Eenmaal per week huisvrouw Handschoen is meer dan ooit een modeprodukt FONTÖEK^I Coco en mini Kamerplanten Kom er ACHT-er Bont gids MANNENWERK PARELS-BIJOUX HANDNAAD VERSCHUIVING Handschoenen snijden: een hrokje precisie en geduld werk OVERPEINZING san 1 bahii 1 I ATERDAG 26 OKTOBER 1968 LD EXTRA 9 Rechtsboven: Dit levert de mooiste en vieste handschoenen op: handnaaiwerk, de vakmensen handnaad" genoemd, i een driekante naald en speciaal garen )rdt de zadelsteek gemaakt. Rechtsboven: Laatste fase in de hand- i oenen fabricage: op metalen vormen ivor- de handschoenen geperst en kreukloos makt. Boven: Mode spreekt tegenwoordig een hartig woordje mee in de handschoenen- fabricage. Acht nieuwe modellenversierd met speelse accenten: boven twee modellen van peccaryledereen handschoen van kalfs- veloursleder en een glacé-exemplaar. Daar onder drie handschoenen van peccaryleer en een handschoen van kalfsvelours dat ook wel mochetto wordt genoemd. ADVERTENTIE PARIS VOOR UW DAGELIJKSE SCHOONHEIDSVERZORGING Dépositaire voor Leiden Salon HAMS VAN BELLEN - Stationsweg 38 pans meisje zoekt contact met Nederlanders een brief vol lof voor Nederland, zijn in- ners en zijn vorstin, verzoekt een Japans de redactie van het Leidsch Dagblad te willen verlenen voor het tot nd brengen van een „pen-vriendschap" t landgenoten tussen 20 en 30 jaar. De im van deze negentienjarige is Haruyo en haar adres luidt: 12-1 - Chome, namecho, Ioshima-Ku, Tokyo. Japan. In avonduren studeert zij Engels en Frans haar brief is in behoorlijk Engels gesteld, heeft altijd belangstelling voor Nederland tad en zou niets liever zijn dan een am- sadrice voor ons land in Japan. Coco Chanel kan het niet puntige dingen te zeggen over de mini- die in haar een fervent tegenstandster ft gevonden. In een Amerikaans maand- 1 schreef ze onlangs deze opmerking neer: t meest onthullende aspect van de mini- is dat we nu weten hoeveel lelijke be er zijn". Ook deze is van haar: „De vrou- zijn op het ogenblik in zo'n staat van varring dat vele ervan overtuigd zijn te zullen blijven wanneer ze zich maar as aanstellen". uw kamerplanten niet klakkeloos op een e in de vensterbank, adviseert een ken- van kamerplanten. Plaats ze liever in van twee of drie voor het raam. Dat irdert de „individuele aandacht" voor elk de plantjes. Kamerplanten die „manne- aan-mannetje" staan worden voor d e nares een uniforme rij van gebladerte ïond van man in restaurant korter van man rechts is van vrouw van vrouw rljskaartje van middelste man in etalage itter veranderd links boven ADVERTENTIE die automatisch van water en andere voe dingsstoffen wordt voorzien. En u weet het: wat goed is voor de ene plant is soms lang niet best tfoor de andere (net als bij de men sen). Wie nu alles over bont wil weten, kan terecht bij de „kleine bontgids" van J. Becker, uitge geven door C. A. H. van Dishoeck te Bussum. Reparaties, mode, sterkte, slijtage, weersin vloeden, reinigen en nog veel meer in een handzaam werkje voor wie geïnteresseerd is in bont. Stapels leer in allerlei kleuren liggen in het magazijn van Berkenrode, de oude „heerlijkheid" bij Heemstede, waar de N.V. Handschoenenindustrie Joh. Laim- böck Jr. een stijlvol onderdak heeft ge vonden. Huiden van de wilde peccary- zwijnen uit Zuid-Amerika, te herkennen aan de haarinplant: steeds drie gaatjes bij elkaar. Leerkenners kunnen aan de huid van het dier zien of het in de laag vlakte of op de hoogvlakte heeft geleefd en rekenen het peccary tot de sterkste leersoorten die er zijn. Mooier en soepeler dan de huid van het gewone huisvarken, sportief en toch met een zekere verfijning. „En dit", zegt een van de leerspecialisten van het bijna veertig jaar geleden gestichte bedrijf, „is chevreau-glacé. Huid van jonge geitjes, en zo dun als boter". Door zijn han den gaan soepele zwarte glacévellen, afkom stig van een speciaal schapenras. Lappen olijfgroen suède, het mooie dunne leer van niet te oude schapen. Chocoladekleurig kalfs velours dat aan de bovenkant enigszins gesle pen is, als luxeus en verfijnd geldt, maar wel besmettelijk is. Cognackleurig elanden- leer uit de Scandinavische landen dat zeer solide is en onder meer voor autohandschoé- nen wordt gebruikt. Het is nog lang niet al les: zeker vijftien verschillende leersoorten worden in de handschoenenindustrie ver werkt. Voor de buitenstaander begint het spectacu laire deel van de handschoenenfabricage, het met verbazing ontdekken dat er zoveel vast zit aan