Magistrale confrontatie
et werken van Bruckner
Tweemaal Stabat Mater:
van Bach en Dvorak
lepe indruk ondanks
vertrokken karakter
Chr. Vocaal Ensemble
gaf prachtig partij
Utrechter reed auto
vol vrienden in sloot
bij Koudekerk
}ENSDAG IS MAART 1968
l*! r
LETDSCB DAGBLAD
"oonkunstkooronder Iskcir Aribo
ckner ten volle uit: effectrijk en zwaargeladen, in onge-
iriljante en magistrale zang, zó zouden wij de avond van
'oonkunstkoor" o.l.v. Iskar Aribo in de welgevulde Stads-
rzaal willen kenschetsen. Een avond van Godsverheerlij-
leu jubel en aanbidding tijdens de uitvoering van de twee
m in, waarover in ons blad van vrijdag j.l. reeds een uit-
0,1 ;e voorbeschouwing verscheen.
w s rop werd voor het eerst in onze stad ten gehore gebracht
rners „Grosse Messe No 3 in F moll" en na de pauze het
nzeer magistrale „Te Deum Laudamus", reeds eerder
37 iet Toonkunstkoor gezongen.
e le stemt tot Intense dankbaar-
Cej at deze Oostenrijkse compo-
Rijn 1241896)die tijdens zijn le-
7arnireel ongerechtvaardigde ver-
moest ondergaan en daaron-
geleden heeft, thans meer
r in de belangstelling komt,
o.a. het feit, da ook zijn van
lyriek, mystieke diepte, ge-
r anJcht en geestelijke hartstocht
hi ken symfonieën kenmer-
epiajens van de „Grosse Messe" en
Deum" veelvuldiger wor-
[evoerd.
zoveel waarachtige kun-
vol ledige erkenning valt
en deel lang na him heen-
ant ook het geval met de „mid-
>e Gccïa^. -u', tegelijker-
choijgrandioze Barokkunstenaar
zonder enige twijfel een
etste scheppende geesten van
een eindeloze en grondige
oet aan dit concert voorafge-
Toonkunstkoor, waarin dit-
A*ciaal de bassen excelleerden
it SI tpranen een iets zwakkere in
sult aakten dan voorheen, wordt
ware door Aribo gebiologeerd,
kunnen aangevoerd worden
g- rtet feit, dat deze dirigent zijn
Br koor welhaast bij voortdu-
toppunt van zijn vermo-
n G^t zingen, zodat deze machtig -
m «nde zang menigmaal een
nogi ;ken indruk maakt, terwijl
jJgÊ1 schillende nauwkeurig voorge-
nuanceringen te geringe
it wordt besteed. Climaxen
al, voordat de eigenlijke cli-
p cfar intrede moet doen: daar-
een „nóg meer" veelal niet
aüseerbaar.
overigens: hoe feilloos he
men d<e beide partituren, ook
modiulatorisch oneindig veel-
fragmenten waarin de a cap-
ig aan de orde is.
n, t struikelblok lijkt voor dit koor
32^ rtnnelijk: alles „staat" on-
de klank blijft, zelfs in de
forti, die soms 'n vermoeien-
k maken, waarna de stillere
rlel1 s verademend aandoen, tot
de toe absoluut verzadigd en
Op enkele wankele inzet
^v. in het Gloria der F moll
s - was de weergave perfect. De
niet voor ldthurgisch gebruik,
nuvtoor de concertzaal bedoeld ge-
Doch nog meer indruk zou zij
gemaakt in een daarvoor ge-
öe( ruimte, want de akoestiek
1 gehoorzaal leek deze formi-
klankdosering op meerdere
ADVERTENTIE
IN DE
..REEP'y
/AN
pE GRIEP?
lA/ITTE KRUIS
oeders helpen
u eruit!
Dit alles neemt niet weg, dat wij
de grootste bewondering konden koes
teren voor de wijze waarop Aribo bei
de composities, waarvan de tweede
qua opvatting en stijl het beste slaag
de, reproduceerde. Ondanks het af en
toe „overladene", heeft het Toon
kunstkoor een sublieme impressie ge
maakt, met een als een veldheer met
breed armgebaar dirigerende Aribo
aan het hoofd, op wiens intenties
zangeressen en zangers in allergroot
ste accuratesse reageerden.
