Otto Dijk: een plannenmaker agressieve kunst voor De vleselijke vermaken van Vriezenveen SlNGER-oktober-aanbieding 'i JÉ®*- I II 111— SINGER STILLE RIJN 1-4 LANGEZAAL EEUWFEEST VAN RIJNSBURGSE BAKKERIJ bon OTTO'S PLANNEN Ouderavond van „De Rlligenlloek,, M/NM/NimmwsNNmiNMm/mMëmimMNmÊfÊ/MÊMNMNM/mimtmN/mNMNimimN schuine naald machine met vrije arm fk J W f§ goedkoper HAARLEMMERSTRAAT 79 ADVERTEREN DOET VERKOPEN! LE1DSCH DAGBLAD DUINDEKDAG 24 UKiubhzt Hoe staat men ln Nederland tegen- s|Jn. Later krt]e Ik het verslag in han- over het oorspronkelijke toneel? Otto Dijk wordt verbitterd als hij er over Met drie of vier hoorspelen per jaar in West-Duitsland kun je riant leven. Kom er eens om in Nederland. Een avondvullend stuk brengt hier bij de radio misschien f2000,-, hoogstens f 2500 op. Over de grens wordt dat vier keer I zo hoog. Normaal is een honorarium van 8 tot 10 mille. Dat zijn de rech ten voor een eenmalige uitzending in Duitsland. den, waaruit blijkt dat de Zweedse tv had gevraagd om oorspronkelijk Ne derlands werk. En wat zegt die werk groep Drama: de vergadering is het er unaniem over eens dat er geen Nederlandse dramatische kunst be staat. Helaas zullen wij negatief moe ten antwoorden. Ik ben er ziedend om geweest en heb op eigen houtje ver talingen van Nederlandse stukken verstuurd." UTRECHT (GPD) Otto Dijk staat in de telefoongids van Utrecht onder Ad Odijk. Een man die intensief betrokken is bij het Nederlandse toneel. Hij schrijft, werkt als dramaturgisch adviseur bij de VPRO-tv bewerkt de Maigret-serie voor de VARA-tv, doet nu hetzelfde met een aantal psychologische romans van Simenon, is redacteur van het strijdvaardige lite raire blad Kentering en bepaalt in de overgebleven tijd zijn houding tegehover de poëzie. De Arbeiderspers bundelde een aantal van zijn eenacters en tv-stukken in de paperback: „De laatste der kolonialen" en hij werkt aan een aanvullend stuk voor het Nieuw Rotterdams Toneel. Niet liever lui Niet iemand van wie je kunt zeggen liever lui dan moe". Een bezig toneelbijtje, pardon hom mel, die overloopt van nieuioe plannen en ideeën. „Mijn stuk is voor zesachtste klaar. Een wat bittere komedie in hedendaagse vorm en stijl. Ik ga daarbij uit van een geheel nieuwe speelstijl. Als iemand toneel speelt is hij zich op de achtergrond daarvan bewust. In feite wordt er ook in „Hóe denkt hij, wat dóet hij, wat wil hij gaan doen?" Otto Dijk is een bijzonder t veelzijdig kunstenaar. Woord, l gesproken, geschreven en ge- l drukt. Ook als dichter was l hij actief. Publiieerde de l bundel Traumagie, maar t werkt nu in een andere riih- t ting. Ontmythologisering. t ,,Wat ik nu maak is weg- gooi-poëzie. Ik aarzel nog om ermee voor de dag te komen. Het is eigenlijk gebeurd na J een gesprek met Simenon. Ik f sihrijf voor nu en niet meer J voor de eeuwigheid. Simenon J zei„Jongen, we werken al- J lemaal maar voor héél even- v tjes. We leven in een weg- J gooitijd. Alles is minder de- f gelijk. Ook de geestesproduk- J ten. Maak er maar een ge- J bruiksvoorwerp van, dat doe J ik ook". Als Kentering-redacteur werkt Otto Dijk aan twee a speciale nummers over de re- a volutie en over het toneel. Hij a zoekt naar de motieven van i de Nederlandse toneelkuns- i tenaars. Stelt zichzelf en an- J deren de vraag: „Waarom J zitten lue in een artistiek a slop?" Is het toneel dood of schijndood? Een veelgestelde a vraag, waarop hij moeizaam J of helemaal geen antwoord a krijgt. J Dan is er zijn eigen toneel- stuk. dat langzaam vorm f krijgt. Het nieuwe project l