CATHERINE
DENEUVE
Dick Harrisregisseur die
graag aan het pionieren is
Frankrijks filmactrice nummer
een altijd in het defensief
„GEEF MIJ MAAR
DE DUITSE TV"
ZATERDAG 1 JUNI 1968
LD EXTRA 2
m m londe Catherine Deneuve, als zeventienjarige Roger Vadims zoveelste ver-
m-J overing zonder met hem te willen trouwen, is sindsdien uitgegroeid tot
Q M Frankrijks belangrijkste, meest gevraagde filmactrice. Terwijl in Parijs twee
nieuwe films met deze niet uitgesproken knappe, wel heel aparte en zeer aan
trekkelijke vrouw volle zalen trekken (Benjamin en Manon '70), speelt zij momen
teel onder regie van Terence Young in de studio's van Boulogne-Billancourt baro
nes Marie Vetsera, de maitresse van aartshertog Rudolph von Habsburg, in de vierde
verfilming van „Mayerling".
Danielle Darrieux, Edwige Feuilière en Domini
que Blanchar gingen haar hierin voor. In de
nieuwste en zeker duurste Mayerlingfilm zal men
louter beroemdheden ontmoeten: naast Catherine
Deneuve oa. Ava Gardner, Omar Sharif, James
Mason, André Luguet, Roger Han in, Fernand Le-
doux.
„Gelooft u aan geluk in uio carrière
,Jk zegen het geluk. Dat geluk lachte me toe met
„Les parapluies de Cherbourg" en sindsdien is het
niet meer van m'n zijde geweken. Hoe kan ik er
spijt van hebben, ja te hebben gezegd tegen Jean-
Paul Rappanceau voor zijn „Vie de chateau", te-
Tussen twee opnamen door hadden wij een
gesprek met de hoofdrolspeelster. „U wordt in
Frankrijk als actrice nummer 1 beschouwd;
er wordt gezegd, dat u zelfs Brigitte Bardot
onttroonde. Wat denkt u daar zelf van?"
,Jk weet niet wat het betekent „number one" te
zijn. Men zegt ook, dat ik de deur naar interna
tionale roem heb geopend. Ik laat het zeggen.
Beursnotering interesseren me niet. Rivaliteit
nog minder. Ik houd het er op, dat ieder zijn
plaats heeft. Waarom de plaats van Brigitte Bar
dot Innemen? Ik ben verrukt van de mijne, dat
is alles".
„Wat duidelijk is, kan niet worden ontkend.
Catherine Deneuve is een naam „in opmars".
irJa, dat zou slechter kunnen gaan. Laten we
zeggen, dat ik op een professioneel plan ben aan
geland".
Catherine Deneuve in de film Repulsion
van Polanski. Ze speelt hier de rol van de
vrouw, die helemaal van de kaart is.
„Bent u gek op geld?"
„Ja, om 't uit te geven. Ik vind winkelen heer
lijk. Ik bezit zeventig paar schoenen. Dat is mijn
hartstocht, evenals grammofoonplaten van Mo
zart en Wagner, zoetigheid, dieren, boeken (Tol
stoi, Camus, Poesjkin, Radiguet)".
Afwisseling
„U heeft een héél speciale manier die doel
treffend blijkt te zijn om uw films te kie
zen
„Ik hecht een enorm belang aan de keuze van
het scenario en ook van de regisseur. Ik stel al-
tij volkomen vertrouwen in de maker, wanneer
ik met hem akkoord ben gegaan. Bovendien hou
ik van verschillende onderwerpen en rollen. Ik
zou het niet prettig vinden, wanneer men zou
zeggen:, .typisch Deneuve!"
Het is opwindender om Belle de jour te spelen
2. Integratie
1. Nationaal inkomen
4 ■Betel inqsbalans
5-Chartaal geld
6.Zwevende koopkrach I
Ekonomische
kringloop
8. Ekonomie
U LEEST HEf tLKt ÜAG
%kST MAAR wat is het?
