anderen zijn
leale
macteurs
Pim en Pom en de oppas
Kruiswoordraadsel
n*
TIJD voor os BIOEMEM
OPLOSSING VAN
VORIGE OPGAVE
MB
kG 3 AUGUSTUS 1968
LD EXTRA
|ic/i ook wel eens geërgerdals er mensen naar een t.v.-camera stonden te
Een soort naïeve poging om in de belangstelling te komen. Dat verschijnsel
ook wel voor als amateurfilmers hun familie gaan filmen. Men kijkt pal in de
wuift, men lacht. Later op het doek wordt zoiets een onuitstaanbare ver-
I dat de film wordt gedraaid, wuift
en zwaait Oom Willem naar de
alsof hij minister Luns in hoogst
koon is. Maar die doet zoiets heus
jtandige filmers knippen zulke scè-
pct uit. De pret is de volgende keren
want Oom Willem weet „Dat knipt
toch meteen weg.
lijden nog niet aan zulke vreemde
Als ze bezig zijn met het bak-
jandtaartjes of met een balspelletje,
bewoon door, ook al staan er vijf
§e ratelen. Kinderen blijven zichzelf.
voelen zich onmiddellijk een
Irlie Chaplin; ze gaan zich aapstel-
tiemen een soort theatrale houding
feseffen niet, dat de camera een on-
Ige waarnemer is, die elke overdrij-
frlijk vergroot overbrengt. Uw zgn.
om wordt op het witte doek een
ort clown. Uw kinderen doen ge-
daardoor wordt uw film veel „ech-
laten filmen. Hiermee voorkomt u ongewenste
foutjes als „uit het beeld lopen". Oudere kin
deren zullen van harte meewerken, als u het
wat professioneel aanpakt. Dat herinnert ze
aan de romantiek van Hollywood of aan de
T.V. Ook en vooral bij het maken van close-
ups van de gezichten is het nuttig dat de
kinderen normaal kijken. Onze gelaatsuit
drukking wordt via de dichtbij-opname im
mers vele malen vergroot op het doek ge
bracht bij de projectie! Elke overdrijving
wordt mede vergroot, snuiten trekken kan
een doodenkele keer leuk zijn, in uw smal
film verveelt het gauw. Bedenk dat we onze
films meermalen willen bekijken.
Filmlamp
De moderne filmcamera leent zich gemakke
lijk voor het maken van opnamen in huis.
dus ook in tent of hotel op vakantie. Enige
Imanter ook. Dit betekent niet dat
>je waar kinderen op voorkomen
ranzelf een geslaagd produkt moet
hangt af van onze camera-instel-
hangt af van onze aanpak. Kinde-
tn ook dwingen, ook wel malle snui-
rv trekken. Ofze kunnen gaan
Want, onwil blijft een menselijke
.p. Heel kleine kinderen hebben dan
ïeiging tot kijken uit nieuwsgierig-
Aie kinderen even wennen aan het
a uw camera. Ook al snort de motor
,cht, de kleintjes horen het. Hun
zo scherp! Het gevolg is, dat ze
*nd naar uw camera gaan gluren.
wij willen is, dat ze aan hun spel
i met pop of beertje of aan hun
Het enige is dus, met een lege came-
rondlopen het ding laten snorren,
went aan dat gedoe, het leert het
anen. Dan komt het moment dat het
,er af is en Keesje of Mientje niet
ikijkt naar u en uw camera. Dan is
rt!
in>
1Zieetje regie
hët maken van foto's doet zich
^het probleem voor van de rustige
dejnd. Een kind dat tegen een achter-
,nt^i druk behang of struikgewas zit,
«ijfTfilmisch niet goed uit. Maar, als het
zo'n hoekje zit? Gaan we slepen
nwJn met de kleintjes, dan wordt zo'n
nukkig. Beter is het om dan met
e speelgoed of een grapje de kleine
jewenste plaats te loodsen. Het beste
lijk wanneer wij door het kiezen van
standpunt tot het gewenste resul-
ien komen.
e bepaalde, typerende handelingen
kind vastleggen, dan is ook regie
v middel om tot het doel te raken.
