ervoerende inleving van apanner Hiroyuki Iwaki Swetlana protesteert tegen schrijversproces :rboren residentie orkest Wonderen van groots leider Sympathiek concert Excelsior-Noordwijk Koningin Juliana bij mevrouw Roelofs AG 17 JANUARI 1963 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 7 zijn avonden, waarop ge het plotseling /olie ervaart en wéét: dit is musiceren in oogste graad! Dit is een orkest met één jakker schudden uit elke sleur, elke rou- elke lethargie, dit is „het", waarnaar ge kunt zoeken en dat dan als een „won- wordt geschonken, jt grijpt u bij de keel! Zo is het ons deze avond vergaan, toen wij daar de 35-jarige Japanse dirigent Hiroyuki Iwaki, fameus leerling van Herbert von Ka- rajan, van wie hij veel moet hebben opgesto ken, aan het werk zagen. Met beeldend ver mogen, tomeloos élan, brandend temperament en een vervoerende inleving tot elke muziek, die hij bracht. ii bed had met een totaal getrans- erd Residentie-Orkest te doen vurige directie van een die grenzeloos exact, in uiter- ecisie weet wat hij doet. Allen fel executanten als toehoorders de ban hield van zijn fascine- en meeslepende directietrant, telkenmale tot in de kern der greep en hen met stuwende e meesleepte op stromen van .muziek". zeldzaam begaafde Japanner ook niet de eerste de beste: nkelijk formidabel baseballspe- eeft hij zich in betrekkelyk tijd ontwikkeld tot een al even label orkestleider, in casu tot I lirigent van het N.H.K.-orkest, neest vermaarde symfonie-or- an de zeven uit Tokio, met ongekende verwondering, i bewondering, vraagt men zich e dat in 's hemelsnaam moge- )e eerste schok men wordt geconfronteerd riten en die feiten zijn zó nd, dat er nauwelijks woorden uitdrukking te geven aan .le prestaties van Iwaki. De J schok werd reeds gegeven tij- j|de introductie van de „Kiko- nfonie van de in 1931 in To- [eboren Yuzo Toyama. Deze hierin een synthese op tus- oude Japanse- en de Wes- ■muziek en met verrassend re- Violist Victor Tretiakow (Foto L.D./Holvast) fonie werd tol 1966 voltooid. Zij geeft stellig een indruk van de snelle com positorische evolutie der Japanners, hun aanvankelijk vreemd moet zijn schijnen aan te passen aan hetgeen die zich met ongeloofwaardige vaart geweest. Vooral het tweede deel ,Vivo", waarin het overrompelende slagwerk domineert dirigent Iwa ki is oorspronkelijk ook slagwerker geweest brengt zoveel obsederende momenten, met flitsend explosieve kracht gereproduceerd, dat men als verbijsterd toeluistert. De ".men smei ting van Oosterse en Westerse invloeden, waarbij ook de fluit een grote rol speelt, biedt zoveel verras send vernieuwende orkestrale effec ten. zonder dat er van atonale stro mingen ook maar iets merkbaar is, als nauwelijks voor mogelijk gehou den kan worden. Een fenomenaal volgend rrkest. met de pauken aan de spits, bleek in dit interessante werk door Iwaki gebiologeerd En wéér konden wij constateren: een orkest kan door de man. die ervóór staat mits deze er de juiste eigenschappen voor heeft gemaakt worden tot een fantastisch geheel. Een dirigent, die wij hier nog vele malen hopen te begroeten. Een wens, die al evenzeer oprecht uit het „hart" voortkomt! Crucifix van Cellini gevonden Een klein en ogenschijnlijk onbe langrijk crucifix uit de Santiago-kerk van het stadje Orihela in de Spaanse provincie Alicante, blijkt een werk van de beroemde 16de eeuwse Itali aanse beeldhouwer en edelsmid Ben- venuto Cellini te zijn. Experts schatten de waarde van het crucifix op ongeveer 