PIL
Concert orgel, orkest
en pauken in Den Haag
Familieberichten
Expositie van hedendaagse
edelsmeedkunst te
Haag
Première in Den
ew gisteren
Conflict bij
Britse t.v.
lANDAO 5 AUGUSTUS 1968
LEÏDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
EEN RAFAEL
ONTDEKT?
URBINO/ITALIë (AP) Een voor
heen onbekend schilden) van de gro
te Renaissance schilder Rafael is in
Hongarije ontdekt.
De Rafael Academie zei een be
richt ontvangen te hebben, dat het
doek een Madonno op 'n troon, ge
vonden werd door dr. Lucia Draco pol
Ispir van de vakbond van beeldende
kunstenaars uit Boekarest.
Dr. Ispir, aldus de Academie, heeft
aangeboden haar bewering te staven
op een conferentie in Urbino, de ge
boortestad van de schilder. Rafael
leefde van 1483 tot 1520.
Het doek is gesigneerd met Rafael,
maar de Academie maakte geen ver
dere bijzonderheden bekend.
Liesbeth List en de Franse
VHer-zanger-acteur Pierre Ba-
ontmoetten elkaar vorig
op het songfestival in Rio de
ziro en besloten eens een pro-
nma te maken. Vanavond
It de NCRV dat programma
op Ned. 1. Pierre Barouh is in
ikrijk genoegzaam bekend
de
isschien denkt u dat er weer
18 2nd begint te praten over de
maar dat ben ik dan niet. Ik
zo beleefd geweest er eerst
hele Nederlandse volk over
het woord te laten en nu het
i beurt is, houd ik mijn kie-
op elkaar. Er moet tenslotte
2nd overblijven, die niet
it, maar luistert. Ik heb alle
~*.ingen gehoord en ik kan
'i pil meer zien. Maar de men-
blijven er over doorpraten tot
standpunt aan iedereen
oen uiteengezet. Weet je wat
oe? Het is mocri weer. ik pak
i schop en mijn emmertje en
Paraaf een grote kuil in het
Daar ga ik inliggen. Als
leen Duitsers komendie het
1 in hun autokoffer laden,
ik rustig blijven liggen tot de
d opkomt. Niemand zal mij
r lastig vallen met de pil.
2 zon staat zo hoog boven
i kuil als dat op onze breed-
Vaad is toegestaan. Ik vouw de
it, die ik bij me heb, tot een
t zonnesteek en leg die over
1 gezicht om te voorkomen,
er zelf een oploop. Het ge
rm van kinderstemmen om mij
2 vervaagt en ik zink weg in
voorwereldlijke wereldwaar
ac ik de enige bewoner ben op
mij jiog onbekende dame na,
wie het mij tijd lijkt kennis
naken. Zij spoedt zich voort
de rankheid van een hinde
%iangezien er nog geen mode-
*mn zijn, di ehaar aandacht af-
W*n: blijkt zij met een flinke
•sprong op kop liggen. Daar-
bedenk ik een list.
p de weg naar de drenkplaats,
zij dagelijks moet passeren,
if ik een zelfde soort kuil als
rin ik lig met een kleine strui-
and als toegift. De uitwerking
'treft alle verwachtingen,
seling lijkt het of de kuil in-
t; tegenover mij zit een man
middelbare leeftijd in een be-
vpvftyk strandpakje.
Ht is niet wat ik had ver-
ht. Ik staar hem verbaasd
;ld\ maar hij mij nog verbaas
de Zo gek zie ik er toch niet uit.
Biehoor niet tot het soort men-
dat op hun voorhoofd ivijst
aan te duiden dat ze een an-
1 als gek beschouw en. Hij wel.
