tl Ton Hartsuiker speelde hedendaagse muzieken Problemen bij Bariok- Havel-opera's mipoc het toppunt van waterdichtheid Aolutie of revolutie? Restauratie van de Parij se Notre Dame Geslaagde samenzang koren in Zwammerdam VRIJDAG 26 APRIL 1968 LEIDSCH DAGBLAD Beweging in wereld vol beroering LEIDEN Gelijk op zoveel gebieden van de kunst vindt ook dat van de muziek een nog voor tallozen ongekende „evolu- dan wel „revolutie" plaats. Het is ongetwijfeld interessant larvan terdege kennis te nemen. Van die gelegenheid hebben elaas weinig toehoorders gebruik gemaakt tijdens het piano- icital van de in de nieuwe en nieuwste muzieken geverseerde onnie Hartsuiker (34), leraar aan diverse conservatoria, die iet grote technische bekwaamheid en grondig inzicht in de mcertzaal van de Leidse Muziekschool aan aantal werken eeft voorgespeeld van de componisten Messiaen, Webern, tockhausen, Castiglioni, Cage, Luciuk en Andriessen. Van de Pool Julius Luciuk kreeg men diens in 1963 gecomponeerde vijfdelige „Lirica di Timbri" met uit eenlopende slagapparatuur uitslui tend op de snaren van de velugel ge speeld, te horen. Diens in grafische vormen opgetekende partituur is geheel op de klankkleur gebaseerd: het is verwonderlijk te constateren, tot welke bizarre effecten dit leidt. Experimenten, waarvan de houd baarheid evenwel in twijfel getrok ken kan worden. Intussen een „vin dingrijk spel", dat even weet te boei- Tenslotle „Registers" van Louis Andriessen, een grafisch genoteerde partituur zonder vastgelegde toons- hoogte, hamerend en zonder pedaal te spelen, die volgens de componist zelfs een hartstochtelijk, romantisch karakter kan dragen. Ook hier een partituur vol fabelachtig kundig ge realiseerde toonclusters, slechts te creëren door een pianist, die de ge heimen van het vak door en door kent, hetgeen bij Ton Hartsuiker ze ker het geval is. Een avond, die na afloop tot dis cussie alle aanleiding gaf en telken male een erkentelijk applaus presentator opleverde. Mét dit al blijft de vraag: „evoli tie" of „revolutie": beeld huidige in beroering zijnde maat schappij. zijn 'Daarmee heeft, hy zijn gehoor Ton Hartsuiker tijden orgslicht tot de huidige, frappante 1 voordracht. (Foto LD/Holvast pwikkelixtgsgangvervuld van Crimen ten, een wereld vol taste: [eken, maar die tenslotte wellicht pr een „nieuwe geboorte" zal vo"e- !n Hoe bevreemdend velen een en ader ook aandoet, men mag zich aanan toch niet afzijdig houden, je muziekhistorie heeft voldoende fingetoond, dat nieuwe vindingen tijd vruchten afwerpen. De aspec- n zijn velerlei geweest. Daa'r was allereerst „Le Icriot" (de fieleWaal) uit de uit niet minder in 113 stukken bestaande „Catalo- ïe d'Oiseaux" van de in 1908 getoo- ;n Messiaen, die, gefascineerd door zang van niet minder dan 77 vo- :ls, deze nauwlettend registreerde noteerde en daarmee een soort lustratieve programmamuziek biedt, en in Debussysfeer gehouden poly- ton spel van kwetterende vcgel- lemmen (de tuinflui tentjes in het entrumVoor ons gevoel is echter componist in zijn orgelmuziek eel interessanter. Anton Webern, de vader van de oord met zijn „Variationen" opus 1936twaalftoonmuzkk in lasheldere structuren, die eikaars egelbeeld vormen. Spannend en verrassend waren de Klavierstücke' van Karlheinz ■khausen, daterend uit 1954, de ummers V en IX uit de elf van de die een duidelijke „richtingge- is. Hierin zijn bepaalde actie- a tydvelden precies voorgeschreven, lotselinge flitsende bewegingen wis- elen af met stilstanden, zoals de >r vissen geïnspireerde Boulez dat zijn „Éclat" heeft gedaan. Stati- ie en dynamische fragmenten an in sterk contrast tegenover