IConcert excellent zingend Nederlands Madrigaalkoor Geen nota's Kermisachtige Platée Bloemen niet duur „Nieuwe vormen niet laten mislukken" Scheepsjongens' van Fabricius onthuld de Stadsgehoorzaal) OPENING HOLLAND FESTIVAL 22 man 'ld Glory" |st Frans eerbetoon aan Charles Eyck schuldig „jaard ARP-voorzitter Veerman Critici kozen grafiek Franse poëzieprijs voor Nederlandse iO&Q U JUKI me MimeCB DAGBUtp FftODJA H 3, Ardito-kwintet naar Suriname UTRECHT (ANP) Binnenkort, vertrekt het Ardito-kwintet voor een tournee door Suriname, die Neder landse Antillen en Venezuela. De reis is georganiseerd door de Nederland se stichting voor culturele samenwer king met Suriname en de Nederland se Antillen „Sticusa". Er zullen concerten worden gege ven in o.m. Paramaribo, Lagunillas, Curasao en Bonaire, maar ook in New York. Het kwintet bestaat uit Paul Verhey (fluit). Rob Visser, (hobo), Sjef Douwes, (klarinet), Pe ter Hoekemeijer (hoorn) en John Mostard (fagot). Er worden werken uitgevoerd van Stamitz, Gambini, Danzi, Hindemith, Willem Pijper, Jan van Vlijmen en Willem Frederik Bon. Begin juli keert het ensemble naar ons land terug. HOORN (GPD) De auteur Johan Fabricius heeft gister avond aan de haven in Hoorn de op zijn boek geïnspireerde beeldengroep „De drie scheepsjongens van Bontekoe" onthuld. De groep herinnert aan de roemruchte jaren, waarin Hoorn nog een belangrijke haven was, van waaruit de Oostinjevaar- ders zee kozen. De beeldhouwer Jan van Druten gaf het drietal, dat in het boek van Fabricius zo levensecht wordt be schreven, op uitmuntende wijze in klei gestalte, waarna de beeldengroep door Anton Stijl aart uit Rumpt in brons werd gegoten. De onthulling van de beeldengroep vormde het middelpunt van een feestelijk programma, dat muzikaal werd opgeluisterd door het tamboer en pijperkorps Excelsior uit Delft en de Wilbertdrummers uit Oegstgeest. de Taveerne. De Bonte Koe moet hebben gestaan, werd de genodigden een oorlam geschonken, terwijl op het Houten Hoofd het Shanty-koor van de Hogere Zeevaartschool uit Den Helder zeemansliedjes ten gehore ge bracht. ,,Er is voor een schrijver nauwelijks iets heerlijkers denkbaar dan enkele van de door hem geschapen figuren in deze vorm te zien voortleven", zei Johan Fabricius bij de onthulling, waarna de beeldengroep aan het ge meentebestuur van Hoorn werd over- In het Schippershuis (waarnaast gedragen. EN Hoogtepunten van de gevarieerde avond, ge- ii door het excellente Ned. Madrigaalkoor, optredend [erman Strategiers leiding, was onbetwistbaar de her- an de tien jaar geleden door Willem Mizée met dit koor J luceerde Kantate II van de Zwitserse componist Hein- - termeister, die. ondanks de hierin veelvuldig voorko op den duur lichtelijk larmoyante herhalingen en de oken preferentie voor het theatereffect van zijn opera's, laai een indringende impressie maakte. luw iter, in 1910 in Feurertha- in is, gelijk aan Carl Orff, raa volgeling hij beschouwd bv£m- in menig opzicht een Ho r van de koorzang, ook al ven émieuwingen nu alweer in 069 icht achterhaald. Met deze tragische, sombere sfeer intate heeft Suteimeister h iets gebracht, waar- s tóenlijk iets te zeggen had. nijis de suggestie, welke van de dramatische ;aat. Al onmiddellijk is dit Jin het steeds verscheuren- ïètpider opklinkende „Kyrie uiej Vervolgens treffen de 'o^reeds genoemde effecten, Iniddel van ostinati. waar- onderscheidt als een van een totaal anders kefoorzang. waarin door mid- n hechte structuur, tonaal tot één geheel verweven lslagen troosteloosheid, de gen over de dood, waar- niei ingen van de laat-middel- tthias Grünewald lijken op ook door middel van de rbo de teksten van Klopstock, 1 Hölty, Günther en Lenz, op lotte uit op een volledige so na veel menselijke strijd gZe die Welt gesehen, Brust 054 oken voll von ihr, komm 