journaal van de kluis af, nadat ze „de sleutel van de klant" per post hadden ontvangen uit Baton Roude (Louisiana). Volgens de bank had Ray alias Eric S. Galt als refe rentie een zekere Karl Galt, 2512 La Fayette St., St. Louis, opgegeven. Veel is geschreven over dat geld van Ray in die kluis in Birmingham. Men heeft verondersteld dat hij het zelf meegebracht had om de auto te kopen- Maar de eigenaar van de wa gen, William Paisley en z'n vader, vertellen het volgende verhaal: ARNHEM (GPD) Toneel groep „Theater" heeft dezer dagen het „kleine toneelsei zoen" in het Arnhemse Studio theater aan de Rijn officieel geopend met de opvoering van de eenakter „La musica" van de Franse romancière en to neelschrijfster Margerita Du- ras. ï)eze autrice is geen onbe kende in ons land. Enkele van haar romans zijn in het Neder lands vertaald en de toneel groep „Theater" voerde in een vorig seizoen met succes „Les eaux et les forets" (onder de titel „Hele dagen in de bo men") op. Margeriite Duras kent de kunst om de werkelijkheid op te roepen achter het gesproken woord en de daaraan ontleende actie. In La Musica treedt j deze eigenschap sterk op de voor- I grond. Hier is de kracht van de ge- speelde dialoog dat het drama tus- sen twee gescheiden mensen gestal- te krijgt door datgene wat de tekst niet zegt. Een dialoog achter de dialoog. Bei- de mensen, een jong architect en zijn vrouw, jong en gelukkig getrouwd, vervreemden van elkaar, een toe stand die uitloopt op een scheiding als elk een nieuwe partner heeft ge vonden. In een laatst gesprek in een ADVERTENTIE grens in de file zag ik dat nebeambten alle auto's bin- buiten keerden. Ik herinner- het televisietoestel dat ik in i had gekocht en dat in de imte zat. In de hoop dat ze n auto niet zouden nazoeken rde ik het toestel. Ik moest lit de file in een andere rij luanebeambten keken niet al- ar het tv-toestel maar ze ke- de rest van de wagen gron- Zonder echter de pakjes te was zenuwachtig toen ik bij am. We parkeerden in 'n zij- Hij kreeg z'n drie pakjes en 750 dollar en de opdracht de ymouth te verkopen en naar [ham te gaan waar hij me via ite restante brief nieuwe or- u geven. Hij herhaalde het nummer waar ik hem in ge nood in New Orleans kon n De volgende keer, zo zei hij me geld voor een nieuwe auto Ik bracht hem weer naar het ion n Detroit en vertrok naar il Die nacht logeerde ik in Kei ongeveer vijf mijl ooste- n Gaty in de Amerikaanse ndiana. De volgende dag ver- ik de oude rode Plymouth in en nam de trein naar Bir- ^hrijft: „Toen ik twee dagen hingham was, ontving ik een an Raoul (maandag 28 augus- '7)' Hij schreef me dat ik hem "Ad moest opzoeken in het Café, recht tegenover het Moor. Ik ontmoette hem. Hij ^ik een behoorlijke auto van "W dollar kon kopen. De vol- dag vond ik zo"n auto en Kis in de Starlite vertelde ik KA- De volgende morgen gaf op straat 2000 dollar in bil- Van 100 en 50 en 20 dollar. Kon die ik wou kopen was een De witte Ford Mustang werd in een plaatselijk dagblad op 27 augus tus. 1967, voor 1995 dollar te koop aangeboden. De dinsdagmiddag daar- belde Ray naar het huis van de Paisley's en 's avonds reed meneer Paisley met Ray een blokje in de wagen rond. Ray zei de wagen di rect te nemen en vertelde dat hij „zaken deed" met de Birmingham Trust Bank en daar wilde hij meneer Paisley de volgende ochtend ontmoe ten en hem contant betalen. De volgende ochtend ontmoette Paisley Ray zoals afgesproken voor de bank en verwachtte toen eigenlijk dat Ray met hem naar binnen zou gaan om het geld te halen. Paisley schrok een beetje toen Ray hem ver telde dat hij het geld bij zich had en hem prompt 2000 dollar overhan digde, nog wel in