el- ir. waarbij de geraffineerde kleur- erkingen evident zijn. stromingen, het In IX wordt het aanvangsakkoord niet minder dan 139 maal, in diverse sterktegraden herhaald. Bij de „Cangianti" „Veranderin gen") uit 1958 van de in 1932 gebo ren Italiaan Niccolo Castiglioni twaalftoonmuziek valt geschoolde indruk. Siem Cok had het koormechanisme stevig in be dwang. In een rustige opvatting en met instinct voor de juiste werking van een vruchtdragende ensemble- techniek. ontstond een vakkundige benadering. Hoofdschotel werd ..Len te'' van Altink en Cok liet daarin al les wat zijn materiaal hem toestaat doorklieven te rechter plaats en tijd en in de rechte klank. Bij alle loffe lijke inspanning blijven toch nog wat individueel herkenbaar. i Wijngaarden. Ned. Kamerorkest naar Italië AMSTERDAM (ANP» Het Ned. Kamerorkest zal o.l.v. Szymon Gold- .Zanglust" liet een zeer intelligent j berg va.n 3 tot 14 mei een tournee gebruik van de stem aan de mannen- door Italië maken. Uitgevoerd worden met instinct voor de juiste werking o.m. werken van de Nederlandse de nieuwe techniek der roterende gramma armbewegingen op, evenals de toon- var» de anderen: een geb-d van Mas> trossen (clusters», voerend naar een j cagnii („Osterchoi„Forelle" va» enorme climax, verbazingwekkend Schubert, „Lansknecht-serenade" v knap door Hartsuiker voorgetoverd. Lassus en een polyfoon stuk var Op een totaal ander vlak bewogen j Schicht (een van B?,chs' latere op- zich do „Amores" uit 1943 van de in j volgers in de Leiuziger Thomaskir- 1912 geboren John Cage, geschreven che». dat teveel technische inspan- vccr een speciaal geprepareerde vleu gel. Door middel van holle schroeven, bouten, moeren, stukjes rubber op 18 snaren precies voorgeschreven ontstaan hier exotische, aan de ga melan herinnerende klanken. nine hesft vereist ci klank te kunnen leider n had als ..koos-etude' nen w°ren er niet tegen v d. Bosch heeft een I klankgevoel en veel lus tct een schone PARIJS (AP) De 800 jaar oude kathedraal Notre Dame de Paris zal binnenkort worden geschrobt, om het gebouw net zo glimmend te maken als de andere Parijse monumenten. Het werk. waarvoor verscheidene len voorzichtig het stof van eeuwen jaren plannen zijn gemaakt, moet j verwijderen. Het werk zal in begin heel voorzichtig gebeuren, om te van juni begonnen worden en waar- voorkomen dat de oude stenen en schijn lijk in de zomer van 1969 fijne beeldhouwwerken in stof uit- voortgezet worden, eenvallen. Er zal zachtjes water wor- De'leiding van het werk heeft Ber den gesproeid over de gevels en bor- nard Vitry. die ook de kathedraal stels van plantaardig materiaal zul- I van Reims heeft gerestaureerd. De regering heeft 1.300.000 nieuwe fran- Theater oogst grote lof in Ver, Staten NEW YORK (ANP) Het Ned. Dans Theater, dat zondag ,1. een serie van 16 voorstellingen in New York besloot, be vindt zich op het ogenblik in Mexico City, waar het zesmaal zal optreden. Daarna reist het ballet naar Jamaica. Porto Rico, de Ned. Antillen en Suriname. Artistiek is het optreden van het allet in New York een zeer groot geweest. De Amerikaanse ianswereld heeft zeer ruime belang- telling getoond en acht het Ned. Dans Theater een van de interes santste groepen van Europa. In kri- Ische beschouwingen zwaaien de Amerikaanse kranten vooral de lew York Times het ballet vaak litbundige lof toe. De criticus van ie New York Times, Clive Barnes, leeft elk programma van het Dans heater gerecenceerd en spreekt in Ün vier recensies van de unieke kwaliteiten van de dansers en de ihoreografen. Hij vindt dat Hans 'an Manen tot de grootste choreo- (rafen van deze tijd