acchino: aankomend pianistisch meester "(oor u tot 6% rente in voor u keuze jit 5 spaarvormen in voor u Politie nam omstreden kunstwerken in beslag FIESTA: SOCIAAL-KRITISCH SPEKTAKEL VAN „TERZIJDE" eet 'n appel! Evenwicht tussen verstand en gevoel snoep verstandig: OïNBDAO 14 FEBRUARI 1968 LEIDSCH DAGBLAD CONCERT „KUNSTKRING" Expositie Robert t prachtigste deel van de avond iten de 21 scènes van Schu- T 1 if Carnaval. O.i. zyn geniaalste stische worp. De Préambule C 1 te terstond duidelijkTacchino oor ynamisch gericht. Het aanslui- Pierrot deed ons stippellijnen n naar Moessorgski's Tableaux ïn der vorige concerten, met 9 verwante grillige fantasie, sorgski vond zeker ook inspira tie .Promenade' hetende scène, manns caprices zRn echter be- BAftner, met als gevoeligste voor- De concerterende pianist is aan alle eisen van de compositie op bril jante wijze tegemoet gekomen. In de pétaillante mars van de „Davids- bündler", welke de kwajongen-in- Schubert in 3/4 maat schreef, liet hij voorzien dat. hij opgewassen zou zijn tegen de drie Liszt-beproevin- len- JK. De Stadsgehoorzaal was aardig bezet voor het Kunstkring- ncert, dat niet Uninsky (die ziek is) maar de hier nog niet kende jonge pianist Gabriël Tacchino op het podium bracht. programma gaf zijn visitekaart: Schumann-Chopin-Liszt, it een Mozart vooraf als eerbetoon aan het klassieke verle- Tacchino, een als Italiaan geboren Fransman, is een ge- iperde versie van de klavier leeuwen der hoogromantiek, o^rts Sonate in a (310) begint maestoso. Maestooso-ontboe- heeft wel niemand ge- Die zijn eigenlijk weggestopt, am* art schept distantie, afficheert aandoeningen met. Tacchino als aanan wéét van „klassiek": even- in.. t tussen verstomd en gevoel. De ,l xjjk hiervan ziet men schommp- Mssen versfcandscontrole van het el en onpersoonlijke benadering. «mcertgever deed in zjjn Mozart ld het laatste, niet persoonlijk teresseerd. Zoals Ravel en Stra- wülen, dat men hèn speelt: der eigen interpretatie". Situeert Mozart echter niet het beste tussen absoluut klassiek mu- jk-ken en de bekentenismuziek van Idea hoven? Met tucht van de i toy* ook wat vuur van de ziel? Esond waren alle tempi, stabiel ritmiek, de armatuur van ieus affecteren ontbrak geheel, thtoo betracht souplesse, egali- UR' fijn-doorzohtig verklanken, C 2)|e tinten, sierlijk fraseren, maar ook fors aanpakken Dat minder gemogen. Mozarts pia- rtcen bUjven voor ons „kamer - s y ekcultuur" voor kleinere of C j se vleugel Meer lintjes voor sport en kunst (Van onze parlementaire redactie) Sportmensen zullen voortaan by de lintjesregen beter worden bedacht. Ook de culturele sector mag op meer onderscheidingen rekenen. Premier De Jong deelde dat giste ren mee in de Eerste Kamer, waar de begroting voor Algemene Zaken werd behandeld. Hjj voegde eraan toe, dat er inmiddels een begin is ge maakt met deze regeling. Hij deelde voorts mee, dat de klasse-indeling van de onderscheidingen naar maat schappelijke positie zal verdwijnen. Prof. De Gaay Fortman vond het onjuist, dat staatssecretarissen en ministers bij het toekennen van on derscheidingen op één lijn worden ge steld. De minister-president was het daar niet mee eens. Hij zei, dat de zwaar te van de staatssecretariaten en de ministersportefeuilles sterk uiteen lo pen. Daarom en omdat er anders politieke motieven aan de lintjes toegeschreven zouden kunnen wor den zei hij blij te zijn met het dat kleinood tussen Chiarina j automatisme, waarmee verdwijnende Krella In, dat „Chopin" heet. bewindslieden lintjes krijgen. lsioi ('Sparen is aantrekkelijk, vooral als u de aantrekke- 6.»