Met DAF 55 moet men leren omgaan
HOE BELEVEN R.-KATHOLIEKEN
EN HERV. HUN GODSDIENST?
EEN SOLIDE WAGEN VAN EIGEN BODEM, MAAR
Henk van Zalinge
Gebrs. van Ulden
Garage Vliefwijk
Plotseling
uitzicht
kwijt
AUTO FOREHOLTE NV
Vallen oude tradities
en zekerheden weg?
Diepgaand
onderzoek
i)UWD£,KUAU 2» FEBRUARI 1968
LLlDbGH DAGBLAD
PAGINA H
Van wegen, wagens, ivieien en wat - or - :o - bij - komt 1j|
Met de motor van de DAF-55 zyn we gauw klaar:
gewoon goed. Een aangepaste 1,1 liter motor uit de Re
nault 8. Zeer modern, zeer doelmatig. Er schijnt een
Fransman geroepen te hebben: „De DAF-55 is de beste
Renault waarin ik ooit heb gereden".
Laten we ons bij de DAF houden. De 55 accelereert zeer
snel. Veel zwaardere wagens leggen het de eerste honderd
meters tegen hem af. Een sterk punt, waarmee DAF een
nieuwe groep zal aanspreken. En wat betreft de typische
DAF-ryders: zij zullen in een nieuwe DAF-55 vaak de
vreemde sensatie beleven de „stoerdere" weggebruiker
achter zich te laten.
Dit zijn de acceleratietijden: van 0 tot 80 in 13 sec.j van
0 tot 100 in 21 sec.
Topsnelheid tevens kruissnelheid is 129 km/u. Hij
loopt gemiddeld 111,2.
De wagen veert uitstekend. Vooral dank zij de langs-
liggende torsiestaafveren op de vooras. Deze veren hebben
ook nog een torsiestabilisator om overhellen in bochten
tegen te gaan. De achteras heeft schroefveren en is met
een lange soepele veerweg uitgevoerd.
De wegligging is ook in orde. Mits er zich geen bijzonde
re rytechnische problemen voordoen. Anders gezegd: de
DAF-55 raakt in „grensgevallen" sterk overstuurd.
„Hy gooit zijn staart weg", heet
dat in vakjargon. Alleen ervaren rij
ders kunnen dit weer rechttrekken.
Wat is een grensgeval? Dat ligt in
iedere situatie weer anders. Kan bij
een hoge snelheid zijn, of bij een lage.
Kan afhangen van de gesteldheid van
het wegdek, nat of niet. De ligging
van een bocht, winddruk, staat waar
in de banden verkeren of de manier
waarop de bestuurder een bocht in
zet. Enfin, een samenloop van vele
omstandigheden.
Nieuwe Ferrari BELGISCH
AUTOPARK
Verhaaltjes
Er wordt vaak over dit punt
overstuurd zijn heengepraat. Daar
merkt de normale (DAF)rijder toch
niks van, alleen maar ingewikkelde
verhaaltjes van specialisten.
Dat is niet juist. Iedere weggebrui
ker, of hij nu ervaren is of niet,
moet goed beseffen, dat ook hy in
zo'n grensgeval terecht kan komen.
De minder ervaren ryder is dan ge
baat bij een auto, die zo evenwichtig
mogelijk reageert. En dat de DAF 55
evenwichtig reageert, kan men on
mogelijk zeggen.
Oorzaak
De oorzaak? De grote veerweg van
de swing-asconstructie. Een differen
tieel tandiwielsysteem, dat de aan-
drtffkracht van de motor zo even
wichtig mogelijk over de beide wie
len moet verdelen) ontbreekt bij de
variomatic. (Bij de DAF-racewagen
is overigens wel een differentieel
ADVERTENTIE
M. BRINKS
[Uw MTO-beklederJ
Ie BINNENVESTGRACHT 1 i
Kieteleffect om
het af te leren -
Wie het schakelen altijd ge
wend is geweest, heeft bij de
overgang op automatische trans-
missie altijd moeite het voet
werk daarbij aan te passen.
