en tentoonstelling diverse met verrassingen Expositie objectkunst" Nederlandse op komst liertekeningeii de eeuwen heen" door 248 kunstwerken op straat en binnenshuis Volgend jaar Beeld en route" in Randstad n i mm Kamermuziek in „Duivenvoorde" Jordaanfestival geopend Finse week in Amsterdam Tsjechoslowaakse dirigent blijft in Canada Weer taptoe in Frieslandhal Halbertsmaprijs voor v. d. Molen UNIEKE MANIFESTATIE: EEN STAD VOL KUNST9 DAG 13 SEPTEMBER 1968 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 27 hi very en Allebé in Amsterdam ^STERDAM (GPD) Twee tekeningen twee kunste- BL__ twee stijlen van tekenen. Maar ook: twee verschillen eden twee verschillende manieren om naar het dier te bi twee verschillende opvattingen over het dier. Dat ■piegelt zich allemaal in twee stukken wit papier met lij- tan zwart krijt, die te zien zijn op de tentoonstelling „Die- jkeningen door de eeuwen heen" in 't Rijksprentenkabinet ismuseum) in Amsterdam. j aandacht voor het dier is pas in de 16-de eeuw opgekomen, jpnkelijk is dan een dier nog slechts symbool voor „iets" en men het met de exacte vorm niet zo nauw. Zelfs overheerst \e fantasie, zoals in het eerste blad op de tentoonstelling, ivaar i monsters worden geconstrueerd. Maar een Lambert Lombard t voor Keizer Karei V een groot aantal dieren naar het leven, ortretten" doen alleen nog onbeholpen en weinig levend aan, io goed heeft Lombard nu ook weer niet leren kijken. Een eeuw later geeft de Vlaming Jac de Gheyn studies van aller- »n« dieren, al veel „échter" nu. Hoogtepunt deze tekenkunst komt tot DOgtepunt in de 18de eeuw, met name een Aert Schou- een Pieter Barbiers hun den aquarellen van dieren en maken. Veel leven zit er dan tar niet meer in, omdat vaak pgezette exemplaren wordt ge- maar de afbeeldingen zijn tot details bijzonder exact, zo- nu ook nog uitstekende infor- geven over levende wezens, die oen interessant vond. In de fuw beheersen sommige kun- de diervormen zo goed, dat weer kunnen gebruiken in al- rnamenten. Dat is in de bloei de Jugendstil, bij een Theo öytema en een G.W. Dyssel- t geval. Diepgaand verschil ^toonstelling omvat meer dan keningen. Wij komen nog irug op het uitgangspunt: de king twee aapjes een oelant Savery en een van J Allebé. OP nl- een diepgaand verschil tussen de kunstenaar Savery collega Allebé. Roeland Sa- ie van 1576 tot 1639 leefde en tijd van Nederland uit half doortrok, had een grote be lling oor vreemde dieren. Zo veel getekend in de dieren- Keizer Rudolf II in Praag, wk elders zocht hij zijn onder- i. Hij had een grote aandacht et wezen van het dier. Daar- hü feU voelbaar maken van deleven van zijn sujetten, i hij er onder meer toe geko- en tekening te maken van een aap aan een ketting. Dierkun- herkennen er nog een Noord- inse apensoort in. Zo extact is {^fergave wel. Het zou natuur- "1 *t kunnen zijn, dat Savery doorgedacht op een in die da- eliefkoosd christelijk symbool, lag n.l. in de geketende aap een uitbeelding van de gekluis- riel, die pas door de dood van :haam werkelijk vrij zou wor den. Maar zo ver hoeft men niet eens te gaan. De tekenaar heeft hier een wat aandoenlijk beeld gegeven van een jong dier aan een ketting, dat zyn lot in berusting schijnt te aanvaarden. Hem interesseerde het aapje, dat daar met een handje op de ketting wat in zichzelf gekeerd voor zich uit zit te staren. Dan August Allebé. een schilder tekenaar, die van 1838 tot 1927 leef de. Van hem is het andere portret van een aapje. Het is een schets van een heel ander karakter. Heeft Savery aandacht voor allerlei bijzon derheden. zoals de vorm van snuit en oortjes, de inplanting van de ha ren, de ligging van de gewrichten voor Allebé spreekt dat allemaal veel minder. HU zet met wat korte ver halen de hoofdvorm voor ons neer, duidt verder met een enkele schaduw vorm en houding van de poten en de kop aan en suggereert met dwar se arceringen de kleur. Hier maar weinig details, alleen maar een hoofd vorm