1. ich geige dir". ictieve, kleine koor heeft lies, in een „dissonerend" t de grootste trefzekerheid wel technisch, declainato- 2 ritmisch een perfecte uit- Of egeven. In een afwisselend t' an gevoelige stemmingen, gebroken door een schrR- wrede en onbarmhartig hardheid, waarvan de Pot.snijdend doeltreffend was. isinj [assing bleek de mezzo-so- Tte Elisabeth Cooymans ie\ 5 fan jaar op een Regerliederen- Willem Ravelli die N (Reuter) Van de Li- tanker „World Glory", die E'iht van donderdag op vrij- Indische Oceaan ten oos- ,eer lurban is tweeeën is gebro- n brand gevlogen, werden r id nog tweeëntwintig be- 'eden vermist. avond tijdens het Holland Festival onmiddellijk de aandacht trok en sindsdien een grote naam opbouwt. Na de pauze kon men in acht, door Ton de Leeuw naar aard en stijl ka rakteristiek voortreffelijk getoonzette Europese volksliederen nog beter on derkennen. welk een zangeres van formaat en allure hier van zich deed spreken. Niet alleen stemtechnisch, ook wat haar erudiete, doorleefde voordracht betreft. De pianisten mevr. Tonny Weid- Reactie op loiieelcensuur BRUSSEL (ANP) Een aantal kunstenaars en een groep directeu ren van kunsthandels heeft aan de Belgische minister van Justitie een brief gezonden, waarin de oprichting wordt voorgesteld van een speciale commissie „voor de beoordeling van het zedelijk peil van ton toongestelde werken". Deze commissie zou moeten bestaan uit vooraanstaande perso nen uit kunstkringen. Het voorstel is gedaan, nadat de afgelopen dagen verscheidene kunst galerijen bezoek hadden gehad van politiefunctionarissen die op- en aan merkingen maakten over de tentoon gestelde werken, speciaal „naakten". VALKENBURG (GPD) De kunstschilder Charles Eyck. die in het Ravensbos bij Schimmert woont, is benoemd tot Commandeur van de „Academie Europeenne des arts" in Frankrijk. De bijbehorende gouden medaille heeft hij gistermorgen via de post ontvangen. De benoeming houdt ver band met de kerkschilderingen die Charles Eyck in Jeantes (N.-Frank- rRk) heeft'gemaakt. RIJNSBURG Hoewel zonder twijfel van een zekere prijshoudend er i exit»». held kan worden gesproken, waren '^reddingsactie met sche- 1 de bloemen aan de R«nsbiirese rei- dit liegtuigen, die ernstig werd d door huizenhoge golven en "ij rm, konden vandaag negen irugjden uit het ijskoude water gepikt. De geredden vertel- eniet 28.323 ton metende schip pjj ig bemanningsleden aan oen d, Tijdens de actie werden ca' imen opgevist. Het zoeken irtgezet ling „Flora" toch zeker niet duur te noemen. Anjers, Irissen en Duizend schoon vormen momenteel wel het grootste deel van de aanvoer, die overigens nog dagelRks blijkt toe te nemen. me' N (AFP) Een federale 3 k in Boston heeft gisteren de kinderarts dr. Spock en eter ren schuldig verklaard aan fct® feding omdat zij jongelui elllf^ngespoord niet aan hun dienstplicht te voldoen. De Waren een studentengeeste- _edlj schrjjver en een student. 19! agde w Helaas blijft de toestand in één van onze voornaamste afzetgebieden, Frankrijk, nog steeds onrustig het geen een regelmatige afzet van bloe men sterk belememrd. In het begin, van de week leek het erop, dat de zaak weer wat op gang' kwam, het geen onmiddellijk enige opleving in de anjerprijzen tot gevolg had. Hal verwege de week gooiden de stakers echter weer roet in het eten. Ver schillende stations in de stad Parijs waren niet op tijd bereikbaar, waar door de importerende groothandel onmiddellijk een afwachtende hou ding aannam en slechts mondjes maat bestelde. Dit weekeinde zal men vrijwel alle bloemsoorten tegen zeer schappelijke werd vrijgesproken. prijzen kunnen kopen, met uitzonde- fcnïsen zullen later bekend ring van de gladiolen, die nog stijf tmaakt. De maximumstraf aan de pn)s blijven, doch deze fraaie gevangenisstraf en tien- j bloemen kan