iJoderne 'Dom Juan' te veel aan buitenkant SUPRA Zwakke opvoering van Iphigenie auf Tauris" Allen de vrijheid tegemoet SUPRA Abortus kost Delfts meisje liet leven Tweede zomer-concert in Katwijk aan Zee [S OM YL EXTRA] D, miedip Frangaise: kadeiöos'cmp Familieberichten Gevangenisstraffen geëist Simon C. Jansen: virtuoos Burg- Theater met Goethe 99 JLI 1968 SDAG 8 JULI 1968 LEÏDSCH DAGBLAD PAGINA 7 (ADVERTENTIE) ine gul n groot De met bui- grote steeds f68.-. 39.20.-. f 16,- Kemp kleine !5 Azi- ten de en. De rrentie tjes de thuis- Hillina »akken kisten Vakantie zonder ECHTE KOFFIE Is als een zee zonder zon. kant en klaar gemalen altijd vacuumversóók op reis VAN NELLE KWALITEIT Prinses Christina koorlid Ned. Bachvereniging DEN HAAG (ANP) De Ryks- voorlichtingsdienst deelt mee, dait H. K. H. prinses Christina lid is ge worden van het koor der Nederland se Balhovereniging. Zij zal met in gang van het komende seizoen van dilt koor deel uitmaken. onder melyk hiel- op. EN HAAG (GPD) Twee „Dom Juans" heeft het Holland p,at" aval tot dusver op zijn staat van dienst kunnen schrijven, Indrukwekkende uit 1954, waarmee wij voor het eerst ken- it een maakten met Jean Vilar en zijn T.N.P. en de ruim drie mand wen oude Molière-comedie zoals die in de huidige onvat- van de Comedie Fran?aise wordt gespeeld en in het Festi- van dit jaar gepresenteerd. Gisteravond ging van een serie ïerste voorstelling in Den Haag. 1 on Juan" aanvankelijk gecen- Zoals bi Flinks ..Hamlet" wordt er ird en herschreven en pas door een ruime wissel getrokken op het et weer in Zijn oorspronkelijke j talent van de ontwerper van de aan- kleding, die een grote spanne t(jds moet overbruggen. Nicolaas Wijnberg wis tmooie resultaten te bereiken, maar de verkoperde haaievinnen, die Oskar Gustin onder meer liet neerda len om nog maar niet te spreken van de lelijke afsluiting van de toneel- l hersteld was aanleiding om fens heel modern te doen. Regis- Bourseiller oogstte er in de af ten herfst veel succes mee in de se pers. it hij heeft trachten te bereiken O* in grote trekken overeen met Richard Flink in zijn laatste re- 9 be- vajl „Hamlet" heeft nage- Het fd» n l- een universele greep op heefttulc' verleden met heden zou- d» en- agst- ilière baseerde zich drie eeuwen oons- Jen op de Italiaan Giliberto, die jjn beurt het Dom Juan-thema Tirso de Molina had geleend. t het ïrho- Zware pretentie >nge- s_ge_ mrseillers enscenering mag op :)OOI_ oog moderner geweest zün dan van Vilar destijds, de laatste was iissievezen vernieuwd en de opvatting der Bourseiller boog door onder een 1 ter Preientie. >ken, leld- lers- ge- lekt. i de i de iver- ont- Orgelmaand geopend AARLEM (ANP) Gisteravond S Haarlemse Orgelmaand, een on- jeel van het Holland Festival, ge- nd met een concert in de Grote •k, waarvoor grote belangstelling iond. van tedewerking verleenden de Haar- oer- se organist, Albert de Klerk, het lio Philharmonisch Orkest, het te Üo Koor het Groot Omroep Or- 1 en het Radio Philharmonisch test onder leiding van Carel Laout Henk Spruyt. Het programma be- in te canzonen en motetten van Gio- ia* Gabrieli en de mis in C en ïlmen-symfonie van Igor Strawin- De jaarlijkseimprovisatiewed- Öd voor jonge organisten staat r vrijdagavond op het program - Dan zal André Isoir uit Parijs Prijs, die hij al twee keer achter - l won. verdedigen tegen de Ameri- tn Rreniton Pell Crane, de Engels- n Andrew Davis en de Nederlan- I' Jan Welmers. Vanavond bespe- de deelnemers het orgel in de ote Kerk. Donderdagavond geven ,nj8 drie leden van de jury een orgel- j'. leert. ;en; Georges Auric WENEN (AFP) In Wenen is bij &e Franse componist »fges Auric gekozen tot voorzatter het Internationale verbond van brijvers- en componistengenoot- bappen. Als zodanig leidde hij het ïreldcongres, diat deze organisatie «pedes werd aangewezen als vice- de Oostenrijkse hoofdstad had be- Sd. De Italiaanse mevrouw Alba de ïspedes werd aangewezen als vice- Kffzitter. Geen vrouw is voor Dom Juan veiligzelfs geen twee was het estetisch effect wat beter dan in het eerste, maar erg pathe tisch abstract bleef Gustin