Kees Manders zegt
showwereld vaarwel
Jongeren moeten kans hebben"
PAW
„Koning van pretleven" gaat scliilderen en tulpen kweken
Reuzenqiiiz in
voorbereiding
RADIOPROGRAMMA
ZONDAG
en qióteren
ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1968
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 8
E
Kees legt uit, waarom hij zijn „circus" gaat opdoeken. „Ik
ieb het nu tien jaar gedaan en dat vind ik genoeg. Rika en ik
aan rustig in Zandvoort wonen. Ik heb geen zin meer in dit
roelige leven. Ik kan het me veroorloven om er mee uit te
Scheiden. Op 16 oktober ben ik jarig. Dan geef ik een groot af-
cheidsfeest in Moulin Rouge, m'n bekendste zaak. Daar zal ik
ok mijn opvolgers voorstellen, de man (of mensen) die mijn
eken van mij gaan huren. Een week of zo daarna gaan Riek
ik op reis. Eerst naar Zuid-Afrika, dan misschien Nieuw-
eeland, ik weet het nog niet. Na een half jaar komen we terug
dan ga ik schilderen en tulpen kweken".
AMSTERDAM (GPD) Moulin Rouge, Playboy*s Oriental Club, La Dolce Vita, Phono
Bar, Windsor Bar, Chez Gaston, Drie Musketiers. Na men, die overbekend zijn in het Amster
damse en daarmee voor een groot deel ook: Nederlandse uitgaande leven. Namen, die de
pretmaker aantreft in het centrum van Amsterdam, op het Rembrandts- en Thorbeckeplein.
De man achter deze namen* Kees Manders, de 54-jarige „koning van het pretleven", zoals hij
veelal wordt genoemd.
Kees Manders zelf heeft het niet zo op die benaming. „Bekenden noemen mij ome Kees. Ik
word niet graag koning genoemd. Aan status-symbolen heb ik geen behoefte".
Kees Manders: „ik stop ermee".
3et vruchtbare artistieke brein van
ie Kees gaat zich nu, na het ma
il van liedjes „m'n wiegje was
stijfselkistje", „Alle apies in de
s", „Amsterdam huilt waar het
len wandeltje met vrouw en
r)nd door het zomerbos. De kin-
ren krijg je voor zulke onzin
tt meer mee. Ik hoor ze al.
\jk, Heleentje, deze larix wordt
\gzaam gewurgd door kamper-
He. Caprifolium. Geiteblad"
Daarom hoef je mij nog niet
wurgen met je potjeslatijnse
iikoek". Nee hoor. Lekker sa-
en. Genieten van de natuur,
eral oogjes tekort en de hond
otjes tekort voor alle boompjes,
ewel hij een dwergpoedel is en
tekkel.
AOpeens staat de hele hond
lO i/ van onraad. Het struikgewas
emt gevaar. Tot schrikbomen
\2fstarrend. waarop kabouters
hun elfenbankjes zullen
mterenzien wij tussen de
iken een petje, de achterkant
in een oor en een van ons af-
I iricht telescoopgeioeer, dat lang-
Ipm met iets meedraait.
Ik zoek naar een gil om een
\elhert of everzwijn het leven
redden, maar de schutter is
jj' voor.
uPaw paw paw!", roept hij
ierpend, en springt overeind.
.Paw paw paw!", klinkt het op
ie plaatsen tegelijk, en opeens
aan er vier telescoopschutters
het bos, ivaarvan er na enige
ijcussie drie dood blijken te zijn,
mt de onze had 't eerst ,.paw"
'■roepen.
Het verschrikkelijke geblaf van
\ze dwergpoedel verjaagt leven-
w en doden en het bos is weer
op een zonnebalk na ivaarin
vliegje trilt. Overpeinzend
ie heerlijk het leven is, beslui-
n wij dat dit de beste manier
om het te behouden.
De oorlog", zegt Clausewitz,
iens woord nog steeds geldt als
Itt evangelie van de oorlog, „is
H voortzetting van de dipioma-
i met andere middelen". Ner-
staat dat die middelen duur
Wvgevaarlijk moeten zijn. Sinds
I t Amerikaanse beeldstrip het
oor dj e „paw" in zijn balon-
ijes heeft gedaan, een woord
it zowel de klank als de nagalm
irt een schot bevredigend weer-
eft, begrijpt elk kind dat je ge-
ounen hebt als je maar het
irst „paw" roept.
