ladza- l 500, een 'Italiaanse' Japanner
maar
Beknopte
expositie in
boeiende
Knokke
Starten uit de verte
PRETTIGE AUTO
F ototentoonstelling
Jeroen Bosch gaat
de hele wereld rond
Amerika gaat
kleine Fords
importeren
autonieuws
.SCHATTEN VAN HET
DERDAG 18 JULI 1968
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 18
In (le zomer
niet vol tanken
Als het 's zomers warm is,
moet men de benzinetank van
de auto niet tot het randje la
ten bijvullen, vooral niet als
men niet van plan is nog ver
te gaan ryden. De benzine
wordt in de hitte namelijk snel
warm en zet daarbij uit. zodat
bij de meeste auto's de brand
stof dan door het ontluchtings-
gat in de benzinedop naar bui
ten stroomt. De gevolgen zijn
dat de lak door de benzine kan
worden aangetast, dat een niet
onaanzienlijke hoeveelheid ben
zine nutteloos wegstroomt en
dat er brandgevaar voor de auto
kan ontstaan als een weggewor
pen brandende sigarettenpeuk
in de brandstofpias terecht
komt.
ffKECHT (GPD) Mijn
de Mazda 1500
een leuke auto. „Hij
zo schattig uit en ma-
ert handig in de stad",
Nu ziet hij er van bui
en van binnen) zeer goed
ade e )at is ook niet vreemd als
appei
fijne
i m<
-d. PJ
bedenkt, dat Bertone, een
£jde grote Italiaanse koets
bouwers, daar verant-
delijk voor is. Alleen had
>at minder zware chroom-
n kunnen gebruiken. Het
gauw protserig.
De Europese Foidfabrieken begin
nen eind 1969 met een belangrijke
produktie van personenwagens, die
bestemd zyn voor de export naar de
Verenigde Staten. Het betreft voor
namelijk kleine personenwagens, die
goedkoper in Europa kunnen worden
gemaakt dan in Amerika.
Uitgemaakt moet nog worden wel
ke Europese Fordfabrieken de pro
duktie van de wagens ter hand zal
nemen. Aangenomen wordt, dat hier
voor slechts in aanmerking komen de
fabrieken in Keulen, Londen of
Genk. Van deze drie fabrieken maakt
die van Genk de meeste kans. Als de
plannen doorgaan betekent dit dat er
werkgelegenheid komt voor onge
veer 3000 arbeidskrachten.
anderhalve liter motor vier
irs, bovenliggende nokkenas en
Is mooi gebouwd. Het ver-
8, dat deze motor veel op die
en BMW lijkt, is uit de lucht
len. Goed, die Japanners maken
maar dit ds onzin. De nok-
alleen zit op dezelfde plaats,
wat zou dat?
Suggestie
motor geeft je de suggestie, dat
een uitgesproken snelle wagen
)at is niet zo. Niet dat de Maz-
p luie auto is, maar als men op
lier kijkt is het geluidsniveau
overeenstemming met de snel-
acceleratietijden, van 0—80
in 13.2 seconden, van
in 20.4, 0120 in 34 zijn rede
fijn topsnelheid is 138 kilome-
s men naar zijn prijsklasse zou
I (hij kost 9995 gulden) zijn er
je wagens. Het benzineverbruik
L Jredelijk 1 op 9.3. De stuurver-
(vier vooruit) is direct en
Jbehalve de synchromesh van
[de versnelling, bij op- en te-
kelen kraaki-ie Althans in
Lange één
[nadeel is de „vrü lange" eerste
ïling. Met zo'n lange één zou je
[beeld kunnen doortrekken tot
6g. Dat betekent een lan-
Cbrenging. Door deze overbren-
t het wegrijden wat moeilijker,
poet de koppeling wat laten
p Een nog betere vergelijking
rijden in de tweede versnel-
,n weet men wel hoe dat aan-
len zal met deze auto ook niet
slippende koppeling uit stil-
Itegen een behoorlijke helling
Inen rijden.