en een houding, scherp waar genomen en snel genoteerd. Het te keningetje geeft wel wezenlijke ele menten: we zien toch een levende aap voor ons, maar het gaat duide- lyk niet om een nauwkeurige weer gave. De tekenaar volstaat met een vluchtige notitie, die later b.v. in een schilderU kan worden uitgewerkt. Dat blijkt ook wel uit de manier waarop de omgeving is aangegeven. Savery tekent duidelijk een vloer. Allebé hecht zo weinig belang aan de zitplaats, dat hU haar slechts met een paar halen even aanduidt. Monumentaal Toch heeft ook Allebé oog gehad voor het typische van het beest. Hij heeft het getekend wat in elkaar gedoken alsof het last van de kou had. de wat trieste, schuwe blik zij waarts gericht op een ons onbekend doel. De aap van Allebé zit echter als een gesloten blok. Het zou een schets voor een monument kunnen zijn. We zouden de opvatting van Allebé daarom monumentaal kunnen noe men, die van Savery realistisch. Want de Vlaming was het te doen om het „persoonlijke" van die ene -4* SU** „Het aapje van Savery Op 18 en eventueel 19 september worden in Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten Kamermuziekavonden gegeven door het Philipp Emanuel Ensemble, bestaande uit Froukje Gil- tay viool. Alfons van Leggelo fluit. Lous Goossens gamba en Rienk Jis- koot klavecimbel. Uitgevoerd worden Trio-sonate in G. van Carl Ph. E. Bach, Sonate voor viool, gamba en continuo van Phi lipp Heinrich Erlebach, Quartetto per flauto. violino. violoncello (gam- ba> e cembalo concertato van Tom- ma so Giordani, Trio aus dem Musi- kalische Opfer van J. 8. Bach. AMSTERDAM (ANPi In de Noorderkerk heeft Amsterdams wet houder voor de Volkshuisvesting, mr. Th. C. M. A. Elzenburg, gisteravond het jaarlijkse Jordaanfestival ge opend. In de kerk wordt een ten toonstelling van werken van Amster damse kunstenaars gehouden, waar voor 't 20 jaar bestaande Nederlands Cultureel Contact een prijs van f 500 beschikbaar heeft gesteld, die door het publiek zal worden toegewezen. Op de sluitingsavond van het Fes tival, 22 september, wordt bekend ge- maakt ..j wit de prijs is toegekend; I i^Uef "Vn"telTubilwrnck Neder^ deze wordt dan tevens uitgereikt 1 AMSTERDAM (ANP) In aan- ADVERTENTTE Een prod nkt van Schimmelpenninck HILVERSUM (GPD) In na- i De grote expositie zai te zien zijn volging van de sucesvolle „Beeld en gedurende de maanden mei, ju- route" in Groningen worden op ini- ni, juli 1969. Een viertaUge documen- lauds Cultureel Contact, plannen voorbereid om volgend jaar een „Beeid en route" in de Randstad te maken. In grote lynen zal de route voeren van Amersfoort via Hilversum naar Amstelveen w. Het werkcomité werkt nauw samen met de door het NCC wezigheid van de burgemeester van aangetrokken eigenaar van de Gro- Amsterdam dr. I. Samkalden met i ningse galerie ..De Mangelgang" die een groot aandeel had in de organi satie van de noordel Uke beeldenrou te. Wat Hilversum betreft zal contact worden opgenomen met het Goois Natuurreservaat om ook beelden in dit prachtige natuurgebied te kun nen plaatsen. Overigens moeten de plannen nog worden doorgesproken met verkeers- aeskundigen. Er zal wel heel veel animo voor het project zUn maar er wordt met nadruk op gewezen dat voor deze kostbare aangelegenheid nog geen cent op tafel ligt. Regiona le en plaatselijke overtreden en het bedrijfsleven zullen met subsidies de ze omvangrijke onderneming (tran sport, verzekering etc.) moeten steu nen. zijn vrouw en vele andere genodig den, heeft de burgemeester van Hel sinki Lis Teuvo Aura gistermiddag in het museum in Amsterdam een tentoonstelling over de Finse hoofd stad geopend. Met deze officiële daad zijn de Helsinki-weken, die tot en met 20 september a.s. in Amsterdam worden gehouden, begonnen. De tentoonstelling geeft door mid del van een 120 tal foto's, een ma quette van het toekomstige centrum, een modern ingerichte flat, een col lectie modern glaswerk, aardewerk, zilver en sieraden, een