behoort. Opmerkelijk is het. dat zowel de Amerikaanse dansers en choreogra fen als de Amerikaanse critici vaak stellen, dat het Dans Theatei een typische synthese is van de Ameri kaanse en Europese danskunst. Men acht een van de oprichters van de groep, Benjamin Harkarvy. Ameri kaan van origine, voor deze stijl ver antwoordelijk. Er is sprake van. dat het Ned. Dans Theater ook in volgende sei zoenen zal optreden, gezien de be langstelling van enige grote Ameri kaanse impresarios.Dat optreden zal dan niet alleen in New York zijn, maar ook in andere grote Ame rikaanse steden. i ken uitgetrokken voor het werk Terwijl het eerste monument in I j Parijs al schoon is, is er uiteindelijk ook verlof gegeven de Notre Dame te behandelen. Men vreesde namelijk dat de oude stenen en vooral de fijne j i beeldhouwwerken te lijden zouden i hebben van water en borstels. Er zijn van tevoren zeer veel proeven met verschillende methodes genomen. Het bezoek aan het gebouw blijft gedurende de schoonmaak mogelijk. De facade en de torens zullen hope- lijl: eind dit'jaar klaar zijn. ADVERTFNTIE ADVERTENTIE ZWAMMERDAM „Eendracht maakt Macht" in Zwam merdam, onder leiding van S. Kok, had voor z'n uitvoering in de Herv. Kerk niet minder dan drie koren te gast: „Zanglust" uit Bodegraven, van Dirk v. d. Bosch, en uit het eigen dorp „Zingt den Heer" en „Gemeentezang", die beide onder J. v. d. Woude staan. „Eendracht" is een goed woord, door samendoen kan men ook heden nog tot iets redelijks komen. Bij „Gemeentezang" hoorde menboetsering. Hij hecht bijzonder aan duidelijk, dat vrouwen van naturede vormgeving in de voordracht. In meer aanleg voor zingen hebben dan j Schubert en Lassus romantiseerde hij mannen. De mannen zongen nogal! echter nogal wat. Dat lied en die se- j „kelig". d.w.z. dat de dirigent zalrenade bewaren een betere eenheid, moeten trachten de stemplaatsing bij wanneer zij simpelweg, onvertraagd, hen meer naar voren te brengen. Van in hun natuurlijk teirmo doorlopen, j hun drie geestelijke zangen leek de Oo kder.ken wij ons alles teveei in j Schotse psalm, mede door de roman- een vluchtiger gang, zo 1 cht moge- tisch geaarde mcoie melodie gestuwd.: lijk. Mevr. Kruiswijk-S; .raten tot het beste zangresultaat te leiden, leidde „Zanglust" fijntjes, ac „Zingt den Heer" beschikt over een en bescheiden, paar fraaie sopranen. Hun "Tyroliën- ne van Rossini betekende een aparte noot in het avondprogramma, de klank won 'het daarin var nauwgezette. Ook in 't tweede mer bleek veel zuiverheid en toontreffen aanwezig. „Eendracht Premières in Amsterdam: bege- drie Zwammerdamse koren zongen gezamenlijk onder Siem Cok het ..Avondzang" van Jellesma en „Ode" mm- van Wolff en in de samenzangen goed mengden zich de orgeltonen van me vrouw v. d. Hoek-Lengeveld en de aakt Macht" maakte I trompetklanken van de heren J. Vos dan componist Heppener en de Branden- burgse concerten van Bach. In deze laatste concerten zal Szymon Gold berg tevens als sclist optreden. AMSTERDAM (GPD) Het „probleem" in zijn meest con trasterende verschijningsvorm heeft gisteravond zijn dwingen de entree gemaakt in de Amsterdamse Stadsschouwburg bij de première van Bartoks „Blauwbaards Burcht" en Ravels L'en fant et les sortilèges" door de Ned. Opera Stichting. Het was het -probleem van de geknechtheid van het bloedigerea listische Blauwbaarddrama aan een statischenaar binnen gekeerde muziek en het ivas het probleem van de vele imitatorische, tot over drijving aanleiding gevende geluiden van het geraffineerde spel. met de tot een mechanisch leven gewekte dode dingen als een leunstoel, een theepot, een theekopje, het