Residentie-Orkest in ten dele progessief program Subliem Jubileumconcert van Ned. Madrigaalkoor Muzikale (r) evolutie schrijdt voor Serie werken van Hollandse componisten Voetbal in afdeling Leiden Uitslagen-standen WOENSDAG 28 FEBRUARI 19G8 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 15 738. inleg elijke 35. af 285 en vai korti Ka and rei Onder baanbreker Pierre Boule Het Residentie-Orkest heeft hem met een feilloze reproduktie hoge eer bewezen, zoals de kleine groep „meesters" dat ook Boulez in diens „Eclat" heeft gedaan. Maar met ziilk een mentor aan het hoofd als deze Boulez, aan wiens greep soms evenwel met slechts twee strak gehouden vingers nie mand ontkomt, is dan ook alles mo gelijk. Dat h\J menigeen op deze avond een schok bezorgd heeft, is zeker. Dit is voor menigeen wel eens goed. omdat bü al het „oud-vertrouwde" het gevaar voor inslapen niet on denkbaar is ADVERTENTIE In de Zuiderkerk Bevreemding, soms verbijstering beving ongetwijfeld velen jdens het beluisteren van het musicologisch belangwekkende rogramma, dat de befaamde extreem-moderne dirigent-com ponist Pierre Boulez in de Stadsgehoorzaal bracht. Door Raderen zal het echter met (gedeeltelijk?) begrip ontvangen pUn. Boulez wiens directie op zichzelf al een visueel genot biedt, een baanbreker, een pionier. Daarvan leverde het tendele avant-gardistische programma bewijs. ;1 ide Tl PO flEen man die de „Koningskroningen muziek der Middeleeuwen", in voor de moderne muziekpraktijk ziene versie van de musicoloog Schrade, met daarnaast Anton eberns' uit 1928 daterende Symfo- op. 21, Boulez' „Eclat" (1964-'66) Bartóks „Muziek voor snaar- ■anjstrumenten. slagwerk en ce- jsta" van 1936 uitvoert, geeft blijk een gedurfde instelling, waarmee tegelijkertijd de scheiding der gèesten blootlegt: die tussen conser- tief en progressief, woorden, die genwoordig meer dan ooit aan de de dag zijn. Aan de inleiding tot de „Konings- oningen" van de hand van de mponist Kees van Baaren, ont- oen wij, dat deze zes muzieken uit 791350 (oi. wel zeer willekeurig ;1 rangschikt) van anonieme compo- sten aan de hand van de originele I anuscripten voor mannen- en kna- 1 nstemmen. alsmede een aantal in- ■umenten bewerkt werden. Piccolo, hobo, Engelse hoorn, trom- bazuinen en altviolen vervingen tft instrumentarium uit de middel- uwen van fluiten, schalmei, koper- strumenten, luit, psalterium, vedel gigue. De stukken wisselen van - tot twee- en driestemmig, zij preken een klare melodische taal en gevat in structuren van grote Vermoedelijk is het twee pifcmmige „Gaude, felix Francia" 226) gecomponeerd door Perotinus, L beroemde muziekmeester van de nüre Dame te Parijs. Afgezien van de vraag, of het wel slist noodzakelijk is geweest om tot KÏoosie bewerking over te gaan (nuge- htweg Werd het oorspronkelijke ioom zoveel mogelijk te benaderen, 'in a60 denke eraan hoe de violen M aam Whtten de klank der vedels te bur. vi litereniverkregen zij een perfecte (rtolking door het Residentie-Or- in