In samenwerking met het Kunst-
maandorkest, dat deze partituren voor
het eerst speelde en waarmee slechts
één orkestrepetitie kon plaatsvinden,
reden vermoedelijk waarom het soms
een te zware intrumentale onder
steuning verleende, voorts met een
waardevol solistenkwartet en zeker
niet in de laatste plaats met een uit
zonderlijk „orgelmeester" als Albert
de Klerk, die waar maakte, dat
Bruckner vanuit het orgel dacht en
bovendien in elk opzicht bewees, welk
een grote verrijking dit instrument
voor concerten als deze betekent,
heef Aribo beide werken met grote
overtuigingskracht veel meegegeven
van de vereiste religieuze sfeer, welke
er inhaerent aan is.
Aoinette de la Bije betoonde zich een
verrukkelijk glanzende en stralende
sopraan, die zelfs daar, waar koor
en orkest hun sterkste troeven aan
bod deden komen, duidelijk verstaan
baar bleef, hetgeen niet altijd van
de andere solisten gezegd kon worden.
Maar dat was dan ook haast een on
mogelijkheid.
De alt Martha van Kerkhoff voldeed
verdienstelijk, maar ook niet méér,
de niet altijd edel zingende Engelse
tenor David Johnston dient zich nog
sterker te vereenzelvigen met de wa
re Brucknerstijl om volledige bevre
diging te kunn engeven en Max van
Egmond was de sonore en doeltref
fend zingende bas, die ook aan de
kwartetten een krachtig fundament
verleende.
Dat harmonisch samengaan tussen
koor en orkest niet constant verwe
zenlijkt kon worden, is de dirigent
na één repetitie zeker niet kwalijk
te nemen, temeer omdat diens con
centratie in de eerste plaats op het
koor gerioht diende te zijn.
Al met al een machtige en impo
sante Bruckneravond, getuigenis van
een oprecht gelovig mens, die in dit
opzicht nooit getwijfeld heeft en niet
kón twijfelen.
Bruckner heeft hemel en aarde in
zijn „Te Deum Laudamus" betrokken
Aribo en de zijnen hebben dit getuige
nis éclatant, juichend, dan weer als
een smartelijke kreet in een wereld
waarin zich verschrikkelijke dingen
afspelen, indringend aan ons doorge
geven.
Dat allen na afloop voor hun be
wonderenswaardige prestatie ovatio
nele toejuichingen ten deel vielen,
was dan ook geen wonder.
Grote erkenteiiikheid voor deze sug
gestieve en diepgaande Brucknercon-
frontatie is zonder reserve geboden!
H.
Dirigent en solisten tijdens
de magistrale Bruckner-manifes
tatie van gisteravond. V.l.n.r. Da
vid Johnston (tenor), Annette de
la Bije (sopraan), Iskar Aribo
(dirigent), Martha van Kerkhoff
(alt) en Albert de Klerk (orgel).
(Foto LD/Holvast)
Paul Cammermans
weer naar België
Paul Cammermans, de Belgische
toneelspeler die enige jaren in Ne
derland heeft gewerkt, zal volgend
seizoen worden verbonden aan de
Koninklijke Vlaamse Schouwburg te
Brussel.
Hij zal waarschijnlijk om te be
ginnen optreden in twee stukken
waarin hij enige jaren geleden reeds
in Brussel succes heeft gehad, n.l.
in „De regenmaker" en in „Slechte
tijd voor sergeanten". Daarna volgt
de rol van Mackie Messer in de
Drie Stuivers Opera van Brecht,
terwijl hij d'e regie zal voeren van
Cactusbloem van Bairillet Gredy.
Klacht over boek
„Alias Teixeira"
De officier van Justitie te Amster
dam, mr. J. F. Hartsuiker, heeft een
klacht ingediend wegens een beledi
ging die zou voorkomen in het pas
verschenen boek „Alias Teixeira" en
waarin de betrokkene met name zou
zijn genoemd. Dit boek, geschreven
door de heer A. V. F. van der Gouw
uit Amsterdam, is het eerste van een
trilogie van zijn hand over zwendel-
affaires in ons land. Het genoemde
boek behandelt de déconfiture bij het
Amsterdamse bankiershuis Teixeira
de Mattos.
Groep A van de Amsterdamse cen
trale recherche, die drukpersdelicten
behandelt, zal in opdracht van de
officier een onderzoek instellen.