kinderen hebben een bepaalde ma-
j-, kruipen, een speciale manier van
sti eten of een grappig gebaar. Ga je
;n. dan lukt het niet. De kleinen zijn
It hun doen, ze blijven stokstijf zit-
l past de methode van de zgn. can-
a Dus, een camera gewoon bij de
Jben. schotklaar zogezegd. Komt het
^moment, het loopje of het gebaar,
ïr« filmen maar zo rustig mo-
overdreven gedoe wreekt zich.
s%.v achter de camera
[?rte de vraag, wie nu de beste kansen
"e'maken van leuke kinderfilms heeft,
aT\ het antwoord „Mevrouw". Zij im-
'oe3e gehele dag thuis, zij weet van te
9yoeft dat a.h.w. wanneer het kind
a7\g gaat kruipen of eten, ze kent elk
z~j. Daarom deze goede raad: maak
oailmhobby geen typische mannenzaak
e\ jong gezin hebt. Leer uw vrouw met
30ra omgaan. Leer ook uw oudere kin-
camera bedienen; per saldo is het
;ajilijker dan het omgaan met een wil-
yiuishoudelijk apparaat,
vlinderen bijv. in de leeftijd van acht
~Jlf jaar doen het ook prima voor de
^"belaas komt hier de neiging tot ac-
Xis overdrijven) al sterker naar vo-
ilt de zaak wat strakker moeten aan-
®jlEr moet een boete staan op het „kij-
T de lens". Hamer er bij uw kinderen
JJj „gefilmd worden" betekent, gewoon
ie''X ze, als het ware, aan een soort on-
'efx touwtje hebben. Kleine huiselijke
^rden vaak beter als u bepaalde han-
i eerst „droog" neemt. Dus eerst even
'je laten maken zonder de camera te
Mevrouw heeft de beste kansen om een ge
slaagde kinderfilm te maken. De gehele dag
trekt ze met haar kinderen op; kent hun
doen en laten. Kinderen zijn ideale film
acteurs, want ze zijn en blijven zichzelf en
kunnen de camera vergeten.
voorwaarde is, dat we dan wat extra licht
moeten- hebben. Er zijn filmlampen die, met
een minimum aan gewicht, een maxi
mum aan licht opleveren. Deze lampen zijn
van de zgn. Halogeenlampen. Overal waar u
netspanning hebt. kunt u filmen. Bepaalde
filmcamera's kunnen gewoon worden gecom
bineerd met de lamp. Het wordt een soort
eenheid, vergelijkbaar met de flitscamera.
Het is het toppunt van eenvoud. Is uw camera
volautomatisch, dan is er ook al geen pro
bleem met de belichtingsinstelling. Is uw ca
mera dat niet, dan kunt u beter werken met
een belichtingsmeter.
Bij het filmen binnenshuis, net als buiten
overigens, steeds belichten op het helderste
deel van het onderwerp. Een goed gemiddel
de hiervoor geeft ons de menselijke huid.
4"
Pim wordt wak-ker in de don-ke-re kast bij „Ons!" roept Pim, die met zijn ha-ren o-ver- vrouw schrikt zó dat ze zich met-een van het
de zol-der-trap. „Wat nou?", denkt hij, waar- eind klaar zit voor de strijd. En we zul-len kus-sen laat weg-bla-zen. In een hoek-je van
om lig ik hier?" Als hij o-ver-eind komt, merkt het e-ven la-ten zien. Al-les wordt weer zo-als de ka-mer blijft ze bang staan te kij-ken. „Wat
hij, dat Pom óók in de don-ke-rek ast ge-sla-pen wij het heb-ben wil-len! Ik be-gin met die moet ik? Ze zei-den dat het he-le lie-ve kat-jes
heeft. „Pom! Hé, Pom, word wak-ker!" roept hoed!" wa-ren. Al-leen maar kop-jes en aai-tjes en
hij, „waar-om sla-pen we hier? Waar-om lig- ,Jk met de stoel!" roept Pom. Hij neemt een dank je wel, vrouw, als je ze hun e-ten-tje
gen we niet fijn in ons ei-gen mand-je be-ne- reus-ach-ti-ge sprong die je al-leen maar kunt geeft en kijk nou eens moet ik over
den?" ma-ken als je héél kwaad bent. Hij springt die twee mon-sters op-pas spe-len?"