toch wel. De voorstelling maakte zeker niet de enorme vermaardheid waar, die haar al vooruit gesneld was. Mis schien heeft de „culturele revolutie" wel wat heilig vuur weggenomen maar de beelden van Vilars „Don Juan" zijn zeker niet verdrongen. De in fraai zuidelijk accent spelen de landslieden Charlotte en Pierrot brachten eigenlijk pas goed kleur in de voorstelling. René Camoin als de van heilige verbazing sprakeloze Scanarelle bouwde de beste ka rak Boksen De Australiër Lionel Rose verdedigde maandagavond in Tokio met succes zyn wereldtitel in Ihet banitamgewihct. Hij scoorde in de 15 ronden een puntenoverwinning op de Japanner Hakao Sakure. (Ontleend aan andere bladen) Geboren: Hans Christian, z. van SchnitzlerHansen, Den Haag; Christientje, d. v. Langemeijer—Oor beek, Delft; Martijn Nico, z. van Hen'mann-Stoïk, Leiden. Overleden: M. J. C. Olland, m. 67 j jaar, Zwartsluis; C. Polder, vr. 51 DEN HAAG <ANP> „Deze ge- jaar Waalre. beurtenissen onderstrepen het weer (eens welke gevaren worden opge- Het is jammer, dat gisteravond het tropische onweer zijn stempel op het bezoekersgetal heeft gedrukt. De zomerconcer- ten in de Nieuwe Kerk in Katwijk trekken immers veel be zoekers uit de omgeving. Deze hebben helaas een prachtig recital gemist van Simon C. Jansen. Het bezwaar, dat aan te voeren is tegen programma's van graag gehoorde stukken (dit ten gerieve van seizoengasten, die zich gaarne ontspannen) werd zeer stellig gelogenstraft. Simon C. Jansen is niet alleen een groot instrumentalist, zijn interpreta ties spreken zeer aan. Hy houdt er geen verstarde opvattingen op na. Zijn kleurrijke voordracht van Bachs B moll (met de twee thema's) was daar een bewijs van. Niet uitsluitend exact van opbouw maar tevens een persoonlijke keus uit de meer dan 40 stemmen, die het orgel rijk is. Het kor aal voor spel, hierop volgend: „Ich ruf zu dar" was als een verstild gebed. Franz Liszts Preludium en fuga over BACH, een werk van virtuoze schittering boeide al evenzeer door een persoonlijke visie en daarmee verband houdende diepte in conjunc tie met het pathos. Voorts liet hij de aristocratische romanticus Felix Mendelssohn Bartholdy spreken in zijn liefelijke Preludium, waarvan de fugo doo zyn motiefbehandeling wonderwel aansloot bij Liszt. De Franse Zwitser Henri Gagnebin geeft met de melodie van Psalm 19 in het pedaal, prachtig omspeeld een suggestie van serafijnenstemmen. Dit was dan het enige eigentijdse werk, want het concert werd beslo ten met die gaarne gehoorde Suite Gothique van Boellmann, imposant vertolkt. Simon C. Jansen heeft het orgel uitgebuit in de goede zin. Een recital om met een sterretje aan te tekenen, j Voor het volgende concert komt uit Parijs Jean Langlais. A. J. ruimte bedierven veel van het toneel- i terrol op, want zijn meester Geor- beeld met bedenkelijke lichteffecten Dcscrieresi hield toch wel erg etc. In het tweede en derde bedrijf nadrukkelijk vast aan een steriotiep hautain lachje. ADVERTENTIE Eén spuitbus voor alle kamers. Grote bus: f 3.95. hele grote bus: f 5 30. M AMSTERDAM (GPD) Vier jaar geleden v.erraste de to neelgroep „Centrum" het Nederlandse schouwburgpubliek, dat maar hoogst zelden een werk van Goethe te zien krijgt, met een indrukwekkende opvoering van diens „Iphigenie auf Tauris". Behalve „Faust" was dit sinds vele jaren de enige Goethe-op- voering in de Nederlandse taal. Nu heeft het Wiener Burg- Theater voor zijn optreden in het Holland Festival van dit jaar zijn keus laten vallen op hetzelfde stuk. Een opvoering van dit stuk stelt bijzonder hoge eisen aan regisseur en spelers. wekt door hot verstaren van zwan gerschap. al denken helaas te veel vrouwen, dat heit niet zo erg is. Dit is een afschuwelijke gebeurtenis, waardoor in feite een jong meisje en haar baby om het leven waren ge bracht", aldus de officier van Justi tie by de Haagse rechtbank gister middag in de zaak tegen een 22-jari ge lasser uit Delft, die terecht stond wegens medeplichtigheid aan het ple gen van abortus op zijn meisje, die aan de gevolgen daarvan na enkele ogenblikken overleed. De eis tegen de