'ker nog, hij wijst mij op
2 voorhoofd en vraagt: „wat
IbeZ£ u daarmee?" Voorzichtig
voorden, ik heb met een ge-
rlijke gek te doen. „Waar-
vraag ik. Op zijn beurt
dt hij erg voorzichtig, ivaar-
r het duidelijk ivordt, dat hij
M voor gevaarlijker houdt. ..O
niets bijzonders", zegt hij.
ieren steken worden veel ge-
\jz&en- Mijn grootvader d'roen er
omï een overdwars. Zijn naam
Napoleon Bonaparte. Wat. ik
!/een ivou vragen, is: waarom
er-op uw steek: Paus ver-
\t pil?"
irst nu besef ik dat ik er met
eliji steek, mijn schop en mijn
te nertje veel gekker uitzie dan
in zijn strandpakje. En ik be-
ook dat de pil een probleem
niet meer te ont-
valt. Tenzij men het
t op de manier van mijn on-
vachte bezoeker, die onze
nlange discussie besluit met:
h meneer, liet is maar hoe je
ziet. Sommige mensen twij-
n aan de onfeilbaarheid van
Paus. Ik. twijfel aan de onfeil-
rheid van de pil. Daarom zijn
n vrouw en ik er tegen. De
deren zijn ons daar dankbaar
r. U kunt het ze zelf vragen",
tij steekt zijn hoofd uit de kuil
roept: „Jantje! Rob! Lily!
\etje! Hans! Paul! Gerard
Dpk! Marijke! Mirjam! Joost!
tus! Truusje! T iesbeth! Wim!
hl GodoVnde!"
KEES STIP
I door zijn chansons en nogal los
bollig bestaan. In Nederland heeft
vooral zijn arbeid aan de film „Un
j homme et une femme" hij
speelde de hoofdrol en compo
neerde de muziek waaronder het
succeslied „Chabadabada" hem
beroemd gemaakt. De geregelde
kijker zag hem al eens in „Sna-
renspul" en vanavond krijgt
Pierre volledig de kans ook zijn
dichterstalenten te tonen. Samen
met Liesbeth zingt hij enkele van
zijn liedjes.
(ontleend aan andere bladen)
Geboren: Tjakina Lisette, d. v. G.
J. v. d. Wiele-Timmer, Weesp, Ro
bert Elliot, d. v. .B J. Kay-Drejer.
Rochester, N.Y., Michiel Dirk en Je-
roen Willem, zonen van Overeem-1
Rietdijk. Rijswijk.
Getrouwd: mr. J. M. van Kempen
en I. E. van den Hurk. Amsterdam,
N. Bonsaksen en H. Ossewaarde.
Voss (Noorwegen).
Overleden: P. van Genderen Stort,
m., 74' jaar, Urmond, T. Mul-Kock,
v., 66 jaar, Rotterdam, Ir. H. Sip-
kes, m., 68 jaar, Didam, W. Wijlhui-
zen, m.. 80 jaar, De Bilt. C. J. Drub-
bel, v., 77 jaar, Den Haag.
De Italiaanse acteur Franco
Nero kust de Italiaanse actrice
Claudia Cardinale. Zij ontvingen
het afgelopen weekeinde op Sici
lië de ..David van Donatello-prijs"
voor hun rollen in de film „II
Giorno della Civetta".
Tweede ontvluchte
Algerijn gegrepen
ROTTERDAM <GPD> Twee
van de drie Algerijnen die woensdag
Kalfsvlees met
aubergine
Was een grote aubergine.
Neem het steeltje eraf. Snijd
hem in plakken, haal die door
melk en bloem en bak ze in he
te olie aan weerskanten. Neem
ze uit de pan en giet daar nog
wat olie in (of boter), want de
aubergines zullen wel alle vet
hebben opgeslurpt. Fruit nu
wat gesnipperde ui en knof
look, bestrooid met paprika.
Voeg er tomatenpuree bij en
wat bouillon of water, zodat
een dikke saus ontstaat. Voeg
daaraan zout en peper toe. On
dertussen hebt u vier goed plat
geslagen kalfslapjes aan weers
kanten bruin gebakken. Leg de
aubergineplakken in een vuur
vaste schotel, daarop de saus,
vervolgens de lapjes, giet daar
op gesmolten boter en strooi er
geraspte kaas op. Laat dit in
een niet te hete oven sudderen
tot de kaas gesmolten is.
