Harkness Ballet naar Nederland Kom er ACHT-er Tm JERDAG 13 APRIL 1968 L D.EXTRA8 ik zo zeg-gen. Een acht-po-ter. In ons huis be-vindt zich een acht-po-ter. Pim: (he-le-maal on-der het for-nuis) En wat kun-nen we daar aan doen? Pom: Niets, (plech-tig) Zo-als je ziet is hij reeds tot de gang door-ge-dron-gen. (hij wijst op de zwar-te spo-ren in de gang. Op-eens staat hij ook stil als een ste-nen kat) Oeiii... Pim: Wat is er Pom? Zie je hem? Pom: (komt ook on-der het for-nuis) Twee, Pim. Het zijn er twee! In de gang staan zes tien poot-jes naast el-kaar. Pim: (kruipt nog die-per in el-kaar) Wat moe ten we be-gin-nen, Pom? Pom: Ons o-ver ge-ven. Te-gen twee acht-po ters kan ik niet op. Twee! Ze zul-len het he-le huis in be-slag ne-men. Al him acht po-ten op al on-ze din-gen zet-ten. Ook op ons. Het is uit, Pim. Straks zul-len wij de die-ren zon der huis zijn! Pim: Mis-schien kan de vrouw ons red-den! Pom: Te-gen acht-po-ters kan zij ook niet op. Ze heeft er zelf maar twee. Pim: Stil! Ze komt de trap af. Mis-schien sprin-gen ze wel te-gen haar op! De vrouw: (in de gang. heel hard) Le-llj-ke die ren. Ik zet jul-lie het huis uit. Je komt er niet meer in. Moet je dat zien. Smeer-ke-zen Pim: (zacht) Smeer-ke-zen, zegt ze. Zijn dat ook aoht-po-ters? Pom: Na-tuur-lijk. Voor-uit, Pim. We moe-ten haar hei-pen. Ze is een te-gen twee. Met z'n drie-en krij-gen we ze er mis-schien uit. (ze ren-nen de gang in) Hier zijn we, vrouw! De vrouw: Ga je. Ga je. Hoe dur-ven Jul-lie me nog on-der o-gen te ko-men? Eerst mijn mooi-e scho-ne gang met mod-der-po-ten ma ken en dan net doen of er niets gebeurd Is. Weg. Weg, smeer-ke-zen! (Pim en Pom stui ven te-rug on-der het for-nuis) Pim: Snap jij dat nou? We kwa-men haar Juist hei-pen! Pom: (woe-dend) Smeer-kees. Te-gen een kat als ik. De keu-rig-ste kat van Eu-ro-pa! Pim: Een he-le har-de. Pom: Dat hoef je mij niet te ver-tel-len. Mijn o-ren doen er nog pijn van. Kom mee, we moe-ten we-ten wat er hier in huis ge-beurt, (heel bang, met hun buik op de grond, krui pen ze naar de keu-ken te-rug). Pim: Niks. Pom: Niks? En wie heeft die deur dan dlcht- ge-daan? Pim: De vrouw mis-schien Pom: De vrouw is bo-ven. Dat weet je best. Pim: Maar je ziet toch dat er nie-mand is. En ik ruik ook niks. Pom: Maar toch was er ie-mand die dacht: A-ha. O-pen deur. Gauw ach-ter me dicht doen. Mij krij-gen ze er niet meer uit! Pim: (beeft een bee-tje) Denk je dat heus? Eeneen vreemd dier, Pom? Een van die die-ren die geen huis heeft? Pom: Wie an-ders? Kom mee. We moe-ten hem op-spo-ren. Pim: (nog ban'-ger) Maar als le eens heel groot is? Gro-ter dan wij? Als, alsals het eens een hhond is, Pom Pom: (dap-per) De on-be-ken-de vij-and is al tijd er-ger dan een-tje die je niet kent. Zet je neus op het spoor, Pim. (ze snuf-fe-len in de groente-mand. in het keu-ken-kast-je en on der het fornuis) Pim: Ikkikkik bb ben bbb bang dat ie al dd die per het huis in is. Mis-schien al in ons mmmmmmand-jeoeiiiiiii(als een ste-nen kat zo stijf staat hij mid-den in de keu-ken stil) Ppppp Pom! Zijn spoor! Ik zie zyn spoor! Pom: Ha! (met twee spron-gen staat hij naast Pim) Kijk, kijk, me-neer heeft zijn spo-ren ach-ter-ge-la-ten op de te-gels. Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht Pim: Acht? Bebe-doel je dat hij acht po ten heeft, Pom? Pom: Ja, dat zeg ik toch! Kan jij er min-der van ma-ken? Pim: Nee(hij be-gint ach-ter-uit on-der het for-nuis te krui-pen) Wat voor dier denk je dat het is. Pom? Pom: (ge-wich-tig) Dat is nog-al dui-de-lijk zou Pim en Pom staan op de drem-pel van de keu ken-deur en kij-ken in de nat-te tuin. De lucht is grijs en de wind doet hoei hoei. Pom: (som-ber) Nou daoht ik zo dat we er wa-ren. Bloe-me-tje hier, bloe-me-tje daar, zon-ne-tje zus, zon-ne-tje zo.Maar niks hoor, 't is weer win-ter. Pim: Ach wei-neestraks is 't weer goed. Kijk maar, er komt al een klein stuk-je blauw. Kom maar, dan ma-ken we een om- me-tje. Pom: