In die 'goeie ouwe tijd' voor zeven centen naar 'de Vink' L De Niberco's keren Nederland de rug toe 1 MEI 1899. Rit van een uur naar de uitspanning De Wijkerbrug kostte toen 27 centen ZATERDAG 27 JULI 1968 ATE LD EXTRA 2 i3kr— STOOMTRAM 'S-GRAVENHAGE VOORBURG WIJKERBRUG VEUR (Leidschendam) VOORSCHOTEN DE VISK LEIDEN. D1KN8TREGBLIN& VANVANGENDE Dienstregelingen zijn GRATIS rerkrijg- baar bij de Conducteurs erf in de wacht kamer*. Titelblad van de dienstregeling van de stoomtram Den Haag—Leiden uit 1899. FOOR 7 centen naar „de Vink" en voor 35 centen naar Den Haag, ter wijl men 27 centen moest betalen voor een rit van wel een uur naar „De Wijkerbrug", eertijds een rustig zitje aan de waterkant van de Vliet bij Voorburg onder lommerrijk geboomte, druk bezocht door Leidenaars die een „fikse" rit per stoomtram wilden maken. Een uitspan ningdie nü gedegradeerd is tot een rommelige opslagplaats van gemeentelij ke materialen. Sic transit gloria mundi! Wel was er tussen het Noordeinde en „de Vink" nog een speciale halte bü de villa Ha- bis Perkara", waar de zéér druk bezochte „wonderdokter" De Haas destijds resideerde <:®<*>oi<»©§cM«o3oH«QSOHSesc^ doch de tram stopte daar alleen op de „spreekuren"; verder stoomde (met récht: stoomde! >zij met ijselijke snelheid door tot „de Vink". Het oude stoomtrammet je van Haarlem •"naar Leideneens bekend onder de namen ..Koffiemolen", „Stoof", „Bello" of „Tante Kee" bij de vroegere overweg bij „Zomerzorg" aan de Rijnsburg er weg nabij het spoorweg station. Op de achtergrond de stadszijde van Leiden. Hout elektrisch geleidend maken Aan de Technische Universiteit van Brunswijk (Duitse Bondsrepubliek) werd een sensationele ontdekking gedaan: hout kan onder bepaalde voorwaarden elektriciteit geleiden! Na jarenlan ge proeven is dr. P. Schorning van het Houtinsti- tuur erin geslaagd, een procédé te ontwikkelen, dat het mogelijk maakt de grondstof hout als me taal te behandelen. Een bepaalde koolstof, waarvan de samenstel ling om octrooirechtelijke redenen voorlopig nog geheim gehouden wordt, wordt op het hout aan gebracht. Na deze behandeling is het oppervlak daarvan elektrisch geleidend wat tevens in houdt, dat het stuk hout nu als metaal langs elekt-rolytische weg verkoperd, verchroomd of verzinkt kan worden. Maar niet alleen metalen kunnen op dit, op een speciale manier, geprepareerde hout worden aangebracht, het kan ook elektrostatisch gelakt worden. De kwast wordt dus overbodig en kan door de meer rationele verfspuit worden vervan gen, die op het werkstuk elektrisch geladen lak spuit. Het is nog nauwelijks te overzien wat men alle maal met het hout zal kunnen doen als het nieu we procédé eens in de houtverwerkende industrie ingang gevonden zal hebben: er zullen dan hou ten meubels zijn, die als een gespoten auto jaren lang aan alle weersinvloeden kunnen worden blootgesteld; datzelfde geldt voor deuren, kozij nen, betimmeringen en bootrompen. De weer- en waterbestendige gelakte bouwstukken van hout zijn bovendien veel minder snel ontvlambaar. Op slag heeft het hout alle minder gunstige eigenschappen verloren, die het ten opzichte van metalen en kunststoffen achterop deden gera ken. D in louw t m< ectu t hei sn e or die ar 1 sii i de ent Hen Noo nd het Nóg ouder dan de stoomtram is het toch wel charmante Leidse paardetrammetje. Hier ontmoetten twee van deze trammetjes elkaar op de Bostelbrug. Op de achter grond de Paardensteeg, de tegen woordige Prinsessekade. Het hui zenblok midden op de foto werd ruim een halve eeuw geleden afge broken. zodat de Paardensteeg ver breed kon worden tot de huidige Prinsessekade. grenzend aan het Galgewater. Indertijd werd de paardetram geëxploiteerd door een Engelse maatschappij. Vandaar dat de trammetjes links houden! Men reed toen in 1 uur en 20 minuten (hele maal) naar Den Haag, welke ongelooflijke snelheid de directie in de Dienstregeling deed vermelden: „Het vervoer van goederen per stoomtram is door de snelle verzending en het buitengewoon lage tarief