voor f.152,62 in de maand Die Frau ohne Schatten' van Richard Strauss „De architect van de Keizer van Assyrië" i Melodische rijkdom en vocale pracht Verbazingwekkende rol van Ton Lutz Japanse schilder Foejita gestorven AMRO-LENING Britse ombudsman wil steun voor bewoners kamp Sachsenhausen 'INSDAG 30 JANUARI 1968 LEIDSCH DAGBLAD Grandioze voorstelling in Brusselse Munt ADVERTENTIE (Van onze Brusselse correspondent) Bijna een halve eeuw na de première in Wenen heeft thans de Brusselse Muntschouwburg „Die Frau ohne Schatten", een opera van Richard Strauss op een libretto van Hugo von Hof- mannsthal, op haar repertoire genomen. Voor de eerste keer is het werk dezer dagen in België opgevoerd. In een brief van maart 1911 aan Richard Strauss heeft Van Hof- mannsthal voor het eerst over „Die Frau ohne Schatten" gesproken. Hij heeft het dan over een sprookje, waarin twee mannen en twee vrouioen tegenover elkaar staan. De ene is een fee, de andere een vreemd, aards schepsel, dat in de grond toch een goed karakter heeft. Zij is onbegrijpelijk, grillig, autoritair, desondanks sympathiek. Een bonte mengeling van paleis, hut, priesters, toortsen, rotspartij en, koren, kinderen, dat alles zweeft me heel precies voor de geest. Zoals ik het daar in de lucht zie hangen, zo verhoudt het zich mis schien tot de „Toverfluit" als „Der Rosenkavalier" tot „De bruiloft van Figaro". de enscenering vaak iets van een to verlantaarn met telkens een ander plaatje. Door de eenheid van het dé cor werd dat hier vermeden. Hart- mann heeft aan de hoofdfiguren alle valse pathetiek ontnomen en het technische probleem van de scha duw knap opgelost. Onlangs vertelde Spektakelstuk Het heeft, als gevolg van de eerste wereldoorlog, nog een paar Jaar ge- duurd, eer het libretto was voltooid. Ondanks herhaald aandringen van 'Strauss, die reeds dadelijk met com poneren was begonnen. Eind 1915 [hoorde Von Hofmannsthal Strauss de muziek van de eerste bedrijven voor spelen. Hij vond ze „buitengewoon geslaagd en een synthese van het beste en waarste dat Strauss te ge ven had". Samen besloten zij dat de première eerst na de oorlog in We- nen zou plaats vinden. Dat gebeurde 5*02 |op 10 oktober 1919. 2i| „Die Frau ohne Schatten" is een ^d6! spektakelstuk. Een sprookje dat zich tei.' afspeelt in de hemel, op aarde en in de onderwereld met tovenarijen, don- Ue tder en bliksem en zelfs enig kunst- [°9pjen vliegwerk. Het eindigt ermee, dat 710-1 beide vrouwen, de keizerin en de mogelijkheid tot kinderzegen be- 69Thouden. En men zou er bijna aan toe- n|voegen: „Lang en gelukkig leefden", een zoals een sprookje behoort te eindi ?en, ware het niet dat Von Hofmann- \mjsthal dan toch wel juist aan de rand msij van de kitsch is blijven staan. j^JIVIoeilijk speelbaar „Die Frau ohne Schatten" kwam ia „Der Rosenkavalier" en het ^schijnt wel dat Strauss na zijn sublie- r3me kamermuziek-opera er één waar- in alles „groot" zou zijn, heeft willen maken. De orkestbezetting is uitge breid (Chinese gongs, glasharmoni- de menselijke stem in het orkest, z.) en de instrumentatie is in som- urejmige tussenspelen van een adembe- nemende overdaad. Men heeft wel eens gesproken van „Die Frau ohne ;.-A| Schatten" als van een „musiceer-ope- ra" van de hoogste rang. Dat is de '"j opera dan ook in eerste Instantie. Het impliceert bij Strauss tegelijker- dat het een werk is dat honds- n I moeilijk is om te spelen, zowel voor orkest als voor de zangers en I zangeressen. Aan de Weense première gingen 30 repetities vooraf. De Munt heeft er weinig minder aan gespendeerd. Voor de regie heeft men een beroep gedaan op Rudolf Iiartmann, vorig Jaar gepensioneerd als directeur van de opera van München, waar hij alle opera's van Strauss (en uiteraard nog veel meer) heeft geregisseerd. Decors en kostuums zijn van Thier ry Bosquet, die voor De Munt al tientallen opera's heeft aangekleed. Het libretto brengt nu eenmaal met zich mee dat er vele malen ge changeerd moet worden. Dan krijgt hij ons hoe veel verschil er is tussen het kleine toneel van De Munt en het technisch perfecte, grote en ruime van