WINA BORN.
RIJSWIJK (ANP) In de hal voorwerpen van edelsmeedkunst in de
van het ministerie van Cultuur, Re- vitrine in het ministerie zijn tot half
creatie en Maatschappelijk werk aan 1 september te bewonderen. Zij wor
de Steen voordelaan in Rijswijk is een den voor de exposities in het buiten
tentoonstelling ingericht van he- land aangevuld met bruiklenen van
dendaagse edelsmeedkunst uit de de kunstenaars. De edelsmeedkunst
Rijkscollectie. De expositie s de ba-in ons land ontwikkelt zich de laat-
sis voor een collectie, die in een aan- ste jaren snel. De experimenten met Vf1 ov^brei*°m6 n
tal grote steden in het buitenland nieuwe vormen en materialen Van aan hun begeleider van de Rot -
zal worden getoond, o. m. in jonge kunstenaars hebben ook in het a^t/ihaAld"
Engeland, Frankrijk en Duitsland. buitenland de aandacht getrokken, j V
De moderne ««raden en andere! Dit blijkt o.m. uit de
die onlangs op een internationale n T! T.
manifestatie in Jablonec (Tsjecho-1 *ngs*uksWegh.va? naar
Slow akije werden toegekend
Vier jaar geleden was Elena o«.s Bakker, Emmy wan Leersum, J™, Hif is
Suliotis nog volkomen onbekend. Franck Ligtólyn en Ntcolaaa w^mdelin^
Nu krijgt ze meer contracten van Beek. Vorig jaar ontving Robert Smit „e litie uit ut.recht opgehaald en
de beroemde opera-theaters aan- de Oostenrijkse Staatsprijs voor edel- T bl ft t in h t hoofdbureau
geboden don zijn kan aannemen, sme^kunat. v- ^^itifTalwUlg^^T
De 25-jarige sopraan werd tn kunstwerken m het ministerie geex- Aleerije
Athene geboren als de dochter poseert, alsmede van: Ton van vande drte ontsnapte
van een chemisch ingenieur. Haar Bokhoven Joseph Citroen, Archie- m de nacht van don-
jeugd bracht zij door in een van baid Dumbar. Hans van der Heuden. derdag ^Oio^en. j*
de buitenwijken van Buenos Aires. Esther Hudi|, Jan van^ dm-Jande, drif, mannen waren als verstekelin-
gen aan boord van een Engels schip
in Rotterdam aaingekomen. Toen zij
op
zij te ontkomen.
waar zij meer belangstelling voor Ton Meulendijks. Riet Neerinckx,
paardrijden dan voor muziek j Minnie Roden- Annie van Scha^n.,
toonde. Haar ideaal was schei- i Cïiristlaan Steenbergen, Hans Sua*- Sohiphol door de Rotterdamse
kunde te studeren. Toen zij 16 was so de Lima de Prado Nicotoas Thuys. naar de ma_
begon zij zang te studeren. Pas Fnts Werbruggen, Paul ZwolJo ®n rechaussee werden gebracht, wisten
toen zij kennis maakte met het Casper Wishaupt.
Italiaanse bel canto ging haar be
langstelling voor de muziek groei
en. Als meisje van 19 ging zij met
haar Russische moeder naar Mi
laan om haar studie af te ronden.
