I,De klop op de deur
wordt ónze
Forsyte saga
Band
7
Wees wijs!
„Ze kunnen trots zijn
A
NA BOUDIER-BAKKERS SUCCESROMAN
99
•p
Circuskenner
Jo v. Do veren
overleden
MINDER GEWELD
IN C.B.S.-
PROGRAMMA'S
Koop een groot pak nasi of bami
tijdelijk voor 2,49!
PRINS OVER 322 R.A.F.-SQUADRON
W
en gióteren
__WWB1
©AO IS JT7WT WS8
LETDSCH BAGfilAD
PAGINA S
[EIDEN (GPD) Sinds vele weken werkt toneelschrijver
i Staal aan een televisie-bewerking van Ina BoudierBak-
5 succesroman „De klop op de deur", in de jaren dertig door
jnd Nederland verslonden en thans nog altijd een graag
•zen boek.
(et was te voorzien, dat na het succes op de televisie van de
;yte saga aan een Nederlands equivalent zou worden ge
it. „De klop op de deur", zou dat best kunnen worden: ook
familieroman die een aantal om precies te zijn drie
lachten omvat en evenzeer gesitueerd is in gegoede kringen.
is het dus wel begrijpelijk, dat
leus op deze „Klop op de deur" CoilperUS
vallen, niet minder begrijpelijk
het dat de opdracht voor de
latisering door de KRO-televisie
Jan Staal werd gegeven. Jan
I neemt onder de Nederlandse
llschrijvers een bijzondere plaats
Jij schrijft een direct aanspre-
l op het naturalisme geënt to-
waarmee de toeschouwer zich
louwd voelt.
if
in kind kan begrijpen dat er
koningen weer heel wat inge-
Ien stukken binnen zullen ko-
over die stadsbus die op glad-
nden reed. Of liever over ai
rbussen, die op gladde ban-
rijden. Misschien komen er
wel stukken binnen van die
ten zelf, wanneer ze een
je hard worden opgepompt.
80l toch staan die banden in
recht. Maar omdat uit te leg-
moet ik eerst aan iedereen.
©Js aandacht door ander plaat-
nieuws was afgeleid vertel-
pat er vorige week in Gronin-
is gebeurd.
de Oosterstraat botste een
sbus tegen een geparkeerde
ihtwagen. Een heleboel men-
die de klap hoorden, kwamen
nellen om hem ook te zien,
Ir daar was het natuurlijk te
voor. Wat ze wel zagen, was
die autobus een mirakels
Jde band had. Niemand zou
dochter met zo'n dun laagje
I op straat laten lopen als die
l aan loopvlak had, uit angst
onbevoegde haar canvas zou-
k zien.
Baar de politie, die erbij kwam,
melde dat die band vrijuit
omdat autobussen en
htauto's gerust versleten
len mogen hebben, als ze
r minstens 3500 kilo ivegen.
jjkrom? Omdat een nieuwe
voor zo'n bakbeest een brief -
in 1000 kost, met een portret
Rembrandt erop. Als die op
as schilderde, mogen zij er
zeker wel op rijden.
at had u nooit beseft, niet, dat
V*)or de prijs van vier nieuwe
l obusbanden een compleet
'tje kunt krijgen, ook met
iwe banden en wel twee
drie oude auto'tjes met oude
Iden, maar dat mag niet.
jarom niet? Nu, natuurlijk om-
een nieuwe band voor een
auto'tje misschien maar 50
'en kost. Voelt u de logica?
\lt u niets? Mijn grootvader,
isaluutschotenlosser ivas op een
iogsschip, zei altijd: „Wie niet
Men wil, moet maar horen",
pal kunt u verhalen horen
tr kleine auto'tjes, die al slip-
id in een riool of een brand-
Ije zijn geraakt en ga daar
lar eens zoeken. Tienton-
is glijden gewoonlijk een wa
shuis in en zijn daar gemakke-
l terug te vinden, zelfs als ze op
speelgoedafdeling belanden.