biljetten van 20 dollar. „Man wees toch voorzichtig met dat geld", zei Paisley, „hier op klaarlichte dag midden op straat". Paisley gaf Ray 5 dollar wisselgeld en liep direct door naar de bank waar hij de 2000 dollar stortte. Toen liep hij met Ray naar een parkeerplaats, gaf hem 2 stel sleutels en de auto. Het stortingsbewijs van Paisley toont aan dat die transactie in de ochtend van 30 augustus 1967 plaats had- Het journaal van Ray's kluis meldt dat hij niet in de kluis ge weest is tussen 28 augustus en 5 sep tember. Die 2000 dollar heeft waar schijnlijk nooit in Ray's kluis gezeten. Ray had dit bedrag ook niet bij zich toen hij naar Birmingham kwam. Hij „haalde het niet uit de bankkluis" om de auto te betalen. Net als Ray voortdurend beweert, werden die 2000 dollar hem in Birmingham overhan digd, misschien slechts enkele minu ten voor hij ze aan meneer Paisley doorgaf. Ray schrijft- „Ik veronderstel dat ik in een of ander komploc om King te doden be trokken- raakte, toen ik die pakjes vanuit Canada de Verenigde Staten binnen smokkelde. Ik vermoed dat het allemaal al besloten was voor de auto in Birmingham werd gekocht, want niemand zou me ooit 3000 dol lar in Birmingham geven om wat verdovende middelen de grens over te brengen. Maar mij is nooit iets verteld over een plan om King of iemand anders te vermoorden". Over zijn zesweeks verblijf in Bir mingham sohtijft Ray: Tijdens mijn verblijf in Birming ham gebeurde er niet veel. Ik ben daar driemaal naar een dansschool geweest. Dat kostte totaal 10 dollar. Ik dacht dat ik misschien wel in Zuid-Amerika terecht zou komen en in die landen is het wel belangrijk dat je een beetje die Zuidamerikaan- se dansen kent. Ik kocht in Birmingham ook de foto-uitrusting voor Raoul. Ik deed rij-examen, slaagde en kreeg een rij bewijs. Ik kocht na 1 oktober ook 'n nieuw Alabama-nummerplaat (op naam van Ens S. Galt) De 5e of oktober ontving ik bericht van Raoul en hij schreef me waar en wanneer ik hem kon ontmoeten: in Nuevola- redo in Mexico. Op weg naar Mexico postte ik de sleutels van de kluis in Birmingham, omdat ik zeker wist dat ik nooit meer in Birmingham zou komen. Toen ik ongeveer twee uur in een motel in Nuevolaredo was, kwam Raoul m'n kamer binnen. Hij gaf me opdraoht achter hem aan te rijden de grens over en hem naar Texas te volgen. Hij nam een taxi en nadat we de Amerikaanse douane gepas seerd waren, stapte hij bij my in. Hij nam me mee naar een auto die voor een in aanbouw zijnd huis stond en opende de achterbak van die wagen nam er een autoband uit en legde die in de achterbak van mijn wagen. Vervolgens reden we weer naar de grens. Bij de Mexicaanse douane stapte hij uit en wachtte naast het gebouw. Ik volgde zijn instructies en vroeg de douane om een toeristen- kaart en vertelde ze dat ik het bin nenland van Mexico in wilde en niet alleen naar Nuevolaredo ging. (Er is geen toeristenkaart nodig om de grenssteden van Mexico te bezoeken; alleen als je naar het binnenland gaat). Toen de douane de auto ging nazoeken gaf ik hem 3 dollar, zoals Raoul me gezegd had, en toen hield h:j op met zoeken en tekende alles af. Raoul en ik gingen vervolgens weer naar het motel waar we elkaar getroffen hadden en waar ik stond ingeschreven. Daar vonden we de auto waar Raoul de band uit gehaald had; bij was er door een andere chauffeur paar toe geveden. Raoul legde de band en het wiel van mijn auto weer in de andere wagen (die een Mexi caans nummerbord had). We praat ten een tijdje en Raoul vertelde me dat ik het wiel. de band en de in houd van de band door de tweede Mexicaanse douane moest brengen, ongeveer 50 kilometer zuidelijk van de grens- Ik logeerde