Waarom dan dat domme ge-
met losse flodders bij de Ze
il voefeningen? Bij elke knal gaat
een zak snoep de lucht in.
nat de jongens „paw" zeggen en
oef ze een reep chocola. Zo ver
roepen ze vanzelf hun nodeloze
tchtlust.
In een echte oorlog is het sy-
Item nog effectiever. De met
uitgeschakelden kunnen
plaats van begraven worden
'e^eGemobiliseerd en ingeschakeld
het bouwproces van de geteis-
He natie.
Er is maar één voorwaar-
e voor nodig. Dat iedereen zich
de afspraak houdt. An-
Ig<ê*s krijgen we vandaag of mor-
tn 't volgende bericht te lezen:
Het een simpel machinepistool
tbben de kameraden Pawlow en
'twtsjenko de staat Gollandia
«n alle Amerikaans-imperialis-
iJcZie invloeden bevrijd. De uit-
°cp „paw" is verboden en ver
engen door: „Leve de Unie van
toialistische sowjet-republie-
en!"
Waar dat bericht te lezen zal
W? In de Pawda!
KEES STIP
eens heeft gelachen" wyden aan
de schilderkunst. Gelooft hy daarmee
hetzelfde succes te behalen als met
zyn liedjes? „Ik ben een gelukkig
mens, ik heb geen succes nodig.
Als de mensen mijn schilderijen niet
mooi vinden dan ben ik daar niet
van onder de indruk. Ik hou van
schilderen en dus doe ik het".
Gratis avonden
Kees Manders gaat nog iets an
ders doen. Hij gaat via sociale diens
ten en artsen alleenstaanden opzoe
ken, eenzame mensen, die wat aflei
ding moeten hebben. Daar trekt hij
dan met Rika naar toe om voor die
mensen en eventuele buren en ken
nissen, liedjesavonden te gaan ver
zorgen. „Gratis natuurlek, want
daarom gaat het nou juist. Ik stel me
daar veel van voor".
Ome Kees houdt er dus definitief
mee op. „Ik heb er echt geen zin
meer in. Iedereen komt met objec
ten, je zit maar te praten over geld.
hele dagen praten over geld. Dat is
nu gelukkig afgelopen".
Er komen dan meer vrije uren voor
Kees Manders. uren, die hjj kan
doorbrengen met zyn hobby's. En met
een goed glas wijn. Dan, na enkele
glazen, wordt de filosoof in hem wak
ker. Hij" toont een opschrijfboekje,
waarin met duidelijk aangeslagen
hand wat zinnen kriskras door elkaar
staan.
Zinnen, waaruit vaak de sociale be
wogenheid naar voren komt, die hem
ook langs alleenstaanden doet trek
ken om voorstellingen te houden. Op
een van de bladzijden uit Manders'
notitieboekje: ..Miljoenen danken
voor het dagelijks brood, tientallen
miljoenen bidden om een korstje", of
„Honger, veroorzaakt door links of
rechts, smaakt hetzelfde".
Kan Kees Manders gemakkelijk
afscheid nemen van het turbulente
leven in Amsterdam city?
„Dat kan ik heel gemakkelijk. Ik
heb vyftien jaar op het toneel ge
staan, maar ben er op een dag mee
uitgescheden. Ik heb er nooit naar
terugverlangd. En zo zal het nu weer
gaan. Ik zal natuurlijk nog veel in
Amsterdam zijn. Maar het echt ac
tief deelnemen aan het bieden van
topamusement voor de mensen die
dat betalen kunnen de consump
ties in Moulin Rouge kosten alle tien
gulden moeten anderen nu maar
gaan doen. Jongeren moeten een kans
hebben. Mijn afscheid zal voor mij
geen problemen opleveren".
Pikante aardappelsla
Aardappelsla kunt u het bes
te maken van aardappelen, die
in de schil gekookt zijn, omdat
die minder melig aan de buiten
kant zyn. Snijd vier grote ge
kookte aardappelen in blokjes.
Snipper een halve groene pa
prika zo fijn mogelijk. Hak twee
hard gekookte eieren fijn. Roer
papirka en ei door ca. 2 dl.
mayonaise, voeg er wat geraspte
uit aan toe. citroensap, zout en
peper, en een snufje kerrie en
wat worcestershiresauce. en
maak met deze mayonaise de
aardappelen heel luchtig aan.
