Sonja Hartog, als Moorse danseres in De man van La Manche DE .MOORD' IN DE TENT Uur sneller door Duitslam Het meisje uit Hoorn 99 99' Een echt gebeurd Leids helden enos ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1968 Die benen moet je zien, of je wilt of niet. En waarom zou je niet willen? Ze laat ze graag zien in de fraaiste entourage. En ze spint als een poes als ze ziet dat je kijkt. „Haar gouden handelsmerk" zijn ze al eens genoemd. Slank als haar benen is haar lichaam, dat tot hoger dan één meter vijfenzeven tig reikt. Koffiebruin haar, dat gitter dan gitzwart is. En rollende bruine ogen. Zeer zelfverzekerd, soms spontaan, lief lachend, maar meestal voorzichtig vertellend wat ze kwijt wil in een charmant gebrachte voordracht. „Een vreselijk lange, klassieke balletoplei ding". vertelt ze. „Drie jaar kleinkunstaca demie. Een jaar in de Rita Corita en Bueno de mesquitashow. mannequin, fotomodel en ne gen maanden Stafford danseres (iets als Blue Bell-girl) in Japan, Korea, Hong Kong, For mosa, Bangkok en tenslotte Beiroet". Als u hier nu niet zwart op wit las, zoudt u het niet willen geloven, maar dat meisje woont nog steeds in Hoorn. Ze is er geboren en getogen als Sonja Hartog en zat heel ge woon op het Westfriese Lyceum, „waar ze veel kattekwaad uithaalde". Paul Kijzer, de grote man op de achter grond in de musicalwereld, had al eerder een welgevallig oog op haar laten vallen en haar uit,^rkoren voor een plaatsje in de dans- g.oep bij Anatevka. Maar Sonja ging liever a Stafford-dancer naar het nog altijd ge- 1. unzinnige Nabije Oosten. Terug in het kleine, nuchtere Nederland werd 7° weer benaderd, zoals dat dan heet. Moorse canseres in De man van La Manche. Nee, niet alleen maar dansen in een groep. Echt een rol en in de hoofdrollen Lex Goudsmit en Guus Hermus. Goed dat ze dat contract voor twee jaar of als Blue Bell naar het Casino in Libanon te gaan, nog niet had getekend. Dansen doet ze overigens graag. Blijheid op mensen overbrengen. Ze in een bepaalde sfeer brengen. Maar het zijn toch allemaal sprongetjes naar iets anders, iets waar ze vast en zeker naar toe wil dansen en spelen. Naar het cabaret, het eindstreven. (de Jong) was er net af. maar Rob (de Nijs) was er wel. Honderdvijftig gulden per maand subsidie kreeg je. En je maakte van wat lapjes zelf je kostuums. Moet je nu komen! Vierduizend gulden. Ze lopen in jurken van Holthaus en ze krijgen een smoking van school cadeau. Te lang Eigenlijk zou ze ballerina zijn geworden als ze niet was blijven groeien. Ze heeft twaalf jaar op ballet gezeten bij mevrouw Pranger, maar ze werd te lang. Ze groeide boven de partners uit. Je vindt geen grote balletdansers Nu danst ze nog veel bij Helen (le Clercq), met wie ze ook op de academie is geweest. En ze heeft nog steeds lessen bij Verdoner. Al moet ze het zelf zeggen, maar ze heeft een hele hoge coloratuur: iAf en toe tussen het koffie inschenken en plakboeken pakken geeft ze ook even een voorproefje van haar volumineuze zangstem). Op de Academie voor kleinkunst, die toen de goede, oude ca- baretschool was, heeft ze het eens gepres teerd met haar stem ieder tot verbazing te brengen. Verdoner zei ook tegen haar: als je nog een jaar op de Academie blijft, maken we een tweede Barbara Streisand van je. Ze weet nog niet of het een grapje van hem was, maar ze bleef niet. Ze kreeg een kans met Rita Co rita en Bueno de Mesquita en greep die aan. Een jaar, avond aan avond van het ene dorp naar de andere plaats, van de ene naar de andere zaal reizen. Maar het was een gezellige tijd. En wat heeft ze niet een Bühne-ervaring opgedaan. Blue Bell Mannequin werd ze daarna. En fotomodel. Wat rolletjes hier en daar en onder andere in ..Maigret en Pieter de Let". Ze kreeg een aanbieding van Miss Blue Bell en is ook in Pa rijs geweest. Maar ze vond de show niks en het waren zulke ordinaire, schreeuwende mei den. Nee, dan werd ze liever