Stand van de pedalen is goed
'benodigde druk gering. Het in-
r is netjes verzorgd. De hele af-
ig is trouwens keurig, maar dat
t zo vreemd voor een Japanse
Set dashboard is strak, de in
enten zijn fraai. De knopjes
tri ijk. De antiverblindingsspie-
I echter te klein. En hoe komen
hou bij om een klokje bovenop
pshboard te zetten? Het lijkt
ze het eerst vergeten zijn en
bp het laatste moment daar
igauw een plaatsje hebben ge-
De verwarming is goed en op
shboard zitten maai' liefst vier
ïlaten, die naar- alle kanten
baar zijn en de voorruit volle-
hoon van wasem houden. De
tor (aanjager) is erg lawaaiig.
v van een radio in het dash-
is mogelijk, de ruimte is uit-
rd. De hele auto is al ont-
Horizontaal
stuur is klein en horizontaal
tst. Dat is prettig dan ligt het
in de hand. De Mazda stuurt
is zeer goed wendbaar, wat
in de stad en met parkeren
iHjk is. Op de vloer een vast
n Duitsland stierven in 1967
22.000 hazen, 44.000 reeën, 680
srten en 540 wilde zwijnen de
trsdood.
tapijtje-moquet, zoals dat heet. De
beenruimte voor en achter is goed.
Deze auto is dan ook echt geschikt
voor lange Europeanen. De banken
(geen aparte voorstoelen) zijn
bekleed met stof en de zit is redelijk.
Alleen zijn de banken te zacht. De
vering van de Mazda is stug en kui
len en hobbels zijn daardoor voel
baar. Juist door die zachte bank
dreunt een kuil als het ware door.
men deint na. Het gevolg hiervan is,
dat men op de lange afstand pijn
in de rug krijgt.
Overigens, op die zit achter het
stuur zou ik wel wat dieper in willen
gaan. Dat is namelijk een van de be
langrijkste dingen, die een automo
bilist moet weten. Het is treurig hoe
veel mensen, laten we zeggen, ge
vaarlijk achter het stuur zitten. Eén
van de ergste voorbeelden is het stu
ren met de ellebogen. Dat doen die
mensen die helemaal over het stuur
heenhangen. Echt, het is levensge
vaarlijk.
Ideale zit
De ideale zit achter het stuur, die
veiliger rijden waarborgt, komt in
het kort op het volgende neer. Men
moet de stoel in de achterste stand
zetten en dan kijken of men nog met
de voeten de pedalen kan bedienen.
Men moet er ook rekening mee hou-
dan dat men weieens volgas moet ge
ven. Natuurlijk moet men ook het
koppelingspedaal helemaal kunnen
intrappen. Mocht dit niet luk
ken, dan de stoel een gaatje naar
voren zetten. Dan komen de handen
aan de beurt. Als men nu in deze
stand met de gestrekte rechterarm
de bovenkant van het stuur kan
vastpakken, is de afstand lichaam-
stuur goed. Dan in „kwart voor
drie"-stand het stuur vasthouden. Nu
zit men dus goed, maar in een aan
tal auto's kan men dan niet meer bij
zijn versnellingspook of handle en
bijvoorbeeld de ruitenwissers niet
meer aanzetten. Als dat het geval is
met een stuurversnelling, dan de
stoel nog iets naar voren zetten. Een
pookje kan in de meeste gevallen in
de garage in de juiste stand worden
bijgebogen of versteld. Het zal niet
makkelijk zijn om na al die jaren
„fout" rijden deze zit aan te wennen.
Maar echt, het draagt een heleboel
tot de verkeersveiligheid bij.
Terug naar de Mazda. Hij ligt goed
op de weg. Alleen, hU reageert op
windstoten. De vier trommelremmen
doen het goed. Na sterk remmen
treedt wat fading op. Het is een pret
tige auto, die Mazda.
Henk van Zalinge.