Schrijverstheater"de hoor- spelen voor Duitsland en tenslotte film. Samen met Kees Brusse ben ik bezig aan een seks- f film. Ik had vorig jaar al een f scenario klaarliggen. Ontzet- v tend gek. Met een totaal ge- f brek aan eerbied voor het f hele fenomeen seks! Maar ik f ben opnieuw begonnen, want v Kees wil het toch wel „men- l selijk" houden het dagelijks leven voortdurend toneel gespeeld. Iedereen neemt tegenover de ander een houding aan. Aanwensels, die je totaal zou kunnen veranderen. Dat is een theorie die ik al langer heb, maar 2vaar ik nergens steun voor vond, behalve dan in het werk van Pinter. In „De minnaar" bijv. laat Pinter zijn acteurs duidelijk rol len spelen. Bij Genet vindt je het ook. Hij heeft trouwens een hekel aan de acteur". V erwisselbaarhekl Obto Dijk wijst op de absurdisten, die kans hebben gezien vonn te geven aan het geheel nieuwe gedragspatroon van de mens sinds de jaren '30. De uitingen van deze mensen zyn vol strekt ander dan voorheen. Dat wijst op een verwisselbaarheid van uitings vormen. wat, ook het uitgangspunt van Otto Dijk is. „Dat fascineert mij. Als die uitings vormen dus in wezen willekeurig zyn, niet meer dan een overeenkomst, waar ligt dan eigenlijk de kern van de mens? Wat is dan essentieel? Dat weet ik niet. In mijn stuk probeer ik te komen tot een soort leegte van waaimit de mensen opnieuw zullen kunnen gaan handelen. Of het lukt weet ik niet. En ik wil dat het stuk gespeeld wordt vanuit het bewustzyn, alles wat ik doe is acteren. Ik prik Schrijverstheater Enkele weken terug schreef Otto Dijk schertsenderwijs aan Pierre H. Dubois dat er een „Schrijverstheater" moest komen. Tot zijn grote verwon dering ging de sneeuwbal rollen. „Het Schrijverstheater begint vaste vorm aan te nemen. Ik heb al toe zeggingen van een groot aantal men sen. Binnenkort heb ik een gesprek met Rltsaert ten Cate van Mickery, die voor het idee zeer enthousiast is. We gaan Nederlandse stukken spelen, die weinig of geen kans krygen en maar steeds in de laden blijven lig gen. Met schrijvers, die zélf gaan spe len. Om een paar namen te noemen: Nel Noordzij, Jan Wolkers, Alaln Teister, Helen Knopper, Wim Hazeu en J. W. Holsbergen. Ik ben nu aan het zoeken naar geld, naar een ga rantie". De bedoeling is dat het Schrijvers- theater meerdere prod uk ties per jaar gaat spelen. Voor het publiek is Otto Dijk niet meer bang. En auteurs als acteurs, lijkt inderdaad een aantrek kelijke formule. Ook Ritsaert ten Cate is optimistisch en spreekt over het „verkopen van meer dan 20 voor stellingen door het hele land". En Otto Dijk heeft de eerste produktie al bijna aan de tv verkocht. één van de grootste radiostations heeft hem opdrachten voor hoorspe len verschaft. „Ze betalen geweldig en het hoorspel is een in Duitsland zeer gewaardeerde kunstvorm. In Ne derland daarentegen werk je duide lijk in de marge van de grote litera tuur." spreekt. Woorden als kruideniers politiek" en „bekrompenheid" vallen. Hij geeft een voorbeeld uit de prak tijk van de NTS waar een „Werkgroep Drama" zich bezighoudt met o.a. oor spronkelijk Nederlands toneel. „Ik zat er voor de VPRO in en kon wegens ziekte een keer niet aanwezig .Je vraagt je af, waar praten die jongens over? Natuurlijk hebben wij VprliittArrj ieen Nederlandse dramatische kunst, v eriJllieru f afgei0pen seizoen 6 Ne derlandse tv-stukken voor de VPRO gebracht. Het Is een ellendige men taliteit van die tv-dramaturgen, een gefrustreerdheid, die voortkomt uit het feit dat ze zelf niet kunnen schrij ven. En dan maar zeggen