Diesviering van Universiteit in teken rechten van de mens 1 De mens vernietigt eigen levensmilieu Godsdienstvrijheid in internationaal debat Koningin Juliana bij deel van zondag-programma Van Asbeck herdacht iii studium generale „Dienstplicht" voor voedselvoorziening Lang niet haalbaar Verontreiniging van atmosfeer is (duur) terug te dringen Rechten van de mens nog geen axioma docli een experiment Door technocratie en wanbegrip Bijeenkomst C.S.R. Los van politiek LEIDSCH DAGBLAD MAANDAG 12 FEBRUARI lty De Leidse Universiteit mocht in het afge lopen weekeinde vele oud-alumni begroeten, die de viering van de dies natalis, donderdag aangevangen met de rectorale oratie, luister kwamen bijzetten in het weekeinde, dat tra ditioneel besteed werd aan colleges voor de verschillende faculteiten, schouwburguitvoe ringen en op zondag een bijeenkomst van de Christen Studenten Raad en het studium ge nerale. De diesviering stond dit jaar in sterke mate in het teken van de rechten van de mens, dit in verband met de uitroeping van dit jaar tot het jaar van deze rechten door de Ver enigde Naties. De dag van gisteren werd voor een deel bij gewoond door Koningin Juliana, die oud- alumna van de Leidse Universiteit is. Zij hoorde in de ochtenduren in het Groot Auri- torium de toespraak voor de Christen Studen ten Raad aan en lunchte met vele andere dies- gangers in de Stadsgehoorzaal. Tijdens de colleges van dit weekeinde wer den herdenkingswoorden gewijd aan prof. dr. B. G. Escher, die afgelopen herfst, en prof. mr. F. M. baron van Asbeck, die vorige week over leed. i het complex „rechten van de mens" zoals die in interna tionale regeling zijn vastgesteld. Uit deze verschillen vloeit ook voort dat men in de westerse wereld een intensiteitsverschil in protesten en demonstraties kan opmerken, wan- n schending van de rech ten door „links" of „rechts" gaat. Missschien dat uit een verdere uit groei vanuit thans ingenomen stand punten mettertijd een synthese kan worden bereikt, waardoor een e' waardige en volledige erkenning alle rechten van de mens kan voort vloeien. Prof. Van Panhuys, die zijn col lege doorspekte met een stortvloed van spitsvondige grapjes en sai tisohe kritiek, sprak voorts over al of niet wenselijk zijn in de praktijk van het vastleggen van de rechten van de mens in de nationale grond wetten en het probleem van het in dividuele klachtrecht. Humane liefde voor medemens Tijdens het studium generale, dat gisteren de viering van de dies nata lis van de Leidse Universiteit besloot, heeft de spreker prof. mr. H. F. van Panhuys zijn dezer dagen over leden voorganger als Leids hoogle raar in het volkenrecht prof. mr. F. M. baron van Asbeck herdacht. Weinigen hebben als Van Asbeck, aldus prof. Vap Panhuys, zozeer de rechten van de mens een centrale plaats in het volkenrecht gegeven. Het lijkt ironie van het noodlot, dat zijn dood kwam op 't moment, dat Leiden de dies vierde in het teken van juist die rechten van de mens, die hem zo lief waren. In woord en daad heeft hij alles wat in zijn ver mogen lag volkenrechterlij ke veran kering van de rechten van de mens nagestreefd. In woord door geschrif ten, bezielende colleges en voordrach ten, en met de daad door de vele functies die hij in de loop der jaren bekleedde, zoals lid van de manda- tencommissie van de toenmalige Vol kenbond, lid van de internationale commissie voor toezicht op de nale ving van de arbeidsverdragen, en lid van het Europese Hof voor de Rech ten van de Mens in de jaren na de tweede wereldoorlog. Deze belangstelling voor de rech ten van de mens, sproot bij hem met voort uit theoretische construc ties maar uit een grote humane lief- die hem tot een en nobele figuur jionie van het lot gemeenschap juist 'n heengaan dwingt hjj ontvallen is, de grote