PLATENHONGER naar namen van weleer ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1968 LD EXT^i 1960. Eddie Cochran zingt zijn „Summertime blues". De plaat is een succes. Enige we ken later verongelukt Cochran bij een verkeersongeluk. Hij zal in de rij van teenager idolen eenzelfde plaats innemen als James Dean, Jim Reeves en Otis Redding. 1968. De Blue Cheer zingt Cochrans „Summertime blues" en haalt hier de eerste plaats van de hitparade. Deze drie musici van de Amerikaanse westcoast spelen zo hard en rauw, dat de drummer handschoenen moet dragen en de opname-apparatuur in de studio bezwijkt. Het succes van de Blue Oheer met dit nummer Is veelbetekenend. Zij past in de commercieel goed voorbereide „Roek-revival," die bijna ver geten grootheden als Elvis Presley. Bill Haley, Little Richard, Fats Domino en Gene Vincent met een felle ruk terug in het licht van de schijn werpers heeft getrokken. Herpersingen van bele gen successen zelfs de eerste echte Neder landse rocker „Kom van dat dak af" (Peter Koelewijn) wordt in een „gouwe ouwe-hoesje" gestoken zijn in de tweede helft van 1968 een uiterst winstgevende zaak. Ook op andere fronten van de lichte muziek blijken recente ontwikkelingen tegenstromingen te veroorzaken. Geschraagd door onbeteugelde sentimenten blijken de platenkopers honger te bezitten naar „namen van weleer." De platen maatschappijen, die de laatste twee jaren ver genoegd hebben kunnen constateren, dat de gro tere verkopen, in talrijke gevallen zelfs goed voor een positie op de vaderlandse hitparade, ook mogen verbonden worden aan puur Neder landse platen. Wat voorheen ondenkbaar was, wordt nu, door een moeilijk te verklaren omme zwaai in de waardering van de kopers, werke lijkheid. Schuchter ingezet door mannen als Bou- dewijn de Groot, Ramses Shaffy. de Outsiders en de Heikrekels, verloopt de aanval op de Engelse en Amerikaanse overheersing met succes. Een groot, aantal inheemse popgroepen krijgt de kans platen te maken en een beperkte groep buit dat uit. Klasseringen in de gouden lijst van de eersite tien best verkochte singles blijven echter zeldzaam. Omwenteling De omwenteling, die voor Nederlandse musici volop brood op de plank brengt, heeft op een breed terrein de gebruikelijke gang van zaken grondig gewijzigd. Namen, verbonden aan de tijd, dat mensen naar de radio luisterden en het mu ziekblad „Rhythme" lazen, duiken weer op. Er worden langspeelplaten uitgebracht van Ad van der Hoed, de Kilima Hawaians, de Reunion Jazz Band, Max Woiski. de Ramblers met Coleman Hawkins, de Dixieland Pipers van Eric Krans, Eddie Christiani en Frans Poptie grijze kin deren, opnieuw rondstoeiend in het domein der lichte muze. Rondom die formatie van Ab de Molenaar, de Millers, breekt zelfs een voor vaderlandse be grippen soort hysterie uit. Drie platenmaat schappijen brengen opnamen van deze lichtvoe tig swingwerk leverende combinaties uit. De ra dio ruimt uren in voor hen en de Ramblers. Waarom? De supersnelle ontwikkeling in de jazz en de pop, aangedreven door een sterk doorwerkend intel lectualisme en door a-commercialiteit heeft ve len afgestoten. Na enkele jaren van snelle ontwikkelingen is er in de lichte muziek een duidelijke terugslag. Terwijl avantgardegroepen in jazz- en pop nu op een punt zijn gekomen waar ook fervente aanhangers van vernieuwing de schouders be ginnen op te halen, zien representanten van „achterhaalde" stijlen hun aanhang plotseling groeien. Er is weer belangstelling voor de big bands, voor dixieland en voor de lichte swing combo's. Ook in eigen land. Er is weer belang- Elvis Presley in Hawaiian Blues. Terugk, van een haast vergeten grootheid. XI en zoetgevooisde solozangers de draad met su< weer op. Mum and Dad gingen het gezicht s*' de eerste twintig weer mee bepalen. t 1 De Freak-muziek van Calif ornië, uiterlijk \u toon van een grootscheepse beweging, die was start op de Amerikaanse universiteiten (Ber ley), zette de Britten voor geruime tijd aanor kant. .Psychedelic" werd de muziek en de «i warvemheden van de Beatles (toonaangevers Vo hun langspelers „Revolver" en later „Sgt. F, per's lonely