■6ui6ipajAaquaU9oqaq a>jlï|ad
-deips-ieew ua a>|lï|asuaiu ap uea xa|doioo
^aH^ uauioviuuaMueA 6uipajsaq ua 6uii
-apjaa 'ai^npojd aa puaboqjaAsfijd
^jaM)uapuoAa6 uapjoMuen buipajsaq
uaa6jooAjeeAAp|a6 piaqiaaAaoH :9'6ui|ed
aq ay(i|a.|jaAA uaa joop yaaq apjeeAA ufiz
jep 'piao :g apouad 3p|eedaq uaa j3ao
puei uaa ueA uapirups uauaöuuapjOA
UHA paqa6 ph 7 uazo|>|ja/v\ lejuev
•uiajjat qasiuiouo^a ua jeepos Jiepi iuj
•>)aL|i|od do 6uipjOMua3 z uauio« 6uiv|
^opsaq ja| aip uajsuaip ua uajapaob a||e
uea apjeeAA as^i-ieep :fN3ad00MlNV
en Benjamin op te laten volgen, dan de trekken
aan te nemen van Manon, alvorens met Mayerling
een sprong in het verleden te maken. Het gaat
me er niet om, dat men uitroept: „Deneuve, wat
een palet!" Neen, ik hou simpelweg van afwisse
ling. Ik wil niet worden gekozen, zoals in het
begin, onder het voorwendsel, dat ik „beestachtig
aardig" was. Ik herinner me niet meer, welke re
gisseur heeft verklaard, dat de Cinema een be
weging van het hart is. Ik geloof dat heel op
recht".
,£ent u niet bang, nu u film na film maakt,
dat u er een zekere afkeer van krijgt?"
„Absoluut. Ik geloof, dat ik te veel doe. Twee
films per jaar zullen me binnenkort wel genoeg
zijn Ik heb het nodig volledig te leven. Men
leeft niet ten volle op een studiovloer. Je leeft
er het leven van anderen, niet dat van jezelf
Ik heb een zoon Ik wijd me aan hem. Ik denk
aan niets anders dan aan vakanties om met hem
ergens naar toe te gaan, waar we alleen zyn".
gen Roman Polanski voor „Repulsion", tegen Bu-
nuel voor „Belle de jour", tegen Denny en Le
grand voor „Les parapluies?" Ja, ik heb geluk
gehad. Dat wil ik graag erkennen".
Beuzelarijljes
„Hoe komt u aan de reputatie, dat u een
weinig gewillige ster zou zijn?"
„Dat weet ik niet. Denkt u zich eens sommige
van mijn werkdagen in. Je staat bij het krieken
van die dag op om een ijskoude studioset aan te
treffen, waar je moet vergeten, wie je bent om
een Severine uit „Belle de jour" of een Marie uit
.Mayerling" te worden. Dat eist toch wel enige
concentratie. Men moet zich isoleren, het dage
lijkse leven vergeten, de sprong uit het behaaglijke
bed, de verkeersopstoppingen enzovoort. En heel
vaak kiest een journalist juist dat moment om je
te vragen of je partner van dat ogenblik je in
fysiek opzicht bevalt en dat soort beuzelarijen
Men spreekt van sterrengrillen. Men heeft mij
toen ik nog geen twintig was de „citroenprijs"
toegekend
„Wat heeft u in de rol van Manon geïn
teresseerd?"
„Jean Aurel heeft niet de pretentie Manon ont
dekt te hebben, maar hij heeft haar van a tot z
vernieuwd. De Manon van Clouzot legde sterk de
nadruk op de mannelijke aspecten. Die van
Aurel en Saint-Laurent lijkt integendeel onder
worpen. Ze wordt overheerst. Ik geloof, dat Aurel
en Saint-Laurent haar menselijker hebben ge
maakt. Zij wordt als het ware verscheurd tussen
haar minnaar en haar broer. Ik ben een avant-
gardistische Manon geworden. Het gaat niet om
een scabreuze rol. Manon, dat is de rol van een
vrije vrouw, een ergernis verwekkend persoontje.
Ik speelde evenmin een scabreus thema in „Belle
de jour", wel een gewaagd. Ik houd niet van dat
woord scabreus, het is ongezond".'
„Men spreekt ook over u als een nieuwe sek
suele mythe".
„Ik weet het. Wat wilt u, erotiek is in de mode.