Nauwelijks een jaar later maakte
zij haar debuut te Napels bij de
beroemde San Carlo Opera als
Santuzza in Mascagni's Cavalle-
ria Rusticana". Eind vorig jaar j
bereikte zij een nieuiv hoogtepunt j
toen zij bij de opening van 't Sca
la-seizoen in Milaan de vrouwe- I
lijke hoofdrol in Verdi's „Nabuc-
co" zong. Fragmenten uit beide
rollen zijn ook te horen in het I
door Patricia Foy voor de BBC ge-
regisseerde programma, dat de
KRO op donderdag 8 augustus j
uitzendt van 20.2021.15 op Ned.
i
DEN HAAG De Stichting „Pro Organo", Den Haag heeft al enige jaren
naar een mogelijkheid gezocht bovenvermeld concert te doen uitvoeren. Hoe- i
wel ook nu weer bijna, door het afgelasten van de Haagse Orgelweek, het
concert, waarop dit werk ten gehore gebracht zou worden, geen doorgang
kon vinden, zal nu toch definitief zaterdag 10 augustus a.s. te 20.15 in de St.
Jacobskerk (Parkstraat) te Den Haag het Zuid Hollnds Orkest o.l.v. Jan van
der Waart, met medewerking van Jan Schmitz, orgel, een concert geven,,
waarop het Concerto en Sol mineur pour Orgue. Orchestre a cordes et (3) j
timbaies van Francis Poulenc wordt uitgevoerd. Bovendien zal nog het I
Orgelconcert No. II op. 4 II in Bes groot van George Frederic Handel en
S.vmphonie no. 4 van William Royce op het programma staan.
Hoewel dit concert van Poulenc direct een „gemakkelijk" werk. Aan
reeds in 1938 door de componist werd alle uitvoerenden worden zeer hoge
voltooid heeft het 30 jaar moeten du- j eisen gesteld.
ren alvorens het in Den Haag tot een i Hier kan dus met recht van een j
uitvoering kwam. Het is dan ook niet uniek concert worden gesproken,
NEDERLAND I
NCRV
6.50 uur
Barend de beer (NTS)
7.00 uur
Nieuws (NTS)
7.06 uur
Kenmerk (IKOR/CVK/RKK)inf.rubriek
7.31 uur
Het leven begint by honderdkleur
8.00 uur
Journaal en weeroverzicht (NTS)
8.20 uur
Lieberman en Lieberman: Engelse tv-serie
8.45 uur
Liesbeth List en Pierre Barouh
9.45 uur
De gevangene: kleur, toneelstuk
10.05 uur
The Saltire Singers
10.15 uur
Laatste nieuws (NTS)
10.20 uur
De rep. conventie in Miami (NTS)
10.50 uur
Campagne American style (NTS)
NEDERLAND 2
AVRO
6.50 uur
Barend de beer (NTS)
7.00 uur
Nieuws (NTS)
7.03 uur
AVRO's sportpanorama
8.00 uur
Journaal en weeroverzicht (NTS)
8.20 uur
Peyton place
8.45 uur
Gevangene van het verleden;
film van Mervyn Le Roy
10.45 uur
Laatste nieuws (NTS)
10.50 uur
Sluiting
UIT HET RADIOPROGRAMMA:
Hilversum 1
8.05 uur
10.55 uur
Hilversum 2
8.30 uur
10.40 uur
Scala internationaal
Metro's midnight music
Het grote podium
Met conflicten leven.
Kleur doet goed
Van hoge kwaliteit was het
verzamelprogramma .JPesti-
film" waarin vjjf uitstekende
korte Oosteuropese filmpjes
werden vertoond. Dat moest va
ker gebeuren! In „Rodeo"
kwam een zangeres aan de top
van de algemene ranglijst, wier
naam wij ons helaas niet her
inneren, De Ray Anthony Show
was zeer wervelend, maar had
helaas iets vettigs en was zeer
„gleufgefixeerd" zoals dat wel
licht in de handboeken heet.
Zondagmiddag merkten wij, dat
kleur veel goed doet aan
zwemwedstrijden, die anders
nogal grauw plegen uit te val
len. Het programma rond Shir
ley moet niet op de laatste
plaats geprezen werden om de
smaakvolle décors, haar fraaie
jurk en de zeer goed aangepas
te kleuren. Pension Hommeles
was de beste (van de herhalin
gen) tot nu toe, vooraJl dankzij
een magistrale Ko van Dijk.
