Hollandse aardbeien Émp voor moederdag! Wij van Sikkens zijn bezig een tegenslag te overwinnen. Bernstein: muzikaal idool van Wenen „Koorconcert" in Nieuwkoop ,Con Amore' en Jubilate' Imposant concert het „Gouden Alphen in Kara jan in schaduw 5IKKEN5 Ver. „Hosanna" zong Bacil en Mozart Collegiaal en charmant ONDER BAREND SCHUURMAN: Daarom hebben we dringend twintig man nodig. acht man. acht man. We hebben dringend twintig man nodig. WOENSDAG 8 MEI 1068 -F LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 70.| Concert in Duivenvoorde V OORSCHOTEN Vrijdag avond 17 mei geeft de „Muiderkring" een bijzonder concert in Kasteel Dui venvoorde te Voorschoten, met een lezing ovear „Lied en luit". Medewerkenden zijn Jan Maait en Kom ter en Louise de Buy Wenniger ADVERTENTIE WENEN (GPD) Meer dan drie weken is het Amerikaanse [dool Leonard Bernstein in Wenen, waar hij vijf maal de opera van Richard Strauss „Der Rosenkavalier" dirigeert. De Weners hadden misschien een andere meer Amerikaanse interpretatie verwacht of gevreesd, maar Bernstein heeft gevoel voor het Vaardevolle, ook wanneer het niet modern is. Hij kent de at mosfeer van de Oostenrijkse monarchie en van het oude Euro pa. Daarom verrast zijn interpretatie door haar ragfijn ka rakter. Het werd geen Amerikaansevertolking, maar een echte „Weense" en Bernstein toonde zijn hoge waardering voor het Weense Philhar- monisch Orkest door niet te dirigeren tijdens de ouverture van het derde bedrijf met het meeslepende wals-motief. Dat liet hij aan het orkest alleen over en hij stond er stil bij, luisterend en bewonderend: ten charmant gebaar! Leonard Bernstein. -I EXPOSITIE IN 'DE PAAUW' Van 38 Wassenaarse kunstenaars WASSENAAR Zaterdag aa. des Vfcttorgens bm 11 uur zal de burge- ïeester van Wassenaar mr. W. J. Seerttsema in het Wassenaarse •v.^paadhui$ „De Paauw" een tentoon- itelhng openen van werken van niet Hinder dan 38 Wassenaarse beel- lencie kunstenaars, welke expositie Niet „Amerikaans" Hij houdt van Amerika en is trots op zijn paspoort, nij componeerde zijn West-Side Story, maar hij ver eert Mozart. Brahms en vooral Mah ler. Het zyn kostbaarheden die hQ bewondert. Daarom gaf hij ook con certen met werken van Brahms en Mozart en in het laatste geval trad hij tevens als pianist op. Hij deed dit op een uiterst verfijnde, speelse manier die niet „Amerikaans" aan deed. De door hem gecomponeerde drie Chichester-psalmen met He breeuwse tekst zijn een openbaring van muzikaliteit en diep geloof. De solo wordt gezongen door een der Wiener SangerknaDen. die zo aan grijpend zingt dat Bernstein het jongetje telkens weer het podium op stuurt om met hem het applaus in ontvangst te nemen Onvergetelijk Bernstein is collegiaal en char mant. Fischer-Diskau zou in deze da gen een eigen liederenavond geven, maar hij werd ziek. Om de avond te redden sprong Bernstein in.hij zocht en vond de twee solisten Berry en zijn vrouw Christa Ludwig en im proviseerde met hen een overgete- lijke avond met liederen van Mahler. Bernstein dirigeerde en accompag neerde op de piano en niemand dacht meer aan Fischer-Diskau. Liefde voor Wenen Wenen heeft Bernstein die in deze stad van vroeger oekend is. opnieuw ontdekt, maar ook Jiij zelf heeft zijn liefde voor het muzikale Wenen her- i vonden. Marcel Prawy verraste hem met een „Wien-Siae Story", een zeer goede combinatie van Bernstein-me-1 lodleeën op een Duitse tekst en