Culturele
uitwisseling
Nederland - Polen
In het kader van de Pools-Neder-
landse culturele samenwerking zal in
de maanden april-juni a.s. een uit
wisseling van tentoonstellingen plaats
vinden tussen de historische musea
van Warschau en Amsterdam. In
Warschau wordt in het Historische
Museum van de stad Warschau een
tentoonstelling georganiseerd met als
onderwerp ,De bloeitijd van Amster
dam, 1580-1600" en in Amsterdam in
het Amsterdams Historisch Museum
een tentoonstelling met als onder
werp „700 jaar Warschau".
Zakelijk leider
Zuidelijk Toneel
Het Stichtingsbestuur van het Zui
delijk Toneel (het huidige „Ensem
ble") heeft met ingang van 1 sep
tember 1968 als zakelijk leider van
het door Ton Lutz nieuw samenge
stelde gezelschap benoemd de heer
Frits Bloemkolk, op het ogenblik di
recteur van het Nederlands Centrum
voor het amateurtoneel, de overkoe
pelende organisatie van de Neder
landse Amateur Toneelunie en het
Werkverband Katholiek Amateur
toneel.
Kostbare kunst
naar Parijs
Gistermorgen vertrok naar het
Louvre in Parijs onder begeleiding
van de directeur van het Aartsbis
schoppelijk Museum, dr. D. Bouvy,
het transsport van de Nederlandse
inzending voor de tentoonstelling
„L'Eürope gothique". Deze expositie
wordt gehouden in het kader van de
Raad van Europa.
Het Nederlandse aandeel omvat
enkele zeer waardevolle stukken,
w.o. de ook voor Frankrijk unieke
verguld zilveren bisschopstaf uit
Haarlem, twee zilveren reliekhouders
uit het Rijksmuseum in Amsterdam,
een aantal kostbare handschriften en
sculpturen. De heer Bouvy heeft in
opdracht van het ministerie van C.
R.M. de Nederlandse inzending sa
mengesteld en de omvangrijke cata
logus bewerkt. De tentoonstelling is
i 1 april tot 1 juni 1968.
Mariëtte van Wijk
in Amerika gehuwd
De bekende Noordwijkse pianiste
Mariëtte van Wijk (24), is aldus
de „Tel." in New York in het
huwelijk getreden met de Ameri
kaanse zakenman Burton D. Fischer.
Mariëtte van Wijk heeft diverse
malen met veel succes deelgenomen
aan internationale muziekconcoursen,
o.a. te Lausanne en Barcelona. Ook
in Frankrijk genoot zij veel bekend
heid. De laatste jaren woonde zij in
Amerika en gaf ook daar concerten.
Op een van deze ontmoette zij een
half jaar geleden haar echtgenoot.
Het echtpaar woont aan de Park
Avenue, in een van de duurste wij
ken van New York.
Mariëtte van Wijk zal haar muzi
kale loopbaan voortzetten.
Charles Ives
Society opgericht
In Amsterdam is opgericht de
Charles Ives Society, met het doel
de muziek van deze Amerikaanse
componist (18741954) meer bekend
heid te geven. Het bestuur bestaat
uit Refinbert de Leeuw, musicus,
Louis Andriessen, componist, J.
Bernlef, auteur, Hans de Roo, direc
teur van het Residentieorkest, Koen
van Slogteren, musicus, en prof. dr.
F. R. Noske.
In samenwerking met de Stichting
Nieuwe Muziek zullen op 1 april in
Rotterdam, op 5 april in Den Haag
én op 18 april in Amsterdam geheel
aan de muziek van Ives gewijde con
certen worden gegeven. Op 28 maart
vindt in het Concertgebouw te Haar
lem eveneens een aan Ives gewijd
concert plaats.
Première „Jeux"
van Peter Darrell
Het Ned. Dans Theater heeft in de
Kon. Schouwburg in Den Haag gis
teravond het ballet „Jeux" van L'e-
ter Darrell in première gebracht,
uitgevoerd door Marian Sarstadt,
Mea Venema en Tony Hulbert.
Het premièrepubliek dat zorgde
voor een goedgevulde schouwburg
zaal, beloonde de uitvoerenden met
een langdurig applaus.