Boeiende
Port Royal
En nu „Port Royal," dat gro
te indruk maakte. Er werd per
fect gespeeld (door Romuald
Pekny als de aartsbisschop en
door Paula Wessely, (60), be
faamde filmster van de voor
oorlogse jaren, als zuster Ange
lica). Ook de regie wos voor
treffelijk. Het stuk, dat de klas
sieke regel van eenheid van
tijd, plaats en handeling hand
haafde <De Montherlant is wel
eens een verre opvolger van
Racine genoemd), draaide om
het verzet van het klooster
„Port Royal" tegen zowel de
Paus als de Franse koning, of
meer in het bijzonder: tegen de
Jezuieten en het „tijdgebonde-
ne" van de officiële kerk. Het
gegeven was strikt historisch.
Inderdaad is op 26 augustus
1664 de aartsbisschop van Pa
rijs naar het klooster gekomen
om 12 van de ergste vrouwelij
ke „rebellen" tegen het kerke
lijk gezag naar andere. Je-
zuietische kloosters te laten
overbrengen. Het klooster werd
daarna in 1709 gesloten en in
1712 grotendeels verwoest. Wat
was er nu precies aan de hand?
Als kijker anno-1968 meende
men eerst een parallel te kun
nen zien tussen bijv de Paus
enerzijds die zijn gezag onver
kort wil handhaven en de voor
standers van de pil anderzijds,
die tegen dat gezag in opstand
komen. Bij deze interpretatie
leek de Paus in het stuk verte
genwoordigd te worden door de
aartsbisschop en de opstandige
pilgebruiksters door de kloos
terzusters.
Maar al gauw bleek dat hét
eigenlijk andersom was: de
kloosterzusters, onder aanvoe
ring van Zr Angelica (was het
'n wonder dat in Pension Hom
meles tegelijkertijd ook sprake
was van een zuster Angelica?)
waren in deze constellatie „de
Paus", die niet wil marchande
ren met de aloude opvattingen
en geen concessies wil doen
aan „de wereld", terwyl de aart
bisschop eerder „de gewone
man" vertegenwoordigde die het
geloof moest aanpassen aan de
mensen. Het Jansenisme, dat
door de bevolking van „Port
Royal" werd voorgestaan (zoge
noemd naar de Nederlandse bis
schop Cornelis Jansenius, die de
r.-k. kerk wilde hervormen door
terugkeer tot de leer van Augus
tinus) was in wezen een soort
calvinistisch-streng katholicis
me, meer bestemd voor uitzon
deringsfiguren dan voor gewone
mensen. Het zijn zulke uitzon
derlijke persoonlijkheden die De
Montherlant in zyn toneelstuk
ken altyd hebben aangetrok
ken. De grote Franse wijsgeer
(en wiskundige) Blaise Pascal
6Chreef zijn .gedachten" in
„Port Royal", hij verdedigde het
Jansenisme ook tegen de Jezuie
ten, maar dat alles mocht niet
baten. In 1664 rolde de kerk over
„Port Royal" heen en 50 Jaaar
later was er niets meer van
over, althans van het klooster
zelf. De Montherlant koos voor
de „hoogmoedige" kloosterzuster
van wie zuster Angelica naast
Pascal als het geniale brein ach
ter de beweging de geschiedenis
schijnt te zijn ingegaan. Maar
hij liet ook ruimte open voor
hun twijfel, zoals hij anderzijds
de aartsbisschop zijn sterke ar
gumenten gunde. Men is, als
kastjekijker anno 1968 en ge
wend aan beeldschermhelden als
Ben Cartright en Ironside ge
neigd de kant te kiezen van de
crpstandige, onvermurwbare
kloosterzuster die geen compro
mis willen sluiten, maar ander
zijds geeft men toch de aarts
bisschop gelijk die zegt, dat hij
het allemaal waar moet ma
ken tegenover de mensen om
hem heen. Hij beschouwde de
nonnen als hoogmoedigen, die
een geest van uitverkorenheid
uitstraalden. „waardoor de
deugd te moeilijk voor de we
reld, het evangelie sterk overdre
ven en het christendom onmoge
lijk lijkt te zijn".