ge danst door het Weens ballet. Hy be zocht ook wijnlokalen buiten de stad en was daar zo entnousiast over het oude Weense lied dat hij zich liet overhalen om naar Wenen terug te komen. In de a.s. herfst zal hij weer con certen dirigeren. Dan zal by In 1969 opnieuw de „Rosenkavalier" op voeren en tevens concerten geven in maart en april en tydens het Ween se Festival. Men krijgt het gevoel dat Von Karajan in de schaduw komt te staan I Geen subsidie voor uitgave v op initiatief van het gemeentebe stuur gehouden wordt. Onder de deelnemers bevinden zich tal van be kende figuren, o.w. R, Blote. Bomes, Paul Citroen. Hans Eschauzier. H Jochems. Roeland Koning, mevrouw Ph. D. Mouton—-Sinclair, Th. v. d. Nahmer, prof. Sierk Schroder en Piet Zwart. Vrijdagavond 18 mei houdt prof. Sierk Schroder in het Raadhuis „De Paauw" een lezing over ..De men selijke figuur in de beeldende kunst". NIEUWKOOP De Geref. Kerk aan de Achterweg te "ike st"k het repertoire Werkjes Nieuwkoop was gisteravond geheel gevuld met belangstellen- °^r. elr bewïeï den voor de uitvoering van de plaatselijke Christelijke Zang- een juist vocaal inzicht in a cappella- 311 Hooft 'i (Vereniging „Con Amore", dirigent P. van Vollenhoven. Als bij- zangcuituur. De teksten werden leven- zondere attractie had men bovendien de medewerking van het i dl* gebracht met bovendien goede Tljr t nuancering. Het Lentekoor uit de Katwijks Christelijk Mannenkoor ..Jubilate dir. Leen Man- „jahreszeiten" van Haydn klonk niet neke. „Con Amore" nam het eerste deel van de avond voor zijn overtuigend genoeg, ofschoon goed rekening om daarna plaats te maken voor „Jubilate". van klank. Met het koorfragment DEN HAAG (ANP) Is het de minister bekend, dat in 1947 door de toenmalige minister van O.. K. en W. aan prof. dr. W. G. Hellinga als lei der van een groep filologen opdracht is gegeven een complete nieuwe uit gave voor te bereiden van het werk van P. C. Hooft?" Met deze schriftelijke vraag heeft het lid van de Tweede Kamer, drs.i E. C. Visser <D'66» zich gericht tot de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. De heer Visser informeert er voorts naar of de minister kan bevestigen, dat thans, ruim 20 jaar later, de tekst-kritische arbeid onder leiding j van prof. Hellinga vrijwel is voltooid, maar dat de stichting ..onze oude let teren" die de druk moet voorbereiden, daartoe de nodige subsidie mist. De heer Visser stelt de minister vervol gens voor prof. Hellinga. hoofdredac teur van de P. C. Hooft-editie, de vrijheid te geven met zijn medewer kers een of meer uitgevers aan te zoeken, die voor eigen risico, althans zonder Rijkssubsidie, bepaalde wer ken van Hooft willen uitgeven. Toelichtend merkt het Kamerlid op dat het zowel hem als prof. Hel linga bekend is. dat in de uitgevers wereld belangstelling voor de gereed gekomen teksten bestaat. „Vollendet ist das grosse Werk" uit „Con Amore" heeft met een achttal de toewijding, waarmee men tot ver- de „Schöpfung" had men moeite met koorwerken gemengde indrukken na- dienstelyke resultaten is gekomen. In de zuiverheid. Een zo kleine bezet gelaten. Het koor telt slechts een 25 j koorzang zonder begeleiding lijkt dit ting waagt dan ook wel wat veel als leden, die men bewonderen moet om koor zich het best thuis te voelen men het oratoriumrepertoire gaat Het mannenkoor ..Jubilate* uit Katwijkt dat medewerkte aam het concert te Nieuwkoop. i Foto Leidsch