De linkervoet, die daarbij
door het ontbreken van het kop
pelingspedaal op non-activi
teit wordt gesteld, behoudt na
melijk nog geruime tijd de nei
ging om ook nog mee te willen
doen. Hy is gewend stevig op
het koppelingspedaal te trappen i
en voert dezelfde manoeuvre
uit op het rempedaal. Het gevolg i
is dat de wagen sterk wordt af-
geremd op een moment, dat dit
helemaal niet wordt verlangd.
Dit kan gevaarlijke situaties
scheppen, omdat het achterop
komend verkeer hierop niet ver
dacht is.
Ogenschijnlijk ligt het voor de
hand. nu er slechts twee pe
dalen overblijven dat het ene
~been gebruikt wordt voor het
rempedaal, en het andere voor
het gaspedaal, maar deze me
thode is niet juist. Als er afge
remd moet worden, moet tege
lijkertijd het gas worden wegge
nomen. D$ rechtervoet zweeft
daarbij min of meer in de lucht
en heeft vrijwel geen steun.
Daarbij dient de remkracht soe
pel gedoseerd te worden, zodat
als het linkerbeen hiervoor
wordt gebruikt, dit ook al geen
steun geeft.
Met twee min of meer z
vende voeten krijgt het lichaam
een zeer onevenwichtige toe
stand, hetgeen men gemakeklijk
aan de praktijk kan toetsen door
zittend op een stoel de beide be
nen van de' grond te heffen.
Om een dergelijk labiel even
wicht van het lichaam tegen te
gaan, moet de linkervoet bij
automatisch geschakelde auto
werkeloos bly'ven.
Om hieraan te wennen, advi
seert NSU de linkerschoen tij-
dens het rijden uit te trekken.
Vooral voor dames schijnt dit
een afdoend middel, omdat de
rubber ribbels van het rempe- i
daal op de ongeschoeide voet i
een sterk kieteleffect hebben.
Door
aangebracht). De wielen worden elk
via een eigen riem aangedreven. In
mul zand, of op een nat wegdek
houdt de DAF dus altijd twee aange
dreven wielen. Als er goed gebruik
wordt gemaakt, is dat een niet
te versmaden voordeel. Is dit niet
De Ferrari autofabriek heeft mee
gedeeld. dat zij een nieuw prototype
gebouwd heeft, dat tentoongesteld zal
worden tijdens de autotentoonstelling
in maart in Genève.
Een woordvoerder zei, dat het nieu
we type, genaamd Ferrari 250/p-5, een
motor heeft van 2989 cc. 12 cilinders,
400 pk, gewicht 664 kilo, met vijf ver
snellingen. plus een reserve versnel
ling. Het koetswerk is gemaakt door
de bekende Piininfajrina fabriek
De woordvoerder sloot niet de mo
gelijkheid uit, dat de nieuwe wagen
dit seizoen gebruikt kan worden bij
autorennen.
Kort
autonieuws
ADVERTENTIE
Hoofddealer voor
Leiden en omstreken
Verdamstraat 6 - Tel. 23041
overigens. Het interieur is strak en
sober. De meters zijn goed aflees-
en spiegelen 's avonds niet in
de voorruit. Het ventilatiesysteem
werkt goed, de kachel kon beter.
Achterin hadden wij het gevoel op
trapleer te zitten. De personen
ons keken we in de kraag. Het
dak is hoog. Men kan voorin zitten
met een hoge hoed op. De bagage
ruimte is redelijk.
Of wij f6595 voor de DAF 55 te
duur vinden? Ja en neen. Het is een
solide wagen, met een voortreffelijke
motor, keurig afgewerkt. Maar dat
mag dan ook wel voor zo'n bedrag.
Aan de andere kant kirygt men
dat geld een variomatic. En dat
is velen heel wat waard.
't geval, dan heeft men moeite om
wanneer bijvoorbeeld een wiel door
nattigheid in een bocht slipt het
andere wiel de baas te blijven. Voor-
u de DAF over meer motorver
mogen beschikt. Men moet aan deze
eigengereide eigenschap wennen.
Men moet ermee leren leven.
Geluidsinstallatie
De auto maakt, vooral bij het
optrekken, nogal lawaai. Dat is niet
de motor, maar de variomatic. Er
wordt beweerd, dat de DAF-mensen
extra geluidsisolatie gaan aanbren
gen. Hoe is de zit en de besturing
de DAF 55? De semikuipstoe-
len zijn (net als in de DAF 44) voor
treffelijk en zowel in de hoogte als
voren naar achteren verstelbaar.