Én dat is lang niet het enige ar-
ment. Iedere natuurkundige
n u vertellen dat een autobus,
hij maar zwaar genoeg is, niet
nauwelijks kan rijden, laat
lan slippen. De mensen denken
'jd dat een geparkeerde
'.htauto geen schuld aan een
hrijding kan hebben. Maar wie
gewoonte van de vrachtrij-
s kent, weet dat ze dikwijls
n wagen al gelost hebben, voor-
t hj; goed en ivel tot stilstand is
'tomen. Ik voor mij geloof dat
vrachtauto de aanrijder was.
j ben ik laatst, tpen ik uit een
rit reed, aangereden door een
itaarnpaal die met een vaart
n 40 kilometer per uur van ach-
en op mij afstormde en mijn
mper volledig vernielde.
Om mij te vergewissen van het
voel van veiligheid dat iedereen
de Groninger stadsbussen dient
hebben, maak ik er op dit ogen-
'£1k een rondrit mee. Heerlijk soe-
l glijd ik door de stad, ik bedoel
et bij het remmen, maar bij het
ui den. Een kind kan trouwens be-
elijpen dat banden waaruit de
:e" tuven zijn weggesloten met het
otst mogelijke oppervlak de
>nd raken. Ai, daar steekt het
d juist vlak voor ons over. Ge-
■kig een voetganger geeft opzij
trap tegen de bus en wij ver
leren tijdig van richting. Als
kind van de schrik is beko-
jcn. mag het bij mij een speel-
r-dauto'tje komen nazoeken. We
pan er toch tussen.
KEES STIP
nt
kh\
„Ik heb de opdracht graag aange
nomen", zegt hij. ..Maar persoonlijk
zou mijn keuze eerder een werk van
Couperus zijn geweest, zoals b.v.
„De boeken der kleine zielen". De
dramatisering daarvan lijkt mij veel
gemakkelykei. Couperus schrijft veel
betere dialogen. Die kan je zo over
nemen, terwijl je by Ina Boudier-
Bakker bijna alles zelf moet beden
ken. creëren haast. Wel tekent zy
haar karakters heel goed. maar met
de dialogen weet zy niet veel raad,
die zyn helemaal niet dramatisch.
Het is voornamelijk wel een episch
werk. een verhalende roman, die
overigens toch wel soms verrassen
de informatie geeft. Zo was bijv. in
de vorige eeuw het probleem of de
Amsterdamse grachten gedempt
moesten worden al dagelijks ge
sprekstof".
Jaartallen
Ina Boudier-Bakker was vijfen
vijftig. toen zy „De klop op de deur"
voltooide. Jan Staal was toen nog
geen vyf. De schrijfster heeft het
grootste deel van de tyd, die zy
beschrijft de roman bestrijkt de
jaren 1860 tot 1920 zelf meege
maakt. de televisiebewerker weet er
alleen over van horen zeggen en uit
de boeken.
„Ja, ik heb natuurlijk wel veel
uit andere boeken moeten naslaan
voor de historische achtergronden",
zegt Jan Staal. „Maar de meeste
moeite heb ik toch gehad met het
kloppend maken van de jaartallen.
Ina Boudier-Bakker geeft ze weinig
en als je ze dan gaat narekenen
klopt er geen barst van".
De opzet is, dat van het boek
veertien televisie-afleveringen ko
men. Bij de KRO wisten ze te ver
tellen, dat Staal tot het eind van
het jaar de tijd heeft om ze in te
leveren. Hij zelf zegt daarvan niets
te weten: het lijkt hem wel vlug.
Hy heeft nu drie delen klaar en
is bezig aan de vierde. Als hij voor
het eind van het jaar klaar wil zijn
betekent dit een tempo van één in
de drie weken. „Ik heb ook nog mijn
andere werk", zegt hij.
Presentatie
De eerste aflevering gaat over het
huwelijk tussen Annetje Goldeweijn
en de ryke bankierszoon Frederik
Craets. Maar ook de andere figuren
die in het boek een rol gaan spelen
komen er in voor, zodat dit deel
hoofdzakelijk een presentatie is van
de voornaamste karakters, onder wie
ook van de verteller, een door Staal
ingevlochten figuur, waarvoor hij de
jeugdvriend van Annetje, Karei, heeft
gekozen.
Het tweede deel is maar op enke
le regeltjes uit het boek gebaseerd.
Hier in wordt het verhaal verteld
van de zuster van Frederik Creats
Adolphine, die een verhouding had
met een huisknecht. Het was die
kerel naturlijk om afpersing te doen"
zegt haai broer, die een poging tot
zelfmoord deed en „ter genezing"
naar een domineesgezin op de Ve-
luwe werd gestuurd.
