[i kleren moet je kunnen wonen
Voor mij stond de tijd stil
TAPIJT
Lotte Kreisberg
over mode
de nieuwe lijn
zit opgesloten
in het sterven
van de oude
Toetje van gevulde perzik
Het is gauw
weer zomer
BAG 23 MAART 1963
L.D.EXTRA 1
foto? Waarom? Ik ben helemaal
elangrijk. Is alleen een verhaal niet
Nee, nou dan moet het maar".
Kreisberg legt de telefoon neer. Een
ter is er een sfeervolle ontvangst in
nantische, achttiende eeuwse mu-
van pand nummer 60 aan de
itse Nieuwe Gracht. Een man komt
en vraagt even geduld. Lotte
berg is wel aanwezig, maar moet
rat afhandelen.
op een elegante stoel met krulpoten, één
roemruchte tijden van Fr ankrijks Lodewij-
er gelegenheid de omgeving nauwkeurig te
of hier de tijd heeft stilgestaan. Of de
ïuziek die hier eens is gespeeld, vanavond
e horen zal zyn, maar dat is niet zo.
s stof, modetijdschriften en een kledingrek
0 dat deze kamer een andere bestemming
)e plafonds zijn voorzien van lieve gestucte
1 en bladeren, de kastdeuren ook.
een grote deur met veel kleine raampjes
geroezemoes. Als deze opengaat, staat er
ed geklede, mooie vrouw in de opening. Ze
haar hand uit. excuseert zich voor haar te
in en het feit. dat haar zuster verhinderd
lat zij griep heeft.
Kreisberg en haar zuster Anna Nigh-
maken onder de naam, ,Jolo-couture"
oude grachtenhuis mode van nu. Con
nie de naam couture verdient. Het is
met een brede visie, karakter en stijl
t heel belangrijk is, het „produkt", zo-
hun ontwerpen zelf noemen kan en
internationaal mee.
Kreisberg gaat zitten. Naar de laatste mo
fleed, hoeft zij haar rok niet krampachtig
aarts te trekken. Haar nylons zijn bij haar
aangepast. Donker bruin. Het haar heeft
iffkwaardig blonde glans Als zij praat, hoor
Duits accent Ze is in Wenen geboren en
er 21 jaar gewoond.
M Lotte Kreisberg vertelt, blijkt, dat het
van J o 1 o berust op toeval. Dat de firma
ierland gevestigd is eveneens. Zij, haar man
iter waren bü het uitbreken van de oorlog
gedwongen Wenen te verlaten. Haar ver
dat van een bizarre vliegreis naar Neder-
üo in de grond geboorde plannen om medi-
te gaan studeren en van een nog net be-
diploma van de Weense kunstacademie, dat
de basis zou zijn voor de opbouw van een
confectiebedrijf.
Kreisberg vertelt, dat het nooit de bedoe-
geweest om in Nederland te blijven. „Het
ft) doorgangsland zijn, maar het toeval wil-
fere", zegt ze. „In 't vliegtuig ontmoetten wij
®i die onze situatie volledig aanvoelden. Ze
meegenomen naar hun huis in Hille-
^g. Een geweldige familie". Lotte Kreisberg
haar handen Ineen en zegt: het was er vre-
Ig. We zijn in Nederland gebleven. Het
was de Hollandse mentaliteit, die de doorslag gaf.
In Wenen zijn we dan ook nooit meer terug ge
weest. Na de oorlog zijn we naar Utrecht gegaan.
Als zij spreekt over de mode van toen klinken
er kleine afgebeten woorden: „Afschuwelijk. Echte
vrouwenjurken, groot en bloemig. De Nederlandse
vrouw had helemaal niet de gave om iets te vra
gen of te eisen dat bij haar paste. Wat doe je
dan", zegt zij. „Iets nieuws brengen", is het ant
woord op haar eigen vraag.
„In 1948 was dat in Frankrijk de New Look. Wij
hebben die toen in Nederland geïntroduceerd. Het
was een nieuwe, jonge lijn, die wij uitgeprobeerd
hebben met veel zin en plezier", herinnert zij zich.
Zij vertelt, dat de introductie van die lijn grote
veranderingen te weeg bracht. De vrouw wilde jon
ger en representatiever zijn en zich slanker kle
den. „We hebben ze er uitgedreven, die stereotiepe
zondagsjurken en feestjurken met veel glinster-
werk", zegt ze met iets fanatieks in haar stem.