In „La vie et la vertu" liet Vadim me de wereld
van de markies De Sade ontdekken. In .Repul
sion" van Polanski was ik min of meer seksueel
geobsedeerd. In „Belle de jour" werd ik een bur
gerlijke masochiste. In .Manon" b9n ik nóg pcr-
vierser. Het is schrikwekkend als je er aan denkt
hè? Begrijp me goed, ik leg nooit echt mijn per
soonlijkheid in mijn rollen. Ik heb het niet nodig
me de uit te beelden figuur te voelen of te zijn.
Als ik haar maar begrijp".
„Luis Bunuel, gewoonlijk niet zo praatziek,
heeft van u verklaard: „In het begin geloof
de ik dat hetm oeilijk zou zijn om met haar
tot een goede communicatie te komen. Zij is
als het ware zeer Angelsaksisch, schijnbaar
koudmaar zij is ook zo oplettend en heel
erg soepel
„Luis Bunuel is een meneer die ik bewonder en
respecteer. Ik ging hem tooh niet om de hals
vliegen. Ik was geïntimideerd. Bunuel wil niets
meer dan gehoorzaamheid van zijn acteurs. Van
mij heeft hij een zekere traagheid in mijn gang,
in de wijze van verplaatsing van mijn lichaam
geëist/Koud? Mijn kilte is slechts schijnbaar. Ik
geloof niet met een eindeloos zoet gezicht door
het leven te gaan. Ik heb soms een harde blik.
Vaak zelfs".
Kwetsbaar
„Waarom die blik, terwijl u in werkelijkheid
lief en zacht bent?"
„Ik heb me vaak kwetsbaar, breekbaar gevoeld.
Ik zag mezelf altijd in gevaar verkeren en heb
me een beetje verstopt. Ik was, ik ben in het
defensief".
„Heeft u een geheim middel om zoveel werk
te kunnen verzetten?"
„Het is voldoende om je energie alleen tijdens de
arbeid te benutten. De rest van de tijd hou ik
ervan om me aan een zekere onverschilligheid over
te geven. Zo herstel ik de zenuwwerking".
„Wat denkt Catherine Deneuve van Catheri
ne Deneuve
„Ik wil slagen en daarvoor werken, altijd werken.
Ik weet dat ik er aardig uitzie, ik wil mood zijn.
Ik wil altijd verrassen en mezelf noodt herhalen.
Een definitie van mezelf? Ik ben 'n ambitieuze
vrouw, die weigert zich in het leven te laten ver
velen. Ik houd niet van mislukkingen. En ik vind
het fijn om te lachen en aan degenen van wie
ik houd, alle liefde van de wereld te geven".
DICK HARRIS is veertig, zegt dat hij
23 jaar in de showbusiness zit en dat
betekent dan dat Dickie Hemmes
uit Groningen precies zeventien jaar was
toen hij zijn naam veranderde en aldus
gewapend opgetogen „het vak instapte".
Drieëntwintig jaar later is Dick Harris
televisieregisseur. Hij heeft dan inmiddels
de Zilveren Roos van het tv-festival in
Montreux gewonnen met de Rudi-Carrell-
show en is zö thuisgeraakt in de show-
businessregie dat men over de grenzen op
hem gaat letten.
„Vroeger deed ik vrijwel alles, muziek, gooche
len. jongleren. Ik heb daarna veel artiesten be
geleid. Nee, niet alleen in Nederland. Ik heb in
Duitsland gezeten, veel in België, Italië en Scan
dinavië.
Hemmes werd Harris
Vandaar ook dat „Harris", Kijk .Hemmes"
klinkit voor het buitenland te moeilijk. .Harris" is
veel meer internationaal. Ik heb die naam ge
pakt en hem maar gehouden ook. Je went er gauw
genoeg aan".
Behalve het optreden in het binnen- en buiten
landse variété zijn er voor Dick Harris vrij spoe
dig engagementen bij de Nederlandse radio. Hij
praat programma's aan elkaar en verzorgt kin
deruurtjes. Daarnaast blijft er altijd een plaatsje
over voor de muziek.
Televisie wordt het pas in 1961. De NTS begint
met de eerste regisseurcursus. Harris wordt door
zijn baas, de VARA, naar deze eerste cursus ge
stuurd. Het loopt lekker. Dick Harris blijft bij de
VARA hangen. Hij doet het drie jaar en begeeft
zich in die tijd onder geen enkele voorwaarde bui
ten de paadjes van het amusement. Vijfendertig
programma's schieten onder zijn toeziend oog over
de buis waaronder zeventien shows met Rudi Car-
reU.
