Heintje: „Ik ben beetje bang voor dat feest" RECEPTIE JARIGE 13 EEBRUARI Vele brieven en talrijke telefoontjes vandaag .FEESTNEUS' VAN TOON PLAGIAAT TWEE OPA'S BIJ ZUSTER KEIVIA en aióteren - RADIOPROGRAMMA mk VRIJDAG 26 JANUARI 1968 LEIDSCH DAGBLAD (Van onze Amsterdamse correspondent) „Van alle kanten heb ik gehoord: je was Mies te slim af. Jawel, maar toen zij mij vroegen om in de stoel van Mies en scène te komen, dacht ik bij mijzelf, Heintje, dacht ik, zorg dat je aan het woord blijft. En ik ben aan het woord gebleven. Ik had me voorgenomen het hele televisiepubliek te vertellen, dat ik mijn leven te danken heb aan dat ochtendblad, dat zo vaak ivordt beschimpt. Toen mijn man en ik in de oorlog moesten onderduiken, m milde niemand ons hébben. Ze waren bang omdat ik zo bekend was. Toen heeft ,J)e Telegraaf" ons gered. Verstopt in een krantenauto zijn ivij naar een onderduikadres gebracht en de krant heeft ons vier jaar lang onderhouden. Dat heb ik nu eens lekker fijn voor de camera's kunnen zeggen". Henriëtte Davids wordt 80 jaar. Dat r Mies Bouwman reden om de stoel te plaatsen en voor kranten en tijdschriften om haar te interviewen. En natuurlijk is er re den voor een feest. Op 18 februari u vijf tot zeven uur een re- iptie plaatshebben in het ICC-pa- Ijoen in het Vondelpark in Amster dam. Er zullen veel mensen komen, want Heintje Davids heeft, na 68 ijjaar op de planken te hebben gestaan, 54 heel wat vrienden en bewonderaars gemaakt. Op het dressoir in haar pensionka- 't Raphaelplein in Amster- ildam liggen meer dan 200 brieven. *|„Die kreeg ik na de tv-uitzending en heb wel 300 telefoontjes moeten nemen. Het groeit me allemaal boven het hoofd. Er zijn mensen, die dag mee uit willen nemen, zelfs die me te logeren vragen, mensen schrijven zes of ze- Jven kantjes vol om me te fêteren Jen te feliciteren. Er was een man bij garnet verwijten. Hij schreef: waarom hebt u God niet bedankt in die te- 1 levisi eui tzending Zo alleen J In een echt feestelijke stemming h°fbij de nadering van de 13de februari iis zij niet. „Ik ben een beetje bang en voor die dag. Ik kan me op zulke mo- menten zo alleen voelen, zelfs als ik idoor honderden mensen wordt om ringd. Dan moet ik altijd denken: dit eigenlijk allemaal voor. igejWeet je, ik had het zo graag mijn k^familie willen laten mee beleven, zijn er niet meer. Onze fa- milikring. inclusief neven en nichten toestond uit honderd en één perso nen. Zij zijn allemaal weggehaald in de oorlog. Er is er maar één terug gekomen: een nichtje dat nu in Brussel woont en dat straks op het feest natuurlijk naar Amsterdam komt". ..Ze zeggen weieens: Heintje is al tijd bezig met afscheid te nemen. Dat is niet waar. Ik heb maar éénmaal afsoheid genomen. Dat was in Thea ter Tuschinski in 1950. Mijn man vond, dat wij nu maar eens rustig van onze oude dag moesten genieten. Dat heeft maar kort geduurd. Mijn man overleed en ik ben er zes jaar lang beroerd aan toe geweest. Toen kwam Tom Mandors, Dorus, bij me en hij heeft me als het ware gedwon gen weer op te treden. Van dat ogen blik af doe ik het ook. Vier dagen ge leden stond ik nog in de Tilburgse ADVERTENTIE TulpenT ulpenT ulpen. Overal. Massa's tulpen. Vers van de veiling. Stevig