idealen waarbij de zeer bijzondere maakte. Het leei te zijn dat hij t nu ontviel, maai de kring aan op te zien naa die hem bezielden rechten centrale plaats individu en gemeenschap Sprekende over het onderwerp van het studium generale, dat in de Groote Stadsgehoorzaal werd gehou den, wees prof. Van Panhuys er op dat het aanzien van de rechten van de mens steeds in de historie ge gaan is om de positie van de mens in de verhouding tussen individu en gemeenschap. Hoezeer men ook in het verleden getracht heeft de rech ten van de mens, die men tijdens de Franse revolutie voor het eerst heeft willen hanteren, te formuleren, t is gebleken dat leven en Leer niet altijd te rijmen vallen en dat de praktische toepassing van een aan vaard principe lang niet altijd in overeenstemming is met de theorie. Even opmerkelijk maar uit ver schillende redeneringen toch ook wel verklaarbaar is de dubbele mentali teit of het geestelijk astigmatisme waarmee protesten en demonstraties op touw worden gezet tegen schen ding van de mensenrechten dioor de ene en de andere politieke zijde. Twee visies Aan de ene zijde van het ijzeren gordijn wordt het meest de nadruk gelegd op een van de twee compo nenten, namelijk de sociale rechten van de mens, aan de andere, wes terse zijde meer op de traditionele vrijheden, die de andere component Een „dienstplicht" voor dienstplichtigen, die in de ontwikke lingslanden op vele wijzen zouden kunnen helpen bij een ef ficiëntere voedselvoorziening en daarmee meer zouden bij dragen tot de verdediging van de democratie en de vrede dan met doelloos excerseren en rondhangen om de militaire sterkte op peil te houden, was een van de middelen die dr. J. F. de Wijn uit Zeist in een van de diescolleges bepleitte om althans enigs zins de dreigende hongersnood in grote delen van de wereld af te wenden. Dr. De Wijn sprak voor de oud-alumni van de me dische faculteit over „De strijd tegen honger nederlaag of overwinning". Dr. De Wijn gaf een lawine van ontstellende cijfers, die aantoonden hoe wanhopig de situatie ten aanzien van de voedselvoorziening in de ko mende generaties is. Zelfs de meest bescheiden doelen, die de hongersdood voor miljoenen zouden voorkomen te gen de tijd dat de babies van nu vol wassen zijn, lijkt niet haalbaar. Fei ten en strekking van het betoog lie pen in belangrijke ma.te parallel met hetgeen de rector magnificus prof. Muntendam donderdag betoogde in de dies-rede. Als mogelijke middelen om de erg ste gevaren en gevolgen te keren noemde dr. De Wijn grote offers van de ontwikkelde landen, samenbunde ling van menselijke, wetenschappe lijke en technologische krachten en een volle bereidheid, zich voor de zaak in te spannen. De wetenschap kan nog veel bijdragen, zoals is geble ken uit de Nederlandse vinding van het lysine, dat de proteïne efficiency ratio sterk kan doen stijgen, voor de minder hoogwaardige gewassen zelfs met negentig procent. Helaas is dit middel nog niet op grote schaal toe te passen omdat nog niet voldoende Deskundigen verwachten, dat in de komende jaren redelijke en bevredi gende regelingen kunnen worden ge troffen om in ons land de luchtver ontreiniging te bestrijden en terug te dringen. Wel zuilen ten aanizen van verschillende vormen van verontrei niging enorme investeringen nodig zijn en ook dan blijft het te volgen systeem een compromis tussen kosten en baten, waarbij dus nimmer lucht verontreiniging volledig voorkomen zal kunnen worden. Aldus dr. M. van der Waarden uit Hilversum tijdens een diescollege voor de oud-alumni van de faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen. De luchtverontreiniging is de laat ste halve eeuw zeer sterk toegenomen door industrie, bevolkingsvermeerde ring en gestegen welvaart. Ongeveer tachtig procent van de totale veront reiniging komt voor rekening van de energieproduktie, waarvan weer 60 procent op rekening van transport geschreven moet worden. Deze ver ontreiniging vindt plaats in een zeer dunne laag van de atmosfeer op klei ne stukjes van de aarde, en de ver spreiding is uitsluitend afhankelijk van de meteorologische omstandighe den. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden, wanneer men beseft dat de mens per etmaal 16 kg lucht inademt, dat is zeven maal zoveel als de hoe veelheid voedsel en drank die hjj tot zich neemt. De gevaren van deze luchtveront reiniging zyn indertijd niet voorzien, waardoor er thans een aanzienlijke achterstand in de bestrijding is ont staan. Dr. van der Waarden behandelde enkele systemen die deze verontrei niging kuhnen voorkomen of bestrij den. Vooral de grote bijdrage van het transport tot de verontreiniging heeft ertoe geleid, dat men naar nieuwe systemen zoekt, zoals energievoorzie ning uit accu's en brandstofcellen. Helaas ziet op die terreinen de toe komst er nog niet hoopgevend uit. Voorts zoekt men naar middelen om de gevaarlijke uitlaatgassen te ont zwavelen. Enkele in Amerika ont worpen methoden worden thans op hun merites getest. is onderzocht wat de nevenwerkin gen zouden kunnen zijn. Belangrijk achtte dr. De Wijn voorts, dat de ontwikkelingshulp niet een vlinderen van het ene gebied naar het andere is, maar dat des kundigen zich langere tijd volledig integreren in de gemeenschap die zjj dienen, en voorts dat niet zoals de traditie het wil vooral vrouwen en kinderen de meeste zorg krijgen maar zij, op wier schouders de last van de strijd tegen de honger zal komen te liggen, namelijk de adolescenten. Hij hield voorts een pleidooi voor leer stoelen in de voedingsleer aan alle universiteiten. Ten aanzien van de reeds genoem de „dienstplicht" voor dienstplichti gen in dienst van de voedselvoorzie ning merkte spreker op dat zjj zou den kunnen helpen de tarwe tot 85 ln plaats van tot 70 procent uit te malen, het verlies van 30 tot 50 pro cent van de prodiufctie door oneffici ënt vervoer en verkeerde opslag te rug te dringen, koelhuizen te bouwen en de insectenbestrijding krachtiger ter hand te nemen. Dit zou een „de fensie" zijn die van veel groter waar de is dan het aankweken en onder houden van de krijgstucht op zich zelf. Griekenland De universele verklaring van de rechten van de mens is geen axiome, geen „standaard of achievement", zoals omschre ven in de verklaring, maar een experiment op weg naar een ware vrijheid. Tot deze conclu sie kwam prof. dr. A. J. Ras- ker zaterdagmiddag aan het slot van zijn diescollege. Ten aanzien van de ontwikkelingen in Griekenland wees prof. Van Pan huys erop, dat de Soandinavische landen een klacht bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens hebben ingediend, waarbij Nederland zich na enige aarzeling heeft gesloten, doch dat Griekenland, de gegrondheid van de verwijten erken nend, zich heeft beroepen op een wettelijk vastgelegde uitzonderings omstandigheid, namelijk dat de maatschappelijke orde in gevaar zou verkeren. Prof. Van Panhuys waagde zich niet aan toekomstvoorspellingen maar stelde wel, dat de invloed van de uiteindelijk op internationaal niveau vastgestelde rechten van de mens niet zullen nalaten, een grote invloed op allerlei ontwikkelingen, onder I wërd "geopend i- verhouding tussen kerk gaan denken in termen Toen in 1215 een groep baronnen de Magna Charta er door drukte, waren deze „politieke rea listen" zich er naar de mening van prof. Rasker niet van bewust een begin te maken met wat zou uitlo pen in een verklaring over de rech ten van de mens. Dit bewustzijn hadden wellicht wel de deelnemers liet Lateraan concilie, waarmee de te De mens is bezig systematisch z'n milieu te bederven. Hij doet dit omdat hij zijn gaven niet meer gecoördineerd gebruikt. Hij doet het omdat het merendeel van de mensen niet heeft geleerd om aan de toekomst te denken en om synthetisch te denken. Eco nomisch voordeel op korte termijn prevaleert boven levens behoud op lange termijn. Aldus sprak hedenochtend prof. dr. D. J. Kuenen in zijn rede, die hij in het kader van de dies viering hield en als onderwerp had: „Het recht van de mens op leefruimte". 