14 miljoen peseta (meer dan f. 700.000. Pianist Serkin dirigent in Philadelphia Het „Curtis Institute of music" heeft gisteren de benoeming van de concertpianist Rudolf Serkin tot zyn nieuwe dirigent bekendgemaakt. Ser kin is de opvolger van de 77 jaar oude Efrem Zimbalister, die na 27 jaar als directeur afscheid van het beroemde instituut neemt. De 65 jaar oude Serkin werd in Bohemen geboren. Zijn ouders waren Russen. Hij kreeg zyn opvoeding in Wenen. Hij maakte zjjn debuut op 12-jarige leeftijd bij het Weense Symfonie-Orkest. Als concert-pianist heeft Serkin in Noord- en Zuid-Ame- rlka. Europa en het Verre Oosten gespeeld. Oproep tot steun om vrijheid Mevrouw Swetlana Alli- ulyewa, de dochter van Joseph Stalin, heeft gisteren een be roep op de wereldmening ge daan om de strijd van jonge kunstenaars en schrijvers voor vrijheid in de Sowjet-Unie te steunen. Zij voorspelde succes voor de beweging, mits er voldoende steun van buitenaf komt. kunst kaleiöoscoQp Dirigent Hiroyuki Iwaki Victor Tretiakow: grandioos violist Iwaki was de eerste ster op deze avond De 20-jarige Russische violist Vic tor Tretiakow, eerste-prijs-winnaar van het Tsjaikowsky-concours te Moskou in 1966, de tweede. Met een ongeloofwaardige virtuosi teit, een wonderbaarlijk technisch gemak en een by voortduring prach- tig-verzadigde toon heeft hij een unieke vertolking gegeven van het op zichzelf niet belangrijke vioolcon cert van de Russisch-Armeense com ponist Aram Khatsjatoerian, de man die zich nog steeds in de gunst van de Sowjet-Russische machthebbers mag verheugen, dank zy grote voor zichtigheid. Een ieder weet wat dat betekent! Dit doet echter niets af aan de geweldige reproduktie van Victor Tretiakow, die volmaakt beheerst dit op een motief van slechts vier tonen gebouwde, vrij langgerekte concert, toch tot een boeiend geheel wist op te voeren. Met een excellente weer gave van de grote cadenz op het eind van het eerste deel. Ook hier een stuwende vaart in de beide hoekdelen waartussen een droef geestig Andante en een tot in alle perfectie gestreken climax als veroverend besluit. Ongekende ovaties vielen hem ten deel. Van hart tot hart Na de pauze een groot waagstuk: de -eindeloos veel gehoorde „Pathé- tique" (Zesde Symfonie) van Tsjai kowsky. Maar als alle Japanners moet ook Iwaki zie htot deze Russi sche muziek sterk aangetrokken ge voelen. En wel zeer in het bijzonder tot deze zwaarmoedige „zwanezang", Eén brok geladenheid, weemoed, een hartekreet van een door het nood lot gefolterde. Daartussendoor herin neringen aar gelukkiger tijden. De geregelde concertbezoeker kent deze tragiek door en door. van het diep-sombere begin af. Uitbarstin gen van gevoel, zoal* een nuchtere tijd als deze nauwelijks meer kent. I Er moet véél gebeuren, alvorens deze „Pathétique" de luisteraar opnieuw tot in de vezels van het gemoed treft. Maar Iwaki is daar gelijk indertijd een Dobrowen volmaakt „Excelsior" is het r.-k. fanfarekorps van Noordwijk, dat altijd het Royal Theater als plaats van uitvoering kiest. Vele jaren heeft de Beverwijker Van der Hoef aan het hoofd gestaan, nu heeft het K.M.K.