„Weet je dat niet meer?", bromt Pom sla-pe- te-gen de rug-leu-ning van de gro-te stoel. Zó „Ze lie-pert," zegt Pim zacht te-gen Pom.
rig. „We heb-ben ons te-rug-ge-trok-ken."
„Te-rug-ge-trok-ken?" roept Pim, „wat is dat?"
Pom zucht. „Dat we zijn weg-ge-lo-pen om-dat
de men-sen zo las-tig wa-ren gis-ter-a-vond.
Sle-pen en sjou-wen, kof-fers en kle-ren o-ver
de grond. Weet je nog wel? En voor straf heb
ben wij ons te-rug-ge-trok-ken.
hard dat de stoel wan-kelt en om-valt.Stil laten lie-pe-ren," bromt Pom te-rug.
„Daar heb ik nou al die mooi-e kat-ten-boek-Jes
voor ge-le-zen", huilt de vrouw ver-der, „daar
heb ik nou voor ge-leerd hoe je lek-ke-re poe-
zen-hap-jes ko-ken kunt Pim spitst zijn
boemmm pre-cies op het ta-fel-tje met de plan
ten.
Kets boem ring-king daar gaan de va-ren
tjes en de be-go-ni-a's en groe-ne palm-pjes.
Pim heeft on-d er-t, us-sen een pets te-gen de o-ren.
hoed op zijn uit-kijk-post ge-ge-ven, De hoed „Jij moet goed be-gr ij-pen dat wij uit-ma-ken
Pim weet al-les weer. „Zul-len we maar eens tolt in de rond-te en raakt net de blau-we vaas wie we in huis ne-men," roept Pom te-gen
gauw gaan kij-ken of ze zich nu weer wat waar ze nooit aan mo-gen ko-men. Kets ring de vreem-de vrouw, „zo-lang wij on-ze ei-gen
be-ter ge-dra-gen?" vraagt hij. boem stuk. vrouw de straat niet op-ja-gen. heb Je hier
Ach-ter el-kaar gaan ze de trap af. Pom. die .Dat was dat," zegt Pom. „nu het ta-fe!-kleed niets te ma-ken. Niet dat we noo-it klach-ten
voor-op loopt, steekt zijn neus in de lucht, op zijn plek te-rug. Ze gaan er met z'n twee-en o-ver haar heb-ben, maar het kèn er-ger. Daar-
„Hézegt hij, „vreem-den." aan han-gen Al-les wat op het ta-fel-kleed om moet jij weg-we-zen".
Op de on-der-ste tree staan ze stil. Pim blaast, staat: as-bak-je, snoep-schaal-tje, vaas-je, wie- „Hoe moet dat nou?" zucht de vreem-de
„Ze heb-ben mijn fij-ne huis-je ge-pikt!", roept belt en valt om. „En nu die kran-ten uit vrouw, „drie we-ken moet ik bij die mon-sters
hij, „daar on-der de kap-stok!" mijn mand!" schreeuwt. Pom die steeds kwaai- blij-ven! En ik zou zo mijn best doen. Dat
Pom kijkt. On-der de kap-stok staan vreem-de er wordt. Voor-uit Pim!" Ze sle-pen de kran-ten heer-lij-ke pan-ne-tje dat nou ln de keu-ken
tas-sen en vreem-de pa-ra-plu's. „Wat zul-len uit de mand, scheu-ren er stuk-ken af met staat te ko-ken!"