1 In het begin van zijn voordracht wees prof. Kuenen op het feit dat elke plant en ieder dier aan een be paald milieu is gebonden: de schol aan de zandige zeebodem, de rups van het koolwitje aan koolsoorten, het hert aan het bos. De geschiede nis toont aan dat soorten uitsterven als het milieu wordt veranderd, en de recente geschiedenis laat zien dat dit met steeds grotere frequentie ge schiedt. doordat de mens zulke grote veranderingen in het milieu aan brengt, veelal ook tot eigen schade. Tweemiljoen jaar geleden begon de geschiedenis van de mens. HIJ leefde oorspronkelijk in bossen maar ver huisde geleidelijk naar het open land. Intelligentie en verbeterde communi catie (spraak) maakten leven in groepsverband mogelijk, waardoor hij van jager landbouwer werd, dus Iemand met een vaste woonplaats. Uit de nederzettingen ontwikkelden zich dorpen en steden. In die steden was het veilig en gingen intellect en ka pitaal zich concentreren. Vervolgens deed de techniek zijn intrede, die tenslotte ging overheer sen, zodat er thans sprake is van technocratie, en geregeerd worden door de techniek betekent niets min der dan negatie in het leven. Het paard werd vervangen door de auto, wol door kunstvezel. Hierna wees prof. Kuenen op de veel ernstiger gevaren, die uit de technocratne voortvleoien. De mo derne trawler doodt veel vissen dan er voor de consumptie worden gevan gen. Voor een stuwdam is inundatie Dr. J. F. E. Einaar rechts heejt gistermiddag bij zijn aan komst uit Suriname op Schiphol, nadat hij een korte verklaring had afgelegd, geweigerd vragen van journalisten te beantwoorden over de ontwikkelingen in het grensgeschil tussen Suriname en Guyana. „Alles gaat zo goed, dat ik de besprekingen in gevaar zou kunnen brengen als ik er verder op in zou gaan", aldus de gevol- Dr. Einaar arriveerde in gezel schap v. mr. Coen Ooft (l.), oud fractievoorzitter van de Progres sieve Surinaamse Volkspartij ii de Staten van Suriname en oud minister van Economische Zaken, die onlangs tot bijzonder ge machtigde van Suriname in Ne derland werd benoemd. duizenden vierkante kilometers nodig, met het gevolg dat ontelbare dieren sterven. Door de kalkproduc- n de Pietersberg gaan vleermui- zensoorten verloren en honderden an dere dieren, waarvan de biologen nog maar weinig weten. Vervolgens zijn er de insecticiden, aarvan het gebruik wordt gestimu leerd ondanks bewezen gevaren. Ge volg: enkele jaren geleden zijn 30.000 grote sterns van Griend omgekomen door het eten van zandspiering, die vergif bevatten dat uit een fabriek de Waterweg was gelekt. Grote supersonische vliegtuigen maken gro te gebieden onbewoonbaar, industrie explosiemotor vullen de lucht met carcinogene stoffen, en zo kan men met de droeve opsomming doorgaan. Prof. Kuenen eindigde zijn college met een ernstige klacsht aan het adres van hen die in hoofdzaak voor deze verschrikkelijke gang van zaken verantwoordelijk zijn. Zij, die het voor het zeggen hebben, ontberen de ele mentaire biologische kennis die hen zou doen begrijpen dat de mens een zeer bepaald milieu nodig heeft, waar in schoon water moet zijn en voedsel kan groeien en waar de lucht rein is en waar voldoende rustige plekken zijn om uit te rusten. Zonder dit alles kan de mens niet leven. Ook voor hem geldt het adagium van het na tuurbehoud: om een soort te be schermen behoeft men