dat er geen Nederlandse toneelschrijfkunst be staat Hoorspelen Een schrijver zoekt zijn brood. Otto Dijk is niet enthousiast over zijn tv- werk dat hij om den brode moet doen. „Je krygt routine, èrg veel routine, maar je spontaniteit verstikt. Als ik nu aan een toneel- of tv-stuk werk, hoor ik mezelf denken: kan dat wel, is dat wel uitvoerbaar. Je gaat te kri tisch tegenover de vorm staan". Hy hoopt langzaam al zijn bijbaan tjes te kunnen afstoten. Op de ach tergrond doemt West-Duitsland op. Niet alleen de Nederlandse showwe reld zoekt het over de oostgrens, ook onze talentvolle tv- en radioauteurs verdwijnen. De Bondsrepubliek gaat zelf voortdurend iedere emotie door" het werk van Otto Dyk vertalen en LEIDERDORP De openbar» kleuterschool „De Ruigenhoek" M| in de school, die gevestigd is Willem de Zwijgerlaan 50, dinsdagavond 29 oktober om 8 uur een ouderavond houden. Mej. G. Meyer, docente aan d« kweekschool voor voorbereidend on. derwyys in Leiden, zal spreken over het onderwerp: „Muziek met kleu ters". Als nieuwe leden voor de oudercommissie worden voorgedra. gen dokter P. van 't Woud en mevr. M. E. KokkeSmits. RIJNSBURG De brood- en banketbakkerij Oudewater, Vliet NZ 94 in Rijnsburg be staat honderd jaar. Het eeuw feest zal dinsdag 29 oktober gevierd worden met een recep tie, die 's middags van half vijf tot half zeven wordt gehouden in hotel-restaurant „De Mon- yé" aan de Sandtlaan. Het bedrijf werd een eeuw geleden gesticht door de heer J. C. Oudwa ter. Hy was geen Rijnsburger, maar kwam van de Zuidholiandse eilanden naar het bloemkwekersdorp. In Brielle zag hij het levenslicht.. Wel trouwde de heer Oudwater een Rijns- burgse, namelijk mejuffrouw Van de Vijver. Samen hebben zij het bedrijf opgebouwd. Het begon heel klein aan de Vliet NZ. Met brood, wat kleingoed en koekjes ging de heer Oudwater met zijn handkarretje zijn klanten af en zyn vrouw hielp in het kleine win keltje. In een primitief oventje, dat werd gestookt met takkebossen, bak te hy zyn prod uk ten. Door noeste arbeid groeide h« bakkersbedrijf. Zyn zoon Willem, 4» al jaren bij vader in de zaak wat volgde hem in 1900 op. Hy schalt, een fiets aan en met de mand vo! brood voorop ging hy door Rynsburj. Zevenentwintig jaar heeft hy leiding gegeven aan dit bedryf, dat steetii maar groeide. De klantenkring breid- de ook uit, zodat, toen in 1927 diem zoon J. C. Oudwater in de zaai kwam, al spoedig een motorbakfieü en een auto werden aangeschaft. Sinds 1965 dryft de heer W. Oud- water het bedryf. Een van diens vie zonen bekwaamt zich in het bakkers- vak, zodat het er wel naar uitziet, dat de opvolger weer een Oudwater zal zyn. Iedere tyd stelt andere eisen de ontwikkeling, ook op het gebied van de brood- en banketbakkerij staat niet stil. De winkel aan de Vliet NZ voldoet niet meer aan de tharj te stellen eisen en de uitbreiding van de klantenkring. Daarom is een ver- bouwingsplan opgesteld, waarin niet alleen de winkel, maar ook dt bakkery worden betrokken. Mee hoopt met die verbouwing spoedig tt kunnen beginnen. VRIEZENVEEN (GPD) De ruim 13.000 burgers van Vriezenveen vieren volgend jaar augustus het 600-jarig be staan van hun Overyssels dorp. Voor vyf procent van hen wordt dat een behoed zaam balanceren op het scherp van de Calvinistische schede en zede. By Vrie- zenveens gemeenteraad en het feestco mité liggen twee brieven met het krach tig verzoek alle vleselyk vermaak uit de Jubileumpret te bannen. Het is niet eenvoudig te hanteren, dat begrip „vleselyk vermaak". Wat is vlese lyk? Op goede gronden