Peter Darrell, artistiek directeur
van het Western Theatre Ballet uit
Londen, maakte „Jeux" vyf jaar ge
leden op de gelijknamige compositie
van Debussy. Een halve eeuw ge
leden was op dezelfde muziek een
ballet gemaakt door de legenda
rische Nyinsky van Les Ballets Rus-
ses van Diaghilew. De uitvoering
werd begeleid door het Ned. Ballet
Orkest onder leiding van Leo Drie-
huijs.
Contrastrijk concert te Voorschoten
Met de katholiek Dvorak en de lutheraan Bach op één pro
gramma heeft Louis van Wijngaarden waarlijk voor een con
trast gezorgd. Van de eerstgenoemde heeft het Voorschotens
Chr. Vocaal Ensemble, 40-hoofdig, in de geheel uitverkochte
Herv. Kerk het „Stabat Mater" uitgevoerd en van Bach een
„torso" van wat met zeer grote mate van waarschijnlijkheid
»ens de „Marcus Passion" is geweest.
Van deze weet men, dat Bach
haar in 1731, dus nadat „Johannes"
en 'Matthaus' reeds bestonden, heeft
uitgevoerd. De muziek ervan is ech
ter spoorloos verdwenen, alleen de
tekst is over. Door musicologisch
speurwerk is wel komen vast te
staan, dat 5 koren en aria's door
Bach ontleend zijn aan zijn Trauer
Ode (Kantate 198, nummers 1.3.5.8
en 10), de altaria „Falsche Welt"
aan Kantate 54 en een der koren
(naar we menen) aan het Weinachts
Oratorium.
Het torso bevat 2 sopraan-en 2
altaria's en 1 tenoraria, heeft een
begin- en een slotkoor en 5 koralen
vormen verbindingen tussen de de
len. Verloren gegaan zijn 2 aria's,
16 koralen en 11 koren. En alle
evangelie-recitatieven. Men mag dus
gewagen van een Marcus-Passion
zonder Marcus. Men doet hier het
beste door het vastgereoste begrip
„Passion" los te laten en aan een
Kantate met lijdensteksten te den
ken, zoals zij ook is opgenomen in
het „BWV" (Bach-Werke Verzeich-
nis) onder no 247.
Bach heeft zijn Johannes en Mat
thaus meermalen uitgevoerd en dan
telkens aan enige herzieningen on
derworpen. Elk spoor ontbreekt er
van, dat hy zoiets met zijn Marcus
deed en men leidt daaruit af, dat
deze hem niet heeft bevredigd. Dat
moet wel, want van onbetwiste
schoonheid leken ons alleen de laat
ste sopraan-aria en het slotkoor (een
grafzang). Het openingskoor heeft
ook kwaliteiten. Het overige is van
matig goed tot redelijk gehalte.
Daar nu niet uitsluitend gronden
voor geestdrift bestonden, lag het
hoogst bereikbare in het vertolken
niet voor de hand. Het (Zuidhollands)
orkest kwam maar geleidelijk tot
inleving.
Dvoraks „Stabat Mater" vervulde
echter al de voorwaarden, die een
samenwerking tot „team-work" ma
ken. In dit Stabat zit musische ver
voering, spontane dynamiek, gloed
van zuidelijk katholicisme. De ge
ringe binding aan de meerstemmig
heid laat een brandender, stralender
harmonischer kleuring toe. De muzi
kant Dvorak schreef dit boeiende
omvangrijk opus vóór 1833, na de
dood van één van zijn kinderen. Het
is dan ook doortrokken van een zeer
zuivere emotie en het deert weinig,
dat men opmerkelijke Wagner-Ver-
di-Brahms-verwantschappen aan
treft, want Dvorak is een groot in-
strumentator, die ook prachtig voor
de zangstemmen schrijft. Een nadeel
is enige gelijkvormigheid in de lyri
sche behandeling en 't zijn dan ook
vooral de vier solo-stemmen, die
dit doorbreken moeten door geva
rieerde combinaties.
Het koor heeft hier prachtig par
ty gegeven, terwyl de dirigent het
hele uitvoeringsapparaat stevig in de
hand hield. Solistisch stellen we de
alt Rijkje Wolleswinkel voorop, daar
zy niet alleen geroutineerd zeker,
maar ook als kunstenares haar taak
vervulde. De sopraan Karin Ostar
zingt heel helder en beheerst haar
partyen; zij zal de expressie kunnen
verhogen door vrijer tegenover de
stof te staan. De tenor Bert van 't
Hoff en de bas Ruud v. d. Meer
beschikken over mooi zangmateriaal.