Een boeiend stuk. een intelli
gent stuk bovendien en ongetwij
feld ook een tijdeloos stuk.
AVRO: 18.00 Nws. 18.16 RacUojourn
18.25 Ik verbind u door pr. 18.30
Stereo: A la carte: talelmuz. 19.30 Nws.
19.35 RVU: Dirk VansinaDenken als
i schoonheidsbeleving door drs. F. P.
I Huygens. NRU: 20.05 Scala Interna-
lie kunstkroniek. 22.30 Nws. AVRO:;
22.40 Radiojourn. NRU: 22.55 Stereo:,
I Metro's Mtgnight Music: gevar, muz.-.
j progr. 23.55-24.00 Nws.
j Hilversum 2. 298 m.
I NCRV: 18.10 Stereo: Koorzang: Ne
gro spirituals. 18.30 Nws. en weerpr.
I 18.46 Act. 19.00 Stereo: Lichte gr .muz.
19.35 Stereo: Lichte gr .muz. 20.05 Ste
reo: Licht instr. ensemble (gr.): amu-
I sementsmuz. uit de twintiger Jaren.
'20.30 Stereo: Mod. ork.muz. (gr In
de pauze: plm. 21.00-21.20 Terug uit
Turku: gespr. 22.05 Stereo: Lichte gr.-
muz. 22.15 Llterama: radiokroniek over
boeken, schrijvers en toneel 22.30 Nws.
22.40 Avondoverdenking. 23 00 Stereo:
Alt en plano: klass. en mod. liederen.
23 40 Stereo: Lichte gr.muz. 23.55-24.00
Nws.
(Over de 4e HJn) van 18-20 uur.
I. Joseph Haydn. Concert voor viool
en orkest In A gr. t. („Melk") (25 mi
nuten). Allegro moderato. Adagio. Fi
nale. Allegro. Nell Gotkovsky, viool:
Kamerork. van Toulouse o.l.v. Louis
Aurlrxcombe
II. Wolfgang Amadeus Mozart. 1.
Symphonle nr. 36 in C gr. t. KV 425
(„Llnz") (27 min.). Adagio. Allegro
splritoso. Poco adagio, bmenuetto en
Trio. Filiale, Presto. Philharmonia Or
kest o.l.v. Otto Klemperer. 2. Concert
voor piano en orkest in C gr. t. KV
503 (34 min.) Allegro maestoso. An
dante. Allegretto. Daniel Barenboim.
piano: Philharmonia Orkest o. 1. v.
Otro Klemperer.
HI. Franz Schubert. Symphonie nr.
2 in Bes gr. t. (27 min.) Largo. Al
legro vivace. Andante. Menuetto. Al
legro vivace. Trio Presto vivace. Bath
Festival Orkest o.l.v. Yehudi Menuhin.
VOOR DINSDAG 6 AUGUSTUS
Hilversum 1. 492 m.
AVRO; 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 Stereo: Lichte gr.muz. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11
Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz.
(8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Mor-
genw NRU: 9.00 Uitgebr. rep. of herh.
NRU-progr. 9.35 Waterst. 9.40 Omroep-
kamerkoor: muz. uit de Middeleeuwen
en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvit. (gr.). (11.00-
11.02 Nws.). 11.55 Beursber. >12.00 Ste
reo: Radio Phllh. sextet: mod muz.
12.26 Med. voor land- en tuinb. 12.29
Overheldsvoorl.: uitz. voor de landb.
12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra-
dlolotirn. NRU: 13.30 De Lichte Muze
belicht: Amerikaanse vocalgroups van
1930 tot nu. 14.30 Rostrum of compo
sers: mod. muz. (opn AVRO: 15.00
Operaconcert door Russische artiesten
(gr.). 16.00 Nws. 16.02 Stereo: REsi-
dentie-ork. en zangsol.: mod. en klass.
muz. 17.00 De zingende bougie; gevar.
pl.progr voor automobilisten. 17.55
SOS-ber.