allereerst zijn milieu te beschermen. Want heeft de mens niet het recht om te Mini-demonstratie In het centrum van Amsterdam is gistermiddag een mini-demonstratie gehouden door een groep van 30 k 40 jongelui om te protesteren tegen de actie van de Amsterdamse politie tegen automobilisten die de parkeer verboden negeren en dan een bon op hun voorruit vinden. De protestactie ging uit van de nog weinig naar buiten getreden „Stichting goed recht" De jongelui liepen met sandwichborden onder meer door de Kalverstraat en poog den in het politiebureau aan het Singel een plakkaatje te plakken. Ook werd een rookbom geworpen. Op die Dam werden ze door de poli tie verspreid. Twee van hen onder wie de initiatiefnemer van de stich ting, kregen een proces-verbaal. recht, een visie die aan liet eind ve 19de eeuw in vrijwel get Europa was doorgedrongen. Ook „declaration des droits des homr et des clttoyens" van 1848 had ui eindelijk echter in plaats vat persoonlijke vrijheden slechts handelsvrijheid ten gevolg, aldus Nadat in 1948 de rechten van( H' mens opnieuw waren geformulee jg in de „universal declaration human rights," hebben zich ech! P vele ontwikkelingen voorgedaan, t JrK in de verklaring niet waren voadrie zien. Vooral met betrekking van i (JK gekoloniseerde volken, die na i «r tweede wereldoorlog langzaam hr vrijheid verkregen, bleek de vt'°eK klaring van de rechten van de meiver maar weinig van toepassing. Vo |ing mensen aan wie nationale-, cc uuiwle_ en raciale identiteit wa> De ontnomen, gaf de universele verkl 8 ring geen waarborg voor de toepe sing ervan. „Wat doen bijvoorbee J™ de Kongolezen, de Zuidamerikaw de Koreanen of de Vietnam® unt met deze universele verklaring v de rechten van de mens," vro,rde prof. Rasker zich af. Slechts imei dunne bovenlaag van de wereldi itfn! volkang profiteert er van, zo meet) K 81 hi). Rus Na deze uiteenzetting plaatste 80 Leidse hoogleraar enkele theol gisohe kanttekeningen. In de vt klaring, waarvan het eerste artil gelijkt op een belijdenis, wordt ge melding gemaakt van God. Pi C Rapkter vroeg zich hierbij ftf I l lang de mensen het zullen uithc den om op zichzelf te zijn ingest* Uit de verklaring spreekt een stt individualistische trek, waarbij ec ■ter wordt uitgegaan van resp get voor de rechten en vrijheden rwoi anderen. i sp De geschiedenis gaat echter do In 1966 klinkt tijdens de wereldh» ff0l delsconferentie in Genève de ro van de onderontwikkelde landen, i wat door revolutie is bereikt, „established" is. Prof. Rasker 1te sloot met de woorden „Wij moei eerbied betuigen voor de verklari w® van de rechten van de mens," hi SPs* bij echter de kanttekening make t ei dat wij het niet moeten zien als Kof axioma, of als een nieuwe estaJblli Wen ment, maar als een experiment. tea Arabische landei niet bij EEG Een door Libanon ingediende werp-resolutie is door alle leden de Raad voor Arabische economl* eenheid verworpen. De raad Is menteel tn Cairo bijeen. De Libanese 'resolutie stelde dat de raad zijn goedkeuring Alt, Mr. Th. C. van Boven, verbonden aan het ministerie van Bui tenlandse Zaken en buitengewoon lector aan de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam, sprak op de bijeenkomst van de Christen Studenten Raad in het Groot Auditorium over „Godsdienstvrijheid in internationale discussie". In het begin van zyn lezing gaf mr. Van Boven de aanwezigen een inzicht in de plaats van de godsdienstvrij heid in de internationale verhoudin gen, waarbij hy teruggreep tot aan de reformatie. Tegen het eind van de achttiende eeuw en vooral in de loop van de negentiende eeuw kwam een belangrijke stroming tot ontwikkeling ten gunste van het humanitaire recht. De gedachte won weid, dat niet zo- een exclusief confessionele soli dariteit als wel een algemeen mense lijke