De laatste, heeft een grote staalster-
ke tenor. Wat de tenor betreft leek
het ons of dit Stabat Mater om een
tenor met ranker vibrato vraagt.
Goede indrukken schonken de kla-
vecimbalist Rienk Jiskoot en Nelly
Duin in haar gambasolo.
V.
Door grote moeilijkheden,
mede door de militaire dienst
Was het een poging tot zware mis
handeling, toen een Utrechter vorig
jaar zomer by Koudekerk aan den
Rijn in een opwelling de auto, waar
in hij vrienden vervoerde, in een
sloot reed? Over deze vraag buigt
zich het Hoog Militair Gerechtshof,
dat op 26 maart arrest zal wyzen.
De advocaat-fiscaal had bevestiging
van het vonnis van de krijgsraad
gevorderd; de raadsman, mr. H. J.
Brandsma uit Den Haag, concludeer
de evenwel tot vrijspraak.
De krijgsraad had de Utrechter
veroordeeld tot zes maanden gevan
genisstraf waarvan drie m aanden
voorwaardelijk met en proeftijd van
drie jaar, voorwaardelijke terbeschik
kingstelling van de regering,
eveneens met een proeftijd van drie
jaar en intrekking van het rijbewijs,
voor de tijd van drie jaren.
In de nacht van 29 op 30 juli van
het vorig jaar was verdachte, die
dienstplichtig soldaat was met drie
vrienden en een vriendin in de auto
van zijn vader op stap gegaan. Ze
waren van het Noordwijkse strand
weggejaagd, omdat ze teveel lawaai
maakten. Hij was al weken onder
behandeling van een militaire dok
ter en zat in grote moeilijkheden,
mede door de dienst.
Aardverschuiving
in Kongo eiste
260 mensenlevens
Het aantal slachtoffers van een
aardverschuiving die vorige week
donderdag het dorp Kapiza in de
Onstkongolese provincie Kivoe weg
vaagde bedraagt 260. Dit meldde ra
dio Kinsjasa gisteren.
De aardverschuiving werd veroor
zaakt door een lichte beving, waar
door de doorweekte aarde van een
heuvel nabij het dorp in beweging
kwam. Het hele dorp is verdwenen.
Door slechte verbindingen is het
nieuws gisteren pas bekend gewor
den.
Kapiza ligt op 24 kilometer afstand
van Boekavoe de hoofdstad van de
Kongolese provincie Kivoe. Zoals ge
meld is in heel Kongo nationale rouw
afgekondigd.
Bonn tevreden
met herziening
k ern wapen verdrag
Het Westduitse ministerie van
Buitenlandse Zaken heeft gisteren de
herzieningen, die de Sowjet-Unie en
de V.S. in het ontwerpverdrag tegen
de versprei ding van kernwapens
hebben aangebracht, een tegemoet
koming aan de wensen van de
bondsrepubliek en andere niet-nu-
oleaire landen genoemd Bonn had
vorige week op de conferentie in
Genève een memorandum laten cir
culeren waarin haar bezwaren tegen
het toen bestaande ontwerp waren
vervat.
Op 20 maart begint de Griek
se Aspasia Papathanassioe in
Amsterdam een tournee door Ne
derland. Vijf jaar geleden was ze
ook reeds in Nederland, maar
toen met het Piraikon Theatron,
waarvan ze eerste actrice is. Van
dit gezelschap is ze de enige, die
is uitgeweken. In totaal heeft een
tiental acteurs en actrices sinds
het militaire bewind Griekenland
verlaten. Zij wonen verspreid
over Londen. Parijs en Duitsland.
De actrice vertolkt haar solo
toneel in het nieuw-Grieks. Een
belangrijk deel van het program
ma is aan Sophocles gewijd
Voor het Hoog Militair Gerechts-
hof verklaarde verdachte, dat hij
toen hy in de auto op weg naar
Koudekerk ineens overal genoeg van
kreeg. Het moest maar uit zijn. In
een opwelling zichzelf van het leven
te beroven reed hy de auto met
een vaart van 110 km per uur de
berm in, tegen een paaltje en ver
volgens in een sloot. Niemand liep
enig letsel op.