lasser luidde een jaar gevangenis straf en tegen een 30-jarige vrouw uit Den Haag terzake het plegen van abortus 2 V* jaar gevangenisstraf met aftrek van de tijd in voorarrest door gebracht. De lasser, geboren in Suriname, had reeds geruime tijd omgang met het Delft.se meisje, dat begin van dit jaar meedeelde een baby te verwach ten. Gezien ook het standpunt van haar ouders raakte het meisje in grote angst en drong er by de lasser op aan middelen te zoeken om de zwangerschap te verstoren. De eer ste poging daartoe had plaats op 28 februari van dit jaar, doch gaf niet het gewenste resultaat. Daarom werd op 5 maart de poging her haald. Dit. geschiedde in een studen tenflat, welke verdachte onrechtma tig had weten te betrekken. Reeds tydens de behandeling werd het meisje onwel en in allerijl naar een ziekenhuis vervoerd. Tydens dat ver voer overleed zU. De officier van Jus titie meende te kunnen concluderen, dat zowel de verdachte als zyn meis je niet wisten aan welke gevaren zy zich blootstelden en wat zy er mee aan moesten. Het publiek kan er niet genoeg op worden gewezen aan welke gevaren men zich bloot stelt met betrekking tot dergelyke handelingen, aldus de officier. De 30-jarige vrouw die de abortus had gepleegd, verklaarde tot het feit te zyn gekomen, doordat het meisje had gedreigd vergift te zullen inne men. „Maar u hebt voor uw hulp tooh meteen maar f 200 in ontvangst ge nomen en daar ging het by u meer om", aldus de officier. Volgens ver dachte had zy wel 15 uur in totaal met het meisje zitten praiten om haar van de wen» tolt de abortus atf te brengen. Romantisch Afgezien van „Faust" heeft Goe the namelyk in geen van zyn andere toneelstukken de inhoud zo ondub belzinnig gebruikt als uitdrukkings middel van zyn zedelyke en filoso fische overtuigingen als in de „Iphi genie". De handeling en de persona ges heeft hy voor het grootste deel losgemaakt van de oude Griekse le gende om in hen zyn eigen ideeën gestalte te kunnen geven. By Euri pides, wiens drama Goethe tot het zyne inspireerde, is Iphigenie een vrouw van vlees en bloed, nog steeds vol haat tegen degenen, die haar voor hun oorlogsdoel hebben willen offe ren en met afkerig om bedrog om aar gd je dan.' De vrijheid tegemoet! Want de vakanties zijn be gonnen, de boeken kunnen van tafel geveegd en het stralende gevoel nu voor enkele weken niet gebonden te zijn aan discipline en ■plicht betekent voor duizen den jongens en meisjes een ware opluchting. Ze kunnen nu eenmaal niet constant gebonden zijn aan tucht en orde, ze moe ten in bos en hei, aan strand en zee een hoognodige uit laatklep vinden. D» eerste juichkreten klinken al op bij t ver laten van de school. Vooral als de zon schijnt, is er geen houden meer aan. Ze rennen, met de rappor ten in hand of tas naar huis, waar de ouders zich met spanning afvragen, of ze ge slaagd of bevorderd zijn. Want dat is belangrijk voor het la tere leven, wanner ze de kille maatschappij moeten bin nen wandelen, een maat schappij, die ondanks alle „gezagscrisissen" gelukkig altijd nog eist, dat men iets kéntalvorens verantwoorde lijkheid te kunnen dragen. Véél tijd om daarover na te denken heeft deze jeugd, die pas op de drempel van 't leven staat, gelukkig nog niet. Er staat na al dat blokken immers genoeg op stapel, om de uren op vrolijker wijze te benutten. Vooral nu iedereen wél een spaarpotje gemaakt heeft, om er even uit te stappen, komen er genoeg andere za ken om de hoek kijken, waarmee ze de uren kunnen vullen. Tenminste als ze genoeg initiatief en energie hebben om hun ogen de kost te ge ven: zij het in 't zwembad, het sportveld, tijdens fiets- of autotochtjes met vader en moeder, die er wel voor zor gen zullen, dat hun kroost aan z'n trekken komt. Ze hebben 't immers ver diend, na maandenlang ploe teren, om te genieten van het geen het leven biedt en waarvoor ze in schooltijd geen tijd hebben. Voor enkele weken dus wég met de gevulde tassen, wèg van 't bedompte schoollokaal wèg met alle dingen, die het leven bezwaren. En volop genieten, zoveel je kunt. Om straks weer met her nieuwde lust en kracht aan het