samenwerkng met leden van Hagihe Sangers", het „Haags atrozenkoor" en met solistische edewerking van de tenoren Paul 10 Kt Bneleers en Wim van Gerven, na- j t 't in het „Ver pacis aperit", ge- hreven voor de Kroning van Phi- j ipe Auguste in Reims (1179) even rèinnefS wankel was toegegaan. Hoogtepunt: de Laudes uit de Kro- 1179. De in deze com- schreven „commando htige karakteristiek kwam uitste- - a tot zijn recht. Toch vertoefden pfantso i) hier in een aparte wereld, waar- Z.w. n de monotone sfeer op den duur «nderbe et te ontkennen viel. De minu- Me10 sus-exacte directie van Boulez was, eïderdoi Ws trouwens steeds, evident. ijd 8 huls) l- 1,50J ruk „over" naar ebern: de scheiding der geesten srd volkomen. Vanzelfsprekend JMdt in deze, op de twaalf toon tech- gebouwde compositie een struc- reel „wonder" vod trokken. Vooral eerste deel onderscheidt zich trdoor, de daarop volgende zeven levendiger variaties geven even- de indruk geschreven te zijn een man, bij wie het „cere- rifale" vóór alles ging. Onwetendheid onverschilligheid van de „gewone n" mogen in Weberns tijd een ödicap voor zijn succes geweest in, wij geloven ook nu nog niet de duurzaamheid van diens ove rigens geniaal kunnen, althans in dit. werk. Boulez' al evenzeer fantastisch knap gecomponeerd, nauwelijks te omschrijven „Eclat" sprak ons, voor namelijk door de rijkdom aan origi nele klank vondsten veel meer aan. In dit slechts aoht minuten durencte werkje waarin soms ook de stilte heerst heeft hij met behulp van piano, celesta, harp, klokkenspel, vi brafoon, mandoline, gitaar, cimbalon, buisklokken, fluit, althobo, trompet, trombone, altviool en cello een nieu we wereld weten op te roepen, waar in hij zioh zowel dirigent als compo nist een creatief mens van de eerste orde betoont. Improvisatie en pre cies voorgeschreven notatie wisselen elkaar af. Het komt ons voor, dat deze wijze van schrijven, die echter de hoog ste eisen stelt aan de execntanten, nog wijdse perspectieven voor de toe komst inhoudt, ook al vergt het be luisteren van de toehoorder nog zo veel inspanning, om tot een juist be grip te komen. Dat juiste begrip is na één auditie echter onmogelijk te verkrijgen: een reprise zou daarom, ondanks de gevergde inspanning, welkom geweest zijn. Gewenning kan In sommige gevallen tot openbaring Dirigent Pierre Boulez tussen de twee tenoren Wim van Gerven en Paul Hameleers. (Foto LD/Holvast) Na de pauze een teruggang, althans wat de muzikale evolutie cof revo lutie?) betreft. Bartók gaat in zijn „Muziek voor snaarinstrumenten, slagwerk en ce lesta" veel geladener en klankrijker te werk dan in zijn voorgaande c posities. Hij roept de felste, beklem mendste spanningen in ritmisch-be wogen verscheidenheid op. Reeds het eerste fugatisohe deel toont tevens zijn vermogen tot het realiseren een magistrale opbouw overtuigend aan, welke zo mogelijk in het laatste deel overtroffen wordt. Bartók is de voor zijn tijd geniale vernieuwer geweest, die aan elk in strument zijn volle waarde