Mij niet ge-zien. Pim: Toe nou. E-ven een fris-se neus ha-len. Al het stof uit je kop la-ten waai-en. Pom: (draait zich om) Lie-ver stof dan re-gen. Ik ga naar mijn mand-je. Pim: Eén rond-je om het perk-je. Je zal eens zien hoe je daar van op-knapt. Pom: (brom-me-rig) Nou, voor-uit dan. (mop- pe-rend loopt hij ach-ter Pim aan). Pim: (heel hard bo-ven de wiind uitt) Lek-ker hè! Pom: Lek-ker? Mijn oor-tjes waai-en haast van mijn hoofd. En straks heb ik weer last van rum-mei-tiek in mijn poot-jes. Brrr wat een kled-der-boel. Ik lijk wel niet wijs. Kan ik lek-ker bij de ka-ohel zit-ten soe-zen. Maar nee, hoor. Ik moet van me-neer streep de bag-ger in. An-de-re die-ren zou-den dank baar zijn als ze zo'n mooi warm huis had den. Die lie-pen er nooit meer uit als ze er één keer in-za-ten. Pim: Wel-ke die-ren? Pom: Vreem-de die-ren die geen huis heb-ben. Die hun he-le le-ven op zoek zyn naar een o-pen deur. Pim: (kijkt naar de keu-ken-deur die heen en weer zwaait, het valt hem bui-ten ook een beet-je te-gen). Zul-len we dan maar weer? (ach-ter el-kaar trip-pe-len ze het huis in, de keu-ken door, de gang in, op weg naar hun mand-je. Op-eens staan ze stok-stijf stil. Bommmmmmgaat het ach-ter ze). PomWat was dat? Pim: Een boem. Pom: Ja, dat hoor ik ook wel. Maar wat voor een boem? MIES BOUHUYS Kunt u de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt u elders in dit nummer. 8. in geheime zitting 7. brief aan de Efesiërs 9. soort hond 10. vorstelijke verordening 11. aanhalingen, aangehaalde plaat- 12. geméente op de Veluwe 13. plezier, pret 19. geel gekleurde 23. vierhoek met scheve hoeken 26. hoofdtelwoord 27. uitgeholde ruimte 29. kier 31. teken 33. leer van het heldendicht 34. bedevaartplaats 36. zwarte versnapering 37. ontkenning 39. lang plat stuk hout 40. alle mensen 42. reis, verhuizing 46. zeehond 47. een partij die men speelt 49. roof diertje 52. aan planten ontleend versie ringsmotief 54. (dom) zoogdier 56. deel van het oog 58. -et labora: bid en werk 60. langwerpig ronde 61. Ierland 63. slee 66. lyrisch gedicht 67. dichterbij 69. bagger, slijk 71. vat 73. papegaai 74. vod 76. intendant 78. sleepnet 82. In 84. element Nicolum et Harkness Ballet komt in mei naar ons land. Deze jonge groep, opgericht in 1964, is in vele opzichten typisch Amerikaans. Om te beginnen is het een ■privé-onderneming van de schatrijke Rebekah Harkness. In Amerika is het mogelijk grote bedragen, die aan de kunst worden gespendeerd, van de be- af te trekken, dus m.a.w. komt het geld voor deze kunstuitingen toch uit de maar dan via een andere weg. VS. maakte men pas laat kennis met het ballet en evenals men in de architectuur oude stijlen imiteerde, nam men in de ook veel elementen van het klassieke ballet maar vergat de werkelijke achtergrond er- In de architectuur resulteerde dit in een irdige bouwwijze waarby in één huis soms met Rococo balkonnetjes een ry Griekse zuilen. In het ballet iet neer op een op spitzen dansen met stij- wat in feite niets met ballet te ma- Het resultaat was dan ook, dat mensen wilden, naar een andere vorm van be zochten en terecht kwamen by het z.g. kant is Amerika een duidelijke iedereen mag zeggen en doen Het resultaat daarvan in de dans ook dat iedereen een eigen styl voor vaak ook een duidelijke ballet vertoonde. Verder op reclame gebaseerd, waarbij een belangrijke rol speelt, zodat prcies weet wat het publiek graag wil. facetten zijn terug te vinden in het .Ballet. De dansers van de groep kun- >jes njalés dansen, maar voelen zich het meeste een jazz-ballet (.Requiem for Jimmy of in een eigentijdse styl („Night Song" for a dead boy"). Zy zijn tech- sterk in klassiek werk („Variations for four of „Zealous variations"), maar komen in de knoei met de sityl. In hun repertoire dat het publiek gemakkelijk aan- van de groep is Brian McDonald, oekend door zijn ballet „Aimez-vous geïnspireerd op het succes van de singers" en van Francoise