DEN BOSCH (ANP) De opening Europa en Amerika. De tournee
van de tentoonstelling van foto's van agenda is reeds voor meer dan een
werken van Jeroen Bosch, vervaar-jaar bezet. De tentoonstelling, di«
digd door de fotograaf Max Seidel destijds verbonden was aan de Je-
uit Mittenwald, aanstaande vrijdag
in het Waaggebouw in Almelo, zal
tevens het begin zijn van een tour
nee van deze ten toon telling
roen Bosch-tentoonstelling in Den
Bosch, zal te zien zijn in Antwerpen,
Soest en Raesfeld (beide in West fa-
door len» en in Bonn. Na een expositie
in Amersfoort gaat de collectie foto*
naar Canada, de V.S., Suriname en
de Nederlandse Antillen. Samen met
een Mondriaan-expositie zal ze de
Nederlandse kunst, gaan vertegen
woordigen op de Nederlandse dagen
in Berlijn, die daar onder auspiciën
van de culturele afdeling van de
Nederlandse ambassade gehouden
gaan worden van 20 september tol
5 oktober.
Hoe groot de belangstelling voor
het werk van Jeroen Bosoh, vooral
gesteld op 90 km/u. Slechts op enke- ?nds de „m ^houden
1 tentoonstelling, over de genele we-
In Zweden Is de maximum
snelheid voor autos' gedurende het
zomerseizoen in het algemeen vast-
le autobanen mag nog 130 km/u wor
den gereden.
De Duitse wegenwacht (ge
sticht in 1928 en nu dus 40 jaar oud)
behandelde in 1967 400.000 pechge-
vallen, waarvan 27 pet. betrekking
hadden op het elektrisch systeem.
VW heeft het grootste auto-
transportschap ter wereld, de Noord-
amerikaanse Dyvi Oceanic, in char-
terdienst genomen. Het schip biedt
op 9 dekken plaats aan 2550 Volks-
KNOKKE (GPD) „Schatten van het Surrealisme" is de
naam van een tentoonstelling, die Patrick Waldberg, de grote
kenner van het surrealisme en de geschiedschrijver ervan, voor
het gemeentelijke Casino van Knokke heeft samengesteld. In
een boeiende inleiding tot de catalogus (waarin alle tentoon
gestelde werken zijn afgebeeld) heeft hij van dat begrip „schat
ten" een aardige omschrijving gegeven. Hij herinnert er aan dat
het surrealisme heeft gezocht in de diepten van de geest. Hij
spreekt zelfs van „de eerste systematische poging tot een radi
cale speleologie van de menselijke ziel". Dat dekt aardig de op
merking van een Nederlandse criticus, die eens, meer of min
der badinerend, heeft gezegd dat de benaming sur-realisme
beter door sous-realisme kon worden vervangen.
Vandaar dan dat de tentoonstel- volkomen bevredigend. Eindelijk, zo
ling nog geen 150 werken telt van denkt de bezoeker, ook eens niet
rondom de 40 kunstenaars. De ex- zo'n monster-expositie, waar je ter
positie is beknopt maar door de wille van de volledigheid genood-
grote afwisseling en verscheiden- zaakt bent honderden nummers te
reld is, blijkt ook uit verzoeken die
geregeld uit alle delen van de we
reld op het bureau van de Jeroen
Bosch-stichting in Den Bosch bin
nenkomen om informaties, documen
tatie en artikelen. Ook voor het Je
roen Bosch-symposium dat in heü
voorjaar van 1969 in Den Bosoh zal
worden gehouden, blijkt uit de ge
hele wereld belangstelling te bestaan.
Dit symposium zal worden gehouden
tijdens de tentoonstelling van werken
van Rousseau le Douajnier. die de
Jeroen Bosch-stiohting medio maart
wagens.
De heer J. J. Ossché, vanaf de 1969 hoopt te kunnen openen,
oprichting (1958) directeur van Sim-
ca Nederland NV., is benoemd tot
directeur van Simca Zwitserland.
Zijn opvolger is de heer A. M. P.
Féraut (42), thans directeur van de
afdeling marketing. Tijdens de di
rectie van de heer Osché werden er
precies 100.000 Simca's geïmpor
teerd.
Iedere tweede automobilist, die
Prinses bij première
van Toon Hermans
heid en ook door de zeer hoge kwa
liteit van verscheidene schilderijen
digd kunnen zfjn maar dan hadden
we van de vertegenwoordiging van
degenen, die eens het initiatief na
men, slechts het skelet kunnen to
nen. De schatten, die de surrealisti
sche kunstenaars aan het licht heb
ben gebracht, zijn voor alles schat
ten van de ziel. En hij voegt er aan
toe dat wanneer er lering kan wor
den getrokken uit de beschouwing
w^ii hTt surrealisme J-t
nomen. Iedereen had vertegenwoor- die kunnen dromen.