de, eerst vijf jaar geleden her opende, opera van München. „Maar" zei hij, ,4k heb hier technici gevon den die met die beperkte ruimte al les kunnen. Het blijkt gelukt al ont kwamen wij af en toe niet aan een zekere gedrongenheid. ADVERTENTIE IN DE - f GREEP X f VAN DE GRIEP? jj WITTE KRUIS helpt u eruit ion spaart bovendien de maay/i Poeders, tabletten, cachets Wie toch nog kritiek mocht hebben op regie en aankleding zal die hebben ingeslikt van de buitengewone vocale bezetting en van de wijze waarop het orkest onder André Vandernoot heeft gespeeld. Strauss' onmetelijke rijk dom aan melodieën, thema's en in strumentatievondsten kwam tot de laatste noot bijna synthetisch duide lijk uit de orkestbak. Grote namen heeft De Munt geëngageerd voor de hoofdrollen. Ingrid Bjoner voor die van de Keizerin, Isabel Strauss voor die van de wolverversvrouw. Twee sopranen wie hun rollen op het lijf schenen geschreven en beiden bijna de gehele avond op het toneel zonder één inzinking. De bas Donal Mcinty- re heeft zijn rol van wolverver mede dankzij Hartmann, het Juiste relief gegeven. Namen noemen is eigenlijk overbodig. Het is wel het werk van Vandernoot en van Hartmann, dat zij dit zogeheten Festivalensemble (zon der hetwelk een bepaalde categorie opera's nu eenmaal niet meer voort- werken) tot een eenheid hebben we ten te maken, die deze grandioze voorstelling heeft gebracht. Er was aan het slot een minuten durende ovatie. „Die Frau ohne Schatten" zal om een of andere duistere reden njat door de Nederlandse Opera worden overgenomen en evenmin in eigen produktie worden gegeven. (als u in 18 maanden zou aflossen). Absurde Arrabal: Als U met de vraag zit hoe U op korte termijn aan contant geld moet komen, kan de AMRO Bank U daar een duidelijk ant woord op geven. Stel U wilt 2.500, van ons lenen en in 18 maanden terug betalen. Dan betaalt U per maandelijkse termijn 152,62. Rekent U nu even mee: 18 X 152,62 2.747,16. In die an derhalf jaar betaalt U dus ƒ247,16 aan financieringskosten, waarin begrepen rente alsmede vergoeding voor administratie kosten en overlijdensrisico. Dat is gemid deld nog geen 14,per maand. Waarom komt U niet eens langs bij de Amsterdam-Rotterdam Bank in Uw buurt? (Bellen of schrijven kan natuurlijk ook). Dan vertellen wij U alles over de bedragen die U kunt lenen en het aantal termijnen waarin U kunt terugbetalen. Over de gemakkelijke manier van terug betalen. Over het feit dat bij overlijden het nog niet terugbetaalde gedeelte van de AMRO-Lening wordt kwijtgescholden. Voordat we het vergeten: de AMRO- Lening-folder ligt voor U klaar. ken. Arrabal stelt de Keizer als de ver persoonlijking van alle menselijke hartstochten, zwakheden en ondeug den. En dat niet alléén ,maar óók het hopeloze pogen van de mens om achter het geheim van zijn eigen we zen, en dat van zijn bestaan te ko- Doelbewust maakt de auteur zich los van wat ons nog restte van de vroegere toneel-normen, waardoor het volgen van het spel een voortduren de inspanning vereist. (Van onze Parijse correspondent) Na een langdurig ziekbed is gisteren in zijn Parijse woning de beroemde 'Japanse schilder Foejita gestorven. Foejita, die 81 jaar geleden in Tokio werd geboren en die in 1916 naar Parijs kwam, is een van de belangrijkste leden geweest van de befaamde „Ecole de Paris", waartoe verder ook Picasso en Kees van Dongen behoorden. Foejita heeft voor zijn dood te kennen gegeven dat hij begraven wenste te worden in een kapel in Reims, die hij in 1959, toen hij zich als Boeddhist tot het katholicisme bekeerde, had gedecoreerd. Een be kering, die tevens de religieuze be kroning is geweest van een artistie ke ontwikkeling, die hij Foejita se dert een halve eeuw was gerioht op een synthese tussen het Verre Oos ten en het Westen. Want inderdaa 1 mag van Foejita, die men tot voor korte tijd nog dagelijks in de arties- tencafé's van Montpamasse kon ont moeten, worden gezegd, dat hij de extreme finesse der oude Japanse tekentraditie heeft weten te enten op de 20ste eeuwse Westerse schil derkunst, waarvan hij een der voor naamste vertegenwoordigers zal