verleent, speciaal aan het. sterk uiteenlopende slagwerk. Gezien de muzikale ont wikkeling sinds zijn dood en hem gehoord na Boulez „Eclat" moge zijn muziek alweer in menig opzicht voor ons oor „vieux jeu" zijn, niemand ontkomt aan de biologerende invloed van een maai, die in zijn tijd een dei* grootste wegbereiders voor een nieuwe, zeldzaam rijke expressie is geweest. Ook deze compositie heeft dat wederom overtuigend aange toond: Bartók behoorde zonder enige tegenspraak tot een der meest evo lutionaire moderne baanbrekers. Ned. Koorfestival Het Nederlands koorfestival 1968 met koorcompetitie, georganiseerd door de Kon. Bond van zang- en oratoriumverenigingen in samenwer king met de AVRO, zal worden ge houden op vrijdag 10 mei, zaterdag 11 mei, zaterdag 18 mei en zaterlag 25 mei, in de grote zaal van de AVRO- studio te Hilversum. Er worden ca. 100 koren verwacht. De jury wordt gevormd door Frans van Amelsvoort, Piet Post en Iskar Aribo. Twintig jaar Madrigaalkoor liggen in het verleden. Dit Ma drigaalkoor is misschien niet uniek in den lande, maar de Ne derlandse amateurkamerkoren, die er in één adem mee ge noemd kunnen worden, zijn zeker op de vingers van één hand te tellen. Dit heeft Willem Mizée als eerste en Herman Strate- gier met hem bewerkstelligd. Wij willen herinneren aan mede werking op concerten van het Residentie-Orkest, van welke zijde een nieuwe uitnodiging schijnt te worden voorbereid. Het jubileumconcert gisteren in de druk bezochte Zuiderkerk zal gedenkwaardig blijven om de opzet: alleen Nederlandse composities, onder welke de première van een aan het koor op gedragen „Te Deum" van Strategier. Gedenkwaardig ook om de vele aanwezige autoriteiten en prominente kunstenaars. meisje bij Strategier in de klas geze- Uit de welkomsttoespraak van voor zitter C. Zandbergen bleek, dat mi nister dr. Marga Klompé (ze heeft als ZATERDAG 24 FEBRUARI Regionale Jeugdconipetitie. Overmaas alUVS al 12. Afdelingscompetitie. 1Woubrugge 1TAW 1 40. VVSB 1Sleuteis 1 00. Alphla 1 MVKV 1 2—2. IA: Oegstg. 2—TAVV 2 1—2, RCL 3Lisser B. 3 01, Rynsb. B. 3Ha zersw. B .2 1—7. 2A: Quick B. 6—GWS 2 0—5, Ter 3—VWS 2 2B: Koudekerk 3—VVSB 2 3—8, Quick B. 7—TAVV 3 16—U. RCL 5— UVS 2 0—2, SVOW 3—Rouwkoop 3 32, Woubrugge 3Al phla 2 11, ARC 6Koudekerk 4 1Kagia ïiï MVKV 2—Ter Leede 4 2—2, Rijnsb. B. 5 52. 3E: Noordwijk 5—Quick B. 10 11, Rijnsb. B. 7—GWS 4 1—0, RCL 7—T. Leede 6 62. 3G: Rijnsb. 8. 8—GWS 5 5- 3Hazersw. B. 7 Hazersw. B. 8Oe ilVKV 4—VWS 4 1—4. VETERANEN 3J: Ter Leede 8Sleutels 0 00 alAltlor al Oegstg. alLeiden al 61, RCL al Quick B. a3RCL a2 BI: Alph. B. bl—SVOW bl 7—0, B3: DOSR b3—Koudekerk b2 0—1, SVOW b2Hazersw. B. b2 40. holte blTeyllngen bl 29, SJC bl Lisser B. bl 80. B5: VVSB b2—Lisse b3 4—2, SJC b3 b2—Llsse b5 7—1. B7LFC bl—Quick B. bl 1—5, DOCOS bl—Roodenb. bl 0—7, SVLV blKatwijk bl 14. B8: UVS b2—Oegstg. bl 18—0. KRV bl—Leiden bl 14—0. B9Katwijk b2—UVS b3 04, Quick B. b3Roodenburg b2 1- Groen bl—VWS bl 1—3. Bil: ASC b3—UVS b4 2—1, DOCOS