njag men veron derstellen, dart, zonder dit soort vermaak de wereld geen 600 jaar oud zou zyn ge worden en Vriezenveen dus óók niet. Maar zelfs daargelaten deze wat vrymoe dige uitleg, zetten de strijdbare rechts- orthodoxen van Vriezenveen ons voor gro te problemen. Een van die maandbrieven (waardoor 599-jarig Vriezenveen weer eens in het nieuw geraakt), was afkomstig van de 300 leden tellende Hervormde Evangelisatie op gereformeerde grond slag, de tweede van de afdeling Vriezen veen der Staatkundig Gereformeerde Par ty (150 leden). Die Hervormde Evangelisatie vormt een sterk-rechtzinnige modaliteit, een soort geweten van de Hervormde Kerk, die 84 pet der Vriezenveners achter zich heeft. Het is ook een typisch-plaatselyke aangelegenheid, onthult evangelist L. Paul, een in driedelig pikzwart gestoken aartsvader, die zyn 300 volgelingen mas sief en zonder twyfels voorgaat op de wa re weg. Zeker, de heer Paul weet van deze brief, al heeft ie hem zelf niet geschre ven. Wel staat hy er achter, voor de volle honderd procent. In die brief dan ver zoekt de Hervormde evangelisatie „alle vleselyke vermakelijkheden en oneer baarheid zowel voor de jeugd als voor de ouderen achterwege te laten" Hoe dit begrip nader af te palen voor een niet-ingewyde niet-Vriezenvener? Evangelist Paul blykt terstond voor de ruimst mogelijke Interpretatie te gevoe len. „Vleselyke vermakelykheden", zo zegt hy zonder een seconde blank. „Dat is alles wat niet overeenkomt met Gods woord. Dat versta ik er onder! Eri gaar ne bevestigt hy desgevraagd, dat in de Schrift voor nu en voor alle tyden haar scherp de toetssteen voor de al of niet zondigheid van menselyk vermaak te vin den is. .Precies. Helemaal". De evangelist-voorganger, vlezig gelaat kort geknipt grys haar (hy wil niet op de foto) verklaart, dat hy en zyn schare van 300 getrouwen, geen muggenzifters zyn willen, maar dat het goed zou zyn, indien alle volksvermaken uit het feestprogram ma verwyderd zouden worden. Maar waar blyft hy met zyn uitgangspunt der vleseiykheid? VerfoeiUjke bezigheden als een schuttersbal of een beatconcours la ten zich zonder moeite als vleselyk ru briceren, en dus weg ermee. Maar om nauwkeurig te weten waar het voorlopig feestprogramma de rode grens tussen goed en kwaad overschrijdt, zal men het op onderdelen moeten bekyken. Sport wedstrijden zyn aanvaardbaar en hetzelf de geld voor opwindende evenementen als het lossen van duiven, rundveefokdag (hoewel de vleselyke aspecten hier on miskenbaar zyn), een congres voor be jaarden. een ballon wedstrijd voor kin deren. Maar een lunapark en het optre den van een Tiroler band of van Swieber- t.je en Bromsnor dat zyn daarentegen Baalse bekoringen, waarvoor 600-Jaxig Vriezenveen zich zou moeten hoeden. Zelfs het meest on-vleselyke onderdeel van alle festiviteiten, het vuurwerk als hoogtepunt en afsluiting van de Vriezen- veense jool, moest voor evangelist Paxil en de zynen maar liever niet ontbranden. „Neen", zegt hy, „Een vuurwerk op za terdagavond. met de zondag er vlak op, nee. daar ben ik niet voor". „Omdat het, de gedachten a/leidt van de dingen, die voor de zondag van belang zyn?" „Juist", zegt hy aangenaam verrast. „U voelt het helemaal aan". Hy zegt ook, dat Vriezenveen hem aanvaardt, dat hy van zyn kant geen vijanden heeft, omdat, hy wars is van huichelary. Hij «egt altyd waar het op staat. Waar staat het op? „De hoofdzaak is. dat de naam Gods niet gelasterd wordt, dat het leven in bepaalde banen wordt ge leid". Schriftuurlyke banen. Ook dat feest dus. „Die