bizonder voor- deelig". Ja, dus óók goederen-vervoer: voor een kin derwagen 15 centen, een kruiwagen of een voor je dubbeltje of zelfs 30 centen ook niet alles eisen! Voor schoolgaande kinderen „beneden den achttienjarigen leeftijd" werden zelfs „abon nementen tegen zeer billijke prijzen ver strekt", wat de directie deed vermelden: „Het nemen van een abonnement geeft groote be sparing en veel gerief". Dat mocht dan ook wel voor haar formidabele uitgaven En wilde men bij gelegenheid van een brui loft of jubileum zijn gasten eens niét per „Jan Plezier", maar op de stoomtram fuiven, welnu: „Gezelschapsbiljetten zijn verkrijg baar ten kantore van de Stoomtram voor minstens 10 personen tegen berekening van 3/4 van den gewonen vrachtprijs". Dit was zo in de gezapige tijd rondom 1899! Dolf Schn. De eertijds bekende uitspanning ,,De Wij kerbrug" aan de Vliet bij Voorburg. Nu op slagplaats rijwiel 20 centen en een half vaatje boter voor 10 centen. Maar de stoomtram-directie gaf toen ook ser vice van „Bestelgoed", waarvoor men „onge rekend den afstand van 10 centen voor ma ximaal 5 kilo tot 100 kilo voor30 centen" moest betalen! Maar voor dat dubbeltje tot 30 centen stond dan ook vermeld: „in dit tarief is het loon voor het aan huis bezorgen inbegre pen. voor de buitenwijken wordt evenwel 5 cents per zending extra berekend!" Je kon ~W~\ E Niberco's, Nederlands meesterklassegoochelduo. houden het voorlopig voor f gezien op de vaderlandse tonelen en zalen en zaaltjes. Vier jaar geleden, zo on- ongeveer, dachten ze er genoeg van te hebben de variététheaters en nachtclubs in Europa af te reizen. Nu hebben ze hun agenten in het buitenland weer aange schreven en proberen ze met name in Amerika te komen, het enige werelddeel waar ze in hun nu vijftienjarige gezamenlijke loopbaan nog niet zijn geweest. Lukt dat en de kans is groot dan gaan ze erheen om Nederland de komende jaren te vergeten, hoewel ze aan Nederland gebak ken zitten. Dat dachten ze tenminste. „Het loopt echter achteruit met het amuse mentsbedrijf hier. Vroeger had je, over een jaar genomen, vijf avonden in de week bezet. Nu drie. Daarom gaan we toch maar weer de grenzen over, al moet je alles achterlaten, je huis, je kennissen, al moet je het maar weer op de koop toenemen dat eeuwig wonen in hotels en artiestenpensionnetjes met alleen je paar koffers bagage bij je". „Overal waar je komt hoor je dat het slechter gaat dan een paar jaar geleden. Niemand zegt natuurlijk dat het hem niet goed gaat. Dat doe je niet in dit vak. Maar ik ken er genoeg, die van de steun moeten leven. Het zijn maar een paar nummers, die het goed gaat. Het Cocktailtrio, dat kom je overal tegen. Rexis ontmoet je ook overal. Zo zijn er meer, maar de groep is kleiner geworden". Plezier gaat er af „Het kan zijn dat het met de avonden slechter gaat, omdat het vaak van die samengetrom- Foto midden linksDe Niberco's met Bob flinksi en Nico (rechts) en hun nieuwe truc met een touio. melde voorstellingen zijn, die in hun presen tatie slecht afsteken tegenover bijvoorbeeld de kijkspelen, die in musicalvorm door het land trekken, of tegen de allure van veel van de tv-programma's. Artiesten- nemen een schnabbeltje aan, weten niet^eens door wie meer in de variététheaters natuurlijk, die zijn ze zullen worden begeleid, weten ook niet wie er nog meer in het programma staan, komen aanrijden, werken hun nummer af, verdwij nen weer en als het kan pikken ze er in een volgende stad nog 'n tweede schnabbeltje bij. Nic: „Dat is het natuurlijk ook. Je staat soms te werken met een pianootje voor een bosde- cor". Bob: En dan mogen de voetlichten niet aan voor de prijs, die voor het zaaltje is be taald. Je komt in zalen, waar je zelf het gor dijn moet bedienen. Laatst nog. Tobi Rix deed het voor ons, wij voor hem". Nic: „Ach de mensen amuseren zich toch wel, maar het echte theaterplezier gaat er natuurlijk wel af op die manier". Bob: „En voor ons is het ar tistiek onbevredigend. Na vier jaar hebben we er de buik vol van". „Je zakt