Strooi er wat verse kervel of pe
terselie over.
WINA BORN
Rika
„Nee, ik stop niet met optreden,
nu wij ons helemaal uit de show
wereld terugtrekken. Maar ik doe het
nu alleen nog maar voor wat ze in
de artiestenwereld liefdewerk-oud-pa-
pier noemen. Ik behoef niet meer
voor geld op te treden, en is dat niet
het leukste dat er bestaat? Iets doen
wat je graag wilt zonder dat er een
dwang achter zit. Wij zijn binnen,
wij kunnen ons nu veroorloven te
doen wat wij zelf willen" zegt Rika
(Manders) Jansen
Ze vertelt: „Eén van mijn eerste
liedjes was het bekende ..Mijn wiegje
was een stijfselkistje". Dat was niet
de waarheid. Ik had moeten zingen
„Mijn wiegje was een viskist". want
ik ging in een viskist als wieg
mee naar de Lindengracht. waar
mijn ouders een vishandel hadden,
's Nachts sliep ik aan het voetenein
de van mijn ouders. Je kan het je nu
niet meer voorstellen, maar toen was
het gewoon. Ook de wiegen van stijf-
selkistjes.
Toen ik zes Jaar was, zong ik al op
fancy fairs en op de stallen op de
markt, vooral de „Hoky poka" die
toen enorm populair was.
Vanaf 1946 begon de zon de schij
nen. Mijn zusje Maria (Zamora)
had al naam gemaakt als Spaanse
zangeres en ik maakte myn debuut
als „Portugese" in ..Modern". De eige
naar van die zaak bedacht mijn
naam. Hij was kapot van het liedje
.ia vie en rose" en noemde mij Ro-
sita la Viera. Ik geloof dat ik iedere
dag wel twintig keer naar buiten ben
gelopen om naar mijn naam op de
aanplakbiljetten te kijken. Rosita la
Viera, dat was ik. Ik Riekie Jansen
van de vishandel op de Lindengracht.
Ik zong een soort steenkool Portu
gees dat geen sterveling verstond.
Toen mijn contract afgelopen was,
was ik weer even ver als vroeger.
Met mijn koffertje waarin een paar
aanplakbiljetten in rood crepepapier,
wandelde ik wat rond, tot een aange
trouwde tante, Greet Boltini, mij
vroeg samen een acrobaten-nummer
te maken. Ik had wat geturnd en
6tond een week later weer op de
bühne nu als Black en tante Greet
als White.
Jordan n-prinses
Als acrobate ontmoette ik in 1952
Kees Manders. Hij had wat „rand
werk" nodig voor zijn revue „Mijn
hart kreunt voor jouw" in Carré. Hij
annonceerde ons als „schoonheid en
gratie". Hier leerde ik veel. want al
leen je acrobatennummer maken en
dan pijlsnel naar huis gaan, was er
bij Kees niet bij. Iedereen moest
meedoen aan de proloog en de
finale.
Later zong ik 's avonds in een jurk
van mijn zusje een paar Spaanse en
Portugese liedjes, maar de mensen
in de zaal bleven rustig met elkaar
praten. Dat is voor een artieste een
slecht teken. „Je zingt veel te se
rieus", zei Kees, „dat is niets voor jou
Hij had gelijk, want bij het afreke
nen hoorde ik eery paar mensen zeg
gen. „Een moord-avond. Jammer
dat die zangeres erbij was".
Na die feestavond bleef ik met
Kees optreden. Voor ziekenhuizen en
sanatoria. Als Fanny Black voor de
ouderen, als Billy Bell voor de jeugd.
Als Fanny Black zong ik mijn eerste
Jordaanliedjes. Een enorm succes.
Zelfs burgemeester d'AUly kwam
luisteren en complimenteerde mij.
Kees veranderde toen de naam Fan
ny Black in Zwarte Riek en schreef
Jordaanliedjes aan de lopende band.
Toen kwam mijn mooiste dag van
mijn leven. Ik werd tot Jordaan-
prinses gekozen. Een meisje van
twee jaar zette mij een bloemenkroon
op het hoofd. Met zes muziekkorpsen
voorop reed ik in een open rijtuig
door de stad, waar het verkeer stil
stond. Voor mij Riekie Jansen van
de Lindengracht. Gehuild heb ik
van ontroering.