In 1964 komt de Zilveren Roos van Montreux,
geen onaanzienlijk succes De naam Harris gaat
van mond tot. mond en blijft hangen bij de men
sen uit het vak. Harris blijft echter (voorlopig)
in Nederland.
Helpen opbouwen
„Daar is een reden voor. Ik pionier gTaag. Vlak
na die Zilveren Roos wordt in 1964 de REM op
gericht. Ik dacht: Iets voor my. Helpen opbouwen,
een beetje pionieren.
Enfin, Je weet hoe het allemaal gelopen is. Ik
ben by de REM gebleven, van de oprichting tot
de liquidatie". Duitsland ls de Zilveren Roos ech
ter niet vergeten. De Rudi Oarrellshows worden er
gretig afgenomen. De Duitsers hadden er echter bij
bedongen dat Harris zou komen regisseren.
Hetgeen tot niemands verdriet geschiedde.
Tweeëneenhalf Jaar lang blijft Dick Harris in
Duitsland hangen. In die tyd begint hy naar
hy zelf zegt pas zo'n beetje te leren wat tele
visie is. Toch biyft hy er niet.
„Nee. toen ik hoorde dart; men in Nederland weer
met een nieuwe omroep ging spelen, dacht ik dat
het weer net zoiets als de REM zou zyn. Ik dacht
dan gaan we maar weer eens fyn pionieren by die
TROS. Maar niets is minder waar. De TROS
draalt gewoon mee, net als de andere omroepen.
Er zyn alleen wat minder regisseurs. Hier moet ik
zo ongeveer op alle terreinen wat doen. Krank
zinnig, maar het ls niet anders".
Duitsland heeft geld
Hoewel men in Hilversum regelmatig hoort be
weren dat Harris de enige TROS-regisseur is, die
èr iets van maakt, lykt de TROS-periode voor
Harris toch niet zö geslaagd.
„Ik weet nog niet wat ik ga doen. Per 1 augus
tus loopt mijn contract daar af. Misschien biyf
ik als ze me tenminste een nieuw contract wil
len aanbieden. Aan de andere kant wil ik wel
graag naar Duitsland. Ik heb een aanbieding uit
Stuttgart. Ik weet helemaal niet voor welk soort
programma's. Ja, ik zou beslist graag terug naar
Duitsland gaan".
„Duitsland en Nederland zyn op televisiegebied
in geen velden of wegen met elkaar te vergeiyken.
Dat zou net zoiets zyn als Shakespeare tegenover
„De lach" stellen. Ze hebben er meer geld, meer
ruimte en meer tyd en dot alles is te brengen on
der de grote noemer: meer geld".
Bureaucratie
„Televisie in Nederland ls een heel vervelend iets
geworden. Men is hier volkomen verstrikt geraakt
in een enorme papierwinkel. Als je nou nagaat dat
©r by de NTS zo'n 1700 mensen werken van wie
er 1400 op het kantoor zitten. Dat slaat toch ner
gens op. Dat wil zeggen dat 300 man het program-
mawerk moeten doen".
„Die bureaucratie neemt nog als maar toe. De
regisseurs zien het al lang niet meer. Het wordt
erger en erger. Weet Je wat een uur televisie mag
kosten? Negenduizend gulden, meneer. Weet je
wat het in Duitsland mag kosten? Honderdtwintig
duizend Duitse markjes, meneer. Dat is nou maar
het hele verschil".
„Wat Je hier onmiddeliyk krygt, is dat de tele
visie enorm veel kletsprogramma's ln moet lassen.
Die kosten minder. Als die forums en kerkpro-
gramma's niet te veel kosten, biyft er wat meer
over voor de echte programma's. Dat is natuuriyk
een vreemde en vervelende geschiedenis".
„Het komt hier voor dat een regisseur in vier
weken tyd voor vyf programma's moet zorgen.
Waanzin. In Duitsland maak' ik er één per maand,
maar dan ook goed. We hebben hier in Nederland
genoeg capabele mensen. Ze werken hard, tè hard
omdat ze wel moeten. Snel kunnen werken als het
nodig ls. heeft natuuriyk zyn voordelen. Maar
geef my dan Duitsland maar. Liever Shakespeare
dan „De lach".