Dagblad* Hierna was het de beurt aan het mannenkoor, dat elf geestelijke liede ren ten gehore bracht met orgelbe- geleiding van Dirk Schoneveld. Dezw liederen zijn alle overbekend. Ze horen door een groot koor kan echter nog boeiend zijn. indien aan nuance ring, voordracht en vocale verzor- Nog kans voor Lissilzkv Niet alle stemgroepen zijn van de- beoefenen Toch maakte dit koor een buw>ndere aandacht wordt be- zelfde kwaliteit. De sopraanpartij sympathieke indruk. Zeer geslaagd j st*ed B,J ''gt meer de bo- heeft stellig de mooiste stemmen; de was b.v. het fragment uit Buxtehu- tenorpartij wordt in het forte wel des kantate „Alles was ihr tut", eens ontsierd door onjuist stemge- Ter afwisseling speelden drie trom- bruik, wat ook in een solo tot uiting pettisten een werk van Handel (The- kwam by het „Onze Vader" van Tol- ma met variatiesbegeleid op het By „Jubilate" ligt 1 j doeling voor deze liederen eenvoudig uit het hart te brengen. Hierin b men deze avond zeker geslaagd, want het gehoor bleek met het ga* baden* ingenomen t* «Mn. EINDHOVEN (GPD) Er staal nog een kansje dal de unieke collectie-Lissitzky, die voor het Eind- hovense van Abbe-museum verloren dreigt te gaan, voor het Nederlandse kunstbent behouden blijft. Er heef! zich n.I. bM de directeur van he! museum een particulier gemeld, me! een aanbod voor een kor! lopende renteloze lening van twee ton. Zoals wij hebben gemeld, heeft de eigenaar, die anoniem wenst te blij ven. besloten de verzameling voor drie en een halve ton te verkopen welke prijs het aankoopbudget van het museum ver te boven gaat. De gemeente Eindhoven probeert nu om een garantie te krygen voor de ree- terende anderhalve ton. lenaar. overigens het minet belang- orgel door de organist J. de Bruin Ad. TM. 5. ADVERTENTIE Er wordt hard gewerkt en met enthousiasme gewerkt bij Sikkens in Sassenheim. Want met z'n allen willen we er voor zorgen dat de klant zo min mogelijk merkt van de brand. De produktie ligt zelfs aanzienlijk hoger dan vorig jaar om deze tijd, want we willen blijven leveren en tegelijk de voorraden aanvullen. Met de bestaande ploeg mensen kunnen we het werk eigenlijk niet aan. Als er meer geproduceerd wordt, moeten er meer bussen worden gevuld. Tappen noemen we dat. Onze tappers hebben ook maar twee handen, en zodoende komen we zestien handen te kort. Extra nodig dus: Al die bussen moeten weer in dozen verpakt worden. Eén busje verf is niet veel voor een schilder. Daarom koopt hij bijv. zes bussen tegelijk - handig verpakt in een doos. Het is nu het drukste seizoen voor de schilder. Er zijn veel dozen nodig. Om ..bijte blijven moeten we met meer mensen zijn. Extra nodig: verder weg en wat meer etkaar. Dat kost tijd tijd die we eigenlijk niet hebben. Daarom zijn er meer „transporteurs" nodig. Extra nodig: vier man. Mensen die ons enthousiasme willen delen om het dit jaar - ondanks alles - toch weer klaar te spelen. Voor werkelijk enthousiaste werkers ligt bij Sikkens een goede, zekere toekomst. Het salaris is bij de C A.O. geregeld en verder kennen we nog een winst- delingsregeling van maximaal 10 pet. van het jaar salaris, 6 pet. vakantietoeslag en een december- gratificatie. Voor werknemers in vaste dienst is er een p amievrij pensioen. Wie maximaal 45 jaar is en direct wil beginnen, kan onmiddellijk contact opnemen met Sikkens Lak fabrieken. Sassenheim, afdeling personeelszaken, telefoon 