Daarna is het een beetje van een
leien dakje gegaan. Ik maakte ten
slotte een one-womanshow, die
maandenlang gedraaid heeft en trad
op in binnen- en buitenland.
Nu is dat voorbij. Kees en ik gaan
buiten wonen en gaan alleen nog
voor liefdadige doeleinden optreden.
Het fijnste dat bestaat.
Rika Jansen„fijn doen waar
je zin in hebt".
HILVERSUM (GPD) De NCRV
gaat voor Nederland meedoen aan de
Europa-quiz, een acht Europese lan
den bestrijkende internationale ra
dio-quiz. die op 1 oktober start en
voorlopig zal voortduren tot eind 1971.
De NCRV zal in deze quiz in 1969
drie wedstrijden moeten spelen.
De plannen voor deze wedstrijd wa
ren al oud. Zo is er een aantal proef-
uitzendingen geweest, waarvan de
NCRV er ook een heeft gehad. Dat
was op 26 april 1967, toen honderd
inwoners van Salzburg tegen honderd
inwoners van Delft in een soort in
terland Nederland'Oostenrijk moes
ten kampen op het gebied van de pa
rate kennis over zaken als muziek,
literatuur en kennis van eikaars land.
Het experimentele stadium van de
Europa-quiz is nu voorbij en in ok
tober zullen Noorwegen, West-Duits-
land (tussenstations Bremen en
München), Zwitserland, Tsjecho-Slo-
wakije, Hongarije. Roemenië, België
en Nederland van start gaan. De
wedstrijden worden helemaal in de
stijl van de bekende Europacup-
sportwedstrijden gehouden met een
I match, een returnmatch en een pun-
1 tenwaardering als bij voetbal. Bij de
(NCRV is Johan Bodegraven met de
leiding van de quiz belast.
VOOR ZATERDAG 17 AUGUSTUS
Hilversum 1. 402 in.
VARA: 14.00 Uitlaat: progr. voor
twintigers. 14.40 Radio Jazz Magazine.
NRU: 15.00 Tot beter begrip, een cur
sus muz.luisteren. (Om 15.20-15.40
Meer of minder, lezing). 16.00 Nws.
16.02 De Ver. van Woodbrookers in
Holland, gesprekken. VARA: 16.30
Opera-aria's (gr.). 17.25 Radlo-
weekjourn. 17.55 SOS-ber. 18.00 Nws.
18.16 ommentCaar op het nws. 18.22
Stereo: Melodieën-Expres: licht gevar.
muz.progr. 18.45 Stereo: Mod. muz.
(gr.). 19.30 Nws. 19.35 Artistieke staal
kaart. 20.15 Stereo: Metropoleshow.
20.45 De achtarmige inktvis, hoorspel.
22.00 Jeugd en muz. 22.30 Nws. 22.40
SOS-ber. 22.45 Lichte gr.muz. 23.10
stereo: Lui luisteren: gevar. pl.progr.
23.55-24.00 Nws.
Hilversum 2. 298 ip.
KRO: 14.00 P-M.: een weekblad
met veel plaatjes. (16.00 Nws.). NRU:
16.30 Wat het oor niet kent etni
sche muz. met commentaar. HIRO:
17.00 HIRO-Magazlne KRO: 17.30
Everybody happy!: tienershow. 18.24
Kanjer Koning Kompetitie. 18.30
Nws. 18.46 Act. 19.05 Musicerende di
lettanten: koorzang. 19.30 SJook: progr.
voor de twintigers. 20.00 In antwoord
op uw schrijven verz.pl.progr. 21.30
Opera-aria's, (gr.). 22.30 Nws. 22.40
Overweging. 22.45 Goal muzikaal
sportprogr. met commentaren, rep. en
gekruide nieuwtjes, met lichte gr .muz.
23.55-24.00 Nws.
VOOR ZONDAG 17 AUGUSTUS
Hilversum 1402 m.
VARA: 8 00 Nws. en soc. strijdlied.
8.18 Weer of geen weer: gevar. progr.
(Om 9.00 Sportmed.). 9.45 Hum. Ver
bond: Onze persoon lykheld in een
veranderende wereld.Toespr door dr.
U. J. Rutgers. IKOR: 10.00 Onder
weg: een progr. met van alles
wat 10.30 Prot. kerkdienst. 11.30 Vraag
en antwoord. 11.40 Grmuz. 11.45 De
kerk in de spiegel van de pers. AVRO:
12.00 Muzikaal Onthaal: bonte muzi
kale show. 13.00 Nws. 13.07 Radio-
Journaal. waarin: De toestand in de
wereld, lezing. 13.25 Dadar: ra
dio-periodiek. 14.00 Stereo: Dansork.