De derde aflevering speelt zich af
tijdens de Frans-Duitse oorlog van
1870. waarbij hoofdfiguur een zekere
Truida Ledeboer is, die uit sociale
bewogenheid naar het front gaat om
gewonden te verplegen.
De gebondenheid met de tijd wil
Jan Staal zoveel mogelijk tot uiting
laten komen. Zo duidt Ina Boudier-
Bakker de opkomst van het socia
lisme aan, heeft zy het over het
palingoproer in de Jordaan. over de
sufragetters. Gelegenheid tot grote
buitenscènes is er echter niet. Dat
zou toch te duur worden, zo het al
te verwezenlijken zou zyn geweest;
het moet dus allemaal in gesprekken
tot uitdrukking worden gebracht.
Jammer
„Ik heb geprobeerd in iedere afle
vering steeds een ander figuur tot
hoofdpersoon te maken", zegt Jan
Staal, die alle afleveringen in sche
ma op papier heeft gezet. Hy vindt
het wel jammer dat niet al met de
opnamen kan worden begonnen nu
by een aantal delen klaar heeft. „Je
leert er zoveel van als je er bij kunt
zijn. Het zou een groot gemak zyn
voor het schrijven van de nog
resterende delen".
Maar het ziet er niet naar uit, dat
deze wens van de schryver verhoord
zal worden.
Ina Boudier-Bakker (1875
1966) voltooide 13 mei 1930 een
volgens sommigen al te lijvige
roman, die ondanks zijn omvang
of misschien ook wel mede daar
door haar faam in de lage lan
den definitief bevestigde. Wie
thans nog de naam Ina
Boudier-Bakker hoort, denkt in
de eerste plaats aan „De klop op
de deur" de 770 dichtbedrukte
pagina's omvattende familiero
man. waarin zy de lotgevallen
van drie generaties van een wel
gestelde Amsterdamse familie
beschrijft. Een boek dat bij de
verschyning het gesprek van de
dag werd en nog altijd gelezen
wordt. Een negentiende druk
van twintigduizend exemplaren,
geïllustreerd met foto's van het
oude Amsterdam, was in twee
jaar uitverkocht.
Overigens, haar van oudere
datum doch literair hoger ge
kwalificeerde „Armoede" wordt
eveneens nog altijd goed ver
kocht, evenals „Spiegeltje" en
„Kleine kruisvaart". Tezamen
toch altijd nog zo'n tienduizend
exemplaren per jaar.
Samkalden contra
vernielingen
AMSTERDAM (ANP) Burge
meester Samkalden van Amsterdam
heeft aan de bewoners van het uiter
ste westelijke puntje van de stad een
brief gestuurd waarin hij protesteert
tegen de ernstige vernielingen, aan
gericht in een complex van bijna
honderd bejaardenwoningen, dat
daar langs de Adriaan Dorsman
straat en de Cornelis Outshoorn-
straat is gelegen.
De burgemeester schrijft dat nog
ruim 10.000 bejaarden in Amsterdam
op betere huisvesting wachten en in
tussen wordt het complex dat bijna
gereed is door een groep vernielers
gemolesteerd. Er is gestolen, er is
brand gesticht en er zyn raamkozij
nen vernield en voor een waarde van
6000 gulden ruiten ingegooid. De bur
gemeester doet een dringend beroep
op de bewoners van de wyk Geuzen
veld om toe te zien dat de huiezn
waaraan zo dringend behoefte is ge
spaard blijven.
AMSTERDAM (GPD) Vandaag
is in alle stilte in Westerveld gecre
meerd het stoffelijk overschot van
Jo van Doveren, journalist, schryver
over circus en variété en in de laat
ste jaren van zyn leven impressario.
Hij overleed vrijdag aan een hart
aanval tijdens een vakantieverblijf in
Madrid. Hij is 68 jaar geworden.
De heer Van Doveren gold in
Nederland als een van de grootste
kenners van het circus. In 1931
toen het grote circus van Hans
Stosch Sarrasani Nederland bezocht,
trad hij bij deze onderneming in
dienst als perschef. Het circusleven
boeide hem in hoge mate en naast
zijn werk in het circus begon hij ar
tikelen te schrijven over varié
té-artiesten en het circus in het al
gemeen. Zij zijn later gebundeld in
enige boeken, die een grote versprei
ding vonden.