„Natuurlijk is er wat tegenover gesteld, zoals: een
japon met jasje om fijn in uit te gaan en de toen
nieuwe kleur antracietgrijs. Zes seizoenen hebben
1 enveloppe gelatine, klein kopje zachte rode wijn,
kwart liter slagroom, 3 eetlepels poedersuiker, wat
zout, 1 blik (800 gram) halve perziken, kwart
kopje honing, 2 eetlepels gebrande gehakte aman
delen, half kopje fruit-cocktaiL
we gevochten, voordat die is geaccepteerd. Het
heeft moeite gekost. Maar het is ons toch gelukt
de inkopers te overtuigen. Dat we nu deze kleren
kunnen ontwerpen en maken zonder dat het no
dig is iemand te overtuigen Lotte Kreisberg
wijst naar de nieuwe voorjaarscollectie aan het
kledingrek vinden wij een kroon op ons werk".
„Is mode kunst"?
„Ik vind van wel," zegt ze. „Echte mode is
iets, dat blijf je mooi vinden, omdat het ob
jectief gezien werkelijk goed is". Ze staat op
en presenteert koffie en cake. Tussen de be
drijven door hanteert zij het al zo vaak bewe
zen gezegde, dat een moderichting voor vele
jaren is.
Als voorbeelden noemt zij de New Look van Dior,
het zo langzamerhand legendarisch geworden
Chanelpak en de dynamische architectonische
mode van Courrèges. Ze zegt, dat zij zich met Dior
en Ungaro op dezelfde golflengte voelt zitten. Voor
haar komt een nieuwe modelijn nooit plotseling.
„De nieuwe lijn zit opgesloten in het sterven van
de oude", zegt ze. Met haar hand maakt ze een
golvende beweging. „Zo zie ik de mode" voegt ze
er verduidelijkend aan toe.
(W) ETENSWAARD
De gelatine met de wijn vermengen, op een laag
vuurtje zetten en roeren tot de gelatine opgelost
is. Het mengsel laten afkoelen, zodat het dik be
gint te worden. De slagroom met de poedersuiker
en het zout kloppen en het gelatinemengsel hier
door doen. Dit geheel in zes of acht dessert
schaaltjes doen. De perziken afgieten /en de stuk
ken met de holle kant naar boven in het midden
van de sohaaltjes drukken. Fruit-cocktail met ho
ning en amandelen vermengen en in de holte van
de perziken doen.
„Is er daarom nu een maxi-mode". Een knik met
het hoofd beaamt dat. „Toen ik een paar weken
geleden in Parijs was, zag ik dat wat ik vermoed
de langere rokken een bevestiging was van
mijn ideeën. Het is een evolutie in de mode. Je
voelt het aankomen. Bij mij heeft dat niets te
maken met het ophalen van een modebeeld van
jaren geleden", zegt ze, doelend op de momenteel
zo succesvolle gangsterfilm „Bonny en Clyde", die
in Europa een complete rage voor de mode uit de
jaren dertig veroorzaakt.
Lotte Kreisberg moet daar trouwens weinig van
hebben. „Het is veel te veel imitatie", zegt ze, „het
heeft te weinig met onze tijd te maken. Ik krijg
bij het zien ervan vaak de indruk van een ver
kleedpartij en niet van een eigentijds modebeeld.
Wij willen iets anders. Al 25 jaar lang stellen wij
ons als doel goede kieren te maken. Kleren met
een duidelijke modelijn, die bij de moderne vrouw
passen, die haar niet excentriek of haar tot het
idool van de een of andere couturier maken. Ge
woon kleren, waarin zij zich zelf kan zijn, waarin
zij als het ware kan wonen". „Is dat gelukt?"
Lotte Kreisberg:" Ik geloof het wel".
ADVERTENTIE
In veel kwaliteiten, veel kleuren
Van vreemd voordelig tot net niet
duur Legloon f 15,— per kamer.
AFD WONINGINRICHTING
Herenstraat 77 - Tel. 24502
Het nieuwe jaar was al een eind op streek
vijf of zes weken toen Henk me vroeg:
„Welke datum hebben we vandaag?" Auto
matisch keek ik naar de muur boven de tele
foon en zei: ,,'t Is vandaag de... verroest,
da's waar ook, we hebben geen kalender!"
Het was onvoorstelbaar. Andere jaren kregen
we meer kalenders dan ons lief was en hin
gen ze overal: in de kamers, in de keuken,
zelfs in de kelder. Voortdurend werden we
geconfronteerd met het voortschrijden van
de tijd, met het feit dat 't winter was (wat
we wel voelden ooken dat het nog lang niet
de eerste was.En we wisten niet beter of
het hoorde zo.