-lid C. H. Weyers diens plaats ingenomen. Duidelijk is, dat deze nieuwe dirigent de voor dit korps wen selijke pedagogische kwaliteiten bezit. Vier van de negen nummers waren marsen. Het meest „officiële" werk. het klassiekste bleek de Symfonie in C. van de Antwerpenaar Gossec. een tijdgenoot van Haydn, die in Parijs zijn geluk is gaan zoeken. En ook vond, want hy was de muzikale auto riteit tijdens de Franse revolutieja ren. Zyn symfonietje is een origineel stuk voor een militaire kapel van 18 man. Weyers heeft deze bijzonder heden ook verteld en nog verdere toe lichting gegeven. Deze dirigent streeft naar plastisch opbouwen en naar een doorzichtig partituurbeeld, d.w.z. dat alle hoofd zinnen. nevenzinnen en onderdelen als echte muzikale mededelingen tot de luisteraar komen. Hij slaagde daarin ook. Zulks als „grote lyn" ge zien. Met de loep op vele details ont dekt men wel allerlei; waar aan te verbeteren valt. Maar, kykt men dan weer naar het podium en ontdekt men links een rij van vyf bugels in jeugdhanden. rechts in de trompet- cornetvleugel zo'n drietal en elders nog ander jeugdig goed, twee heb ben we halverwege de lagere school geschat dan zegt men weer: „Wat wordt hier sympathiek en aardig werk afgeleverd". Het slot-allegro van Gossec zat goed in elkaar, pittig op dreef en egaal geblazen. Romantische gevalletjes waren „A wild Rose"' van Macdowell en „Air Varié" van Montagne. Het laatste ten gerieve van de korpstrombonist A. v. d. Berg. Het orkest geeft hier maar klankdecor by een virtuose solo. We geven v. d. Berg het beste woord, dat we voor zijn partij vertolking weten, n.l. „welgevormd", met slechts een heel licht teruglopen van de soepel heid in de echt moeilijke derde va riatie. Een geschikte suite is „Scenes from the countryside" van Harvey. Het had nog wel een etude-karakter; bij voorbeeld. waar in het middendeel de bugels een hoofdmotief van de hoorns overnemen, klonk deze bugelzang on rijp. En toch, al ging die suite stug ger dan de rest, de klankwarmte bleef erin. Vlotter liep veel in „5 Minutes with Jerome Kern", de Amerikaanse amusementscomponist, o.a. van de „Showboat". De voorzitter gaf als intermezzo het financieel jaarverslag weer: een interessant binnenkijkje. Daarna tra den drumband en majorettes aan voor een korte, goed geleide show. Na tombola en pauze ruimde de muziek de plaats voor toneel: .Betty weet 't beter van C. J. Pieters, gespeeld door de eigen toneelclub. Dit was de eerste openlijke in menging van mevrouw Alli- luyewa in de binnenlandse po litieke strijd in de Sowjet-Unie tussen de regering en intellec tuelen, die de vrijheid eisen om hun meningen kenbaar te ma ken. zy zei, dat het trotseren van het gezag in de Sowjet-Unie niet tot staan gebracht kan worden, aange zien al deze jonge mensen hetzelfde voelen. Het kan alleen een tydje verborgen blijven, maar zelfs dat zal niet lang kunnen duren. De dochter van wijlen Stalin, die thans In Princeton (New Jersey) woont, deed een beroep op iedereen om alle mogelijke steun te verle nen aan diegenen die zelfs onder on draaglijke omstandigheden eerlijk en dapper blijven, aan diegenen die voldoende sterk zijn om te vechten. Mevrouw Alliluyewa beantwoord de vragen voor de radio en televisie van Columbia Broadcasting System over het proces achter gesloten deu-' ren, dat verleden week te Moskou is gevoerd tegen vier jonge schryevrs, die in woord en geschrift het com- Iswestia scheldt Het regeringsblad Izwestia te Moskou heeft gisteren de vier be klaagden in het Moskouse literaire proces met scheldwoorden overla den en verklaard dat het de zware straffen wel degelijk verdiend vindt. In het eerste perscommentaar o p de zaak, werden de vier afgeschil derd als verachtelyke beteaalde agenten van N.T.S. een buitenlandse organisatie die tot doel heeft het Sowjet regiem omver te werpen. In het artikel