HAUSSE IN OUDE ANSICHTKAARTEN TIEN BRIEFKAARTEN Marktkruis op Voorschotense paardenmarkt 1 s 'li Tikje heimwee naar Leiden OUD GEBRUIK STAMMEND UIT DE MIDDELEEUWEN EERTIJDS OOK IN LEIDEN LEIUSCH DAG-BLAD. LEIDSCHiïiDAGBLAD. met Stadsgezichten, PREMIE VAN NET „t®IJSCI DAGBLAD". Uit die „goeie ouwe tijd" y Er is nu een hausse in oude prentbriefkaarten. Op het Amsterdamse Waterlooplein, de markt der markten, ko men honderden uit de daar voorradige kaarten van rondom de eeuwwisseling en enige jaren daarna, telkens weer hun keus doen of de in hun bezit zijnde duplikaten ruilen. Een levendige handel dus in deze laatste hobby! PRIJS ID CEHTS. Sfo: ii 'et Leidsch Dagblad, dat voor u „de vinger op de pols eft", deed een duik in zijn archief en ja, inderdaad, wij nden een in 1907 door ons uitgegeven mapje met „10 adsgezichten" in tweekleurendruk voor de civiele prijs \an een dubbeltje! Ziet u maar naar de envelop in ou derwetse lay-out! Tien kaarten, waarbij het oude afge- rbrande later herbouwde „Minerva, de studenten sociëteit, de eveneens door brand verloren gegane St. Pe trus-kerk aan de Langebrug, het zweetkamertje in het in geschrift in Hïldebrans „Camera i^Obscura" vereeuwigd, voorts de markante poort van de ioelenkazerne met enige huzaren in oude uniformen oor en de Zijlpoort. En ook de in volle glorie van celeer prijkende Kweekschool voor Zeevaart met de \wee oefenmasten, waaraan de 'commandantsvlag' werd \ehesen als de commandant, die aan de overzijde woon- hoek Rembrandtstraat, het terrein betrad en welke \sten sierlijk werden gepavoiseerd bij een Koninklijk zoek! "r r, I I ■PB®-* Ook dit jaar kon men bij de jaarlijkse paardenmarkt te Voorschoten bij de in gangen van de markt het marktkruis zien staan, zoals dat sedert de dagen van Graaf Floris V, der Keerlen God, het ge val is geweest. Een oud gebruik, dat eer tijds ook in Leiden bestond, maar daar verloren is gegaan. Er is in heel Neder land nog maar één plaats waar zich het marktkruis gehandhaafd heeft en dat is Voorschoten. Aan de vooravond van de paardenmarkt, die daar omstreeks 28 juli wordt gehouden, „recht men er het kruis", onder de eerbied waardige linden op enkele tientallen meters afstand van de grote verkeersweg tussen Haarlem en Den Haag. Meer dan 600 jaar heeft het er zich gehand haafd, zelfs toen niemand zich de eigenlijke betekenis van dit oude rechtssymbool meer bewust was. Het betekende, dat het aan iedereen, ook aan hen die door de Kerk ver bannen waren, „tussen staande kruisen" was toegestaan vrij en onverlet de stad te betre den. Acht dagen lang had ieder dan de mogelijk heid door getrouw iedere dag de missen bij te 'SI mm c Deze kaarten waren ook een aardige J „remember" voor de Leidenaars die op een plantage in „Nederlandsch Oost-In- dië", in Canada, Hongkong of New York, of waar dan ook vér in het buitenland, even een flits kregen van hun voorma lige krant en tevens een vertrouwd ge zicht op hun Sleutelstad. 't Tikje heimwee naar Leiden, heimwee naar al wat Leids was! Dat alles voor „10 cents" in die (ogen schijnlijk!) „goeie ouwe tijd"! Dolf Schn. wonen, althans gedeeltelijke kwijtschelding te krijgen van de kerkelijke straffen. Hoe kon men anders de kerkelijke ban ongedaan maken dan door na het rechten van de kruisen bij de ingang van de stad, een vol Octaaf de missen bij te wonen, zonder be vreesd te moeten zijn voor de schout en zijn rakkers Oude marktkeuren bepaalden uitdrukkelijk, dat niemand tijdens de markt mocht wor- en „gearresteert, becommert ofte beleth in eenigher manieren", noch voor schulden, noch voor enig vergrijp. De jaarmarkten werden vrije markten ge noemd, hetgeen betekent dat de marktbezoe- kers tijdens de reis naar, het verblijf op en het terugkeren van de markt niet mochten worden gegijzeld; strafbare feiten tegen hen <*0Sc(^c8cS<»C)S<«8es<*i«c80H«<Sc3K80SaHS<3Si gepleegd, werden in die periode extra zwaar gestraft. Werd het marktkruis aan het ein de van de marktweek weer van de poorten en valbruggen van de stad verwijderd, dan ver ging het de marktbezoekers, gelijk de boete lingen in de kerk, die door de diaken met een „Foris Canes, sanctum Sanctis" uit het voor portaal van het bedehuis werden verdreven. Men kende het marktkruis in heel Holland van Haarlem tot in Schiedam. Voorschoten kreeg zijn marktkruis toen Floris V het in 1282 stadsrechten verleende. Schiedam, toen nog Nieuwerschie, had het sinds 1270, in Lei den kreeg men het In 1303 op „Sint Mar- tyns Schuddekorfsdag" toen het het recht kreeg een vrije kaasmarkt te houden. Ende van die jaermarckt sal men dat Cruys rech ten op St. Margrieten avont alle jaer, ende sy sal duyren ende staen in airemanieren en in den rechte, dat andere jaermarckten staen in onsen landen, uytgenomen vechten, dat sal men beteren ende berechten nae de hantveste van de Poorte by Schepenen". Dat wil zeggen, dat de marktvrede gold gelijk in andere steden, maar dat vechtpartijen tijdens de kermisweek zouden worden be recht volgens de reeds bestaande plaatselijke verordeningen, die voor vechtersbazen alles- halve zachtzinnig waren. Haarlem kende de kruisrechting met alle toebehoren. Men ken de het kruis en de marktvrijheid ook in Delft, in Oudewater, in Vlaardingen, in Almelo en in Valkenburg. In Voorschoten dreigde de traditie van het kruisrechten verloren te gaan als gevolg van de sterk tanende belangstelling voor de paar denmarkt. Dank zij het onvermoeid Ijveren van de heer P. G Kraayeveld is daarin de laatste jaren een keer ten goede gekomen, zodat de aanvoer op de eind juli gehouden paardenmarkt meer dan 400 dieren bedroeg. LM.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 7