men nog de hele zomer gen lollar boete I in huis hebben, stl ner-Van der Staay en Jan van der Meer waren volkomen tegen hun veeleisende taak opgewassen, wat al onmiddellijk bleek tijdens het uit de diepste diepten opstijgende „Kyrie eleison". Sutermeisters Kantate was vooraf gegaan door edel klinkende geestelij ke a cappella zangen van Orlando di Lasso de motettèn VII en VIII uit diens onvergelijkelij k schone „Pro- phetia Sibyllarium", het „Ave Ma ria" uit Verdi's afscheidszangen, de „Quattro pezzi sacra" en diens „Lau- da alia vergine madre" (voor sopra nen en alten), alle perfect op toon gehouden, ondanks de zwaarste chro matiek. Na de pauze heeft Strategier het helaas in verband met de warmte? in te gering aantal opgekomen ge hoor nog verrast met „Trois chan son" van zijn hand: luchtige, gra cieuze en vooral geestige, knap ge componeerde juweeltjes op kostelijke teksten, waarin tenslotte de man, die zijn vrouw voor vijfhonderd pond had gekocht, haar wil verkopen voor vijf stuivers 1 Solisten en dirigent tijdens het concert van het Ned. Madri gaalkoor. V.l.n.r. Vera Verzijden (alt), Herman Strategier (diri gent), Elizabeth Cooymans (mez zo-sopraan), Jan van der Meer (piano), Tonny Weidnervan der Staay (piano). (Foto LD/Holvast) Tot besluit is men vergast op het, naar de amusementsmuziek riekende, levendig opgebouwde en meeslepende „Concert pour piano et chocur" van Geza Frid, waarin het vocaliserende subliem zingende koor geen noot liet vallen. Wat in dit geval héél wat wil zeggen! De alt Vera Verzijden vol deed prima in de wat langdurige introductie, terwijl Jan van der Meer zijn virtuoze en stuwende pianistische ondersteuning een schrikbarend zware opgaaf! eminent verklankte. Geza Frid mocht, na het enthou siaste applaus, een welverdiende ova tie in ontvangst nemen. Het Ned. Madrigaalkoor heeft deze zomerse avond opnieuw, onder Stra tegiers soepele leiding, zijn grote naam in elk opzicht hoog gehouden. H. DEN HAAG (GPD) Dirigent Bruno Maderna wil de mu ziekwereld verbeteren, hij heeft dit niet alleen in het recente verleden getoond met de opvoeringen van Monteverdi's Orfeo en Wagner's Tannhauser. Hij heeft hiervan ook gisteravond blijk gegeven met de vertoning van Rameau's Plateé in het Am sterdamse theater Carré, ter gelegenheid van de feestelijke ope ning van het Holland Festival. Ten overstaan van een, in groot avondtoilet gestoken, publiek van genodigden, o.w. vele autoriteitenheeft hij zijn idealen kenbaar ge maakt: de opera democratiseren, de kloof tussen kunstenaar en be zoeker opheffen en een „theater in het rond" creëren, waarin het publiek als een actief element opgenomen is. Hij wil geen conventio nele toneelruimte meer, geen streng afgebakende plek loaar de han deling zich voltrekt, maar een operaspel dat van alle kanten komt en het zioaartepunt heeft in een soort circuspiste. Décors waren er niet, alles werd de zo moeilijke coloratuurpartij van gedaan met bonte brutale lichteffec ten in de piste waiar het zo'n wirwar was van bewegende en dansende fi guren dat de aandacht telkenmale van de muziek afgeleid werd. De in 18de-eeuwse kostuums gestoken, steeds druk commentaar op het ge beuren gevende koorleden, vormden een extra opdringerig element. De solisten verschenen of in de piste, of op houten stellages en wa ren zo overdadig en gewild grappig gekleed, dat er weinig grappigs meer aan was. Gelukkig werden er uitste kende vocale prestaties geleverd. De hoge tenor Michel Senechall herstel de zich na een niet zo gelukkig be gin, heel gauw en gaf een technisch bewonderenswaardige vertolking van (Van onze parlementaire redactie) BINNENHOF (GPD) De noord- Nederlanders, die woensdag- en donderdag naar Den Haag waren gekomen om daar te horen, wat de regering dacht te doen aan hun economische problemen, hadden zich