serie diaposi tieven en een compleet ingerichte sauna een beeld van de Finse hoofd stad. j talie in de vorm van een fotopocket I zal de manifestatie begeleiden. TORONTO (Reuter) De diri gent van het Tsjechoslowaaks Fil harmonisch Orkest, Karei Ancerl. heeft besloten zich in Canada te vestigen. Dit is meegedeeld door do perschef van het Symfonieorkest van Toronto, dat volgend jaar onder leiding van Ancerl komt. De 60-jari- ge dirigent was in de V.S. toen de troepen van het\Varschau-pact vo rige maand zijn land binnenvielen. Hij voelt er niets voor naar Praag terug te keren. Zijn vrouw en twee zoom; zyn uit Tsjecho-SlowakUe on derweg naar Canada. aap die hy voor zich zag. De Am sterdammer interesseerde zich voor de kenmerken van apen zo men wil: voor de constructie en daarom schetste hjj er een in Artia. Savery zal ergens nog aan de mens hebben gedacht, toen hij aan het tekenen was, Allebé zag alleen het dier als een interessante vorm. By alle verschillen hebben deze te keningen ook veel gemeen. In beide gevallen geven ze ons een goed beeld van een typische houding van de aap. Niet het dier is veranderd, maar de manier van kijken en weergeven. Daarin manifesteert zich oen stuk artistieke en geestelijke ontwikkeling. Wie zo de tentoonstelling in Amster dam ziet. doet nog veel meer boeien de ontdekkingen. Want die zijn er in overvloed. „Hel aapje van Allebé", LEEUWARDEN (GPD) Op tl september jui. aal de Frieslandhal te Leeuwarden weer het décor ijjn voor de militaire taptoe. De Mari nierskapel van de Kon. Marine plus tamboer- en pijperkorps, de 149 jaar oude Joh. Willem Frisokapel plus tamboerkorps, de Kon. Luchtmacht kapel plus tamboercorps, (de Lucht macht bestaat 55 jaar, vandaar dat de komst van dit korps in een plaats waar een basis is extra attractief is) het tamboercorps van de Kon. Ma rechaussee en het tambour corps van de garde fuseliers Prinses Irene zul. len samen met het excercitiepeloton van de luchtmacht deze een uur en een kwartier durende show verzor- De Frieslandhal biedt plaats aan gen. 5800 bezoekers, een capaciteit die met een paar honderd zitplaatsen is op gevoerd. vergeleken bij vorig jaar. Vorig jaar hok de taptoe 4400 be zoekers. In Leeuwarden word-t vrijwel liet gehele programma van de taptoe Delft gegeven, maar aangezien men hier niet met lange op- en af marsen te maken heeft, zal nog een extra showt je worden ingevoegd. LEEUWARDEN (ANPi De „Joost Hftlbertsma prU«" 1968 i6 toegekend aan de Friese auteur en journalist S. J. van dei* Molen. De heer Van der Molen, die een groot kenner is van de Friese folklore, heeft vele werken gepubliceerd. De prijs werd hem toegekend voor zijn meest recente werk. n.l. uit de pe riode 1964 tot en met 1967. In deze vier jaren publiceerde de heer Van dei- Molen, die in 1912 te Leeuwar den geboren is. o.a.: „Friese kle ding," „Om het goud van de Lu ti ne." „Van Oerd tot Mokkebank" en „Dit land van de elf steden." Daarnaast heeft de heer Van der Molen talryke artikelen geschreven in „De Leeuwarder Courant," waar bij hij in dienst is. 44 LEIDEN Een unieke mantfestatie, n.l. het geven van een overzicht van de Nederlandse „objectkunst", zal van II oktober tot en met 17 november, de Sleutelstad in verwondering en/of bewondering bren gen. Niet minder dan 248 werken van moderne Nederlandse kunstenaars zullen dan de aandacht trekken van de bevolking en naar gehoopt wordt ook van tallozen daarbuiten. De 250 beelden, schilderijen en grafiek van 33 kunstenaars zijn dan in het centrum van de stad opgesteld, niet alleen in vaste expositieruimten als het Academiegebouw, het museum De Lakenhal. De Waag. het gebouw van „Ars Aamula Naturae" diverse galeries en étalages van vele winkels, maar ook en vooral op straat, volgens een bepaalde route, welke voert van af het Station naar de Steenstraatde Breestraat, het Van der Werfpark en zo vervolgens naar het Museum „De Lakenhal". Het is de bedoeling door een grote frequentie van de beelden