werk te gaan! FANTASIO haar vrijheid te verkyrgen. In Goe the is zy ontdaan van al zulke on edele gevoelens. Zij ls nu de romantische belicha ming geworden van de gekouterde ideale mens die alleen de pure en on- afhankelyke menselijke geest als een effectief verdedigingswapen be schouwt. Zo heeft Goethe ook haar stryd en die van Orestes tegen Ko ning Thoas, waarin de laatste het onderspit delft, vooral gezien als het conflict tussen gees te vrijheid en menselijke waardigheid enerzijds en verouderlijke begrippen van macht, onderhorigheid en traditie ander zijds. Prachtige verzen In het zichtbaar en vooral voel baar maken van deze humanistische kern van het drama meer dan ln het uitbeelden der „ttbermenschlich" gestileerde karakters of in het spre ken van Goethe's prachtige verzen ligt het zwaartepunt by een opvoe ring van dit stuk. De Zwitserse re gisseur Robert Freitaf had de voor stelling destyds daar heel duidelijk op afgestemd. By de opvoering door het Wiener Burg Theater, gister avond in de Amsterdamse Stads schouwburg gegeven, was de regie van Leopold Lindftbeirg in dit opzicht veel vager. In een monumentaal dé cor van Heinz Ludwig zag men de vyf rollen van het drama in bijna evenveel verfilmde stylen vertolkt, zonder dat men kon gissen welke styl nu door de regisseur bedoeld was. Judith Holzmeister s peelde een zuivere en gevoelige Iphigenie, het onmiskenbare hoogtepunt van de voorstelling, tegenover een Orestes (Walter Reyer) wiens uitbarstingen van waanzin even melodramatisch als onovertuigend waren. Het andere uiterste vertegenwoor digde Joachim Benning, wiens alle daags- naturalisatische dictie weinig in overeenstemming was met de klank en de kleur van Goethes' ver zen. Gerhard Geisler gaf een rede lijke mate van menselykheid aan de koninklyke raadsheer Arkas, maar Koning Thoas zelf (Erich Auer) leek rechtstreeks uit het wassenbeelden museum van madame Tussaud te zyn overgeplaatst. Bezielende Judith Holzineier De taal waarin Goethe zijn „Ip- hegenie" heeft geschreven, klinkt in het origineel nog altyd betoverend mooi, vooral wanneer ze zo bezield wordt uitgesproken als Judith Holz meister het ln dit geval deed. Maar overigens kan men zonder overdre ven chauvinisme zeggen dat de op voering van het Burg Theater in geen enkel opzicht de Nederlandse van vier jaar geleden overtrof en dat met na me de Orestes-vertolking van Guus Hermus wat overtuigender was dan die welke zün Weense collega giste ren heeft laten zien. By het vele dat af en toe op de Nederlandse toneel kunst valt aan te merken, ls het pret tig, ook eens zo iets vleiends te kun nen oonstateren. HOORNS HOTEL DOOR BRAND VERWOEST HOORN (GPD) Een felle brand heeft vannacht het oudste hotel van Hoorn, „Het onvolmaakte schip" aan het Breed verwoest. Van de tien men sen, die in het hotel waren, zijn er twee gewond. De schade beloopt ze ker anderhalve tan. De brand werd omstreeks twee uur ontdekt door een van de vier hotel ben de heer J. Klip (35) uit Rot terdam. Aangenomen wordt, dat kortsluiting de oorzaak is. De heer Klip wekte het gezin van de eige naar de heer Vertelman, bestaande uit man, vrouw en 2 kinderen, de dienstbode, een grootvader en drie andere gasten. Het gezin kon ontko men via het dak van een naastgele gen garage. De gasten stelden zich in veiligheid door uit de ramen op uait te springen. Een van hen. de heer B. Clement uit Klazienaveen werd daarby aan de rug gewond. De heer J. Robben (33) uit Ter Apel werd aan een hand gewond. Beiden werden naar het Sint Janszieken huis gebracht waar alleen de heer Clement moest worden opgenomen. Het hotel met complete inventaris en huisraad is verloren gegaan. De heer Vertelman had de zaak drie maanden geleden overgenomen van de heer P. Willig. De Hoornse brand weer was de brand in de loop van de nacht meester, maar kon niet voorko men dat het hotel geheel verloren ging. ADVERTENTIE caravan, zomerhuis, bergen, bossen, zee, neem - kant en klaar Tan thul» ECHTE KOFFIE meel kant en klaar gemalen altijd vacuumvers: óók op rei» VAN N£LL& KWAUTJEdT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 7