Jo van Doveren heeft zyn groot
ste bekendheid gekregen als pers-
NEW YORK (AP) Het Colum
bia Broadcasting System heeft ver
klaard, dat het begonnen is maat
regelen te nemen om in de thans in
produktie zijnde programma's minder
de nadruk te leggen op geweldple
ging.
Dr. Frank Stanton, de president
van CBS, zei, dat zyn onderneming
de bezorgdheid van president John
son deelt ten aanzien van het moge
lijke effect van tv-verstrooiing op
de aard der Amerikaanse maat
schappij.
Gegratineerde
schol
Een gerecht met de allure van j
tong, maar aanmerkelijk goed- i
koper, omdat er scholfilets voor j
gebruikt worden. Het mag met j
diepvriesschol, maar als u niet 1
opziet tegen het schoonmaken
(of een vriendelijke vishan-
delaar hebt) dan neemt u na- j
tuurltfk verse. Leg de filets van
twee flinke schollen in een
royaal beboterde vuurvaste
schotel. Vermeng een blikje to-
matenpuree met 1 dl witte wijn
en 1 dl water. Fruit een gehakte i
ui in wat boter, voeg er 100 gr.
kleingesneden champignons bij
en laat die meefruiten. Giet er
dan het tomatenpureemeng- f
sel by en laat het geheel enkele
minuten zachtjes doorkoken
Breng deze saus op smaak met
zout, peper en wat citroensap f
en giet het over de visfilets.
Strooi er paneermeel op en giet i
er wat gesmolten boter over en
laat de schotel in een goed war-
me oven een kwartiertje grati-
neren. Strooi er peterselie over.
Geef er aardappelpuree bij of 1
rijst en komkommersla.
chef van het circus Strassburger,
welk circus hy vele jaren met een
ware hartstocht heeft gediend. De
goodwill, die dit circusbedrijf
Nederland had, was voor een be-1
langrijk deel aan zijn werk te dan
ken.
Toen het circus Strassburger werd I
opgeheven, was hij nog korte tijd ad
viseur van diverse ondernemingen
als de Nederlandse Opera, de Hoofd
stadoperette en de Amerikaanse ijs- I
show „Holliday on ice". Daarna ging
hij zich als impressario toeleggen
op het organiseren van balletvoor
stellingen en concerten van buiten
landse gezelschappen. De heer Van
Doveren is oprichter van de „Club
van circusvrienden" en van de „Club
van vrienden van het Franse chan-
son".
ADVERTENTIE
Oosterse mensen zijn wijs. Eten daarom alleen maar échte
nasi en bami. Iglo ook wijs. Maakt alleen maar echte!
Met veel vlees. Zonder bijsmaak. Morgen eten!
NASI
GROOT PAK NU 2,49
KLEIN PAK 1,55
BAMI
GROOT PAK NU 2,49
KLEIN PAK 1,55
NEDERLAND 1
NTS
5.00
uur
Berenstreken (NCRV)kleur
5.25
uur
Kükkast (NCRV)
5.35
uur
Sluiting
6.50
uur
Barend de Beer
7.00
uur
Nieuws
7.06
uur
Nieuwe avonturen drie musketiers
7.31
uur
Persoonlijk
8.00
uur
Journaal en weeroverzicht
8.20
uur
Zendtijd politieke partijen
8.30
uur
Stichting Socutera
8.35
uur
De ijzeren maagd; kieur
10.10
uur
Laatste nieuws
10.15
uur
Openbaar kunstbezit
10.30
uur
Sluiting
NEDERLAND 2
NCRV
6.50
uur
Barend de Beer (NTS)
7.00
uur
Nieuws (NTS)
7.03
uur
Alarm in de bergen
7.28
uur
Het Nederlands kamerorkest
8.00
uur
Journaal en weeroverzicht (NTS)
8.20
uur
In de herberg
9.05
uur
De universiteit van Berkeley
9.45
uur
Hier en nu in Latijns-Amerika
10.15
uur
Dagsluiting
10.20
uur
Laatste nieuws (NTS)
10.25
uur
Sluiting
UIT HET RADIOPROGRAMMA:
HILVERSUM 1
9.05 uur Je moet er zelf geweest zijn, zeggen ze
10.55 uur Contrasten (muz.)
HILVERSUM 2
10.05 uur Spiegel van België
10.20 uur Sextant
Moeilijke keus
Een interessante televisie
avond, die kykers zonder twee
toestellen het opgejaagde gevoel
moet hebben gegeven, dat ze
iets misten, hoe zij him tv-appa-
raat ook wendden of keerden.