b3Roodenb. b3 013. B12: ASC b4Stompw. B. b2 2T Roodenb. b4Katwijk b3 22, Rouw koop b3RCL b2 i B13SVLV b3- C4: Alph. B. c3Alphen cS 60. C5: Ter Leede cl—SJC cl 0— Warmunda clLisse c2 0-2. C6: Foreholte clKagia cl 81 GWS cl—Lisser B. cl 0—14, Llsse c —VVSB c2 1—6. C7: Foreholte c2Lisser B. c2 51 Lisse c4Tevllngen c3 04. SJC c3— Noordwijk c2 2—1, VVSB c3—Ter Lelden clOegstg. cl 20, ZLC cl—VTL cl 1—12, Stompw. B. cl—Leldse B. cl 1—2. C13: Roodenb. c4DOCOS c3 90, Rouwkoop c2KRV c2 20. C14: Roodenb. c6Quick B. c6 83. UVS c3—RCL c3 1—5. C15: ASC c4—Meerburg c2 1—1, VNL c2—Quick B. c7 0—2. Cl" - - - -- UVS c4—ASC c5 5—1 ZONDAG 25 FEBRUARI 1: Rouwkoop 1UDO 1 10, Fore- >lte 1Rijpwe -Stompw. B. IA: DOSR 2—LFC 3 6—0, Forehol te 2—VVSB 2 3—0. Warmunda 2— Lugdun. 4 10. 2: Unitas L. 1—VVOA 1 1—C.Weter. Quick B. c8RCL c4 B—0, B. 1—LDWS 1 2—2, VNL 1VN A 1 5—0, Leldse B. 1—KRV 1 2—1, Meer burg 1—MMO 1 1—0. 2A: VNL 2—Foreholte 3 1—0. 2B: Roodenb. 4—VVSB 3 5—0, SJC 3—Alphia 2 1—0, SVLV 3—Alph. 2—DOSR 3 3—1. VVOA 2—Rijpweter. 2 1—1. 3B: KRV 2—Teyllngen 3 1—1, Or. Groen 3—LFC 4 1—3. SJC 4—ASC 3 3C: DOSR 4—ZLC 2 2—1. LFC 6— St. Bern. 3 2—3. Llsse 6SJC 5 7—0 UVS 5—LDWS 3 3—2. Weter. B. 2— Roodenb. 6 02. 3D: Rijpweter. 3Teyllngen 4 00. UDO 3—DOCOS 4 3—2. 4D- ASC 5Stompw. B. 3 1- LDWS 4Altlor 5 3—3. Roodenb. 9— 4F: DOSR 5Warmunda 5 11—2, KRV 4—LFC 6 4—0. UDO 5—Or. Groen 5 1—4. 4G: DOCOS 8—VNL 4 0—10. VTL 4 Leldse B. 4 71. 4JLeldse B 5VN A 4 4—0. Stomp- WÜV-se B 4WO4 2—0 4L: ZLC 4—UVS 8 1—1. VETERANEN 4M: LDWS 6—Stompw. B. 5 5—1. Meerburg 5Rouwkoop 5 05. SVLV 6Alphen 7 41, 0—1, SVLV al—Fore- A5: Foreholte a2Lisse a3 32, UVS a4Teyllngen a3 r Dirigent Herman Strategier, Marianne Dieleman (alt), Nelly Groeneveld (sopraan), Esther Hillinga sopraanen David Hol- lestelle (bas). (Foto LD/Holvast) fert aan de trooosteloze, uitzichtloze geesten der moderne kunstrichtingen. aan het eind de woorden ver schenen „Uwer is", breekt de draad af, de aanvulling „het koninklijke" komt niet en daarmee niet het deel hebben aan het eeuwig licht. Dit werk, op zichzelf geen novum, is zeer suggestief in z'n pessimistisch idioom en moet van de koristen enorm veel waakzaamheid en concentratie hebben gevergd. Het Madrigaalkoor beschikt evenwel over een bewonde renswaardige wendbaarheid en tech niek en weet bekwaam alle vocale problemen op te lossen. Wel moest blyken, dat koor en Utrechts Symfo nie Orkest tezamen elkaar te veel be dekten in de Zuiderkerk, zodat me nigmaal het doorzicht op de stem- menweefsels verloren ging. Uitstekend voldeden Nelly Groeneveld en David Hollestelle in de hun hier toebedeelde solo-rollen. De a cappella's waren onvoorwaar delijk te loven, maar de sonore zang van alten en sopranen alléén in Mul's Missa werd bovendien iets uitzonder lijks, werd subliem zingen in een subtiel gevoelig dichterlijk stuk, waar in zich de fluit mengde van de met liefdevolle overgave seconderende vakman Marius Ruysink uit het or kest. Een Veni Creator, Laudate, Te Deum verklanken