hearts club band) en Dylan 0.. country-gitaar naar de versterkers grijpend) 1|V' gen him beslag. Talrijke nieuwe namen doken op: Country and The Fish, Doors, Love, Jefferson Airpla Big Brother and The Holding Company, Grea full Dead. Love-beweging De love-beweging kwam in allerijl met bloerfo en liefde aandragen. Naast de muziek met st ruimtelijk effecten werd de stroboscoop geplaa?e Deze versmelting van klanken en gekleurde lioe] flitsen zou hetzelfde effect als verdovende midi len moeten bewerkstelligen. In Engeland wa<e de jongens van de Pink Floyd de eersten, die sprongen op de nieuwe rage. f i De grote winsten, die de platenmaatschappij/1 maakten, stelden hen in staat talrijke numra van deze nieuwe formatie direct via een la speelplaat aan het publiek voor te stellen. De |s langrijkste groep zou The mothers of invent/16 worden, onder leiding van het genie Frank Zajfe De underground - formaties, later ook in N61 York en, in sterk verwaterde vorm, Boston, Ws bruikten alle bekende muziekstijlen als „veixtf"1 ning" voor hun zelf uitgedachte klanken. fet blues was ook in deze muziek een belangrijk 1 standdeel. 00 Dank zij deze groepen, en daarvoor Dylan d€ Donovan, had de popmuziek één ding voor op111 jazz, de sterke teksten. Vaak sterk satirisch ^8 inslag, getuigden deze undergroundformaties M engagement, van afschuw voor het burgerij Amerika met zijn Vietnam-politiek, zijn onven/^ gen om het probleem van de armen en achten stelden uit de wereld te helpen. De hippies protesteerden zoals 10 jaar eerder „Holly Barbarians" van Jack Kerouac, Al Ginsberg en Lawrence Ferlinghetti zich tegen zelfgenoegzaamheid van de gevestigde orde hf den verzet. Levensklanken er In Nederland is de situatie wat verwam Als enig land in Europa toont het zich sterk ïk wust voor de nieuwe muziek uit Amerika ht ziek produceren, zijn op één hand te tellen, g dergroundplaten zijn hier in ruime mate te k&r gen maar Nederlandse groepen, die deze n> f; ziek produceren zijn op één hand te tellen. |ei Zipps uit Dordrecht waren lange tijd de enig^ die met een liohtshow optraden. De kwaliteitsverbetering van de popmuziek d^. deze groepen, veroorzaakte een verwijdering nw, het overgrote deel van de hitbewuste platen^, pers. Op muziek van de Pearls before sw fungs, Canned heat, Ultimate Spinach en Moth^ kan slecht worden gedanst. Ook de klanken vf niet-underground formaties in Engeland en Ai^n rika, die een sterke bluesinslag vertonen (Cre« Jimi Hendrix, American Flag en Butterfield) iri pen de meesten nauwelijks tot gecoördineerde itl wegingen. En dus kwam er ruimte voor die he lijke muziek, waarop je kunt .jiven", ,Jerken"t „monky-en" Het was tijd voor een rock-revitlii tijd voor de „Summertime blues". na Ver van de explosieve en vindingrijke vorder^ gen, die er in jazz en pop warden gemaakt, blfe, een ander deel van de musici zijn produktie lekje ren. Net als vroeger spuien Ge p 1 atenmaatschfee pijen de vrolijke en trieste levensklanken, de wej jes voor bruiloften en partijen, de piano-, i harmonika- en kerkorgelplaten. Zingen zangerst zangeressen van het tweede en nog lager plan It e liedjes. Daaraan zullen de Mothers, noch Ornt te Coleman iets kunnen doen. De smaak van 1 c grote publiek bepaalt de programma's van ite maatschappijen. Dank zij deze, misschien a4ij: vechtbare smaak, kunnen anderen luisteren n«t i muziek in ontwikkeling. Zo heeft ieder het zij) Zo is het goed. hl stelling voor pure rock, voor het grootste deel verzorgd door sterren van zo'n tien jaar geleden. Een interesse, die deels te verklaren is uit een gezonde behoefte aan muziek waarop kan wor den gedanst. Misschien ook als verdediging tegen intellectuele„linkse" tendenzen in jazz- en popvormen, die zich door de teksten en de mu- ziekstructuur duidelijk en agressief tegen de ge vestigde orde afzetten? Allereerst de Jazz. Wegbereiders als John Col- trane, Ornette Colemam en wijlen Eric hebben een gebied ontsloten, dat door de mannen van de „New thing", de avant-garde, met felle stoten is ingenomen. Archie Shepp, Paul Bley, de Ayler Broers, Giuseppl Logan. Ran Blake, Pharaoh Sanders, Sun