we nou heb-ben," zegt Pom ern-stig. Met één him tan-den en la-ten de snip-pers door de „Niks mee te ma Ver-der komt Pom niet
sprong is hij bij de ka-mer-deur en duwt die ka-mer vlie-gen. en Pim staat al bij de knie van de vreem-de
o-pen. E-ven lijkt al-les ge-woon. Maar dan zien „Hé-hé", zegt Pim als ze nog het een en an- vrouw en geeft er een half kop-je te-gen. Want
ze het. De gro-te stoel bij het raam staat ver- der ge-daan heb-ben, „dat lucht op." Hij gaat al-le-bei heb-ben ze de wij-ting ge-ro-ken.
keerd, zo-dat ze niet meer in de ven-ster-bank zit-ten uit-rus-ten op zijn uit-kijk-plaats naast De vreem-de vrouw kijkt naar Pim en Pom.
kun-nen klim-men, het ta-fel-kleed hangt een de klok. En Pom wipt over de leu-ning van de Ze is nog een beet-je bang, dat zie je. „Wil-
tik-kel-tje an-ders, zo-dat het geen dak-je voor om-ge-val-len stoel heen naar zijn ei-gen plaats- len jul-lie het niet met me pro-be-ren?" vra-
Pim meer is, in het mand-je bij de ka-chel je in de ven-ster-bank. En als het he-le-maal gen haar o-gen. De o-gen van Pim en Pom
lig-gen kran-ten als-of 't een kran-ten-mand en stil is ge-wor-den hoeren ze zin-gen. Dat is het knip-pe-ren te-rug. „Nou voor-uit, vreem-de
geen poe-zen-mand is. Op het mood-e uit-kijk- top-punt!" roept Pom, „ze krui-pan in een vrouw, een paar week-jes zul-len we het aan-
plek-je naast de klok ligt een da-mes-hoed-je. vreemd huis en ze gaan nog zin-gen ook!" zien".
En zó zijn er nog wel hon-derd an-de-re din-gen. Ver-der komt hij niet, want de zing-stem komt „Maar eerst die wij-ting!" zegt Pim «n
Eerst zijn ze er ad-le-bei stil van. Maar dan dioh-ter-bij. „Zie-ao" zegt de stem, „en nu eens hij stapt al naar de keu-ken. Daar-aoh-ter komt
vindlt Pom het woord. „In-drin-gers!" roept kij-ken of die lie-ve kat-jes al wak-ker zijn". Pom en daar-ach-ter de vreem-de vrouw. „Ze
hij, „er zijn hier in-drin-gers. Ze heb-ben de De ka-mer-deur gaat o-pen. Op de drem-pel lie-pert niet meer, hè", zegt Pim o-ver zijn
men-sen die wij hier in huis had-den weg-ge- staat een vreem-de vrouw. Ze geeft een gil- sohou-der te-gen Pom.
jaagd en zijn er zelf in-ge-kro-pen. Dach-ten le-tje en slaat haar han-den voor haar o-gen. „Al-licht niet", bromt Pom. „ze is al-lanf bRJ
ze dat dat zó maar ging? „Dat wij maar Jan Met ©en plof valt ze op het kus-sen van Pom dat we haar een pooa-je wil-len hou-dem*,
en al-le-man in huls na-men! Nee, zeg, daar zul- waar nooit men-sen op mo-gen zit-ten. Dat is
len we eens e-ven een stok-je voor ste-kenl Is Pom te erg. Hi) springt op de vreem-de vrouw
het ons huls of hun huis?" af en blaast. „Ga jel ga jef" öst hfj. De MIES BODHbïl
Richten we de meter op onze handpalm, op
bijv. 15 cm. afstand, staande in het belang
rijkste deel van de scène, dan krijgen we een
zeer betrouwbare meting.
Het is mogelijk om onze filmlamp te richten
op het witte plafond. Het diafragma zal dan
vrij ver open moeten staan, bijv. f: 2.8 maar
het licht wordt mooi egaal. Deze instelling
is geschikt voor de doorsnee kleurenfilm (17
DIN) bij afstanden van ca. 2.5 meter.Ga met
uw combinatie, filmlamp-camera niet dich
terbij het onderwerp dan hooguit 2 meter.
Wilt u dat toch, plaats de lamp dan liever
niet op de camera, maar ietwat opzij van de
camera en niet dichterbij dan ca. 2 meter
van het onderwerp. Maak zo uw dichtbijop
name.