blij ven De toneelgroep „Studio" bracht gisteravond voor het Schouw burg-abonnement „De architect van de Keizer van Assyrië" van de Spaanse roman- en toneelschrijver Fernando Arrabal, dat behoort tot de meest moderne, spectaculaire werken van deze tijd. Hij maakt 't het publiek bepaald niet gemakkelijk om zijn bedoeling te doorgrondenwant wat zich hier afspeelt heeft met de realiteit niets te maken. Wij zouden de inhoud het zui verst kunnen benaderen als wij het gebeuren zouden verge lijken met wat men ondergaat in de onsamenhangende ver schrikkingen van een benauwende nachtmerrie, ware het niet, dat deze regelmatig wordt onderbroken door uitgesproken kluchtige momenten. Na een vliegtuigongeluk landt de enige overlevende, een mislukt indi vidu die zich Keizer van Assyrië noemt op een klein, afgelegen eiland. Hij beschikt over de welbespraakt heid van een geroutineerd handels reiziger, waarachter wij, zoals latei- blijkt, verder niets moeten zoeken, be halve een zekere oppervlakkige bele zenheid. Hij komt in contact met de enige inboorling voor wie de bescha ving een gesloten boek is, maar die volkomen vertrouwd is met de na tuurkrachten, die hij bij tijd en wijle schijnt te beheersen. De Keizer be noemt hem tot zijn architect en on derwijst hem in zyn taal. Dan voltrekt zich een gang van za ken waarbij de meest absurde en angstaanjagende scènes, vermengd met satirische en lachwekkende mo- 1 *1 1 f menton In 7.0'n tomeloze verwarring AlIierikaailSe lOI voor v. Otterloo Theodore Stroning, muziekcriticus van de New York Times, heeft de Ne- I derlandse dirigent Willem van Ot- i terloo warm geprezen voor zün optre den In Carnegie 'Haal In New York met het American Symphony Orches tra, dat getuigde van „helderheid, evenwicht en onsentimentallteil". I Van Otterloo beheerste ritme en toon en behandelde elk werk zo, dat de opbouw ervan de toehoorder on duidelijk werd. Soms is hij te gematigd. De Praag se Symfonie van Mozart had niet de opgewektheid die men er van ver wacht. Het was een bleek afdruksel van het oorspronkelijke, maar .Psy che" van César Franck won enorm door de kalme behandeling vam Van Otterloo. Tijdens de Derde Symfonie van Bruckner klonk het orkest alsof het al jaren onder hem had gespeeld. Het I American Symphony Orchestra rea- j geerde op Van Otterloo met kamer- I muziekachtige response en coördina-1 tie. Het was een zeer bevredigende j uitvoering. Expositie bij Heuff j Zaterdagmiddag 3 februari des middags om 4 uur, wordt in Kunst- j zaal Heuf, Hoflaan 7 te Wassenaar. een expositie geopend van aquarellen 1 en tekeningen door Jits Bakker. Menigeen zou zich deze moeite niet hebben getroost als niet de voortdu rend boeiende uitbeelding van de Kei zer door Ton Lutz hem daar niet toe gedwongen had. Ilij gebruikte dan ook volledig z(jn welvoorzien arse naal aan vakbekwaamheid, zeggings kracht en plastiek, zonder meer ver bazingwekkend waren zijn abrupte overgangen. Dat Marinus Crans, een talentvolle student die in de rol van de architect z'n beroeps-debuut maakte, niet tot dezelfde hoogte kon stijgen was te verwachten. Maar het begrip was aanwezig en zijn mimiek was opval lend goed. De jeugdige Krijn ter Braak ont popte zich als een bekwaam regisseur in dit genre. De langdurige toejuichingen van het publiek golden aan het slot hoogstwaarschijnlijk hoofdzakelijk de beide spelers, wat we onderschrijven, waarbij we echter niet mogen voor bijzien dat de auteur hun daartoe de gelegenheid bood! B. H. Ton Lutz en Marius Crans in „De architect en de Keizer van Assyrië". (Foto LD/Holvast). EEN SERVICE VAN DE AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK De officiële behartiger van de be langen van Britse burgers in geschil len met de overheid schijnt het pleit gewonnen te hebben in een zaak waarbij Het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken staat tegenover een groep voormalige Britse concen- trat iekampbewoners. In politieke kringen in Londen werd gezegd, dat de Britse regering thans het recht op compensatie heeft er kend van voormalige Britse bewo ners van het concentratiekamp Sach