Verantwoordelijkheidsgevoel 3 beheerst haar ballet-leven Beroemd ons land danspaar in gearriveerd Te dure exploitatie van Circus-theater? „Lachende jongen" van Frans Hals in Mauritshuis Slopende tournee Unieke danseres 4 dagen in ons land JD51 Dame Margot Fonteyn: elke lijd is tijd voor VAN NELLE thee Fonteyn-Noerejew Heftige Russische aanval op Manifest Braaf en behoeftig" HUISARTS ZET STRIJD VOORT Een Rembrandt op briefkaart formaat Antiekbeurs trok 30187 bezoekers Delft acht langer studeren nodig KOSMOS-231 2. 16 -jjJOKPERDi AO Jl JTÜLI W89 LEIDSCH DAGBLAD PAOTTCA 1 ider g J J ADVERTENTIE AFTERNOON BUILTJES y rolstoel uit werkt hy verder aan het verwezenlijken van zijn politieke am bities. Zyn vrouw verdeelt sindsdien haar tijd tussen hem en haar kunst, aan beide wijdt zij zich met heel de inzet van haar grote persoonlijkheid. Op de programma's die in ons land worden uitgebracht staan o.m. „Gi selle", de derde acte uit .Raymon- da" en stuntwerk ais de pas de deux uit „Le Corsaire". Hoewel zij zelf „niet weet waar de eindstreep ligt" is de kans groot dat het de laatste maal zal worden dat Margot Fonteyn In ons land danst Misschien wordt het weerzien een afscheid, maar dat het belangwekkende voorstellingen zullen worden staat vast. MOSKOU (AFP/RTR) „Litera- tournaja Gazeta", het weekblad van de Russische schrijversbond, heeft gisteren een uiterst scherpe aanval gedaan op de „2.000 woorden", het manifest waarin een 70-tal Tsjecho- slowaakse schrijvers en intellectuelen vorige maand opriepen tot versnel ling en verdediging van het democra tiseringsproces in hun land. In het Russische artikel, van de hand van de journalist Alexandrow wordt in 2.000 woorden het Tsjecho- slowaakse manifest anti-communis tisch e n contra-revolutionair ge noemd, terwijl ook persoonlijke aan vallen worden gelanceerd op de schrijver van het manifest, Watsoe- lik, en de ondertekeneaars. DEN HAAG <GPD> Omdat in Utrecht niemand meer echt behoeftig is, is het Rijk opge houden met het eeuwenoude ge bruik om aan burgers die „braaf en behoeftig" zijn elke woens dag een brood uit te reiken. Be sparing: 2.000 gulden per jaar, zo meldt de Algemene Rekenka mer triomfantelijk an haar jaar verslag over 1967. Bij Koninklijk Besluit van 28 april 1822 liet de Inspectie der Domeinen in Utrecht elke week 29 broden bakken „van rode weit, elk wegende een oud Ne derlands pont (2 kilo)". Deze broden moesten op woensdag worden uitgereikt aan 29 ingeze tenen van de gemeente Utrecht. Tijdens een onderzoek bleek, dat het in een tijd van toene mende welvaai*t lastig werd nog ingezetenen te vinden. die „braaf en behoeftig" zijn. De afdeling sociale zaken van de ge meente Utrecht had daarom aan de inspectie meegedeeld de brooduitreiking niet langer no dig te vinden. Het gebeurde herhaaldelijk, dat de betrokkenen het brood niet kwamen afhalen, omdat zij de afstand te ver vonden of 't weer te slecht. Daarom werden de broden tenslotte bezorgd Dat kostte het Rijk tijdens het on derzoek al vijftienhonderd gul den per jaar. Het vermogen op grond waarvan de verplichting van 't uitreiken van de broden werd aangegaan. bedraagt f 384,13. Volgens de minister van Fi nanciën strookte deze vorm van sociale zaken niet meer met de moderne opvattingen over de taak van de overheid. Daarom vond hij het moreel gerecht vaardigd om met het verstrek ken van het brood op te houden, aldus meldt de Algemene Re kenkamer in het jaarverslag over 1967. Tijdens een korte persconferentie die zij en Noerejew na aankomst op Schiphol gaven, was het voorname lijk John Field, een van de artistieke leiders van het Rayal Ballet, die hel woord voerde. „Wij hebben maar eventjee. De dansers en danseressen zijn prak tisch uitgeput. Wij zijn nu zes en een halve week op tournee door Europa. Het ballet is opgetreden in theater» maar ook in de openlucht en in are na's. Dat is een enorm zware belas ting" zei hij. Dame Margot Fonteyn en Noerejew traden dinsdag nog op met het Royal Ballet in Vichy. Na de voorstelling in Den Haag waar de belangstelling zo groot was dat de twee voorstellingen die op het pro gramma stonden ztfn uitgebreid tol