Rondom uw huis is er veel te filmen. Het
gebeuren in uw eigen straat, uw tuintje, het
park enz. Bedenk, dat ook nu beweging de
hoofdschotel vormt. Zorg voor een aaneen
gesloten geheel. Zoek originele beelden. Een
film over uw stadstuin is niet compleet zon
der wat close-ups van bloemen en planten.
De weekendvakantie raakt meer en meer in
Vaak vertrekt men al vroeg, als het nog stil
op de weg is. Maar: de film over uw week-
sen van de caravan. Opnamen van uw hotel,
wegrijdt. Maak meteen even een scène, of
laat iemand van uw gezin dat doen.
Ook als u er met trein of bus op uit gaat,
kunt u filmen. Filmen uit de trein lukt best,
mits u ietwat verend op de voorvoeten gaat
staan. U vangt eventuele schokken dan prima
op. Film steeds in de rijrichting van het
voertuig en niet naar opzij, want een voorbij
flitsend landschap wordt ln projectie een
voorbij trekkende trein van kleuren. Maak
uw film compleet. Dus vertrek van huls. Op
namen onderweg op een terrasje. Opnamen
van een ANWB-wegwijzer. Opnamen van de
aankomst. Opzetten van een tent of plaat
sen van de caravan. Opnamen vanuw hoteL
Scènes van de picnic of zwempartij. Opna
men gemaakt tijdens eventuele trips.
43. deel van een honingraat
44. buitendijks land
45. aföoheiding
47. Jong dier
50. elasticiteit
52. voorzetsel
53. congé
55 langs
57. nors
59. lawaai
61. kleine hoeveelheid
62. schriftelijk bewijs
64. zangvogel
65. schreef
66. stuk geschut
67. deel van een boom
Verticaal
1. Joegoslavische munt
2. ergens anders
3. klein paard
5. eminentie
6. beiden
7. eerstkomende
8. Japanse munt
9. op formaat gevouwen
vel
10 geologische periode
34. mannelijk dier
35. voordat
36. platvis
41. kosthuis
43 holle injectienaald
46. greep van een degen
47. ton
48. gewioht
49. etmaal
51. waterdiepte tussen hoge oevers
52. tamarinde
53. zwaardwalvis
54. verlaagde toon
56. levenslucht
58. voorzetsel
60. melodie
62. burgerlijk aa-mbeetuur
63. noordoosten
worde verzorging
Oplossingen onder het motto
„Kruiswoordraadsel" dienen voor
woensdag a.s. te 9 uur vjn. in het
bezit te zijn van die redactie, Witte
Singel 1 te Leiden. Onder de goede
oplossingen stellen wij een eerste
prijs van f 5,en twee prijzen van
f 2,50 beschikbaar waarnaar alleen
abonnees kunnen mededingen.
Horizontaal
23.
woonboot
12. schel
1. hoge bergpunt
25
lijkbus
14. verbindingsstuk
4. getakte horens
27.
groente
16. tijdperk
8. vervoermiddel in een
mijn- 28.
soort papegaal
17. spinneweefsel
schacht
30.
deel van een vis
18. pen
11. kaasstremsel
32.
Archi Episcopus
19. lidwoord
13. tam
34.
horde
24. vocaal
14. dochter van Laban
36.
symbool voor beryllium
25. exipart
15. helper in gevaar
37.
heraut der Grieken
26. damp
18. roofdier
38.
verwijzing
28. wenden
20 vlaktemaat
39
loofboom
29. aanduiding op poststuk
21 narcosegas
40
geribd weefsel
31. palen inslaan
22. rivier in Utrecht
42.
bijwoord
33. kopersnede
De eerste prijs van f 5 werd toe
gekend aan de heer M. van der
Heul, Vliet NZ 69, Rijnsburg, de
twee prijzen van f 2,50 aan de heer
B D. Kenbeek, Schelpenkade 12 te
Leiden en aan de heer W. van
Heusden, Nachtegaallaan 7 Ce Lei
den.
De prijzen worden
toegezonden.
de winnaars