|ke mogelijkheden bij onze bank, de NMB, ziet. En in elke spaarvorm die wij u voor kunnen leggen tit altijd een heel sterk punt. Meer van weten? Dat Sis verstandig! Vraag het gratis NMB/PS Pakket! NMB biedt u alles wat een moderne bank u kan bieden en daarenboven nog de Persoonlijke Ser vice. De NMB is groot genoeg om die Service groot te zien. En de NMB is nog juist klein genoeg om de service Persoonlijk te houden. De NMB zendt u het ES Pakket graag en gratis toe. Telefoontje of brief kaart is voldoende. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK de bank waar ook zich thuis voelt SSUiden Breestr.- 61-63. Sassenheim: Postwijkkade 1. Alphen a/d Rijn» *or, 'ilianastraat 65. Noordwijk aan Zee: Palaceplein. D© Mephisto-Wals bij welke me noch aan Mephisto noch aan een wals behoeft te denken spreekt van een boeiend dichterschap, met verwijzingen naar Schumann, zelfs naar diens Carnaval. Om de verdenking van elegante retoriek en kunstemakerij te ontgaan moet men er een aristocratische presentatie van weten te geven: Liszt is Liszt, d.i. „grand seigneur". Tacchino, fa buleus trefzeker, faalde nergens en zal zeker tot een meester uitgroeien, als alles zich in hem „gezet" zal hebben. Van Chopin vertolkte hjj de 3de Impromptu en de Fantasie in f. Als toegift, na de begrijpelijk nadrukke lijke ovaties, hoorde men twee ba gatelletjes van Francis Poulenc. Rauschenberg Vrijdag 23 februari zal in het Stedelijk Museum in Amster dam een tentoonstelling wor den geopend van de heden daagse Amerikaanse kunste naar Robert Rauschenberg. Deze zal zelf de openingsplech tigheid bijwonen. De expositie duurt tot 7 april. Zij omvat 37 werken. Ongeveer tweederde van de ten toonstelling is afkomstig uit de Ver. Staten. Het overige kwam uit Euro pa. Een van de zalen in de tentoon stelling zal door de kunstenaar zelf als „Environment" worden ingericht. In 1961 kon men in ons land voor het eerst kennismaken met werk van Rauschenberg op de tentoonstelling „Bewogen beweging" in het Stedelijk Museum. Het jaar daarop was hij eveneens in het Stedelijk op de ten toonstelling „4 Amerikanen". Enkele maanden later richtte hij in Dylaby persoonlijk een eigen zaal in. De Amsterdamse tentoonstelling wordt na de sluiting getoond in Keulen en Parijs. Het is het eerste ruime over zicht van het oeuvre van Rauschen berg op het Europese continent. In Groningen De Groninger politie heeft gistermorgen een kwartier na de opening van het Groninger Museum de omstreden kunstwer ken van de Amsterdamse kunstenaar Harry Huisman (6 teke ningen en een groot schilderij) in beslag genomen. Deze kunstwerken maakten deel uit van de inzending van de Galerie Waalkens voor de kunstmanifestatie „Vier hoog Groningen." De organi satoren waren van mening dat de kunstwerken niet voor openbare ver toning geschikt waren. Toen de heer Waalkens weigerde dit deel van de inzending terug te nemen, werd aanvankelijk de hele expositie afgelast. Nader overleg leidde ertoe dat men inging op een aanbod van het bestuur van het Groninger Mu seum om van de omstreden kunst werken een aparte tentoonstelling te maken. In een officieel communi qué, getekend door de secretaris van het museum-bestuur, mr. G. Overdiep (mr. Ovedriep is president van de strafkamer van de Gronin ger Rechtbank), stond dat het voor stel was gedaan opdat „de discus sie zich behoort af te spelen." Er waren gistermorgen veel be langstellenden voor het Groninger Museum. Om kwart over tien tra den de hoofdcommissaris, de heer K. Miiller en de chef van de Gro ningse recherche, de heer G. Steen- mejjer, het zaaltje binnen. Zq deel den de museumdirecteur, de heer A. Westers, mee dat de kunstwer