werd niet gerept over de vryheid van woord, het recht kritiek te leveren op de rege ring of andere zaken, die volgens westerse maatstaven tijdens het proces in het geding waren. De slotsom van het blad dat recht was gedaan stak wel sterk af tegen een verklaring, die werd afgelegd door Pavel M. Litwinow, kleinzoon van de voormalige Sowjet-minister van Buitenlandse Zaken en mevrouw Yoeli Daniel, de vrouw van de schryver Yoeri Daniel die gevangen zit. Bezoek aan ©ttdUlerares Banden met Koninklijk Huis Koningin Juliana heeft gistermiddag haar oud-lerares schil deren en kunstgeschiedenis, de 90-jarige mevrouw E. F. Roe- lofs-Bleckman in Den Haag opgezocht in de expositiezaal van Pulchri Studio. Daar worden schilderijen getoond, die de vader van mevrouw Roelofs, wijlen W. C. C. Bleckmann, in het v.m. Ned.-Indië maakte. Na een onderhoud van ongeveer een uur met de bejaarde kunstenares ging de Koningin te voet de stad in om boodschappen te doen. De bekende 64-jarige Sowjet Russische componist Amar Khatsjatoerian, iviens virtuoos vioolconcert gisteravond in de Stadsgehoorzaal werd gespeeld, ziet men hier met zijn vrouw en zoon, na zijn aankomst gisteren in New York, waar zijn Derde Symfonie zal worden uitgevoerd. Aansrijoend, welhaast verschroeiend heeft hij zowel Tsjaikowsky's beze tenheid als zyn verscheurende zelf- vern-eriyinesdrene kervend gereali seerd. met een zeldzame overtui- gineskracht. in een grootse, aangrij pende en on troer en d - ex or ess i e ve herscheppmg. Alle facetten van Tsjaikowsky's traeisdh afscheid van de wereld ontvincen door zijn visie waarachtige en diepdoorvoelde be- j tefcenis. Wij nemen niet aan, dat Tsjai kowsky. die teeenwoord'e wei »»ns minder hoog aangeslagen wordt dan eertijds, op deze wijze geëxposeerd, ooit het veld zal moeten ruimen. Vóór alles, omdat deze muziek van „hart tot hart", van „ziel tot ziel" v-shet ,.h»»rt" bliift. wat ook gehenre! Dat heeft Iwaki voor wie als eer betoon namens de Jananse ambas sade een reosaebtiee Hloemenm was on«= onnieuw ei als „nieuw" geopenbaard. Mevrouw Roelofs en de Koninkiyka familie onderhouden betrekkingen sedert wylen Koningin Wilhelmina les in tekenen en schilderen nam bij de Haagse' schilder Albert Roelofs. Deze overleed in 1920. Ofschoon de schilder zyn echtgenote reeds op de Academie leerde kennen, is mevrouw Roelofs-Bleckman pas later eigenlyk gaan schilderen, zy werd de lerares van Prinses Juliana. Mevrouw Roelofs portretteerde haar leerlinge toen deze een jaar of 13 was. By de zilveren bruiloft van Koningin Wilhelmina en Prins Hen drik schonk zy de Koninklyke familie dit schildery. Koningin Wilhelmina kocht later nog twee werken van haar: ,31oemstukje" en „Wilde roos jes". Dit laatste schildery werd ge kocht in 1957. Het hing toen op een ere-expositie, die mevrouw Roelofs in Pulchri Studio was aangeboden toen ze 80 jaar werd. De banden met het Koninklyk Huis blyken voor mevrouw Roelofs ook uit het boek. dat Koningin Wil helmina schreef „Eenzaam maarniet alleen". Daarin wordt aandacht ge- wyd aan haar man, Albert Roelofs bovendien heeft mevrouw Roelofs een exemplaar van dit boek, waarin de schryfster een gelukwens schreef by gelegenheid van de 83ste verjaardag van mevrouw Roelofs. De bejaarde kunstenares, die nog werkend lid van het schilderkundig genootschap Pulchri Studio is, werkt nog van tyd tot tijd zoals de afge lopen zomer in de tuin van haar woning aan de Hasseltsestraat in Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 7