Men zit ruim en rustig achter het
stuur. Men moet alleen te veel aan
het stuurwiel draaien. De wagen
stuurt te indirect. Het stuurwiel zelf
is trouwens veel te groot. Zo groot,
men by het instappen de knieën
stoot. Dat hoeft toch echt niet.
Hard trappen
De DAF 55 heeft trommelremmen
achter en royale schijfremmen voor.
De circuits zijn gescheiden. Als een
paar remmen het begeeft, blijft het
andere werken. Prima remmen. Al
leen met dit nadeel: men moet veel
te hard trappen, voor men merkt,
ze zo goed zijn. De pedaaldruk is
veel te hoog.
De DAF 55 is solide en netjes afge-
erkt. Niets nieuws voor een DAF
ADVERTENTIE
Tijdens de jongste dooiperiode heb
ben de automobilisten weer kunnen
ervaren, hoe by inhaalmanoeuvres de
voorruit ineens met opspattend blub
ber kan worden bedekt, waardoor het
uitzicht volledig wordt belemmerd.
Dit geschiedt voonamelijk, wan
neer een inhaler te snel weer naar
rechts gaat. In de dooiperiode is het
daarom gewenst een wat andere in-
haaltactiek toe te passen dan op dro
ge wegen.
Men dient iets langer op de inhaal
strook te blijven dan normaal, zodat
de ingehaalde niet de volle laag van
het opspattend wegvuil tegen de
voorruit krygt.
Het is vanzelfsprekend, dat met de
ze langere inhaalweg rekening moet
worden gehouden bij elke poging
in te halen.
De ingehaalde kan als afweermid
del tijdig de ruitenwissers inschake
len of in zyn snelste stand zetten, zo
dra hij merkt dat iemand hem wil
inhalen. Dikwijls zyn ruitensproeier
en wisser echter niet in staat om
de sneeuwbrei snel de baas te worden,
zodat het vooral van de inhaler af
hangt om dergelijke gevaarvolle si
tuaties te voorkomen.
ADVERTENTIE
Hoofddealer van DAF voor:
Katwijk, Valkenburg, Noordwijk,
Noordwijkerhout, Voorhout, Sassen-
heim en De Zilk
Herenstraat 54-56 - Voorhout
Telefoon 02532—7341
Kon. Wilhelminastraat 16,
Katwijk, telefoon 017184299
In verband met de grote vraag
naar de nieuwe Ford Escort, die de
anglia is opgevolgd, is de dagpro-
duktie van dit type in de nieuwe
Fordfabriek te Liverpool opgevoerd
van 500 tot 1000 stuks.
Sinds 1958 wordt in het training
center van General Motors te Rot
terdam onderricht aan GM-dealers
en hun personeel gegeven in alle tak
ken van de automobieltechniek. De
zer dagen kon de 10.000ste cursist
worden gediplomeerd.
Opnieuw heeft het Israëlisch au
tomerk Sabra in Nederland een im
porteur gekregen, nl. Sabra Import
Nederland NV te Breda. Enkele ja
ren geleden deed een Amsterdams
garagebedrijf pogingen dit merk te
introducen, hetgeen toen mislukte.
Nadat Zweden van links naar
rechts verkeer is overgegaan, zijn er
nog altijd 63 landen (dat is een der
de van alle landen ter wereld i, waar
nog steeds links verkeer is. Behalve
Engeland zijn dat o.m. Japan, Au
stralië, Nieuw-Zeeland en India.
De chansonnièr Elvis Presley
heeft een privé-autopark van twaalf
automobielen, nl. drie Rolls Royces,
j twee Cadillacs, twee Mustangs, één
Bentley, één Lincoln, één Citroen DS
I 21 en twee niet met name genoemde
I automobielen. Frank Sinatra doet het
I iets bescheidener, hij beschikt ovei
i slechts elf auto's.
In de Amerikaanse staat Mas-
sachutssets geldt sinds kort een be
paling, dat als een automobilist on
der invloed van alcohol een ongeluk
veroorzaakt, ook de vriend of de
caféhouder, die de brokkenmaker het
laatste glas heeft geserveerd, straf
baar is.