drie, vertrekken de dansers naar Zwitserland. De slopende tournee eindigt begin augustus. „Het is niet alleen uitputtend voor mij, maar voor alle dansers", wa« het ontwijkende antwoord dat Mar got Fonteyn gaf op een vraag hoe zij tegenover een dergelijk overladen programma staat. John Field: „Men wil Dame Mar. got en Noerejew zien dansen, du» moeten wij hen presenteren". Het is ongeveer 10 Jaar geleden dal Margot Fonteyn in een Holland Fes tival-programma voor de laatste keer in ons land optrad. Ook Noerejew is hier al eens geweest. Het is echter de eerste keer dat de twee samen in ons land optreden. Roedolf Noerejew. «Me seven Jas» geleden op een tournee van het Rus sische ballet, waaraan h(j verbonden was. in het Westen achter bleef, heeft geen plannen om het RoyaJ Ballet te verlaten ook niet nu de 49-jarige Margot Fonteyn met dan ken uit zou schelden. „Ik hoop b(i hel ballet te bleven zolang se mfj kun nen verdragen". Nederlandse tuinbouw- produkten in uniforme verpakking DEN HAAG Het Nederland» kasprodukt heeft een eigen gezicht nodig, zodat de consument onmiddel lijk de herkomst kan vaststellen. Dit kan worden bereikt door uniformiteit! en herkenbaarheid van de verpak king, zo mogelijk ondersteund door een merkenpolitiek. Dit heeft dr. Ir. M. T. G. Meulenberg gsteren gezegd in Den Haag, waar het „Tulnbouw- congres 1968" gehouden wordt. Dr. Meulenberg. die lector aan de Landbouwhogeschool in Wageningen is, bepleitte samenwerking om txrt een effectief marktbeleid te kunnen komen. De noodzaak hiervan toonde hij aan met cijfers, waaruit bleek dat de groeimogelijkheden van de ex port van kasprodukten niet zo groot meer zijn. Om deze toestand te ver beteren zijn reclame en verkoopbe vordering nodig. Voor bloemen is de situatie volger» dr. Meulenberg gunstiger. Uit statis tieken blijkt dat de belangstelling van de consument eerder toe- dan afneemt. Het congres werd geopend door d» voorzitter van de drie centrale land bouworganisaties, de heer C. G. A. Mertens. DEN HAAG ANP' De Haag se huisarts F. E. J. Bouriclus zal via kantonrechter proberen van de ziekenfondsen het geld te krij gen, waarop hij meent recht te hebben. De heer Bouricius acht het onjuist, dat de fondsen een deel van de overeengekomen honorariumver hoging van de huisartsen nog niet hebben betaald. De ziekenfondsen hebben dit tot dusver geweigerd, om dat er nog geen overeenstemming bereikt is met de Landelijke Huis artsen Vereniging over de betaling van „pilconsulten' Vorige pogingen van de Haagss arts, om het geld via wissels van de vier ziekenfondsen te krijgen, zijn mislukt De wissels zijn gisteren op nieuw teruggekomen. Vandaag zon de heer Bouriclus nar het kanton gerecht gaan. DEN HAAG (GPD) De exploitatiekosten van het nog niet 2o lang geleden geopende Circustheater in Scheveningen zijn zó hoog, dat eventueel zal moeten worden overwogen dit thea ter weer te sluiten. Daarmee zou de zaalaccommodatie voor Den Haag ernstig worden ingekrompen, mede omdat de toe komstige functie van de Kurzaal niet duidelijk is, nu het nieu we Congresgebouw van 1969 af o.m. de concerten van het Resi dentie-Orkest gaat overnemen. Dat het Circustheater op korte ter mijn zijn poorten zou sluiten is ech ter niet te verwachten, want o.m. De Ned. Opera Stichting heeft er tussen 11 oktober en 29 mei van het volgend jaar 21 voorstellingen vastgesteld, ter wijl ook andere evenementen zijn ge contracteerd. Veel zal waarschijnlijk afhangen van de onderhandelingen met de Opera-stichting voor welke het Cir custheater de aangewezen speelgele- genheid blijft. Als dit instituut in afwachting van de verwezenlijking van een Operagebouw in Amsterdam in Scheveningen zijn intrek zou ne men, zouden veie moeilijkheden uit de weg geruimd zijn. Aan die tijdelijke vestiging zijn evenwel financiële problemen verbonden, waarin ook de gemeente en het Ministerie van CRM stem hebben. Daarover valt op kor te termijn dan ook geen beslissing te verwachten. LONDEN (AP) Een Rem brandt, ter grootte van een brief kaart, is gisteren bij Sotheby in Londen verkocht voor 46.000 pond. Het portret werd in 1643 ge schilderd en stelt een man met een baard