Samengesteld
door Waldberg
Waldberg legt er in zijn inleiding
nog de nadruk op dat hij best heeft
begrepen dat de onderhavige expo
sitie niet .historisch en uitputtend" i
ongeveer 2.500 gulden kan men
in de Verenigde Staten een
traat in de auto laten inbou-
dat het mogelijk maakt de
op een afstand (van ongeveer
meter) te starten,
iet nut van zo'n' Ramostar (zo
het ding) niet meteen door
ft, willen we wel even de ogen
oen. De bestuurder komt uit
toor of restaurant en heeft zijn
door gebrek aan parkeerruim-
»an het andere eind van de
at, zo'n 300 meter verder moe-
parkeren. Het is een snikhete
en ongetwijfeld is het broei-
in het interieur. De Ramo-
•bezitter kan nu direct als hij
Sen komt de motor gaan star-
tengevolge waarvan ook de
itverversing begint te werken,
hy nu by zyn wagen is aan-
omen, is het al lekker koel in
auto. Dat kost dan wel een flin-
duit, maar voor het comfort
ft je iets over hebben,
voor een eventuele Nederland-
Importeur zien we er nog niet
ffant auto's met een echte „air-
ditioning", die zowel de tempe-
iur in het wageninterieur kan
u stijgen, maar ook dalen, zijn
nog uiterst zeldzaam en de
snikhete dagen, die we hier
zomer meemaken, kunnen de
kosten oo kniet lonend ma-
Maar ook 's winters kan de Ramo
star zijn diensten bewijzen. In het
koude jaargetijde kan men, zittend
aan het ontbijt, de auto alvast
starten, zodat de motor op tempe
ratuur is als men enkele minuten
later vertrekt en de kachel ver
spreidt dan al meteen een aange
name warmte.
En de Ramostar het kan niet op
doet nog meer. Door een auto
matische repeteerinrichting kan
men gedurende koude vriesnachten
de motor elk half uur laten star
ten, terw-ijl men zelf onbekommerd
in Morpheus' armen ligt. Na elke
start blijft de motor ongeveer zes
minuten doorlopen en voor de Ra-
mostar-eigenaar behoren de win
terse start moeilijkheden dan tot
het verleden.
Het apparaat bestaat uit een zend
en ontvangstinrichting. Het zend-
gedeelte ter grootte van een
hand draagt de automobilist bij
zich. Hierop bevinden zich vier
knoppen, die successievelijk moeten
worden ingedrukt. Bij het indruk
ken van de eerste komt er een an
tenne te voorschijn.
De tweede 6chakelt het contact van
de motor dn. Komt er uit de auto
een signaal terug, dan is alles OK.
Zo niet dan is men waarschijnlijk
nog t« ver van de auto verwijderd.
De derde knop schakelt het radio
signaal uit, dat de motor start. De
vierde knop regelt automatisch de
gastoevoer.
Men behoeft niet bang te zijn, dat
men de auto van een ander start,
want ieder apparaat heeft een
codecombinatie, die meer dan
32.000 mogelijkheden toelaat en zo
veel zullen er direct nog wel niet
van verkocht worden.
Zouden er al twee met een gelyk co
denummer zijn. dan is het nog niet
erg. In de eerste plaats zou dan de
tweede auto vry dicht bij de eer
ste moeten staan, als ze door het
zelfde verre-start signaal tot leven
zouden worden gebracht .Als dit
toevalligerwijze zou gebeuren, is er
nog niets aan de hand. want na zes
minuten komt de motor vanzelf
weer tot bedaren.
En als een autodief nu plotseling in
een naburige auto de motor hoort
lopen, kan hij dan gauw achter het
stuur gaan zitten en wegrijden?
Nee, want als de deur opengaat,
slaat de motor af. Ook de eigenaar
is derhalve gedwongen de auto nog
eens met het sleuteltje te starten
als hy is gearriveerd.