Sagans boek- Brahms?". Dus ook hier met wat er op het moment by het. valt. uit Monument voor een gestorven gedanst door het Harkness Ballet. (Lawrence Rhodes) en zijn vriend Wayne). De groep is nog jong, maar vertoont toch al een vrij grote homogeniteit, vooral voor de moderne werken waarbij in het bijzonder de mannen sterk naar voren komen. Over de dames in het ge zelschap kan ik niet zo enthousiast zyn, al ver tolken Lone Isaksen en Brunilde Ruiz een paai' mooie rollen. Zoals men mij duidelijk maakte, gaan de beste danseressen in dit land allemaal naar Balanchine en zijn New York City Ballet, met het gevolg dat de minder grote sterren of die danseressen, die bepaalde bezwaren tegen Balan chine hebben, alleen maar overblijven voor de andere groepen. Rudi van Dantzig De belangrijkste reden om deze groep te vermel den is het feit dat Rudi van Dantzig zijn, via het Nationale Ballet en de televisie bekende ballet: .Monument voor een gestorven jongen", bij het Harkness Ballet heeft ingestudeerd en daarmee tevens het beste werk van het repertoire op zyn naam bracht. Om niet de verdenking van overdre ven chauvinisme op me te laden, zal ik eindigen met een vertaling van wat de bekende danscriti- cus Walter Terry na de première van dit werk in New York in de „Saturday Review" van 25 no vember 1967 hierover te zeggen had „Amerikaanse theatergangers zullen voor al tijd in de schuld staan by het Harkness Ballet voor het aan hen vertonen van Monument voor een gestorven jongen" in de choreografie van Rudi van Dantzig, op elektronische muziek van Jan Boerman en met opvallende decors en kostuums van Toer' van Schayk. Het is een choreografisch binnendringen in het hart en de geest van een opgroeiende jongen, uitgedrukt via de beelden uit zyn jeugd zoals de grofzinnelijke uitspattingen van zyn ouders; de liefde van een meisje; de wreedheid van straatjongens; het voorbijgaande genoegen van een man-man verhouding en de verschrikkingen van verschuivende omstandighe den. Het in iedere voorstelling steeds weer toe gejuichte .Monument van een gestorven jongen" is het werk van één van de sterkste en meest verfrissende choreografische talenten, die wij in tijden en tijden hebben ontmoet". CONRAD VAN DE WETERING OPLOSSING VAN VORIGE OPGAVE 45 te Voorschoten, de twee prijzen van f 2,50 aan mevr. H. E. Eijs-v. d. Geer, Eikenlaan 21 te Leiderdorp en aan mevr. S. Moerland, Mors- laan 27 te Leiden. De eerste prijs van f 5,werd toegekend aan mevr. L. Goddijn, Prof. Kamerlingh Onnesplantsoen Oplossingen onder het motto „Kruiswoordraadsel" dienen voor woensdag a.s. te 9 uur v.m. in het bezit te zijn van de redactie, Witte Singel 1 te Leiden. Onder de goede oplossingen stellen wij een eerste prijs van f 5 en twee prijzen van f 2,50 beschikbaar, waarnaar alleen abonnees kunnen mededingen. 38. slimme 39. R.-k. geestelijke 41. geen prijs in loterij 43. hik 44. laatstleden 45. romp 48. oneffenheid in leder 50. maanstand 51. op de manier van (2 woorden) 53. priester Grieks-Orthodoxe kerk 55. dopheide 57. Romeinse keizer 59. iemand die een visite brengt 62. -been: kraakbeen 64. een der stammen van Israël 65. hoofdtelwoord 68. schuw (van vogels) 70. ontwikkelingsstadium van een insekt 72. badplaats in België 73. Engels bier 75. priester in Silo (O.T.) 77. aardig 79. of dergelijke 80. paard 81. Italiaans dichter 83. peilstift 85. woonboot 86. gemeente in Noord-Brabant 87. stad aan de Moezel VERTICAAL 1. aanleiding, grondslag 2. Joodse godsdienstleraar 3. in orde (Eng. afk.) 4. lidwoord 5. geluid van vallend lichaam 6. sierlijk instrument ter verkoe ling 21. zeer korte tijdsduur 22. een onzer provincies 24. daad, handeling 26. schade 28. beweeglijk deel dat toegang geeft 30. koppelriem voor jagershonden 32. afbeelding van plant of dier (bij Indianen) 35. alle mensen god r-v, afkorting zoetigheid toeging van het werkwoord eggen"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 13