Dubbelspion byv. viel samen
met „Achter het Nieuws", waar
in de VARA. na een jarenlange
jacht, eindelijk Prins Bernhard
had weten onder te brengen, om
diens aandeel in de oprichting
van het Nederlandse squadron,
25 jaar geleden, by de RAF. Ou
de filmopnamen werden afgewis
seld met interviews met enkele
van de 39 oorlogsvliegers (van
de 55 in totaal) die de oorlog
hadden overleefd. Altyd boeiend
om mensen, aan wie je het na
zoveel jaar niet meer afziet, te
horen vertellen hoe zy zich na
Duitslands capitulatie „leeg
voelden", omdat de spanning
van alle dag van hen was afge
vallen. Prins Bernhard (bijzon
der opgewekt, maar wie is dat
niet die over zijn „kwajongens
streken" uit een ver verleden
vertelt?) zag met genoegen te
rug op de enkele vluchten die hij
onder valse naam (Gibson, niet
de beroerdste naam in het genre,
Guy Gibson was een van Enge-
lands befaamdste piloten in de
Slag om Engeland) en tegen het
uitdrukkelijke verbod in, naar
bezet Frankrijk had gemaakt.
Een moeilijke keus was ook
die tussen Johnnie Hoes en Lord
Snowdon. De gemaal van Prin
ses Margaret van Engeland
bleek een voortreffelijke filmdo
cumentaire te hebben gemaakt
over het ouder worden, waarbij
hy naast vele positieve geluiden
ook de minder vrolijke aspecten
niet uit de weg was gegaan,
waardoor af en toe bijna scien
ce fiction-achtige taferelen voor
bijtrokken. We zagen massage-
Instituten. en naakte oude man
nen die by herhaling werden ge
prikt met stoffen die eerst aan
een ongeboren lam waren ont
trokken. We zagen ook veel weg-
gesufte maar oude mensen,
naast de vitale rakkers die Tony
vooral uit de kunstwereld had
opgepikt.
Op de andere zender zat, zo
als gezegd Johimie Hoes, die
eerst in een interview met
Mies Bouwman goed van de
tongriem gesneden bleek te zijn
(waarbij hy Pirandello, prof. v.
Ginniken en Shakespeare ter
sprake bracht) en die daarna
zijn kennel met 26 gouden pla
ten voor de camera bracht. Dik
ke Leo, Zwarte Lola. Jeanne
van Veghel, de Heikrekers,
Jan Gorissen en de .zangeres
zonder naam" die Mary bleek te
heten, lieten staaltjes van hun
kunnen horen, en wisten niet te
overtuigen.
Wat gruwelijk tegenviel was,
dat bijna alles zo vlak en
saai en zonder overtuiging ge
zongen werd. Van de Heikre
kels en de „zangeres zonder
naam" kim je tenminste nog
zeggen dat zy een eigen, her
kenbaar geluid hebben, maar
ook zij missen toch de zwier en
de schwung van bijv. Johnnie
Jordaan en Tante Leen.
De VARA besloot met de Joe
goslavische documentaire van
Milo Anstandt. Het eerste wat
weer opviel was, dat ook zo'n
Joegoslavische vakbondsfunctio
naris vrijuit kan en wil praten,
ook als hij op onvolkomenhe
den moet wijzen in het systeem
van de arbeidersraden. Hoe dog
matisch klonken er tegenover
niet die andere communistische
partijfunctionarissen uit andere
landen in Anstandts documen
taires? We kregen duideïyk uit
eengezet hoe het systeem van
de arbeidersraden werkt, o.a. uit
de mond van een hoteldirec
teur, wiens voorstellen over de
bedrijfsuitvoering eens per
maand worden bediscussieerd
en aangenomen of verworpen
door de, uit het personeel ge
kozen arbeiderrraad die ook
beslist over de bestemming van
het verdiende geld. Het merk
waardige in Joegoslavië is, dat de
arbeidersraad de directeur kan
ontslaan. Dat gebeurt niet
zelden, want je ziet vaak in Joe
goslavische kranten adver
tenties, waarin een fabriek om
een directeur vraagt
HILVERSUM (GPD i .Achter
het nieuws" van de V.A.R.A. be
steedde gisteravond aandacht aan
het 322 R.A.F.-squadion, waarin Ne
derlandse vliegers deelnamen aan de
strijd in de lucht tegen de Duitsers
tijdens de laatste oorlog. In deze re
portage had Wim Bosboom een in
terview met Prins Bernhard, die zich
destyds zeer beijverde voor de oprich
ting van het Nederlandse squadron.