de verre reis eigenlijk wel kun nen besparen. Met het debat over de nota-noorden des lands is het gegaan zoals het eerder ging met andere debatten over andere no ta's: over Zuid-Limburg, over de textiel, over de scheepsbouw, er textiel, over de scheepsbouw, er kwam eigenljjk niets concreets uit. Zelfde manier Al deez nota's komen ongeveer op de zelfde manier tot stand. Bij de be grotingsbehandelingen in het na- Jaar klaagt een deel van de Kamer over de toestand in het noorden, in in het zuiden, in de scheepsbouw enzovoorts. De ministers antwoor den, dat ze hun best doen en dat het in de toekomst wel mee zal vallen. De kamerleden geloven dat niet zo erg, maar ze vinden ook dat je op grond van wat vage on rust een minister niet naar huis kunt sturen. Tien tegen één, dat zo'n situatie voorlopig eindigt met de toezegging van de betrokken minister om nog eens een nota te schrijven, waarin hR het hele probleem en zijn eigen visie daarop nog weer eens be schrijft. De minister heeft weer even de tijd en de kamerleden kun nen hun achterban melden: stil maar, er komt een nota. Ze vertel len er niet bij, dat zo'n nota ver moedelijk niets nieuws zal bevat ten, omdat de minister intussen zijn beleid echt niet gaat verande ren. Misverstand En zo groeit dan het misverstand. Als de dag van de openbare dis cussie over de nota is aangebroken, zitten de tribunes mudvol met al lerlei provinciale en gemeentelijke autoriteiten en andere belangheb benden, die heel wat van de parle mentaire confrontatie verwachten De oppositie haakt daar vrolijk op in en dient het ene machteloze voorstel na het andere in. De regeringspartijen zijn een stuk voorzichtiger en proberen de vage mededelingen van de minister zo gunstig mogelijk uit te leggen. De ministers meestal zijn het er meer dan één om het stuk zoveel mogelijk glans te geven houden zich bij hun oude standpunten en vertellen niets nieuws. Zo groeit langzamerhand de kater. Na twintig uur praten heeft zelfs ™™UIT KAMER GEKLAPT de verste buitenstaander in de ga ten, dat er net zo goed niets gezegd had kunnen worden. Ze reizen weer af met in hun achterhoofd het bekende gezegde: ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was. Meer en meer blijkt, dat zakelijke discussies eigenlijk alleen maar worden gehouden als het gaat om concrete onderwerpenbegrotings hoofdstukken en wetsontwerpen. Het zou beter zijn als er voorlopig geen nota's meer zouden komen. Staatsaandelen Het gebrek aan concrete punten bü de notadebatten heeft ook tot ge volg, dat de volksvertegenwoordi gers binnen de kortste keren hun principiële stokpaardjes te voor schijn halen. Deze week gebeurde dat weer. In hun ijver om voor het noorden toch iets aardigs te doen kwamen de regeringspartijen met het aardige idee om hier en daar wat staatsaandelen te verkopen en met de opbrengst nieuwe staats deelnemingen in het noorden te fi nancieren. Zo zou de Staat kunnen bijspringen zonder dat de schatkist er minder van werd. Op h et eerste gezicht leek het een bruikbaar voorstel. Zelfs de men sen. die vonden dat de Staat zoveel mogelijk als ondernemer moest op treden, zouden er eigenlijk weinig tegen kunnen hebben omdat per saldo het staatsbezit gelijk zou blij ven. Wat? Maar in het licht van de feiten hield die redenering nauwelijks stand. Minister De Block liep er niet erg warm voor en dat is begrijpelijk, want wie de bezittingen van de Staat nagaat komt tot de conclusie, dat er niet zo gek veel te verkopen valt. Op de staatsbalans van 1967 bedraagt het totaal aan staatsdeel nemingen weliswaar 7.9 miljard gulden, maar daar vallen al direct twee posten vanaf omdat geen sterveling die wil kopen of omdat de regering van welke politieke samenstelling dan ook ze niet wil verkopen. Dat zijn de N.V. Ne derlandse Spoorwegen met 2,2 mil jard en de PTT