een simpele handschoen, in het werk vertrek van de handschoenencoupeurs. Want de handschoenencoupeur is in deze keten van fabricage-handeiingen een centrale en be langrijke figuur, een vakman die zijn vak helemaal „in het bedrijf" leert en daar min stens vier jaar of nog langer voor nodig heeft. Aan hem de taak om de handschoenen zo zuinig mogelijk uit het Zeer te snijden en daarbij rekening te houden met verschillende factoren: het soort leer en de rekbaarheid er van, het model (klassiek of sportief), de voering (van zijde, tricot of vacht) die straks voor de handschoenen zal worden gebruikt. Hij maakt het leer soepel met behulp van vochtige (maar vooral niet té vochtige) doe ken en geeft het glans door een behande ling met speksteenpoeder dat tevens de plak kerigheid van het materiaal tegen gaat. Van het inzicht van de coupeur hangt het af of het vereiste aantal handschoenen straks uit de lengte of uit de breedte van het leer zal worden gesneden. De uitdrukking passen als een handschoen" is niet vanzelf in de wereld gekomen: hand schoenen moeten in de eerste plaats een on berispelijke pasvorm hebben. Om dat te be reiken gaat de coupeur het leer rekken en strekken, in de lengte en in de breedte. Het is zwaar werk dat veel lichaamskracht vergt en dat verklaart waarom dit onderdeel van het oude ambacht altijd „typisch mannen werk" is gebleven. Aan de nerf van het leer kan de ervaren coupeur zien hoe hij het moet rekken. „Wij sturen het leer als het ware naar de plaats waar wij het hebben willen", zegt een- van de vijftien „volslagen" handschoenencoupeurs die in deze afdeling van het bedrijf boven dien als leermeesters fungeren voor een aan tal jonge leerlingen in het vak. „Hoe beter het leer is gerekt, des te mooier ^AJORICA Eenmaal in de week tracht ik 'n echte huis vrouw te zijn, die overeenkomst vertoont met de folders van de damesbladen, met het ideaalbeeld uit de advertenties en met het voorbeeld van tantes en nichten. Dan sjouw ik een ganse ochtend rond met een stofzui ger, hanteer vim-bus en zemelap, dweil vloe ren en smeer alles vol met teakolie. Ik maak mezelf vuil en het huis schoon, 's Avonds plof ik bekaf in een stoel en het kan me niet schelen ivie er met zijn as morst, met zijn pindakaas knoeit of vergeet zijn voeten te vegen; moeder is uitgeteld. Gevolg: zaterdags morgens zou ik eigenlijk opnieuw moeten be ginnen maar dat stel ik liever uit tot de vol gende vrijdag. De kinderen hebben in mijn huishoudelijke capaciteiten op vrijdag echter weinig vertrou wen. Ze zien wel dat hun kamers zijn opge ruimd, dat de stofvlokken onder de bedden zijn verdwenen, dat hun schoenen die eerst onder een kast slingerden, nu onder het bu reau liggenmaar ze geloven er niet in. Iedere vrijdag voorzie ik de bedden van scho ne lakens en slopen; iedere zaterdagochtend stop ik het vuile beddegoed in de ivasmachine en prompt komt Henk naar beneden stor men met een arm vol lakens. „Hier, kan dat nog meegewassen worden? Waar kan ik een kussensloop en lakens vin den?" „Je bent gek! Ik heb gisteren je bed ver schoond!" „O ja?" „Doe ik altijd op vrijdag". „Ik heb er niet op gelet. Toen ik gistermor gen mijn bed afhaalde, dacht ik: nou, nou. Maar ik had geen tijd want ik moest naai school. Dus heb ik er nu alles afgetrokken en „De vouwen zitten er nota bene nog in. Voel je het dan niet als je 's avonds in een schoon bed stapt?" „Ik dacht. „Jij dacht helemaal niet. Jij gaat uit van het vooroordeel dat ik nooit iets anders doe dan lezen". sluit de handschoen straks om de hand. De rekbaarheid van bovenkant en binnenhand moet gelijk zijn. Anders gaat de handschoen onherroepelijk wringen". De grote kunst is om het stuk leer in één keer passend op het kaliber (het kartonnen „patroon" van de handschoen) te krijgen. Bij dit alles hanteert de coupeur een speciale lengtemaat: in de handschoenenindustrie wordt met „sol" gemeten. Tenslotte wordett de door de coupeur voorbewerkte modellen door een hydraulische stansmachine uitge sneden. Wat later ziet men stapels onderdelen terug op de volgende afdeling, het atelier. Op spe ciale naaimachines worden met korte drif tige rukjes de handschoenen centimeter voor centimeter in elkaar gezet. Het duurt gemid deld een jaar voordat een naaister gerou tineerd een paar handschoenen in elkaar kan zetten en ook dan heeft zij voor elk paar nog minstens een half uur nodig. Dat is dan toch nog heel wat korter dan de tijd die een handgenaaide handschoen (door de