Stafford-dancer in The World's Tap Comedians' Show Follies. Dat was nog eens een show, veel grootser eigenlijk dan de shows hier in Europa. Wat ze daar in Libanon ook uithalen. Heeft u het casino in Beiroet wel eens gezien? Enorm Even goed was het wel spijkerhard werken in het Oosten, 's Morgens 's middags en 's avonds en onder temperaturen van veer tig graden Celsius. Het is niet netjes om te zeggen maar de bikini's smelten gewoon van de warmte en transpiratie. Die kleine Japan nertjes waren wild enthousiast. Ze reisden de meisjes achterna. Cadeaus van twee driehonderd gulden waren geen zeldzaamheid Enorme poppen. Doodzonde eigenlijk. Maar wel heerlijk. Antiek Ken ik haar zusje al? Dat is Paula, die sa men met Selma een kunsthandel in Hoorn heeft opgezet. Ze hebben nog een filiaaltje in Den Haag en misschien begint Sonja wel een antiekzaakje in Amsterdam. Onderweg kan ech 0 l G< erd ze zoveel mooie spullen kopen. Ze is pa roei anderhalve maand naar Marokki,ttU weest om de kunst van de Moorse dani sen af te kijken en straks gaat ze weer maanden naar Beiroet. Ze heeft schnabbels, hoewel dat eigenlijk een woord is voor dat werk. Ze wil ook een rusten en nog bruiner worden om dan vember met de repetities te beginnen, de Moorse danseres in De man van La che. Nou ja, en als het niet zou lukken m musical is er wat haar betreft nog vrouw overboord. In Beiroet zou ze werk kunnen doen. Ze komt heus wel ze wezen wil. Bij het cabaret. Als ze e voor is. En om te eindigen: het enige niet moet doen is huwen. Dus denk ik maar niet over 11 y2 Vi lOi 21 AW Niet Johan Verdoner, (de directeur van de Aca demie voor kleinkunst) had haar al lang in Lurelei kunnen drukken, als ze had gewild. Maar ze wilde nog niet. Met je lieve lach, je leuke gezichtje en je mooie figuurtje, houd je het wel even vol, maar niet lang. Je moet wat op de mensen overbrengen en daar voelt ze zich nog niet rijp voor. Ze durft het nog niet aan. Misschien als ze dertig is. Dat is ze nog lang niet. Eerst wil ze nog een jaar of zeven gewoon van alles doen als volgende sta dia naar het cabaret. Die drang naar de showbusiness zat al lang in haar. Haar vader is grimeur en moeder zat veel in het verenigingsleven. Op de HBS speelde ze al in alle toneelstukken mee en ze heeft na de MMS ook examen voor de toneel school gedaan. Maar meneer Pos zei, dat ze eerst maar eens tot zichzelf moest komen en dan zou ze er een jaar later zo op mogen. Toen is ze maar naar de Academie voor klein kunst gegaan. Heerlijke tijd, gezellige tijd- Armoede, feesten, hard werken. Je was blij als je weer eens een leraar zag. Jasperine 1915. Het le bataljon van „het 4e" was niét naar „het kamp van Zeist, faldera", maar voor 2 maanden naar een uitge strekt tentenkamp te Velsen langs het Noordzee-kanaal op manoeuvre gegaan. Overdag werden er oefeningen en marsen „voor de paraatheid van de troep" in de omtrek gehouden tot er na terugkeer „voor de kok in de keuken" werd gebla zen en voor de „bevolking" van iedere tent de twee „etenhalers" met 'n grote gamel tussen zich in heen en weer naar de keukentent waren geweest en de militai ren tot het avondappèl vrij waren. Velen gingen dan naar Velsen. Haarlem of IJmuiden, doch enkelen die iéts beter bij kas waren dan hun 75 cent wekelijkse soldij toe liet. hadden voor de avonduren een kamer gehuurd, zoda zij niét óf in het kamp óf in een cafeetje moesten doorbrengen. Zo was 't ook met de milicien Schepers, die met een vriend samen een kamer had ge huurd in het aan de overkant van het kanaal gelegen recreatie-gebouw van Van Gelder's Papierfabrieken, een zeer geriefelijke kamer van de conciërge van het gebouw. Daardoor behoefden zij ook niet in het kamp te blijven om hun uitrustingsstukken en ge weer te poetsen en schoon te houden, welke noodzakelijke werkzaamheden de vrienden voor twee kwartjes (van hun 75 cent!) had den uitbesteed aan een minder-fortuinlijke „wapenbroeder". Maar tsja twee-derde van hun soldij af te staan aan milicien Kees. die door het on derhoud van 'n tiental makkers over te ne men, twee rijksdaalders per week bijverdien de, wat toen héél veel was, in die tijd toen 'n biertje een dubbeltje kostte en 'n Kwatta- reep 5 centen, terwijl je voor een kop kof fie nu ja: koffie, in de kantine-tent 2!