met 3,1 miljard. De Rijkspostspaarbank, die onmis baar is als financier van het Rijk, is natuurlijk ook niet te koop even min als de Nederlandsche Bank, die precies 20 jaar geleden werd genationaliseerd omdat het hard nodig werd dat de minister van Fi nanciën en niet de president van de Nederlandsche Bank de verant woordelijkheid ging dragen voor de monetaire situatie. Een andere gro te post, de Nationale Investerings bank (206 miljoen) zal weinig be langstelling ontmoeten, omdat de ze bank riskante leningen verstrekt waar de particuliere bankiers geen belangstelling voor hebben. De eigen Staatsdrukkerij (30 miljoen) zal de Staat ook wel niet willen missen, evenals de Artillerie-inrich tingen, de Bank voor de Neder landse Gemeenten en het staats- aandeel in de Nederlandse Midden- standsbank. Ook de post „Overige staatsbedrijven en deelnemingen" geeft niet veel hoop, want die post bestaat voor een flink deel uit al lerlei buurtspoorwegen dochter ondernemingen van de NS, die meestal verlies geven en voor een ander deel uit bezittingen die heel erg klein zijn. Goed beschouwd blijven er daarom maar een paar kanjers over, die de moeite waard zijn: de Staatsmij nen (875 miljoen) en de Hoogovens (168). Wil van het plannetje van de regeringspartijen nog iets te recht komen dan zal de regering van die posten het een en ander op de piarkt moeten brengen. Op de tocht Het opvallende was echter, dat mi nister De Block nauwelijks warm liep voor vermindering van deze vormen van staatsdeelneming. De meeste ministers van Economische Zaken socialist of niet steu nen de filosofie, dat de Staat zelf iets te zeggen moet hebben in be langrijke basisindustrieën zoals de mijnen en de staalindustrie. Al was het alleen maar om de markt verhoudingen te kunnen beïnvloe den. Het slot van de redenering ligt voor de hand. Als de Kamer dinsdag de motie inzake de omruil van staats deelneming aanneemt (en dat ge beurt) zullen de praktische gevol gen niet erg groot zijn. Maar de oude redenering, dat de Staat een vaste greep op de basisindustrieën moet houden wordt een beetje op de tocht gezet. En dat is een prin cipiële verandering, die voor de toe komst belangrijke gevolgen kan hebben. de overrijpe maagd Platée, die denkt dat iedere man verliefd op haar is en in het ootje genomen wordt. Om deze travesti-figuur gegroe peerd waren de bas Arnold van Mill als Jupiter. wiens zware geluid tref fend contrasteerde met de lichte stemmen van Jean Angot als Cithe- rol en Lode Devos als Mercure. In de vrouwenrollen van Clarine en La Fo lio, excelleerden Nelly Mortorco en Elaine Manchet. Antoinette Tienes sen als Junon, viel tegen. De partituur was door Maderna ge moderniseerd, d.w.z. de orginele >n- strumentatievoorschriften van Ra- meau waren vervangen door nieuwe. In een tijd als deze, waarin gestreefd wordt naar een historisch-getrouwe reconstructie van het klankverleden is het onbegrijpelijk. Instrumenteren kan Bruno Maderna beslist wel en hij liet ook het Kunstmaandorkest goed spelen, maar het was geen Ra in eau. Het Ned. Operaokor en het Nationa le Ballet verleenden hun medewer king. DEN HAAG (GPD) Vrijheid en Men vraagt zich af. of men er deel verantwoordelijkheid zijn zaken, die moeten worden geleerd. Het is niet eerlijk bR de eerste de beste misluk king te zeggen dat het niet kan. BR de doorgaande technische ontwikke ling, bR verdergaande concentraties, bR het doorgaan van de opmars van de computer wordt straks niet alleen de werknemer, maar eigenlRk ieder in zRn vrRheid bedreigd. Het is geen kunst nieuwe vormen te laten mis lukken door ze onvoorbereid te laten beginnen. Deze woorden sprak de nieuwe voorzitter van de AR partij, dr. A. Veerman, tot de bijzondere deputa- tenvergadering van de ARP, die van daag ter gelegenheid van de voorzit terswisseling in