ken ln beslag genomen moesten worden. Kort daarop droegen, poli tiemannen de tekeningen en het schilderij weg. De kunstwerken werden overgebracht naar het hoofdbureau van politie. Er zal pro ces-verbaal opgemaakt worden te gen alle betrokkenen. Ildebrando Pizzetti -87- overleden De bekende Italiaanse musicus Il debrando Pizzetti Is gisteravond in de ouderdom van 87 jaar in Rome over leden. Pizzetti is van 1923 tot 1936 direc teur geweest van het Verdi-conserva- torium in Milaan. Tot zijn omvang rijk oeuvre behoren de symphonieën „Extase", „Lenteconcert" en „Vuur- symphonie" bestemd voor de film „Cabiria" van d'Annunzio. Hij schreef ook boeken over muziek, waaronder „De muziek der Grieken". „De Itali aanse muziek van de 18e eeuw" en „Paganini" Ook bekend zijn zijn Gre goriaanse Requiemmis uit 1922 en „Moord in de kathedraal" naar het werk van T. S. El Jot uit 1955. H.M. Koningin Juliana heeft in Paleis Soestdijk gistermiddag de jury en bekroonde kunstenaars ontvangen van de Kon. subsidie voor vrije schilderkunst. H.M. hier in gezelschap v.l.n.r. Marijke Gejjs (A'dam), A. Klink (Vlaar- dingen) en J. Zekveld (A'dam) en een van de bekroonde werken. vjee\< ets© ervt Pet p^;apPe^g- tvu Goede bedoelingenmaar veelal onbegrijpelijk (Van onze kunstredactie) In het Amsterdamse grachtenhuis Felix Meritis, waar twee eeuwen geleden plechtstatige rederijkers zich op hun manier kunstzinnig uitleefden, heeft Theater Terzijde zijn nieuwste produktie, „Fiesta", laten zien. Het is geen toneelstuk, maar een „spektakel", waarin circusachtige elementen zitten. In hoofd zaak is het natuurlijk heel iets anders want Theater Terzijde is in sterke mate „sociaal geëngageerd", het produceert „kritisch theater" en die kritiek is in „Fiesta" speciaal gericht op het Spanje van Franco en op de fascistische invloeden. Men kan niet twijfelen aan de eer lijke overtuiging waarmee de groep haar bedoelingen tracht te realiseren. Anne Marie Prins is uitgegaan van visionaire schrikbeelden van Je roen Bosch bij de dramatische ver werking van het dosumentair mate riaal. Zjj heeft daarin uitbeeldings mogelijkheden gezien voor de ver schrikkingen die haar als eindresul taat van het fascistische regerings systeem voor ogen stonden. Maan denlang heeft zij met haar mede werkers (vooral de schilder Walter Barten, de musicus Willem Breuker en de ontwerpster Ellen Uitzinger) gewerkt aan de concretisering van dit denkbeeld. Dit heeft tenslotte ge leid tot 'n vormgeving waarvan som mige onderdelen hoogst origineel zijn terwijl andere herinneren aan soort gelijke pogingen uit het expressio nisme en nog weer andere duidelijk in het experiment zijn blijven ste ken. „Die Fledermaus" ovationeel applaus Een ovationeel applaus, dat minu ten voortduurde. Af en toe gejuich in de zaal als de hoofdrolspelers voor de zoveelste maal naar het pu bliek in het stampvolle Scheveningse drcustheaer bogen. Dat was de be loning voor de leden van de Ned. Operastichting, die gisteravond „Die Fledermaus" van Johann Strauss op de planken brachten. De sopraan Wilma Driessen oogst te enkele malen een donderend handgeklap na haar aria's. Zij speel de en zong de rol van het kamer meisje Adèle. Hilariteit begeleidde het optreden van Hans Griinlhubt als de dronken cipier Frosoh en van Rudolf Kat, in zijn rol van Alfred,. Gelach ook tijdens de scène voor de gevangenis, waarbij Von Eisen- stein (gespeeld door Joseph Spelt- han) en gevangenisdirecteur Frank (Paolo Gorin) vele malen afscheid van elkander nemen, dronken als zij zijn na het grote nachtelijke feest bij Prins Orlofsk- (travestirol van Sona Cervena) Ovaties vielen verder ten deel