van steel. Pak mee zo'n bos (of 2). Voor vazen vol gezelligheid. Want bloemen hóren in uw huis. Onder voorzitterschap van Amsterdams burgemeester i dr. I. Samkalden is een co- jj mité opgericht om mevrouw Henriëtte Davids op haar tachtigste verjaardag te hul- dig en. Dit gebeurt met een receptie, die op 13 februari i van vijf tot zeven in het ICC- Vondelparkpaviljoen plaats 1 heeft. Het comité wil de ar- tieste een geschenk aanbie- den, waarvoor bijdragen wor- den gevraagd op postgiro c 36070 van de AMRO-bank, j bijkantoor Overtoom Amster- 1 dam, ten bate van rekening c ,jieintje 80". schouwburg en ik had een ovationeel succes. Maar iedere ajvond op de plan ken, nee dat wordt me teveel. Ik ben wat moeilijk ter been. Niet. dat ik er moe van word. geen sprake van. Na de uitzending met Mies Bouw man hebben we nog een gezellig avondje gemaakt. Ik kwam 's nachts om drie uur thuis en ik was zo fris als een hoentje". De jeugd Ze zou haar leven en carrière weer willen overdoen. „Dat is natuurlijk geen kunst als je weet hoe het alle maal is gegaian. Maar ik heb, ook dank zij het publiek, een goede tijd gehad met uitzondering dan van de oorlogsjaren. Toen ik twaalf was stond ik by mijn vader voor het eerst cp het toneel en ik was de eerste vrouw, die een zaal aan het deinen en aan het zingen bracht. Dat hebben ze allemaal van me overgenomen. Als ik voor een optreden word ge vraagd, wil ik altijd weten of er ook jongeren in het programma staan. Ik hou van de jeugd en we hebben ge weldige artiesten onder hen. Jasperi- na de Jong is een enorm talent en Liesbeth List vind ik geweldig. De beste is volgens mij Adèle Bloemen- daal. Dat heb ik ook voor de tv ge zegd. Ik zou nog graag zo jong wil len zijn en bijvoorbeeld in musicals willen optreden. Er gebeurt nog veel goeds in onze theaters. Zo slecht als de televisie vaak is, zo goed is het theater dikwijls: neem Anatewka. Dat is toch iets geweldigs, wat die Goudsmit doet. „Heerlijk duurt het langst" is ook enorm goed. Als ik even kan sla ik geen première over. Soms heb ik de kriebel, dat ik ook de planken op wil. Maar ik weet dat ik mijn leeftijd in acht moet nemen. Toen Johan Kaart in „My fair lady" ging spelen vroeg hij mij de hoofdrol in „Een huis vol herrie" over te ne- Ik vond eerst, dat ik het niet moest doen, maar hij haalde mij over het stuk in ieder geval te lezen. Nou dat begon met „Agate rent een trap van zestien treden af" en dat voor iemand, die blij mag zijn dat zij schuivelend kan lopen. Ik stuurde de tekst terug, maar Kaart haalde me opnieuw over. Hij zei: kind, dan ma ken we er toch een trappie van één trede van? Ik heb het stuk gespeeld. Het was een geweldig succes. Ik weet, wat ik kan en wat ik niet kan doe ik niet. Laatst kreeg ik een rol aangeboden waarvan ik zei: ik kan het niet. Iedereen zei dat het best zou lukken, maar ik hield' vol. Ik heb die rol dan ook geweigerd". Zelfkritiek „Artiesten zouden meer zelfkritiek moeten hebben. Ik heb voor de tele visie gezegd, dat alleen Wim Sonne- veld de liedjes van mijn broer Louis goed brengt. Alle anderen brengen daar niets van terecht. Maar het wordt de jongeren zo gemakkelijk gemaakt tegenwoordig. Zij zingen een plaatje en ze zijn rijk. Ik heb 68 jaar