uiteraard feest- en dankgedachten en vervoeringen. An- driessen en De Klerk doen dat voor treffelijk. Strategier leek in de aan vang niet zo oorspronkelijk, maar bleek weldra een zeer gelukkige pen te hebben ontwikkeld en door geïn spireerde Impulsen te zijn gedreven, waaraan een waarlijk geïnspireerd zingen tgemoet is getreden. Een stralend aandeel hadden daar in de sopraan Esther Hillinga en de alt Marianne Dieleman, beide aan het koor verbonden. Het lijkt zeker dat Strategier deze solo's, al dan niet als duo, speciaal voor deze verge- schoolde, zeer mooie en goed zitten de stemmen ontwierp. v. V olleybalcompetitie ten!) wegens kabinetsbesprekingen haar toegezegde aanwezigheid niet heeft kunnen waar maken, maar dat wel vier van de op het programma vermelde componisten tegenwoordig waren, een mededeling die een na drukkelijk spontaan applaus uitlokte. De componistennamen Sweelinck, Diepenbrock. Andriessen, van Baaren, de Klerk, Mul, Strategier, Diepen brock, mag men zeggen, gewon An driessen en Andriessen gewon De Klerk, Mul en Strtegier. Van Baat> ren past organisch niet in deze gees telijke erfopvolging: voor hem geldt, dat Willem Pijper hem gewon. Er zat een goed gevonden lijn in dit jubi leumprogramma, terwijl het zwaarte punt te vinden was bij Hendrik An driessen en diens „Veni Creator" voor koor en orkest. Al voor het Madrigaalkoor kreeg Andriessen vaste voet in onze stad, want we herinneren ons een „onder onsje" in een kloosterkamer aan de Hogewoerd, waar de componist aan enkele geïnteresseerden de composi tiegang van zijn „Veertien Stonden" uitlegde, destijds een opdracht voor het Alma Mater koor. En ook is het met Andriessen's „Magnificat", dat het Madrigaalkoor z'n gevestigd be staan bekend maakte. De componisten van dit programma zijn overwegend goede traditionalis ten, d.w.z. dat ze overwegend aan be proefde vormprincipes hebben vast gehouden en geen luisterproblemen schiepen. Na Andriessen: Albert de Klerk's Laudate Dominum (1944, koor en orkest), Jan Muls Missa Causa nostrae Laetitiae (1932, vrouwenkoor en fluit), Strategiers Te Deum (1967, koor, orkest, sopraan, alt). De meest progressieve comparant is Kees van Baaren, wiens werk „The hollow Men" (1948, koor, orkest, sopraan en bariton) op een tekst van Eliot nog van voor zijn seriële activiteiten da teert, zijn meest eigen expressie-taal. Sweelinck's Psalm 138 (4st. a cap- pella) en Diepenbrock's „Coelestis Uros Jerusalem" (5 st. a cappella) meegerekend, lag heel het program ma in de liturgische sfeer Van Baaren uitgezonderd. Deze laatste of- Heren lste klasse: DSS 1Rijnsburg 1. 1—3; VVS 3—De Valken 1, 2—2; Donar 2-WS 4, 2—2; Castellum 2— Kangeroes 3, 3—0; Castellum 1—Do- nar 1, 3—0; Rijnsburg 2—DVO 1, 0-3; DSS 1—Castellum 2, DSS n.o. 2de klasse: Bl|jf Fit 1—DSS 2, sch. no.; SUES 1—Catena 1. 0—3; GGV 1WW 1. 0—3; Raaphorst 1DAC 1, 3—1; Leython 1—LUSV 3. sch. n.o.; Castellum 3—LUSV 2, 31. 3de klasse: DVO 2Leython 3. 22; DOG 1—Meerburg 1, 1—3; LUSV 4— Donar 3, 0—3; Catena 2—WS 5, 2-2. 