The Skymasters en zangsolisten.
NEDERLAND 1
NCRV
4.00 uur
Nieuws (NTS)
4.02 uur
Onder de loep
4.20 uur
Abbott en Costello
4.45 uur
Berenstreken (in kleur)
5.10 uur
Kijkkast
5.30 uur
Sluiting
6.50 uur
Barend de Beer
7.00 uur
Nieuws (NTS)
7.06 uur
Musical medley
7.30 uur
Joegoslavische folklore
8.00 uur
JournaalNTS)
8.20 uur
Rondom Nashville
8.45 uur
Zeskamp-finale
9.55 uur
De gevangene (in kleur)
10.45 uur
Dagsluiting
10.50 uur
Laatste nieuws (NTS)
10.55 uur
Sluiting
NEDERLAND 2
AVRO
6.50 uur
Barend de Beer
7.00 uur
Nieuws (NTS)
7.03 uur
De eenzame Dory-mannen (kleur)
8.00 uur
Journaal (NTS)
8.20 uur
Peyton place (58 en 59)
9.05 uur
Voor de vuist weg
10.20 uur
Laatste nieuws (NTS)
NEDERLAND 1
NTS
4.00 uur
Nieuws
4.02 uur
Wegeninformatie
4.05 uur
Atletiek in Uden
4.38 uur
Skippy (in kleur)
5.00 uur
Sluiting
6.55 uur
Barend de Beer
7.00 uur
Woord voor woord (IKOR, CVK, RKK)
7.05 uur
Wil de echte Christus nu opstaan?
(IKOR, CVK)
7.30 uur
Sport
8.25 uur
Nieuws
8.30 uur
Max de Goede (VARA)
9.35 uur
Finale Jazzcoucours Loosdreoht (VARA)
10.15 uur
Laatste nieuws
10.20 uur
Sluiting
NEDERLAND 2
KRO
6.55 uur
Barend de Beer (NTS)
7.00 uur
Het geheim van de grot (NTS)
7.30 uur
Openluchtcircus (kleur)
8.00 uur
Nieuws (NTS)
8.05 uur
Ruimte om te leven
8.25 uur
Van toen tot nu
8.55 uur
Duitsland na de oorlog
9.35 uur
Onze man in Washington
10.15 uur
Laatste nieuws (NTS)
10.20 uur
Sluiting
■t
Hoogtepunt van de avond was
het interview dat de Brandpunt-
ploeg, bestaande uit Piet Kaart,
Ed van Westerloo en Aad van
den Heuvel, reeds Internationaal
beroemd om htm interview met
Soekarno (zij kregen daar de
belangrijkste televisieprijs voor),
nu met diens opvolger Soehar-
to heeft gehad. Uniek was dit
interview vooral daarom, omdat
Roeharto zich nog nooit tevoren
in de privésfeer had laten in
terviewen. Dat gebeurde nu wel,
niet in maar óp Alkmaar, een
klein eilandje, waar hij met de
hele familie heentrok. Soeharto,
ao werd gezegd, maakte een zeer
bescheiden en vaak zelfs verle
gen Indruk. Het interview op
Alkmaar was. volgens zijn me
dewerkers „een ongekend hoog
tepunt van spontaniteit", en dat
bleek de volgende dag ook wel,
ioen hij ambtshalve enkele po
litieke vragen beantwoordde en
deze voor alle zekerheid van
papier oplas. Hij werd gekarakte
riseerd als een man die altijd
in de laatste wagon van de laat
ste trein stapt, maar die de trein
nooit mist. Over de zelfbeschik
king van West-Irian zei hij, dat
Indonesië de oprechte bedoeling
heeft de internationale overeen
komst na te leven, maar dat
men in West-Irian al zo vaak
heeft laten weten dat men zich
een onderdeel van de republiek
Indonesië beschouwt. Htf ver
trouwde er op dat de papoea."s
zouden weten wat hun te doen
stond. Ik miste één vraagt Hoe
zit het met Soekarno, wat gaat
er met hem gebeuren?
We kregen ook nog de cijfer»
te horen van een NIPO-onder-
zoek inzake de encycliek. Van
heel Nederland is 71 procent het
niet, en 12 procent het wel eens
met de encycliek. Van de katho
lieken was 63 procent het er niet
mee eens, en 20 procent wel.