voor. DEN HAAG (ANP) Het schilderij „Lachende jongen" van Frans Hals, is gistermiddag in het Mauritshuis in Den Haag ge plaatst. Het Rijk kocht dit werk, waarvan de waarde op enige tonnen wordt geschat, onlangs uit particulier bezit. Aankoop prijs en identiteit van de vorige eigenaresse uit Frankrijk zijn niet bekend gemaakt. Minister mej. dr. M. A. M. Klompé van C.R.M. trok ter onthulling van het schilderij een doek weg in aan wezigheid van vele genodigden, o.w. vertegenwoordigers van de Vereeni- ging Rembrandt, het Prins Bern- hard Fonds en de Stichting Johan Maurits van Nassau. Deze drie in stellingen droegen financieel belang rijk bij in het tot stand komen van de koop. Onder de aanwezigen «/aren ook tal van autoriteiten van Rijks musea en de Nederlandse cultureel attaché uit Parijs, de heer Sam de Gorter. „Lachende Jongen" Is één van de drie aanwijsbare kinderportretten, die Frans Hals maakte Het werk stamt uit de periode 16201623. Het kwam al eerder in de publiciteit, toen het portret werd gebruikt voor het ontwerpen van een van de kinder postzegels, die ontworpen werden door Pijke Koch en van 1 december 1937 tot 9 januari 1938 werden uit gegeven. DELFT (ANP) De ,20ste Oude Kunst- en Antiekbeurs, die in het Delftse Prinsenhofmuseum Is gehou den en drie weken heeft geduurd, is gistermiddag gesloten met een bij eenkomst van de deelnemers. Meege deeld werd. dat de 21ste beurs zal worden geopend op 25 juni 1969. Tot voorzitter werd benoemd de heer H. Fontein uit Amsterdam. De Lustrumbeurs trok dit jaar 30.187 be zoekers, tegen 28.271 vorig jaar. Dame Margot Fonteyn en Ru- dolf Noerejew bij hun aankomst op Schiphol. DELFT (ANP) - Na enkele jaren van voorbereidend werk heeft de staf van de Technische Hogeschool in Delft een ontwikkelingsplan voor de periode van 19691972 samengesbeld. Hierin wordt gestela dat by het uit stippelen van plannen niet meer zon der meer is vast te houden aan de huidige wet op het wetenschappelijk onderwijs, vooral omdait veel belang rijke onderwerpen in het centrum van de discussie staan. Het plan stelt, aat de nominale tyd van vyf jaar voor een opleiding te gering is om vooraan te lopen m de wetenschappelijke ontwikkelingen. Gepleit wordt voor een langere op leiding of postdoctoraal onderwijs. De vijf jaar van nu zijn ook te krap om veel tijd aan maatschappelijke vorming te geven. DEN HAAG (TASS) Gisteren is in de Sowjet-Unie de 231ste Kos- mos-kunstmaan gelanceerd ter voortzetting van het onderzoek van de ruimte, aldus meldt het Russische persbureau Tass. Voor de voorstellingen die zy met Rudolf Noerejew en een groep van j het Engelse Royal Ballet" van heden t/m zondag in het Schevening- Mse Circustheater en het Amsterdam se Carré geeft, is tot f 50.- per plaats betaald. Het is mede haar verant woordelijkheidsgevoel „de mensen verwachten topprestaties van mij, ze bebben recbt °P een perfecte voor stelling" die haar tot zo'n gespan- nen persoonlijkheid maakt. Levensloop en als een dag later de Duitse hor den Nederland overvallen, kan de groep nog maar net via IJmuiden wegvluchten. De décors en kostuums van Ninette de Valois' ballet „Check mate" blijven achter en worden ver woest door het oorlogsgeweld. De volgende vijf jaar werkt ze in Enge land. waar ze aanzienlijk bijdraagt aan een grotere interesse voor de balletkunst. Als de oorlog is afgelo pen, blijkt ze uitgegroeid tot een dan seres van een zeldzame schoonheid. „Renpaard" Op 9 februari 1955 trouwt ze met de Panemese ambassadeur in Lon den, dr. Roberto Arias die ijvert voor een politieke loopbaan in zyn land. Als ze 41 is. komen de geruch ten over het plan haar carrière af te sluiten, maar ze blijft dansen en ook wie haar nu vraagt naar haar plan nen voor de toekomst, krygt ten ant woord: „Roberto zegt dat ik een ren paard ben. En het renpaard weet niet waar de eindstreep is". Twee vrtf recente data van belang voor de kunstenares en vrouw Mar got Fonteyn.'Op 17 juni 1961 vraagt de Russische danser Rudolf Noere jew politiek asiel in Parijs. Met deze 19 jaar jongere partner begint ze aan een nieuwe episode in haar carrière. De wetenschap dat het publiek mede voor