vakman „handnaad" genoemd) vraagt. Naar handgenaaide handschoenen is tegenwoordig veel vraag, ook in het buiten land. Dit handnaaiwerk wordt „buiten de deuri' gedaan, door getrouwde vrouwen van wie sommigen dit werk al jaren doen. Het is zeer precies werk waar veel geduld voor nodig is: twee tot tweeëneenhalf uur doet een ge routineerde handnaaister over het in elkaar zetten van een paar handgenaaide hand schoenen. Dat gebeurt met een speciale rijg- streek (de zadelsteek), met behulp van dik handgaren en een driekante naald. „Handnaad" is niet alleen mooier, maar ook sterker dan een op de machine genaaide handschoen en desondanks niet eens zo veel duurder: het prijsverschil is vier tot vijf gul den per paar. Intussen zijn die handschoenen; nog lang niet in de handschoenenwinkel. Er moeten voeringen in: (op het atelier gebeurt dat met een vleugje lijm in de vingertop pen, bij het handnaaiwerk wordt de voering ingenaaid), er worden boordjes aangezet en merkjes ingenaaid. Het atelier beschikt over een arsenaal van apparaatjes waarmee gaat jes, openingen en andere versieringen in het leer kunnen worden geslagen. Intussen zijn er de nodige controles op maten en op kleuraf wijkingen of andere storende factoren. De mannen van de dresseerafdeling zorgen er tenslotte voor dat elke handschoen smetteloos geperst en kreukloos de finish passeert. Adriaan kijkt twijfelend en gaat dan af, mét trui. Marian op, zonder trui. „Ik kan de spojis niet vinden". „O, die ligt buiten geloof ik. Wat ben je aan het doen?" „Mijn bureau opruimen". „Met een spons?" „Nee. Ik ivou meieen even mijn raam zemen, dat doe ik altijd zaterdags". „Maar dat doe ik elke vrijdag al"! „Heus?" „Nou jabijna elke vrijdag". „Dat wist ik niet. Nou ja Een uur later kom ik op haar kamer en schrik. De papiermand zit propvol weggegooide schriften en tekeningeji, overal liggen snip pers en gescheurde kaften, tegen het schone (tweemaal gezeemde) 'raam is een oude af- fische geplakt maar het bed vergat ze op te maken. Geen wonder dat mijn kinderen geen geloof hechten aan de vrijdagse schoon maakbeurt. Ze zien kans al mijn inspanning in tiointig minuten teniet te doen. Ontmoe digd pak ik een boek en ga in de zon zitten. Nu kunnen ze zelf zien dat ik nooit iets an ders doe dan lezen. THE A BECK MAN Er zijn de laatste jaren duidelijke verschui vingen gaande in de „consumptie" van hand schoenen. De vraag naar handgenaaide handschoenen is duidelijk gestegen. „Men heeft meer geld over voor kleding in het al gemeen en voor de accessoires. Bovendien past het karakter van een handgenaaide hand schoen bij de huidige sportieve inslag in de mode", zegt men bij het Heemsteedse bedrijf. Vooral het verbruik van dameshand schoenen stijgt. Vrouwen kopen hun hand schoenen niet alleen meer tegen de koude, maar letten ook op kleuren en andere mo defactoren. Mannen daarentegen zien de handschoenen nog altijd voornamelijk als bescherming tegen de koude en de verkoop van herenhandschoenen ligt (mede door de zachte winters van de laatste jaren) dan ook een flink eind achter bij die in de sector dameshandschoenen. Op het ogenblik worden in Nederland an derhalf miljoen paren handschoenen per jaar gekocht. De mode beïnvloed de handschoe nenfabricage dermate sterk, dat men bij Laimböck (een bedrijf dat overigens geheel los staat van de winkels van dezelfde naam in de grote steden) tegenwoordig twee maal per jaar een collectie van tweehonderd nieuw-ontworpen modellen maakt. Voor het komende voorjaar liggen ze ook alweer klaar: in allerlei geraffineerde kleuren en in tien tallen modellen. Want een dameshandschoen mag tegenwoordig gerust een speels karakter hebben mits hij maar „past als een hand schoen". „Doe je dan wel eens iets anders „Verdwijn!" Ik ga voort met het sorteren van het was goed en stuit op een dikke trui, waarvan ik zeker weet dat ik hem pas heb geioasseii. „Adriaan! Waarom heb je die trui bij het vuile goed gegooid?" „Nou, hij mag best eens gewassen worden". „Na twee dagen?" „Huh?" „Gistermorgen héb ik hem schoon in je kast gelegd. Jij doet je kast open, ziet die trui en hop: werp maar in de mand. Bekijk je zo'n ding dan niet eerst even?" „Nou, stil maar. Dan was het een vergissing. Ik dacht „Jij denkt dat ik vuil goed in je kast berg. Dank je wel". ADVERTENTIE uw handen vragen erom desinfecterende crème-zeep 1 voor de HALVE PRIJS, bij I I.,,grote tube SANBALM M K. handcreme

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 11