brief was geen teken van wan trouwen, we wilden alleen maar de stem van onze wil laten horen". Geen volksbal, geen bioscoop. „Dat is absoluut niet sohriftuurlyk, daar zyn we tegen. Non, en goed ook". En als dan blykt dat het feest programma buiten die oevers treedt, dan kan de heer Paul slechts de schouders op halen, zyn stem heeft geklonken, „Ik zie niet langer op die mensen neer, nee, maar ik ga d'r niet met mee". Officieel Vriezenveen is niet biy met de bekendheid, die de brieven hebben gekre gen. Lid van het feestcomité, hoofd van de rJc. school, rJc. gemeenteraadslid en plaatselijk correspondent van een dag blad, J. B. M. van den Belt. zegt: „We moeten nou eens positieve berichten over Vriezenveen hebben. We gaan rustig door met dit feest, waar vyf en negentig pro cent van de bevolking achter kan staan Weet u. we krygen binnenkort een groti atoombom vrije schuilkelder. Daarover" zou eens uitvoerig bericht moeten won den. Dat is belangrijker dan die mening», verschillen". In de raad heeft hy al verklaard: ,Ali er feest wordt gevierd en deze beide groe pen kunnen zich met bepaalde dingen n!4 verenigen, laten zy het dan birmenska- mers doen". Voor welk gevoelen in de overwegend protestants-christelyke raad van vijftien man veel instemming bleek te bestaan Wethouder Joh. Feddema, vice-voorzitter van het feestcomité: „Er zal zoveel mo- gelijk rekening worden gehouden met d» godsdienstige gevoelens van iedereen. Maar dat kan nooit voor de volle honderd procent. De zondag zal niet worden ont heiligd. Het zal een waardige feestvierinj worden". Met een herdenking in de eigen kerken op zondag. Maar ook met vruuwert beart/band, Bromsnor en een lunapark. 0! het een leuk feest wordt? Het zal ziet goeddeels in de nieuwbouwwyken van de ze lintvormige ex-veenkolonie afspelea Alvast niet geheel tot genoegen van a oaféhouders in het oude centrum. „Wi worden er niet veel wdjzer van, eer der". (maar dan ook uitsluitend oktober) Nieuwe voetweerstand Ir *'7 met snelheidsregellng. Rechte steek. pL- 1l N/WVWw Schuine naafd. Zigzag. Kettingsteek met een enkele draad, voor rijgwerk, oprijgsels, pasklaar maken. AVuWWiw /Wl MMWlW Tweenaalds-werk met gewone naaiden. Vrije arm voor het naaien van manchetten, schouderstukken enz. Horizontale garenkloshouder. Knoopsgaten. Doorzichtig spo»Wo<|« voor de naakt S pan n i ngsregelaer voor de persvoet. Singer-exclusieve-schuine naald machine - type 677 als oktober-aanbieding f 100,- prijs reductie, 'n Unieke kans voor u. Voor u die gemakkelijk en snel alles, maar dan ook alles wil maken voor u en uw gezin: mode. kinderkleding, gordijnen, kortom alles wat u maar wenst Doe de ingevulde bon in een envelop. Plak geen postzegel, die nemen wij voor onze rekening. Adresseer ais volgt: SINGER, antwoordnummer 1551; Amsterdam. Gaarne alle inlichtingen over Singer's unieke schuine naald zigzag - type 677 - die nu als oktober-aanbieding 100,- in prijs is verlaagd, 840 Naam - Straat neem een echte voor uw geld LEIDEN Breestraat 21 Tel. 01710—38568 Haarlemmerstraat 73 TeL 0171022109 ALPHEN A. D. RIJN Hooftstraat 19 Tel. 01720—4329 NOORDWIJK Boerenburgerweg 1 Tel. 01719—2654 Wegens uitbreiding van ons bedrijf op de Stille Rijn 14 wordt onze RADIO TELEVISIE EN ELEKTRO speciaalzaak van per 1 november a.s. verplaatst naar Uw adres voor de grootste sortering in: radio - televisie - band recorders - platenspelers radio combinaties stofzuigers - wasautomaten - elektr. huish. apparaten- verlichting, enz., era.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 6