vuur, de poppetjes van het behang, een klok, etc. uit de fantasiewereld van het kind. Residentie-Orkest, weinig te wensen overliet. Van Otterloo heeft zich weer een bekwaam „theaterman" getoond, zeer beheerst, maar toch inspirerend en met een grote macht over het ge heel. +HAARLEM Bij Binder en Schmidt in Haarlem is een bron zen beeld gegoten van .Merijntje Gijzen", dat 18 mei in Nieuw-Vos- semeer, de geboorteplaats van de schrijver A. M. de Jong. onthuld zal worden. Het beeld is een werkstuk van de kunstenaar Joop Vlak uit Roosendaal. Bekwame Van Otterloo Eén gunstige factor stond bij de uitvoering' buiten kijf. Willem van Otterloo's directie was dermate pun tig. exact en getuigde van zo'n uit stekend inzicht in de mogelijkheden en vooral de begrenzingen van beide partituren, dat de instrumentale ba sis. verzorgd door een lenig spelend Kakkerlakken teisteren Caledonia AMSTERDAM «GPD» Het Am sterdamse studentenschip Caledonia wordt geteisterd door een kakkerlak- kenplaag. De vraatzuchtige insecten komen vooral voor in en rond de kombuizen van het schip. De sanitaire dienst van de GG en GD heeft reeds een keer be strijdingsmiddelen gespoten om de plaag de kop in te drukken. Volgende week zal een nieuwe bespuiting te gen het ongedierte plaatsvinden. De Caledonia is eigendom van de Dienst Studentenhuisvesting van de gemeente Amsterdam. Enige tyd ge leden is ook een studentenhuis aan de Westermarkt het slachtoffer van een kakkerlakkenplaag geworden. Mystieke sfeer Het statige, weinig illustratieve ka rakter van Bartoks' drama was op gelost in een mystieke sfeer, waarin symbolische aanduidingen gegeven werden van de gebeurtenissen door middel van lichtreflexen tegen een kermisachtige, glimmende achter grond in de vorm van een vergulde plastic koepel. De actie moest geheel komen van de twee hoofdpersonen, Anny Delorie als Judith en Bert Bij- nen als Blauwbaard, die pompeus en daardoor ook wat kermisachtig aan gekleed waren door décorontwerper Germinal Casado. ADVERTENTIE Anny Delorie en Bert Bijnen in Bartóks opera „Blauwbaards Burcht", die gisteren in Amster dam in première ging. De lugubere, fascinerende ontwik kelingsgang van het gegeven heeft alleen Anny Delorie aangrijperld kun nen suggereren. Bert Bijnen was t© stram en te ingetogen van houding, ondanks de juiste regieaanwijzingen van Frans Boerlage. Bonte wirwar Werd in deze Bartók-opera alles, in Ravels werk werd niets aan de fantasie van het publiek overgelaten. Op het toneel was het één bonte wir war van bewegende figuren en wa ren alle voorwerpen duidelijk te her- kenne. Helaas miste de aankleding van Jacques van der Boom het ver fijnde. etherische raffinement, die de muziek uitstraalt en deed zowel ar melijk als ordinair aan. De platvloerse uitbeelding van het huisraad en de vele dieren stond mij lenver van de aristocratische stijl van Ravel af. Er werd ook weinig be vredigend gezongen; verder dan een amateuristische prestatie kwamen de meeste medewerkenden niet. Elisabeth Lugt als het kind was te leurstellend, terwijl noch Nelly Mor- pugo als de leunstoel en de eekhoorn, noch Emmy Greger als de moeder en de poes, Maria Boender als de vleer muis en een herderinnetje, Marco Bakker als de fauteuil het juiste vo cale esprit wisten op te brengen. Al leen Eliane Manchet had enkele aar dige momenten als de Prinses. De Franse regisseur had de by de ze opera altijd dreigende kortsluiting trachten te vermijden door het voca le gebeuren zo veel mogelyk te split sen van het ballet. Tot een stilistisch overtuigende prestatie is ook hy niet weten te komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 23