senhausen. Dezen hadden eerder ver zocht om compensatie uit een Duits fonds van bijna negen miljoen gul den. Maar het Britse ministerie wees hun verzoek van de hand en voerde aan, dat de Engelsen in de kriJgs- gevangenenafdeling van Sachsenhau sen waren gebleven en dus niet als echte concentratiekampbewoners konden worden aangemerkt. Dit standpunt van het Britse mini sterie is onlangs aangevochten door Sir Edmund Compton, de Britse om budsman en verdediger van de be langen der Britse burgers tegen de overheid. Volgens een door hem op gesteld rapport is de conclusie van het Britse ministerie van Buitenland- I se Zaken gebaseerd op onvolledige I en grotendeels niet ter zake doende inlichtingen en gehandhaafd ondanks nieuwe inlichtingen en bewijsmateri aal. In politieke kringen in Londen is men thans van gevoelen, dat de voormalige Britse bewoners van het kamp-Sachsenhausen thans waar schijnlijk uit openbare gelden com pensatie zullen krijgen. Een debat over een motie ter goed keuring van aanvullende gelden voor compensatie aan voormalige Britse concentratiekampbewoners zal vol- j gende week of de week daarna in het Lagerhuis worden gehouden. Air France lijdt onder boycot van Amerikanen j (Van onze Parijse correspondent) De Franse luchtvaartmaatschappij Air France heeft in 1967 maar de helft van de omzet geboekt van het J jaar tevoren. Niettemin bleek de ex- i ploitatie met 30 miljoen gulden j winst toch nog lucratief. De terug loop wordt door de directie vooral toegeschreven aan de oorlogssituatie -in het Midden-Oosten en aan de verminderde belangstelling, die Ame rikaanse toeristen voor Frankrijk tonen. De directie van Air France zal nu ovegaan tot inkrimping van het personeel (dat uit 25000 man bestaat) door inschakeling van com puters. Bovendien hoopt Air France in de komende maanden een breder publiek te kunnen bereiken door de organisatie van meer collectieve Vestzak-Theater: kindertoneel Het „Vestzak Theater" ln Amster dam gaat zich na 1 september volle dig concentreren op het geven van kindertoneel, bestemd voor kinderen van de lagere school. De belangstelling overtreft de ver wachtingen, zo vertelde gistermiddag Wim Burkunk die het gezelschap leidt. As. zaterdag 3 februari gaat men ln de zaal van De Kleine Ko medie 493 plaatsen een voor stelling geven van „Over Ploef, do domme boef" om het openbaar kin dertoneel een kans te geven. Na 1. september zal als alles goed gaat, tenminste eenmaal per week. in De Kleine Komedie een dergelijke voor stelling worden gegeven. De hoop ia daarbij gevestigd op de gemeente Amsterdam. Een subsidie van rond f 20.000 per jaar zal nodig zijn omdat voor kindertoneel niet dezelfde pre zen kunnen worden geëist als voor „normale" voorstellingen. Aanwinst voor Amsterdams Museum Als voorzitter van de inmiddels op geheven stichting R Ijnmond-Noord- zeekanaal heeft de ex-burgemeester van Amsterdam, mr. G. van Hall, gis termiddag ln het Waaggebouw op do Nleuwmarkt ln Amsterdam, een j schilderij uit de vorige eeuw over handigd aan de wethouder voor de Kunstzaken, de heer W. Polak. Het j schilderij, dat een schenking is aan het Amsterdams historisch museum, Is van de kunstenaar Chr. Dommels- huizen en stelt voor de Ingang van het Noordzeekanaal ln 1878 Het doek meet 77,5 x 125 cm. Vol gens drs, S. H. Levle, die belast is met het beheer van het Historisch Museum, betekent het schilderij gezien het grote belang van het Noordzeekanaa 1 voor Amsterdam en het weinige historische materiaal dat hierover bestaat een zeer welko me en waardevolle aanvulling op do collectie van het i Dividend d' Oranjeboom veertien proeent Commissarissen en directie van de Verenigde Nederlandse brouweryen d'Oranjeboom NV delen mee, dat is besloten aan de in maart te houden algemene vergadering van aandeel houders voor te stellen over het boek jaar 1966 67 een onveranderd divi- !-1 dend van 14 procent te declareren en waarvoor negen nieuwe Caravel- I dit dividend reeds op 1 februari vol- Boeings zullen worden aan- ledig als interim-dividend uit te ke-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 11