Zo'n vermoeiende bezigheid hadden
ze zo'n man voor die f 2500 toch
ook moeten besparen.
bekijken.
Uit de jongste halve eeuw zijn
werken bijeengebracht. Het oudste
is „De wandeling van de filosoof"
van de hand van Giorgio de Chirico
uit 1914, de meest recente doeken
zijn uit de laatste jaren. Het blijkt
duidelijk dat verscheidene schilders
met hoofd en schouders boven an
deren utsteken. Hans Arp bijvoor
beeld, Magritte, Victor Brauner, Paul
Delveaux. Max Ernst niet al
tijd». De Chirico ivooal met zyn
zojuist genoemde schilderij), Yvez
Tanguy. Wilfred t Lam, Oscar
Dominguez, om er zo maar eni
gen te noemen. Hun werken „da
teren" (nog?) niet, zo blijkt het nu
en men komt dan tot de altijd toch
wat twijfelachtige conclusie dat ze
vooral boeien als schilderij of ob
ject.
Vreugde
Bij anderen is het de voorstelling
(zoals bij de geniale eroticus Clovis
Trouille of bij de litteraire „surrea
list e voor de betere standen", Doro
thea Tanning), die te overdenken,
te bespiegelen en dies meer geeft.
Maar bij de werkelijk groten, Joan
Miro, Picasso en Victor Brauner aan
liet hoofd, is het de zuivere schoon
heid-van kleur en compositie, die de
vreugde van de beschouwer uit
maakt. Datzelfde geldt ook voor
hen, die men de kleine meesters zou
kunnen noemen. Een man als Mau
rice Henry bijvoorbeeld.
De meesten van ons kennen hem
het best door zijn zogeheten humo
ristische tekeningen in bladen als
Le Figaro Litteraire, die altijd van
een vreemde, bizarre, (ja natuur
lijk:) surrealistische humor zijn. Op
deze tentoonstelling kan men zien,
dat hij. lang voor degenen, die men
thans als de grote meesters van het
inpakken beschouwt, ook zo'n in-
paksel heeft gemaakt. Uit 1936 da
teert zijn ..Huldebetoon aan Paga-
nini", een klein dansmeestersviooltje
in een zwachtel. Het laat heel veel
werk van figuren als Christo ver
achter zich. Alleen al ons zoiets te
tonen is een van de belangrijkste
kanten van „Schatten van het Sur
realisme".
MAASTRICHT (GPD) Prinsea
Margriet ©n haar echtgenoot mr. J\
van Vollenhoven zullen vrijdag 9 au-
gustus in de stadsschouwburg van
met pech op een Duitse autobaan Maastricht de galapremière bijwonen
komt te staan, weet niet, dat hij van qe Amerikaanse one-man-show
gratis (lid of geen lid) via de praat- Van Toon Hermans,
palen hulp van de ADAC-wegen- Behalve Prinses Margriet ©n mn.
wacht kan aanvragen. Van Vollenhoven zullen ook aan we-
zig zijn de Amerikaanse consul-gene
raal in Nederland, de beide gouver
neurs van Nederlands en Belgisch
Limburg, generaal J. Bennecke op
perbevelhebber van de Afcent, luite
nant-generaal F. Palm van de Af
cent.
is. Dat Robert Desnos. die een ge
voelige dichter was. geen schilder
is geweest. Dat Bellmer tekent als
een kunstenaar uit de Duitse re
naissance. En ga zo maar door.
„Schatten van het Surrealisme"
omvat niet alleen schatten maar
er zijn erby en dat maakt de be
langrijkheid ervan uit.
Victor Brauner: Bij het aan
breken van de dag" (1956),
Veel meer
Max Ernst: Deur van het
huis van Paul Eluard in Eaubon-
n«" (1923),
Men kan nog veel meer zien. Dat
Leonor Fini zwak blijkt, zowel in
werk uit 1939 als in dat van dit
voorjaar. Dat Osoar Dominguez een
talent is. dat trouw blijft aan zich
zelf Dat het werk van Dali tech
nisch slecht tegen de tand des tijds
bestand zal zijn. Dat E. L. T. Me-
sens, die in zyn vaderland België,
nogal eens wordt overschat. In zijn
goede collages een belangrijke figuur