NRU: 14.30 Stereo: Radlo-kamer-
ork. en sol.: klass. muz. (plm. 15.25-
15.45 Gelijk verschenen: kunstkroniek)
16.30 Tijding: nieuws uit de we
reld van levensbeschouwelijke instellin
gen. VARA: 17.00 Stereo: Tango-Rum -
ba-ork. en zangsol. 17.30 Stereo: Licht
lnstr. kwintet (gr.). 17.50 Nws. 18.05
SOS-ber. NRU: 18.10 Langs de lijn:
sportrep. en -beschouwingen. VARA:
18.30 boeketje romantiek: liedjespro-
gr. 18.55 Zin en tegenzin: disc, over
een actueel onderwerp. VPRO: 19.30
Nws. 19.55 En avant la zlzique. 20.00
Fidel Gastro, portret van een revolu
tionair. AVRO: 20.30 Rits, een open
progr. 21.30 Internationaal Muzlek-
podium: I. Helsinki Festival: Phiih.
>rk. van Moskou en sol.: klass. muz.;
II. Schwetzinger Festspiele 1968: Süd-
funk Symfonie-ork. en sol.: klass. ge
wijde muz. 22.30 Nws., evtl. SOS-
ber. 22.40 Radiojourn. 22.50 Muito obri-
e Portugal!!: momentopn. uit Por-
1. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum 2. 298 m.
KRO: 8.00 Nws. 8.15 Stereo: Badi-
nerie: klass.muz. (gr). 8.56 Inl. Hoogm.
9.00 Hoogmis. 10.00 Nws. en waterst.
10.15 Stereo: De Toon-Bank: licht ge
varieerd muz.progr. 11.00 Prom. ork.:
klass. en mod. muz. 11.45 Buitenlands
commentaar. 11.55 Med. NCRV: 12.00
beeld, llu
De Platenbijbel: bijbels klank
beeld. 12 45 Planorecital (gr): mod.
muz. 13.00 Nws. 13.07 Amsterdams Ka-
merork. en sol.: oude muz. 13.20 Meis
jeskoren met orgel: geestelijke liederen.
13.20 Stereo: Klass kamermuz. (gr.).
14.08 Van mond tot oor: Gestolen ze
gen. bijbels hoorspel. NRU: 14.30 Langs
de lijn: sportrep en -uitsl. en lichte
grmuz. CVK: 17.00 Geref. kerkdienst.
18 00 Schriftnotengew. muz. IKOR:
18.30 Zingt het voorbedachte lied.
muzikale lezing. 18.50 Kerk veraf en
dichtbij. NCRV: 19.00 Nws. 19.07 Ste
reo: Klass. gew. muz. (gr.). 19.30 Gere
formeerde kerken in de wereld, lezing.
19.45 Stereo: Klas6. gr.muz. 20.05 Com
nu met sangh: geestelijke liederen.
KRO 20.30 Stereo: Stereoclub: muzi
kale en technische tips voor stereo-
fans. 21.30 Mldavond: Ned. cabaret
liedjes. 22.15 Rep. van het gisteren
geopende Eucharistische Congres in Bo-
gotx, Columbia. 22.30 Nws. 22.40 Over
weging. 22.45 Audio-visie op festivals.
23.55-24.00 Nws.
Hilversum 3. 240 ui. e
i FM.
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Drrruit: zo
mers pl.progr. 10.00 Nws. 10.02 Juist
op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Muz. Mo
zaïek. VARA: 12.00 Nws. 12.02 Met
vriendelijke groeten. verz.pl.progr.
13.00 Nws 13.07 NAR: Ned. Artiesten
Revue op de plaat. NRU: 14.00 Nws.
14.02 Rome- Ankara- Madrid: progr.
de gastarbeiders. AVRO: 16.00 Nws.
Athene- Rabat- Lissabon: progr. voor
de gastarbeiders, avro; aa nws.
16.02 Rhythm and blues: oude en nieu
we opnamen. 16.35 Hillbilly time:
country- en western muz. 17.00 Nws.
17.02 Radiojourn. met toto-uitsl. 17.05-
18.00 Muzlek-Melange.
VOOR MAANDAG
Hilversum I. 402 m.
VARA; 7.00 Nws. en ochtendgym.