4de klasse A: DSS 3—De Valken 3. 3—1; Kangeroes 4—Rijnsburg 6, 3—0; DAC 2—Castellum 6. 2—2; Leython 4—WW 2, 3—1; Raaphorst 3—VVS 6. 1—3; Raaphorst 2—DVO 3. 3—0. 4de klasse B: Donar 4Meerburg 2 3—0; Augustinus 1—InUpGo 1. 0—3; WW 3—SUES 2. onbekend; Rijns burg 4GGV 2, 31; Rijnsburg 5 NIVOC 2, 3—1. Dames 1ste klasse: DAC 1—LUSV k 13'. Argos 3Rijnsburg 1, 22; Castellum 1—WW 1, 3—1; De Val ken 1—DVO 1, sch. n.o.; Rijnsburg 2—Nws. Brunhilde 1, 3—1; LUSV 1— Rijnsburg 1, 0—3. 2de klasse: DAC 2—Nw. Brunh. 2, 1—3; DAC 3—Castellum 2, 0—3; Do nar 1—Raaphorst 1, 0—3; Argos 4— Rijnsburg 3, 1—3; De Valken 2— SUES 1, 1—3. 3de klasse: GGV 1—DAC 4. 3—0; Armada 1Argos 5, 31; NIVOC 1— Donar 2. 3—0; NIVOC 2—Armada 2 1—3; Castellum 3—Leython 1, 1—3.' 4de klasse: Meerburg 1—DSS 1 3—1; WW 2—Augustinus 1. 0—3- Rijnsburg 4—Castellum 4. Cast. n.o.' Dames 1ste klasse Rünsburg 1 13 22, 2. Argos 3 13 21, 3. Nw. Brunh. 1 12 19 4. DAC 1 12 16, 5. De Valken 1 1114 6 Castellum 1 14 14. 7. Rijnsburg 2 13 10, 8. LUSV 1 13 8, 9. WVV 1 13 5, 10. DVO 1 12 1, 11. Kange roes 2 12 0. 2de klasse 1. Castellum 2 13 21, 2. Donar 1 12 18, 3. Rijnsb 3 13 18, 4. Raap horst 1 12 14, 5. Argos 4 11 12, 6. SUES 1 11 11, 7. Nw. Brunh. 2 13 10. 8. De Valken 2 11 7 9 DAC 2 11 5, 10. DAC 3 12 0. 3de klasse 1. Armada 1 12 19. 2. GGV l 14 18, 3. Nivoc 1 12 17, 4. Leython 1 12 16, 5. Castellum 3 14 14, 6, Catena 1 11 13, 7. Donar 2 11 9, 8 Argos 5 11 8, 9. Nivoc 2 12 4, 10. Armada 2 10 2, 11. DAC 4 13 0 4de klasse 1. Augustinus 1 12 17, 2. In Up Go 10 15, 3. Rijnsburg 4 10 14, 4. Meerburg 1 11 14, 5. Raaphorst 2 11 14, 6. WW 2 10 9, 7. DSS 1 11 4, 8. Castellum 4 11 2, 9. In Up Go 2 10 1. Heren 1ste klasse 1. Castellum 1 15 28, 2. Rijnsburg 1 14 25. 3. Donar 1 15 21. 4. WS 3 15 19, 5. De Valken 1 14 18, 6. DVO 1 13 16, 7. Castellum 3 14 10, 8. DSS 1 13 8. 9. Rijnsburg 2 14 7, 10. Kangeroes 3 15 6 11. Donar 2 15 4. 12. WS 4 15 2. 2de klasse 1. Raaphorst 1 15 24, 2. Castel lum 3 15 22, 3. Leython 1 14 20, 4, Catena 1 15 19, 5. LUSV 3 14 18, 6. DSS 2 14 14. 7. LUSV 2 14 13. 8. WW 1 15 13. 9. Blijf Fit 1 13 13 10. DAC 1 14 5. 11. GGV 1 16 4, 12. SUES 14 0. Sde klasse: 1. Meerburg 1 1523; 2. Donar 3 15—23; 3. Leython 3 1621; 4. De Valken 2 14-^-20; 5. Rijnsburg 3 13—18; 6. Leython 3 15—15; 7. DOG 1 1512; 8. Nivoc 1 14—11; 9. WS 5 15—11; 10. DVO 3 16—11; 11. Armada 1 13—10; 12. Ca tena 2 12—1; 13. LUSV 4 15—0. 4de klasse Raaphorst 2 1831 2. Advendo 1 18—28; 3. WS 6 17— 27; 4. Castellum 6 18—26; 5. Kange roes 4 17—23; 6. DSS 3 17—22; 7. DAC 2 17—21; 8: De Valken 3 17—15; 9. Castellum 4 17—11; 10. Leython 4 17—9; 11. WW 2 16—6: 12. Rijns burg 6 16—5: 13. Raaphorst 3 13—4; 14. DVO 3 17—2. 4de klasse B: 1. Donar 4 15—23; 2. In Up Go 1 13—22; 3. Rijnsburg 4 14—21; 4. Rijnsburg 5 13—16; 5. Cas tellum 5 15—15; 6. GGV 2 13—12; 7. Advendo 2 14—12; 8. SUES 2 13—10; 9. Nivoc 2 15—9; 10. Meer burg 2 16—2; 11. WW 3 10—1; 12. Augustinus 1 131.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 15