gezongen en de enige gouden plaat, die ik heb draag ik in myn mond Artiesten werden vroeger niet ver wend. Ik ben zes keer arm geweest, maar ik ben er geen enkele keer bo venop gekomen. Ik speelde in de eerste Nederlandse film. Daarna trad ik in zeven andere films in hoofdrol len op. Wat ik er mee verdiende? Vijfentwintig gulden per dag. Dat wil zeggen op de dagen, dat ik aan de beurt kwam. Vroeger werd een artiest wel door het publiek op handen gedragen maar je moest er wel wat voor doen en in de krant kwam je niet gauw. Mijn man was journalist en hij moest eens een verslag maken van een nieuwe revue, waarin ik de hoofdrol had. De volgende dag sla ik de krant op. Iedereen werd geprezen, maar ik werd niet genoemd. Alsof hij me niet gezien had. Hij zei: „Kom, ik ga toch niet over mijn eigen vrouw schrijven". ADVERTENTIE Quick Up...'fis goed. Ko drinkt 't. ADVERTENTIE BENDIX WASAUTOMATEN Ecomat f995 - f 100 inruilpremie f 895 NEDERLAND I NCRV 7.00 uur 7.06 uur 9.25 uur 10.10 i 10.40 u 10.45 v Pipo de clown Nieuws Pick-up; platenprogramma Journaal en weeroverzicht Hier en nu Stoelendans Café-chantant „'t Winkeltje" Farce majeure De zeventigers Laatste nieuws Sluiting NEDERLAND 2 AVRO (Van correspondenten) De Bredanaar L. van der Kaa heeft naar hij beweert, ontdekt dat het liedje „Mien waar is mijn feest neus" van Toon Hermans, dat door de platenmaatschappij van Willem Duys op de markt is gebracht, voor een groot deel plagiaat is. De heer Van der Kaa schreef zelf een liedje getiteld „Je moet wat hoger". In 1965 werd dit liedje door Johnny Hoes op de plaat gezet. Volgens de Bredanaar zijn 42 maten uit het liedje van Toon Hermans gelijk aat zijn liedje en hij heeft zich reed; met de heer Duys en de Stemra. de organisatie die de auteursrechten beschermt van componisten en tekstdichters, in verbinding gesteld. Volgens de heer Van der Kaa ko men in één couplet van het lied.ie „De feestneus" dertien aaneenslui tende maten voor. die precies gelijk zijn aan maten in zijn eigen liedje. Het commentaar van Willem Duys, de grammofoonplatenbaas van Toon Hermans, liet aan duidelijkheid ndets te wensen over: ..Het is wat mij betreft een hele simpele zaak. Meneer Van der Kaa. voor mij een volledig onbekende, is één van de zeer velen in ons volk die zich bezig houdt met dijenkletsers gers en dergelijke volksliederen. Van1 al deze simpele muziekjes is muzikale patroon, ongeacht wie het dan ook heeft geschreven, ongeveer hetzelfde: om het het is rd en| dientengevolge is het ook heel wel denkbaar dat de ene regel van me- neer X. wel eens een klein beetje lijkt op een andere regel uit een ander liedje van meneer Y." „Ik ben er overigens bij geweest dat ..Mien waar is mijn feestneus" ontstond. We zaten namelijk ln het Hilton-hotel en Toon zei tegen me: Laten we es effe een lekker carna valslied maken. Hij liep wat heen en weer, neuriede wat, schreef het deuntje dat hij in zijn hoofd had gekregen op in de vorm van een coupletjes en binnen een half was deze schepping af. Op het zelfde ogenblik werd Rinus van Ga len erbij gehaald onder het motto: Noteer es effe wat ik hier zing, want ik kan geen noten schrijven. Als er dan toch al een overeen komst bestaat, don is deze mi. to