Rotterdam bijeen was. Dr. Veerman is, geheel overeen komstig de verwachtingen, gekozen tot opvolger van dr. W. P. Berghuis, die om gezondheidsredenen het voor zitterschap heeft moeten neerleggen. In Rotterdam werd van de vertrek kende voorzitter afscheid genomen. Onbehagen Dr. Veerman verdiepte zich in zRn openingstoespraak in de vraag, waarom bij zoveel mensen onbeha gen leeft. „De kern is", meende hR, „Dat de mens in het Westen zijn vrij heid en zijn mens-zijn bedreigd ziet worden door instituten en structuren van een wereld die hR heeft opge bouwd en bezig is verder op te bou wen, een wereld die goed bedoeld Is maar die toch door velen als vRan- dig wordt ervaren. DEN HAAG (GPD) Voor het eerst in de geschiedenis van het Hol. land Festival zijn ook de beeldende kunsten betrokken in het program ma door de organisatie van een prijs vraag op het gebied van de grafiek. Gistermiddag opende mr. H. J. Rei- nink. voorzitter van het Holland Festival, in het Haagse Gemeente museum de expositie die het resul taat is van dit initiatief VRf buitenlandse critici hebben uit de 579 ingezonden werken van Ne derlandse kunstenaars 188 prenten gekozen, die worden geëxposeerd en daaruit drie prijswinnaars geselec teerd. De gelukkigen waren Martin Engelman, le prijs (f2500), Con stant, 2e prRs (f 1750), Theo Blom, 3e prijs (f 1250). Uit de 125 grafische werken van Amerikaanse, Engelse, Franse, Duit se en Poolse kunstenaars hebben vRf Nederlandse critici de volgende prijs winnaars aangewezen: le prijs Richard Hamilton. 2e prijs Kitaj, 3e Prijs Peter Schmidt, allen uit Enge land. aan heeft. De mogelRkheden van de ze tRd ziet men niet als mogelRk heden, maar als machten die men als vreemd ervaart, waar men zelf niet in functioneert, niet in mee speelt maar die de mens bedrei gen". „Tegen die wereld moeten wR ons kritisch opstellen", zei dr. Veerman, „Niet door te trachten de klok terug te draaien, maar door eraan mee te werken, haar zo om te vormen dat de mens er zRn vrRheid en mede- verantwoordelRkheid weer in beleven kan". PartRvernieuwing zal in de eerste plaats moeten zRn programmaver nieuwing en programmavernieuwing zal In de eerste plaats moeten zRn mentaliteitsvernieuwing. Vier puil ten Vier praktische punten haalde dr. Veerman in dit verband naar vorent allereerst de kloof tussen arm en rijlf in deze wereld en tussen het tech nisch kunnen en de onvoorstelbare vernietigingskansen. „Daar ligt onze primaire opdracht". In de tweede plaats noemde de heer Veerman het van belang, de mens meer te betrekken bR het werk van de overheid. In de derde plaats wees hR erop, dat vernieuwingen moeten worden geleerd en in de vier de plaats maakte hR zRn gehoor er op opmerkzaam, dat het hier niet al leen gaat om een politieke opdracht, maar vooral om een cultuuropdracht, samen te verwezenlRken met kerk, maatschappelRke instellingen en het onderwRs. HEERENVEEN (ANP) De Heerenveense Neerlandica mevrouw D. Schouten-Schepel is een poëzieprijs van de Aca demie Francaise toegekend. Zij heeft voor haar bundel Franse gedichten „On m'a dit" (in 1967 uitgegeven door Les editions de la revue moderne, Parijs) de Prix Henry Jousselin van de Academie Francaise ontvan gen. De dichteres publiceert reeds ge ruime tRd in Frankrijk onder haar meisjesnaam Dieuw Schepel. Haar eerste bundel getiteld „Miroirfc", uitgegeven door Les editions Debres- se, Parijs, werd direct door de Franse literaire tRdschriften zeer goed ont vangen. Verzoeken om medewerking aan diverse literaire tRdschriften volgden. Behalve gedichten publi ceerde zR ook artikelen o&. over grote Nederlandse dichters als Bloem en Roland Holst. Geregeld verschR- nen ook gedichten in Franse bloem lezingen. Mevr. Schouten heeft niet in FrankrRk gestudeerd of gewoond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 13