Het Beilgische personenwagenparli
bestond op 31 deoember van het vo
rig jaar uit 1.667.000 voertuigen (eind
ÏC. 1966: 1.529.000), waarvan 711.000
in Duitse origine. 467.000 van Fran-
221.000 van Engelse, en 121.000
in Italiaanse oorsprong. Er lopen
thans 22.000 Dafs in België, 6000 Ja
panse en 9900 Russische wagens.
Het Nederlandse personenwagen
park was op het eind van 1967 met
1.700.000 stuks slechts iets groter.
In België zyn de autoverkopen In
het vorig jaar ook weer iets gestegen
227.000 in '66 op 237.000. In Ne
derland werden het afgelopen jaar
00 nieuwe personenwagens ver
kocht.
De meest verkochte automerken in
België (met meer dan 10.000 stuks)
zyn: 1. Fiat (24.450); 2. Renault
(23.710); 3. Volkswagen (23.630); 4.
Opel (23.250); 5. Duitse Fords
(20.100); 6. Citroën (16.100)7. Sim-
ca (15.300); 8. Engelse Fords (10.880)
9. Peugeot (10.770). DAF komt op de
twaalfde plaats (in Nederland op do
vierde)
Let op de
achteruit-
rijders
Rijdt men langs een rij met de
neus naar het trottoir geparkeerde
automobielen, houdt dan als het
enigszins mogelijk is ruim afstand
van deze stilstaande auto's. Men
moet er namelijk rekening mee hou
den, dat een van deze wagens de par
keerruimte gaat verlaten en vaak ia
dat met een dergelijke parkeerme-
thode niet anders mogelijk dan eerst
een eindje „blind" achteruit te ryden
voordat de bestuurder de weg kan
's Avonds kunnen brandende ach»
terlichten of ingeschakelde achteruit#
rijlampen een aanduiding zijn, dat
een auto de rij wil verlaten.
Als de verkeersstroom het totaa^
verdient het aanbeveling zo'n achter-
uitrijder een handje te helpen by het
invoegen in het verkeer door even te
stoppen. Zou u zelf voor zo'n gebaar
ook niet dankbaar zijn?
Verscheidene Engelse autobla
den hebben handtekeningen van
300.000 automobilisten verzameld om
te protesteren tegen de ingevoerde
maximum snelheid van 70 mijl (112
km) per uur. De ex-wereldkampioen
Graham Hill behoort tot de onderte#
kenaars.
Studierapport over godsdienstbeleving
(Van onze Zwolse correspondent)
Er zijn weinig r.-katholieken en hervormden bij wie oude
tradities en zekerheden nog ongeschokt fungeren. Zelfs bij zeer
kerksen is een aantal dogma's weggevallen en heerst een on
verstaanbaarheid ten aanzien van de traditionele termen uit
de schrift, de voorbede en de prediking. Deze onverstaanbaar
heid hangt maar zeer ten dele samen met het al of niet kerks
zijn.
Dit is één van de conclusies, die
men kan trekken uit een zojuist
verschenen rapport over de gods
dienstbeleving in Zwolle. Het is
samengesteld door dr. C. J. Stra-
ver, met medewerking van de
studenten J. Verheul en B. van
Dam in opdracht van het Con
vent der dominicanen te Zwolle.
Het uitgangspunt is geweest een
onderzoek in te stellen naar de
beleving van de godsdienst, zoals
die op het ogenblik is.
De vraag welke betekenis de on
dervraagden aan de godsdienst toe
kennen in hun persoonlyk leven,
vromt de spil van het onderzoek
Daarnaast werd echter ook een aan
tal andere onderwerpen belicht. De
paters dominicanen spreken er in het
rapport hun vreugde over uit, dat het
onderzoek zich dank zij de medewer
king van de Hervormde gemeente
ook heeft kunnen uitstrekken tot an
deren dan rooms-katholieken.
Onzekerheid
Opvallend sterk blykt de onzeker
heid bij de r. katholieke ondervraag
den, slechts een klein aantal is zich
aan het oriënteren, het zyn godsdien
stige hetzij in humanistische rich
ting. Men kan wel stellen, dat men
onder de dertig jaar de meeste pro
gressieven aantreft, die open staan
voor nieuwe geluiden, hoewel er on
der deze jongeren ook zyn die
een opvallend „harde" houding aan
nemen,
Boven de dertig is men overwegend
reeds vastgeroest in een tamelijk bur
gerlek denkpatroon. Wie een moeilij
ke jeugd heeft gehad of geconfron
teerd is geweest met een duidelijke
breuk in zyn levensontwikkeling,
heeft meestal reeds bewust stelling
genomen.