Ra, Cecil Taylor kunnen rekenen op een vaste aanhang. Die is inmiddels zó groot geworden, dat gevestigde platenmaatschappijen met bekwame spoed de „new thing" artiesten in hun stal hebben opgenomen. Voor het overgrote deel van het luisterend en platenkopend publiek blijft deze muziek echter even ondoordringbaar als een expositie van minimal-art-werken in het Haagse Gemeentemuseum. en pop leverde kopy voor vele kolommen. Voor standers gooiden hele rijen namen op tafel: Gary Burton, Jeremy Steiger en The Satyrs, Larry Coryell, Charles Lloyd, Gabor Szabo. Uit vrijwel alle commentaren uit de rijen van jazz-musici, onder andere geleverd in het jaar boek van Down Beat. echter bleek, dat van deze kant nauwelijks sprake kon zijn van sympathie voor de progressiefste popgroepen en een syn these tussen Jazz en pop als een waandenkbeeld gold. Die houding kan zeker niet verdoezelen, dat tal rijke Jazz-vogels geïnteresseerd zijn geraakt in de pop door het snelle volwassen worden van de ze muziek en de frisheid, die in de jazz verloren Daaronder schuilen jazzminnenden, wier vermo gen tot accepteren ophield na de „hard bop" en de eerste pogingen ln een andere richting van bij voorbeeld Coltrane en Dolphy. Zij verbinden het woord .modern'' nog steeds met Appel en Mooie. Door hun afwijzing van de avant-gardejazz die men eigenlijk slechts moet registreren, het waar de-oordeel komt later wel moest ei' plaatsver vangend materiaal van bekende en vertrouwde makelij komen. Het is niet zo verwonderlijk te zien, dat de dixie land een tweede herleving is begonnen. Net als de eerste keer, direct na de oorlog, is Engeland de grootste voedingsbron van dit sentiment. Ook de big bands krijgen hernieuwde aandacht. Drummer Buddy Rich, Don Ellis en het in Euro pa opererende duo Kenny Clarke-Francis Boland hebben gemerkt, dat hun orkesten aandacht krij gen. Hun muziek, dikwijls met een knipoog in de richting van de pop, wordt verkocht. In die at mosfeer passen ook de herdrukken van Glenn Miller- en Woody Herman-platen. Pop Over die „knipoog naar de pop" 16 het laatste jaar veel te doen geweest. Onder druk van de omzwaaiende publieke voorkeur gingen bladen als Down Beat, Playboy en ln zeer beperkte mate ook onze eigen „Jazzwereld" overstag en namen pop in hun pagina's op. De mogelijkheid van een versmelting tussen jazz Het teener-idool Fats Domino tijdens een nachtelijk optreden in de grote zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. dreigt te geraken. Met het loslaten van de laatste knellende muzikale tradities hebben de jazzmu sici bovendien veel aanhangers verloren. He laas! In Nederland is het al niet anders. Willem Breu- ker, Han Bennink en Misja Mengelberg (andere namen zijn niet moedwillig weggelaten) kunnen rekenen op een klein publiek. De eerste twee moesten in eigen beheer een langspeelplaat laten opnemen. Ook hier hebben vele passieven hun koens verlegd en geven nu aan popgroepen als Dragonfly en Circus de voorkeur boven de avant-garde van Breuk er. Het succes van de ve teranen van de „Reunion" en de belangstelling voor het Hobby (big band) Orkest van Schoon- derwalt, Smal en Eisen wijzen op tendenzen, die in Amerika al duidelijk naar voren kwamen. Na de rock 'n roll van de jaren vijftig, bouwend op .rhythm and blues"-patronen en eigenlijk een verwerking door blanken van de sterk ritmische muziek, zoals die voorheen op de „race records" (voor de gekleurde Amerikaanse bevolking) was te horen, bracht de Mersey-beat de algehele ver nieuwing. Met de Beatles als vlagformatie namen de Britten het heft in handen. Een juinende beat, vette versterkers en diverse Engelse dialecten beheersten na '63 de uitslag van de hitparades. Voor solisten was nauwelijks plaats, tot eind 1966. Groepen als die Papas and the Mamas, de Beach Boys, de Motown-stal van Berry Gordy zetten geheel nieuwe borden bij een weg die in de VB. doodgelopen scheen te zijn. Nieuwe namen In Engeland hadden de Beatles met „Michelle" het sein gegeven voor „meer melodie" en pakten Ook Little Richard terug in het licht van de schijnwerpers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 10