Zo verdiept raakte ik de daaropvolgende we
ken in het werk dat ik het ontbreken van
een kalender zelfs niet opmerkte.
Pas toen Henk me er rechtstreeks naar vroeg
drong het tot me door dat voor mij de tijd
min of meer had stilgestaan. Ik had geen
flauw idee van de datum.
Maar dat was te gek. Hoe had ik eigenlijk
mijn brieven gedateerd? In het wilde weg
en wellicht waren er mensen geweest die een
epistel van me hadden ontvangen gedateerd:
20 januari terwijl het ding de 15e op hun
matje lag.
Geschrokken keek ik Henk aan.
„Hoe hébben jullie het gered, al die weken?
Met optreden en zo.
Henk haalde de schouders op.
,fiat noteerde Adriaan in zijn agenda...
Maar nu moet ik 'n formulier invullen en ik
weet niet of het de zesde of zevende is".
„De zesde wat?
„Februari.zei hij langzaam. Ik bloosde.
„Nou, kijk maar in de krant van gisteren.
Vandaag is het een dag later".
„Hoe is het mogelijk", bromde Henk en ging
op zoek naar de krant-van-gisteren.
Ik ging ook op zoek: naar een kalender. De
kruidenier keek schuldig.
„We hebben dit jaar onze vaste klanten een
ballpoint gestuurd in plaats van een kalender.
Heeft u er nog geen ontvangen? Ik wil wel
eens kijken of.
„Neen, neen", zei ik haastig, ,,'t Is al goed".
De groenteman, de woninginrichter.Ten
einde raad vroeg ik het aan tante Janie.
„Ja, gek hè? Andere jaren gooiden ze je dood
met die dingen, ik had er soms zes of zeven",
zei ze peinzend. Dit jaar schijnen alle leve
ranciers, iets anders verzonnen te hebben. Ik
heb warempel een kalender moeten kópen!"
„Dat zal ik dan ook maar doen", zuchtte ik.
,,'k Moet toch nog even naar de bank. dan
loop ik op de terugweg wel bij de boekhan
del aan. 't Hoefde niet meer. De bankbediende
schoof mij over de balie een levensgrote ka
lender toe. Thuis hing ik hem plechtig bo
ven de telefoon en toen pas voelde ik dat het
nieuwe jaar werkelijk was begonnen cl had
ik het eerste blad: januari er meteen moeten
afscheuren.
Veertien dagen later zei vader plotseling:
„Verroest, hebben we 'n kalender? Dat had
ik nog niet eens gezien". Een bewijs dat het
niet hoeft: ons eeuwige bezigzijn met de ver
strijkende tijd. Je leeft toch wel en zelfs
zeer plezierig.
THEA BECKMAN
Van Jeanne Gatineau is deze „maquillage psy-
chédélique" voor de komende lente en zomer.
De ogen zijn lang en mysterieus. Het boven
ste ooglid net onder de wenkbrauw is wit, afge
lijnd door een streepje bruine eye-liner, dat voor
bij de buitenste ooghoek loopt. Het gedeelte tus
sen het wit en de wimpers is donker kastanje
bruin. Om de ogen zo goed mogelijk en zo groot
mogelijk te doen uitkomen, wordt de rest van het
gezicht in bleke tinten gehouden met bijpassende
lipsticks in paarlemoer.
Belair brengt nieuwe instant fluid make-up in zes
tinten. In een potje of in een tube met praktische
neerzet-dop.
De zomermake-up van Guerlain is geïnspireerd op
de Olympische Spelen in Mexico. Dat houdt oa.
in een wit met groene oogschaduw, bruine eye
liner, zwarte wimpermascara en helrode lippen.
Romantisch is de zomermaquillage van Payot. De
teint is satijn-glanzend met hoogaangebrachte
rouge, de ogen omrand met paarsgrijze en witte
eye-liner en mauve oogschaduw, wenkbrauwen
gebogen in het midden en fijn uitlopend naar de
slaap, de lippen worden vol getekend met honing-
beige, fijn paarlemoer-oranje of oranje-roze»
Science fiction in de make-up van Helena Rubin
stein voor bovenaardse schoonheden. Twee tinten
lipstick, zeer opvallende wenkbrauwen en met eye
liner op de wangen getekende wimpers.
Kom er ACHT er
1. Blaadje minder op hoed van vrouw
2. Tas van vrouw
3. Kam
4. H van man links
5. Zak in schort van vrouw rechts
6. Schoenzool van kapper
7. Droogkap
8. Stropdas van man links