hem komt. neemt een deel van de loodzware verantwoordelijkheid van haar af. Persoonlijkheid De andere datum is 9 juni 1964. Dan wordt haar echtgenoot door po litieke tegenstanders op straat aange schoten. Tot op vandaag is hy vry- wel geheel verlamd, maar van zyn Op 18 mei 1919 wordt ze in het En gelse graafschap Surrey geboren als dochter van een tabaksmakelaar en 9j een Braziliaanse uit een familie van I rijke koffieplanters. Haar vader moet veel reizen en zo krijgt Margaret J Hookham, die thuis Peggy wordt genoemd, haar eerste balletlessen in Kentucky. Ze is dan vier jaar. Maar I ook in Sjanghai en later aan ver- echeldene Engelse balletscholen werkt ze aan de basis van haar car rière, o.a. bij George Goncharow, die ook Violetta Elvin en Svetlana Be- .eid rlosowa opleidde. Ze is 14 jaar als ze wordt aange nomen op de school van Sadler's ■I Wells en een jaar later staat ze al in het corps de ballet: een rolletje in „De notenkraker" op 30 januari 1934 wedt het begin van een loopbaan, waarin het succes haar geen moment in de steek zal laten. Ze neemt en- kele rollen van Alicia Markowa over en als ze debuteert in „Giselle", ont dekt het Engelse publiek haar als de I stor van de toekomst. „Het Zwanen- jneer", „Ondinc", „Doornroosje", het zijn slechts enkele van de ballet ten waarmee haar naam nauw wordt ?n Op 9 mei 1940 staat ze met gezel schap ln een voorstelling in Arnhem VELP (ANP) Het tiende jeugd, festival in Velp, zal van 12 tot 16 augustus worden gehouden. Er komt een „palnt-in", waar geschilderd kan worden, een literaire „Workshop", waar jongelui uit eigen werk kunnen voordragen en een openbare toneel repetitie van het stuk Hendrik IV, waaraan toneelliefhebbers zelf mee mogen doen. Voor deze bevordering van de ei gen culturele activiteiten van de jeugd heeft Hans Tiemeijer een be drag van f 1000,- gulden gestort in een nieuw gestichtfonds. Uit dit fonds zal jaarlijks een prijs beschikbaar worden gesteld voor de jongere, die met het meeste succes zelf werkzaam is. Als hommage aan de vorig jaar overleden voorzitter van de program macommissie. krijgt deze prys de naam Jan Bresserprys. Het Festival zal maandag 12 au gustus 's middags worden geopend door de Commissaris van de Koning in in Gelderland mr. H. W. Bloe- mers. Hans Tiemeyer, die als één der grootste stuwende krachten van dit jeugdevenement wel de vader van het Festival wordt genoemd, spreekt daarna over net thema „Panta rhei" (Alles is in beweging). Tot nu toe hebben zich 303 deelne mers opgegeven. Verwacht wordt dat het. aantal van vorige jaar (326) ruimschoots overschreden zal wor den. DEN HAAG (GPD) De Engelse balletleidster Ninette de Valois noemt haar „koppig". Zelf zegt ze daarvan: „Toen ik bij haar mijn eerste lessen kreeg, had ik zoveel verschillende scho len achter de rug, dat het me moeilijk viel me aan te passen I* aan wéér een andere opvatting". Voor miljoenen is ze het sym- bool van gratie en charme, maar in Spanje loopt ze tijdens de voorstelling woedend van het toneel af, omdat de fotografen 'tis* haar irriteren. In New York accepteert ze opgetogen de uit- nodiging voor een „hippie-feest", waar de politie later een inval doet en haar arresteert. Tijdens een tournee door Oost-Europa W loopt ze depressief door de verregende steden omdat haar werk niet gaat zoals ze zich dat voorstelt. illf Haar naam: Dame Margot Fonteyn, een van de grootste danseres- t sen van deze tijd, wier kunst op één lijn gesteld moet worden met die van Anna Pavlowna en Galina Oelanowa. Margot Fonteyn en Rudolf Noerejew in het ballet „Giselle". SCHIPHOL (GPD) Vermoeid door een nu reeds zes we ken durende tournee zijn de wereldberoemde balletdanseres Dame Margot Fonteyn en haar partner Rudolf Noerejew gister middag op Schiphol aangekomen. Met het Londens Royal Ballet geven zij vanavond een voor stelling in het Circustheater in Scheveningen en vervolgens drie voorstellingen in Amsterdam. Make-up, een felrode jas en een smetteloos witte pet ver mochten de vermoeide trekken in het fijnbesneden gelaat van Dame Margot niet verhelen. Jeugdfestival Velp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 7