Het is, zo zegt het rapport, alsof
ten in sterke mate van de ene dag
in de andere leeft en dit zo geruis
loos mogelijk probeert te doen om
vooral zichzelf niet te verontrusten.
Zij beschouwen de kerk enerzijds als
een steun, anderzijds en tegelijkertijd
als iets wat ze niet zo belangrijk
den. Een verklaring voor deze „dub
belheid" is moeilijk te vinden. Mis
schien ligt het aan de mentaliteit in
deze landstreek. Op gebieden, die
empirisch nabij zijn (kinderregeling,
echtscheiding) kunnen ze aanmerke
lijk progressiever zijn dan op ande
re. Terreinen als hemel en hel hebben
nauwelijks betekenis, tenzy als vage
geruststelling want 'als burger wil
men fatsoenlijk in sociale zin:
ceptabel op aarde leven. Andere
verschijnselen bevestigen deze ten
dens. Het lijkt soms of er een soort
ruilhandeltje met de kerk bestaat.
„Als jullie mij vrijheid laten op het
terrein van bijvoorbeeld gezinsrege
ling en gemengde verkering, dan
gen jullie eisen stellen op andere
punten, zoals vrijdag houden, etc".
God: helper
in de nood
Er is, zo bleek uit de ondervragin
gen, een duidelyk verschil in godsbe
sef naarmate de geïnterviewden meer
of minder progressief zijn. Bij sterk
traditionele ondervraagden fungeert
God nog veelal als helper in de nood.
Bij hen, die zich meer op de vernieu
wing van het denken oriënteren, ls
er veel meer bewustzijn van een be
leefde aanwezigheid van God te con
stateren.
Voor velen is het besef van God ze
ker geen zaak die een vitale rol
speelt in het dagelyks leven, eerder
het tegendeel. Men kan een aantal
uitwendige plichten van het kerkelijk
leven of eng dogmatische begrippen
wel handhaven, maar los van de sa
menhang met het geheel en met het
leven.
Die samenhang, zo zegt het rap
port, is ook niet mogelijk zolang het
vitale centrum zo onduidelijk en on
ontwikkeld blijft. Het schept een on
bevredigdheid - vaag en wellicht on
bewust die zich ontlaadt in het on
verstaanbaar worden van tal van
kerkelijke en dogmatische termen en
begrippen. Een groot deel van de on
dervraagden is inderdaad bezig met
zich te heroriënteren en beginnen
daarbij met het zich bevrijden van
zinledig geworden kerkelijke plichten.
vormden, die by het onderzoek be-van het biechten en odfc van hel
Mechanisme
Het is merkwaardig, dat er eigen
lijk geen grote verschillen in uit
komst bestaan bij de hervormde on
dervraagden (bovenstaande conclu
sies betroffen r.-katholieken). Het
gewoonte-mechanisme is ook bij de
hervormden sterk, zij het dan dat
't niet bijv; de vrijdag, maar de zon
dagviering betreft. Ook bij hen trof
fen de samenstellers in ongeveer de
zelfde mate moeilijkheden aan met
de traditioneel godsdienstige termi
nologie (Christus, voorbeschikking hel
etc.). Het godsdienstige lijkt een
even weinig rechtstreekse plaats in
te nemen in het leven, ook al wordt
Gods aanwezigheid voor zover be
leefd, anders beleefd dan bij de
r.-katholieken. Er komt, aldus het
rapport, bij de hervormde onder
vraagden zeker meer expliciet chris
tendom aan te pas dan bij de r.-ka
tholieken.
Of het ook intenser beleefd wordt
en in meer levensgebieden uitwer
king heeft, valt te betwijfelen. Het is
ook hier veelal een bidden uit noojl,
„Godsdienst heeft wel iets met het
leven te maken. God geeft wel lei
ding", zeggen velen doch in het con
crete leven kunnen z>y het niet aan
wijzen en het wordt ook niet duide
lyk, dat ze streven naar een erg in
tense beleving daarvan.