die nacht in het motel de volgende morgen verscheen Raoul die de band weer in mijn wa gen legde. Toen reed ik achter hem san naar de tweede Mexicaanse dou ane waar de beambten onze beide wagens controleerden. We reden een eindje door en toen we uit het gezicht van de douanes waren legden we de band weer van mijn auto in de zijne. Toen gaf hij me 2000 dollar, het he- bedrag weer in biljetten van 20. Hij zei dat de identiteitspapieren die hij beloofd nad nog niet in orde wa ren, maar dat hij ze zeker zou hebben ais we elkaar de volgende keer spra- Ds. Martin Luther King werd tijdens zijn campagnes voor de burgerrechten in het zuiden van de Verenigde Staten vele malen mishandeld. Zonder vrees ging hij echter iedere keer weer op pad totdat op 4 april 1968 om één mi nuut over zes 's avonds (plaatse lijke tijd) de fatale kogel hem trof. Was het Ray die deze kogel afvuurde? In deze aflevering tracht William Bradford Huie daar achter te komen. ken. Dan zou hy ook de 12.000 dollar voor me hebben, waar ik in een an der land een zaak mee kon begin nen. Raoul zei dat hij me over een maand of twee weer wilde ontmoeten en stelde voor dat ik in Mexico zou blijven. Ik zei dat ik wel een tijdje in Mexico wou blijven maar dat ik dan naar Los Angeles wilde gaan en daar op hem zou wachten. (Ik wilde ei genlijk naar Los Angeles om te pro beren daar een baantje op een schip te krijgen). Raoul vond het best, maar dan moest ik via het telefoon nummer in New Orleans zo nu en dan laten weten waar ik was en hy zou mij per poste restante in Los Ange les schrijven. Ik besloot naar Acapulco te gaan. Daar logeerde ik vijf nachten, en g:ng toen naar Puerto Vallarta. Ik had al eens iets over Puerto Vallarta in een tijdschrift gelezen. Het is de mooiste stad van Mexico. Ik bleef een maand in Puerto Vallarta. De eerste drie weken logeerde ik in het In een vijvertje in het Evoluon vindt u twee kleine, mechanische mannetjes in een roeibootje. Elk trekt aan één riem en zo varen ze hun ronde, nu al een heel jaar lang, op draadloos overgebrachte energie, waardoor zij ook de juiste koers houden. Veel van zulke interessante en vernuftige zaken maken een bezoek aan het Evoluon tot een belevenis. Voor iedereen! Toegang f 1.- dagelijks 10-18 uur zondags 13-18 uur Ruim parkeerterrein Gerieflijk restaurant. Voordelige Trein- Toegangsbiljetten verkrijgbaar op meer dan 100 N.S.-stations In 1966 gesticht door Philip*. hotel over de boedelscheiding ont moeten zy elkaar weer. Zy zijn moderne mensen, zich ver standelijk schikkend in de nieuwe situatie. Maar terugziend op hun verleden ontkomen ze niet aan de herinnering aan momenten van ge luk naast de sleur van het leven in de dagelijkse tredmolen. Het onder houd wordt telkens onderbroken door telefoongesprekken die ieder met de verontruste nieuwe partner voert. Er volgen geruststellende ant woorden maar achter dit uiterlijke woordenspel openbaart zich het schrijnend verdriet dat beiden ver vult. Het leidt niet tot een verzoening. Ieder gaat zijn nieuwe weg. Alleen het toeval resteert, als dit hen nog eens tezamen zal brengen. Dan zul len zij als gelieven voor elkander ge storven zijn. De titel „La Musica" is beeld van hetgeen achter de woor den de innerlijke stroom van emo ties openbaart. Henny Orri speelde de vrouw met een gava dictie en met treffende innerlijke beheersing van haar diepste gevoelens. Eric van der Donck was haar tegenspeler en slaagde er volstrekt in de spanning in zijn gevoelsleven over te dragen. Theo Kling regisseerde het spel zeer zorgvuldig. AMSTERDAM Morgenmiddag wordt in het Stedelijk Museum te Amsterdam een expositie openge steld van reliëfs en gouaches van Karei