iveg cieel is er niets te klagen, maar dan schrik je toch wel wakker. Als vroeger ben ik weer dag-in, dag-uit bezig geweest met nieuwe trucs uit te denken en te oefenen, nieuwe ap paraten- bouwen. En als je dan je agenten in het buitenland aanschrijft, dan blijk je weer dezelfde kansen van vroeger te hebben. Niet er niet meer. In Duitsland is het Hansa-thea- ter in Hamburg geloof ik nog het enige, maar daar zijn we al acht keer geweest". Bob: Eind juni waren we weer voor de BBC. Dat was ook voor de achtste keer. In oktober zitten we in Duitsland voor een tv-optreden". Op de Bermuda's Nic: „Je zegt al gauw: die truc kan nog wel een tijdje mee. Dat kostuum ook. Je nummer gaat achteruit op die manier. Je zakt weg. Niet om het een of ander maar in '47 en '49 ben ik wereldkampioen geweest, enfin. Finan Deze maand zitten de Niberco's drie weken op Bermuda. Ze waren er ook vier jaar geleden. Ze werken er In de Fourty Thieves Club. Elke avond twee maal 25 minuten mét een ander programma. Hun namen worden daar het grootst geafficheerd. „Vorige keer kwam na ons Mell Tormey als de trekpleister". Na Bermuda New York. Bob: „Want daar hebben we een personal manager, wat weer meer is dan een agent. Die wil ons plaatsen- in de Latin Quarter-Club. Als je daar werkt, ben je onmiddellijk door te boeken over heel Amerika. Sowieso zit Las Vegas er al aan vast. Het is alleen: die Latin Quarter-Club engageert alleen nummers, die ze zelf hebben gezien. Vier jaar geleden hadden we geen tijd op de terugweg naar Nederland een paar da gen in New York te blijven. We moesten zo nodig naar huis. Nu nemen we de tijd wel voor zo'n demonstratie-optreden. Het zit wel goed. Amerika is wild op goochelaars. Ook Pe ter Pitt uit Amsterdam heeft er een carrière opgebouwd. Die zit op rozen". Nic: „Maar eerst hebben we na New York nog een tournee van vier maal een week langs nachtclubs in Engeland. Overigens zie je ook daar dat het hele variétébedrijf verandert. Vroeger hoefde je maar vijf a acht minuten op. nu een half uur. De gages gaan omhoog, maar de clubs brengen minder nummers. Het is langer, maar wel prettiger werken". TV kent je niet Nooit meer Nederland? Nic: „Ach. Een feit is dat Nederland geen echt theaterland is. Je ziet het aan de televisie. In Engeland merk je het altijd: al die tv-regisseurs komen uit de theaterwereld. Die kennen het vak. Hier zie je op de televisie alleer maar zangnummers. De KRO is de enige, die nog wel eens variété in zijn programma's doet. Maar toch. Freddie Kenton, dat is een Nederlandse jongleur v.an wereldfaam. Ik zweer je dat niemand bij de tv. die naam kent. En van de goochelaars. Je ziet Fred Kaps op het scherm of je ziet soms ons. Maar wie ziet ooit Tonny van Dommelen? Die werkt toch alle eerste zaken van de we reld af. Hij zit nu weer in Beiroeth. Als ze hem ooit vragen, dan kan hij de gage van een kleine jongen krijgen. Daarvoor komt hij niet naar Nederland". De koffers zijn na vier jaar weer uit de kelder gehaald* Het zijn er de man slechts twee ove rigens. Bob: „We hebben minder bagage dan een toerist. Nic staat tien minuten met vier plastic eitjes. Die nemen geen ruimte in en het is toch tien minuten van je halve uur". Ton tv plus kaarsen Nic: „Ik heb er echt weer zin in. Ik heb een fijn nieuw nummer uitgedokterd, een touw- produktie, dat is zo iets van een heel klein stukje touw heel veel touw maken en we heb ben nu ook een heel nieuw sloteffect. We ko men van oudsher op in het donker met eerst een brandende kaars op één vinger en dan uiteindelijk een brandende kaars op elke vin ger, een fantastisch gezicht. Nu doen we aan het slot die touwtruc en bij het applaus, hup. hebben we elk tien brandende kaarsen op onze vingers. Het heeft maanden piekeren gekost eer we wisten waar we die dingen van daan moesten laten komen en hoe het verder allemaal moest, maar nu klopt het." Goochelen is een moeilijk vak. „Och", zegt Nic. Moeilijk? Alleen als er pu bliek bij is".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 8