taal toevallig", aldus de heer W. Duys. 7.03 uur 8.00 uur 8.45 uur Pipo de clown Weekjournaal voor slechthorenden Open oog Journaal en weeroverzicht Peyton place AVRO danstest '68 AVRO's Televizier Laatste nieuws Sluiting UIT HET RADIOPROGRAMMA HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 „Moed voor elke dag", wordt beschouwd als een van de beste films die het vorige jaar gelan ceerd zijn. Het was een Tsjechi sche film die gemaakt werd door Eva ld Schorm, dezelfde die ook de show geregisseerd had die gis teren in plaats van Fiesta Gita- na door de VARA werd uitge zonden. Een veelzijdig man, want terwijl „Moed voor elke dag" een film was zonder enige show of glamour, bereikte Schorm in zijn televisieshow visuele effecten, ook dank zij vele trucages, die vaak aan het televisiewerk van Averty deden denken. „De burge meester" Overigens was dit niet het be langrijkste programma dat. de tv gisteren te bieden had. Er was ook nog een nieuwe serie, .Don der tralies" geheten, waarin nonnen zonder kunst en vlieg werk ten toon werden gesteld. Zo te zien belooft het wel een goede serie te worden, gevuld met de kleine en grote problemen waar mee nonnen in him strikte ge meenschap geconfronteerd wor den. Maar ook dat was bij lange na niet het belangrijkste pro gramma, ook al zouden wjj niet graag willen beweren dat het spel ,De burgemeester" belang rijker was dan het .Brandpunt programma „goudgeversgoud- Toch was „De burgemeester" een vrij sterke eenakter, waarin het bekende gegeven van de in dringer die het leven van een ingedommeld echtpaar een an dere wending geeft, op een ei gen wijze verwerkt was. Voor een niet gering deel was het suc ces te danken aan het (vooral voor zo'n onderwerp) Ingetogen spel van Frans Vorsman, Egbert van Paridon en Karin Haage, die van regisseur Paul Pouwels de kans niet kregen breed uit te halen, en die dat wellicht ook uit eigen overtuiging niet had den gedaan, wie zal het zeg gen Dan die vijf kwartiertjes over de ontwikkelingslanden, een am- oitieus programma met de Con- golees Ndongala als spil. Ad Langebent als presentator en een aantal vertegenwoordigers van ontwikkelingslanden enerzijds en 'n aantal vertegenwoordigers van de welvarende landen an derzijds (ojider wie een Belg en prof. Röling als gesprekspartner. Er werden in die vijf kwartier veel zinnige en ware dingen ge zegd. over en weer. Uitstekend was de snelheid waarmee het gesprokene van de buitenland- ders voor de kijkers vertaald werd, over de zachtweggedraai- de stemmen van de sprekers heen, een procédé dat wel moest worden toegepast omdat het een directe uitzending betrof. In ge vallen als deze prefereren wij toch een opname, 's middags of een dag tevoren, zodat er tijd genoeg is om ondertitels te ma ken. Je geniet dan zoveel meer! I-I ADVERTENTIE zemen zonder zorgen De zeem, die ook uitgekookt kan worden. Reeds v.a. 3,95 VOOR VRIJDAG 26 FEBRUARI Hilversum 1. 402 m. NCRV; 18.00 Kerkorgelconcert: klas- .uz. 18.30 Nws. en ct. 19.00 Lichte 19.40 Wereldpa- 19.50 Uit: licht gevar. progr. 20.45 Koning i spel. TROS: 22.00 Ja 5-24.00 Nws. VPRO: 18.00 Nws. 18.15 Berichten. 18.20 Ultz. van het Geref. Politiek Verbond. 18.30 Hee; progr. 