Bijbel lezen
trokken waren, heel anders te liggen
dan bij de r.-katholieken. De span
ningen ontstaan dan ten opzichte van
een traditie of sociaal groepsidee,
die officieel nauwelijks erkend wordt
in feite sterk ge
bonden is. Ze betreuren sterk, dat
het christelijke stempel op de samen
leving aan het vervagen is. Zoals
sommigen zich uitten: „Je kunt niet
christen zijn, je hebt een
kerk als groepsbinding en steun no
dig".
Opvallend ls het sterke vasthouden
m d© letterlijke betekenis van de
bijbel. Aan bijbellezing wordt rela
tief weinig gedaan. Bidden wordt
wel veel aangetroffen. Een opvallend
verschil met de r.-katholieken is ze
ker de mate waarin men christelijk
kan zijn en blijven zonder kerkelijke
binding, kerkgang e.d. Als een r.-ka-
tholiek niet meer naar de kerk gaat
dryft zyn geloof weg- by de hervorm
de blijft het vaak, en wordt het
voortgezet in het gezin.
Men voelt zich verantwoordelijk ten
opzichte van God en niet zozeer ten
opzichte van een kerk. Tenslotte het
isolement ten opzichte van anders
denkenden, in het byzonder de huma
nisten, is by de hervormden wat gro-
terdam by de r.-katholieken.
communiceren.
In vind die kerkelijke wetten ley
riekoek. We houden ze wel, maar we
zien het reëel. We onderhouden tt
uit gewoonte.
Grote flauwekul. De gemeerv*
schapsbiecht, daar ben lk wel voor»
Ik zou graag hebben, dat se de
gemeenschappelijke biecht invoeren.
Ik heb een vreselijke hekel aan biech*
die sleur en dat rytje (me*
ningen van ondervraagde r.-katholle»
ken)
Traditioneler
Deze noodgedwongen onvolledige
samenvatting nogmaals comprime
rend zou men van de hervormden
kunnen zeggen: de godsdienst geeft
weinig aansluiting bij het dagelyks
leven, de hervormden zyn kerkser
traditioneler van de r.-katholieken, in
de schepping gelooft iedereen (en me
de daarom in God), in Christus al
veel minder (tenzy als deel van God,
niet als voorbeeld voor het leven), ii
hel en hiernamaals nog minder.
„Men moet wel stellen, dat dit eet
moeilijke voedingsbodem is voor eei
herleving van een godsdienstige be
leving. Men heeft er praktisch geen
toegangsweg toe. Men zal wellicht
eerst In zyn hele levenskyk en -be
leving sensitiever en opener worden,
voordat er op godsdienstig terrein
zichtbare resultaten verwacht
gen worden". Tenslotte geven wy
hieronder nog enkele uitspraken uit
het rapport, dat is verschenen by uit-
gevery „De Horstink" in Amersfoort.
Biecht
Hel
Ja, daar geloof lk wel in. De
hel wordt meerdere malen genoemd
in de by bel.
Ik geloof niet meer in een he*
mei of hel. Ik geloof in een evolutie,
nensen van nu staan op de
schouders van hun voorouders, (me*
ning van hervormde en buitenkerk©*
ïyke)
Humanisme
Humanisten zyn echt niet slech
ter dan wy wie r.-katholiek zyn op*
gevoed. Ze zien het geloof als een
sprookje waar ze niet in kunnen ge
loven maar daarom ze niet slechter
af by God dan wy. Een r.-katholieU
die afgevallen is, is veel slechter dan
iemand.
Het enige waar de humanist
)or leven kan is de poo6 die hy op
aarde is, zo goed mogeiyk te beste*
den. Voor hem is het met de dood uit.
Dat wil niet zeggen dat hy als meni
minder is.
(mening van s» katholiek en hes*
vormde).
ADVERTENTIE
Voetbal Het voetbalelftal van
Wales heeft gisteren in Wrexham
voor 17.500 toeschouwers een over
winning met 2—0 behaald op Noord-
Ierland. WalesNoord-Ierland was
de laatste wedstryd uit het toernooi
om het kampioenschap van Groot-
Brittannië en tegelyk de laatste wed
stryd uit groep 8 voor het Europees
kampioenschap voor landenteams,
waarvan Engeland afgelopen zater
dag winnaar werd.