Prins Bernhard zei, dat het idee
voor een eigen luchtmacht voor Ne
derland altyd al zijn wens was ge
weest. Het belang hiervan bleek hem
nog eens bij de Duitse invasie, waar
bij vooral de luchtovermacht van de
aanvallers was gebleken.
De Prins zei dat hy alles had ge
daan om het Nederlandse squadron
op poten te zetten. Dat ging niet di
rect. omdat de vliegers eerst een op
leiding moesten krijgen en ervaring
moesten opdoen. De R.A.F. was de
Nederlanders zeer ter wille, maar
men vond dat het squadron een ge
heel moest vormen, en geen samen
raapsel. Maar op 12 juli 1943 ging
het 322 squadron met een Zuidafri-
kaanse „leader" dan toch de lucht in.
De Prins zei het de eerste tijd in
Londen zeer moeilijk te hebben ge
had, omdat hy. net als anderen
van Duitse afkomst, gewantrouwd
werd. „Ik heb dat nooit iemand kwa-
lyk genomen, omdat ik zelf ervoor
waarschuwde dat men Duitsers niet
mocht vertrouwen. Ik had daarom
veel te weinig te doen, tot een vriend
my aanraadde een vliegopleiding bij
de RAF te volgen. Ik begon in sep
tember '40 en haalde in mei '41 mijn
brevet. De Koning maakte my toen
air comodore en toen was ik in één
klap geaccepteerd by de Engelsen".
De prins gaf toe dat het Britse
A.IH.-ministery hem verboden had
aan bombardementsmissies deel te
nemen. Maar toch had de Prins kans
gezien om dit verbod enkele malen
te ontduiken. Dat kon nadat hij
vriendschap had gesloten met de
Amerikaanse generaal Doolittle en
hjj een papiertje had gekregen,
waarmee hy op alle Amerikaanse
vliegtuigen mocht vliegen. Hij deed
toen mee aan een aantal vluchten
boven de Franse kust. Boven Ne
derland en Duitsland is de Prins
nooit geweest.
Voor het geval zijn vliegtuig zou
worden geraakt, had de Prins van
generaal Winkelman valse papieren
gekregen op naam van een zekere
Gibbs of Gibson. Maar gebruiken
hoefde hij ze niet, omdat er nooit
iets gebeurde tijdens zyn vluchten.
Hy maakte ook een vlucht naar
Pisa, maar dat was een missie, waar
voor hy zich nogal schaamde. „We
waren in drie kwartier weer thuis; er
was geen afweer en er waren ook
geen vijandelijke vliegtuigen".
Met de leden van het Nederlandse
squadion heeft de Prins nauw con
tact gehouden, ook na de oorlog. „Ze
kunnen trots zyn op wat ze heb
ben gedaan. Ik was er in elk geval
ook erg trots op".
VOOR WOENSDAG 12 JUNI
Hilversum 1, 402 m
VARA: 18.00 Nws. 18.16 Act. 18.20
Uitzending van de Volkspartij voor
Vrijheid en Democratie. 18.30 Stereo:
Vocaal, en Instrumentaal ensemble en
zangsollst. 18.55 Stereo. VARA's Pop
show. 19.30 Nws. 19.35 Buitenlands
weekoverzicht. 19.45 Promenade-orkest:
amusementsmuz20.15 Spreekt u maar
wedstrijd-progr. 20.45 Country
en Western-muz. 21.05 Je moet er zelf
geweest zijn, zeggen ze: klankbeeld
over Zuid-Afrika. 21.35 Interview met
Conny Stuart. 22.15 Franse chansons.
22.30 Nws. 22.40 SOS-ber. 22.45 Act.
22.55 Stereo: Contrasten: klass. en mod.
kamermuz. (opn.). 23.55-24.00 Nws.
Hilversum 1, 298 ni
AVRO: 18.00 Vocaal ensemble en or
gelspel: klass. en mod. muz. 18.30 Nws.
en weerpraatje. 18.46 Act, NRU19.00
Openbaar Kunstbezit. 19.10 Weg we
zen toeristische kroniek. 20.00
Concert: I. The New Phllharmonia
Orchestra en solist: mod. muz. II.