saamhorigheid de basis moest len voor de vrijheid van gods dienst en geweten. Als gevolg van dit gewijzigde uitgangspunt groeide bij voortduring de kring van personen, wier vrijheid van godsdienst in inter nationale regelingen werd bestermd. Niet alleen christenen, maai- ook jo den, moslims en aanhangers van an dere religies werden voorwerp van deze internationale bescherming. Bü zending en missie vatte reeds in een vroeg stadium de overtuiging post, dat juist terwille van dc zuiver heid en de geestelijke kracht van de christelijke boodschap de formele en materiële banden met de politieke doelstellingen van het christelijke Westen zoveel mogelijk moesten wor den losgemaakt. ontwikkeling is geweest van con fessionele exclusiviteit naar univer saliteit. een ontwikkeling die zich af speelde ln de samenleving van staten die daarmee parallel lopend de in ternationale regelingen over de gods dienst- en gewetensvrijheid heeft ge kenmerkt. De internationale discussie over de godsdienstvrijheid is in kringen van de Verenigde Naties, aldus spreker, pas in extenso op gang gekomen naar aanleiding van de voorbereidingen van een verklaring en verdrag ter uitbanning van elke vorm van gods dienstige onverdraagzaamheid. Wü mogen ons, aldus mr. van Bo ven thans gelukkig prijzen, dat op het gebied van de godsdienstvrijheid een grote mate van overeenstemming be staat tussen de christelijke kerken. Deze consensus is een belangrijk ele- men in de oecumenische dialoog, welke momenteel wordt gevoerd. Voor het eerst sedert vele eeuwen is de godsdienstvrijheid in een nieuw oecumenische perspectief geplaatst De kerken bekommeren zich niet meer in de eerste plaats om eigen rechten en voorrechten, maar zü staan op de bres voor de rechten van alle mensen. Men zou van de discus sies over de godsdienstvrijheid voor het forum van de Ver. Naties teveel verwachten, Indien men in deze orga nisatie naar een oecumenische dia loog zou zoeken. Beter klimaat In de eerste plaats worden deze discussies als gevolg van hun aard en het kader waarin zij plaats hebben op een geheel ander niveau gevoerd. In de tweede plaats zyn de funda mentele en politieke tegenstellii zodanig, dat men zich moet beperi tot het opstellen van praktische gels. Toch moet men hopen, ali spreker, dat oecumenische en heroriëntatie op den duur zufcyari doorwerken tot alle lagen ternationale, nationale en locale menleving en daardoor een klimt doen ontstaan, waarin de vrijt )r"\ van godsdienst en overtuiging op versele schaal werkelijkheid wtleïd voor ieder mens. De feitelijke situatie in d omtrent de eerbiediging van de g» dienstvrtfheid en van de rechten de mens in het algemeen laat veel te wensen over. Ook in Neo land bestaan op dit terrein non en praktijken, welke voor verbetei vatbaar zijn. llitdagi Ken, Het formuleren van intern atioi 1 verdragen en verklaringen kan z106 wezenlijk belang zijn, omdat Ie door een richtsnoer en een stimuf; worden geschapen, die kunnen 1( tot een ruimere erkenning en f borging van rechten en fundame®, vrijheden. Toch weten wij al te p aldus spreker, dat het vastlej^ van internationale en natfoffl, rechtsregels aangaande de van de mens allerminst zeker! verschaft, dat deze rechten daad worden geëerbiedigd schermd. Hiertoe moet een gunftbrak voedingsbodem werden gescfis nvalL zowel in geestelijk als in maW opzicht. Omvangrijke taken wacl Reeds nog de overheden, internationaal nationaal, maar deze taken zijn weggelegd voor particuliere saties en voor kerken met hun verantwoordelijkheden. Fend Het groeiende besef van dezeus r antwoordelijkheden en het ge* de te verrichten taken z|jn iging aan onze tijd, vooral in dit jaar voor de rechten vaJjk aldus eindigde mr. Van Ecprd in «taiK ai Mem,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 6