20.45 Jeruzalem, ge- voor de op zaterdag te rijde 21.10 Noordelijk Philh. orkest te (opn). klass. Nws 22 40 Act. licht gevar. platenprogr. 23.55 PROGRAMMA Over de 4e lijn) van 18-20 uur. Wolfgang Amadeus Mozart. I. „Die Entftihrung aus dem Serail' Het wordt zuster Klivia duide lijk te dol: tioee opa's krijgt ze zaterdag 24 februari op bezoek, met alle trammelant van dien. De opa rechts is uiteraard de opa van Gerrit, gespeeld door Leen Jongewaard en de andere opa is Wim Sonneveld, rechts onder in de inzet, vergroot weer gegeven. De opnamen voor deze afleve- ring van „Ja zuster, nee zuster" zijn gisteren gemaakt. Morgen komt er ook een afle vering op het scherm, waarin Gerrits opa een zere duim heeft dryven. Lotte Schadle Böhme (Osmin); Erika Köth (Con- Rolf Boysi i Lenz (Pee (Belmonte) bedrijf34 n drie be- BlondeKurt i Köth Con- Bassa Selim). Friedrich Lenz (Pedrillo)Fritz Wun- Willl Schmitz Wachter); Koor (o.l.v. Wolf gang Baumgart) en Orkest Willi Boskovsky. VOOR ZATERDAG 27 JANUARI gevar. muz.progr. en kunstkroniek. (9.35 Waterstanden). 11.00 Nws. 11.02 Het maskerspel der religie, lezing. 11.15 Solistenkamer: muzikaal vraaggesprek. KRO: 12.00 Stereo: Country and Wes tern Express (gr). 12.15 Marktberichten. 12.17 O verheidsvoor 1.: De politie nu 12.27 Med. voor land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Zondei grenzen; een rubriek over missie en zending. NRU13.00 Vliegende schij ven: platenprogr. voor de militairen. KRO: 14.00 P.M.: fam.-progr (16.00 -16.02 Nws.). NRU: 16.30 Franse de tieners Hilversum 2. 298 m. VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym. 7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Lichte gr- muz. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA! 8.00 Nws. 8.10 Van de voorpag.: pers- kanties. 11.00 Nws. 11.02 Finale van het Britse Brassband Concours 1966. 11.25 Oosteuropese kroniek. 11.45 Me- tropole orkest. 12.15 Voor nu en later, lezing. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuln- het Europese Kampioenschap op Oslo). 13.00 13.15 Tijd laat; progr. 14.40 Radio Jazz Ma- in VARA: NRU: 16.30 Lichte gr.muz. 17.10 Licht trio. 17.30 Radioweekjournaal. Hilversum 3. 240 m. en FM. KRO: 9.00 Nws. 9.02 DJinn; progr. (10.00 en 11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Skivatoon NCRV: 13.00 Nws. 13.02 Ramblers Radio Repri ses. 13.30 Zuidzee-Serenade. 14.00 Nws, 14.02 T(w)ienerama: progr. voor tie- progr. JIM. country style: country and "IÉws 16.02 Ac r. 17.00 Nws. wekelijkse sports how 3.30-15.00 Teleac (herh. schappen schaatsen voor heren te Oslo. 18.50 Pipo de clown. NTS: 19.00 Jn. VARA: 19.06 Ja Zuster, nee zuster. 19.45 Rexie het talenwonder, een Pools tekenfilmpje, NTS: 20.00 Jn VARA NTS: 23.05-23.15 De samenvatting Europese kampioenschappen schaatsen Nederland II VARA: 16.00-17.30 Drie kleine djes (Three little words), speelfilm. NTS: 18.50 Pipo de clown. NTS: 19 00 Journaal. KRO: 19.03 Mik: licht muz. progr. 19.45 Evangelie. NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Hulla dl Bulla. TV-klucht. (Bavaria- prod.) 21.50 Brandpunt. NTS: 22.20 Journaal 22.25 -22.55 Eurovisie: Rep. van de Europese kampioenschappen kunstryden voor dames te Vasteraas.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 5