01711-944, toestel 2567. Wilt u liever eerst even praten, komt u dan op donder dag 9 mei 1968 naar het Arbeidsbureau. Doeza- straat 2a te Leiden, waar wij u tussen 6.30 en 7.30 uur 's avonds verwachten. Er zijn mensen nodig voor het interne transport van fabriek naar voorraadmagazijn, van voorraadmagazijn naar expeditie. Vroeger lagen die afdelingen in eikaars verlengde, maar de tijdelijke loodsen liggen wat Toen Mozart zwaar ziek en uitgeput, 35 jaar oud. op de dood lag te wachten werkte hij aan zijn Requiem. Hij meende dat hij van de duivel opdracht had gekregen zijn eigen dodenmis te schrijven. In werkelijkheid kwam de opdracht van een adellijke dilettant, die het werk onder eigen naam wilde uitgeven. Mo zart heeft het niet meer kunnen voltooien. Van af het midden van het „Lacrymosa" heeft een leerling van hem, Süssmayer, het voltooid, naar nagelaten schetsen. Maar als wij de laatste delen vooral het „Agnus Dei" horen zou hij de bedoeling van Mozart gekend moeten hebben. In ieder geval is dit Requiem wel een der mooiste die wij kennen. Van de 200 kantaten die Bach schreef voor alle zon- en feest dagen van het kerkelijk jaar is Nr. 21 („Ich hatte viel Beküm- mernis") een van de mooiste door de prachtige solistische delen en de religieus gedachte koren. Gedisciplineerd Barend Schuurman, dirigent van het Alphense „Hosanna", heeft van beide werken in de Advent-kerk te Alphen een concert op maat gegeven. Zyn directie is zodanig, dat niemand zich kan vergissen. Iedere inzet is op tijd. ook bij de fugatische delen. Koor en orkest kunnen op hem vertrouwen. Maar wat we misten was het van- binnen-uit musiceren. Vooral misten we „warmte" hi Mozart* Requiem. Overigens was het een voorbeeldige uitvoering. Het koor zong zeer gedis ciplineerd. en het orkest, het Radio- Symphonie Orkest, volgde fraai en willig de intenties van de dirigent. Het solistische deel. dat by Mozart uit kwartetten bestond, werd echter geen eenheid. Marius van Altena bijv. heeft een heel mooie tenorstem, maar was te zwak tegenover de andere drie stemmen van Annette de la Btfe 'so praan». Elisabeth Cooymans (alt), en Guus Hoekman «bas». Van deze vie len vooral op de alt en de bas. Da Het koor ..Hosanna" dat gis teravond in Alphen onder Barend Schuurman een indrukwekkend concert gaf. Foto Leidsch Dagblad) alt heeft een warm gekleurde stem en de bekende operabas Hoekman was de grote draagkracht van he* kwartet Beschaafde klank De Bach-kantate ilch hatte viel Bekümmernis» kreeg meer van Bach dan het Requiem van Mozart. Vooral het begin, de inzet van het orkest en van het koor „Ich hatte", was qua klank geheel in overeenstemming met Bachs geest en bedoeling. Hoe beschaafd klonken de mannenstem men in het bekende koraal „Was hel- fen uns..." en hoe machtig en groot» was de fugatische slotzang. Het duet „Komra mein Jesus" was echter van slordigheden niet vrij te pleiten. Onze bewondering ging uit naar d» tenor Marinus van Altena. Zyn colo raturen in zijn aria „Bache von.. waren magnifiek van klank en tech niek en hoe prachtig was de aria „Erfreue dich" met de warme tegen stem van de cello. Hoe Indrukwekkend het concert ook was. wij vragen ons toch af of Barend Schuurman niet dichter by Bach staat dan bij Mozart. W[j zul len de geestelijke groei van deze be kwame. jonge dirigent echter met grote aandacht blijven volgen. AD. INT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 7