Later werd de Utrechter voor mi
litaire dienst afgekeurd. Hij is thans
ook niet meer onder doktersbehande
ling en is weer bij zijn vroegere
werkgever terug als chauffeur, in
welke functie hy dagelijks mensen
en goederen vervoert. „Wat ik toen
deed kan ik me niet meer herinne
ren. Ik verkeerde in een roes", al
dus verdachte, die het hof verze
kerde weer volkomen gezond te zijn,
daar de moeilijkheden zijn opgelost.
Verdachte voerde hiervoor ook aan,
dat zijn werkgever en zijn vader
hem vol vertrouwen dagelijks men
sen laten vervoeren.
Mr. Brandsma merkte op, dat ook
zijn vrienden zich niet van hem heb
ben afgewend en dat alles met ver
dachte weer in orde is sedert deze
uit dienst is gekomen. De raadsman
wees er in zijn pleidooi op, dat de
Utrechter in beroep van het vonnis
van de Krijgsraad was gegaan om
dat zd. zelfs geen voorwaardelijke
opzet aanwezig is geweest bij de
poging tot zware mishandeling.
Mocht het hof niet, zoals hij, tot
vrijspraak concluderen, dan zou een
lichtere straf op zijn plaats zijn,
meende mr. Brandsma.
Frankrijk weert
vrouwen uit
bestuursorganen
(Van onze Parijse correspondent)
De vice-presidente van de Franse
nationale vergadering. Mevr. Pate-
notre, heeft de alarmklok geluid, om
dat het aandeel van de vrouwen in
leidende functies de laatste jaren
steeds geringer wordt. Sedert de ge
boorte van de Vijfde republiek in
1958 heeft geen enkele vrouw meer
een portefeuille mogen beheren, ter
wijl Engeland thans zes vrouwelijke
ministers telt. In het parlement is
het contingent vrouwelijke kamerle
den sinds het einde van de laatste
oorlog van 30 tot 10 op de 526
teruggelopen.
Ofschoon president De Gaulle na
de bevrijding de Franse vrouwen
voor het eerst kiesrecht gaf, is hun
actieve en directe invloed op de be
stuurslichamen onder het gaullistische
bewind voortdurend verder afgeno
men. Mevr. Patenotre, die een van
de voornaamste voortreksters is van
de vrouwen-emancipatie, heeft de re
gering deze tegenstijdigheid nu nog
eens onder het oog willen brengen.
Veel hoop op spoedige verbetering
mag ze nauwelijks koesteren aange
zien het algemeen bekend is, dat De
Gaulle maar heel weinig vertrouwen
heeft in de politieke leiderscapaci
teiten van vrouwen.
Eerste kievitsei
Gistermiddag om drie uur is door
de gepensioneerde arbeider P. J. van
den Woldenberg in de weilanden on
der Siebengewsid het eerste kievitsei
gevonden. Het ei is aangemeld bij
het kabinet van de commissaris van
de Koningin in Limburg. In verband
met de omstandigheid, dat de Ko
ningin op vakantie in Oostenrijk is,
is nog niet bekend of het ei ten pa-
leize Soestdijk zal worden aange
boden.
Uitlating van
Senator Boetes
komt niet in
handelingen
(Van onze parlementaire redactie)
De kreet „Johnson oorlogsmisdadi
ger" komt ondanks protest van sena
tor Boetes (PSP) niet in de hande
lingen van de Eerste Kamer. De
Eerste Kamer heeft gistermiddag in
een besloten vergadering beslist, dat
het protest van de pacifist tegen die
beslissing van voorzitter Mazure ter
zijde wordt gelegd. Alleen de PSP en
de CPN verzetten zich daartegen. Al
le andere fracties betoogden bij mon
de van mr. P. G. M. van Meeuwen,
dat de heer Boetes, toen hy de ge
wraakte woorden gebruikte (vorige
week bij de begroting van Onderwijs
en Wetenschappen) moedwillig de ge
legenheid had aangegrepen.
De zaak was er volgens hem met
de haren bijgesleept. De gezamenlijke
fracties waren met voorzitter Mazure
unaniem van mening dat de heer
Boetes buiten de orde was. Woord
voerder voor de PSP was mr. Van
Wijk, die het ermee eens bleek dat
zijn fractiegenoot buiten de orde was
geweest. Hij wees er evenwel op dat
er geen redenen zijn om de passage
buiten de handelingen te houden. Het
incident dat zich indertijd afspeelde
rond de Boerenafgevaardigde Adams
is ook hoewel het buiten de orde
was uitvoerig in de handelingen
opgenomen.