Appel. Zy duurt tot en met 5 januari 1969. In 1966, een jaar na de grote over zichtetentoonstelling in het Stede lijk, is Karei Appel opnieuw begon nen houten reliëfs te maken. In de jaren van Cobra (1948'51) had hij immers al kleine plastiekjes van hout gemaakt, alsook een serie van Hotel Rio; de laatste week in het Iropicana hotel dat aan het strand ligt. Ik heb een tijdje met de ge dachte gespeeld terug te gaan naar Amerika, daar een auto te stelen en die dan in Puerto Vallarta voor een si,ukje grond, waarop ik me blijvend wilde vestigen, te ruilen. MEMPHIS Reuter Percy Foreman, een bekende strafpleiter uit Texas, die in een briljante carrière tot dusver slechts één moord- j proces verloor, heeft erin toe gestemd James Earl Ray bij het proces dat vandaag in Memphis begint, te verdedi gen. Foreman zei, dat hij tot zijn besluit was gekomen om dat de zaak interessant was en niet vanwege het geld. De advocaat, die miljonair is, vraagt honoraria tot 250.000 dollar (ongeveer 900.000 gul den) per geval. Hij ontkende, dat de Ku Klux Klan of een andere rechtse organisatie hem betaalt, hoewel de eer ste het hem zoel enkele keren had gevraagd. Opmerkelijk was in elk geval, dat Ray maandag onverwacht besloot af te zien van de bijstand van de advocaat die tot dan toe zijn belangen behartigde. Foreman zoas korte tijd ver dediger van Jack Ruby, de nachtclubeigenaar die Lee Oswald, de vermoedelijk moordenaar van president John Kennedy, doodschoot. Hij trok zich echter na en kele dagen terug. Foreman verklaarde, dat Ray zelf en diens twee broers hem had den gevraagd de verdediging op zich te nemen. Onmiddellijk na de moord op ds. King braken in vele Ameri kaanse steden onlusten uit, die maar met moeite bedwongen kon den worden. Hier een nachtelijk beeld uit New York waar in de negerwijk Harlem brand werd ge sticht. Was het de bedoeling van de opdrachtgevers van Ray dat via de moord op ds. King in de Verenigde Staten de totale chaos zou uitbreken? drie grote beschilderde reliëfs waar van er zich één in de collectie van het museum bevindt. Later, in 1962 werkte hij in Nice aan een reeks ge beitelde en beschilderde boomstron ken (Stedelijk van Abbemuseum, Eindhoven; verzameling Sijmons, Am sterdam) DROUWEN (GPD) De eerete Nederlandse drive -in -bioscoop komt niet in een van de grote stedelijk® centra, maar in het landelijke Drou- wen. De eigenaar van een café-res taurant in Drouwer., K. HilboUing, wil op een weiland achter zijn zaak een jïrojectiesoherm van 15 bij 20 meter installeren. Op het terrein ia plaats voor zeker 600 automobilisten. De auto's krijgen bfj het binnen rijden ofitvangers voor de geluids installatie, die aangesloten kunnen worden op stopcontacten die aan palen zjjn bevestigd. Op het terrein komt ook een drive-in restaurant waardoor het mogelijk wordt in de auto bediend te worden. De onder nemende heer Hübolling heeft ook plannen voor een ponybaan en voor een met dierfiguren versierde kano en roeivijver. (ADVERTENTIE) de heer J. W. Hoogeveen beheerder bijkantoor Amstelveen Contant geld nodig voor privé- doeleinden? Neem een persoon lijke lening bij de NMB. Dat gaat prettig en snel. Aflossing in maxi maal 36 maanden op gunstige voorwaarden. Bijvoorbeeld: ƒ3.000,- in handen, betaling In 18 x 183,15. Of: ƒ10.000,- in handen, betaling in 36 x 332,67. Loop eens binnen bij het dichtst bijzijnde NMB-kantoor. Men geeft u er graag alle inlichtingen over de persoonlijke lening. U zult zien, dat bij de NMB de persoonlijke lening samengaat met persoonlijke NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK 260 vestigingen In Nederland

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 9