op en langs de straten, een integrering van de beeldende kunst in het stadsbeeld te verkrygen en op deze wijze deze kunst een functie in het stadsbeeld •n de maatschappU te verlenen. Het Idee om aan de „objectkunst" bekendheid te verlenen ia afkomstig van de heer Ben Walenkamp, de uit voering ervan geschiedt door studen ten in de kunsthistorie, aangesloten bij het Leids Academisch Kunstcen trum, in samenwerking met het mu seum „De Lakenhal". Wat Is objectkunst? Daaronder verstaat men die kunst voorwerpen, welke door hun aard Eigen stempel Ter gelegenheid van de expositie „Objectkunst" zal van 3 oktober tot 15 no vember op alle uitgaande post uit Leiden een stempel gedrukt worden, bestaande uit een teken en een korte tekst. (vorm en kleur) itiUhilleoi zichzelf voorstellen. Zij zijn geen abstrahe ringen, ook geen abstracte uitbeel dingen van Ideeën of gemoedstoe standen, maar nieuwe realia, van een tastbare concreetheid, slechU be staande uét de herkenning van de meest primaire beeldmiddelen: vorm en kleur. Opeet van deae tentoonstel ling is het kunstwerk tot oen ver trouwde dimensie in het leven ap straat te maken. Lelden zal er spoedig vol mee staan, het aal zeker voor velen een „schok effect" opleveren. Deelnemers De deelnemende kunstenaars zijn Joost Baljeu, Rik van Bentum, Boe zem, Bram Bogart. Bonies. Dick Ca$- sée. Ad Dekkers. Jan Dibbets, H. S. Dröge, Alfred Eikelenboom, Ger van Elk. Th om Geraedts, Frank Grlbling, Vincent Hamel. J. C. J. van der Hey- den, Hans Hollenbach, W. Kamphuis, Ad de Keyzer, Hans Koetsier, David van de Kop, Jan Maaskant. K. Mar tens. Jan van Munster, Frans Pee- ters, Gust Romyn, Rob W. Rotteveel, Jan Schoonhoven. Ray Staakman, Peter Struycken, Carel Visser, André Volten en Truus Wilmink. ling langs al hun objecten als een der voornaamste rustpunten beschouwd worden. Daar zal men t-Udens het ge not van een kopje koffie op regelma tige tyden kennis kunnen nemen van diaprojecties met een begeleidende gesproken tekst. Tevens wordt daar een boekenstand ingericht, waar men zich kan informeren over de litera tuur. welke op de tentoongestelde kunst betrekking heeft. Catalogus Tevens verschijnt er een uitvoerige catalogus, waarin opgenomen zyn inleidingen door de heren P. Hoen derdos en drs. R. H. Fuchs. Zy bevat tevens uitgebreide bio- en bibliogra fische gegevens omtrent de deelne mende kunstenaars, verzorgd door de heer W. F. Lash. Door de uitgebreid heid van de gegevens en door het feit, dat hier voor het eerst systema tisch gegevens over de ..objectkunst" worden bijeengebracht, zal dit. boek werk fungeren als een onmisbare do cumentatiebron voor elke latere stu die van het onderwerp. Tijdens de expositie zal door de Galerie Walenkamp, welke geëxploi- teerd wordt door het Leids Acade- Waag" kan tydein de wande- miech Kunstcentrum, een map met vier zeefdrukken naar ontwerpen van Peter Struycken. Bonies, Hans Koetsier en Carel Visser tegen een billyke prijs verkrygbaar worden ge steld. Het merendeel van de tentoon gestelde werken zal met een Rijks subsidie van 25 te koop zUn. Comité van aanbeveling Al deze by zonderheden zUn ons medegedeeld op een persconferent ia oJ.v. prof. Th. H. Lunsingh Scheur leer. mede in aanwezigheid van bur gemeester mr. C. G. van der Willigen, lid van het Comité van aanbeveling, waarin mede zitting hebben lr. J. J. G. van Hoek. voorzitter van de Ka mer van Koophandel en Fabrieken van Rynland. prof. dr. L. Kuken- heim, rector-magnificus voor het Academiejaar 1968/'69, prof. dr. P. Muntendam, rector-magnificus voor het Academiejaar 1967/'68, dr. E. H, Reerink, president-curator der Leidse Universiteit, prof. dr. H. van de Waal. hoogleraar in de kunstgeschiedenis en drs. M. L. Wurfbain. directeur van het museum De Lakenhal. Het vertrouwen bestaat, dat de in tentie van deze grandioze expositie, n.l. „de stad Leiden vol kunst te zet ten", grote weerklank zal vinden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 27