7.20 6oc. etrijdl. 7.33 Lichte grmuz, ea
rep. (7.30-7.36 Van de voorpag.) VPRO
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11
Act. 8.20 Lichte grmuz. en rep. 9.00
Stereo: Mod. muz. (gr.). (Om 9.35-9.40
Waterst.). 10.00 Voor de vrouw. NRUt
11.00 Nws. 11.02 Premières door de Ne
derlandse Radio-ork. (opn.): mod. mu
ziek. VPRO: 12.00 Blauwe maandag»
gevar. progr. 12.26 Med. voor land- en
tulnb. 12.29 Stereo: Muzikale aanwin
sten. 12.50 Tien voor één, praatje. 13.00
Nws. 13.11 Inf. over ontwikkelings
werk. 13.20 Pro memorie. 13.25 Neder
lands Kamerkoor met orgel: mod. mua.
14.25 Wlm. Woutertje en Hermlen,
hoorspel. NRU14.46 Latijns-Ameri
kaanse muz. (gr.). AVRO: 15.15 Voor
de vr. 15.45 Dixleland-ork. 16.00 Nws.
16.02 Stereo: Voc. ensemble (gr.).
16.15 Indo Amerikaanse dansen (opn
16.40 Voor de Jeugd. 17DO Brabant
Journ. 17.55 SOS-ber.
Hilversum 3. 398 m.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Badinerie: klass. grmuz,
(7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Overwe
ging; 8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.32 Toe-
rlngclub: vac.tips. 8.45 Voor de huisvr.
NRU: 10.00 Stereo: Muz. van deze
eeuw. (opn.). KRO: 11.00 Nws. 11.02
Voor de zieken. 11.30 Bejaordenprogr.
11.55 Med. NCRV: 12.00 Lichte gr.mu-
ziek. 12.21 Voor boer en tuinder. 12.26
Med. 12.29 Nws. 12.41 Act. 12.50 Pa-
rasolasido: gevar. progr. 13DO Stereo»
Licht gevar. muz.progr. (gr.). 14.00Ste
reo): Licht voc.trio (gr.). 14.15 Ge
deelten uit de opera Montezuma van
Karl Heinrich Graun (gr.). 15.00 Evan-
gelisch-lutherse mlddagdienst. NRU»
15.30 Zoeklicht op Nederland: lnf. over
Zuid-Holland, afwlsseld met muziek.
(16.00-16.02 Nws). NCRV: 17.30 Voor
de Jeugd. 17.45 Stereo: Lichte grmuz.
Hilversum 3. 240 m. en FM.
NCRV: 9.00 Nws. 9 02 Fit!: Mcht pl.
progr. 10.00 Nws. 10.03 Popmuz. (11.00
Nws.). TROS: 12.00 Nws. 12.03 Act.
12.13 Als dat zou kunnen: verz.pl.pro-
gramma. KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act.
13.08 T.N.T.knalmuz. 14.00 Nws. 14.03
Popmuz. 15.00 Nws. 15.03 Holster: licht
muz.progr. 16.00 Nws 16.03 lORRRrrrt
tienershow. 17.00 Nws. 17.02 Act.
17.97-18.00 Draaljljofdraallk, verz.pl.
progr.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NTS: 18.50 Barend de Beer. NTS:
19.00 Journ. IKOR/CVK/RKK: 19.06
Keenmerk, de wekelijkse informatieru
briek over kerk en samenleving. AVRO
19.31 Sportpanorama. NTS: 20.00 Jn.
en weeroverzlcht. AVRO: 20.20 AVRO's
Televizier. 20 45 In kleur: De High
Chaparral, TV-feuill. 21.35 Gevechts
sector Verdun: doc. film. NTS: 22.20-
22.25 Journ.
Nederland II
NTS: 18.50 Barend de Beer. NTS»
19.00 Journ. NCRV: 10.03 In kleurt
Het leven begin by honderd. TV-feuil
leton uit de serie; The second hun
dred yaers. 19.28 In kleur: Sigaret
ten: Tsjechische tekenfilm. 10.35 Tom
Jones Show. NTS: 20.00 Journ. NCRV;
20.20 Politiemuseum: Kaliber 9. TV-
thriller. 21.35 Wadway, fllmrep. over
het kleine boerderijendorp. ten wensten
van Hoorn. 22.05 Samenzang in Kat-
wiik. NTS: 22.20-22.25 Journ.