Berlljns Phllharmonlsch orkest: klass.
en mod. muz. (In de pauze: 20.55-
21.10 Klankbeeld). 22.05 Spiegel van
België: een progr. in samenwerking
met de B.R.T. NVSH: 22 20 Sextant,
radioweekblad van de NVSH. NRU:
22.30 Nws. 22.40 X een sprong ln het
duister. 23.55-24.00 Nws.
VOOR DONDERDAG 13 JUNI
Hilversum 1, 402 m
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtcndgym.
7.20 Stereo: Lichte gram .muz. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11
Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte
gram muz. (8.30-8.33 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. 9 00 Stereo: Mod.
muz. door Engelse orkesten (gr.). 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr)
(11.00-11.02 Nws 11.55 Beursber. 12.00
Stereo; Pianorecital: seml-klass muz.
12.26 Med. voor land- en tuinbouw.
12.29 Landbouwkronlek. 12.34 Lichte
gram.muz. voor oudere luisteraars. 13.00
Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Stereo:
Internatlon. concours voor vertolkers
van muziek van onze tijd: mod ka
mermuz. (opn.) 14.30 Profeet ln eigen
land: een programma over Ferdinand
Domela Nleuwenhuls. 1500 Voor de
zieken. 16.00 Nws. 16.02 Het offer van
Helena, hoorspel. 17.10 Stereo: Koor
zang. klass. en mod. liederen. 17.30
Voor de Jeugd. 17.56 SOS-ber.
Hilversum 2, 298 m
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het lev. woord.
7.15 Badinerie: klass. en mod. platen -
progr. (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Over
weging; 8.00 Nws.). 8.30 Nws 8.32 Va-
kantietips. 8.45 Echarlstleviering ln de
studio. 9.15 Voor de huisvrouw. NRU:
10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogi
sche lezing. 10.20 Muz. uit de Barok
(gr.). KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de
zieken. 11.55 SOS-ber. NCRV: 12.00
Stereo: Lichte grammuz. 12.26 Mede
delingen voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 21.41 Act. 12.50 Parasol as tldo: gev.
progr. 13.30 Lichte grammuz. NRU:
13.45 Fragmenten uit musicals (gr.).
NCRV: 14.30 Stereo: Altviool en kla
vecimbel: klass. en mod. muziek. 15.00
Hervormde middagdtenst. NRU: 15.30
Een mens z'n lust is z'n leven: een pro
gramma over hobby's en liefhebberijen.
15.50 Trekken om werk, lez. over jeugd-
emlgratle. 16.00 Nws. 16.02 Klass. en
mod. kamermuz. (opn.). 16.50 Spelen
met taal. 17.00 Oude Jazzmuz NCRV:
17.45 Sportact.
Hilversum 3, 240 m
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Voor de zie
ken. 9.30 Lichte Instrumentale muziek.
10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie
(11.00 Nws.). NRU: 12.00 Nws. 12,03
De inwoners van vrouwenakker pra-
gewoon tussen de platen door. KRO:
13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 T.N T
Knalmuz. 14.00 Nws. 14.03 Popmuziek.
15.00 Nws. 15.03 Where the action Is.
16.00 Nws. 16.03 lORRRrr platen-
show. 17.00 Nws. 17.02 Act; 17.07-18.00
DraalJijofdraaiikverzoekplatenprogr.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00
Journaal. KRO: 19.06 Zonder tralies
Diefstal. TV-feuilleton. NTS: 20.00
Journaal. KRO: 20 20 Frank V. een
komedie van Friedrlch Dürrenmatt.
(produktie van Studio Hamburg) 22.15
Brandpunt. NTS: 22.25-23 00 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Barend de Beer. 10.00
Journaal. 19.03 Van gewest tot gewest.
1925 Wat doe ik voor de kost, quiz-
progr. 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Co
ronation Street. T.V.-feulleton. 20 45
In kleur: HaarHem. 21.15 Vocaal en
semble New Christy Minstrels 21.40 In
kleur: Melle en zijn fantastische we
reld. film reportage. KRO'RKK 22.05
Raakpunten of kraakpunten? Wat is
nou het christelijke ln christelijke op
voeding?: gesprekken. NTS: 22.35-22.40
Journaal.