/2 cent moest betalen Hetgeen resulteerde in 'n: „Hoor's Kees ik kan die 50 cent onmogelijk langer missen, 'k heb die zélf nodig, dus Waarop Kees, heftig sputterend deze schade post op zijn budget nam, doch meteen op wraak zinde. Op 'n avond kort daarop, kwam Schepers bij het schijnsel van de maan weer „thuis" en werd in het halfduister buiten staande ge houden door 'n mede-tentbewoner die geagi teerd fluisterde: „Hé, Schepersjó wees voorzichtig!.Kees is laveloos en heeft 't op joü voorzien.hij roept aldoor „die rot Schepers ik wil z'n bloed zien!", dus wees erop verdacht en sluip de tent in naar ie strozak voorzichtig laat-ie je niet merken!" Waarop Schepers, die helemaal geen „held van Quatre-Bras" was, integendeel, onge rust, laag bukkend met zijn „reddende" ka meraad in de tent kroop, zich uitkleedde en naar zijn matras kroop vermoorden, hij heeft al met een bajonet naar me gegooid!" Daarna ging de sergeant-wachtcommandant met 2 soldaten, de bajonet op het geweer met Schepers mee naar de tent waar alles in diepe rust „slapende" en snurkende werd aangetroffen, terwijl de bajonet al uit het tentdoek was getrokken en de scheur met 'n brede hechtpleister was gedicht! „Waar ligt die Kees?", vroeg de wacht commandant met 'n strenge stem. „Daaaaaaar!", bibberde Schepers. de „Hé jij. wordt eens wakker", tegen dJrer vig snurkende Kees, die langzaam aara «ij uit zijn dromen leek te ontwaken. en „Kom jij eens hier!", beval de wacht mandant, „laat me je adem eens ruil nt doch er was geen spoor van alcohol ontdekken. aai „Waarom sergeant?", vroeg de mei >ee lijk simulerende Kees. n(* —„Dondert niet! Ga maar weer slajf1* was het bevel van de sergeant „en jij, pers. moet morgen op 't rapport komen!' Waar Schepers prompt twee weken kwi arrest kreeg „wegens het nodeloos ali van de wacht", zoals op zijn condui! kwam te staan Maar Schepers nam Kees weer in zijn en betaalde hem wekelijks zijn 50 cenf DOLF 81 99 Hij droeg geen militair oiiueigoed, uitgezon derd een pre-historische witte keperen on derbroek met 2 lintjes onderaan üe lange pijpen-met-een-split, omdat anders zijn eigen pyjamabroek té vuil werd. In de stilte van de nacht en het slapende bataljon klonk met 'n hikkende stem: „Waar is die Schepers? 'k rijg hem an me ba jonet ik wil bloed zien!" waarop on verwachts net bóven het hoofd van Sche pers, een bajonet in het tentdoek werd ge gooid. hetgeen tot gevolg had dat Schepers een duik nam en met wilde ogen de tent uitstormde naar de „wacht", waar hij opge wonden riep: „Moord!! moord, Kees wil me Met wilde ogen en fladderende broeklintjes stormde hij de tent uit Nog juist op tijd voor de terugkerende va kantiegangers en twee jaar eerder dan ge pland, kon de Westduitse minister voor Ver keer. Leber, een nieuw gedeelte van de Bondsautobahn, de „Rhönlinie", voor het ver keer openstellen. Door het 144 km lange tra ject, dat het belangrijkste en mooiste, maar ook het duurste van de noordzuid-verbinding in de Duitse Bondsrepubliek genoemd wordt, wordt de afstand HamburgMünchen onge veer 120 km of een goed uur rijden korter. Tevens moet het nieuwe traject het gedeelte Autobahn Frankfurt - Mant- ei Heidelberg ontlasten, waar de verb dichtheid normaal rijden bijna niet meer gelijk maakte. De kosten van de Rhöri i die door een landschappelijk zeer aan' kelijk gebied leidt, bedragen ongeveer miljoen mark. Er moesten 22 grote bri^ gebouwd worden. Deze foto toont de 1000 meter langste Sinntal- of Grenz«t brug, met de colonne auto's bij de open- tocht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 10