Hilversum 2. 298 ui.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klass. grjnuz. 7.30 Nws.
7.32 Act. 7.45 Stereo: Operamuz. (gr.).
8.00 Nws. 8.11 Gew. muz. (gr.). 8.30
Nws. 8.32 Toerlngclub: vak.tips. 8.45
Lichte gr.muz. 9,00 Lichte muz. it
Frankrijk (gr 9.30 Stereo: Marsmuz.
(gr 10.00 Theologische etherleergang
I 10 35 Stereo: Fluit en piano: mod. mu
ziek 11.00 Nws. 1102 Voor de zieken
j 11.55 Med. KRO: 12.00 Van twaalf tot
I twee. gevar. progr. (12.22 WIJ van het
land; 12.26 Med tb.v, land- en tuinb.;
i 12.30 Nws.; 12.41 Act.: 13.00 Raden
maar 14.05 Stereo: Muslësta: licht
muz.progr. (opn.). 14.30 Pizzicato: mu-
i zikaal middag-magazine. 17.00 Over-
heidsvoorl.: Antilliaanse muz.instr..
klankbeeld van Raymundo Debrot.
17.10 Voor de Jeugd,
j Hilversum 3. 240 m. en FM.
VARA: 9.00 Nws. 902 PI voor de
pep: licht pl.progr. (10X10 Nws.). 11.00
Nws 11.03 Pow- Pow: pl.progr. 12.00
Nws 12.03 Zorro: progr. voor de tie
ners. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gevar.
pl.progr. (14 00 Nws.). 15 00 Nws. 15.03
Er- Jee- Em- Drie; licht pl.progr.
16.00 Nws 16.03-18.00 Mix: licht pl.
progr. 17.00 Nws.).
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NTS: 13.00-13.30 Overzicht Republi
keinse Conventie. 18.50 Barend de
Beer. NTS: 19.00 Journ. TROS: 19.06
Fam. Favorieten: 19.06 Mr. Ed. TV-
feuill.; 19.30 The Munsters. TV-feulll.
NTS: 20.00 Journ. TROS: 20.20 Het
verhaal van de zee; Het zesde conti
nent. filmrep. 21.05 ZonZln: amuse-
19.15 Van gewest tot gewest. 19.35 Wij
Europeanen: filmrep. over Roemenië.
20.00 Journ. NTS: 20.20 In kleur: Dub
belspion: Geen genade voor verraders.
TV-film. 21.10 Overzicht Republikein
se Conventie. 21.30 In kleur: In het
voetspoor van Darwin, filmrep (CBC-
prod.). 22.20-22.25 Journ.
VUnderllefde. NTS: 22.30-22.35 Journ.
Nederland II
NTS: 18.50 Barend de Beer NTS:
19.00 Journ. 19.03 Int. agrarisch nws.
LONDEN (GPD) De commer
ciële televisieuitzendingen in Enge
land ondervinden de laatste da
gen grote hinder door een ocnflict
met het technisch personeel. Er sta
ken duizend man, terwijl twaalfhon
derd zijn uitgesloten en ahethon-
derd ontslagen. Gisteren breidde het
conflict zich uit tot de laboratoria
waar men weigerde actualiteitenfilms
en ander ..levend" materiaal te ont
wikkelen. Men tracht de uitzendin
gen gaande te houden met van te
veren klaargemaakte films. In de af
gelopen dagen moest een aantal pro
gramma's worden onderbroken of ge
wijzigd. De oorzaak van het conflict
is ongerustheid bij het technische
personeel over hun toekomst. Deze
week is namelijk de structuur van de
Britse commerciële omroep ingrij
pend gewijzigd door een hergroepe
ring van de bestaande commerciële
televisiemaatschappijen en de schep
ping van enkele nieuwe omroeporga
nisaties.