aan Peter van der Bilt als de sluwe dr. Falke, Gretel Hartung als Rosalinde, en Chris Reumer als de advocaat dir. Blind. De muziek bij ,Die Fledermaus" werd gespeeld door het Kunst- maandorkest onder leiding van Franz Bauer-Theussl. De regie had Reiu- hard Mieke. Het Nationale Ballet verzorgde de vijf volksdansen in het tweede bedrijf. De décors en kos tuum® waren van Harry Wioh. Vooral jammer is het dat ln d® loop van de voorbereidingstijd het ei* genlijke doel van het „spektakel" aan de makers is ontglipt. Wat er tenslot- te uit hun handen kwam is een ver toning die voor de meest© toeschou wers niet of nauwelijks te begrijpen is tenzij zij vooraf het 80 bladzijden dikke programmaboek met beginsel verklaring hebben doorgewerkt. Dat is dubbel erg voor een groep die zich primair een sociale taak heeft gesteld en streeft naar een meer kri tische sociale bewustwording van de toeschouwers. Wij vrezen dat de be zoekers met de vage symbolen en ab stracties, die hun in „Fiesta" worden voorgezet, helemaal niets kunnen be ginnen. Aan het eind van een avond, die een aantal boeiende maar ook heel wat langdradige en alleen maar lawaaierige momenten bevat, hebben zij hoogstwaarschijnlijk niet over Spanje of over het fascisme erva ren wat ze niet al eerder wisten. Even min zal hun afkeer van het Fran coregime erdoor zijn versterkt. Dit te constateren betekent uiter aard geen afwijzing van wat Theater Terzijde te zeggen heeft, maar wel kritiek op de wijze waarop het dat zegt. Het Is te betreuren dat de op zichzelf belangrijke inhoud onvol doende tot zijn recht komt door een gebrekkige, onduidelijke of al te in gewikkelde vormgeving. Men kan waardering hebben voor het idëele streven van Theater Ter zijde en vooral voor de grote toewij ding en disicpline waarmee er wordt gewerkt. Maar als de groep blijft vasthouden aan de collectieve „doe- het-zelF'- methode voor het ontwer pen van haar vertoningen en het schrijven van de teksten, zal zij ver moedelijk nooit 'n groter publiek be reiken dan het huidige handjevol sympathiserende intellectuelen. En daarnaar moet zij, gezien haar be- ginselverlkaring, toch bepaald wel streven. Première „Threni" van Strawinsky Tweemaal op één concert Op het vierde concert van de 20ste-eeuwse muziekserie op zondag a.s. leidt Bernard Haitink het Concertgebouwor kest in „Threni", een composi tie uit 1958: één der hoogte punten uit het religieuze oeu vre van Igor Strawinsky. Om dat het publiek voor de eerste maal met dit belangrijke werk geconfronteerd wordt, vindt de uitvoering op dit concert tweemaal plaats. Medewerking verlenen zes vocale solisten, alsmede het Omroepkoor van de Neder landse Radio Unie. Strawinsky, die het werk compo neerde in opdracht van de Noord- duitse radio, maakt in „Threni" ge bruik van teksten uit de „Klaagzan gen van Jeremia". De componist heeft destijds in een gesprek met Ro bert Craft blijk gegeven van zijn toe nemende belangstelling voor religieuze muziek voortspruitend uit een diep religieuze overtuiging. Hy zei: „De kerk gaf ons een veelheid van mu zikale vormen. Hoeveel armer zouden wy geweest zyn zonder de gewyde muzikale eredienst, zonder de mis sen, de passies, de cantates voor het protestantse kerkeiyke Jaar, de mo tetten, de gewyde concerten en ves pers enz. De kerk wist ook wat de psalmist al bekend was: de muziek looft God. Muziek is even goed of be ter in staat hem te loven dan de ker- gebouwen met al hun versieringen". Zes orkeststukken van Webem en 'Musica per orchestra' van de Neder landse componist Kees van Baaren. completeren het programma.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 15